Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)

3140 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 maj 2006 - 12:05

Chimaera
  • Chimaera
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Om man tolkar hemsidan så är det Canal+ med eller utan fam.paket som gäller. Dvs 229:-/månad. Till sist: det kostar att ligga på topp  :o

<{POST_SNAPBACK}>

Så för mig som idag har Familjepaketet med 47 kanaler(vi gillar naturkanalerna och vill gärna ha det tecknade utbudet till våra 2 barn) så innebär det att antingen lägga till Canal+(och få 7 filmkanaler som jag inte vill ha) och gå från en kostnad på 187kr/mån till 379kr/mån.

Eller att avbryta mitt nuvarande abonnemang på Familjepaketet och abonnera endast på Canal+ (fortfarande 7 filmkanaler som jag inte vill ha) för 229kr/mån för att kunna se FotbollsVM HDTV.

Hmmm inget svårt val direkt... med andra ord det blir ingen HDTV box på ett bra tag, får nog nöja mig med vanlig digitalTV sändning ett tag till.

Postad 05 maj 2006 - 12:15

ritekrules
  • ritekrules
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jomen tjena. Det låter som att säljarna och marknadsföringsavdelningen har trillat i badkaret och slagit sig i huvudet.

Så för mig som idag redan kör digitalt via satellit från Canal Digital och abbonerar på Familjepaketet(har två ungar som 'behöver' dom tecknade kanalerna) för 189kr/mån, ska nu punga ut 379kr/mån (Familjepaketet med Canal+) för att kunna se Fotbolls VM i HD kvalitet?

Och eventuellt måste man även abonnera på CMore HD +39kr/mån (min gissning som troligen är helt felaktig).

4512kr på ett år och sen ska man ha Digitalboxen också (2000->4000kr?)...Eeeehhh! Nope skulle inte tro det. Canal Digital får ta och plocka ihop ett bättre paket om jag ska nappa på detta.

Det blir väl till och vänta tills HDTV har blivit 'mainstream' och erbjuds i standardabonnemangen.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Håller med dej om att det blir dyrt om man ska se en HD kanal.
379kr/mån + 39kr/mån + kort/service avgifter = nästan 500kr/mån för en HD kanal. SKÄRPNING!!
Canaldigital. :o
Sedan tillkommer som du skrev en HD-box , en HD-ready Tv och surround anläggning mm.
Det kostar att ligga på topp ;)

Postad 05 maj 2006 - 12:23

Chimaera
  • Chimaera
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Har redan min Panasonic 42"PV60 sen 1.5 vecka tillbaka och surround anläggningen sen 3 år tillbaka, så jag är faktiskt villig att lägga mellan 2000 -> 4000:- för en HDTV anpassad Digitalbox.

Dock är jag inte beredd på att betala massa pengar för kanaler(Canal+) som jag absolut inte har något behov av, bara för att kunna se en kanal som sänder HDTV.

Programpaketeringen måste göras lite mer flexibel än vad den är i nuläget.

Postad 05 maj 2006 - 12:28

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Jag tror det räcker med ett 12 månaders abonnemang på CD a' 229kr/mån för att få teckna HD-kanalen. Då måste man nog köpa boxen för 3.500 kr, men man kan ju inte få allt gratis.

VM-kanalen i HDTV sänds ju faktiskt inte av CD utan av SVT och TV4, den är dock gratis för alla CD-kunder som har HD-kanalen. Ganska logiskt tycker jag. Dom som inte har CD/vill ha CD/tycker CD är skit/tycker det är för dyrt/ kan alltså inte se fotbolls-vm i HDTV via svenska satellitsändningar.

För mig som är filmentusiast och dessutom gillar fotboll så är detta århundratdets händelse (nåja, det är ju ganska nytt, århundradet :o ) och mycket billigare än vad jag hade kunnat gissa för något år sedan. Det gick att se fotbolls-em i HDTV senast via Euro1080, men jag tror att det kostade i storleksordningen 40-60 tusen kr. En resa till Tyskland för att se en match (England) skulle ha kostat mig 25.000 kr, enbart biljett+hotell+flyg, fickpengar ej inräknade.

Det finns bara 30 tusen mottagare till hela Sverige, så jag ställer frågan igen:

Jag förstår inte ur det skulle ha gå till att se "bara" fotbolls-vm i en månad? Skall CD sälja ett paket med en MPEG4-mottagare och en månads abonnemang till fotbolls-VM? Det paketet hade blivit så dyrt att nästan ingen hade tagit det. CD kommer ändå att ha svårt att matcha efterfrågan på MPEG-4 mottagare till fotbolls-VM, skall dom dessutom erbjuda alla som bara vill ha HDTV under fotbolls-vm en mottagare!? De som redan har en MPEG-2 mottagare står först i kön, sedan kommer dom som vill bli abonnenter på C+ och sedan...finns det inga mottagare kvar!

Det är ju självklart att dom som är med och betalar för CD:s långsiktiga HD-satsning skall vara de som gynnas och får ta del av kakan. Skulle dom gör ett enbart HD-paket i dagsläget så skulle det kosta lika mycket som familjepaketet och Canal+. Tyvärr, men så är det.

