Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer DV-989AVi *

379 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 november 2005 - 16:02

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Casle: Jämförde dom DV-989 med någon annan spelare i testet, tex kommenterade om det vär någon skillnad på bild och ljud mot DV-868?

Postad 11 november 2005 - 16:42

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
patjoh: Nope! Det gjorde de inte. Att den är bättre än 868 bildmässigt kan man nog anta. :D Sen hur den står sig ljudmässigt är svårt att säga.

Postad 11 november 2005 - 17:12

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0
Hej !

DV-989AVi fick betyget 5 av 5 raktigenom (Bild/Ljud/Handhavande eller var det design/byggkvalitet ja ja...), och kollar man i tidningen vad exempel Denon 3910 fick så fick den totalabetyget 4 1/2 stjärna. Om nu detta sägger något!?
Verkar dock vara en toppen spelare enligt tidningen.

/ Joakim

Postad 15 november 2005 - 15:27

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Tjena,

Har letat och inte hittat Homecinemachice nånstans...Är det nån som har möjlighet och skanna testet och maila det? Skulle uppskattas! Mail: [email protected]

Nån som hört nåt om leverans än till Sverige?

Postad 16 november 2005 - 05:30

gordon
  • gordon
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Jag har iofs inte läst just detta test i HomecinemaChioce, men min erfarenhet av den tidningen är att det inte går att jämföra betygen rakt av. Det kan vara olika beroende på vem som recenserar produkten. Det handlar om att läsa intrycken i testet och och göra en samlad bedömning. Förhoppningsvis är de tydliga i just det här fallet. I slutet av tidningen samlar de produkterna i ett testindex där de listar de bästa produkterna i varje kategori, fast där tas nog även priset med i beräkningen, annars skulle nog inte Audio Pro Blue Diamond rankas högre än Dynaudio Evidence ;)

Testerna brukar läggas ut på HomecinemaChoice.com efter ett tag men det är väldigt olika när det uppdateras, ibland går det jättesnabbt, ibland tar det flera månader. Annars går ju tidningen att köpa på Press-stop online för den som har bråttom.

Postad 16 november 2005 - 19:14

Sondek
  • Sondek
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

DV-989AVi fick betyget 5 av 5 raktigenom (Bild/Ljud/Handhavande eller var det design/byggkvalitet ja ja...), och kollar man i tidningen vad exempel Denon 3910 fick så fick den totalabetyget 4 1/2 stjärna. Om nu detta sägger något!?

Spännande!

Hoppas att vi får något utlåtande av någon här på forumet snart!

Postad 17 november 2005 - 16:56

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Jag har lagt in en beställning på en 989:a nu, får troligtvis den i slutet på månaden :lol:

Postad 17 november 2005 - 20:49

Unregistered3992e2e8
  • Unregistered3992e2e8
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Vad jag kan se så har Denon 3910 också fått fem av fem från flera rescensenter på tidningens hemsida.

Postad 17 november 2005 - 22:08

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0

Vad jag kan se så har Denon 3910 också fått fem av fem från flera rescensenter på tidningens hemsida

Ja det är möjlig jag bara skrev vad som stog i tidningen...

Väntar med spänning på att nån ska få hem den så man kan få ett omdöme =)

/ Joakim

Postad 22 november 2005 - 22:36

Casle
  • Casle
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Noen som vet når denne dvd-spiller kommer ut i butiken?
Har hørt en forhandler i Norge si at de ikke får inn før tidligst i midten av desember...
Jeg vil ikke vente så lenge... vil ha nu!

Mvh C :o

Postad 22 november 2005 - 23:08

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
www.inwarehouse.se har haft "4st för direkt leverans" ett tag nu...vet inte det stämmer, men de verkar ju ha inne i lager. Tror de brukar sidoimportera också (bla Denon), så de kanske är via Tyskland.

Postad 22 november 2005 - 23:57

Casle
  • Casle
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
OK, skal se på Inwarehouse sine sider med en gang.
Fyndbörsen sier de får inn i slutten av mnd. Har bare ikke lyst å bestille uten å vite om jeg får spiller eller ikke.
De har sikkert ventelister, så spørsmålet blir om de får inn nok til alle som har forhåndsbestillt...
Noen som vet?

Mvh C :o

Postad 23 november 2005 - 08:30

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3 086 inlägg
  • 0
Jag vet att det är ett gäng som har beställt på Fyndbörsen (jag bland annat) så frågan är nog om de får in tillräckligt med maskiner om man ställer sig i kö nu.

Postad 23 november 2005 - 10:45

Casle
  • Casle
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jeg spurte akkurat Fyndbörsen om de visste om de fikk nok 989 inn til alle som hadde forhåndsbestillt. Svaret jeg fikk var..." Jag hoppas det".
Så jeg er litt usikker på om jeg vil forhåndsbestille... :)

Mvh C

Postad 24 november 2005 - 20:03

San
  • San
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
En bit av texten som hoppades över i citaten från testen i HCC gör mig lite orolig.

"......and no flickering from any electrical interference; and with the right screen, only the most minimal traces of MPEG decoding artefacts..........images on a JVC LT-37DS6 LCD TV sometimes suffered with noticeable blocking and twitching.

