Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har din plasmateve permanenta inbränningar?

249 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har din plasma-tv permanent inbränning? (717 medlem(mar) har röstat)

Har din plasma-tv permanent inbränning?

1. Pioneer, Ja (37 röster [5.16%])

Procent av omröstning: 5.16%

2. Pioneer, Nej (101 röster [14.09%])

Procent av omröstning: 14.09%

3. Panasonic, Ja (25 röster [3.49%])

Procent av omröstning: 3.49%

4. Panasonic, Nej (251 röster [35.01%])

Procent av omröstning: 35.01%

5. LG, Ja (25 röster [3.49%])

Procent av omröstning: 3.49%

6. LG, Nej (125 röster [17.43%])

Procent av omröstning: 17.43%

7. Philips, Ja (6 röster [0.84%])

Procent av omröstning: 0.84%

8. Philips, Nej (22 röster [3.07%])

Procent av omröstning: 3.07%

9. Övriga, Ja (14 röster [1.95%])

Procent av omröstning: 1.95%

10. Övriga, Nej (111 röster [15.48%])

Procent av omröstning: 15.48%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 02 October 2007 - 15:43

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Det är enkelt att förstå att plasman som teknik är otillräcklig. Att en TV (även i prisnivå 45.000) kan få permanenta inbränningar (och då inte av att man kollar på samma kanal i 250 dygn i rad) är såklart rejält skitdåligt. Tyvärr är konsumenten köpgalen och någon annan teknik finns inte. LCD, men de har problem med svärta osv.

Om 7-8 år kommer man se tillbaks på plasmorna och tänka "det är en sån där dålig med inbränningar" likt hur man ser på bakprojektion nu jämfört med när de första släpptes.

Hade alla konsumenter varit lika kräsna hade vi inte haft några problem. Eftersom HD-upplösta CRT´er är extremt brist på i europa så är vi tvingade till plasma/lcd. Svensson är köphungriga utan att veta varför och karusellen är igång. Senare sitter de där... "hur i **** kan det uppstå en tv3-logga på skärmen!" med svaret "Jadu... du köpte en plasma.".
På andra sidan står de som försvarar formatet med högafflar och säger "Tänk om nån spelar xbox i 15 timmar, ska vi betala extra för det då??" istället för att förstå poängen.

"Premiär för Volvos nya X60 Kombi. Passa dig för att köra för många kurvor i den bara, då kan hjulhängningen låsa sig. Så... håll er till raksträckor och försök ha en hastighet på ungefär 50-70 km/h."

Man ska inte behöva hålla på med en massa hawaii-grejer för att ens nyköpta TV för 10-15-25-35-45.000 kronor ska hålla. Dra ner kontraster,skärpa,ljusstyrka, inte titta på TV för länge, ändra aspect ratio, tänka på tv-spelen, kör myrornas krig de första 200 timmarna, kör en specialdvd de första 200-timmarna... men om du har otur så åker du dit ändå.

Man försöker gardera sig men folk säger "nä, jag har aldrig fått inbränningar! bilden är GRYM i HD!" när de ägt TV´n i två månader och enbart tittat på Bingolotto via marksänd kabel-tv.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med dig i det här att ens kränga iväg saker som man inte kan använda fullt ut är dåligt .
Sen kanske bilden är bättre i vissa lägen håller jag med om med plasma men att sitta och köra massa inställningar och annat dravel innan den är inkörd eller vad dom kallar det och myrornas krig lite då och då .
Jaja dom kan lura på konsumenter allt med lite reklam .
Ställer någon upp med en pioneer av nyare sort koppla in den på datan kör samma bild 12 timmar ??
Finns det någon som vågar det

Postad 02 October 2007 - 16:53

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Det är enkelt att förstå att plasman som teknik är otillräcklig. Att en TV (även i prisnivå 45.000) kan få permanenta inbränningar (och då inte av att man kollar på samma kanal i 250 dygn i rad) är såklart rejält skitdåligt. Tyvärr är konsumenten köpgalen och någon annan teknik finns inte. LCD, men de har problem med svärta osv.

Om 7-8 år kommer man se tillbaks på plasmorna och tänka "det är en sån där dålig med inbränningar" likt hur man ser på bakprojektion nu jämfört med när de första släpptes.

Hade alla konsumenter varit lika kräsna hade vi inte haft några problem. Eftersom HD-upplösta CRT´er är extremt brist på i europa så är vi tvingade till plasma/lcd. Svensson är köphungriga utan att veta varför och karusellen är igång. Senare sitter de där... "hur i **** kan det uppstå en tv3-logga på skärmen!" med svaret "Jadu... du köpte en plasma.".
På andra sidan står de som försvarar formatet med högafflar och säger "Tänk om nån spelar xbox i 15 timmar, ska vi betala extra för det då??" istället för att förstå poängen.

"Premiär för Volvos nya X60 Kombi. Passa dig för att köra för många kurvor i den bara, då kan hjulhängningen låsa sig. Så... håll er till raksträckor och försök ha en hastighet på ungefär 50-70 km/h."

Man ska inte behöva hålla på med en massa hawaii-grejer för att ens nyköpta TV för 10-15-25-35-45.000 kronor ska hålla. Dra ner kontraster,skärpa,ljusstyrka, inte titta på TV för länge, ändra aspect ratio, tänka på tv-spelen, kör myrornas krig de första 200 timmarna, kör en specialdvd de första 200-timmarna... men om du har otur så åker du dit ändå.

