Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sharp XV-Z2000 *

145 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sharp XV-Z2000 (Projektorer) 1 9,14 (13) Inga priser
2 relaterade trådar

#101

Postad 02 januari 2006 - 13:05

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Har precis köpt mig en Sharp XV-Z2000, vilket blir min instegsprojektor då jag aldrig haft någon sedan tidigare. Duken blir en Projecta Homescreen High Contrast på 200x112cm.
Nu börjar jag fundera på hur jag ska lösa monteringen för detta! Vilket är lite problematiskt om man vill få till det på ett snyggt sätt. Alternativen är takmontering alt. hylla på bakväggen. Vad jag har förstått så är det ultimata att få projektorn att ligga horisontellt mot bildytan så man slipper använda sig av Keystone. Min första fråga blir därför, hur mycket i bildkvalitet förlorar man egentligen vid en vinkling av projektorn och ett användande av Keystone? Eftersom takhöjden i mitt vardagsrum är ca:273cm skulle ett horisontellt läge betyda att projektorn skall monteras ca:190cm från golvet. Och detta ser inte speciellt snyggt ut att ha ett takfäste som sticker ner 80cm och som kommer bli det första man ser när man kommer in i vardagsrummet. Personligen skulle jag ju velat ha den så högt upp som möjligt och då använda mig av Keystone, men det är kanske inte något bra alt? Så frågan är hur mycket jag kan vinkla projektorn utan att tappa för mycket i bildkvalitet?

Ett annat problem är att eftersom jag har 4,25m vägg -> vägg så kommer bildstorleken vid väggmontering att bli ca:2,39m bred och skall jag ha den 2m bred så måste projektorn 70cm fram från den bakre väggen. Dvs en hylla som sticker ut ca: 70cm och sedan hänga projektorn i denna. Jag har lite ideér för att lösa det på ett snyggt sätt men isf vill jag inte ha den 190cm från golvet eftersom det skulle se oerhört korkat ut när den hänger så nära soffan!

Någon som har något bra alt. att komma med? Hur har ni som köpt denna projektor löst det hemma hos er?

(jag har använt mig av AVD:s linskalkyl för att beräkna projektorns placering)

Tacksam för svar!

#102

Postad 02 januari 2006 - 14:30

Hell-man
  • Hell-man
  • Lärjunge

  • 250 inlägg
  • 0
Tyvärr skulle jag nästan säga att du valt fel projektor ifall du har så låsta förutsättningar för montering. En projektor med lensshift hade ju fixat dina krav utan vidare.

Monterar du projektorn så att den inte sitter vinkelrät mot duken kommer det att innebära att du förutom att försämra bilden med keystone även kommer att få ojämn skärpa mellan över & nederkant på bilden.
Så tyvärr är det nog så att du får välja ifall du vill att projektorn ska se snygg ut avstängd, eller om bilden från den ska vara snygg när du ser på film.
Givetvis kan du tilta projektorn lite granna för att på så vis få till en kompromiss.

Men vill du få ut maximal bildkvalité så blir det till att köpa ett lååångt tak/vägg stativ så att projektorn hamnar där linskalkylen säger.
Får citera den världsberömda Farbror Barbro: Det finns inga genvägar till det perfekta .............


För övrigt får jag bara gratulera till en grym första projektor.
Du kommer inte att bli missnöjd när du bara fått hängt den på rätt ställe.

Lycka till..................

#103

Postad 02 januari 2006 - 21:43

BlackFocus
  • BlackFocus
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Hur är ljudvolymen på den här projen har läst en del om att den är högljud och hur uplever man det vid filmtittande.
Har som DulcimeR ca 4.20 mellan väggarna och skulle då få projen ovanför soffan typ om jag räknat ut rätt, så ljudet en av dom faktorer jag värderar väldigt högt då jag är känslig för fläktljud.
Hur står den sig mot en Z3 som jag suttit under vid flertal tillfällen utan att störas.

Någon som kan hjälpa... en villrådig förstagångsköpare.

#104

Postad 02 januari 2006 - 22:34

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Någon som har något bra alt. att komma med? Hur har ni som köpt denna projektor löst det hemma hos er?