Det är möjligt att denna skärm visar dessa fel även med en Denon A1XV, men min Optoma H79 är lite kräsen när det gäller bildsignal så jag tänker nog inte köpa 989:an utan att jag fått testa den med min projektor först.
Jag har en Denon 3800 för närvarande men är på jakt efter en bra spelare med HDMI.

Redigerat av San, 24 november 2005 - 20:11.

Postad 24 november 2005 - 20:49

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Hej San och välkommen till Minhembio.com och Prisjakt.nu! :P

Jag sitter i samma sits som dig. Har också en H79 och letar nu efter en DVD-spelare. Jag kommer testa 989an så fort jag kommer över en. Sedan skriver jag i denna tråden, så håll utkik. :unsure:

Postad 29 november 2005 - 19:21

a_l
  • a_l
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Tjena,
Är det någon här som har koll på om 989:an möjligtvis klarar att skicka ut tex 720p på komponentutgången eller gäller det bara HDMI?

(Snabb kollade manualen men hittade inte den info)

/a_l

Postad 29 november 2005 - 21:59

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Den lär nog endast skicka ut 720p och 1080i via hdmi:n.

Fick sålt 868:an idag så nu blir det till att vara utan dvd tills 989:an kommer.

Postad 02 december 2005 - 08:36

Unregistereddac4e90f
  • Unregistereddac4e90f
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
:) Får min nya 989 på posten i dag. Fyndbörsen fick 3 st i går och jag var en av dom som fick en, nu är helgen räddad. Skall bli roligt att jämföra med min 737 som jag har nu.

Redigerat av Unregistereddac4e90f, 03 december 2005 - 10:53.

Postad 02 december 2005 - 16:14

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0
DÅ vill vi ha en snabb recension nu :) :P :o ...

Postad 03 december 2005 - 08:46

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3 086 inlägg
  • 0
Jag börjar bli riktigt less nu......låg som nummer två hos fyndbörsen......sen fick jag ett mail att de hade grejerna på gång men att paketet med två spelare hade blivit stulet på vägen.......vuxen karl som man är men fan vet om man inte börjar grina snart.....

Postad 03 december 2005 - 11:00

Unregistereddac4e90f
  • Unregistereddac4e90f
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Jag börjar bli riktigt less nu......låg som nummer två hos fyndbörsen......sen fick jag ett mail att de hade grejerna på gång men att paketet med två spelare hade blivit stulet på vägen.......vuxen karl som man är men fan vet om man inte börjar grina snart.....

<{POST_SNAPBACK}>

Jag lider verkligen med dig, jag fick min från Fyndbörsen i går. Hann inte att prova så mycket i går, men i eftermiddag så skall jag testa den.En sak som att ovansidan på spelaren har 6 st försänkningar där skruvarna sitter håller höljet på spelaren det tycker jag inte ser snyggt ut, Tittar man på Pionners hemsida så ser den helt ren på ovansidan ,så ser det inte ut alls med den spelaren jag har. Har lagt in en bild så att ni kan få se hur den ser ut på ovanssidan, jag har den på en bänk nu, men skall ställa in den i en hylla när jag får tid. Skall åka till Ikea i nästa vecka och se om dom har någon snygg bänk som kan passa.

Redigerat av Unregistereddac4e90f, 03 december 2005 - 20:46.

Postad 03 december 2005 - 17:09

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 905 inlägg
  • 0
-Jag fick också min igår från Fyndbörsen, min beställning lades den 6/10 så leveranstiden
var rätt lång.. (och den var regionsfri också!) Har satt upp den idag men inte gjort några försök till djupare/noggrannare analyser.

Provat lite med olika HDMI-upplösningar till min PV37-500, det kan vara så att 720p ger en "tätare" bild. Jag tycker mig ana det när man studerar textningen, kanterna på respektive textelement är ett bra sätt att se förändringar i upplösning.

/Lennart

Postad 03 december 2005 - 20:23

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3 086 inlägg
  • 0
Nej nu j**lar blir jag sur.......det blir ett allvarligt snack med Hasse på måndag.....

Postad 04 december 2005 - 11:35

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Ni som vill ha lite intryck tycker jag ska läsa denna tråden på AVForums.com.

Ser riktigt bra ut! Extra kul för mig då killen haft en Denon DVD-3910 som jag också hade tidigare.
Ska bli grymt kul att testa denna DVD-spelare längre fram. Ser/låter nästan för bra ut för att vara sann. :( Måste vara något som är dåligt med den. :angry:

Postad 04 december 2005 - 16:41

Unregisteredd283b48d
  • Unregisteredd283b48d
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Skulle oxå fått min från fyndbörsen i fredags om inte posten slarvat med leveransen... :(

Postad 04 december 2005 - 17:54

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag lider verkligen med dig, jag fick min från Fyndbörsen i går. Hann inte att prova så mycket i går, men i eftermiddag så skall jag testa den.En sak som att ovansidan på spelaren har 6 st försänkningar där skruvarna sitter håller höljet på spelaren det tycker jag inte ser snyggt ut, Tittar man på Pionners hemsida så ser den helt ren på ovansidan ,så ser det inte ut alls med den spelaren jag har. Har lagt in en bild så att ni kan få se hur den ser ut på ovanssidan, jag har den på en bänk nu, men skall ställa in den i en hylla när jag får tid. Skall åka till Ikea i nästa vecka och se om dom har någon snygg bänk som kan passa.