Man försöker gardera sig men folk säger "nä, jag har aldrig fått inbränningar! bilden är GRYM i HD!" när de ägt TV´n i två månader och enbart tittat på Bingolotto via marksänd kabel-tv.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med dig i det här att ens kränga iväg saker som man inte kan använda fullt ut är dåligt .
Sen kanske bilden är bättre i vissa lägen håller jag med om med plasma men att sitta och köra massa inställningar och annat dravel innan den är inkörd eller vad dom kallar det och myrornas krig lite då och då .
Jaja dom kan lura på konsumenter allt med lite reklam .
Ställer någon upp med en pioneer av nyare sort koppla in den på datan kör samma bild 12 timmar ??
Finns det någon som vågar det

<{POST_SNAPBACK}>

Tidningen Hemmabio (om jag inte minns fel på namnet) gjorde detta, fast jag har för mig det var lite längre. De gjorde det på ett par lcd och på ett par plasma.
Resultatet = ghosting av rang på plasman, inget som var synligt på avstånd på lcd om det nu var något.

Efter en stund tv-tittande var ghostingen borta på plasman/plasmorna och bilden var precis som innan.

Postad 02 October 2007 - 17:02

trailblazer
  • trailblazer
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Jag tycker det är ganska skrämmande resultat faktiskt på omröstningen.

Vem var det som sa att inbränningar var ett minne blott för plasma nu igen?

Postad 02 October 2007 - 17:08

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tror omröstningen är felaktig, för där finns ghosting garanterat med, frågan är hur mycket.

Permanenta inbränningar är LÖJLIGT svåra att få, vet inte ens om det skulle gå? Vi snackar alltså om samma bild så länge att fosforn slits ojämnt. Denna risk minskar också med tiden panelen är använd.

om du kört panelen 1000 timmar är 1 timme inte mer än 1 promille av den totala tiden.
om du kört panelen 10 timmar är 1 timme helt plötsligt 10% av den totala tiden. Det gör skillnad.
Dock skulle det rent teoretiskt gå att invertera bilden och köra lika länge och sedan köra med myrornas krig i kanske 100 timmar. Rent teoretiskt är det då möjligt att det försvinner. Sedan gör nog knappast folk det.
Men jag är fruktansvärt skeptisk till permanenta inbränningar.

Postad 02 October 2007 - 17:12

trailblazer
  • trailblazer
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Ja vad ska jag säga, du kan säkert ha rätt Denethor. Jag kan inte mycket om plasma.

Föresten, grym signatur har du!

Postad 02 October 2007 - 17:16

Unregistered3d98b782
  • Unregistered3d98b782
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tänk på att omröstningen började år 2005, har hänt ganska mycket sedan dess.

Jag har själv en Pioneer 508xd. använder den nästan uteslutande som PC skärm och har aldrig ens sett en tendens till inbräning. Har satt skärmsläckare på 1,5h, så om jag går ut eller så och glömmer den på spelar det inte heller någon roll.

Postad 02 October 2007 - 17:45

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Ja vad ska jag säga, du kan säkert ha rätt Denethor. Jag kan inte mycket om plasma.

Föresten, grym signatur har du!

<{POST_SNAPBACK}>

hahaha, jao..

Jadu, jag vet inte allt om denna fråga, men jag tänker inte ens på de tillfällen då jag pausar en dvd eller låter windows-skrivbordet stå på ;)

Glömde av misstag kvar en sak i nästan en hel arbetsdag när plasman bara gått typ 80-90 timmar.
Det försvann med bara någon minuts myrornas krig..

Postad 02 October 2007 - 17:48

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tror omröstningen är felaktig, för där finns ghosting garanterat med, frågan är hur mycket.

Permanenta inbränningar är LÖJLIGT svåra att få, vet inte ens om det skulle gå? Vi snackar alltså om samma bild så länge att fosforn slits ojämnt. Denna risk minskar också med tiden panelen är använd.

om du kört panelen 1000 timmar är 1 timme inte mer än 1 promille av den totala tiden.
om du kört panelen 10 timmar är 1 timme helt plötsligt 10% av den totala tiden. Det gör skillnad.
Dock skulle det rent teoretiskt gå att invertera bilden och köra lika länge och sedan köra med myrornas krig i kanske 100 timmar. Rent teoretiskt är det då möjligt att det försvinner. Sedan gör nog knappast folk det.

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan ju råka få en defekt panel som visar vilka konstigheter som helst, alltså inte inbränningar. Då är man ju ändå rökt eftersom tillverkaren väljer att kalla det inbränning - och si, hade de inte en finfin klausul som gör att de inte behöver ta i tv:n då.

Jag syftar nu på killen med senaste premium-plasman i en annan tråd som inte får nån hjälp av supporten.

Postad 02 October 2007 - 18:06

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Ja då är det naturligtvis tråkigt, men en normal och ej defekt plasmapanel är inte så känsliga som vissa lcd-fanatiker verkar tro.

Postad 02 October 2007 - 18:18

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Ja då är det naturligtvis tråkigt, men en normal och ej defekt plasmapanel är inte så känsliga som vissa lcd-fanatiker verkar tro.

<{POST_SNAPBACK}>

Jaja men de borde ju ta mindre betalt för de defekta panelerna eftersom de vägrar att serva dem.

Postad 02 October 2007 - 20:13

FlatOskar
  • FlatOskar
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Hej på er!

Min far köpte 1961 en svart/vit televisions mottagare.

På denna fanns en från affären inbränd skidåkare & gran - syntes tydligt vid vissa mottagnings förhållanden.

På denna tid, fick man ha fantasi för att se vad sakerna föreställde i rutan!

Men tror att dom flesta som har plasma, inte kommer att ha den så länge, att detta kommer att bli ett störande inslag i televisions tittandet.

Postad 03 October 2007 - 08:29

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Sannolikt va, det betyder väl nåt som är likt sanning. Men riktigt lika sant som sanning är det inte om det är sannolikt.

Nu har vi tydligen inte råd med äkta sanningar längre, utan vi får nöja oss med sannolikhetskalkyler. Det är synd det, för dom håller lägre kvalitet än sanningar. Dom är inte lika pålitliga. Dom blir till exempel väldigt olika före och efter.

