Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Barcographics 808s

259 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 03 April 2006 - 18:58

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • ForumrĂ€v

• 698 inlĂ€gg
  • 0
För att kunna rÀkna ut bandbredden exakt behöver man veta förutom den synliga delen av upplösningen bÄde de vertikala och de horisontella fram- och ÀndstÀngningarna (front & back porches) samt synkroniseringsbredderna. Detta om man nu bortser frÄn det som Arioch beskriver som "the third harmonic".

Om jag skulle ta standardupplösningen 1600x1200@60Hz/75kHz för mitt NVidia-kort som exempel.

H FramstÀngning: 64
H ÄndstĂ€ngning: 304
H Synk: 192
H Aktiv upplösning: 1600
H Totalt: 2160

V FramstÀngning: 1
V ÄndstĂ€ngning: 46
V Synk: 3
V Aktiv upplösning: 1200
V Totalt: 1250

2160 * 1250 * 60 = 162000000 (dvs 162 MHz)

Som kuriosa tar jag Àven med nÄgra av förklaringarna frÄn NVidia:

Horisontell framstÀngning - Anger den vÄgrÀta slÀckningsperiod som intrÀffar mellan slutet av den aktiva perioden och början av synkroniseringskÀllans puls.

Horisontell synkroniseringsbredd - Anger bredden av den vÄgrÀta slÀckningsperiod under vilken synkroniseringskÀllans puls aktiverar vÄgrÀt Äterskanning.

Horisontell ÀndstÀngning - Anger slÀckningsperiod som intrÀffar mellan slutet av synkroniseringskÀllans puls och nÀsta aktiva period.

Vertikal framstÀngning - Anger den lodrÀta slÀckningsperiod som intrÀffar mellan slutet av den aktiva perioden och början av synkroniseringskÀllans puls.

Vertikal synkroniseringsbredd - Anger slÀckningsperioden under vilken synkroniseringskÀllans puls Àr aktiverad.

Vertikal ÀndstÀngning - Anger slÀckningsperiod som intrÀffar mellan slutet av synkroniseringskÀllans puls och nÀsta aktiva period.

Med hjÀlp av programmet Powerstrip eller via drivrutinernas avancerade tidsinstÀllningar brukar man kunna se och Àndra dessa vÀrden.

Postad 05 April 2006 - 19:34

kingkalrot
  • kingkalrot
  • Rookie

• 6 inlĂ€gg
  • 0
NÄn som vet ett bra sÀtt att avgöra vilken modell man har pÄ projektorn...
FrÄgan stÄr mellan BarcoGraphics 808/808s och Data 808/808s. Har för mig att det stog nÄnting nÄn annanstans om att graphics har scheimpflug och inte data. DÀr stod nog Àven att 808s har nÄgon mer ingÄng.
NÄn som vet?

Sen funderar jag över transporter.
Ska flytta snart och bettan ska följa med. Vad ska man tÀnka pÄ under transporten? temp? fukt? vibrationer? finns det nÄn poÀng i att plocka ur nÄgonting under transporten?

Postad 05 April 2006 - 21:12

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • ForumrĂ€v

• 794 inlĂ€gg
  • 0
Adjust, Service, Identification.

DÀr fÄr du den infon.

Postad 07 April 2006 - 16:57

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • AnvĂ€ndare

• 211 inlĂ€gg
  • 0
Det hÀr med raster och bild storlek inom rastret och annat dravel...

Nu har jag meckat ganska mycket med min 808, och har lite funderingar kring det hÀr med upplösningar och hur man utnyttjar sÄ mycket raster som möjligt.

Projjen Àr speccad till 1600x1200 som max upplösning.

Men nÀr jag kör 1600x1200@60 eller vad jag nu vÀljer kommer bilden INTE Ànda ut i kanten.
Det Àr sÀkert ett antal cm kvar.

Har fÄtt lite olika svar och förklaringar, men jag vill veta mer.

NÄgon jÀkla upplösning mÄste fÄ bilden Ànda ut i kanterna, eller hur.
Även om man nu ska köra 640x480@100

Om nu nÄgon sÀger att det inte gÄr, Varför har man dÄ en 8" rör nÀr det hade gÄtt bra med mindre?

SÄ vilken Àr denna magiska upplösning som fÄr bilden Ànda ut i kanterna pÄ rastret, och dÄ helst utan att anvÀnda H/V-Size för att dra upp bilden (möjligt att man mÄste anvÀda dessa)

Jag vet ju att det interna test mönstret kör hela vÀgen, sÄ det mÄste ju finnas ett svar.

NÀsta frÄga Àr, hur mÄnga linjer kan en 8" rita upp innan man överlappar ?
Har sett att ett bra rör klarar 960linjer

Hur mÄnga linjer finns det pÄ ett MEC 8" rör ?

Om nu det gÄr att anvÀnda 960linjer och man dÄ rÀknar hela bildytan.
Hur kan man dÄ rita upp 960linjer nÀr man Inte anvÀnder hela ytan som jag undrar i frÄgan ovan.

SÀg att skÀrmen Àr 10cm x 8cm och pÄ dessa 8cm vertikalt gÄr det att rita upp 960linjer

Men visar jag dÄ en HDTV film i 1440x960 och att den effektiva ytan pÄ skÀrmen Àr 6cm sÄ kan det ju inte gÄ att rita upp 960 linjer utan det mÄste bli 720 linjer som Àr MAX..

Vad har ni för bra svar ?!

Postad 08 April 2006 - 05:52

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
Du tÀnker i stort sett rÀtt, fix.
PÄ min 9" CRT sÄ fyller 1080p@60Hz ut fosforytan perfekt. 1080p@50Hz dÀremot gör det inte, utan dÄ mÄste jag öka den horisontella upplösningen eller HTOTAL.

Postad 08 April 2006 - 07:28

Mars
  • Mars
  • ForumrĂ€v

• 752 inlĂ€gg
  • 0
JAg har alltid anvÀnt H/Vsize för att dra ut/klÀmma ihop bilden (BD808). Just nu har jag klÀmt in 1280*720@75 Hz pÄ en 16:9 duk dÀr jag utnyttjar sÄ mycket rasterbredd jag vÄgar, och jag ser inga scanlines med den upplösningen. Men om det beror pÄ min instÀllning vet jag inte. PÄ 576p ihopklÀmt pÄ 16:9 syns de mycket tydligt.

Ett annat alternativ jag börjat mecka med Àr att försöka fÄ till 1080i@50Hz. Jag fÄr bild, men den Àr inte bra ovankant (översta 5%, felaktiga powerstrip instÀllningar?), ser ut som repat tyg... Annars ser den lovande ut om man ska döma efter hur datorskrivbordet ser ut.