Jag har lillebror XV-Z201E som har samma kastvinkel (offset) som Z2000. Jag har projektorn nära taket och har helt sonika valt att ha bilden ganska högt upp på väggen. På så vis slipper jag någon keystone och slå huvudet i projektorn. Det iofs inte ideal titt-vinkel men hellre lite hög tittvinkel än försämrad bildkvalitet. Projektorn måste hänga som den hänger pga WAF-faktorn. Dessutom tycker jag och alla andra som har tittat att det går bra att titta lite uppåt. Det är som att sitta på de främre raderna i en biosalong.

#105

Postad 02 januari 2006 - 22:58

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Någon som har något bra alt. att komma med? Hur har ni som köpt denna projektor löst det hemma hos er?


Jag har lillebror XV-Z201E som har samma kastvinkel (offset) som Z2000. Jag har projektorn nära taket och har helt sonika valt att ha bilden ganska högt upp på väggen. På så vis slipper jag någon keystone och slå huvudet i projektorn. Det iofs inte ideal titt-vinkel men hellre lite hög tittvinkel än försämrad bildkvalitet. Projektorn måste hänga som den hänger pga WAF-faktorn. Dessutom tycker jag och alla andra som har tittat att det går bra att titta lite uppåt. Det är som att sitta på de främre raderna i en biosalong.

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, jo det är ju det också... vilken höjd har du valt att sätta duken på?

#106

Postad 02 januari 2006 - 23:21

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0
Jag har också precis beställt xv-z2000 och funderar också lite över placering. Ska använda en 200 cm bred duk (92"). Tänkte takmontera med ett sms light wight som är 15 cm långt. Takhöjden är 2.47. Den hamnar med enkel matematik :P 2.32 ovanför golvet. Hur långt ner skjuter bilden utan någon keystone ändring? ska använda mig av rullduk så den går ju att justera. Sitter på 3.50-3.70 m avstånd till duken och projjen kan placeras allt från 2 - 5 m från duken.



Ps. Du som skulle väggmontera projjen på bakvägg....denna projje skjuter väl som de flesta projektorer bilden uppåt när projjen står upprätt och neråt när man vänder på den vid takmontering...blir det inte problem då på ett sådant avstånd, bilden hamnar väl i taket....är väl tänkt för bordsplacering vid upprätt ställning.......bara en fundering.

#107

Postad 04 januari 2006 - 21:56

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Jag har också precis beställt xv-z2000 och funderar också lite över placering. Ska använda en 200 cm bred duk (92"). Tänkte takmontera med ett sms light wight som är 15 cm långt. Takhöjden är 2.47. Den hamnar med enkel matematik B)  2.32 ovanför golvet. Hur långt ner skjuter bilden utan någon keystone ändring? ska använda mig av rullduk så den går ju att justera. Sitter på 3.50-3.70 m avstånd till duken och projjen kan placeras allt från 2 - 5 m från duken.



Ps. Du som skulle väggmontera projjen på bakvägg....denna projje skjuter väl som de flesta projektorer bilden uppåt när projjen står upprätt och neråt när man vänder på den vid takmontering...blir det inte problem då på ett sådant avstånd, bilden hamnar väl i taket....är väl tänkt för bordsplacering vid upprätt ställning.......bara en fundering.

<{POST_SNAPBACK}>


Den kommer att "tak" monteras under hyllan, hyllan är endast till för att få ut projektorn till rätt avstånd. Och jag vet hur jag kommer lösa det hela nu, och jag tror faktiskt det hela kommer bli mycket bra när jag är färdig. Kan posta upp lite bilder när jag är färdig om ni vill! :)
Projektorn kommer imorgon så då får jag se hur fästena ser ut på den, dock kommer nog inte duken förns i nästa vecka men det gör inget för då har jag lite tid på mig att ordna hyllan den skall upp på!

HELL-MAN:
Hur mycket vågar jag vinkla projektorn utan att förlora alltför mycket i bildkvalitet? Jag tycker det ser ut som att du också vinklat din projektor en aning?
Föresten, sitter projektorn endast fast med 4st M4!? Känns som lite väl klena skruvar men det var det enda jag kunde avläsa i PDF manualen.

För övrigt, vilken höjd upplever ni behagligast att sätta projektorduken på? Duken är ju 200x112cm och att sätta den på 70cm i höjd tycker jag verkar lite väl lågt? 80-90cm borde väl vara OK eller?