Jag menar före inbränningen så var det ju ytterst osannolikt att inbränning skulle hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt.

Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om man menar att inbränningar var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt. I själva verket gick ju plasmaägarna och väntade i över ett halvår på att få veta om en inbränning har hänt eller inte, innan de kunde bestämma sig för om dom ska tycka att plasma är så farlig som den skulle vara om en inbränning hade hänt. Nu har dom bestämt sig till sist, och tydligen kommit fram till att inbränningen inte har hänt, men att vi å andra sidan måste ha mycket bättre säkerhetsanordningar så det inte händer här också.

Och man förstår ju att dom har tvekat, för en sån olycka inträffar ju enligt alla sannorlikhetsberäkningar bara en gång på flera tusen år, och då är det ju i varje fall inte troligt att den har hänt redan nu, utan det är väl i så fall mera sannolikt att den har inträffat längre fram. Och då kommer ju saken i ett annat läge. För det kan ju inte vi bedöma nu. Då. Eller...

Sen är det också det att om en inbränning verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att en inbränning hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säja att det inte kommer hända igen.

I varje fall inte en inbränning. Och säkert inte samtidigt som förra gången.
Risken för en upprepning är så liten att den är försumbar. Med det manas att den finns inte, fast bara lite.

Nu är ju det här rätt krångligt för gemene man, så egentligen är det väl ingen idé att ha folkomröstning om sånt här. Folk i allmänhet dom tänker förstås på sitt grovhuggna vis att det som hände med plasman verkligen har hänt. Dom tar det som en sanning. Tala alltid sanning, barn, sa våra föräldrar till oss. Det får vi inte säga till våra barn utan vi måste lära dom att alltid tala sannolikt. Att säga sannolikheten, hela sannolikheten och ingenting annat än sannolikheten.

Så att dom inser att det som hände med plasman inte kan hända här, eftersom det inte ens hände där, vilket hade varit mycket mer sannolikt, med tanke på att det var där det hände.

Redigerat av Veritas, 03 October 2007 - 08:33.

Postad 03 October 2007 - 08:47

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Haha, det där var sannolikt bra! :angry:

Postad 03 October 2007 - 15:48

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Sannolikt har du snott den och ändrat lite, den är sannolikt från 1979 och det är högst inaktuellt för ämnet.

Postad 03 October 2007 - 16:02

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Osannolikt bra! :angry:

Originalet: Tage Danielsson om inbränningar, eh, kärnkraft.

Redigerat av Tomas L, 03 October 2007 - 16:04.

Postad 03 October 2007 - 18:08

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Klassiker, vi hade det som ett retoriskt exempel i Svenska C nyss :angry:
Verkligen klockrent, även om Harrisburg är jävligt överdrivet. Det läckte aldrig ut något radioaktivt och processen blev underkritisk precis som väntat. En olycka likt Tjernobyl är omöjlig i Gen2 och 3 reaktorer.

Postad 05 October 2007 - 10:35

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Fast pga fylleslag eller andra mänskliga prylar så kan det säkert bli ett haveri ändå.

Jag är inne på att köpa en panna eller Sammy plasma 42" eller 50". Däremot gillar jag inte alls att hålla på med inspelning, dra ner kontrast, köpa inbränningsdvd mm. Jag tycker inte att man skall behöva göra detta 2007. Tycker också att en hel del LCD ser helt ok ut i affär. :)

Nåja, vi får se vad det blir. Nästa vecka slår jag nog till i alla fall :)

Postad 15 October 2007 - 13:34

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Waconda, du måste inte det, men det är att föredra då det dels höjer bildkvaliteten, dels höjer livslängden på panelen och du riskerar inte heller att få permanenta inbränningar om panelen sköts korrekt.

Tips, ställ apparaten i 48 timmar med myrornas krig och du har en bra bas att stå på sedan.

Postad 15 October 2007 - 20:09

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Jag som är lite orolig av mig:

Kan det finnas någon som helst nackdel med att köra "myrornas krig"? Det kommer inte vara nåt grått mjölkigt spår kvar efter? Hur mycket kontrast och ljusstyrka ska man ha, ska det vara lågt eller mittemellan? Ingen risk att tv:n blir överhettad om den står på dag och natt?

Postad 16 October 2007 - 21:04

JockeII
  • JockeII
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Hur nödvändigt är det egentligen att sänka ljus och konstrast en massa på en relativt ny plasmamodell? Känns ju bara segt och surt när man har en ny TV att sitta där och uggla med sänkta inställningar.

Postad 17 October 2007 - 00:16

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Hur nödvändigt är det egentligen att sänka ljus och konstrast en massa på en relativt ny plasmamodell? Känns ju bara segt och surt när man har en ny TV att sitta där och uggla med sänkta inställningar.

<{POST_SNAPBACK}>

Alltså, du behöver ju inte sänka till noll, snarare dra ner lite på de förinställda värdena, som i regel ligger tokhögt, för att skärmen ska lysa starkt på stormarknaden bland alla lysrör och konkurrenters skärmar.

Det varierar kanske lite mellan olika märken och modeller men många tycker att det ger en lugnare och naturligare och behagligare bild när man drar ner på värdena, passar bra för att titta på film t ex. Så det är inte säkert att du kommer lida av det som är bäst för din tv!

Ta det här med att kalibrera tv:n. Då lär du hamna rätt långt från demo/stormarknads-inställningarna. Men du kramar ut maximalt av vad skärmen kan prestera, samtidigt som du ökar livslängden och minskar risken för inbränningar. Det är väl ingen konflikt i det! ;)

Postad 17 October 2007 - 11:24

Unregisteredd6ec6b32
  • Unregisteredd6ec6b32
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Sammanfattar rösterna hittils (för att få en bättre överblick över siffrorna)

Pioneer, 72 röster
30,5%

Panasonic, 125 röster
9,6%

LG, 82 röster
9,7%

Philips, 18 röster
22,2%

Övriga, 67 röster
7,5%

Edit: Lustigt att pioneer ligger så otroligt långt över?