Postad 05 maj 2006 - 12:31

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 698 inlägg
  • 0
Norrland och södra Sverige blir alltså utan HD i marknätet :o
Enda chansen är att skaffa sattelit då.

Postad 05 maj 2006 - 14:04

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6 702 inlägg
  • 0
Ett tips är ju annars att låtsas som om Canal+ inte sänder fotbolls VM i HDTV.

Då slipper man oroa sig över att man är för snål för att betala för ett abbonemang.

Postad 05 maj 2006 - 14:55

ritekrules
  • ritekrules
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Ett tips är ju annars att låtsas som om Canal+ inte sänder fotbolls VM i HDTV.

Då slipper man oroa sig över att man är för snål för att betala för ett abbonemang.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis och så kan man låtsas att det inte finns Lcd,plasma,projektor,HDtvboxar,boxer mm
Då slipper man oroa sig över att man är för snål för att betala :o

Postad 05 maj 2006 - 15:19

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0

Jag tror det räcker med ett 12 månaders abonnemang på CD a' 229kr/mån för att få teckna HD-kanalen. Då måste man nog köpa boxen för 3.500 kr, men man kan ju inte få allt gratis.

VM-kanalen i HDTV sänds ju faktiskt inte av CD utan av SVT och TV4, den är dock gratis för alla CD-kunder som har HD-kanalen. Ganska logiskt tycker jag. Dom som inte har CD/vill ha CD/tycker CD är skit/tycker det är för dyrt/ kan alltså inte se fotbolls-vm i HDTV via svenska satellitsändningar.

För mig som är filmentusiast och dessutom gillar fotboll så är detta århundratdets händelse (nåja, det är ju ganska nytt, århundradet :o ) och mycket billigare än vad jag hade kunnat gissa för något år sedan. Det gick att se fotbolls-em i HDTV senast via Euro1080, men jag tror att det kostade i storleksordningen 40-60 tusen kr. En resa till Tyskland för att se en match (England) skulle ha kostat mig 25.000 kr, enbart biljett+hotell+flyg, fickpengar ej inräknade.

Det finns bara 30 tusen mottagare till hela Sverige, så jag ställer frågan igen:

Jag förstår inte ur det skulle ha gå till att se "bara" fotbolls-vm i en månad? Skall CD sälja ett paket med en MPEG4-mottagare och en månads abonnemang till fotbolls-VM? Det paketet hade blivit så dyrt att nästan ingen hade tagit det. CD kommer ändå att ha svårt att matcha efterfrågan på MPEG-4 mottagare till fotbolls-VM, skall dom dessutom erbjuda alla som bara vill ha HDTV under fotbolls-vm en mottagare!? De som redan har en MPEG-2 mottagare står först i kön, sedan kommer dom som vill bli abonnenter på C+ och sedan...finns det inga mottagare kvar!

Det är ju självklart att dom som är med och betalar för CD:s långsiktiga HD-satsning skall vara de som gynnas och får ta del av kakan. Skulle dom gör ett enbart HD-paket i dagsläget så skulle det kosta lika mycket som familjepaketet och Canal+. Tyvärr, men så är det.

<{POST_SNAPBACK}>

Jisses! Vilket flygbolag och hotel brukar du antlita??? Ska själv på Sverige England-matchen, och med flyg, hotell (en natt), matchbiljett + fickpengar samt hyra av bil (delad kostnad) kostar det inte mig mer än 2-3 tusen. 25K??? ;)

Sen är problemet följande: Det stämmer bra det du skriver att det räcker att man binder upp sig på 12 månader, och då får man samtidigt 3 månader gratis (alltså totalt 15 månader). Men det som är upprörande i det hela är att man inte kan skaffa sig ngn anna box än just Canal Digitals som jag nätan kan lova är betydligt sämre än de som kommer ut på marknaden inom en snar framitd. Sagem brukar inte vara direkt vassa på att ligga "längst fram"... Sen att jag skulle betala 379:- i månaden för familje + C Plus kanalerna är inte så där jättefarligt. Men det som nog stör många som vill kunna ta del av HDTV-sändningarna i sommar är att om det skulle vara så (Vilket det verkar som INGEN VET till 100%) att man MÅSTE skaffa både C Plus kanalerna plus HDTV kanalen och på så sätt binda upp sig på en total månadskostnad över 400:- då man istället kanske bara var intresserad av familjepaketet för 189:- i månaden. Det är en skillnad på över 2500:- per år. Detta för att kunna se fotbolls-vm i HDTV...

Visst det kostar att ligga på topp! Men för många som nu inte vill ha C Plus paketet samt HDTV kanalen i första hand så kan man nog tänka sig lägg dessa 2500:- på ngt "roligare".

För mig personligen är det inga problem då jag gillar att kolla på fotbollen som sänds via C Plus paketet och då spelar det ingen roll om jag skickar mina pengar till Boxer eller Canal Digital.

mvh
multimedia

Redigerat av Unregistered52a88696, 05 maj 2006 - 15:22.

