Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Att skiljas eller ej

227 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 05 juli 2016 - 18:34

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0
3 besök pÄ familjerÄdgivningen blev det innan vi gemensamt bestÀmde oss för att inte lÀngre gÄ dit.
Hade hoppats pÄ att rÄdgivaren skulle lotsa oss vidare i nÄgon form av konstruktiv utveckling, men det verkar som att strategin helt enkelt bara var att lÄta oss prata.
Ingen strategi för att hjÀlpa oss identifiera vÄra problem, inga som helst rÄd eller hjÀlp att hantera problemen.
Det verkar som rÄdgivaren tror att alla problem löser sej bara man har konstaterat att man har problem.

I min vÀrld Àr det bara det absolut första, trevande steget i problemlösning att inse att det finns ett problem till att börja med.

Hade vi inte insett att det fanns ett problem till att börja med, sÄ hade vi ju inte tagit kontakt med familjerÄdgivningen!

#102

Postad 05 juli 2016 - 22:40

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

  • 344 inlĂ€gg
  • 0

3 besök pÄ familjerÄdgivningen blev det innan vi gemensamt bestÀmde oss för att inte lÀngre gÄ dit.
Hade hoppats pÄ att rÄdgivaren skulle lotsa oss vidare i nÄgon form av konstruktiv utveckling, men det verkar som att strategin helt enkelt bara var att lÄta oss prata.
Ingen strategi för att hjÀlpa oss identifiera vÄra problem, inga som helst rÄd eller hjÀlp att hantera problemen.
Det verkar som rÄdgivaren tror att alla problem löser sej bara man har konstaterat att man har problem.

I min vÀrld Àr det bara det absolut första, trevande steget i problemlösning att inse att det finns ett problem till att börja med.

Hade vi inte insett att det fanns ett problem till att börja med, sÄ hade vi ju inte tagit kontakt med familjerÄdgivningen!

Parterapi hos en  psykolog? kan det vara vettigare?



#103

Postad 07 juli 2016 - 21:21

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0
Just nu orkar jag inte mer.
Det fÄr gÄ som det gÄr...

#104

Postad 07 juli 2016 - 21:28

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlĂ€gg
  • 0

Just nu orkar jag inte mer.Det fÄr gÄ som det gÄr...


DĂ„ blir det som det blir..

#105

Postad 07 juli 2016 - 21:36

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

  • 344 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr verkligen inte nÄgon expert kring psykologi eller liknande, men jag kan bara tala för mina egna erfarenheter och mitt egna synsett pÄ saker och ting.

 

Jag kommer frÄn en missbruksbakgrund, likasÄ gör min bror, han ville bli hjÀlpt och ville att andra löste hans problem för att han inte orkade.

 

Medans jag var av den andra sidan, jag Àr den Ànda som kan lösa min situation ingen annan kan göra det Ät mig, vill jag fÄ saker gjort och mÄ bÀttre sÄ mÄste jag göra det.

 

Jag var den som klarade mig ur allt tyvÀrr, men anser att ensam kan jag Ästakomma mycket och lösa det mesta om jag bara försöker, men dÄ mÄste man försöka till 100%, inte halvhjÀrtat, vill man nÄgot sÄ kommer man ocksÄ uppnÄ det.

 

 

Nu Àr inte detta samma situation som du sitter i, men jag tror att vill du ge dig fan pÄ att hitta en lösning, sÀg till din partner, nu gör vi detta till 100% och försöker prata ut om problemet och hitta roten i det hela sen mÄste bÄda vara berÀdda pÄ att offra sig lite Àven om det gör ont och bara kÀmpa mot det gemensamma beslutet.

 

Gör det, men gör det för att ni vill, ingen annan kommer komma med en lösning, ni har lösningen.



#106

Postad 30 augusti 2016 - 09:30

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlĂ€gg
  • 0
Är lite inne pĂ„ att du sĂ€tter dig ner och pratar med frun och talar om dina önskemĂ„l om friluftsliv, film,mat,drömmar,framtid osv.
Och frÄgar henne vad hon tycker,finns det vissa saker ni kan mötas om?

Kan du sticka ut Ä fiska,sova i tÀlt nÄn helg, resa eller vad du nu kan tÀnkas vilja göra? Försöka ta upp bekantskapen med gamla kompisar.
Eller gÄ med i nÄn förening?

KÀnns ju inte som att ni har problem som inte gÄr att övervinna.

Om nu inte kÀnslorna Àr helt borta.
Kan ju kanske gÄ att hitta tillbaka men.

#107

Postad 30 augusti 2016 - 12:08

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • ForumrĂ€v

  • 702 inlĂ€gg
  • 0

3 besök pÄ familjerÄdgivningen blev det innan vi gemensamt bestÀmde oss för att inte lÀngre gÄ dit.
Hade hoppats pÄ att rÄdgivaren skulle lotsa oss vidare i nÄgon form av konstruktiv utveckling, men det verkar som att strategin helt enkelt bara var att lÄta oss prata.
Ingen strategi för att hjÀlpa oss identifiera vÄra problem, inga som helst rÄd eller hjÀlp att hantera problemen.
Det verkar som rÄdgivaren tror att alla problem löser sej bara man har konstaterat att man har problem.

I min vÀrld Àr det bara det absolut första, trevande steget i problemlösning att inse att det finns ett problem till att börja med.

Hade vi inte insett att det fanns ett problem till att börja med, sÄ hade vi ju inte tagit kontakt med familjerÄdgivningen!

 

Hur gÄr det? Var ett tag sedan! :o

 

Det jag tÀnkte pÄ Àr ju att det Àr just detta som inte fungerat (boldat) sÄ bra, dÄ ni ej gemensamt har lyckats kommunicera er ur bekymren.. :\ Ni borde komma till en punkt dÀr ni kan prata med varandra för att lösa problem, Àr de inte lösta sÄ fortlöper ju det hela. Pratar man inte sÄ Àr det svÄrt att veta vad den andra tycker och tÀnker, ingen Àr tankelÀsare. Strategierna mÄste man nog komma pÄ sjÀlv trots allt, vÀldigt svÄrt för utomstÄende att se helheten. Sedan nÀr man mÄr lÄgt sÄ brukar man inte vara mottaglig för kritik, sÄ dÄ kan det lÄta Ànnu vÀrre om nÄgon utomstÄende sÀger nÄgot.

 

Tror kanske en duktig psykolog kan vara till nytta, Àven om inte bÄda trÀffar denne, dÀr tycker jag man fÄr lite mer "verktyg" att arbeta med för att lösa situationer, istÀllet för att mÄ lÄgt och stÄ och stampa.. ingen mÄr bra utav att vara stressad över nÄgot över en lÀngre period!



#108

Postad 10 oktober 2016 - 23:59

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0
Just nu hÀnder det ingenting.
Jag har valt att inte agera överhuvudtaget i nulÀget utan bara "hÀrda ut", vilket innebÀr att jag
helt sonika skjuter upp det som jag idag ser som ofrÄnkomligt.

Man kan prata hur mycket som helst, men jag tvivlar pÄ att man kan "prata" sej tillbaka till attraktion och den
gnista som en gÄng fanns. Det krÀvs handling och mycket jobb för att det överhuvudtaget ska finnas nÄgra rimliga
chanser att uppnÄ det och just nu finns det inte tillstymmelse till energi för att göra detta jobb.
Varken frÄn min eller frugan sida.

Som grÀdde pÄ moset börjar den hÀr Ärstidens falnande ljus pÄverka mitt kÀnsloliv i högre grad Àn nÄgonsin
tidigare. Jag antar att jag helt enkelt rÄkar vara kÀnsligare just nu jÀmfört med alla andra höstar.
Att inte ha lust till nÄgonting alls, kÀnns nÀstan som en befrielse.
Dagens ungdom anvÀnder ett kort och koncist uttryck som beskriver mitt nuvarande kÀnslotillstÄnd vÀldigt vÀl:

Palla!!!

