KEF KHT-3005 5.1
(Högtalarpaket för hembio)
|
1
|
(35)
|
Inga priser |
KEF-klubben (163 inlägg)
|
9 år sedan |
KEF KHT-2005.3 uppgraderingen (130 inlägg)
|
9 år sedan |
Ny referens bland golvare <15k! (63 inlägg)
|
17 år sedan |
Val av reciever till B&W 683? (13 inlägg)
|
18 år sedan |
KEF KHT-3005 vs B&W DM303 (1 inlägg)
|
18 år sedan |
Lite KHT 3005 info (4 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 03 August 2006 - 07:47
Postad 03 August 2006 - 13:27
Iallafall, nu är jag ingen expert men min spontana reaktion var att 3005 lät betydligt mer behagligt. Mjukare ljud, framförallt lät 2005 vassare i mellanregister, typ röster, tyckte jag. Även diskanten kändes mjukare med 3005. Rösterna var också lite burkigare med 2005. Däremot tyckte jag mig inte märka så stor skillnad i basen som vissa påpekat men det kan ju bero på att jag inte hann testa den i så många situationer och/eller under så lång tid. Däremot är ju 3005:ans sub så sjukt snygg
Nåja, jag kan ju återkomma med mina lekmanna-bedömningar när jag fått en bättre genomlyssning..
Förresten, nån som varit med om problemet att surroundhögtalarna varit tvungna att vara delvis skymda och isåfall hur har det påverkat ljudbilden? Jag och tjejen kollar på film från sängen och det är dessvärre ett sängskåp, vilket innebär att våra huvuden ligger inne i själva skåpet (how you say?) - sidoväggarna på skåpet står mellan surroundhögtalarna och våra öron så att säga...har inte surround idag så svårt att testa utan att köpa hem.........någon?
Postad 03 August 2006 - 13:49
Förresten, nån som varit med om problemet att surroundhögtalarna varit tvungna att vara delvis skymda och isåfall hur har det påverkat ljudbilden? Jag och tjejen kollar på film från sängen och det är dessvärre ett sängskåp, vilket innebär att våra huvuden ligger inne i själva skåpet (how you say?) - sidoväggarna på skåpet står mellan surroundhögtalarna och våra öron så att säga...har inte surround idag så svårt att testa utan att köpa hem.........någon?
Ser man inte surroundhögtalarna från sweet spot så hör man inte heller direktljudet från dem utan endast det reflekterade ljudet. I vissa fall kan det vara bra men i ert fall tror jag inte det eftersom vad jag förstår så är det bara reflekterat ljud framifrån som når era öron och surroundljud skall ju inte komma framifrån.
Kan ni inte montera surrarna i skåpet permanent eller bara hänga de på en skruv då ni kollar på film? Alternativ ställa de på skåpet och vinkla de över kanten.
/Heron
Postad 03 August 2006 - 14:14
sorry, lite OT kanske..
Postad 03 August 2006 - 14:24
Undrar dock vilken stärkare du testade med och om det användes samma stärkare till båda 3005 & 2005?
Har varit på Ref Audio förut och provlyssnat 2005.2 mot 5001 och då använde de en Yamaha på ena och en Pioneer på den andra...
Mvh JB
Postad 03 August 2006 - 14:39
Postad 03 August 2006 - 14:45
För övrigt, själv gillar jag H/K soundet men vet att en del har svårt för det.
Postad 03 August 2006 - 20:02
Postad 04 August 2006 - 06:48
Det vet jag för jag letade efter lägre priser på dom i tyskland
Eller så kanske bara svenska butiker tog ockerpriser
Postad 04 August 2006 - 10:09
Postad 04 August 2006 - 10:41
Postad 06 August 2006 - 00:16
Med tanke på den ganska stora prisskillnaden, vad skulle vara att föredra? Att köpa 3005:orna (ca 15000kr) eller att köpa 2005:orna och ett par extra högtalare, typ Monitor Audio Silver RS1 (ca 13500kr tillsammans), om frågan är begriplig?
Jag antar att man med dubbelköpet borde få lite sämre filmljud, men bättre stereoljud, stämmer det? Blir det några komplikationer med att ha flera uppsättningar högtalare (till en bra receiver i 10000kr-klassen, oklart vilken än så länge), förutom inredningsmässigt
Postad 08 August 2006 - 08:31
Postad 08 August 2006 - 08:47
Försökte hitta ett paket för provlyssning igår, men ack nej, fanns inte gbg.
Blev att jag lyssnade på ett par IQ3 istället, de lät förbaskat bra. Stort och rjält KEF-ljud. Någon som vet någon butik i gbg, var på Hemmabio Consult, Hemmabiobutiken, Ljudkällarn' och Tele Hå?
Tusan också. Jag som tänkt att åka till Hembioconsult idag för att lyssna på "äggen"
Då frågar jag som Funkybase: Någon som vet om dom finns i Göteborg för provlyssning?