Postad 08 April 2006 - 11:28

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • AnvĂ€ndare

• 211 inlĂ€gg
  • 0
1080p, 960p, 720p =

Y x 1080, Y x 960 , Y x 720 som instÀllning i Windows ?
typ 1280x1080

Ska prova de upplösningar ni kör, och se vad jag fÄr för resultat.

Postad 08 April 2006 - 22:22

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • ForumrĂ€v

• 794 inlĂ€gg
  • 0
Mars: Testa 1440x1080 och stÀll in dem för 4:3. Du komemr INTE bli besviken.

Postad 09 April 2006 - 12:48

Mars
  • Mars
  • ForumrĂ€v

• 752 inlĂ€gg
  • 0
Kan tyvÀrr inte fÄ till nÄgot vettigt i 4:3 eftersom jag sitter med den duken jag har. Jag kör inget HD pga att jag inte har nÄgra filmer. I nulÀget kör jag endast DVD + FFDshow.

Tror du jag har nÄgot att vinna pÄ 1440*1080 trots det?

Postad 09 April 2006 - 13:56

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • ForumrĂ€v

• 794 inlĂ€gg
  • 0
NÀ 1440x960 eller 1440x1152 Àr de upplösnignar som gÀller för dig i sÄ fall.

Postad 12 April 2006 - 06:34

Unregisteredd960be9a
  • Unregisteredd960be9a
  • Amatör

• 69 inlĂ€gg
  • 0
Mr King:
Nu har jag prövat köra 1440x960 MEN nĂ€r jag Ă€ndrar frĂ„n 50hz som Ă€r default pĂ„ scalern till 60hz sĂ„ blir det natt, ingen bild överhuvud taget. Är det bandbredden som saknas dĂ„ jag har en BD808 ? DĂ€remot fungerar 1080i @ 100hz...
f.ö. Det jag inte Àr riktigt nöjd med i nu lÀget tror jag beror pÄ min gamla DVD spelare.

Postad 12 April 2006 - 10:38

GĂ€st_nin_*
  • GĂ€st_nin_*
  • 0
Exakt varför skulle du vilja köra 100 Hz!!?? Det kÀkar bara massa bandbredd, kommer ge vÀldigt skumma ryckningar mm. Kör 1080i@60hz

Postad 12 April 2006 - 15:57

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • ForumrĂ€v

• 698 inlĂ€gg
  • 0

Exakt varför skulle du vilja köra 100 Hz!!?? Det kÀkar bara massa bandbredd, kommer ge vÀldigt skumma ryckningar mm. Kör 1080i@60hz

<{POST_SNAPBACK}>

Det kanske Àr PAL-material han skalar upp. ;)

Optimala frekvenser för uppspelning av filmmaterial via CRT-projektor Àr annars 48 alternativt 50 Hz beroende pÄ kÀllmaterialets framerate. StÄr man inte ut med flimret Àr 72/75 Hz ocksÄ bra alternativ, om nu scalern klarar att visa det.

Att anvÀnda 60 Hz för filmmaterial Àr lÄngt ifrÄn optimalt med tanke pÄ hur hackigt/ryckigt det blir. :)

Postad 12 April 2006 - 22:52

GĂ€st_nin_*
  • GĂ€st_nin_*
  • 0
PAL matrial kör han vÀl ÀndÄ 50 HZ pÄ lr scalar om det till 75 hz. 100 Hz Àr ju galet och lÀr döda massa detaljer eftersom han uttnyttjar bredbandet med onödig hz.

Postad 13 April 2006 - 10:35

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • AnvĂ€ndare

• 211 inlĂ€gg
  • 0

PAL matrial kör han vÀl ÀndÄ 50 HZ pÄ lr scalar om det till 75 hz. 100 Hz Àr ju galet och lÀr döda massa detaljer eftersom han uttnyttjar bredbandet med onödig hz.

Man scalar vÀll inte 50Hz till 75Hz ?

Det Ànda som hÀnder Àr att du visar "bilden" fler gÄnger per sekund. IstÀllet för 50gÄnger, sÄ Àr det 75gÄnger.

Vad jag vet sÄ det Ànda som hÀnder Àr att du fÄr en stabilare bild med mindre flimmer ju högre svepfrekvens du anvÀnder.

Kan tÀnka mig att om man drar upp det sÄ att projjen precis klarar det, Àr det möjligt att man faktiskt skulle kunna fÄ en suddigbild pga. den inte hinner med ordentligt att rita upp bilden.

Men sÄ lÀnge man inte ser flimmer sÄ Àr det vÀll ok..

Postad 13 April 2006 - 10:42

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
Ja, det Àr givetvis anledningen till att vissa vÀljer att skala till 75 Hz. Det finns sÀkert de som prioriterar stabilitet framför fyllnadsgrad och alltsÄ hellre t.ex. kör 576p@75Hz istÀllet för t.ex. 864@50Hz... :) Personligen tycker jag att 3D-kÀnslan oftast blir lidande sÄ fort man labbar med uppdateringsfrekvensen, sÄ jag tar hellre lite flimmer... ;)

Postad 14 April 2006 - 13:41

Unregisteredd960be9a
  • Unregisteredd960be9a
  • Amatör

• 69 inlĂ€gg
  • 0
Just nu laborerar jag mest med olika upplösningar för att se vilken som jag gillar mest, dÄ Conny som jag köpte projjen av redommenderade 1440x960@60 sÄ skulle jag pröva det MEN nÀr jag Àndrar frÄn 50 till 60 hz sÄ fÄr jag ingen bild och det var det jag undrade över. I manualen till scalern sÄ rekommenderas 50,60,75 el 100 hz till CRT och dÄ jag har prövar 1080i @ 100 och det fungerar sÄ Àr jag lite förbryllad över misslyckandet med 1440x960@60. Just nu kör jag 1080i @60 vilket ger en trevlig bild frÄn DVD. Jag har nÀstan bara PAL material sÄ NTSC Àr inget jag funderar över.

Postad 14 April 2006 - 14:38

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • AnvĂ€ndare

• 211 inlĂ€gg
  • 0
Kan du inte prova att koppla den till datorn och se vad som hÀnder...

Postad 04 June 2006 - 12:13

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • AnvĂ€ndare

• 211 inlĂ€gg
  • 0
MÀrks att det blivit sommar (fast vÀdret inte Àr perfekt), denna trÄden bara dog ut..

FÄr vÄrt nya hus om 10dagar, sÄ det ska bli intressant att försöka fÄ till ett hemmabiorum.
Har en hel ovanvÄning att leka med, men sen ska sambon godkÀnna det med :-)

Jag har iallafall förvarnat henne om att jag vill bygga ett biorum.

Postad 07 June 2006 - 19:47

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • AnvĂ€ndare

• 211 inlĂ€gg
  • 0
Vilken kontrast och brightness har ni andra instÀllt för att ni ska vara nöjda.
För att spara rören sÄ ska man ju köra sÄ lÄgt ner, men det kan ju alltid vara intressant att höra vad andra har.