Nu har det förvisso gÄtt sÄ lÄngt sÄ att bÄde sjukvÄrden och min företagslÀkare har reagerat, problemet Àr att
jag inte har lust att ta tag i mina problem just nu. UngefÀr pÄ samma sÀtt som jag saknar lust och engagemang
för en mÀngd andra saker som jag egentligen borde engagera mej i.

VÀl medveten om att jag inte Àr tillrÀckligt rationell för att fatta nÄgra livsavgörande beslut, sÄ har jag
bestÀmt mej för att skjuta upp funderingarna Ätminstone till vÄren dÄ solen Äterigen kan pigga upp mej (ett bekymmer mindre
hoppas jag) och sÄ fÄr jag vÀl se vad som hÀnder sen...

Redigerat av GuessWho, 11 oktober 2016 - 00:02.


#109

Postad 12 oktober 2016 - 11:54

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

Nu igÄr, rÀtt jÀmnt ett Är efter att vÄr skilsmÀssa Àgde laga kraft sÄ kom vi till avslut i tingsrÀtten gÀllande vÄra 3 barns framtid. De har bott vÀxelvis och Àr skrivna hos mig men nu har vi bestÀmt att de huvudsakligen ska bo hos mig.

Egentligen behövde rÀtten till slut inte döma över vÄra huvuden dÄ det kom till en förlikning. Jag fick ge efter lite men tÀnkte att vare sig jag eller barnen skulle gagnas av ha att göra med en bitter moder i framtiden.

Huvudsyftet var ÀndÄ att hindra att hon flyttade barnen permanent till annan ort vilket jag lyckades med.

 

Det tog alltsÄ drygt 1.5 Är frÄn det att vi separerade till att vi kom till en slutligt gÀllande överenskommelse gÀllande barnen. En tankestÀllare kanske? Jag sÀger inte att man ska fortsÀtta ihop för barnens skull om det inte funkar, men det bÀsta vore om bÄda redan vid separationen kunde slÀppa sin egen bitterhet och ge och ta lite sÄ att man kan överens redan frÄn börja. Dessa 1.5 Är har varit de mentalt mest pÄfrestande i hela mitt liv. Visst Àr det pÄfrestande att leva i en ofungerande relation men detta ligger pÄ en helt annan nivÄ.

Nu Àr det ju bara att hoppas att det kommer funka i framtiden.



#110

Postad 13 oktober 2016 - 08:39

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

Nu igÄr, rÀtt jÀmnt ett Är efter att vÄr skilsmÀssa Àgde laga kraft sÄ kom vi till avslut i tingsrÀtten gÀllande vÄra 3 barns framtid. De har bott vÀxelvis och Àr skrivna hos mig men nu har vi bestÀmt att de huvudsakligen ska bo hos mig.

Egentligen behövde rÀtten till slut inte döma över vÄra huvuden dÄ det kom till en förlikning. Jag fick ge efter lite men tÀnkte att vare sig jag eller barnen skulle gagnas av ha att göra med en bitter moder i framtiden.

Huvudsyftet var ÀndÄ att hindra att hon flyttade barnen permanent till annan ort vilket jag lyckades med.

 

Det tog alltsÄ drygt 1.5 Är frÄn det att vi separerade till att vi kom till en slutligt gÀllande överenskommelse gÀllande barnen. En tankestÀllare kanske? Jag sÀger inte att man ska fortsÀtta ihop för barnens skull om det inte funkar, men det bÀsta vore om bÄda redan vid separationen kunde slÀppa sin egen bitterhet och ge och ta lite sÄ att man kan överens redan frÄn börja. Dessa 1.5 Är har varit de mentalt mest pÄfrestande i hela mitt liv. Visst Àr det pÄfrestande att leva i en ofungerande relation men detta ligger pÄ en helt annan nivÄ.

Nu Àr det ju bara att hoppas att det kommer funka i framtiden.

För mig tog det över 2Är av samtal med familjerÀtt och till slut tingsrÀtt (frÄn att vi separerade). Vi har idag ett hyffsat fungerande samarbete med varannan vecka boende och boende pÄ samma ort.

 

SÄ det tar rejÀlt med tid och Àr grymt pÄfrestande för psyket. Man lever bara en gÄng och dÄ ska man undvika att slÀnga ett par Är pÄ sÄn hÀr skit...aja, det kan bara bli bÀttre Ätminstone :)



#111

Postad 29 januari 2017 - 09:47

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0
Nu Àr tÀrningen kastad och till min förvÄning sÄ tog frugan beskedet bÀttre Àn vÀntat.
Vi Àr överens om fördelarna med att skiljas som vÀnner och Àr medvetna om hur lÀtt det Àr att bli ovÀnner i en sÄdan hÀr situation.
Jag har haft gott om tid för att fundera (tack för era synpunkter och reflektioner ocksÄ), men det har inte frugan sÄ jag Àr instÀlld pÄ att Àven hon behöver tid, innan vi gÄr vidare med formaliteterna.

Det kÀnns som att det Àr mycket ska redas ut. En av dom större utmaningarna blir frÄgan om hur vi ska göra med den gemensamma villan.
Högt belÄnad, men troligtvis vÀrd nÄgra hundratusen mer Àn lÄnen.
En sak jag funderar pÄ Àr om det Àr en möjlighet att för nÄgon av oss att bo kvar utan att behöva lösa ut den andre förrÀn huset sÀljs (om det sÀljs).

Att bo i vÄr villa Àr relativt billigt just nu med gÀllande borÀntor, men det blir inte lika billigt om man utöver bostadslÄnen behöver lÄna ytterligare för att lösa ut partnern.

Skulle man kunna avtala pÄ nÄgot sÀtt att vinsten vid försÀljning delas först dÄ huset faktiskt sÀljs (om det sÀljs).
Är det en möjlig vĂ€g att gĂ„?

Som ni förstÄr kommer denna trÄden troligtvis att skifta karaktÀr lite, frÄn att ha handlat om beslutet om man ska skiljas eller ej, till att handla om vad som hÀnder sen.

#112

Postad 29 januari 2017 - 10:53

Frux
  • Frux
  • ForumrĂ€v

  • 970 inlĂ€gg
  • 0

Man kvittar ju gemensamma tillgÄngar och skulder. SÀg att ni har köpt huset för 2 miljoner till 100% belÄning. SÄ om du köper ut halva huset av henne för 1 miljon, sÄ blir hon ju ocksÄ av med sin egen personliga skuld/lÄn pÄ huset pÄ 1 miljon. Det gÄr pÄ ett ut och du tar i praktiken över hela belÄningen pÄ huset bara.

 

Har huset ökat i vÀrde sÄ har ju era tillgÄngar ökat ocksÄ, dvs det ni ska dela. SÄ har huset ökat med 200.000 kr i vÀrde, sÄ fÄr du betala henne 100.000 kr. Nu kanske det rör sig om mer pengar men hur som helst sÄ bör det ju inte bli nÄgon gigantisk summa, sÄ ett lÄn gÄr sÀkert att lösa. Eller sÄ fÄr hon nÄgot annat som Àr vÀrt 100.000 kr av era tillgÄngar, t.ex. bilen.

 

Men ni kan ju dela upp era grejer precis hur ni sjÀlva kommer överens om, men dÄ fÄr det vara nerskrivet och noga kontrollerat av nÄn som kan juridiken sÄ att ingen kan komma med krav i efterhand.

 

SÄ har jag förstÄtt det i alla fall. Infon ovan med förbehÄll att jag absolut inte Àr nÄgon expert pÄ detta...


Redigerat av Frux, 29 januari 2017 - 10:54.


#113

Postad 30 januari 2017 - 11:21

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

Man kvittar ju gemensamma tillgÄngar och skulder. SÀg att ni har köpt huset för 2 miljoner till 100% belÄning. SÄ om du köper ut halva huset av henne för 1 miljon, sÄ blir hon ju ocksÄ av med sin egen personliga skuld/lÄn pÄ huset pÄ 1 miljon. Det gÄr pÄ ett ut och du tar i praktiken över hela belÄningen pÄ huset bara.