Redigerat av Unregisteredd6ec6b32, 17 October 2007 - 11:32.

Postad 17 October 2007 - 11:45

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Jag antar att ovanstående siffror menar antal procent som HAR FÅTT permanenta inbränningar...??

Postad 17 October 2007 - 12:16

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Sammanfattar rösterna hittils (för att få en bättre överblick över siffrorna)

Pioneer, 72 röster
30,5%

Panasonic, 125 röster
9,6%

LG, 82 röster
9,7%

Philips, 18 röster
22,2%

Övriga, 67 röster
7,5%

Edit: Lustigt att pioneer ligger så otroligt långt över?

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, jag förstår inte ett dugg av siffrorna du radar upp kompis...

Det enda du kan läsa ut är att 22 st anser sig ha fått permanenta inbränningar på sin Pioneer, 12 st på Panasonic etc.

Såna här undersökningar drar alltid till sig fler kritiker än nöjda, dvs har man fått inbränningar är man missnöjd och då vill man gärna tala om det när nån frågar. Det känns ju inte lika angeläget att rapportera om ingenting. Så "mörkertalet" kan vara hur stort som helst bland dem som är nöjda.

Sen är ju den här tråden 2 år gammal och Pioneer hade en del problem med generation 6 men den säljs ju inte längre så undersökningen ger inte så mycket vägledning för den som ska välja tv i dag.

Jag kan också spekulera i att är man filmälskare och har valt en dyr och exklusiv skärm så är man kanske petigare än den som tar en billigare och enklare modell för att ha som extra datorskärm eller liknande.

Oavsett vilket, det bästa är att tekniken har rusat framåt under de här åren som den lilla undersökningen har pågått här i tråden. Numera ska det mycket till för att få permanenta inbränningar, man måste med flit misshandla skärmen med tokiga inställningar och statiska bilder.

Jag tycker att man lugnt kan välja skärm utifrån vilken man upplever ger bäst bild inom den prisklass man håller sig till.

Postad 17 October 2007 - 12:34

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Jag är intresserad av en plasma, funderar på en Panasonic TH-50PZ70. Samtidigt så är jag lite tveksam, har en dotter som sitter och kollar på Disney channel i timtal och ibland så lämnas TV på utan att någon tittar på den ens. Många av kanalerna som Disney Channel t.ex. har ju som statiska loggar i bilden som visas hela tiden. Hur stor är risken för inbränning?

Postad 17 October 2007 - 22:50

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Jag är intresserad av en plasma, funderar på en Panasonic TH-50PZ70. Samtidigt så är jag lite tveksam, har en dotter som sitter och kollar på Disney channel i timtal och ibland så lämnas TV på utan att någon tittar på den ens. Många av kanalerna som Disney Channel t.ex. har ju som statiska loggar i bilden som visas hela tiden. Hur stor är risken för inbränning?

<{POST_SNAPBACK}>

Snälla, kan du inte läsa de svar som redan finns i denna tråd? Varför fråga något som folk redan frågat och fått svar på typ 100 ggr redan?

Svar igen: Risken att få permanenta inbränningar är mikroskopisk, om nu din familj inte bara kollar på Disney Channel och det dygnet runt. Då blir risken lite högre, dvs minimal.

Men när plasman är ny kommer du med 100% säkerhet att få svaga ghost-bilder som försvinner efter någon timmes avstängd TV, exakt samma sak/fenomen som du fått på din gamla CRT (tjock-TV) i alla tider.

För att minimera risken ytterligera, bör du se till att bilden inte är inställd på dynamisk (är till för tillfälligt tittande om du t ex har stark belysning i rummet) och se till att inte kontrast- och ljus-nivåerna är uppdragna mer än max 55-60%.
Mer än det behövs inte vid lite mörkare belysning om du ínte vill att plasman även ska fungera som lampa i rummet. :-)

Om du nu mot all förmodan skulle få en permanent inbränning trots att du följt råden ovan så hör av dig omgående till Panasonic och påpeka att du inte accepterar detta på en modern plasma...Panasonic brukar ivara bra att ha göra med ifråga om detta.

Räcker det som svar?

Hoppas fler läser detta innan samma fråga ställs ännu en gång...

ps...funderar föräldrar aldrig över om det kan vara bra för ett litet barn att kolla på tv flera timmar i sträck? Personligen tycker jag följderna av detta vore mer att oro sig över än om plasman kan få en inbränning...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 October 2007 - 23:07.

Postad 18 October 2007 - 08:22

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
...eller så kan man köpa en teknik där man inte riskerar inbränningar. Då slipper man oroa sig och irritera plasmaägare. :wub: När det gäller "risknivå" så ger väl denna tråd en viss vägledning, "mikroskopisk" betyder väl att nästan ingen har fått en inbränning, men så är ju inte fallet.

Redigerat av Veritas, 18 October 2007 - 08:26.

Postad 18 October 2007 - 08:34

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Kommer inte ihåg var och när jag läste det här på forumet men någonstans var det nån LCD ägare som hade fått inbränningar och det är väl inte direkt vanligt men tydligen så händer även det.....

Postad 18 October 2007 - 08:49

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Inga alls på mina Hitachi.

Postad 18 October 2007 - 08:58

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

...eller så kan man köpa en teknik där man inte riskerar inbränningar. Då slipper man oroa sig och irritera plasmaägare. :wub: När det gäller "risknivå" så ger väl denna tråd en viss vägledning, "mikroskopisk" betyder väl att nästan ingen har fått en inbränning, men så är ju inte fallet.

<{POST_SNAPBACK}>

Suck...!