<{POST_SNAPBACK}>

Ser ju inte så snyggt ut helt klart men hur noga är det? Den hamnar ju förhoppningsvis underst i ett stabilt rack/hylla ect. pga att den är värmekänsligast & vipps ser man inte "försänkningarna" längre :( I värsta fall kan man kanske tejpa över dom...

Grattis till spelaren iallafall.
/JB

Postad 05 december 2005 - 09:27

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3 086 inlägg
  • 0
Nu är man lite lycklig igen........har precis fått leverensorder på min 989:a så förhoppningsvis har jag den tisdag eller onsdag och därefter kommer recensioner. Måste även säga att fyndbörsen är billiga men man får vara vaken. Först slarvade de bort min order, "oj det var ju dumt" blev svaret, och sen fick jag mail med ett totalpris som var 600 spänn högre än vad vi hade kommit överens om. "ja nej då kanske vi får vara snälla och ge dig det priset vi har kommit överens om" blev nästa spännande svar. Fel grej att säga till en jurist på krigsstigen kan jag säga........*flinar*.....

Postad 05 december 2005 - 20:26

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Ja, jag pratade med Pioneer idag och spelare hade precis anlänt till dem. Det kom senare under dagen ett leveransbesked via mailen. Kommer tidigast i morgon, men mer troligt att det blir på onsdag. På onsdag kväll efter jobbet blir det alltså att låsa in sig med min H79. :P
Ska bli kul att få det svart på vitt om detta blir min nästa DVD-spelare?

Ett snabbtest med det viktigaste kommer att splitas ner.

Postad 05 december 2005 - 22:56

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Du hade en 3910 också va? Skulle vara intressant med en jmf av ljudet mellan 989 och 3910 på analoga utgångarna. Och jmf med CD om du har det oxå.

Postad 06 december 2005 - 09:34

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
patjoh: Japp! Tyvärr har jag inte DVD-3910 kvar hemma, men jag kommer ihåg hur den låter. Har ganska nyligen haft en Marantz DV-9600 hemma på låns och den lät riktigt fint! Ska försöka jämföra så gott det går. :rolleyes:

Postad 06 december 2005 - 10:28

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Ja, där har du nog de absolut bästa ljudreferenserna som finns. 3910 låter extremt bra, och DV7600 mycket bra också (9600 säkert ännu bättre). Var ankomsten av 989 som spökade till det i uppgraderingsplanerna...:rolleyes: Priset på den helt ok också i sammanhanget.

Bildmässigt tror jag 989 och 3910 mycket jämna.

Postad 07 december 2005 - 02:40

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Fick med en en sådan här spelare hem idag för ett test.

OBS! Har tyvärr bara bildtestat med DVI. Bildtestdelen är alltså baserat på DVI-signal (RGB).

Första intryck om konstruktionen
Spelaren ger ett gediget intryck när man packar upp den ur kartongen. Fin tyngd i den samt att anslutningarna bak är guldpläterade. Dock är det i min bok ett minus att den har sex stycken skruvar på ovansidan. Ser lite ut som att de satt bottenplattan på ovansidan, eller nått. Nätbrunnen för strömkabeln har tyvärr ingen jordning och det är också ett minus. Tråkigt att man inte kan köra med en jordad nätsladd för strömmen. Iofs ganska vanligt med spelare i denna prisklass.
Släden åker fint ut och in i spelaren utan tendens till sladdrighet. Bra! Följde med ett antal bruksanvisningar, men den svenska varianten ser ut att vara framstressad till max då den är "version sånghäfte" istället för bok som man hade hoppats på. Pioneer rättar nog till detta med tiden.
Går ej att dimma av displayen på fronten helt(!). Dock dimmbar i tre steg. Helt värdelöst för mig som har DVDn under duken och vill ha den helt släckt. Man får alltså leva med att ha ett lysande sken under duken under filmtittande.
När man kör igång skivor så ger spelaren ifrån sig ett svagt knäppljud. Vad det kommer ifrån vet jag ej. Sker även när man trycker på "Eject" för att få ut skivor. I övrigt så är spelaren tyst. Drivverket är inget jag lagt märke till faktiskt. Riktigt svagt ljud som bara hörs när man lägger örat intill spelaren. Mycket bra!

Fjärrkontroll samt menyhantering
Fjärren är dåligt tycker jag. Plastig till max och jog-hjulet är ihåligt. Samma fjärr som till Pioners förra DV-868Avi och jag tycker att Pioneer borde ha tagit fram någon lite mer exklusivare fjärr till denna DVD-spelare som skall vara deras "High-End-spelare". Kanske i aluminium, eller nått? Till och med fjärren till de enklare Pioneerspelarna är bättre IMO. Bakgrundsbelysningen på fjärren till 989an är bara för knapparna "Return", "Video Adjust", "Dimmer", "Jog", "Stop", "Play", "Pause". De andra knapparna på fjärren är inte bakgrundsbelysta. Jag kan tycka att "Skip-knapparna" (för att gå mellan kapitel på DVD-filmer) är på gränsen för att vara för långt bort ifrån navigeringstangenten/joysticken. De borde ha suttit precis under Jog-hjulet om man frågar mig. Tummen för jobba lite som de sitter nu. Sen är fjärren ganska riktningskänslig också.