Postad 05 maj 2006 - 15:38

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Mycket rykten och funderingar nu :o Har pratat med människor hela dagen om HDTV: Teracom, Canal Digital, SVT och Boxer. Här är vad jag kom fram till om någon vill bespara sig tid....:

http://www.digitaltv...s&igid=4&ipid=1

Postad 05 maj 2006 - 15:52

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

Mycket rykten och funderingar nu  Har pratat med människor hela dagen om HDTV: Teracom, Canal Digital, SVT och Boxer. Här är vad jag kom fram till om någon vill bespara sig tid....:

Ja där ser man. Så då räcker det alltså med att teckna familjepaketet i 24 mån för att kunna se fotbollen i HDTV?
Hur funkar det med paketen du säljer? Ingår parabol, installation och tre fria månader om man beställer paketet med HDTV-boxen?

Postad 05 maj 2006 - 16:18

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Mycket rykten och funderingar nu  Har pratat med människor hela dagen om HDTV: Teracom, Canal Digital, SVT och Boxer. Här är vad jag kom fram till om någon vill bespara sig tid....:

Ja där ser man. Så då räcker det alltså med att teckna familjepaketet i 24 mån för att kunna se fotbollen i HDTV?
Hur funkar det med paketen du säljer? Ingår parabol, installation och tre fria månader om man beställer paketet med HDTV-boxen?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp det stämmer. På måndag släpps all info ut officiellt. Men den infon jag fick förut är att de kommer paketera precis som med Comboboxen. Alltså CC(cash and carry) med parabol och fri installation. Om HDMI kabeln kommer med låter jag vara osagt, men troligtvis någon mindre exklusiv kabel.

Postad 05 maj 2006 - 16:34

kexxet
  • kexxet
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Om man sitter med 10 månaders bindningstid kvar och tecknar nytt så blir man alltså låst i 34månader?
Länk

Postad 05 maj 2006 - 17:13

kexxet
  • kexxet
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Står lite olika på olika sidor:
Prylportalen:
Boxen kommer att kosta 2095 kronor för de som redan har ett abonnemang från Canal Digital och vill byta ut sin gamla digitalbox. Då är man i och för sig tvingad att förlänga sitt avtal med 12 månader. För nya kunder kommer boxen att kosta lika mycket, men då måste man teckna sig för 24 månader.

digitaltvexperten:
Om du redan har ett befintligt abonnemang hos Canal Digital, och befinner dig under din ursprungliga bindningstid på 12/24 månader, men vill byta upp dig så går det också bra. Du får då ytterligare 12 månaders bindningstid på abonnemanget. Boxen kostar då 3595kr.

Priser med abonnemangBefintligt Canal Digital Familjepaket med bindningstid kvar: 3595:-
Nytt Canal Digital 24 mån familjepaketet och Canal+: 2095:-
Befintligt Canal Digital Familjepaket: 2095:-
Nytt Familjepaketet 24 mån: 2095:-

Lite olika påståenden. Men eftersom digitalexperten jobbar som återförsäljare så borde tyvärr hans alternativ vara rätt.

Postad 05 maj 2006 - 17:18

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Vet inte om det redan skrivits men enligt CS så har SVT och TV4 gått ihop och kommer köra HDTV (fotbolls VM)i marknätet.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 05 maj 2006 - 17:18.

Postad 05 maj 2006 - 17:19

Unregistered8bb2ec52
  • Unregistered8bb2ec52
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Här kan man läsa om boxen i dess hemland, Frankrike, där den lanserades den 24 mars. OBs: det finns bild på baksidan av burken, så artikeln är intresant även om du inte läser franska.

http://www.itrmanage...e.php?oid=51231

Canal+ i Frankrike har beställt 200.000 boxar från Sagem och Philips, och leveranserna "skall börja i andra halvan av april". Sagem skall tillverka 5,000 per vecka. Jag har dock inte lyckats hitta nåt om leveranserna har funkat som planerat... Det är väl dessutom samma boxar som skall till Premiere i Tyskland, så det gäller att produktionen funkar...

Hans

Postad 05 maj 2006 - 17:31

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Jisses! Vilket flygbolag och hotel brukar du antlita??? Ska själv på Sverige England-matchen, och med flyg, hotell (en natt), matchbiljett + fickpengar samt hyra av bil (delad kostnad)  kostar det inte mig mer än 2-3 tusen. 25K???  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Har man inte fått tag på biljetter så måste man vända sig till någon av de sport-researrangörer som finns, t ex Steve Perryman. Då kostar det 25 tkr. Men för mig kostar det 0 kr att se alla matcher i HDTV så jag stannar hemma... :o

Sen är problemet följande: Det stämmer bra det du skriver att det räcker att man binder upp sig på 12 månader, och då får man samtidigt 3 månader gratis (alltså totalt 15 månader). Men det som är upprörande i det hela är att man inte kan skaffa sig ngn anna box än just Canal Digitals som jag nätan kan lova är betydligt sämre än de som kommer ut på marknaden inom en snar framitd. Sagem brukar inte vara direkt vassa på att ligga "längst fram"... Sen att jag skulle betala 379:- i månaden för familje + C Plus kanalerna är inte så där jättefarligt. Men det som nog stör många som vill kunna ta del av HDTV-sändningarna i sommar är att om det skulle vara så (Vilket det verkar som INGEN VET till 100%) att man MÅSTE skaffa både C Plus kanalerna plus HDTV kanalen och på så sätt binda upp sig på en total månadskostnad över 400:- då man istället kanske bara var intresserad av familjepaketet för 189:- i månaden. Det är en skillnad på över 2500:- per år. Detta för att kunna se fotbolls-vm i HDTV...