Nästan igen får permanenta inbränningar...eller oerhört få får det=ja det är rätt analyserat... <_<

Återigen har en medlem på forumet försökt påpeka att det inte är 100% riskfritt att inte få en inbränning på sin plasma och försökt "utbilda" (som du efterfrågade) folk som undrar...och du kör på din vanliga blahajstil som vanligt.

Tyvärr vet inte folk skillnaden på inbränning och ghost-bild....och handen på hjärtat ni som röstat JA...har ni IDAG en permanent inbränning som syns dag efter dag från den plats ni sitter och tittar på TV?

Där det är mest vanligt att få svaga nyanser av en permanent inbränning är under textraderna och vid svartrader för bredbild. Men de syns bara om man står typ mycket nära tvn och letar efter dem. Logor och sånt är oerhört sällan några problem om man nu inte med överstyrda inställningar tittar på samma kanal, dygn efter dygn efter dygn utan att byta kanal eller stänga av tvn.

Resultaten på de omröstningar som finns på detta forum har trovärdighet lika med NOLL. Aldrig att nästan var tredje ägare av en t ex Pioneer-plasma skulle ha råkat ut för en permanent inbränning som stör så mycket när man tittar på tv från normalt avstånd...stor chans.

Resultaten beror främst på främst fyra faktorer och jag måste fråga dig Veritas om du är så blåögd och cynisk som du verkar eller om du har helt andra syften med alla dina inlägg om vilket problem inbränningar är för plasmaägare?

1) Ghostbilder uppträder lätt när plasman är ny och ägare tror att det rör sin om inbränningar och bli rädda.

2) Det är de som är missnöjda som engagerar sig mest (röstar)...skulle alla som äger en plasma röstat hade det totala antalet rösta var tiotusentals fler, men sanneriligen inte % motsvarande mängd fler som fått en inbränning.

3) Det är populärt för vissa att påverka för att skapa irritation och debatt. Lita INTE på omrösningar på nätet, tja...lita egentligen inte på någon du inte känner väl och har stort förtroende för.

4) I och med internets framsteg med möjlighet till tvåvägskommunikation och vår egen allt mer kritiska attityd till traditionell reklam växer företagens försök allt mer att påverka genom Undercover marketing (Stealth marketing) och termer som Viral Marketing, Buzz och W-O-M växer sig allt starkare

För er som vill bli mer klarsynta...läs gärna denna uppsats..ni kan starta på sida 20.

http://www.uppsatser...ats/8b5b4d399a/

ps...jobbar inte undercover för plasmaindustrin, utan råkar bara äga en plasma som i alla fall får tillfälliga ghostbilder, men de stör mig inte ett dugg när jag tittar på TV eller film. Men visst vore jag också jätteglad om plasmaindustrin kunde lyckas med något som ingen annan tidigare gjort...nämligen ta fram en teknik som har garanterat NOLL fel och NOLL risker att ett problem kan uppstå...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 October 2007 - 09:35.

Postad 18 October 2007 - 09:43

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Nu är ju detta lite OT men om man läser igenom trådarna för LCD så verkar det ju onekligen som om det är bra mycket mer fel och problem med dom än vad det är med plasmaapparaterna...

För att stilla min inre oro så kör jag iaf en Break-In-DVD som rullar på och det finns iaf på min en rejäl meny med en massa skydd som man kan använda och köra mot inbränningar om det mot förmodan skulle råka ut för det här..

Har för övrigt varit en hängiven LCD förespråkare men fick min första plasma igår (Samsung 50P96) och tror och hoppas att man ska bli mer än nöjd...!!

Postad 18 October 2007 - 12:56

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Suck...!

Nästan igen får permanenta inbränningar...eller oerhört få får det=ja det är rätt analyserat... <_<

Återigen har en medlem på forumet försökt påpeka att det inte är 100% riskfritt att inte få en inbränning på sin plasma och försökt "utbilda" (som du efterfrågade) folk som undrar...och du kör på din vanliga blahajstil som vanligt.

Tyvärr vet inte folk skillnaden på inbränning och ghost-bild....och handen på hjärtat ni som röstat JA...har ni IDAG en permanent inbränning som syns dag efter dag från den plats ni sitter och tittar på TV?

Där det är mest vanligt att få svaga nyanser av en permanent inbränning är under textraderna och vid svartrader för bredbild. Men de syns bara om man står typ mycket nära tvn och letar efter dem. Logor och sånt är oerhört sällan några problem om man nu inte med överstyrda inställningar tittar på samma kanal, dygn efter dygn efter dygn utan att byta kanal eller stänga av tvn.

Resultaten på de omröstningar som finns på detta forum har trovärdighet lika med NOLL. Aldrig att nästan var tredje ägare av en t ex Pioneer-plasma skulle ha råkat ut för en permanent inbränning som stör så mycket när man tittar på tv från normalt avstånd...stor chans.

Resultaten beror främst på främst fyra faktorer och jag måste fråga dig Veritas om du är så blåögd och cynisk som du verkar eller om du har helt andra syften med alla dina inlägg om vilket problem inbränningar är för plasmaägare?

1) Ghostbilder uppträder lätt när plasman är ny och ägare tror att det rör sin om inbränningar och bli rädda.

2) Det är de som är missnöjda som engagerar sig mest (röstar)...skulle alla som äger en plasma röstat hade det totala antalet rösta var tiotusentals fler, men sanneriligen inte % motsvarande mängd fler som fått en inbränning.

3) Det är populärt för vissa att påverka för att skapa irritation och debatt. Lita INTE på omrösningar på nätet, tja...lita egentligen inte på någon du inte känner väl och har stort förtroende för.