Menyerna fungerar hyffsat bra tycker jag. Blir dock en del knappande för att komma dit man vill när man håller på och ställer in spelaren. Speciellt då man vill ställa in bilden. Mer om mina inställningar längre fram.
När man fipplar mellan menyerna så blir de lite osammanhängande grafiskt. Interlacefenomen helt enkelt. Som tur är smittar detta inte av sig på textningen i filmer och det tackar jag för. Spelaren har alltså inga problem med att synka textningen till bildrutorna. Snabbheten i filmmenyer är okey, men långt ifrån det snabbaste jag sett (Denon DVD-2900, Marantz DV-9600 m.fl.).

Ljudintryck
Inkoppling
För att testa ljudet har jag kopplat på följande sätt:
SACD och DVD-Audio: 5.1-lågnivå med 6 lågnivåkablar (IXOS) till receiverna 7.1-ingång (analog)
CD: 2st RCA till 2st RCA, AudioQuest King Cobra till receiverns CD-ingång (analog 2.0-ingång)
DVD-film: Digital Coaxial 1st RCA till 1st RCA (IXOS) till Coax1 på receivern
Har alltså inte testat ljudet från I-link samt via HDMI då jag inte har möjlighet till det just nu.

Ljudsetup
Började med att ställa in ljudnivån från de analoga utgångarna på DVDn med hjälp av min ljudtrycksmätare. Testade först med att ställa utgångarna på "Variable" för att få spelaren att ge självbrus på RCA-utgångarna. Alla kanaler låg på en jämn nivå utan LFE-kanalen som var mycket låg i ljudstyrka. Testade med att dra upp den kanalen på max i DVDn (+6dB) samt max på min Marantzreceiver (SR-7500), men den kom ändå inte upp i samma ljudtryck (i dB) som de övriga kanalerna. Fortfarande inte i samma ljudtryck som de andra kanalerna. Mysko! Det jag gjorde efter det var att ställa tillbaka LFE-nivån i DVDn samt ställa nivåerna till "Fix" istället för att få samma nivå på alla kanaler. Receiverns LFE-kanal drogs även den ner till +- 0 igen.
Läget "Fix" lät för övrigt konstigt nog betydligt bättre än vad "Variable" gör. Skifta själva så får ni se. Speciellt om ni kör analogt ut från spelaren som jag gjorde ikväll.
Idag, den 7 december 2005, nollade jag hela spelaren och börja köra igenom "Initial Setup" och "Audio Setup" igen. Vet faktiskt inte på rak arm vad för skillnader jag hade mot igår, men jag ställde te.x om I-link Audio till Off. Ändrade alla högtalare till Large också istället för att surrounderna var "Small". Nu låter det bättre än igår kväll. I alla fall med SACD.

SACD
Började med att köra igång lite SACD efter att nivåerna var inställda. Lät riktigt bra faktiskt! Mer bas än vad jag är van vid från .1-kanalen om man säger så. Även frontarna spelade mycket djupt ner i frekvenserna. Diskanten klar och tydligt med luftig klang. Mellanregistret lät helt okey också och röster kom tydligt fram. Separationen mellan instrumenten var bra. Körde mest 5.1 här. SACD lät bra helt enkelt. Iaf med den skivan vi testade med (Police - "Every Breath you take"). SACD lät riktigt bra och LFE-kanalen håller sig på en bra nivå.

DVD-Audio
Här händer det grejer med basen kan jag säga. Jäklar vilken bas! Frontarna och baslådan spelade grymt mycket bas som jag aldrig hört från någon annan DVD-spelare. Jag som trodde att Pioneern skulle vara ljus i klangen! Basen nästan dränkte undre mellanregistret så jag trodde genast att något var felinställt. Har tidigare gjort inställningar för olika kopplingar/skivtyper i min baslåda och det har aldrig varit något problem. Körde med rätt minne i baslådan i alla tester osv så det var inte det. Började genast att gå igenom alla inställningar ljudmässigt i spelaren, receivern samt baslådan, men allt så "rätt" ut. Lite synd tycker jag. Gillar man tung musik gillar man nog ljudet från denna maskin. Metallicas "Black Album" (DVD-Audio) har aldrig spelat med sådant bastryck hemma hos mig. Tyvärr inte riktigt enligt min smak då jag tyckte att det blev lite "Powerful-EQ" över det hela. Spelaren boostar LFE-kanelen ganska mycket med DVD-Audio via den analoga 5.1-utgången. Speciellt iom att den är så svag när man ställer in självbruset från spelaren. Fin dynamik/klipp i ljudet i övrigt. Kunde inte hitta någon inställning om "Bass Boost" i spelaren.
LFE-kanalens ljudnivå är onödigt hög på många skivor. Te.x. hade låt nr 5 ("FRGT/10") på Linkin Parks [Reanimation] (DVD-Audio) onödigt hög LFE-signal. Metallicas Black Album (DVD-Audio) lät mer kontrollerad.