<{POST_SNAPBACK}>

Det går ju att se dom "vanliga" sändningarna också, jag gissar att alla matcher kommer att sändas i bredbild, men man kan ju inte vara säker. Det är klart att HDTV och DD5.1 ljud är att föredra :D

Sedan skriver ju Digitaltvexperten något intressant på sin sida:

Om man inte vill ha abonnemang då? Problemet är att få in signalen, eftersom kanalen kommer kodas via satellit. Du måste alltså ha ett programkort för att kunna koda av signalen. Du kan genom Canal Digitals kundtjänst köpa ett kort för 795 kronor. Detta är en depositionsavgift som du får tillbaka om du vill lämna tillbaka kortet. Detta kort innehåller alla SVT:s kanaler och TV4, plus den nya VM-kanalen. Allt faller dock på tillgången på boxar. Canal Digital säljer endast boxen till kortkunder. Så det blir en återvändsgränd där.

Det räcker kanske alltså med ett kort som endast "kostar" en depositionsavgift och sedan en mottagare för 3.500 kr? Nu lär det vara svårt att få tag på mottagare, men det kan gå att beställa dom från Tyskland, t ex en Humax för 370 euro eller en Philips för 340 euro. Men då har men en ej godkänd box utan support. Jag har själv köpt en buggig Humax från Tyskland, inte kul.

Frakt och en conax ca-modul tillkommer, så slutsumman lär hamna på 5.000 kr. Inte jättemycket mindre än vad det kostar att ta ett CD-abonnmang för 189 kr/mån i 24 månader och en HD-box för 2095 kr! Den som vill komma undan riktigt billigt kan ju bygga en HTPC, förutsatt att man redan har minst en 3 GHz PC som kan utrustas med sat-kort och conax ca-modul (från 600 kr). Men skyll inte på mig om den crashar mitt i vm-finalen... :rolleyes:

Sagem-boxen kanske inte är så sexig, men de Sagem-boxar som jag har haft har funkat ok och denna HD-box kan tydligen även avkoda HD-sändningar via mark-nätet(!!!) vilket jag inte hade en aning om. Det är alltså två hd-boxar i en!

hnn: tror inte det, Premiere har certifierat en Pace och Philips-box, kanske även en Humax. Se mer info här: http://www.hifi-regl.../hdtv-receiver/

EDIT: fel pris på boxen!

Redigerat av Veritas, 05 maj 2006 - 18:04.

Postad 05 maj 2006 - 21:02

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Jag har inget bredband och kan inte få det heller på 1 år minst.
Inte fan gnäller jag.

Jag bor i en svindyr kåk som kunde kostat hälften om jag bodde i Mellerud...
Inte fan gnäller jag.

Jag blev inte proffs i Juventus trots att jag hade nästan lika mycket talang som Zlatan...
Inte fan gnäller jag.

Jag säger som Ledin. Ni får gillalalala läget...alla kan inte få allt jämt samtidigt.
Ni låter ju som barn på dagis.

SKÄRP ER!!!

Postad 05 maj 2006 - 21:35

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
Jag skulle verkligen inte lägga ut nästan 400 euro på en Humax mottagare om ni inte med säkert vet att Canal Digital kommer godkänna den mottagaren när dom pairar sina kort.

Risken ni sitter med en dörrstoppare som inte kan användas till vad ni tänkte från första början....

Det gick ut brev nyligen med att dom ska just binda korten till mottagarna.

Redigerat av Packetloss, 05 maj 2006 - 21:35.

Postad 05 maj 2006 - 22:48

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0

Inte fan gnäller jag.

Inte fan gnäller jag.

Jag blev inte proffs i Juventus trots att jag hade nästan lika mycket talang som Zlatan...
Inte fan gnäller jag.

Jag säger som Ledin. Ni får gillalalala läget...alla kan inte få allt jämt samtidigt.

SKÄRP ER!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det med dig?, tror inte du är lika kaxig när canal digital kör igång med pairing, då kan du ju sitta där med dina två euro1080 kanaler?!

Försöker hellre ta reda på fakta och ha lite is i magen istället för att gnälla på andra.

Postad 05 maj 2006 - 23:20

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0

Inte fan gnäller jag.

Inte fan gnäller jag.

Inte fan gnäller jag.

SKÄRP ER!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Tagga ner lite "va"?

Vad är det du är så upprörd över?

På ett forum debateras saker, ibland gillar man det som skrivs, ibland gillar man det inte alls. Men inte behöver man gå ut och leka polissträng och skäll ut folk som inte tycker som en själv. Eller tycker du ett öppet forum som detta ska fungera "på det viset"?

Själv lyssnar jag inte på Ledin (skulle inte sjunka så lågt... :) ) Men visst är det bara att gilla läget. Det bästa för de som enligt dig gnäller och håller på, är väl att helt enkelt försöka glömma att just sommarens stora idrotsshändelse går att "få tag i" med HDTV. Om man nu lyckas förtränga detta så blir ju allt så mycket lättare, i alla fall på just den här punkten.