 

Har huset ökat i vÀrde sÄ har ju era tillgÄngar ökat ocksÄ, dvs det ni ska dela. SÄ har huset ökat med 200.000 kr i vÀrde, sÄ fÄr du betala henne 100.000 kr. Nu kanske det rör sig om mer pengar men hur som helst sÄ bör det ju inte bli nÄgon gigantisk summa, sÄ ett lÄn gÄr sÀkert att lösa. Eller sÄ fÄr hon nÄgot annat som Àr vÀrt 100.000 kr av era tillgÄngar, t.ex. bilen.

 

 

Det Àr hÀr man ska se upp. Att ta över lÄnet Àr den enkla biten. Men den som lÀmnar huset har ju rÀtt till ersÀttning motsvarande halva vÀrdeökningen. Men vad Àr vÀrdeökningen? HÀr fÄr man antingen gissa och sedan belÄna huset för att ersÀtta den andre med halva summan. Men om man sedan vÀntar med att sÀlja och det visar sig att gissningen slog helt fel, kan man antingen vinna pÄ det eller förlora pÄ det. I vÀrsta fall har man dÄ överbelÄnat huset och fÄr dras med en skatteskuld som inte tÀcks av det som blir kvar nÀr man sÄlt huset. Det bÀsta Àr att skriva ett avtal om att detta inte ska regleras förrÀn huset sÀljs, med en klausul om att detta mÄste göras inom ett visst antal Är.



#114

Postad 30 januari 2017 - 15:20

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr vÀl bara att be banken vÀrdera huset ocksÄ fÄr man dela upp efter det.

 

Man kan dock inte köpa ut ngn om de inte har ngnannanstans att bo. SÄnt mÄste fixas först.


Redigerat av Unregistereddc471864, 30 januari 2017 - 15:21.


#115

Postad 30 januari 2017 - 15:24

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr vÀl bara att be banken vÀrdera huset ocksÄ fÄr man dela upp efter det.

 

 

Visst gör de det, bank eller en mÀklare. Men likvÀl kan de inte mer Àn gissa det framtida vÀrdet.

I mitt fall gissade de pÄ 1.65 M. Vinsten pÄ det fick jag betala halva av till mitt ex. Sen sÄlde jag huset 2 Är senare och hade bara en spekulant som köpte det för 1.5 M. Jag betalade alltsÄ 75' för mycket till mitt ex mot om vi hade vÀntat tills jag verkligen sÄlde huset. DÀrtill sÄ genererade försÀljningen en skatteskuld som jag fick stÄr för sjÀlv. NÀr man löst den andre parten sÄ stÄr man för 100% av eventuella skatteskulder vid en försÀljningen. Dubbel förlust alltsÄ.


Redigerat av agpath, 30 januari 2017 - 15:28.


#116

Postad 31 januari 2017 - 01:49

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 963 inlĂ€gg
  • 0
SjÀlvklart mÄste man ta hÀnsyn till vinstskatten nÀr man rÀknar pÄ vad som ska betalas till den som lÀmnar. Allt annat Àr ju rent korkat.

#117

Postad 31 januari 2017 - 11:26

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

SjÀlvklart mÄste man ta hÀnsyn till vinstskatten nÀr man rÀknar pÄ vad som ska betalas till den som lÀmnar. Allt annat Àr ju rent korkat.

Ja, men du vet inte vad skatten blir förrÀn den dag du sÀljer. Det enda sÀttet att fÄ detta 100% rÀttvist Àr att sÀlja kÄken vid separation, dela pÄ alla omkostnader och ev vinst. Sedan löser var och en nytt boende. Det Àr sÄ jag borde ha gjort insÄg jag sent om sider.



#118

Postad 01 februari 2017 - 20:03

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 963 inlĂ€gg
  • 0
SvÄrigheten Àr ju att bedöma vÀrdet, givetvis. Men Àr man överens om ett vÀrde sÄ ska man, givetvis, simulera en försÀljning (med allt vad det innebÀr) och efter det lösa ut den andre.

#119

Postad 12 februari 2017 - 11:05

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

  • 778 inlĂ€gg
  • 0

SvÄrigheten Àr ju att bedöma vÀrdet, givetvis. Men Àr man överens om ett vÀrde sÄ ska man, givetvis, simulera en försÀljning (med allt vad det innebÀr) och efter det lösa ut den andre.

Jag var med om nÄgot sÄdan för nÄgra Är sedan nÀr jag letade lÀgenhet. Det var en budgivning och helt plötsligt "försvann" lÀgenheten. Det visade sig vara en simulerad försÀljning inför en skilsmÀssa. Exakt hur det hanterades vet jag inte för jag var inte budgivare. Jag var mest nyfiken pÄ prisnivÄn pÄ lÀgenheten. Men jag misstÀnker att en mÀklare inte gör en sÄdan sak gratis.


Redigerat av Mr_Tom, 12 februari 2017 - 11:06.


#120

Postad 17 februari 2017 - 01:43

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0
Har nu fÄtt kÄken vÀrderad. NÄgra hundra kkr över lÄnen vi har, sÄ det ser ut som att vi mÄste sÀlja kÄken (inte helt ovÀntat) och hitta annat boende pÄ nÄgot sÀtt...

#121

Postad 17 februari 2017 - 06:59

Unregistered4346060f
  • Unregistered4346060f
  • Wannabe

  • 14 inlĂ€gg
  • 0

Har sjÀlv varit i din sits,o det Àr inget kul.

Jag kan ju bara utgÄ ifrÄn min egen erfarenhet,vi hade ocksÄ hus tillsammans o fick det vÀrderat.

Jag tÀnkte att jag löser ut henne sen bor jag hÀr sÄ lÀnge o sen sÀljer skiten,fick lösa ut henne med 130 000 plus en bil o lite annat.

TÀnkte att hÀr ska inte jag bo lÀnge till,men tiden gick o man funderade pÄ var man skulle bo (vi har 2 barn ihopa)

TÀnkte att jag bor ju billigt o bra standard det Àr barnens hem sÄ jag behöllt huset.

Ångrar mig inte en sekund nu 8 Ă„r senare har huset blivit vĂ€rt mycket mer.

Tycker inte du bara ska se det till pengarna i nuet,trivs du o barnen trivs sÄ varför sÀlja pengar e inte allt.

Viktigaste Àr att du o xet fortfarande drar jÀmnt för ungarna skull,allt blir mycket lÀttare dÄ.

 

Lycka till o trevlig helg



#122

Postad 06 mars 2017 - 12:31

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 0

HÀr kommer mitt perspektiv pÄ skilsmÀssa.

Nu Àr det tre Är sedan vi bestÀmde oss för att skilja oss och tvÄ Är sedan allt blev klart och jag flyttade in i min nya lÀgenhet.

Vi bÄda tvÄ mÄr mycket bÀttre nu Àn vi gjorde dÄ. Vi Àr mer nöjda med vÄra liv och mÄr bÀttre. Första Äret var stökigt innan vi hittade alla former kring barnen och hur man lever sitt liv. NÀr man varit ihop i femton Är Àr det svÄrt att bara göra ett rent bryt utan mÄnga saker gÄr in i varandra.

Jag har haft tvĂ„ relationer efter det som bĂ„de varit runt 6-10 mĂ„nader. Först var jag ”rĂ€dd” att inte trĂ€ffa nĂ„gon igen men efter att ha dejtat nĂ„gra flyter saker och ting pĂ„ rĂ€tt sĂ„ bra. Man kĂ€nner pĂ„ en gĂ„ng om det finns kemi och intresse. Och nĂ€tdejting Ă€r rĂ€tt sĂ„ bra nĂ€r man har barn pĂ„ halvtid och heltidsjobb, krogen Ă€r definitivt inget för mig. Det Ă€r bra sĂ€tt att trĂ€ffa tjejer.