Mvh Tweakarn.
Postad 09 August 2006 - 12:17
Jag ringde till Digitalbild som är generalagent för KEF och frågade om butiker i Göteborg som har dessa högtalare. Dom skall finns för demo hos Hembioconsult, Hemmabiobutiken och ev Tele Hå.
Dock kan det vara problem nu under semestern med demoex men dessa butiker skall få in nya för demo snart, när exakt visste inte den trevliga karln jag pratade med. Dyker det inte upp demoex snart ville han att jag skulle höra av mig till honom, dom butiker som säljer Kef skall ha dom hemma.
Jag hoppas att Hembio consult får in dom snart. Jag vill jämföra ägggen mot Energy c-500, kanske även KEF 6000 ACE.
Mvh Tweakarn.
Redigerat av Tweakarn, 09 August 2006 - 12:25.
Postad 09 August 2006 - 19:09
Postad 11 August 2006 - 15:11
Tack för att du kollade. Du får gärna skriva en rad här i tråden när du hittar dem för demo.... är sååå sugen på att lyssna!!
Visst gör jag det. Förhoppningsvis får jag lite tid över nästa vecka, om då någon butik fått in dom för demo?
Mvh Tweakarn.
Postad 12 October 2006 - 19:21
På Hemmabiobutiken sa de att det var ett bra val .Men vad tycker ni ?
Postad 13 October 2006 - 12:08
Postad 13 October 2006 - 12:50
Finns det något allternativ utan att springa i väg allt för mycket i pengar som har HDMI ?
Postad 13 October 2006 - 16:33
BioBanditen!!
Finns det något allternativ utan att springa i väg allt för mycket i pengar som har HDMI ?
Ja titta på Yamaha och Pioneer tex. Dock så låter dom ju inte jättebra tillsammans med KEF så du är iaf tillbaks på ruta 1...
Postad 14 October 2006 - 11:42
Få hoppas att priset har sjunkit ner lite ^^
Postad 14 October 2006 - 12:36
///Wedman
Postad 14 October 2006 - 12:52
Angående prissänkningar efter jul så är det nog inte mycket att hoppas på. Högtalare är inte som tv och projektorer som ständigt sjunker i pris. Det är snarare som så att dom ligger på ungefär samma nivå hela tiden tills modellen ska ersättas. Högtalare ersätts inte heller så ofta som elektronik så det lär nog dröja ett tag innan det händer mycket på den fronten.
Postad 14 October 2006 - 15:12
Tack för hjälpen då lutar det åt att det blir en 674.a
// Wedman
Postad 20 October 2006 - 00:16
En varm förstärkare är väl att föredra så Pioneer går bort då dessa kan upplevas som ganska vassa..
Funderar på en Denon AVR-2807 som har fått tokbra omdömen eller en Onkyo TX-SR674E
Någon som har en synpunkt?
Postad 23 October 2006 - 11:29
Jag funderar på att införskaffa mig dessa högtalare, har idag canton LE-200 systemet, detta måste ju bli ett lyft lr? En annan fråga är min reciever, har en Marantz 5500 tror ja den heter. Räcker den till??
Mvh Emil
Postad 23 October 2006 - 12:22
Är det något jag inte vet om dessa andra paket? Varför skrivs det så lite om dom här på sidan? Har lyssnat på B&Ws paket ett antal gånger och kan inte riktigt bestämma mig för om de låter fint med musik eller om de är för små. För film är de ju mer än tillräckliga i en lägenhet.
Någon som har några åsikter om dessa tre jämfört med KEFs nya små krut-ägg?
Postad 23 October 2006 - 12:35
Hifi & musik testade för ett tag sedan flera 5:1 paket, bla B&W och Infinity. Infinity vann den testen har jag för mig, men då ingick å andra sidan inte Kef 3005.
Mvh Tweakarn.
Postad 25 October 2006 - 08:50
Men jag är osäker på hur jag bäst monterar surroundhögtalarna. Jag tycker KEFs bild är oklar. Min soffa står mot väggen och jag har då två alternativ. Antingen sätter jag de på väggen bakom soffan, ca 3dm vid sidan om soffan. Sen vinklar jag dem så mycket det går mot mitten av soffan. Vinklingen blir inte alls så stor som deras bild visar, det är det som gör mig tveksam.
Det andra alternativet är att sätta dem på väggen bredvid soffan och på ett väggskåp på andra sidan av soffan. De hamnar då ca 1 m bredvid soffan, och vinkla dem framåt.
Några synpunkter på detta?
Postad 25 October 2006 - 12:35
Vad är en passande förstärkare till dessa ägg?
En varm förstärkare är väl att föredra så Pioneer går bort då dessa kan upplevas som ganska vassa..