Postad 08 June 2006 - 09:51

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
För gammans skull sÄ kan det verkligen vara vÀrt att sÀnka contrast en hel del och höja brightness lite extra. SvÀrtan blir oftast inte lidande ÀndÄ, ifall G2 Àr balanserad.
T.ex. kan, pÄ min 1292Q, Brightness=50, Contrast=80 (som Àr default) ge en gamma pÄ uppÄt 3.5, vilket Àr pÄ tok för högt.
Kör jag dÀremot Brightness=60, Contrast=70 sÄ kan vips gamma:n ligga pÄ ca 2.5-2.6, vilket Àr betydligt mer korrekt. Och dessutom sparar man ju dÄ rören.
DÄ skall man dessutom veta att 1292:an Àr extremt sparsam med gain:en Àven med hög Contrast setting, sÄ pÄ en 808:a sÄ kan jag tÀnka mig att Ànnu lÀgre kontrast kan behövas.
Dessutom blir bilden suddigare ju mer man höjer kontrasten, speciellt i vÀldigt ljusa partier.

Postad 08 June 2006 - 12:14

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • AnvĂ€ndare

• 211 inlĂ€gg
  • 0
Verkar som 50/50 Àr default pÄ 808 ?

Satt och pillade lite igÄr och kom fram till att om man höjer upp lite sÄ blir det ju betydligt bÀttre tryck i bilden, men jag vill ju inte brÀnna rören förtidigt.

Vad har Mr King att sÀga om detta ?

Postad 02 August 2006 - 07:58

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlĂ€gg
  • 0
Fifflade lÀnge, lÀnge med min nya BG 808s igÄr kvÀll. FramÄt 01:30 sÄ hade jag lyckats luska ut att man kunde konvergera i smÄ rutor och dÄ framtrÀdde en bild som faktiskt gick att titta pÄ :-)

Har dock tvÄ frÄgor jag inte fÄtt svar pÄ genom att lÀsa den hÀr trÄden:

Det pratas mycket om rastret. Jag trodde att rastret var ett rutnÀt men hur jag Àn stÀller kontrasten och ljusstyrkan sÄ ser jag inget rutnÀt, bara en helt grön/blÄ/röd "yta"... Àr det rastret?
PÄ min 808 sÄ nÄr den dÀr ytan iaf exakt ut i kanten pÄ fosforet... ett snÀpp Ät vÀnster sÄ ser man en liten svart yta till höger, ett snÀpp Ät höger sÄ ser man lite, lite svart till vÀnster. Ovanför och under sÄ Àr det kanske 1cm som mest. Men i manualen sÄ ser man en fin rektangel som raster, nÀr jag tittar in i mina linser sÄ Àr den dÀr ytan helt böjd. Hörnen gÄr ut mycket lÀngre Àn mitten av överdelen och sidorna (om man skulle sett dem) ser ut sÄ hÀr: ) (
Om man nu ska ha 1cm frÄn rastret ut till kanten pÄ fosforet, var stÀller man det? Och borde inte rastret vara fyrkantigt och inte ha )( - form?
Visserligen lyckades jag rÀta upp kanterna nÀr jag konvergerade sen men hade rastret varit rakt frÄn början sÄ borde vÀl i rimlighetens namn bilden ocksÄ haft raka kanter. Nu Àr det lite snett och vint tycker jag...

NÀr man ska rikta in linserna pÄ det dÀr hÄrkorset (rött kryss pÄ grönt kryss = gult kryss) i den mekaniska instÀllningen sÄ Àr mitt röda kryss helt snett och hur jag Àn vÄldför mig pÄ den röda linsen sÄ vÀgrar den att bli vÄgrÀt. Det gÄr liksom inte att rotera bilden nÄgra grader moturs. Det stÄr ju "align crosshairs" pÄ skÀrmen, dÄ borde vÀl hÄrkorsen i rimlighetens namn kunna överlappa exakt? Eller ska man bara höfta in sjÀlva mitten av krysset och kompensera bort det röda senare med diverse instÀllningar?
Mitt blÄa rör överlappar för övrigt perfekt med det gröna.
Jag tittade ner mellan rören och dÀr verkar sitta nÄgon form av metallstag som man skruvar de dÀr lÄnga yttre skruvarna igenom. Det konstiga Àr att stagen inte ligger pÄ samma sÀtt.
Om linserna sitter röd grön blÄ och varje lins har ett stag under sig sÄ ligger det mittersta staget under gröna linsen under det röda staget men över det blÄ.
Kan det vara det som gör att det röda röret blir snett? Det blir ju lite överdrivet nÄgot sÄnt hÀr / / / sÄ som stagen ligger nu och dÄ borde det röda röret luta inÄt lite (vilket det faktiskt gör).
Jag inbillar mig ju att det borde vara symmetriskt, antingen skulle det mittersta staget ligga ovanpÄ de bÄda yttre stagen eller under dem.

Nu har jag ingen aning om vad de dÀr stagen gör för nytta sÄ det kanske kvittar hur de sitter... men om de pÄverkar hur pass vÄgrÀtt en lins sitter sÄ skulle jag ju gissa pÄ att det hÀr Àr orsaken till att det röda hÄrkorset "lutar" inÄt...
Vore tacksam om nÄgon annan med en 808 kunde kika mellan linserna och se hur era stag ligger, om det mittersta staget ligger ovanför eller under bÀgge de yttre stagen eller om det som hos mig ligger under det röda men över det blÄa.

Redigerat av gusax, 02 August 2006 - 08:03.

Postad 03 August 2006 - 13:03

Unregisteredd960be9a
  • Unregisteredd960be9a
  • Amatör

• 69 inlĂ€gg
  • 0
Dra ner "Contrast" och dra upp "Brightness" sĂ„ kommer du se rastret nĂ€r du tittar i tubena. Om du har ett snett kryss sĂ„ gĂ„r inte det att justera med optiken utan dĂ„ fĂ„r du vrida pĂ„ magneten lĂ€ngst fram pĂ„ resp tub. Dock bör du lĂ€sa pĂ„ lite mer innan du sticker ner fingrarna dĂ€r dĂ„ det Ă€r HÖG spĂ€nning. LĂ€s igenom manualen noga, kolla Ă€ven pĂ„ dessa sidor för installations tips:http://www.curtpalme.com/Barco808.shtm
Guy KuoÂŽs holy focus:http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadid=94477&highlight=hocus
Alternativt sÄ kanske den som sÄlde pjÀsen till dig kan komma med lite tips.