Just nu rullar livet pÄ rÀtt sÄ behagligt, har trÀffat en tjej ett par gÄnger, har barnen fyra dagar i veckan, jobbet kÀnns roligare för man mÄr bÀttre, jag har faktiskt lÀttare att trÀffa kompisar dÄ jag inte har nÄgon hemma som misstycker att man gÄr ut.

För mig var skilsmĂ€ssan och att bli singel igen nĂ€r man var runt 40 ett j*vla lyft i livet. Jag trĂ€ffar gĂ€rna nĂ„gon och lever ihop med nĂ„gon igen men nu vet jag ocksĂ„ vem jag Ă€r och vad jag kan tĂ€nka mig att kompromissa pĂ„ och inte. 



#123

Postad 13 mars 2017 - 19:40

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Tack för att ni delar med er av era egna erfarenheter. Det ger perspektiv och gör att det kĂ€nns lite lĂ€ttare. 
Frugan och jag Ă€r helt instĂ€llda pĂ„ att försöka fĂ„ en sĂ„ bra relation som möjligt efter separationen, bĂ„de för vĂ„r egen skull och för vĂ„r dotters skull. Vi har allihop mycket att vinna pĂ„ att ha en hĂ€lsosam relation. 

 

Det kÀnns jobbigt att vara orsaken till hela röran, men jag Àr nu Ànnu sÀkrare pÄ att det trots allt Àr rÀtt vÀg att gÄ.

 

Nu har vi massor av praktiska grejer att ta tag i och jag hoppas innerligen att vi kan reda ut praktikaliteterna ocksÄ i bÀsta samförstÄnd, men jag misstÀnker att det kommer att bli en prövning som heter duga.

 

Enbart att dela upp hemmets lösöre lÀr bli en spÀnnande uppgift...

Men jag tror att vi kan klara av det utan för stora kompromisser.

Vi fÄr vÀl se...



#124

Postad 14 mars 2017 - 08:51

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

Tack för att ni delar med er av era egna erfarenheter. Det ger perspektiv och gör att det kĂ€nns lite lĂ€ttare. 
Frugan och jag Ă€r helt instĂ€llda pĂ„ att försöka fĂ„ en sĂ„ bra relation som möjligt efter separationen, bĂ„de för vĂ„r egen skull och för vĂ„r dotters skull. Vi har allihop mycket att vinna pĂ„ att ha en hĂ€lsosam relation. 

 

Det kÀnns jobbigt att vara orsaken till hela röran, men jag Àr nu Ànnu sÀkrare pÄ att det trots allt Àr rÀtt vÀg att gÄ.

 

Nu har vi massor av praktiska grejer att ta tag i och jag hoppas innerligen att vi kan reda ut praktikaliteterna ocksÄ i bÀsta samförstÄnd, men jag misstÀnker att det kommer att bli en prövning som heter duga.

 

Enbart att dela upp hemmets lösöre lÀr bli en spÀnnande uppgift...

Men jag tror att vi kan klara av det utan för stora kompromisser.

Vi fÄr vÀl se...

Har ni samma instĂ€llning sĂ„ kommer det gĂ„ bra, jag och min förra hade inte alls samma instĂ€llning och efter mĂ„nga Ă„r och tingsrĂ€tt m.m sĂ„ har vi nu landat i en bra relation. 

Det Ă€r inte förren nu i efterhand man mĂ€rker hur mycket barnen/barnet hamnar i klĂ€m nĂ€r man inte samarbetar. 

Idag har vi en jĂ€ttebra relation (fortfarande separerade) och vi tar ibland en kaffe och pratar om allt möjligt utan tjafs och brĂ„k :) 



#125

Postad 14 mars 2017 - 10:37

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 0

Tack för att ni delar med er av era egna erfarenheter. Det ger perspektiv och gör att det kĂ€nns lite lĂ€ttare. 
Frugan och jag Ă€r helt instĂ€llda pĂ„ att försöka fĂ„ en sĂ„ bra relation som möjligt efter separationen, bĂ„de för vĂ„r egen skull och för vĂ„r dotters skull. Vi har allihop mycket att vinna pĂ„ att ha en hĂ€lsosam relation. 

 

Det kÀnns jobbigt att vara orsaken till hela röran, men jag Àr nu Ànnu sÀkrare pÄ att det trots allt Àr rÀtt vÀg att gÄ.

 

Nu har vi massor av praktiska grejer att ta tag i och jag hoppas innerligen att vi kan reda ut praktikaliteterna ocksÄ i bÀsta samförstÄnd, men jag misstÀnker att det kommer att bli en prövning som heter duga.

 

Enbart att dela upp hemmets lösöre lÀr bli en spÀnnande uppgift...

Men jag tror att vi kan klara av det utan för stora kompromisser.

Vi fÄr vÀl se...

 

Mitt rĂ„d Ă€r att var förberedd pĂ„ att det kan bli "stökigt" i början innan alla bitar faller pĂ„ plats. Även om man Ă€r överens och har samförstĂ„nd Ă€r det en annorlunda situation att plötsligt inte leva ihop lĂ€ngre men att ha barn tillsammans. Det krĂ€ver lite tid innan man fĂ„r det att fungera. Jag har aldrig trĂ€ffat nĂ„got som inte haft en uppförsbacke i början. 



#126

Postad 01 april 2017 - 01:18

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Vissa dagar Àr bÀttre...

...andra Àr sÀmre.

 

Just nu Àr det jobbigt som...

Frugans hemmaboende grabb verkar inte ha nÄgot som helst respekt för för andras intressen och egendom. Att söka stöd inom familjen och bekantskapskretsen skulle betyda att en knepig situation uppstÄr för samtliga inblandade, sÄ dÀrför lÀgger vi locket pÄ och knyter nÀvarna i fickorna istÀllet.

 

Det finns ingen garanti för att mina tankar och rÄd som jag har förmedlat i mÄnga Är hade gjort nÄgon större skillnad egentligen, men som det Àr nu sÄ har jag inget som helst inflytande över vad som hÀnder i mitt eget hem nÀr grabben Àr hemma medan jag inte Àr det.

 

Vanmakten Àr pÄtaglig och jag lÀngtar tills jag fÄr mitt eget boende. FruktansvÀrt medveten om vilka svÄrigheter den vÀgen faktiskt kommer att medföra trots allt.

 

 

 

Det var vÀldigt lÀnge sedan...

 

...nÄgot annat Àn bad, dusch och regn fuktade mina kinder (gammal generation prÀglad av dÄvarande mansbild), men ibland kan jag inget annat Àn att bara ge upp....

 

Slog upp jourhavande medmÀnniska och hittade massor av lÀnkar till bris, kvinnors intresseorganisationer, kyrkliga organisationer och liknande...

jag Àr uppenbarligen i fel Älder, av fel kön och av fel tro för att var berÀttigad till empatiskt bemötande av en medmÀnniska...

Är det dĂ„ man ska dra nĂ„got gammalt över sej och sĂ€ga gonatt?



#127

Postad 03 april 2017 - 07:32

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

Prata med soc/FamiljerÀtten/Familjenheten pÄ din kommun. SÀrskilt om grabben Àr omyndig. Men i vilket fall sÄ har du rÀtt till personligt stöd, hjÀlp och tips dÀrifrÄn.



Redigerat av agpath, 03 april 2017 - 07:32.


#128

Postad 03 april 2017 - 12:28

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 0

Fast du behöver ju inte vara kristen för att ringa jourhavande medmĂ€nniska. Det har ju inget med religionen att göra. 



#129

Postad 04 april 2017 - 23:15

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Jobbigt nu...

...igen...

Har haft en synnerligen trevlig dag i vÄr huvudstad och upptÀckte kÀnslor i mej som jag inte har stött pÄ de senaste 20 Ären.