Oj, du bor i svindyr kåk. Oj, du har inte bredband. Oj du blev inte proffs i Juventus. Men då tycker jag det verkligen är STORT av dig att inte sitta här och klaga... Eller hur var det nu? "Ni låter ju som barn på dagis. SKÄRP ER!!!". Oj, vad fel det kan bli ibland. Inte sant? :(

Postad 05 maj 2006 - 23:28

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Står lite olika på olika sidor:
Prylportalen:
Boxen kommer att kosta 2095 kronor för de som redan har ett abonnemang från Canal Digital och vill byta ut sin gamla digitalbox. Då är man i och för sig tvingad att förlänga sitt avtal med 12 månader. För nya kunder kommer boxen att kosta lika mycket, men då måste man teckna sig för 24 månader.

digitaltvexperten:
Om du redan har ett befintligt abonnemang hos Canal Digital, och befinner dig under din ursprungliga bindningstid på 12/24 månader, men vill byta upp dig så går det också bra. Du får då ytterligare 12 månaders bindningstid på abonnemanget. Boxen kostar då 3595kr.

Priser med abonnemangBefintligt Canal Digital Familjepaket med bindningstid kvar:  3595:-    
Nytt Canal Digital 24 mån familjepaketet och Canal+:  2095:-    
Befintligt Canal Digital Familjepaket:  2095:-    
Nytt Familjepaketet 24 mån:  2095:-   

Lite olika påståenden. Men eftersom digitalexperten jobbar som återförsäljare så borde tyvärr hans alternativ vara rätt.

<{POST_SNAPBACK}>

Roligt att vi är betrodda... :)

Informationen kommer direkt ifrån Canal Digital så jag hoppas den stämmer. Tydligen så kommer personalen på CD bli informerade tills måndag, kanske blir lite ändringar då?

Argumentet jag fick på varför "bindningstids-kunder" skulle betala ett högre pris, var att de redan tillgodoräknat sig rabatterade boxar, fri installation etc. Låter ju förvisso logiskt. Däremot låter det ganska underligt att en befintlig kund med 23 månaders bindning kvar, skulle bli bunden i 35 månader. Kanske sätter de ett maxtak på 24 månader? Tyckte själv att jag röjt i ALLA tänkbara frågor. Men nu verkar jag ju kunna få arbeta på måndagmorgon också
:(

Lovar att fylla på den här tråden i samma minut besked kommer.

Redigerat av digitaltvexpertense, 05 maj 2006 - 23:29.

Postad 06 maj 2006 - 01:38

Knekten
  • Knekten
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Va!!!

Är inte HDTV gratis, det är ju skandal!!!!!!

Grrratis e gott

Postad 06 maj 2006 - 09:02

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0
Back to topic:

Jag fick ett brev igår från Canal Digital där dom säger att dom inom kort kommer att skicka en MPEG-4 mottagare till mig, "kostnadsfritt". Det borde vara en slutgiltig bekräftelse på att dom gamla MPEG-2 boxarna kommer att bytas ut gratis, det var ju några som tvivlade... :)

Nåja, det är iaf kul att dom premierar kunder som var med från början och ger dom förhandstur på boxar. Jag skaffade inte boxen enbart för fotbolls-vm, utan även för att se filmer mm i HDTV. Jag tycker inte att Canal Digital har varit eller är dyra i sin HDTV-satsning, inte med tanke på vad man får för pengarna.

Jag förstår inte varför folk gnäller på Canal Digital, det är ju inte dom som sänder fotbolls-vm, det är SVT och TV4. Canal Digital sänder i sin tur ut dessa sändningar till sina kunder. What's the problem? Gnäll på SVT, TV4 eller Boxer. Eller bli kund på Canal Digital, så enkelt är det.

Jag ser fotbolls-vm i HDTV gratis eftersom jag redan är Canal Digital kund med HDTV, jag trodde att jag skulle bli tvungen att köpa något "vm-kort" typ säsongs-kortet till elitserien, eller kanske att matcherna i HDTV skulle vara PPV (pay-per-view) och kosta 40-60 kr/match. Men dom är alltså gratis!

Det stod något otydligt i brevet som jag fick från Canal Digital:

Den HDTV-box som du har idag kan du självklart behålla och den fungerar för vårt utbud men kommer inte att uppdateras med nya mjukvaror samt inte visa HDTV-kanaler med High Definition MPEG4

Vad menar dom egentligen? Kan man behålla MPEG2 boxen även om man får en MPEG4-box? Eller menar dom att man kan, om man vill, behålla MPEG2-boxen istället för MPEG4-boxen? Jag förstår inte varför man skulle göra det, den funkar ju snart inte med HDTV och den är lite buggig.

Redigerat av Tomas L, 06 maj 2006 - 09:14.

Postad 06 maj 2006 - 09:12

drhawk
  • drhawk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Ringde just canaldigitals kundtjänst för att ställa mig på kö för den nya boxen.

De kommer att göra ett utskick tisdag eller onsdag nästa vecka till befintliga kunder med ett erbjudande om subventionerat köp mot förlängning av abbonemanget 12 månader. Med erbjudandet kommer specifikationer på boxen. 30000 boxar...