CD
Nu måste det ordna upp sig, tänkte jag, då jag har rak frekvensgång uppmätt med min baslåda! In med micen i Velodynen för ett checka en sista gång. Allt såg rätt ut så jag började lirade CD. Nu ska det bli kul att få spela lite ren 2-kanal med rak frekvensgång (upp till 200 Hz) tänkte jag.
Nu lät det riktigt bra! Bra klipp i ljudet och riktigt bra frekvensomfång. Fint tydligt diskant!
I övrigt lät ljudet mycket bra. Som en hyffsat dyr renodlad CD-spelare. Dock lite "Powerful-EQ" över det hela när man kör rent 2.0 utan baslåda och frontarna får ta hand om hela frekvensomfånget. Det fick jag ordning på när jag körde med baslådan. Då lät CD-skivor RIKTIGT bra!

Video Setup:
Inkoppling: OBS! Tyvärr bara bildtestat med DVI genom en Oehlbach HDMI-kabel med en MonsterCable "High-End-adapter" i projändan. Detta bildtest är alltså baserat på DVI-signal (RGB).
Testade alla signaler med Digital Video Essentials (PAL-utgåva) och den som fungerade bäst var 720p så intrycken här efter är med den signalen från DVD-spelaren. Lagrade inställningarna under "Memory1" med följande värden (skriver bara ut de jag ändrade på samt några notiser på vissa andra inställningar):
Inställningar bildmässigt:

* PureCinema: Auto2 - Auto1 gav dålig skalering med testbilder på PAL-utgåvan av DVE (Digital Video Essentials). Test te.x. Moving Plate på DVE. 16-2 och 16-3. Auto1 och 16-2 ser inte bra ut alls. Med film är det svårt att se några större skillnader tycker jag. Skiftade ganska mycket mellan lägena när jag kollade på olika filmer.
* White level: +-0 Mittenläget - Ändrade inte detta från defaultläget. OBS! Drar man ner detta så förlorar man definition i luminanssignalen via DVI!
* Black Level: Nått snäpp från Maxläget - Drog upp detta så här mycket då det gav BTB i detta läge. Iaf med min projektor (Optoma H79). Låga IRE syns då fullt ut. Kan funka med ett/några snäpp lägre också på vissa bildvisare. Till en Pioneer PDP-436XDE blev det bara +2 här.
* HDMI Detail: +-0 Mittenläget - Här bör man se upp. Drar man ner detta värde så förlorar man definition med första bilden under "Picture Resolution" på DVE-skivan. Ni som har denna skiva kanske har testat den första testbilden under denna del? Det är den bilden som har en svart mindre rutan i en svartare ruta. Samma bild har en helvit ruta med en nååågot gråare ruta. WTW (Whiter Than White) och BTB (Blacker Than Black).[/color]

Bildintryck
Efter all kalibrering var det dags för lite film! Såg riktigt bra ut. Spelaren kunde visa 100% av bildsignalen och ingen overscan vad jag kunde se med DVE. Testade lagerbyten med Star Wars II: AOTC och det bytet klockade in på 1 sekund. Kunde även höra på ljuduppehållet att det handlade om en sekund ungefär. Kanske någon tiondels sekund snabbare dvs 0.9 sekunder. Inte bra IMO.

Körde sedan igång FOTR:EE (vad annars? ;) ) för att kolla lite vad spelaren gick för. Hade bara 1 cm blanking på höger- och vänster sida av dukramen. Kan jag lätt leva med om man säger så. Bra jobbat Pioneer! Skönt att slippa blanking! Blev samma resultat blankingmässigt med de andra signalerna också (576p och 1080i). Bra!
Riktigt fint tryck i färgerna kan jag säga. Satt ganska länge innan jag började granska bilden. Inga spår av "DCDi-macroblocking" som jag är så van vid från Fauroudjaspelare. Som tur är har inte 989an något DCDi-chip i sig och det tackar jag för. Har knappt sett en DVD-spelare som visar mindre blockighet i mörka IRE än vad denna spelare gör. GRYMT BRA!
Kolla te.x. Shrek 2 (PAL) kapitel 5. Fiona släpper en tår och Fairy Godmother kommer nerdalandes från himlen. Helt klockren bakgrund utan tendens till blockighet eller banding i färgövergångar! Kör samma sekvens med en Denon-DVD med Fauroudjachip så får ni se på roliga saker. Eller...kanske inte så roliga saker. :rolleyes:

Efter lite mer tittande så uppkom en del bildfel i bilden. Skaleringen verkar inte vara helt på topp och det märktes bl.a. runt rörande objekt. Sammansätter inte bilden helt rätt i alla lägen. Provade som vanligt att pilla runt i DVD-spelarens menyer för att fixa till det, men utan förbättring. Syns bäst med animerad filmer. Kan även säga att projektorns skärpa var nerdragen till minimum, så det är inte den som lägger till denna information till signalen. Om ni andra vill veta vad jag snackar om kan ni kolla in dessa scener:

* FOTR:EE (PAL) - Kapitel 5. Brödraskapet som går längst bergskammen. Kolla runt varje medlems konturer. Lite brusighet/kantighet uppstår runt varje medlem. OBS! Se till att Video Brightness står i Defaultläge.
* Shrek 2 (PAL) - Kapitel 4. En liten bit in i detta kapitel (tid 11 min 56 sek) då vagnen med Fiona, Shrek och Donkey åker in i staden. Kolla runt lyktstolparna längs gatan. De ser ut att ha "Edge Enhancement" med lite diffusa skuggbilder eller nått. Har sett det på andra spelare också, men det är extra tydligt på 989an.