FullstÀndigt medveten om att kÀnslorna mest troligt enbart finns hos mej, sÄ pÄminner det mej om hur viktigt det Àr för mej att frigöra mej frÄn det förhÄllandet jag har idag som Àr allt annat Àn konstruktivt och stÀrkande.

 

Saker och ting kunde varit betydligt enklare, men nu kÀnns det som att det bara handlar om att rida ut stormen och ha tillförsikt inför framtiden...

 

Det kommer att bli bra, men vÀgen dit kommer stundom vara svÄr. som nu.

KĂ€nner mej patetisk som inte har nĂ„got bĂ€ttre stĂ€llet att ventilera mina kĂ€nslor pĂ„ Ă€n ett hembioforum. 

Men kanske kan nÄgon annan kÀnna sej mindre ensam med sina egna kÀnslor om dom ser att det finns fler som gÄr genom liknande "utmaningar".



#130

Postad 09 april 2017 - 19:46

Fisher_king
  • Fisher_king
  • LĂ€rjunge

  • 439 inlĂ€gg
  • 0

Vissa dagar Àr bÀttre...
...andra Àr sÀmre.

Just nu Àr det jobbigt som...
Frugans hemmaboende grabb verkar inte ha nÄgot som helst respekt för för andras intressen och egendom. Att söka stöd inom familjen och bekantskapskretsen skulle betyda att en knepig situation uppstÄr för samtliga inblandade, sÄ dÀrför lÀgger vi locket pÄ och knyter nÀvarna i fickorna istÀllet.

Det finns ingen garanti för att mina tankar och rÄd som jag har förmedlat i mÄnga Är hade gjort nÄgon större skillnad egentligen, men som det Àr nu sÄ har jag inget som helst inflytande över vad som hÀnder i mitt eget hem nÀr grabben Àr hemma medan jag inte Àr det.

Vanmakten Àr pÄtaglig och jag lÀngtar tills jag fÄr mitt eget boende. FruktansvÀrt medveten om vilka svÄrigheter den vÀgen faktiskt kommer att medföra trots allt.



Det var vÀldigt lÀnge sedan...

...nÄgot annat Àn bad, dusch och regn fuktade mina kinder (gammal generation prÀglad av dÄvarande mansbild), men ibland kan jag inget annat Àn att bara ge upp....

Slog upp jourhavande medmÀnniska och hittade massor av lÀnkar till bris, kvinnors intresseorganisationer, kyrkliga organisationer och liknande...

jag Àr uppenbarligen i fel Älder, av fel kön och av fel tro för att var berÀttigad till empatiskt bemötande av en medmÀnniska...
Är det dĂ„ man ska dra nĂ„got gammalt över sej och sĂ€ga gonatt?


Min Fru har ett flertal nÀtter suttit som jourhavande prÀst och jag kan garantera dig att du inte behöver vara troende för att ringa dit. Deras jobb Àr att lyssna till dig och stödja dig oavsett vem du Àr.

#131

Postad 23 april 2017 - 23:53

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Eftersom jag det har varit till hjÀlp att fÄ studsa funderingar med er sÄ tycker jag pÄ nÄgot sÀtt att ni har rÀtt till en uppdatering ocksÄ.

I morgon kommer mÀklaren för att upprÀtta ett försÀljningsavtal för vÄrt gemensamma hus.

 

Den första större konflikten Àr avklarad ocksÄ.
Bestod i huvudsak av min egen dumhet dÄ jag nÀmnde att jag försökte vidga min bekantskapskrets genom medlemskap pÄ en datingsite.
 

Åkaj...

...Jag vet. Kanske inte det smartaste draget, men grejen Àr den att att efter sÄ lÄng tids samvaro sÄ har jag i praktiken inga vÀnner som inte har nÄgon form av relation till min fru. Har varken tid eller lust för att starta ett uteliv och tÀnkte se vad det var för konstiga mÀnniskor som hÀrjade pÄ datingsajter.
Fick ganska omgÄende kontakt med "fullt normala" mÀnniskor och tyckte det var spÀnnande och roligt att lÀra kÀnna nytt folk.

Förvisso kvinnor, men av nÄgon outgrundlig anledning sÄ har lÀttare att fatta tycke för kvinnor Àn mÀn...
:blink:

Tanken pÄ att separera har mognat hos mej i flera Är och nu visade det sej att jag hade missbedömt hur lÄngt frugan hade kommit i sin process.

Fylld av svartsjuka (ogrundad dessutom) sÄ deklarerade hon att hon skulle göra separationen precis sÄ fruktansvÀrd som den kunde vara om jag fortsatte försöka skaffa nya vÀnner.

 

Eftersom nÄgon av oss mÄste tÀnka rationellt för dotterns skull och det trots allt var jag som var onödigt klumpig och inskrÀnkt sÄ var det jag som drog nitlotten och fick be ursÀkt och avsluta all aktivitet pÄ datingsajten.

Hur arg jag Àn var för att frugan tog sej friheten att bestÀmma över mitt liv, sÄ har det gÄtt över nu, men lÀngtan efter att fÄ göra mina val utan att behöva ta hÀnsyn till frugans Äsikter har ju inte minskat direkt...

 

Jag gissar pÄ att jag mÄste lÀgga band pÄ mej Ätminstone ett halvÄr till innan jag överhuvudtaget kan börja fundera pÄ att hitta lite nya vÀnner.
Ingen kul insikt, men definitivt det mest rationella valet...

 

Ett annat problem som har dykt upp Àr att vi har visst en liten bostadsbrist i vÄr del av landet. Jag kÀnner mej inte överdrivet sÀker pÄ att det kommer att gÄ sÄ lÀtt att hitta nÄgot alternativt boende....

:(



#132

Postad 25 april 2017 - 13:12

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 0

Jag förstĂ„r dig. Fast nu Ă€r det sĂ„ att nĂ€r man bestĂ€mt sig att skilja sig och separera sĂ„ fĂ„r man faktiskt bestĂ€mma över sitt eget liv. Sedan kan den andra personen ha massa Ă„sikter om det hela men mitt liv Ă€r numera mitt liv. Hade exakt samma diskussion med mitt ex. 

 

Men ja det bĂ€sta Ă€r vĂ€l att vĂ€nta med att dejta eller trĂ€ffa andra tills saker och ting Ă€r klart. Men det kommer vara svĂ„rt efter det ocksĂ„, framförallt om man har barn. Mitt ex gillar att ha Ă„sikter om mitt dejtande och hur detta "pĂ„verkar" henne och barnen trots att det vi varit skilda i tvĂ„ Ă„r. Det Ă€r lika bra att vara tydlig frĂ„n början med det. Annars blir det lĂ€tt att man tycker att man kan fortsĂ€tta i gamla spĂ„r och ha synpunkter pĂ„ allt möjligt. 

 

Ja man mĂ„ste ha en dialog för man har barn ihop och ett ansvar för dem gemensamt men det Ă€r viktigt att vara tydlig frĂ„n början med vad som "mitt" liv. Det kommer bli en del brĂ„k kring det men nĂ€r dammet lagt sig tror jag att man kan ha en bĂ€ttre relation. 



#133

Postad 06 maj 2017 - 00:26

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Tack för stödet.

Jag Àr helt inne pÄ att jag Àr i min fulla rÀtt att sjÀlv bestÀmma över mitt liv redan nu, men...

 

Vad som Àr rÀtt Àr inte alltid det smartaste valet. VÄr separation kommer att bli avsevÀrt svÄrare för alla inblandade om inte jag "blidkar" frugan oavsett om jag har rÀtt att göra det eller ej.

Om inte frugan Àr klokare sÄ mÄste jag vara det för oss bÄda (eller egentligen alla tre, dottern inrÀknad).

 

Det Àr en mental belastning att behöva avstÄ frÄn sÄdant som jag kÀnner att jag behöver, bara för att frugan inte klarar av att hantera det, men nÀr allt kommer omkring sÄ Àr den mentala belastningen avsevÀrt större om frugan p.g.a. svartsjuka eller andra irrationella kÀnslor bestÀmmer sej för att skada mej och vÄr separationsprocess oavsett om det Àr rÀtt eller ej.