#108

Postad 04 januari 2006 - 22:25

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0
Jag har beställt lika stor duk. Men kommer att takmontera projjen med ett sms stativ som är ca 50 cm långt. Har runt 250 cm i takhöjd. Tror Hell-man har 200 cm i takhöjd, därför klarade han sig med sms light weight. Lite det som verkar nackdelen med denna projje förutom ljudet, att den inte är den lättaste projjen placeringsmässigt då den saknar lens-shift.

#109

Postad 04 januari 2006 - 23:17

Hell-man
  • Hell-man
  • Lärjunge

  • 250 inlägg
  • 0
Kul att så många nu börjat bli sugna på denna projektor!

DulcimeR, har min projektor 100% rätvinklad i förhållande till duken.
Det kanske ser ut som den är vinklad, men detta beror i så fall på att jag har snedtak. 230 cm som högst & 180 cm som lägst. Där projektorn sitter har jag precis som SRNA säger 200 cm i takhöjd.
Att tilta en projektor (gäller ju de flesta projektorer) kommer att försämra bilden, ju mer tilt desto mer försämring.
Så försök att i största utsträckning undvika detta, men måste du så försök åtminstone att tilta så lite som möjligt.

Vad det gäller dukens höjd har detta diskuterats flitigt i många trådar & slutsumman jag gjort av dessa är att det finns inget rätt eller fel. Bara en massa olika åsikter så det bästa är att du själv provar dig fram.

Hade själv innan jag byggde mitt dedikerade rum duken på ca 100 cm höjd och tyckte då att detta fungerade bra.
Men då jag byggt och flyttat in bion i eget rum blev det först 70 cm höjd.
Efter ett par månader med denna höjd kände jag att lite lägre skulle vara ännu bättre så nu har jag i flera omgångar sänkt duken för att nu stannat på 56 cm.
Sista flytten var bara ett par cm, men gjorde stor skillnad för min smak.
Oavsett vilken höjd du väljer kommer du troligen att bli nöjd, men det du får extra med rätt (för dig) placering är en rejält förhöjd biokänsla eller hur jag nu ska uttrycka det. Inlevelsen i filmer blir betydligt starkare när du hittat rätt.

Normalt brukar man enkelt rekommendera att du mäter pupillens höjd över golvet där du sitter och sedan placerar duken så att denna höjd är 1/3 från dukens nederkant.

Redigerat av Hell-man, 04 januari 2006 - 23:18.


#110

Postad 04 januari 2006 - 23:41

Jumpman Junior
  • Jumpman Junior
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Då har man beställt en sådan här goding idag. Jag har under flera år önskat uppgradera projektor, men lyckats nu inte hålla mig längre då Pipro erbjuder ett sådant eminent pris för denna pärla. Tänka sig; min SVGA LCD-projektor inköpt för 5 år sedan var nästan dubbelt så dyr som denna - prisutveckligen går verkligen i rätt riktning!

Nåja, till saken. Är det någon som vet om denna maskin är "underhållningsfri"? Jag menar, Mitsubishi stoltserar med att sin HC3000 är det och enligt Sharps användarmanual så är det bara att borsta ren linsen och dammsuga sidorna på Z2000. Det verkar inte finnas något filter som måste bytas (nu är jag LCD-ägare, detta kanske är en dum fråga gällande DLP-produkter som torde vara hermetiskt kapslade). Någon som kan upplysa mig om detta?

// Björn

#111

Postad 05 januari 2006 - 09:25

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Ok, jo det är ju det också... vilken höjd har du valt att sätta duken på?


120 cm

#112

Postad 15 januari 2006 - 16:27

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
En snabb fråga bara: Är det möjligt att använda en vanlig oskärmad strömkabel till projektorn och inte den som följer med. Gör detta någon skillnad på något vis? Kabeln som medföljer har ju en liten svart klump där det står "noise filter".
Jag har nämligen inte riktigt den plats som krävs av ett eluttag med jordad utgång i den hyllan jag har byggt! :o Men det går nog att lösa ändå så sett, bara lite jobbigare så jag tänkte fråga först om det har någon betydelse!