Brusighet runt konturer kan man kortfattat kallad det kanske? Detta uppstår inte i alla filmer. Dock är det tydligast i animerade filmer där det är mycket klara färgerskiftningar. Angående färger så kan jag inte se någon cromabugg. Bara lite tendens till taggighet, men det hänger nog ihop mer med den halvdåliga skaleringen. BRA!
Kan inte sätta fingret på hur videofrekvenskurvan ser ut från denna spelare. Skulle vara riktigt kul att mäta upp den. Tror inte att den är helt spikrak kan jag säga. Den känns lite ojämn på något sätt.

"Slutsats" (to be continued...)
En fin spelare som tyvärr har några brister IMO. Den är bra, inge snack om det, men det beror på vad man gillar för typ av ljud och bild. Hoppas innerligt att den låter bättre via I-link. Speciellt DVD-Audio då. De analoga utgångarnas signaler gjorde mig mycket förbryllad kan jag säga.
Bildmässigt bra, men jag kräver liiite mer. Kanske kan bli bättre om man SDI-moddar den och kopplar den till en scaler?

Positiva saker
+ Gediget bygge
+ Riktigt bra bild överlag
+ Bra inställningsmöjligheter i menyerna bildmässigt. Kanske lite mer att önska ljudmässigt. Tänker då främst på crossoverlägen för baslådan.
+ Många kopplingsmöjligheter med guldpläterade utgångar
+ Bra CD- och SACD-uppspelning. (Högtalarnivåer ställd till "Fix")
+ HDMI-utgång med uppscalering till 720p och 1080i
+ Ingen overscan med någon digtal bildsignal och obetydlig blanking.

Negativa saker
- Plastig och dålig fjärr
- "Knäppljud" (se början av detta långa inlägg)
- Segt lagerbyte (1 sek)
- Basboostad LFE-återgivning vid DVD-Audiouppspelning via de analoga utgångarna med DVD-Audioskivor
- Lite bildbrus i vissa lägen
- Skalering borde vara lite bättre med konkurrenter som Faroudja, Silicon Image m.fl.)

OJ! Det blev ett lång inlägg. :P Ni tycker säkert jag nu är värsta pessimisten, men jag hade höga förväntningar på denna DVD-spelare. Fortsätter dock med intryck i morgon. Kanske lyckan vänder för mig då?? Är det något ni vill jag ska testa så skriv det i denna tråden.

Edit 051207: Tillägg med blå text. Ändrade bildinställningarna från igår också. Blå text även där.
Edit 051210: Renskrev texten lite.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 25 december 2005 - 11:14.

Postad 07 december 2005 - 13:13

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Bra, men besviken läsning!

Menade du att du tror att bildbruset kommer från skalningen? Och hur många av de negativa punkterna kan man förmoda beror på bristfällig firmware? Dvs, hade den hållit måttet för dig med en extern scaler (med eller utan SDI) och mognare firmware?

Postad 07 december 2005 - 13:17

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Jag också tillägga att Speaker setup i DVDn såg ut som följande:

Front L & R: Large
Center: Large
Surround L & R: Small
Sub: Yes

Ska testa med att ställa alla högtalare till Small ikväll. Prova med och utan sub osv. Sen vet jag inte vart Crossovern är delad i DVDn heller. Den är inte valbar i meyerna iaf. Det går bara att ställa avstånd till högtalarna samt dB-nivåer. Hittar ingen "2 ch + sub" eller liknande.

Postad 07 december 2005 - 23:18

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Det var en seriös test. Du hade tidigare en 3910, hur tycker du 989 CD ljud låter jmf med den? Typ stereobild (bredd-djup), urskiljning av instrument, röster.

Även hur bas, mellanregister (spec röster), diskant (spec distade gitarrer, cymbaler.."vassa ljud") är jämfört med 3910 på CD.

3910 mkt bra musikåtergivare, likt DV7600, tycker jag.

Postad 07 december 2005 - 23:23

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Det tar sig! Har kommit fram till lite gladare nyheter! Se blå text i min minirecension ovan. :rolleyes:

Postad 08 december 2005 - 00:48

TON1
  • TON1
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Det var en seriös test. Du hade tidigare en 3910, hur tycker du 989 CD ljud låter jmf med den? Typ stereobild (bredd-djup), urskiljning av instrument, röster.

Även hur bas, mellanregister (spec röster), diskant (spec distade gitarrer, cymbaler.."vassa ljud") är jämfört med 3910 på CD.

3910 mkt bra musikåtergivare, likt DV7600, tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>

En till som undrar :rolleyes:

Postad 08 december 2005 - 01:39

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Omöjligt att skriva hur cymbaler är mellan de olika maskinerna när jag inte kan testa dem samtidigt och bara skifta mellan dem. Denon DVD-3910 börja falla bort från mitt ljudminnet också, tyvärr. Dock är det ju mycket som finns kvar i mitt minne också.

Jättesvårt fråga att jämföra alla dessa spelare. Jag är dålig på att förklara ljud också.
Tar varje ljudformat för sig.