Funderar på en Denon AVR-2807 som har fått tokbra omdömen eller en Onkyo TX-SR674E
Någon som har en synpunkt?
Ingen alls som vill dela med sig?
Redigerat av lottovinnare, 25 October 2006 - 12:39.
Postad 27 October 2006 - 14:15
Postad 27 October 2006 - 16:02
Vi har som tidigare nämts haft både yamaha, pioneer och h/k som drivit 2005 & 3005 systemen i vår butik. Nyligen switchade vi över till marantz nya serie, där vi bla valt att köra SR-7001 på KHT-3005.
Låter fantastiskt trevligt och känns extremt bra ihop med KEF !. Blir en väldigt jämn och sömlös övergång mellan toppen ner till basen och vi har också använt oss av marantz kalibreringssystem Audyssey Auto Calibration på dessa burkar med stor framgång ! :-)
MVh
Postad 30 October 2006 - 18:20
Att de låter bra för film misstänker jag är klarlagt, men hur är basen? Dundrar det tillräckligt?
Postad 31 October 2006 - 04:35
Hörde om någon som köpte en extra sub till för att få bättre tryck och jämnare fördelning av ljudet..
Postad 31 October 2006 - 12:19
Postad 31 October 2006 - 23:46
Tack på förhand!
Postad 01 November 2006 - 22:22
Hej alla glada KEF entusiaster!
Vi har som tidigare nämts haft både yamaha, pioneer och h/k som drivit 2005 & 3005 systemen i vår butik. Nyligen switchade vi över till marantz nya serie, där vi bla valt att köra SR-7001 på KHT-3005.
Låter fantastiskt trevligt och känns extremt bra ihop med KEF !. Blir en väldigt jämn och sömlös övergång mellan toppen ner till basen och vi har också använt oss av marantz kalibreringssystem Audyssey Auto Calibration på dessa burkar med stor framgång ! :-)
MVh
Kul att även "proffsen" börjat fatta vad som passar bra till dessa små KEF-system...
Har länge avrått folk ifrån att använda just Yamaha, Pioneer och till viss del även H/K till KEF KHT-systemen...blir faktiskt lite ledsen när man fått uppleva hur ni misshandlat dessa små underbara satelitsystem med tidigare uppsättning elektronik i er butik.
Nu när ni börjat förstå, kanske läst här på forumet?...testa även Onkyo...minst lika bra/matchande som Marantz.
Tänkte fråga någon här om dom visste hur mycket dessa högtalare kräver ? kan man använda en Pioneer VSX-C402 som förstärkare ? eller är det som att kasta pengarna i sjön ? Kan förstå att det kan finnas bättre ljud att få ut, eller om det *låter OK ? Men om det låter helt förskräckligt får man ju investera i en ny förstärkare också.
Altheus - Tja, denna fråga har kommit typ 40 gånger på detta forum...om du tänkt behålla din Pioneer en längre tid är det som att kasta pengarna i sjön...eller i alla fall som att hälla en Fun Light i Mälaren och tro på reklamen...
Två negativa saker...Pioneer passar ljudkaraktärsmässigt intespeciellt bra till dessa KEF-system + att denna klena och slimmande förstärkare inte på långa vägar klarar att göra KHT-3005 rättvisa. Kef-sateliterna är faktiskt klart mer svårdrivna än man kan tro. Storleken på en högtalare har absolut inget med detta att göra...och ofta kan små högtalare ha en lägre känslighet på sina element/mer trögdrivna än större högtlare för att de ska hålla bättre.
Dessa mätspecar säger mer än tillräckligt om Pioneer VSX-C402:
75 W (1kHz, 10% THD, 6 Ohm) vid EN kanal driven...
40 W + 40 W 1 kHz, 10%, 8 ohms
Ger väl cirka max 15 watt per kanal utan klart hörbar distorsion när fem kanaler körs samtidigt, mätt vid normal användning av en högtalare och inte vid ett enkelt pip med frekvensen 1 kHz...
Hoppas det räcker det som svar?
Obs...klankar inte ner på din stärkare utan försöker bara förklara fakta...+ att jag riktigt hatar dessa fuskspecar som många tillverkare använder på sina billigare produkter...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 01 November 2006 - 22:58.
Postad 02 November 2006 - 04:24
Hej alla glada KEF entusiaster!
MVh
Kul att även "proffsen" börjat fatta vad som passar bra till dessa små KEF-system...![]()
Har länge avrått folk ifrån att använda just Yamaha, Pioneer och till viss del även H/K till KEF KHT-systemen...blir faktiskt lite ledsen när man fått uppleva hur ni misshandlat dessa små underbara satelitsystem med tidigare uppsättning elektronik i er butik.![]()
Nu när ni börjat förstå, kanske läst här på forumet?...testa även Onkyo...minst lika bra/matchande som Marantz.![]()
Tänkte fråga någon här om dom visste hur mycket dessa högtalare kräver ? kan man använda en Pioneer VSX-C402 som förstärkare ? eller är det som att kasta pengarna i sjön ? Kan förstå att det kan finnas bättre ljud att få ut, eller om det *låter OK ? Men om det låter helt förskräckligt får man ju investera i en ny förstärkare också.