Postad 03 August 2006 - 13:18

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • ForumrĂ€v

• 794 inlĂ€gg
  • 0
Japp om det röda krysset Àr snett nÀr du valt adjust, service, delete all blocks och Àven set to midposition och nollstÀllt projektorn sÄ Àr det magneterna som behöver justeras.
Som sagt kanske inte det första man ska pilla pÄ i en 808 nÀr man Àr nybörjare pÄ dem.
Var bor du?

Postad 03 August 2006 - 18:56

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlĂ€gg
  • 0
Tack för svaren, skönt att veta att vÄld inte lönar sig :-)
Jag tog bort alla block och körde midposition men jag vet inte om jag nollstÀllde projektorn, hur gör man det?
@mr king: De dÀr smÄ metallstagen under linserna Àr inget att bry sig om alltsÄ, jag mÄste rotera det sneda röda hÄrkorset genom att justera magneten?

Jag ska ringa killen som jag köpte projektorn av och se om han mÀrkt att röda hÄrkorset var snett. Var det inte snett hos honom sÄ uppstod det ju i flytten. Kan ju vara intressant att veta om inte annat.

Men det dĂ€r rastret alltsĂ„, hur ser det ut egentligen? Jag drog ner contrast till 0 och ökade brightness tills jag inte klarade av att titta lĂ€ngre (>60 iaf) och det syntes inget rutnĂ€t Ă€ndĂ„, bara en helt enfĂ€rgad yta som man kunde flytta runt lite. Är det rastret det?

@mrking: Du vet var jag bor, jag mailade dig och frÄgade om HD-144-linser :-) För nÀrvarande sÄ stÄr projektorn pÄ golvet och dÀr fÄr den förbli ett tag tills jag lÀrt mig den. Men maila mig gÀrna om vad du vill ha för att rÀtta till magneten.

Det mÄste ju tillÀggas att jag faktiskt fick bild med helt ok konvergens framÄt natten trots sned röd lins. Filmen var vÄgig i överkant, konvergensen ganska tattigt gjord och jag körde med s-video frÄn dvdn... men bilden var ÀndÄ helvetiskt bra alltsÄ :-)

Postad 03 August 2006 - 19:37

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlĂ€gg
  • 0
Den dÀr helfÀrgade ytan mÄste vara rastret helt enkelt. Hittade följande definion:
"Raster - The area of the tube phosphor that is painted by the electron beam."
och det var definitivt vad jag sÄg nÀr jag tittade in i linsen. Men! Varken över, under eller sidorna Àr raka. Rastrets höger- och vÀnstersida ser ut som ) ( och precis pÄ mitten Àr det nÀstan exakt lika brett som fosforet - ett snÀpp Ät höger visar en liten gnutta fosfor i mitten till vÀnster och tvÀrtom. Det innebÀr ju sÄ klart att rastret definitivt gÄr utanför fosforet i alla fyra hörnen vilket jag antar kan innebÀra olycka. Eller Àr det sÄ man gör "nÀr man kan projektorn" för att nyttja sÄ mycket fosfor som möjligt?

GÄr det att rÀta upp rastret sÄ det projicerar en fyrkant [ ] istÀllet för nuvarande ) ( ? I manualen Àr ju rastret en fyrkant med raka sidor, antar att det var dÀrför jag inte fattade att den nÀstan heltÀckande ytan med böjda över och underkanter jag sÄg faktiskt var rastret.

Det dÀr rutnÀtet man kan fÄ fram (mÀrkt med # i menyerna) Àr ocksÄ böjt sÄ det lÀr vÀl bero pÄ rastret antar jag. NÀr man projicerar ett rutnÀt pÄ vÀggen sÄ ser det ut som att man stÄr pÄ insidan av en ballong och tittar ut ungefÀr. Det borde vÀl i rimlighetens namn varit rakt om rastret hade visat en perfekt fyrkant?

Postad 04 August 2006 - 08:02

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
Japp det finns justeringar för ) ( liksom för allt annat. :unsure: Du mÄste lÀsta igenom manualens steg-för-steg-anvisningar för installation och göra allt i rÀtt ordning, om en instÀllning Àr felaktigt gjord sÄ pÄverkar det oftast alla andra instÀllningar ocksÄ i en CRT... Man kan t.ex. inte "snabbhoppa" fram till att justera konvergensen, man mÄste göra alla andra steg innan först.

Postad 04 August 2006 - 09:05

Unregisteredd960be9a
  • Unregisteredd960be9a
  • Amatör

• 69 inlĂ€gg
  • 0
Viss Àr det rastret som du ser, instÀllningarna för att justera sjÀlva formatet pÄ bilden hittar du under "Geometry" Mitt tips till dig Àr att gÄ igen den guidade installation som finns i meny systemet för att fÄ ett grepp om hur dom olika instÀllningarna pÄverkar bilden. LÀs pÄ sÄ mycket som möjligt, allt finns i anvÀndar & service manualerna.

Kommer du köra via htpc el. scaler ? att bara ta s-video frÄn DVDŽn kommer inte att ge den bÀsta bilden.

Postad 04 August 2006 - 09:14

Mars
  • Mars
  • ForumrĂ€v

• 752 inlĂ€gg
  • 0
Precis, kör igenom guided i rÀtt ordning. Dels sÄ lÀr du dig vilka instÀllningar som finns, dels sÄ pÄverkar de varandra. NÀr jag satte upp min körde jag igenom guided 2 ggr för att fÄ det vettigt. Justeringarna Àr inte helt frikopplade sÄ att senare större justeringar i efterföljande menyer kan pÄverka de tidigare en del. Ju fler gÄnger man kör igenom det, desto mindre blir Àndringarna enligt min erfarenhet.

Nu kan jag gÄ in och punktvis korrigera om jag ser att det behövs, men dÄ Àr korrigeringarna som regel sÄ smÄ att de inte pÄverkar andra instÀllningar som redan stÄr "rÀtt.

Postad 04 August 2006 - 10:06

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlĂ€gg
  • 0
Jag fick med "user manual" och "installation manual" till projektorn samt en "installation manual" till den interna linjedubblaren men jag har ingen servicemanual. RÄkar ni sitta pÄ en sÄdan till en BG808s sÄ vore det schysst med ett PM :-)

Jag följde faktiskt installationsmanualen men nÀr jag inte fattade vad som var rastret (eftersom det typ tÀcker hela fosforet och dessutom ser ut som ) ( och inte alls som manualens fina fyrkant med tydliga fosforkanter sÄ fattade jag vÀl inte riktigt vad jag letade efter sÄ jag började nog tycka runt lite i menyerna sedan tror jag.
Jag gick iaf igenom den guidade installationen nÀr jag hittade den och lyckades rÀtta upp kanterna pÄ bilden rÀtt bra faktiskt. Men som jag förstod det sÄ justerade jag dÄ enbart bilden som ligger inom rastrets yta. Jag hittade inga instÀllningar alls för att rÀta upp rastret vilket jag vÀl borde göra nÀr det gÄr sÄ mycket utanför fosforet som det gör? Jag kan garanterat skifta rastret 1 cm Ät höger innan det gÄr helt fritt frÄn vÀnsterkanten, sÄ böjt Àr det utÄt i hörnen. SÄ jag vill ju helst dra in hörnen om det gÄr för att hÄlla mig pÄ den sÀkra sidan.