CD
Plats 1: Marantz DV-9600. Riktigt fin musikmaskin! Fint omfång med neutralt ljud. Inget som spretar ut eller så.
Plats 2: Pioneer DV-989. Den stjäl precis andra platsen då DVD-3910 känns lite mer instängd i sin klang här. Dock är inte DVD-3910an dålig. Långt ifrån.
Plats 3: Denon DVD-3910.

SACD
Plats 1: Pioneer DV-989. Den tar förstaplatsen bl.a. pga diskanten och omfånget på ljudet. Sen ställde jag klantigt nog inte nivåerna på Marantz 9600 till "Fixed" så SACD-ljudet blev lidande vid mitt lilla test av den.
Plats 2: Marantz 9600. Kanske tar första platsen om jag får leka med den igen? Hade svårt att få till LFE-kanalen vid mitt test. Annars var det övriga frekvensomfånget helt grymt!
Plats 3: Denon DVD-3910. Den är lite återhållssam i diskanten med SACD. Dock låter den bra för övrigt.

DVD-Audio
Plats 1: Marantz 9600. Klockren vinnare här. De andra ligger i lä kan jag säga. Marantzen är bättre på allt.
Plats 2: Denon DVD-3910. Lätt att integrera ljud- och nivåmässigt med ens egen setup.
Plats 3: Pioneer 989. Detta pga att basen dränker mycket av de övriga frekvenserna hemma hos mig med vissa skivor. Vet inte om det går att fixa till? Ska testa en tredje (och sista gång) i morgon. Ni kan ju läsa min minirecension ovan om detta. :rolleyes:

Totalt ljudmässigt bäst:
Marantz DV-9600 - Solklar vinnare ljudmässigt överlag. Har inte haft någon DVD-spelare hemma hos mig som låtit bättre än denna på både CD, SACD och DVD-Audio.

Enklast integration och menyhantering:
Denon DVD-3910 - Låter helt okey vad man än spelar. En grymt bra allroundspelare ljudmässigt. Dock lite tillbakadragen ljudbild.

Mest prisvärt ljudmässigt:
Pioneer DV-989AVi - Mycket ljud för pengarna. Låter som en renodlad CD-spelare i många lägen.

Svårt att sätta något betyg. Alla gillar ju olika ljudbilder så jag kan säga att alla låter bra, men ser man "audiofilmässigt" så är Marantzen svårtslagen IMO.
Nu måste jag sova. Kanske kan skriva lite mer ingående om ljudet från maskinerna i morgon då jag får tid från testandet av 989an?

Postad 08 december 2005 - 12:05

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Bra recension. Kommentera gärna mer om du orkar.

868 har kallats analytisk och lite "ljus" i karaktären på analog utgångarna. Hur tycker du 989 är avseende karaktären jmf med tex 3910 (har själv inte hört 9600, bara 3910, DV7600).

Postad 08 december 2005 - 15:15

HaggeMan
  • HaggeMan
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
God dag.

Några frågor till Peter.M

Funderar på att köpa denna dvd-spelare, hur låter SACD mot DVD-Audio vilket låter bäst? Funkar I-linken bra, då jag just nu har en pioneer 2014i till förstärkare och kommer isåfall köra med i-link med SACD och DVD-Audio. Eller ska man sattsa på att köpa pioneer AX4AVi som bör passa till 989-an?

Mvh HaggeMan

Postad 08 december 2005 - 15:30

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Peter M.

Verkligen intressant att läsa din recension av 989:an.

Jag var själv i valet och kvalet om jag skulle vänta tills den kom eller köpa Maratzen(7600:an) direkt. Nu föll valet på den senare och jag undrar därför om du själv testat Maratzen? Och om du kan jämföra dom bildmässigt? Nu menar jag inte någon väldigt detaljerad och djupgående analys utan mer en snabb reflextion! :D

/micke

Postad 08 december 2005 - 18:27

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
patjoh: Som ren CD-spelare skulle jag välja 989an före 3910an faktiskt. Detta pga diskantupplösningen. Där känns Denonen lite tillbakadragen. Dock har 3910an ganska fylligt mellanregister.

HaggeMan: Tydligen ska 989an låta riktigt bra via I-link. Bättre än via de analoga utgångarna enligt många. Speciellt till de Pioneerreceivers du nämner. AX4an ihop med 989an låter nog kanon! Då har du ju även rumskorrigeringen också. Den kombon skulle jag vilja lyssna på. :D Tyvärr har jag inte möjlighet att testa i-Link hemma hos mig då min receiver saknar det (Marantz SR-7500). :D Via de analoga utgångarna tycker jag att SACD låter bäst det lilla jag provat. DVD-Audio låter bra det med, men jag har lite problem med basen där. Därav tycker jag att SACD låter bäst med 989an.

nybörjar micke: Recension och recension. Snabbtest kallar jag det. :D Har ju inte satt något betyg på spelaren menar jag. Vill inte sätta något betyg då jag inte kunnat testa den fullt ut med te.x. HDMI > HDMI, i-Link > i-Link osv.
Tyvärr har jag inte lekt något med Marantz DV-7600 så den kan jag inte säga något om. Det är säkert en fin spelare både ljud- och bildmässigt.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 08 december 2005 - 18:48.