4) I och med internets framsteg med möjlighet till tvåvägskommunikation och vår egen allt mer kritiska attityd till traditionell reklam växer företagens försök allt mer att påverka genom Undercover marketing (Stealth marketing) och termer som Viral Marketing, Buzz och W-O-M växer sig allt starkare

För er som vill bli mer klarsynta...läs gärna denna uppsats..ni kan starta på sida 20.

http://www.uppsatser...ats/8b5b4d399a/

ps...jobbar inte undercover för plasmaindustrin, utan råkar bara äga en plasma som i alla fall får tillfälliga ghostbilder, men de stör mig inte ett dugg när jag tittar på TV eller film. Men visst vore jag också jätteglad om plasmaindustrin kunde lyckas med något som ingen annan tidigare gjort...nämligen ta fram en teknik som har garanterat NOLL fel och NOLL risker att ett problem kan uppstå...

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

"Blahajstil"? :P Kanske det, men det är i alla fall bättre än att i sten hävda att det är i princip omöjligt att få en inbränning, eller att chansen är "mikroskopisk", när det inte stämmer överens med verkligheten. Det hjälper inte att avfärda dem som säger emot dig eller som röstar i denna tråd som lögnare och konspiratörer inhyrda av konkurrerande tekniker. För det är ju mycket troligare än att det verkligen finns dem som har premanenta inbränningar!?

Om inbränningar helt och hållet berodde på knasiga inställningar när apparaten är ny så skulle det vara otroligt enkelt att råda bot på: lägg in en begränsning på inställningarna under en inkörningstid så är det problemet löst. Har någon gjort detta? Nej, inte vad jag vet.

Om inbränningar vore så oerhört ovanliga, om chansen skulle vara mikroskopisk, om inbränningar beror på ett produktionsfel på panelen (vanligt argument) så skulle inbränningar omfattas av garantin. Men det gör dem inte. Får du en inbränning så får du stå ditt kast.

Jag tror att folk klarar att själv dra sina egna slutsatser. Slutsatsen av ditt inlägg är ju att man inte ska tro på någon, dig själv inkluderad.

Är man orolig för inbränningar, oavsett risk, så är det bättre att titta på andra tekniker. Punkt.

Redigerat av Veritas, 18 October 2007 - 12:57.

Postad 18 October 2007 - 13:08

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0
Jag håller med föregående forumit!

Får man inbränningar så täcks det inte av garantin, och det är just det som är så dåligt. Aldrig i livet att jag accepterar risken att få en defekt TV. På LCD-marknaden har man iallafall tagit sitt ansvar och erbjuder hundraprocentig pixelgaranti för många märken.

Postad 18 October 2007 - 13:34

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Jag tittar hellre på en bra bild med lite övergående ghosting, än på en sämre bild.

"100% skydd mot inbränningar" väger inte upp att bilden på LCD ser konstgjord ut. Bildkvalitet är prio 1, därefter kommer ingenting, sen kommer ingenting, efter det ingenting, osv osv - långt ner på listan hamnar inbränningsrisken. Kan inte fatta att folk offrar bildkvaliteten för att de tror att inbränning fortfarande är vanligt nu 2007. Det är ju bara att gå till valfri tv-butik och titta på plasmorna som står på 8 timmar om dagen månad ut och månad in.

Både plasma och LCD kommer så småningom bytas ut mot andra tekniker. Men just nu ger plasma i mitt tycke den mest naturliga, behagliga och CRT-lika bilden. Självklart borde det vara det som styr valet av panelteknik när man handlar tv.

Bli inte uppjagade nu LCD-vänner, det här är bara min enkla åsikt. Men det blir så snett om folk tror att "köper jag plasma så kommer jag få inbränningar" för så är det ju inte. Det är som alltid i platt-tv-världen - utvecklingen rusar framåt, det som gällde för 1 år sedan gäller inte i dag.

Postad 18 October 2007 - 14:18

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

"Blahajstil"?  <_<  Kanske det, men det är i alla fall bättre än att i sten hävda att det är i princip omöjligt att få en inbränning, eller att chansen är "mikroskopisk", när det inte stämmer överens med verkligheten.

Är man orolig för inbränningar, oavsett risk, så är det bättre att titta på andra tekniker. Punkt.

<{POST_SNAPBACK}>

Och vilken är den verklighet du hänvisar till? Har du några verkliga siffror alls att hänvisa till?

Hittills har du hänvisat till omröstningar här på forumet och en Pioneerägare som har svårt att få rätt mot tillverkaren...jättenära verkligheten enligt, dig...NOT om du nu kunde tänkte lite längre...

Samtidigt finns det 100-tals plasmaägare som skriver om motsatsen...

När det gäller "risknivå" så ger väl denna tråd en viss vägledning, "

I denna tråd står du i alla fall för en sannerligen sned vägledning...då det nästan bara är du som snackar om den stora inbränningsrisken på en modern plasma...

Får du en inbränning så får du stå ditt kast.

NEJ, det är en del som fått sina plasmor fixade/utbytta då de fått inbränningar..dock inte alltid, men då vi inte vet detaljerna kan vi inget annat än spekulera i dessa.

Jag tror att folk klarar att själv dra sina egna slutsatser. Slutsatsen av ditt inlägg är ju att man inte ska tro på någon, dig själv inkluderad.

Exakt....man bör använda sig av flera olika källor samt verkligheten...och inte yra om någon anonym röstning på ett hembioforum som en vägledning och verklighet...då är man rejält ute och cyklar... :wub:

Mvh Jonas

Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 October 2007 - 14:21.

Postad 18 October 2007 - 21:16

sproge
  • sproge
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag är inte så bra på detta ämne. Hur vet att man om man har en permanent inbränning eller en tillfällig? Efter hur lång tid kan man förvänta sig att en tillfällig försvinner.

Jag har en LG plasma och använder comhems digitalbox. Nu har jag fått blåa skuggor i vissa fält på bilden efter boxens info-meny. Går dessa att får bort? Hur? Räknas dessa som inbränningar?

Tack på förhand.

Postad 19 October 2007 - 06:56

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Och vilken är den verklighet du hänvisar till? Har du några verkliga siffror alls att hänvisa till?