Guys fokusguide var skitbra förresten, den tackar jag för. Ska prova att gÄ efter den lite nÀr jag gör om allt i helgen.

Jag vet att s-video Àr kasst men ÀndÄ var bilden den bÀsta (mest begagliga) jag sett... :-)
Jag ska köra progressiv komponent frÄn dvdn sedan men jag hade inga bnc-rca-adaptrar hemma sÄ det fick bli svideo till en början. Scaler tÀnker jag nog inte skaffa. Datorn har jag bara tÀnkt anvÀnda till hdtv till en början.

Postad 04 August 2006 - 12:54

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
Jo, det Àr bÄde rastret och bilden som du justerar med i stort sett alla justeringar. De enda tvÄ geometriinstÀllningarna som bara justerar den externa bildkÀllan Àr image shift/RGB shift och (om det finns pÄ BG808s) image size/RGB size.

AlltsÄ, om man justerar t.ex. "BOW" sÄ justeras bÄde rastret, det interna testmönstret och den externa bildkÀlla som Àr associerad till det aktuella bildminnet.

Postad 04 August 2006 - 13:07

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlĂ€gg
  • 0

Jo, det Àr bÄde rastret och bilden som du justerar med i stort sett alla justeringar. De enda tvÄ geometriinstÀllningarna som bara justerar den externa bildkÀllan Àr image shift/RGB shift och (om det finns pÄ BG808s) image size/RGB size.

AlltsÄ, om man justerar t.ex. "BOW" sÄ justeras bÄde rastret, det interna testmönstret och den externa bildkÀlla som Àr associerad till det aktuella bildminnet.

<{POST_SNAPBACK}>

Ah, dÄ Àr jag med, tack sÄ mycket :-)

Det mÀrks ju att man Àr lite grön pÄ omrÄdet he he

Postad 04 August 2006 - 15:25

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
:blink:
Bara att frÄga pÄ, men mest fÄr du ut av att lÀsa manualerna frÄn a till ö i lugn och ro och samtidigt testa de instÀllningar som beskrivs.

Postad 05 August 2006 - 22:05

Unregisteredd960be9a
  • Unregisteredd960be9a
  • Amatör

• 69 inlĂ€gg
  • 0
Alla manualer finns pĂ„ Curt Palmes hemsida. Å frĂ„ga pĂ„, det Ă€r vĂ€l det ett forum Ă€r till för ! ;)

Postad 08 August 2006 - 10:17

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlĂ€gg
  • 0
Tack för tips (igen). Ska ladda ner manualer frÄn Curtan.

Det blÄa hÄrkorset kan jag genom att skifta rastret fÄ att ligga nÀstan exakt pÄ det gröna men det röda Àr snett. Dock verkar det inte spela nÄn större roll för jag kan konvergera bort det sedan sÄ jag mÀrker inget av det.

HÄller pÄ att flytta runt projektorn lite för att bestÀmma hur stor bild jag ska ha sÄ jag börjar lÀra mig hur saker hÀnger ihop nu (eftersom minsta flytt innebÀr att jag fÄr göra om allting).

Jag upptÀckte tvÄ smÄ problem igÄr.
- NÀr jag stÀllde in 1920x1080i 60Hz pÄ datorn sÄ var överkanten pÄ bilden ostadig, den liksom böjer av Ät höger. Kanske 10 rader eller nÄgot (översta raden Àr mest högerstÀlld). Man tÀnker inte pÄ det nÀr man ser pÄ film men det syns rÀtt vÀl pÄ datorskrivbordet.
- FÀrgerna var lite ostadiga. Det kÀndes som att nÄgon av fÀrgerna med jÀmna mellanrum blev svag sÄ att den fÀrgkomponenten bleknade. Sedan kom den tillbaka för att dÀrefter försvinna igen... nÀstan som att det pulserade. Inte mycket men det var definitivt mÀrkbart i mer upplysta scener.

Vad kan dessa tvĂ„ defekter bero pĂ„ tror ni? Jag har inte noterat dem nĂ€r jag körde 1280x768 60Hz tidigare, de upptrĂ€dde först nu nĂ€r jag fick ingĂ„ng 1080i. Å andra sidan kanske jag mĂ€rkte dem först nu.
Jag anvÀnder port 3 (den vga-aktiga) och fick med en 15m(!) lÄng vgakabel (tjock och rejÀl) som jag kopplat mellan datorn och barcon. Verkligt avstÄnd mellan de bÀgge maskinerna Àr 2 m.
Kan det vara den överdimensionerade kabeln som inte pallar 1080i? Den borde iofs i mitt tycke i sÄ fall ballat ur pÄ 1280x768 eftersom det krÀver mer Àn 1080i...

Och en annan sak - om jag kör med component frÄn dvdspelaren och vÀxlar till progressivt lÀge (576p) sÄ fÄr jag stadig bild sÄ lÀnge jag visar dvdspelarens setup-meny. Men sÄ fort jag sÀtter igÄng en film sÄ börjar hela bilden flimra i nÄt svartvitt mönster och jag fÄr stÀnga av projektorn, stoppa filmen (sÄ dvdspelarens meny syns) och starta projektorn igen. Först dÄ blir bilden ordentlig. Men sÀtter jag igÄng filmen sÄ börjas det igen...
Hur kan det komma sig att det funkar i dvdns meny men inte nĂ€r jag kör igĂ„ng filmen? Är projektorn kĂ€nslig för macrovision eller nĂ„t? Jag Ă€r helt sĂ€ker pĂ„ att jag slagit av macrovision nĂ€mligen.

Postad 08 August 2006 - 11:58

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
Macrovision hade jag gissat pÄ ifall det nu inte Àr avaktiverat. :)

Att de översta raderna Àr ostadiga pÄ en input kan bero pÄ att du helt enkelt ligger lite för lÄngt Ät det hÄllet med bildytan. En CRT behöver nÄgra linjerader pÄ sig för att stabilisera svepet. Tricket Àr alltsÄ att testa alla frekvenser du vill kunna köra och se till att du har en generell bildstorlek/placering utanför detta instabila omrÄde.
FÀrgskiftningarna kan bero pÄ att du har strÀckt ut bilden för lÄngt i sidledd sÄ att du gÄr utanför fosforytan! Minska i sÄ fall genast ned bredden, det kan vara mkt skadligt för bildröret att gÄ utanför fosforytan!
De kan ocksÄ bero pÄ felaktig "clamping", vet inte huruvida man kan Àndra detta pÄ en BG808s, men om det gÄr kan du testa olika varianter dÀr... Vet inte vad det kan tÀnkas heta i setupmenyn.
1080i@60 skall inte vara nÄgra som helst problem att köra, det funkar pÄ betydligt enklare CRT:er Àn 808s.