 

Inte utan att jag blir besviken dÄ frugan mer eller mindre bokstavligen lovar att göra separationen till ett **** om jag inte lÄter bli att ta kontakt med kvinnor som hon inte redan kÀnner vÀl. Det var en sida som jag inte sett tidigare och som inte Àr speciellt vacker.

 

Just nu Ă€r vi inne i en intensiv fas och har precis avverkat husbesiktning. NĂ€sta vecka Ă€r det dags för fotografering och nĂ„gra dagar senare Ă€r det dags för utannonsering av huset. Samtidigt har vĂ„ra sökande efter alternativa bostĂ€der intensifierats och det har visat sej generera en del huvudbry. Åtminstone för min del.

Frugan intentioner har fram tills för nĂ„gra dagar sen varit att hyra en lĂ€genhet i byn sĂ„ att inte dottern ska behöva byta skola om jag inte hittar en bostad i samma by. Men nu helt plötsligt har förutsĂ€ttningarna Ă€ndrats och frugan har vidgat sitt sökomrĂ„de och öppnat upp möjligheten för dottern att byta skola iallafall (dags för högstadie oavsett). 

Problemet det ger mej som vill bo sÄ nÀra min dotter som möjligt Àr att jag inte riktigt vet vilken ort jag ska leta efter en bostad i eller omkring.

Mitt sökomrÄde blir mycket svÄrare att definiera eftersom det har blivit oklart vart frugan kommer att hamna...

 

Personligen har jag lite problem med att jag brÀnner mitt ljus i bÄda Àndarna samtidigt som jag vÀrmer pÄ mitten med blÄslampa.

Min arbetstid rÀcker inte pÄ lÄnga vÀgar för alla de uppgifter som har trillat in de senaste mÄnaderna, jag har ett par hÀlsorelaterade Àrenden inom vÄrden att försöka följa upp och fÄ hjÀlp med pÄ samma gÄng som ett antal "att göra" pÄ hemmaplan har dykt upp i samband med förberedelserna för försÀljningen av huset och som pommeskrydda pÄ fritsen sÄ har jag lite planerade bilreparationer/underhÄll att ocksÄ ta hand om (pÄ bÄde frugans och min egen bil)...

 

DÀrav att min lust att utvidga bekantskapskretsen inte ger onödigt stora bekymmer just nu...

 

För att citera en kliche:

"Det Àr mycket nu"...

 

PĂ„ nĂ„got skumt sĂ€tt sĂ„ har jag under lĂ„ng tid beundrat folk som har haft mĂ„nga bollar i luften samtidigt, men nu nĂ€r jag sitter mitt i smeten sjĂ€lv sĂ„ ser jag det inte riktigt pĂ„ samma sĂ€tt. KĂ€nslan av att vara otillrĂ€cklig rĂ€cker för att situationen ska kĂ€nnas rejĂ€lt olustig. 
Jag kommer definitivt att vara mer empatisk nÀsta gÄng nÄgon i min nÀrhet berÀttar om hur mycket dom har i pÄ gÄng istÀllet för att bara beundra dom...

Jisses...
NÀr allt det hÀr Àr överstökat finns det faktiskt en chans för att jag kan bli en ganska mycket klokare person.

...
FAN Tro't!!!



#134

Postad 06 maj 2017 - 14:37

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlĂ€gg
  • 0

Jag har sjÀlv gÄtt igenom en skilsmÀssa efter 26 Är tillsammans för tvÄ Är sen.

Min egen reflektion om det hela.

 

Är att jag skulle rekommendera dig att faktiskt att vara sjĂ€lv ett tag och göra det du vill.

Inga kompromisser med en ny mÀnniska som man alltid mÄste göra.

Det kan vara riktigt bra att fundera pÄ vad vill jag ha för liv framöver......?

 

Lycka till med ditt nya liv....GuessWho....det kommer att bli bra och nĂ„got annat  :)



#135

Postad 06 maj 2017 - 16:03

Prism
  • Prism
  • ForumrĂ€v

  • 856 inlĂ€gg
  • 0
KÀmpa pÄ det kommer att bli bra nÀr det Àr klart.

Redigerat av Prism, 06 maj 2017 - 17:02.


#136

Postad 09 maj 2017 - 01:36

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 4

Det mÄ vara anonymt, men det Àr faktiskt ganska skönt med det stödet jag fÄr i den hÀr trÄden trots allt.

:blush:



#137

Postad 14 maj 2017 - 18:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0

Guess, jag mÄ vÀl inte heller kalla mig expert pÄ nÄgot sÄnt hÀr, men jag tycker absolut att du mÄste sluta klanka ner pÄ dig sjÀlv. Det du skrivit att du saknar i hela den hÀr trÄden Àr sÄnt som vem som helst skulle kunna kÀnna att den kan sakna. Vi Àr sociala och det Àr inte fel att vilja kÀnna nÀrhet till nÄgon. NÀr man Àr nere sÄ har man en tendens att klanka ner pÄ sig sjÀlv, det gÀller att uppmÀrksamma det och sen göra som min kollega pÄ MAD tv gör. NÀmligen sluta med det. Instruktionsvideo medföljer:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ow0lr63y4Mw

 

Folk tror att det hĂ€r Ă€r ett skĂ€mt, men faktum Ă€r att det Ă€r mycket Ă„t det hĂ€r hĂ„llet psykologin och psykologiska behandlingsmetoder gĂ„r Ă„t. IstĂ€llet för att göra det pĂ„ fem minuter sĂ„ görs det pĂ„ mellan 20 och 30 minuter, vilket Ă€r rĂ€tt stor skillnad mot de gamla psykoanalytiska metoderna. 



#138

Postad 14 maj 2017 - 22:55

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Tackl för 6 minuter och 20 sekunders avkoppling zartok.

PÄ nÄgot sÀtt tolkar jag det som att huvudbudskapet var att inte göra mej sjÀlv till nÄgon slags martyr och bara sluta med det.

Men grejen Àr att jag ser mej inte som en martyr utan mer som en person som Àr halvvÀgs genom ett maraton. Det Àr jobbigt, men om jag biter ihop och kÀmpar pÄ sÄ kommer jag att nÄ mÄlet trots allt.

Jag Àr dock inte mer mÀnniska Àn nÄgon annan sÄ trots en viss sjÀlvinsikt sÄ kÀnns det stÀrkande med positiva tillrop frÄn de som följer den hÀr trÄden.
...

 

Även om det kanske inte förĂ€ndrar nĂ„got i mitt vardagliga liv.

FrÄn det ena till det andra...
Testade min dotter lite hÀromdagen...
Medan vi var ute och rörde pÄ oss sÄ kom Stockholm pÄ tal. Jag har varit dÀr nÄgra gÄnger det senaste Äret i samband med lite kurser och har tagit tillfÀllet i akt och bekantat mej lite med staden genom nÄgra lÄnga promenader (den senaste var drygt 2 mil lÄng).

 

Jag nÀmnde för min dotter att jag lÀrt kÀnna en person i Stockholm ganska vÀl de dagarna jag har spenderat dÀr. Dottern tystnade för en stund och nÀr jag till sist rÄkade benÀmna personen som "hon" reagerade dottern.

Men reaktionen var inte vad jag hade varit rÀdd för. Det fanns ingen anklagande ton hos dottern. Hon var mer nyfiken och intresserad av vad det var för kvinna jag hade lÀrt kÀnna.
Oavsett hur intresset var frÄn början sÄ förklarade jag för dottern att det bara var en vÀn. NÄgot som gjorde dotterns intresse betydligt svalare.

 

Det som jag la mÀrke till och som jag tyckte var intressant var en slags beskyddande sida frÄn dotterns sida. Jag kÀnde pÄ mej att hon pÄ nÄgot sÀtt kÀnde att det var viktigt inte vilket fruntimmer som helst skulle slÄ klorna i hennes pappa sÄ att sÀga...