#113

Postad 19 januari 2006 - 23:50

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0
woahh...bara 1 vecka kvar till jag får min nya Sharp. Något spänd då det är min första projje. Min 1 år gamla 42" tums plasma fick ge vika för projektorköpet...får väl byta ner mig till en sketen 32" lcd för tv-tittande. hehe...nu när man väl får Sharpen så har den med all sannolikhet trillat ner från tronen som referensprojektor på bigscreen (lär ju bli Optoma H79). Men det gör inte så mycket med tanke på priset....ganska exakt 20k med pipro-tuning. Blir spännande att se om denna tuning gör någon skillnad.

XUS-duken (92") kom idag, likaså takstativet sms 500-700, samt kablage Supra 2xkomp, 1xdvi.
Får väl smäcka upp det så länge... :P

#114

Postad 24 januari 2006 - 17:45

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0
Hur fasen kör man progressiv på sharpen?

Ok, fick den idag och har bara hunnit testa 1 timme. Men jag försöker köra 720P via denon 2910 och supra komponentkabel. Har ändrat i dvd:n men i projektorn står det fortfarande 576p/625p. I menyn går det bara att ändra till 800x600...står ingenting om 720p...help bitte :)

#115

Postad 24 januari 2006 - 20:53

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Hur fasen kör man progressiv på sharpen?

Ok, fick den idag och har bara hunnit testa 1 timme. Men jag försöker köra 720P via denon 2910 och supra komponentkabel. Har ändrat i dvd:n men i projektorn står det fortfarande 576p/625p. I menyn går det bara att ändra till 800x600...står ingenting om 720p...help bitte :)


Visste inte att det gick att skala upp till 720p genom komponent på en Denon 2910. Det kan inte vara så att du har missförstått något med DVD-spelaren. I vanliga fall gör det inte någon skillad om man ändra mellan olika upplösningar om man kör med komponent. Det måste i de flesta fall till en HDMI- eller DVI-uppkoppling till projektorn.

#116

Postad 24 januari 2006 - 21:07

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
srna: DVD-2910 kan inte uppskala signalen via komponent. Det gäller bara DVI- och HDMI-utgångarna. Via komponent är det 576i eller 576p som gäller för PAL-filmer, te.x. region 2. Annars är det 480i eller 480p för NTSC-filmer, te.x. region 1.

#117

Postad 24 januari 2006 - 22:26

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0
Å fasen...det hade jag ingen aning om. Tur att jag köpte DVI-DVI från Supra samtidigt. Får väl köra den till dvd:n istället. Tror ni man kan använda komponenten till hdtv-satmottagare? eller ps3?...dvs så de skalar upp bilden?....annars har jag ingen nytta av komponentkabeln vad gäller upplösning?

#118

Postad 25 januari 2006 - 11:17

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlägg
  • 0

Å fasen...det hade jag ingen aning om. Tur att jag köpte DVI-DVI från Supra samtidigt. Får väl köra den till dvd:n istället. Tror ni man kan använda komponenten till hdtv-satmottagare? eller ps3?...dvs så de skalar upp bilden?....annars har jag ingen nytta av komponentkabeln vad gäller upplösning?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker inte du ska stirra dig blind på upplösning, iaf inte när det gäller vanlig dvdfilm. Jag föredrar komponent på min kombo Hitachi TX200 / Marantz DV6600 då det ger en lugnare, aningen softare bild. HDMI som jag kör tar fram mycket artifakter på de flesta dvdfilmer.

När väl HD film kommer så lär 720p/1080i/1080p och således HDMI/DVI vara att föredra men i dagsläget ger det ingen jättestor skillnad enligt mig, inte på min kombo iaf.

#119

Postad 25 januari 2006 - 14:14

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0

Å fasen...det hade jag ingen aning om. Tur att jag köpte DVI-DVI från Supra samtidigt. Får väl köra den till dvd:n istället. Tror ni man kan använda komponenten till hdtv-satmottagare? eller ps3?...dvs så de skalar upp bilden?....annars har jag ingen nytta av komponentkabeln vad gäller upplösning?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker inte du ska stirra dig blind på upplösning, iaf inte när det gäller vanlig dvdfilm. Jag föredrar komponent på min kombo Hitachi TX200 / Marantz DV6600 då det ger en lugnare, aningen softare bild. HDMI som jag kör tar fram mycket artifakter på de flesta dvdfilmer.