Postad 08 August 2006 - 12:02

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
Viktigt Àr att se till att alla tre rören har den projicerade bildytan sÄ centrerad som möjligt pÄ resp. raster och att du dÀrefter justerar rörvinkeln sÄ att mittpunkterna i ett externt testmönster konvergerar (de interna testmönstrena Àr ofta inte alls centrerade).
AlltsÄ; nÀr du har maxat alla bildytor (alla olika frekvenser du kommer att köra) sÄ mkt det gÄr i rören och sett till att resp. fosfor har en kant pÄ minst ca 1 centimeter runtom bildytan (inte runt rastret), först dÄ Àr du redo att placera projjen dÀr du vill ha den och göra övriga instÀllningar.
DĂ„:

1.
FörsÀkrar du dig om att anvÀnda sÄ mkt av rasterytan som möjligt = högre upplösning.

...samtidigt som du:

2.
FörsÀkrar dig om att du inte projicerar utanför fosforytan, som kan vara mkt skadligt för rören.

Postad 08 August 2006 - 12:04

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
TÀnk ocksÄ pÄ att kolla bildytan pÄ rastret efter att du har gjort geometri- och konvergensinstÀllningar till ungefÀr det bildformatet som du skall köra. Först dÄ ser du att du verkligen Àr pÄ den sÀkra sidan dÄ det gÀller fosforn... En stor keystonejustering kan t.ex. orsaka att hörnen pÄ bildytan plötsligt sticker ut utanför fosforytan...

Postad 09 August 2006 - 10:37

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlĂ€gg
  • 0
Jag ska slÄ in macrovision-hacket i dvdspelaren igen, den kan ha tappat minnet efter att ha stÄtt i garderoben faktiskt.
PÄ tal om ingenting sÄ fick jag bild bÄde via 720p och 1080i via component frÄn dvdspelaren (sÄ lÀnge jag stod i setupmenyn)... eller sÄ vÀgrade den byta till högre Àn 576p.

Jag Àr skitnoga med att inte gÄ utanför fosforet. PÄ grÀnsen till nojig. Minsta lilla justering sÄ tittar jag in i rören :-)
Jag ligger absolut inte utanför fosforet i 1080i. Det Àr 0,5 cm kvar i överkant av bilden nÀr jag kör testmönstret. Kanske 1,5cm i underkant. Projektorn stÄr med framkanten högre Àn bakkanten plus att jag skiftat upp bilden sÄ den ligger sÄ högt det gÄr pÄ fosforet. Ganska mycket keystone ocksÄ för att fÄ kanterna raka pÄ vÀggen. Projektorn stÄr pÄ golvet just nu men ska förhoppningsvis upp i taket sen, annars fÄr jag inte bilden sÄ högt frÄn golvet som jag vill ha den.

Kan man "flytta ner" bilden inom rastret förresten? Jag kan flytta Ät sidorna med h-phase (eller vaddetnuhette) men jag skulle behöva flytta ner 1080i sÄ överkanten kommer bort frÄn det ostabila omrÄdet... annars fÄr jag blanka bort det men dÄ försvinner ju kanske 15 rader vilket Àr nÄgot irriterande eftersom den 15 rader höga Applemenyn (har mac) ligger överst i bild :-(

Clamping kÀnner jag igen, det har jag sett nÄnstans. Ska prova det pÄ 1080i (samt trippelkolla att bilden inte rÄkar gÄ utanför fosforet pÄ nÄt av rören nÀr jag visar rörlig bild).

Jag ska testa att centrera bilden pÄ alla tre fosforen och sedan vrida pÄ rören för att sikta in dem, det var ju smart, tackar! Som det Àr nu sÄ ligger grön hyfsat i mitten, röd ligger mer Ät vÀnster och grön ligger mer Ät höger... tÀnkte inte pÄ att man ju kan centrera bilden pÄ fosforet och sedan vrida pÄ rören :-)

Jag kan visa alla möjliga testbilder frÄn datorn sÄ det borde vÀl rÀcka att vÀlja ett intelligent rutmönster och sedan sikta efter det?
DÄ hamnar ju iofs hÄrkorsen frÄn installationen snett men det kanske kvittar?

Postad 09 August 2006 - 12:17

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
Japp, testmönster frÄn datorn funkar, sÄlÀnge de Àr i samma frekvens som du har tÀnkt dig att anvÀnda. Ligger de centrerade sÄ Àr allt frid o fröjd. :)
Det finns pottar (smÄ skruvreglage under chassit) pÄ barco för att justera rastren i höjdled tror jag, kolla pÄ curtpalme.com!

Postad 09 August 2006 - 13:37

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlĂ€gg
  • 0
Fifflade lite pÄ lunchen.
FÀrgskiftningarna kunde jag knappt se pga att det var sÄ ljust i rummet men hörnet pÄ det blÄa rastret lÄg visst precis pÄ kanten av fosforet. Mycket möjligt att det tittat utanför dÄ och dÄ och orsakat konstiga fÀrgeffekter. Jag skiftade in rastret lite sÄ det fick mer spelrum.

Böjen ovantill verkar bara infinna sig om jag kör 1080i. Jag skiftade till 1080p och dÄ var bilden stabil Àven i ovankant. Verkar som att jag ska hÄlla mig till progressiv bild. Jag sÄg iofs ÀndÄ ingen skillnad mellan i och p (trodde p skulle vara suddigare) sÄ dÄ kan jag ju likvÀl köra p.

Dvdspelaren verkade ha slagit pÄ nÄgot HDCP-tjafs... slog in koden för att bli av med det och dÄ fick jag bild Àven nÀr jag spelade upp filmen i 576p. Testade inte att starta filmen i 720p eller 1080i men menyn funkar dÄ i alla fall. Jag kanske har stöd för tri-level-synk dÄ, det kan man sÀkert ha nytta av nÄn gÄng.

Ska roa mig med att centrera rastrena först och sedan Àndra pÄ rören i afton, tack för tipsen Äterigen :-)

Postad 13 August 2006 - 13:07

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlĂ€gg
  • 0
Centrera rastrena och sedan vrida pÄ linserna visade sig vara riktigt klipskt, det Àr ju mycket lÀttare att justera nu. Man kan ju gÄ nÀstan helt efter det gröna röret.