 

Det betyder att jag precis som jag redan Àr instÀlld pÄ, mÄste ta det lugnt, inte hoppa in i ett nytt förhÄllande för snabbt och framförallt lÄta tanken pÄ en ny relation mogna i lagom takt Àven hos min dotter.
Men det betyder ocksÄ att det tack vare min dotters vÄrdande och empatiska sida finns en viss förstÄelse frÄn hennes sida, för att jag nÄgon gÄng lÀngre fram vill utveckla en relation med en ny partner.

 

Att ha en viss förstÄelse frÄn min dotters sida Àr extremt viktigt för mej och det hÀr lilla exemplet ger mej ett lugn inför en nÄgot oviss framtid som kÀnns riktigt bra.
Jag har en massa praktiska saker jag mÄste lösa i den nÀrmaste framtiden. Bl.a. hur man köper ett nytt hus genom lÄn, nÀr man Ànnu inte har sÄlt sitt gamla hus med en massa lÄn pÄ.

 

Jag har Àrligt talat inte tid för amorösa Àventyr just nu Àven om saknaden Àr stor i mellan varven. Som det Àr nu fÄr min dotter all min kÀrlek och hon verkar inte vara missnöjd med det direkt...



#139

Postad 15 maj 2017 - 07:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0

Budskapet Ă€r Ă„t det hĂ„llet du beskriver. Att inte vara sĂ„ hĂ„rd eller kritisk mot dig sjĂ€lv (vilket du varit tidigare i trĂ„den). Det Ă€r exempelvis inte patetiskt att kĂ€nna att man behöver prata av sig med nĂ„gon angĂ„ende jobbiga upplevelser som man varit med om. Jag tycker att det Ă€r bra att du kĂ€nner att forumet kan bli ett utlopp för dig i den hĂ€r jobbiga tiden mĂ„ste jag sĂ€ga =) det Ă€r Ă€ven jĂ€ttebra att dottern visar intresse för dig, det betyder ju att du har gjort nĂ„got rĂ€tt i förĂ€ldrarollen =)



#140

Postad 15 maj 2017 - 09:43

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 0

Tackl för 6 minuter och 20 sekunders avkoppling zartok.

PÄ nÄgot sÀtt tolkar jag det som att huvudbudskapet var att inte göra mej sjÀlv till nÄgon slags martyr och bara sluta med det.

Men grejen Àr att jag ser mej inte som en martyr utan mer som en person som Àr halvvÀgs genom ett maraton. Det Àr jobbigt, men om jag biter ihop och kÀmpar pÄ sÄ kommer jag att nÄ mÄlet trots allt.

Jag Àr dock inte mer mÀnniska Àn nÄgon annan sÄ trots en viss sjÀlvinsikt sÄ kÀnns det stÀrkande med positiva tillrop frÄn de som följer den hÀr trÄden.
...

 

Jag tycker du skall titta pĂ„ en metod som heter Acceptance and commitment therapy (ACT). Den kan fungera mycket bra dĂ€r du befinner dig just nu. HjĂ€lpte mig under Ă„ren efter min skilsmĂ€ssa. 



#141

Postad 20 maj 2017 - 00:06

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Absolut inte för att förringa goda rĂ„d i all vĂ€lmening. Jag ÄR tacksam Ă€ven om tonen i nedanstĂ„ende text antyder nĂ„got annat...

 

Acceptance and commitment therapyACT (uttalas akt), Ă€r en av de mer framtrĂ€dande av KBT:s tredje vĂ„gs terapimetodiker.

Japp!

3:dje vÄgs terapimetodiker fick igÄng min skeptiska och analytiska sida...
LÄter som nÄgot slags pseudovetenskapligt baserade metoder.

 

 Inom dess metodik definieras lidande som negativa tankar och kĂ€nslor inför, under och efter dessa upplevelser. Förnekande definieras som besatthet av dessa upplevelser, vilket ökar lidandet och minskar möjligheten till framtida tillfredsstĂ€llelse och lycka.

 

SÄdant hÀr jag har vÀldigt svÄrt för att ta pÄ allvar. Det Àr bra om det kan hjÀlpa folk att mÄ bÀttre men för min del sÄ funkar inte den hÀr typen av "jum jum" (kollegas tekniska beskrivning av den hÀr typen av övningar).

 

"Förnekande definieras som besatthet"...
Om förnekande ,som i praktiken innebÀr att man Àr fokuserad pÄ att bortse frÄn nÄgot, klassas som besatthet, vad ska man dÄ klassa nÄgon som Àr abnormalt fokuserad pÄ att inte bortse frÄn nÄgot specifikt?

 

Min spontana reaktion pÄ den hÀr typen av otydliga teorier Àr att de mÄste vara utvecklade av folk som redan har nÄgon form av mental störning eller handikapp...

Inget illa menat. Som sagt sÄ spelar det inte sÄ stor roll vad som fÄr en att mÄ bÀttre. MÄr man bÀttre sÄ Àr det av godo.
Jag försöker bara illustrera vad som hÀnder i mitt huvud nÀr jag stöter pÄ en del sÄdant hÀr jum-jum...

Det hjÀlper mej inte. PÄ sin höjd sÄ ger det mej en stunds underhÄllning och t.o.m. lite avkoppling frÄn mina egna bekymmer (nÀr jag försöker reda ut vilka mentala problem som rimligtvis ligger bakom dessa pseudovetenskapliga teorier, eller vad det nu Àr för nÄgot)...



#142

Postad 22 maj 2017 - 12:40

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 0

Absolut inte för att förringa goda rĂ„d i all vĂ€lmening. Jag ÄR tacksam Ă€ven om tonen i nedanstĂ„ende text antyder nĂ„got annat...

 

3:dje vÄgs terapimetodiker fick igÄng min skeptiska och analytiska sida...
LÄter som nÄgot slags pseudovetenskapligt baserade metoder.

 

ACT Ă€r en etablerad metod som anvĂ€nds inom psykiatrin. SĂ„ det Ă€r inte nĂ„gon pseudovetenskap snarare tvĂ€rtom, finns gott om vetenskapliga artiklar som behandlar KBT och ACT i synnerhet. Om du fĂ„r ACT sĂ„ fĂ„r du det av nĂ„gon som Ă€r utbildad och godkĂ€nd av Socialstyrelsen. Detta skall inte förvirras men nĂ„gra mĂ„ bra böcker som du köper pĂ„ nĂ„gon new age bokhandel. 

 

Jag kan förstĂ„ att folk kan ha svĂ„rt för tanke pĂ„ att gĂ„ till kurator eller psykolog. Jag har gĂ„tt till bĂ„da, inte för att jag har nĂ„gon mental störning utan för att jag mĂ„tt dĂ„lig och kĂ€nt att professionell hjĂ€lp vad var jag behövde. 



#143

Postad 24 maj 2017 - 19:58

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Jag har inte samma goda erfarenheter av den hĂ€r typen av hjĂ€lp. 

Mina bekymmer började pÄ allvar bli ett problem redan för mÄnga Är sedan och för 2-3 Är sedan hade jag kontakt med en KBT terapeut som skulle hjÀlpa mej att mÄ bÀttre.

Jag hade redan pÄ förhand klurat ut att det kunde vara en god ide att börja med nÄgon form av fysisk trÀning, men hade problem med mitt livspussel och framförallt sömnproblem som i praktiken gjorde det svÄrt att börja trÀna (med hÀnsyn taget till livspusslet). Jag trodde att KBT-terapeuten skulle kunna hjÀlpa mej med mina sömnproblem (mycket grubblerier), men efter ett antal sessioner blev det konkreta rÄdet för att minska problemet med sömnen att jag skulle börja trÀna!!!???

 

Ett antal sessioner med denna KBT-terapeuten gjorde sÄ att jag hamnade tillbaka pÄ ruta ett igen sÄ att sÀga...