När väl HD film kommer så lär 720p/1080i/1080p och således HDMI/DVI vara att föredra men i dagsläget ger det ingen jättestor skillnad enligt mig, inte på min kombo iaf.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, efter att suttit och kollat under kvällen kan jag dra liknande slutsatser, tycker nästan att komponent var snäppet bättre för pal-dvd filmer. DVI får bli till våren/sommaren när hdtv-sat boxarna kommer...

Redigerat av srna, 25 januari 2006 - 14:15.


#120

Postad 25 januari 2006 - 18:23

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Intressanta slutsatser angående komponent vs. HDMI/DVI. Man får lätt en känsla på detta forum att digital överföring är en gudagåva från ovan. Har själv misstänkt att vissa filmer kommer se sämre ut om de skickas digitalt. Men vad tycker ni skillnaden blir med referensfilmer, typ. Star Wars (i synnerhet Ep. III), Härskarringen-trilogin, Gladiator, etc. Tycker ni inte att det då blir ett visst lyft med HDMI/DVI?

#121

Postad 25 januari 2006 - 22:14

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Intressanta slutsatser angående komponent vs. HDMI/DVI. Man får lätt en känsla på detta forum att digital överföring är en gudagåva från ovan. Har själv misstänkt att vissa filmer kommer se sämre ut om de skickas digitalt. Men vad tycker ni skillnaden blir med referensfilmer, typ. Star Wars (i synnerhet Ep. III), Härskarringen-trilogin, Gladiator, etc. Tycker ni inte att det då blir ett visst lyft med HDMI/DVI?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har bara upplevt det bättre med komponent när grundfilmen är en dålig överföring, så att bilden är kass. Komponent tenderar att släta över lite när filmen har kass bild.

Är bilden kanon, då blir det kanon med DVI också. Jag har ioffsg en dvdspelare med ngt tveksam komponentutgång(Samsung hd935)...men har upplevt liknande från HTPC med X-card...som folk påstod vara såååå bra(iallafall innan jag köpte, när jag frågade).

I mitt fall har inte xcard m komponent en suck mot DVI från HTPC:n.

I början körde jag komponent på filmer med sämre bild och DVI när filmerna höll bättre kvalla...men efter nån månad så körde jag alltid DVI, och gör fortfarande, typ 2år senare.

#122

Postad 02 februari 2006 - 20:18

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Hej!

Jag hade egentligen tänkt mig en LCD-maskin (tex Sony HS60) eftersom jag är känslig för regnbågarna. Dessutom tyckte jag att bra DLP-maskiner var för dyra för mig. Men...
Nu påstår ju så många att Z2000 är den DLP-maskin som har minst regnbågar (i prisklassen) och nu har den ju oxå hamnat på aptitlig prisnivå. Tex hos Pipro.de . :(

Därför några frågor: :blink:

Vet ni någon som demar Z2000 i Göteborg?

Om ni försöker vara lite opartiska, hur upplever ni ljudnivån? Jag kommer att sitta c:a 1 m direkt under projen där den kommer att hänga upp och ner i taket.

Hur visar den bilden? Slår den bilden högre än projektorn, uppåt (om den är rättvänd) ? Eftersom den inte har ngn lens-shift blir ju placeringen kritisk.

Tänkt som mitt första proj-köp. :o

En riktig velpelle söker stöd.

#123

Postad 02 februari 2006 - 21:30

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0
Yep...också mitt första projektorköp :blink:
Har haft den i en vecka men inte haft möjlighet att sätta upp den ännu (söndag :( )
Har dock kört den direkt mot vägg, och kollat lite i menyer och så vidare. Kan väl säga direkt att ljudnivån inte är den lägsta, sitter väl 1,5 m ifrån sen när allt är på plats. Dock är det ganska dovt ljud och kollar man på film så märker inte av den så mycket att man stör sig, förutom i tysta sekvenser då den kan göra sig påmind. Har dock märkt att ju mer man kollar på film, desto mer sällan reagerar man över ljudet. Dock blir den väldigt varm så bra ventilation är att föredra. Väldigt lite rbe :o
Menyerna är lättinställda. Ja, bilden projiceras uppåt om du har den bordsplacerad. Dock viktigt med rätt inställning i höjd och sidled eftersom den inte har någon lensshift.