Altheus - Tja, denna fråga har kommit typ 40 gånger på detta forum...om du tänkt behålla din Pioneer en längre tid är det som att kasta pengarna i sjön...eller i alla fall som att hälla en Fun Light i Mälaren och tro på reklamen...
Två negativa saker...Pioneer passar ljudkaraktärsmässigt intespeciellt bra till dessa KEF-system + att denna klena och slimmande förstärkare inte på långa vägar klarar att göra KHT-3005 rättvisa. Kef-sateliterna är faktiskt klart mer svårdrivna än man kan tro. Storleken på en högtalare har absolut inget med detta att göra...och ofta kan små högtalare ha en lägre känslighet på sina element/mer trögdrivna än större högtlare för att de ska hålla bättre.
Dessa mätspecar säger mer än tillräckligt om Pioneer VSX-C402:
75 W (1kHz, 10% THD, 6 Ohm) vid EN kanal driven...
40 W + 40 W 1 kHz, 10%, 8 ohms
Ger väl cirka max 15 watt per kanal utan klart hörbar distorsion när fem kanaler körs samtidigt, mätt vid normal användning av en högtalare och inte vid ett enkelt pip med frekvensen 1 kHz...
Hoppas det räcker det som svar?![]()
Obs...klankar inte ner på din stärkare utan försöker bara förklara fakta...+ att jag riktigt hatar dessa fuskspecar som många tillverkare använder på sina billigare produkter...
Mvh JB
Du verkar ha kolla på läget, hur står sig Denon AVR-2807 (som har fått måga goda betyg i olika tester) till KEF - 3005
Är det en lyckad kombination?
Bifogad fil(er)
Postad 08 November 2006 - 21:28
Sugigt i så fall...
Postad 10 November 2006 - 14:20
Postad 10 November 2006 - 22:28
Vad anser ni om t ex VSXAX2AS tillsammans med Kef 3005? Tillräckligt med kraft i den? Fortfarande vass?
Postad 11 November 2006 - 11:04
Allt funkar väl till KEF 3005...men varför nöja sig med det som funkar mindre bra och inte försöka finna det det som funkar bäst?Ni som uttalar er negativt om Pioneer och Kef.
Vad anser ni om t ex VSXAX2AS tillsammans med Kef 3005? Tillräckligt med kraft i den? Fortfarande vass?
Mvh JB
Postad 06 December 2006 - 00:29
Redigerat av Safaex, 06 December 2006 - 00:30.
Postad 06 December 2006 - 00:47
Skulle väl inte klanka ner på KEF KHT-systemen i alla fall basmässigt, att basen skulle vara klen...snarare är det mellanregistret som är lite klent/tunnt - i alla fall på 2005.2 och det är med 98% säkerhet bara marginellt bättre på nya 3005...!Har en liten (nybörjar-) fråga. Från vad jag hört så är det basmässigt som det här systemet kan kännas lite svagt? Frågan är kan man köpa extra sub löst, går det att koppla in två subbar samtidigt och skulle det kunna bli någon marginell skillnad av slutresultatet? De är så extremt väldesignade att jag gärna har en till.
Detta är just en orsak till varför i alla fall jag rekommenderar en lite varmare/fylligare stärkare för att motverka detta lite tunnare ljud jämfört med mer traditionella högtalare, då självklart jämfört med riktigt bra sådana...
Men visst går det att köpa/välja en annan sub till sateliterna...(gick i alla fall med 2005.2) och då erbjöds oftast REL-subbar för att det skulle vara värt att uppgradera...men då för att man skulle få en lite mer musikalisk sub...inte främst för att få MER bas...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 06 December 2006 - 00:58.
Postad 06 December 2006 - 11:09
Postad 06 December 2006 - 12:40
Tack för svar! När du säger att du rekommederar en lite varmare/fylligare stärkare, då undrar jag direkt vilken prisklass du syftar på. Själv planerar jag ett framtida inköp på dessa KEF-högtalare och en Denon AVR-2807 vilken har en bra prisklass för mig. Låter det som en vettig plan?
Jag tänker köra samma kombination, Kef 3005 och denon 2807
Jag pratade med en butik som säljer systemet, och där hade en av säljarna själv köpt till en baslåda till sitt system för att få mer jämt flöde av bas ljud, det går dock på en 8 lax eftra
Redigerat av lottovinnare, 06 December 2006 - 12:42.
Postad 06 December 2006 - 13:55
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
KEF-klubben
112 bilder
84 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?