Som sagt. Jag har inte sÄ goda erfarenheter av den hÀr typen hjÀlp. Faktum Àr att ni hÀr pÄ forumet har hjÀlpt mej avsevÀrt mycket mer Àn nÄgon utbildad och av socialstyrelsen godkÀnd terapeut...



#144

Postad 25 maj 2017 - 08:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
Jag tror att det mer beror pÄ att KBT inte Àr nÄgot som fungerar för dig. KBT handlar om att förÀndra beteenden eller tankar kring problemet, och vill man inte, eller tror man inte att det hjÀlper, sÄ kommer det heller inte att göra det. Forumet har anvÀnt sig av PDT, det har handlat om hur du upplever din situation och dina fria associationer till dina problem.

KBT innefattar egentligen att bryta problemet genom att göra annorlunda, medan PDT innefattar att prata om problemet och lösa dolda konflikter, vilket leder till en beteendeförÀndring naturligt.

NÀr jag gick egenterapi sÄ var PDT mitt sjÀlvklara val vill jag pÄstÄ.

#145

Postad 26 maj 2017 - 00:30

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Nu blev det lite tekniskt och dÄ vÀckte du faktiskt mitt intresse!
:)

 

Jag blev remitterad till en KBT-terapeut för mina sömnproblem helt utan att veta vad KBT handlar om. Min förhoppning var att jag skulle hjÀlp med att dels identifiera orsaken till mina sömnproblem och dels fÄ verktygen för att hantera eller minimera orsakernas inverkan pÄ min sömn.

Jag hade redan pÄ kÀnn att den frÀmsta orsaken till mina sömnproblem var att jag inte lever det liv jag vill leva, men det enda konkreta som KBT gav mej var att belysa nÄgot jag redan visste.
Jag fick sÄ att sÀga inte nÄgra fungerande verktyg för att förbÀttra min situation.
 

Det ska tillĂ€ggas att jag Ă€r nog lite gammalmodig och hyser en viss skepsis till nya, vad ska vi kalla det, "teorier och metoder". I dag verkar det finnas nĂ„got slags behov av att standardisera bĂ„de metoder och diagnoser. 

Om nÄgon har ont i en lilltÄ, samtidigt som ena ögat pekar Ät vÀnster och samtidigt som personen börjar lÀspa, sÄ vips har nÄgra s.k. experter hittat en bokstavsförkortning som ska erkÀnnas som en vedertagen diagnos för problemet och med det sÄ ska det ocksÄ finnas nÄgra vedertagna metoder för behandling.

 

Jag har svÄrt att bortse frÄn magkÀnslan som sÀger att mÄnga moderna behandlingsformer kanske Àr lika vÀlgrundade som ovanstÄende pÄhittade exempel...



#146

Postad 29 maj 2017 - 22:49

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Lagom till andra visningen pÄ vÄrt hus (Ànnu ingen budgivning) sÄ har jag ocksÄ fixat ett lÄnelöfte, pÄ villkoret att vÄrt hus blir sÄlt med Ätminstone en liten vinst.

Det som kÀnns helt fantastiskt (och orovÀckande ocksÄ) Àr att jag samtidigt har hittat ett annat hus som Àr högintressant, med utmÀrkt lÀge och till rÀtt pris.
OrovÀckande för att det bÀr mej emot att slÄ till vid första bÀsta tillfÀlle nÀr nu lÄnelöftet Àr klart, men samtidigt sÄ Àr det vÀldigt mycket pÄ min önskelista som jag kan bocka av om jag köper det nya huset (dock inte allt).

 

Bristen pÄ objekt gör att jag misstÀnker att betÀnketiden blir kort.

 

En liten praktiskt detalj som gör mej lite försiktig (p.g.a. bristande erfarenheter) Àr att det nya huset jag har hittat saknar kommunalt vatten och avlopp. Enskild brunn med minireningsverk och enskilt avlopp, men vilken typ av avlopp har jag Ànnu inte klurat ut.

NÄgon som vet vilka fördelar och nackdelar enskilt vatten och avlopp medför?
 

Om inget annat sÄ antar jag att minireningsverket kan behöva regelbundet underhÄll i nÄgon form och avloppet förmodligen behöver tömmas eller hanteras pÄ nÄgot sÀtt med en viss regelbundenhet.
NÄgon som har lite erfarenheter att dela med sej nÀr det gÀller det hÀr med avlopp och vatten?

 

Nytt hus förresten...
Huset Àr frÄn 1901, sÄ det Àr nog synd att klassa det som nytt. Det Àr dock helrenoverat bÄde pÄ insidan och utsidan och ser j-kligt frÀscht ut pÄ bilderna. Visningen i morgon blir spÀnnande!



#147

Postad 30 maj 2017 - 03:03

id_t83
  • id_t83
  • ForumrĂ€v

  • 646 inlĂ€gg
  • 0
Jag bor pÄ landet och har eget avlopp, hos mig slamsugen kommer 1gÄng om Äret och tömmer brunnen.

Har man otur sÄ kan man bli tvungen att spola eller grÀva ny infiltration, det kan bli stopp i den om man inte tömmer brunnen i tid.

#148

Postad 30 maj 2017 - 06:42

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • MĂ€stare

  • 3 637 inlĂ€gg
  • 0

Lite kortfattat om brunnen sÄ tÀnk pÄ att nÀr du köper huset sÄ har du undersökningsplikt pÄ brunnen. Du kan inte komma och klaga i efterhand pÄ om nÄgot Àr kasst med den. Du skall sjÀlvklart göra en vattenanalys för att se att vÀrdena Àr de rÀtta gÀllande pH radon jÀrn och nÄgra mer saker som jag ej kommer ihÄg i huvudet. Det skall finnas ett rigister pÄ brunnar som man kan hÀmta ut gratis hos nÄgon myndighet, kommer ej ihÄg vad den heter.

 

Blev visst lite diffust hÀr. :rolleyes:



#149

Postad 30 maj 2017 - 07:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

 

 

En liten praktiskt detalj som gör mej lite försiktig (p.g.a. bristande erfarenheter) Àr att det nya huset jag har hittat saknar kommunalt vatten och avlopp. Enskild brunn med minireningsverk och enskilt avlopp, men vilken typ av avlopp har jag Ànnu inte klurat ut.

NÄgon som vet vilka fördelar och nackdelar enskilt vatten och avlopp medför?
 

Om inget annat sÄ antar jag att minireningsverket kan behöva regelbundet underhÄll i nÄgon form och avloppet förmodligen behöver tömmas eller hanteras pÄ nÄgot sÀtt med en viss regelbundenhet.
NÄgon som har lite erfarenheter att dela med sej nÀr det gÀller det hÀr med avlopp och vatten?

Det finns inga fördelar alls. Vattnet kan ta slut och avloppet kan bli fullt. Är det ett gammalt avlopp sĂ„ kolla upp att det Ă€r godkĂ€nnt av kommunen, dvs utbytt till ett modernare system med 3-kammarseparation. Det brukar kommunernas miljökontrollörer ha koll pĂ„.

 

"Minireningsverk" har jag aldrig hört talas om. PĂ„ landet har vi 100 m borrad brunn och efter uppumpning och mellanlagring i en bufferttank sĂ„ filtreras det. Man fĂ„r byta filter ibland, det Ă€r allt. Är vattnet jĂ€rnhaltigt kan det krĂ€vas ett sĂ€rskilt filter för det.



#150

Postad 30 maj 2017 - 07:14

Taggis
  • Taggis
  • ForumrĂ€v

  • 752 inlĂ€gg
  • 0
Minireningsverk Àr inget ovanligt, egen brunn kan fungera hur bra som helst, beroende av tillförde, i vÀrsta fall gÄr det att slÄ ner en spets, om man inte vill borra igen.



1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Hemmabiotidningen nr.10 2024
    Elias
    2024-09-25 19:37:23
  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.