#124

Postad 02 februari 2006 - 23:18

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
srna: Tack för info. :(

Ja, man vänjer sig kanske vid ljudet.
Var köpte du din, och får man vara fräck o fråga vad du gav?

Jag har blivit sugen på att få se denna proj.
Som sagt, är det ngn som vet var man kan få den demad i Götborg?

Det börjar klia i plånboken. :blink:

#125

Postad 07 februari 2006 - 02:12

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Jag har en aning "darrig" bild när jag kör komponent via XBOX i upplösning 1080i eller 720p NTSC, det jag är rädd för det är att den "darriga" bilden jag upplever är färghjulets rotation som man ser... har tyvärr ingen dvd spelare för tillfället så jag kan testa hdmi och utesluta detta. Därför frågar jag er och hoppas att det inte är detta som är problemet utan xboxen i sig, eller något i signalöverföringen?

Förvisso tror jag att bilden blir mer stabil om man kör i vanlig 16:9 NTSC, så det verkar som det endast är när man kör upplösningar i 720p samt 1080i som problemet uppstår.

#126

Postad 07 februari 2006 - 15:21

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0
Har noterat skifte i färg i övre vänstra hörnet på duken när jag kör blå-skärm. lite diffust 15x5 cm som går lite åt det gula hållet. Vad kan det bero på? Har rentgjort linsen, testat både dvi och komponent och det är på samma ställe, samt ändrat bilden upp och ner (front + ceiling) men "fläcken" är kvar på samma ställe, likaså när jag zoomar så förflyttar den sig. Kan det bero på tapeterna som är gula? I så fall borde det väl uppstå på båda sidor då dessa ser likadana ut. Märks i filmer i ljusa scener.

#127

Postad 08 februari 2006 - 22:27

Unregistered85438a39
  • Unregistered85438a39
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Har haft nöjet att äga en z2000 sen mars 05.
När jag satte upp Sharpen så lade jag märke till en ojämn ljusare "fläck" i ena hörnet. Det visade sig bero på en reflex från en blank yta vid taket.
Jag använder mig av bakprojektion och inbillar mig att det då är extra känsligt med reflexer mellan projektor och duk.
Hur som hellst, detta kanske i viss mån även gäller vid frontprojektion.

\\Persson

#128

Postad 10 februari 2006 - 16:44

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0
Ok...ska kolla reflektioner...blir nog nytapetsering i sommar med mörka tapeter, har även kollat upp svart tak inkl. ljudabsorbering som SF använder, kan bli nice....


Kollade på pipro idag......projjen är slut!.......tur man beställde i tid :)

#129

Postad 12 mars 2006 - 20:26

Unregistered4f61698d
  • Unregistered4f61698d
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
någon som vet vad en lampa kostar och var man kan få tag på en?
(nej den har inte gått sönder, bara nyfiken)

#130

Postad 13 mars 2006 - 07:21

AndreasT
  • AndreasT
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0
Hittade en här: Projektorlampor

kostar 299,51£ d.v.s ~4500 Skr


Men XV-Z2000 kommer nog inte ge lampbråk, användare på AVS-forum får jämna och höga lamplivslängder.

Edit: Jag menar projektorpecifika fel, lampor kan ju givetvis alltid gå sönder.
/Andreas

Redigerat av AndreasT, 13 mars 2006 - 07:32.


#131

Postad 13 mars 2006 - 11:17

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0

Hittade en här: Projektorlampor

kostar 299,51£ d.v.s ~4500 Skr


Men XV-Z2000 kommer nog inte ge lampbråk, användare på AVS-forum får jämna och höga lamplivslängder.

Edit: Jag menar projektorpecifika fel, lampor kan ju givetvis alltid gå sönder.
/Andreas

<{POST_SNAPBACK}>


Det låter bra med hög livslängd. :P
Min projektor visar en något mörkfärgad fläck i övre vänstra hörnet som är ca 5 cm brett och 30 cm långt..syns ganska tydligt när blåskärmen är uppe, men bara på vissa riktigt ljusa ställen när man kollar på film. Kan det bero på lampan?...projjen är helt ny...borde ju vara nåt annat. Har även snurrat runt projektorn och "fläcken" följer med på samma ställe. Har rengjort linsen med fönsterputs och specialduk som man använder till objektiv men det kvartstår. Nån som haft liknande symptom?