Postad 06 maj 2006 - 09:14

husbonden
  • husbonden
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
jag har haft mitt CD i 2 månader, den vänliga tösen på kundtjänst sa att jag inte alls behöver förlänga mitt abonemang (jag har 24 mån) utan får det till det förmånliga priset ändå.

Postad 06 maj 2006 - 09:25

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Mycket snack om att det kostar en massa pengar för att köpa en box. Jag tycker att den stora skandalen är att man behöver ett abonnemang för varje TV.

Prenumenerar man på tex familjepaketet hos CD så skall man väl kunna se det på alla apparaterna i huset och dessutom på olika kanaler. tex spela in på en och se på en annan.
På analog TV gick det bra att se på en och spela in på en på samma abb och det borde det även göra med digital TV. Jag kommer aldrig att köpa fler än ett abonnenmang till mitt hushåll, det borde räcka med ett. Med, som i vårat fall, ca 50 kanaler och tre barn i spridda åldrar, kan någon tro att dom vill se på samma kanal samtidigt?

Jag accepterar att man behöver en box till varje TV eller en digital motagare i TV:n men inte att man skall behöva ett abonnemang till varje TV :)

Postad 06 maj 2006 - 09:50

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
jag har bestämt mig att beställa på måndag kommer att sälja boxen och abbonemanget vidare efter fotbolls VM :)

Postad 06 maj 2006 - 10:17

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0
Norlund: Ett s k I-landsproblem! :) Jag tycker att någon av leverantörerna, Canal Digital, Viasat eller Boxer borde titta närmare på en card-splitter lösning för att erbjuda detta till sina kunder. Då har man en box (kanske t o m inbyggt i mottagarna?) som trådlöst inom ett begränsat område (ett hus t ex) kan dela ut ett kort till flera mottagare. De lösningar som finns idag är i grå-zonen. Jag tror att om en leverantör tog tag i detta skulle det bli en klar konkurrensfördel för det är uppenbarligen ett vanligt problem, många har flera tv-apparater.

tega123: Kolla upp så att du verkligen får sälja abonnemanget vidare innan du tecknar dig! Det är ju du som skriver under avtalet. Men måste du teckna dig för ett abonnemang? Räcker det inte att skaffa ett kort med depositionsavgift och en mottagare? Problemet är kanske att få tag på mottagare, det finns bara 30.000 till hela Sverige. De tyska mottagarna är inget bra alternativ, som Packetloss skrev så funderar ju Canal Digital att börja med "pairing" och då är det inte säkert att mottagaren funkar i Sverige. Vilket gör den svårsåld...

Redigerat av Tomas L, 06 maj 2006 - 11:24.

Postad 06 maj 2006 - 10:40

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Va!!!

Grrratis e gott

<{POST_SNAPBACK}>

Forbolls VM i marknätet kommer vara gratis :-)

Postad 06 maj 2006 - 10:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 888 inlägg
  • 0

Va!!!

Grrratis e gott

<{POST_SNAPBACK}>

Klockrent! :D

Märkligt att folk är upprörda för att C+ tänkt tjäna pengar på sin HDTV-satsning. Sen när gick C+ från att vara ett vinstdrivande företag till att syssla med välgörenhet? :)

Men men, de riktigt fattiga får väl göra som de gör med allt annat - ladda ner det från nätet. :(

wmadoss>> Om man strutar i tv-licensen och stjäl en HDTV-dekoder kanske, men inte annars. :P

Redigerat av pacman, 06 maj 2006 - 10:50.

Postad 06 maj 2006 - 10:59

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Jo det förutsätter ju att man har en tv och således redan betalar en licens utan TV kanske man inte bryr sig om HDTV eller :)
Visst en dekoder får man nog betala/hyra/låna men poängen var att det krävs inget abonnemang.....

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 06 maj 2006 - 11:00.

Postad 06 maj 2006 - 11:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 888 inlägg
  • 0

Jo det förutsätter ju att man har en tv och således redan betalar en licens utan TV kanske man inte bryr sig om HDTV eller :)
Visst en dekoder får man nog betala/hyra/låna men poängen var att det krävs inget abonnemang.....

<{POST_SNAPBACK}>

Sant, och förstod din poäng men vad jag menade var bara att "gratis" förmodligen kommer bli ett ord som har väldigt lite med HDTV att göra. :(

Postad 06 maj 2006 - 11:35

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
kommer denna sagem box att ha någon Deinterlace filter? det sista man vill är att den vissar fel bild också

Postad 06 maj 2006 - 13:48

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Någon som kan svara på hur många LNB/satellit positioner Sagem boxen klarar ???????

Postad 06 maj 2006 - 16:24

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Boxen klarar ju av HD för både satellit och de FRIA kanalerna i marknätet. Läs mer här:
http://prylportalen...._MKF713.dbp.asp

Eftersom VM-kanalen sänds okodad i marknätet kan boxen alltså ta emot denna. Det skulle vara kul och höra en jämförelse mellan bildkvalitén på VM-kanalen i marknätet och den som sänds via Canal Digital.