En liten kort summering av upplevelserna sÄ lÄngt:
- FÀrgskiftningarna Àr vÀck, det kan berott pÄ att ena hörnet pÄ blÄa röret gick aningen utanför ibland. - Progressiv bild gör att det inte blir nÄgon böj i överkant av bilden.
- Jag kan mata projektorn med alla upplösningar via component (576i, 576p, 720p, 1080i) vilket var en glad överraskning som jag inte rÀknat med... trodde bara den skulle klara 576p.
- Det funkar skitbra att koppla Barcon till min mac - jag har lÀst en massa om att man var tvungen att ha negativ synk för att fÄ höga upplösningar men jag bara stÀllde in de upplösningar jag ville ha och det Àr inga som helst problem (förutom 1080i - men dÄ kan man ju bara köra 1080p istÀllet.) Hade ju inte varit sÄ kul om man varit tvungen att skaffa en pc bara för Barcon ;-)

Jag har bara tre saker jag Àr missnöjd med:
- Storleken! Den Àr stoooor! Man fÄr ju en chock första gÄngen man ser den...
- Vikten! HÄller taket? Jag vÄgar nog inte sÀtta den över soffan...
- SkÀrpan, eller snarare avsaknaden av skÀrpa. PÄ standardtv och dvd sÄ Àr det bara bra att bilden Àr oskarp. Dvd som sÄg sÄ blaskigt ut innan ser skitbra ut nu. Hdtv dÀremot... den stora grejen med hdtv Àr ju att bilden Àr sÄ skarp att man ser alla smÄ detaljer. Alla sÄdana smÄdetaljer upplever jag gÄr förlorade pÄ Barcon, bÄde i 720p och 1080i. Visst, man ser ju lite skillnad mellan dvd och HD-filmer men jag upplever inte skillnaden som tillrÀcklig för att motivera inköp av tex en BluRay-spelare framöver... jag har inte riktigt bestÀmt mig för om det Àr bra eller dÄligt dock. Dvd ser verkligen fantastiskt bra ut nu... sÄ rent monetÀrt finns det ju en klar fördel om jag upplever att dvd rÀcker - jag behöver inte stressa med att skaffa BluRay :-)
Jag kör dock fortfarande rakt pÄ min orangeaktiga tapet ocksÄ, kanske upplever jag skillnaden mellan HD och dvd som större med en vit duk... det fÄr vi se.

Funderar pÄ om man ska skriva nÄt inlÀgg bara för att jÀmföra min gamla Sanyo Z2 med Barcon - men Ä andra sidan sÄ lÀr det ju inte krÀvas nÄn Einstein för att klura ut vilken som skulle vinna den jÀmförelsen ;-)

Postad 13 August 2006 - 13:28

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
720p skall inte vara nÄgra bekymmer alls, inte heller 1080i. Oroa dig inte. Du har bara en del arbete kvar. :)

Det viktigaste för att fÄ ut optimal skÀrpa ur en CRT:
Projektionsvinkeln skall vara sÄ liten som möjligt!
Med 0 grader i projektionsvinkel sÄ behöver man inte göra nÄgra elektroniska justeringar av geometrin alls nÀstan (förutom vertikal storlek ifall man skall köra 16:9 och horisontell ifall bilden inte blir rÀtt bredd frÄn start).
Dessutom behöver man minska höjden mindre ju mindre vinkel man har, detta gör att man anvÀnder mer av rastrets höjd = högre upplösning pÄ höjden och stabilare bild.
Att man inte behöver anvÀnda sÄ mkt keystone gör att man fÄr det mkt lÀttare att fÄ jÀmn skÀrpa över hela bildytan.
Du har alltsÄ en del mÀtande och rÀknande framför dig för att först komma fram till den optimala placeringen med ovanstÄende i beaktande. :P

Kan nÀmna att jag inte har ngn optimal vinkel i min setup just nu. Projicerar med ca 9 grader mot duken. Detta gör att jag t.ex. har keystone pÄ drygt 90 av 255. Mittpunkten Àr 128 och jag skulle hamna nÀra den ifall jag justerade sÄ att den kastar i noll grader istÀllet. Detta skulle (om jag rÀknar rÀtt) Àven orsaka att jag kan öka vertikala RGB-size:n frÄn ca 75 till drygt 110, en ökning med drygt 30% i anvÀnd fosforyta/upplösning!
(Har för övrigt planerat att göra detta sÄ fort jag hinner, efter den senaste ombyggnaden sÄ Àr det nu möjligt!) :D

DÀrefter skall man stÀlla in optisk fokus (skruva pÄ linserna) och justera den elektroniska fokusen lite grovt.
Sedan bör man kolla sÄ att astigmatism-magneterna pÄ rörens nackar Àr korrekt instÀllda. Detta Àr en farlig manöver! Om man inte Àr försiktig kan man fÄ 20-30000 volt genom sig! :D
Sedan kan man stÀlla in optisk fokus optimalt och Àven justera Scheimpflug (diagonal fokus).
Avslutningsvis gör man sina geometri-instÀllningar och justerar elektronisk fokus (Àven elektronisk astigmatism).
Det finns bra guider för allt detta, men börja med att hitta optimal placering! :D

Som sagt, pÄ en frisk 808s Àr det inga som helst problem att fÄ riktigt skarp 720p och 1080i. :D

Postad 15 August 2006 - 09:34

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlĂ€gg
  • 0
Ja jag har faktiskt en kraftig lutning pÄ projektorn... jag *vill* nÀmligen ha bilden ca 60 - 70 cm över golvet för att jag ska fÄ plats med min "tv-bÀnk" jag har (finns bild frÄn förra lgh i galleriet, bÀnken plus centerhögtalaren blir rÀtt höga tillsammans). Just nu sÄ stÄr projektorn pÄ lite brÀdor för att komma upp frÄn golvet och Àr lutad mer Àn vad lins-programmet tillÄter iaf...
Vsize Ă€r sĂ„ liten den kan bli och för att fĂ„ rĂ€tt proportioner sĂ„ har jag blankat bort en hel del pĂ„ höger och vĂ€nstersidan av bilden. Äpplet och spotlight-ikonen pĂ„ menyraden syns tex inte sĂ„ det Ă€r kanske 30 - 40 rader som försvinner utanför bild pĂ„ bĂ€gge sidor. (Jag antog för övrigt att blankad bildyta kan gĂ„ utanför fosforet eftersom den Ă€ndĂ„ inte ritas upp...)

480p och 576p har dock alldeles utmÀrkt skÀrpa, precis lagom skarpt - inget att klaga pÄ dÀr alls.