#132

Postad 13 mars 2006 - 15:34

AndreasT
  • AndreasT
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0
Första saken man kan leta efter är om det kan finnas reflektioner från tak, center o.s.v, det behöver inte vara projjen som bråkar.

I och med att du ser fenomentet vid den enfärgade bakrunden samt vid ljusa scener så kan man misstänka att det är ströljus.

#133

Postad 13 mars 2006 - 18:45

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0
I och med att "fläcken" finns på samma ställe i förhållande till duken när jag roterar 360 grader i sidled samt när jag zoomar in och ut så kan det rimligtvis inte bero på bakgrunden....men däremot det du nämner ströljus...vad innebär det i praktiken? Är det att avskärmningen släpper igenom ljus lr...

#134

Postad 13 mars 2006 - 21:02

AndreasT
  • AndreasT
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0
Då du har gjort en sån felsökning så tror jag inte det är yttre felkällor, jag undrar om inte en service av projektorn är det bästa, beklagar......

#135

Postad 22 mars 2006 - 11:19

Unregisteredaa36c725
  • Unregisteredaa36c725
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Står i begrepp att köpa en proj och har haft förmånen att se Mitsubishis HC-3000 som jag blev mäkta imponerad av. Eftersom jag inte sett Sharpen undrar jag om den kan vara ett alternativ, den är ju lite äldre men verkar vara bra, bör jag se Sharpen eller är Mitsun ett bättre val?

Redigerat av Unregisteredaa36c725, 22 mars 2006 - 11:20.


#136

Postad 22 mars 2006 - 11:54

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Du bör kolla in sharpen då dom flesta säger att Mitsubishin och Sharpen är väldigt snarlika, i slutändan av dessa två tror jag det handlar om personlig smak! Så min rekomendation är verkligen att du kollar in denna innan köp av mitsun!

Bor du i GBG? Isf rekomenderar jag att åka till Hembioconsults nyöppnade butik o kika in den där, där har du lugn och ro när du kan få demat produkter och kan ta den tid du behöver utan att ha en massa annat folk flåsandes i nacken på dig!

#137

Postad 12 juni 2006 - 18:59

Thunderbird
  • Thunderbird
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Har köpt Scart till komponent kabel, tänkte använda från videospelare till projektor men inga signal kom frame till projektor sen pröva från dvd-spelare men också inte fungerar eller, undrar jag vad som har gjort fel? :ph34r:

#138

Postad 12 juni 2006 - 20:23

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Tja!

Såna kablage du nämner fungerar inte alls till alla projjar.

En förutsättning för att det skall fungera är att den projje du har förstår den signal du konverterar ifrån(i detta fall scart-komposit eller scart rgb) den ingång som man skickar den till(i detta fall komponent).

Det fungerar med rätt stor säkerhet i princip på ingen projje när det handlar om att ta det från en video till komponent. Videobandspelaren(95% av alla videor) skickar bara en sorts signal, komposit.

Din nya sladd är troligen inte tänkt att man skicka komposit med alls, utan den lär vara gjord för scart -RGB signal(som från tex en dvdspelare). I det fallet fungerar nog sladden, men projjen förstår inte den signalen på din komponentingång.

För att lösa ditt problem skall du köpa en liten sån scart-konverterdosa, de brukar ha en gul, röd och vit plugg(av RCA-typ) samt svideo och oftast en liten knapp "in/out".
Jag har en Sharp XVZ201E och det följde med en sån lite enklare kontakt svart-gul RCA-plugg samt en 10m kompositkabel.

Denna scartkontakt kopplas i videon och sen skall du använda en kompositkabel(gul RCA-plugg) för att koppla in på projjen....använd inte svideo, det lär bli svartvitt då.

#139

Postad 12 juni 2006 - 20:57

Thunderbird
  • Thunderbird
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Ska köpa scart-konverterdosa, tusen tack AAKE :ph34r:

#140

Postad 08 juli 2006 - 13:36

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
wow vilken prisdropp denna projje har haft det senaste året.
Visst alla projektorer sjunker ganska mkt men denna har ju halverats på 8 månader

Nu börjar det på allvar klia i fingrarna under 15 000kr för en 720P DLP första gången någonsin jag ser det.