Hittills har du hänvisat till omröstningar här på forumet och en Pioneerägare som har svårt att få rätt mot tillverkaren...jättenära verkligheten enligt, dig...NOT om du nu kunde tänkte lite längre...

Samtidigt finns det 100-tals plasmaägare som skriver om motsatsen...

<{POST_SNAPBACK}>

Det behövs inga siffror, menar du på allvar att alla som säger sig ha permanenta inbränningar ser fel, att dem är lögnare, att ALLA med inbränningar har torterat sin TV? Att alla bilder som postats på inbräningar (även i G8-tråden) är falska?

Är det någon som ska bevisa någonting så är det nog du som mer eller mindre säger att inbränningar är en myt. Du försöker t o m hävda att de som pratar om inbränningar skulle vara anställda av konkurrerande tekniker och utföra någon slags "stealth marketing". Finns det någon rim och reson i ett sådant argumenterande? Det är kanske din verklighet, men det är du nog ganska ensam om.

I denna tråd står du i alla fall för en sannerligen sned vägledning...då det nästan bara är du som snackar om den stora inbränningsrisken på en modern plasma...

<{POST_SNAPBACK}>

Verkligen? Du hävdar ju att chansen är "mikroskopisk", men det är ganska lätt att hitta ägare som har inbränningar. Se bara i denna tråd...

Får du en inbränning så får du stå ditt kast.

NEJ, det är en del som fått sina plasmor fixade/utbytta då de fått inbränningar..dock inte alltid, men då vi inte vet detaljerna kan vi inget annat än spekulera i dessa.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ytterst få med inbränningar som sina plasmor utbytta. I princip alla manualer innehåller utförliga friskrivningar från inbränningar, d v s får du en inbränning så gäller inte garantin. Pioneer har t o m skrivit i manualen till G8 plasmorna att man inte ska se på textade TV-program! :D Det är ju lätt när texten följer med utsändningen på vissa kanaler...

Exakt....man bör använda sig av flera olika källor samt verkligheten...och inte yra om någon anonym röstning på ett hembioforum som en vägledning och verklighet...då är man rejält ute och cyklar... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Vem är det som "yrar"? Vad har du själv för källor som gör att du är så säker om motsatsen? Har du själv några som helst belägg för dina påståeenden? Har du själv några erfarenheter av inbränningar?

Redigerat av Veritas, 19 October 2007 - 06:57.

Postad 19 October 2007 - 07:14

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Jag tittar hellre på en bra bild med lite övergående ghosting, än på en sämre bild.

"100% skydd mot inbränningar" väger inte upp att bilden på LCD ser konstgjord ut. Bildkvalitet är prio 1, därefter kommer ingenting, sen kommer ingenting, efter det ingenting, osv osv - långt ner på listan hamnar inbränningsrisken. Kan inte fatta att folk offrar bildkvaliteten för att de tror att inbränning fortfarande är vanligt nu 2007. Det är ju bara att gå till valfri tv-butik och titta på plasmorna som står på 8 timmar om dagen månad ut och månad in.

Både plasma och LCD kommer så småningom bytas ut mot andra tekniker. Men just nu ger plasma i mitt tycke den mest naturliga, behagliga och CRT-lika bilden. Självklart borde det vara det som styr valet av panelteknik när man handlar tv.

Bli inte uppjagade nu LCD-vänner, det här är bara min enkla åsikt. Men det blir så snett om folk tror att "köper jag plasma så kommer jag få inbränningar" för så är det ju inte. Det är som alltid i platt-tv-världen - utvecklingen rusar framåt, det som gällde för 1 år sedan gäller inte i dag.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det finns ingen anledning att bli uppjagad. Men många av de som valt plasma har en inställning som säger "Vill du INTE ha bra bild, välj LCD". Det är ett mycket märkligt påståeende för "det som gällde för ett år sedan gäller inte idag", eller hur?

Men sanningen är inte enkel, ingen teknik är perfekt. Visst, G8 anses vitt och brett att vara världens bästa TV och jag argumenterar inte emot. Men ladda hem och läs t ex The Perfect Visions test av Sony XBR4, den får samma betyg som 50" G8 plasman som testas i samma nummer när det gäller bildkvalitet på SD och HD.

BOTTOM LINE The Sony KDL-40XBR4 is a remarkable TV in every important respect. It has every video feature you could possibly want, detail and color reproduction are second to none, and blacks are nearly as deep as the Pioneer Elite plasma reviewed elsewhere in this issue.

Båda tekniker har styrkor och svagheter, vilka man vill leva med är upp till var och en. Alla har egna preferenser och jag dömer inte någon för sitt val. Varför måste vissa plasmaägare sätta sig över andra? (Pratar nu rent allmänt, ej direkt till dig Sir Duke!)

Så det ju ganska enkelt när det gäller inbränningar: är man orolig, titta på andra tekniker så slipper man oron. Det finns väldigt bra alternativ.

Redigerat av Veritas, 19 October 2007 - 07:17.

Postad 19 October 2007 - 09:37

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Veritas, du pratar som om LCD var jesus.
Vill man riskera Clouding, Bandning, Inbränningar (finns en här som fått det) och vara garanterad en sämre och dyrare bild än motsvarande plasma för att man inte vill riskera att, om man misshandlar plasman, få inbränningar.

Det låter inte som ett bra köpargument.
Jag säger samma sak som jag sagt förut:

Om man låter plasman köra in 100 timmar först efter konstens alla regler har du förmodligen tagit bort risken att få permanenta inbränningar. För de kanalloggor, textremsor och annat som vissa vittnar om inbränningar av, de skadorna har med stor sannolikhet kommit de 200 första timmarna. Då är riskerna som störst. När plasman gått 1000 timmar behöver man nästan inte bry sig. Du sliter inte fosforn tillräckligt mycket för att lyckas få en inbränning utan att låta det stå under en lång tid.