Postad 08 december 2005 - 22:58

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Ljudmässigt intryck fortsättning
Problemet med boostningen med .1-kanalen när man lirar DVD-Audio via de analoga utgångarna kvarstår. Har provat allt nu och mätt med ljudtrycksmätare osv. Ingen lip sync-delay eller liknande som ligger och spökar heller. :D
Synd tycker jag på en sådan här välljudande spelare då jag prioriterar DVD-Audio väldigt högt. Högre än SACD. Har provat allt nu, men det löser sig inte. CD och SACD låter kanon dock.

Kommer ha ett fint minne framöver då jag ställt in rak frekvensgång upp till 200 Hz med min baslåda och satt och lyssnade på Madonnas nya CD. Låt nummer 11 har riktigt skönt gung i sig och det lät helt kanon! :D

Edit: Tog bort bilderna då jag inte kan härleda det felet.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 10 december 2005 - 17:25.

Postad 09 december 2005 - 17:09

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Fick min 989:a idag, har dock inte startat upp den än, kommer kanske lite intryck senare under kvällen :)

Postad 09 december 2005 - 18:19

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Såg du har en 868, eller kanske sålt den? Intressant och höra hur du tycker ljudet skiljer sig från 868 (om det skiljer;).

Du har en AX10, så du kanske körde 868 via Ilink?? Tror ev större skillnader mellan dem ligger i analoga utgångarna, så jag hoppas du testade musik (CD, sacd) på 868 via analoga oxå :)

Nåväl, kom tillbaka med intryck. Gärna om ljudet har en annan karaktär än 868, och hur det låter (stereobredd, djup, upplösning osv)

Postad 09 december 2005 - 20:29

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Testade att koppla med HDMI > HDMI idag. Kopplade 989an med en 1-meters Supra HDMI-kablel ("MKII") till en Pioneer PDP436XDE-plasma. Kabeln var bara 1 meter lång och signalen blev nu digital komponent via HDMI (12-bit). Problemet med brusighet runt kontrurer kvarstod. Testade Shrek 2. Dock inte lika synbart tydligt på en 43"-plasma som med min setup (100"-duk osv). Ganska självklart iofs.

Dock var bilden bra för övrigt efter en skärmkalibrering! PDP436XDE är verkligen GRYM! Kan bara föreställa mig hur 50"-arn är. :)

Skulle vara kul att höra intryck om kombinationen 989an till AX4an via i-Link också om någon har den setupen redan och lyssnat lite? :)

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 10 december 2005 - 17:26.

Postad 11 december 2005 - 09:36

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3 086 inlägg
  • 0
Jag har kört 989:an med min ax5ai genom Ilink och det låter ruggigt bra måste jag säga. Nu blir det ju lite lurigt att säga något efter Peters ingående prövning........*flinar*.......men jag anser att ljudmässigt är det bland det bästa jag någonsin hört. Den detaljupplösningen på diskant och mellanregister är fenomenal. Jag måste dock hålla med Peter om att SACD låter bra mycket bättre än DVD-audio. Även jag får en överdriven bas hemma.

Vad gäller vanlig cd så tjänar man mycket på att köra via ilink jämfört med toslink eller analogt. Ljudet blir renare och mer detaljerat. Jag får åtminstone ett ganska dovt ljud på toslink jämfört med ilink.

Bildmässigt så har jag förmodligen diskvalificerat mig själv eftersom jag körde Scart rgb till min plasma innan. Nu kör jag progressiv scan via komponentkabel (har inte fått dvi-ingången på plasman att fungera) och jämfört med tidigare så är det alldeles underbart så jag får nog svårt att vara lika nyanserad som Peter.

Postad 11 december 2005 - 09:40

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3 086 inlägg
  • 0
Finns det någon i Malmö som har en denon 3910 så kan vi ju ordna en liten provlyssning med de båda spelarna hemma hos mig för att göra en jämförelse.....

Postad 11 december 2005 - 09:53

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Efter att ha lekt lite med 989:an nu i helgen så börjar jag bilda mig en uppfattning om dvd:n, jag har ställt in projen vad gäller kontrast och ljus med DVE ska köra igenom det engång till för att få till det lite bättre.
Just nu så kör jag med hdmi till min Z3:a ock har ställt om hdmi utgången till komponent 12bit och 1280*720p då den visade BTB utan att ställa om något på dvd:n eller projen.

Vissa av problemen som PeterM har skrivit om ser jag oxå, tex i Shrek så syns det här bruset väldigt lite runt tex lyckstolparna, men bara om man står väldigt nära duken.

Just nu så känns min Z3:a som om den begränsar bildkvaliten en hel del, det hade inte gjort ont med en bättre proj.

Vad gäller ljudet så har jag bara inte gjort någon jätte analysering i nu, jag kör ju i.Link till min Ax10:a så skillnaderan mot min förra 868:a verkar inte vara så stora, har dock inte testat så mycket, lite sacd har det blivit men ingen dvd-audio.

Jag hinner tyvärr inte kolla så mycket på den nu i helgen så det får bli under veckan som kommer :rolleyes:

Redigerat av Unregistered07ea6e16, 11 december 2005 - 09:53.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.