Detta förutsätter ju att man är kund hos Canal Digital samt bor på någon av orterna där den marksända VM-kanlen sänds dvs. Västerås, Uppsala, Stockholm och Gotland. Jag är nyfiken på skillnanden mellan HD i marknätet VS HD via satellit.

Redigerat av grand_master, 06 maj 2006 - 16:25.

Postad 06 maj 2006 - 16:36

Unregistered9feb74d9
  • Unregistered9feb74d9
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

jag har haft mitt CD i 2 månader, den vänliga tösen på kundtjänst sa att jag inte alls behöver förlänga mitt abonemang (jag har 24 mån) utan får det till det förmånliga priset ändå.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft mitt 24-mån CD i 1 månad. Den mycket korthuggna tösen på kundtjänst *jag* pratade med upprepade som ett mantra att rabatten endast gällde vid nytecknande 24 mån...

Gissar att kundtjäst har lite jobb under helgen med att breafa och samköra sin personal :)

Mailsupporten verkar dock insett det orimliga i att man som ny kund åberopar nöjd-kund-garantin, lämnar tillbaka pick och pack, löser nytt abb. och tjänar ca tusen spänn på kuppen...

Måndagen lär bringa klarhet.

/aage

Postad 07 maj 2006 - 00:02

ritekrules
  • ritekrules
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Mycket snack om att det kostar en massa pengar för att köpa en box. Jag tycker att den stora skandalen är att man behöver ett abonnemang för varje TV.

Prenumenerar man på tex familjepaketet hos CD så skall man väl kunna se det på alla apparaterna i huset och dessutom på olika kanaler. tex spela in på en och se på en annan.
På analog TV gick det bra att se på en och spela in på en på samma abb och det borde det även göra med digital TV. Jag kommer aldrig att köpa fler än ett abonnenmang till mitt hushåll, det borde räcka med ett. Med, som i vårat fall, ca 50 kanaler och tre barn i spridda åldrar, kan någon tro att dom vill se på samma kanal samtidigt?

Jag accepterar att man behöver en box till varje TV eller en digital motagare i TV:n men inte att man skall behöva ett abonnemang till varje TV  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med dej.Det är skandal och vi alla borde skicka klagomål till CD.
Skriva en protest lista att skicka till CD eller regeringen.
Undrar om det finns någon ifrån CD som läser dessa forum?? :(

Postad 07 maj 2006 - 04:14

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Jag skulle verkligen inte lägga ut nästan 400 euro på en Humax mottagare om ni inte med säkert vet att Canal Digital kommer godkänna den mottagaren när dom pairar sina kort.

Risken ni sitter med en dörrstoppare som inte kan användas till vad ni tänkte från första början....

Det gick ut brev nyligen med att dom ska just binda korten till mottagarna.

<{POST_SNAPBACK}>

precis finns väl inte så många mottagare som klarar deras conax chipset pairing heller... och det säljs ingen ca modul heller som har det... så tyvärr man kommer inte kunna välja vilken box man vill... åtminstone inte som ny kund...

Postad 07 maj 2006 - 10:44

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0
Nej visserligen så är man kanske inte säker på att kunna köra med CD om man skaffar sig en Humax, men med en Europa parabol så kommer det att finnas massor av andra operatörer att ta in så dörrstoppare tror jag inte den blir.

/staffan

Postad 08 maj 2006 - 09:34

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
ringde idag föratt beställa från canal digital och fick dålig besked från dom(var på väg att beställa)

man ska betala 2095 kr för boxen
695 kr för startavgiften
teckna 24 månaders abonnemang
ha fast inkomst
inga betalningsanmärkning
ingen överlåtelse om man inte ska flytta
man får inte ha någon annan box förutom deras Sagem box för mpeg4 ( dom har låst korten till deras mottagare)

vad är detta för ###### U-land? är HD-tv ens möjligt? bara avsedd för hög-inkomst tagare ju...

vilket ###### skit hoppas verkligen nu att euro1080 sänder detta fotbolls-vm nu...

canal digital=fuck you

Postad 08 maj 2006 - 09:51

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Nej visserligen så är man kanske inte säker på att kunna köra med CD om man skaffar sig en Humax, men med en Europa parabol så kommer det att finnas massor av andra operatörer att ta in så dörrstoppare tror jag inte den blir.

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

då är det bättre skaffa en dreambox dm8000 isf då som klarar alla kodningsstandarer i princip... däremot inte CD's låsning än...

Postad 08 maj 2006 - 10:33

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

ringde idag föratt beställa från canal digital och fick dålig besked från dom(var på väg att beställa)

man ska betala 2095 kr för boxen
695 kr för startavgiften
teckna 24 månaders abonnemang
ha fast inkomst
inga betalningsanmärkning
ingen överlåtelse om man inte ska flytta
man får inte ha någon annan box förutom deras Sagem box för mpeg4 ( dom har låst korten till deras mottagare)

vad är detta för ###### U-land? är HD-tv ens möjligt? bara avsedd för hög-inkomst tagare ju...

vilket ###### skit hoppas verkligen nu att euro1080 sänder detta fotbolls-vm nu...

canal digital=fuck you

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ju fortsätta att smäda CD eller be mamma och pappa om högre veckopeng, som så många andra har skrivit så är det inte så konstigt att HDTV kostar pengar. Lycka till med Euro1080, det kostade 40-60 tkr plus en mottagare för 7000 kr när dom sände fotbolls-EM. Skall vi phucka dom också? :)

CD tar månadsavgift, 2095:- för mottagaren, 695:- för startavgiften och då har man möjlighet att se 6-7 filmkanaler i bredbild med DD-ljud, Premier League, NHL, NBA + en 70(?) andra TV-kanaler, ett hundratal radiokanaler + 3-5 HDTV kanaler som startas under året. Ja, du har rätt, fy vad dyrt! :ph34r:

Postad 08 maj 2006 - 10:40

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Någon som kan svara på hur många LNB/satellit positioner Sagem boxen klarar ???????