//Daniel

#141

Postad 01 augusti 2006 - 02:47

TomSavini
  • TomSavini
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Jag har tankat hem manualen till Sharp XV-Z2000 och tittat igenom tabellen för dukstorlek samt projektionsavstånd. Detta var ingen svårighet att förstå, dock blir jag inte klok på projektorns image offset.

Det vore jättebra om någon kunde ge mig en formel för denna! Min nuvarande projektor, en Infocus SP4805, har ett image offset på 127,8%. För att räkna ut avståndet tar man således dukens bildhöjden gånger 0.278.

Överkant av bild på duken kommer då att bli "avståndet mellan taket och centrum av projektorns lins + värdet för image offset".

Kan ge mina mått om någon vill räkna ut avståndet:

Takhöjd: 258 cm
Takstativ till projektor: 17 cm (ej inräknat avstånd från projektorns botten till centrum av lins)
Avstånd projektor till duk: 350 cm
Dukstorlek: 90" 16:9 (210x123 cm)

Mina mått avser takmontering.

Jag vore verkligen jättetacksam om någon vänlig själ kunde hjälpa mig med detta!

#142

Postad 01 augusti 2006 - 10:02

AndreasT
  • AndreasT
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0
Hej TomSavini!

Har du provat det här exel-dokumentet? Placeringskalkyl

Det är ganska istruktivt, men behöver du hjälp att tolka resultatet så hör av dig, projektorn som sådan är i mina ögon otroligt prisvärd.

#143

Postad 01 augusti 2006 - 15:04

TomSavini
  • TomSavini
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Hej TomSavini!

Har du provat det här exel-dokumentet? Placeringskalkyl

Det är ganska istruktivt, men behöver du hjälp att tolka resultatet så hör av dig, projektorn som sådan är i mina ögon otroligt prisvärd.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för tipset AndreasT! Har kollat kalkylen, enligt mina mått som jag angav skulle jag behöva ett stativ som är 36,1 cm ned från taket till projektorns botten, låter det rimligt? Min nuvarande är cirka 17cm från taket så det blir mer än en fördubbling.

Är det någon ägare av Sharp XV-Z2000 som även har sett/lyssnat på en Infocus SP4805? Lever de om lika mycket eller är Sharpen tystare/mer högljudd? Sharpen verkar onekligen fin och känns som ett hett alternativ för uppgradering! Funderar om XV-Z3000 är värd prisskillnaden? Såg någonstans att den även skulle skilja något gällande optiken, att de hade helt olika throw ratio. Ska kolla om den är mer förlåtande än Z2000, hade gärna haft projektorn så slimmad mot taket som möjligt.

#144

Postad 05 oktober 2006 - 12:45

Thunderbird
  • Thunderbird
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Tänkte använda 720p film från datorn till projektor men utan lyckades, eftersom Sharp har inga vga ingång så använder jag DVI ingång växla till PC istället för video. Datorns moderkort är Asus A7N8X Deluxe och grafikort MSI Geforce ti 4800 SE. Undrar om det är grafikkort är för gammal?
men den har DVI utgång. :ph34r:

#145

Postad 07 oktober 2006 - 14:06

Thunderbird
  • Thunderbird
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Tänkte använda 720p film från datorn till projektor men utan lyckades, eftersom Sharp har inga vga ingång så använder jag DVI ingång växla till PC istället för video. Datorns moderkort är Asus A7N8X Deluxe och grafikort MSI Geforce ti 4800 SE. Undrar om det är grafikkort är för gammal?
men den har DVI utgång. :P

<{POST_SNAPBACK}>


Problem är löst, har hämtat nyare drivrutin fån MSI hemsida puh.
Nya problem är bilden hackar när spelar jag vanliga Pal DVD filmer pga problem är Projektor stöder bara 1280x720 på 60Hz, så undrar jag finns ngn uppgradera mjukvara till 75Hz till Sharp proje? Tänkte är använder med hjälp av program powerstrip.

#146

Postad 05 februari 2008 - 21:09

Unregistered4f61698d
  • Unregistered4f61698d
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
vad kan en sån här projektor vara värd idag?
med 1500H visat på lampan.
funderar på om jag ska sälja den eller ta ut den till sommarstugan.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Hemmabiotidningen nr.10 2024
    Elias
    2024-09-25 19:37:23
  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.