Jag fÄr helt enkelt prova att stÀlla projektorn plant pÄ nÄgon lastpall en stund för att testa skillnaden i skÀrpa - eller menar du att jag ska stÀlla bakÀnden högre Àn framÀnden? Om projektorn stÄr plant sÄ Àr vinkeln 10,5° enligt lins-programmet... men dÄ mÄste den ju sitta mitt i bilden vilket blir lite svÄrt om jag har frontprojektion :-/
LikasÄ sÄ vill jag helst ha upp elÀndet i taket och dÄ blir den nog tvungen att ha sina 10,5° annars trillar den vÀl ner med svÄr personolycka som följd ;-)

NÀr jag vÀl "installerar" den för gott sÄ har jag siktat pÄ att ha projektorn stÄendes/hÀngandes plant iaf men jag visste inte / tÀnkte inte pÄ att projektionsvinkeln pÄverkar vsize... det kanske Àr det som linsprogrammet varnar för nÀr den med röda bokstÀver sÀger nÄgot liknande "max projection angle for this [resolution] is 14°!" :-)

Och jag har ju skÀrpan frÄn min gamla LCD (1280x720p) som referens. SÄ bra skÀrpa lÀr jag ju aldrig fÄ med barcon i 720p men bÀttre Àn vad jag har nu borde jag nog kunna fÄ. FÄr testa lite mer helt enkelt!

Postad 15 August 2006 - 09:35

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlĂ€gg
  • 0
Förresten, med korrekt instÀllning, blir 1080i skarpare Àn 1080p dÄ? Jag tycker det borde kvitta eftersom det ÀndÄ Àr 1080 linjer som ska ritas upp... överlappar 1080p sÄ överlappar 1080i ocksÄ - eller?

Postad 15 August 2006 - 10:45

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
Jo, det skall inte vara nÄgra som helst problem med en 808s att fÄ likvÀrdig Àkta skÀrpa i 720p som med en 720p LCD-projje. DÀremot sÄ har man ju inte lika tydligt "raster" som bilden byggs upp av, en stor del av den upplevda skÀrpan hos en LCD-projje beror pÄ detta raster. AlltsÄ, mellanrummen mellan pixlarna... Dessutom Àr det mkt trixigt att fÄ en LCD-projje att visa en bild utan att den lÀgger pÄ ngt skÀrpefilter, vilket gör att den kan upplevas som Ànnu skarpare, men Àven det Àr en "falsk" skÀrpa som inte finns i kÀllmaterialet. Enda sÀttet Àr att köra 1:1 pixelmappat och verkligen försÀkra sig om att inga skÀrpefilter Àr pÄ - dÄ har man en LCD-bild som Ätminstone Àr ren ifrÄn digital "skÀrpeförbÀttring".

Har du tryckt ihop bilden sÄ mkt det gÄr sÄ anvÀnder du tyvÀrr bara ca 50-60% av den vertikala upplösningen pÄ fosforn. :)

Ja jag har faktiskt en kraftig lutning pÄ projektorn... jag *vill* nÀmligen ha bilden ca 60 - 70 cm över golvet för att jag ska fÄ plats med min "tv-bÀnk" jag har (finns bild frÄn förra lgh i galleriet, bÀnken plus centerhögtalaren blir rÀtt höga tillsammans). Just nu sÄ stÄr projektorn pÄ lite brÀdor för att komma upp frÄn golvet och Àr lutad mer Àn vad lins-programmet tillÄter iaf...
Vsize Ă€r sĂ„ liten den kan bli och för att fĂ„ rĂ€tt proportioner sĂ„ har jag blankat bort en hel del pĂ„ höger och vĂ€nstersidan av bilden. Äpplet och spotlight-ikonen pĂ„ menyraden syns tex inte sĂ„ det Ă€r kanske 30 - 40 rader som försvinner utanför bild pĂ„ bĂ€gge sidor. (Jag antog för övrigt att blankad bildyta kan gĂ„ utanför fosforet eftersom den Ă€ndĂ„ inte ritas upp...)

480p och 576p har dock alldeles utmÀrkt skÀrpa, precis lagom skarpt - inget att klaga pÄ dÀr alls.

Jag fÄr helt enkelt prova att stÀlla projektorn plant pÄ nÄgon lastpall en stund för att testa skillnaden i skÀrpa - eller menar du att jag ska stÀlla bakÀnden högre Àn framÀnden? Om projektorn stÄr plant sÄ Àr vinkeln 10,5° enligt lins-programmet... men dÄ mÄste den ju sitta mitt i bilden vilket blir lite svÄrt om jag har frontprojektion :-/
LikasÄ sÄ vill jag helst ha upp elÀndet i taket och dÄ blir den nog tvungen att ha sina 10,5° annars trillar den vÀl ner med svÄr personolycka som följd ;-)

NÀr jag vÀl "installerar" den för gott sÄ har jag siktat pÄ att ha projektorn stÄendes/hÀngandes plant iaf men jag visste inte / tÀnkte inte pÄ att projektionsvinkeln pÄverkar vsize... det kanske Àr det som linsprogrammet varnar för nÀr den med röda bokstÀver sÀger nÄgot liknande "max projection angle for this [resolution] is 14°!" :-)

Och jag har ju skÀrpan frÄn min gamla LCD (1280x720p) som referens. SÄ bra skÀrpa lÀr jag ju aldrig fÄ med barcon i 720p men bÀttre Àn vad jag har nu borde jag nog kunna fÄ. FÄr testa lite mer helt enkelt!

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 15 August 2006 - 10:50

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr mkt svÄrt att fÄ 1080p vÀl definierat pÄ de flesta 8-tums CRT:er.

Om man dock utgÄr ifrÄn att man har en projje som kan definiera 1080p lika bra som 1080i, sÄ Àr ingetdera "skarpare" om övriga förutsÀttningar ocksÄ Àr lika. DÀremot Àr 1080p stabilare och fri frÄn interlace-artifakter.

DÀremot sÄ Àr det inte sÄ att om 1080p överlappar sÄ gör 1080i det ocksÄ. Du har nÀmligen ingen matris som bilden ritas upp inom, utan det Àr en elktronstrÄle som fokuserar och sveper över bildytan i resp. rör.
Det Àr mkt enklare för denna elektronstrÄle att svepa fram och skapa en 1080i-representation Àn en 1080p-representation. BÄde beroende pÄ elektronik och fosforns fysiska storlek/egenskaper.
Fast givetvis kommer man nÀrmre den oönskade överlappningen ju mer man trycker ihop bilden. :)

Förresten, med korrekt instÀllning, blir 1080i skarpare Àn 1080p dÄ? Jag tycker det borde kvitta eftersom det ÀndÄ Àr 1080 linjer som ska ritas upp... överlappar 1080p sÄ överlappar 1080i ocksÄ - eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 15 August 2006 - 13:45

GĂ€st_nin_*
  • GĂ€st_nin_*
  • 0
Ingen 8 tums maskin kan Äterge 1080P lika bra som en 9 tums maskin. SÄ hÄll dig till 1080i istÀllet.

Postad 15 August 2006 - 13:52

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • ForumrĂ€v

• 783 inlĂ€gg
  • 0
Funderar pÄ att sÀlja min 808s i bra skick, vad kan man begÀra ungefÀr? :)

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.