<{POST_SNAPBACK}>

Boxen klarar Sirius, Thor, Astra och Hotbird. alltså precis samma som Comboboxen klarar.

Hoppas att detta var svaret på din fråga?

Har lovat att återkomma med abonnemangsfrågan. Kolla länk så får ni svar på de frågorna.

http://www.digitaltv...&kat=1&prod=551

Postad 08 maj 2006 - 12:26

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
det hade varit värt pengarna om man hade bjudit på premiere league fotboll i HDTV också

men bara för fotbolls vm är detta ett rån från CD!

Postad 08 maj 2006 - 12:53

drhawk
  • drhawk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Sådärja, loggade in på canaldigital, knappade in mitt kundnummer och fick mitt erbjudande: förläng ditt abonemang på canalplus (229 kr/mån) i 12 månader så får du köpa boxen för 2095 kr.
Klickade på "beställ". Hoppas att utlovat leveransdatum 20 maj stämmer. Inte många dagar att vinka på till premiären den 9/6.

Postad 08 maj 2006 - 12:56

Unregisteredb6a04833
  • Unregisteredb6a04833
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

det hade varit värt pengarna om man hade bjudit på premiere league fotboll i HDTV också

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, där håller jag inte med. Jag beklagade mig tidigare över att man var tvungen att teckna ett filmabonnemang. Nu räcker det med Familjepaketet vilket jag tycker är ett OK upplägg. Ung samma pris som Boxer å de andra. Boxen blir subventionerad ca 1500 pix mot att jag blir kund i ett par år. Jag får vad jag betalar för och vad jag vill ha. Har svårt att se det som ett rån. Någon form av motprestation har de väl rätt att kräva?

Gissa vem som ser VM i HD om en dryg månad :)

/D

Postad 08 maj 2006 - 13:04

Chimaera
  • Chimaera
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, där håller jag inte med. Jag beklagade mig tidigare över att man var tvungen att teckna ett filmabonnemang. Nu räcker det med Familjepaketet vilket jag tycker är ett OK upplägg. Ung samma pris som Boxer å de andra. Boxen blir subventionerad ca 1500 pix mot att jag blir kund i ett par år. Jag får vad jag betalar för och vad jag vill ha. Har svårt att se det som ett rån. Någon form av motprestation har de väl rätt att kräva?

Gissa vem som ser VM i HD om en dryg månad :ph34r:

/D

<{POST_SNAPBACK}>

Precis, tecknandet av filmkanalerna var mitt största frågetecken.

Nu när det 'problemet' är ur världen så har jag ringt CD och beställt boxen. 2095:- blev totalsumman samt att jag måste teckna mig för 12 månader. Med andra ord ingen större skillnad för mig som sedan tidigare är kund hos CD...

Vilken lättnad att det gick att lösa på ett så smidigt sätt utan att behöva teckna sig för ett Canal+ abonnemang. Jag är glad :) .

Postad 08 maj 2006 - 13:07

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Så då har även jag beställt en box, skall bli skojj förmodligen kommer box och den nya TVn (Swedx 40" LCD) ungefär samtidigt.

Postad 08 maj 2006 - 13:28

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2 603 inlägg
  • 0

Sådärja, loggade in på canaldigital, knappade in mitt kundnummer och fick mitt erbjudande: förläng ditt abonemang på canalplus (229 kr/mån) i 12 månader så får du köpa boxen för 2095 kr.
Klickade på "beställ". Hoppas att utlovat leveransdatum 20 maj stämmer. Inte många dagar att vinka på till premiären den 9/6.

<{POST_SNAPBACK}>

Har jag förstått rätt att du bara har abb på Canal+-paketet, dvs utan familjepaketet?

Edit; har kollat med CD, det gäller även C+-paketet, 229:- i månaden. Detta framgår dock inte hos den så kallade Digitaltvexpertens hemsida..........nu är det nära att jag trycker på Beställ-knappen

Redigerat av phil neal, 08 maj 2006 - 13:50.

Postad 08 maj 2006 - 13:31

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
jag fick ge mig till slut

det ringde upp någon från kundtjänst och sa att det räckte med 12 månaders abbonemang eftersom jag var kund tidigare( detta fick jag alltså som en erbjudande från CD)

beställde boxen med familje paketet och fri installation...

nu är det bara att njuta fotbolls-vm I HDTV

:) :ph34r: B)

4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Botten av lådan limmas.
    Anton
    2025-05-23 13:48:01
  • Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.