Dessutom, vad gäller omröstningen så är det ju mer tandlöst än en normal uteliggare.
LG har plasmor sedan många år tillbaka, Pioneer likaså och Pio G6 står nog för minst 70% av alla inbränningar rapporterade. Jag skulle vilja se en omröstning som är statistiskt säkerställd och gjord efter en timmes myrornas krig. Om du finner inbränningar på mer än 1% så är du duktig, för tror du på allvar att tusentals plasmor skulle säljas om det, så som du säger, blir en inbränning av att man råkar titta på en textad sändning. Då undrar jag vilken planekonomisk värld utan klagan du lever i.

En TV som är så känslig som du beskriver skulle aldrig ha en chans år 2007 på marknaden.

Jag påstår inte att risken är 0, som du verkar tro så fort man skriver något, men risken är så försvinnande liten vid normal användning att man inte ens behöver fundera över det.
CRT-tv var känsliga i början, nu, när det är påväg ut skulle ingen ens fundera över inbränningar. Varför? Jo för att tekniken går framåt. Förstår du inte det kanske du kan sluta skriva dina löjliga argument här.

Postad 19 October 2007 - 11:38

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
WELL SAID....! :D

Postad 19 October 2007 - 12:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Veritas>>

Det är ett mycket märkligt påståeende för "det som gällde för ett år sedan gäller inte idag", eller hur?

Sant när det gäller bildkvalité japp. Och även sant när det gäller inbränningsrisken, eller hur? Mao ditt "inbränningskorståg" är i så fall lika inaktuellt som "kass bild på LCD-korståget".

Så det ju ganska enkelt när det gäller inbränningar: är man orolig, titta på andra tekniker så slipper man oron. Det finns väldigt bra alternativ.

Krux 1 är att inbränningsproblemet har en tendes att överdrivas (precis som kanske LCDs bildproblem kanske överdrivs) varför det finns risk för att folk oroar sig i onödan (beroende på hur ivrig den som oroar är...).
Krux 2 är att de som överdriver inbränningsproblemet får det att låta som om inbränningar är det enda displaytekniska "fel" som finns. Det stämmer inte vare sig det gäller plasma ELLER LCD.

Visst har du blivit uppskrämd så finns andra tekniker men vilka fel väntar inte där, såsom clouding, banding eller vad det nu kan vara. Lämnar tillverkarna nån garanti där, icke. Mao, man kan ha otur oavsett vilken teknik man väljer och jag ser inget som tyder på att plasma skulle ha större felfrekvens än LCD. Som någon sa tidigare, det gnälls lika mkt oavsett vilken teknik vi talar om. Lätt att glömma det när man snurrar in sig på inbränningar...enbart.

Det sagt om fel. Bildmässigt går det med en rasande fart och visst är som du säger LCD på många sätt numera ett bra alternativ. Det tål att upprepas. Vad som efterfrågas är alltså lite mer nyansering, både från ditt håll OCH från "anti-LCD" folket... :)

Redigerat av pacman, 19 October 2007 - 12:21.

Postad 19 October 2007 - 18:54

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Veritas, du pratar som om LCD var jesus.
Vill man riskera Clouding, Bandning, Inbränningar (finns en här som fått det) och vara garanterad en sämre och dyrare bild än motsvarande plasma för att man inte vill riskera att, om man misshandlar plasman, få inbränningar.

<{POST_SNAPBACK}>

...och plasma är din profet? Du är en av de som oftast skriver "vill du ha dålig bild, köp LCD". Ger det verkligen en korrekt bild av verkligheten? Jag håller inte alls med om att man får sämre bild med "motsvarande" LCD (jag antar att du syftar på pris?) utan det beror från fall till fall. Men om du tar steget ned under G8 så slår vinner LCD i många fall.

Det låter inte som ett bra köpargument.
Jag säger samma sak som jag sagt förut:

Om man låter plasman köra in 100 timmar först efter konstens alla regler har du förmodligen tagit bort risken att få permanenta inbränningar. För de kanalloggor, textremsor och annat som vissa vittnar om inbränningar av, de skadorna har med stor sannolikhet kommit de 200 första timmarna. Då är riskerna som störst. När plasman gått 1000 timmar behöver man nästan inte bry sig. Du sliter inte fosforn tillräckligt mycket för att lyckas få en inbränning utan att låta det stå under en lång tid.

<{POST_SNAPBACK}>

Detta har (också) sagts förut: om det vore så enkelt, varför lägger inte plasmatillverkarna in en "säker" nivå på inställningarna under de 100, 200 eller t o m 1000 första timmarna? En "glidande" spärr som lättar under inkörningsperioden? Kanske därför att sanningen inte är så enkel, Denethor.

Dessutom, vad gäller omröstningen så är det ju mer tandlöst än en normal uteliggare.
LG har plasmor sedan många år tillbaka, Pioneer likaså och Pio G6 står nog för minst 70% av alla inbränningar rapporterade. Jag skulle vilja se en omröstning som är statistiskt säkerställd och gjord efter en timmes myrornas krig. Om du finner inbränningar på mer än 1% så är du duktig, för tror du på allvar att tusentals plasmor skulle säljas om det, så som du säger, blir en inbränning av att man råkar titta på en textad sändning. Då undrar jag vilken planekonomisk värld utan klagan du lever i.

<{POST_SNAPBACK}>

Den inbränning som har skett på en G8 beror på textade program och det är inte jag som har skrivit Pioneers manual där det står att man inte ska titta på textade program. Gnäll inte på mig, gnäll på Pioneer.

Men du (och andra) menar att foruminlägg där ägare påstår där de har fått inbränningar bara är påhitt? Att resultaten av undersökningar är helt felaktiga? Då undrar jag vad ni baserar er information om hur vanliga/ovanliga inbränningar är?

Veritas>>

Det är ett mycket märkligt påståeende för "det som gällde för ett år sedan gäller inte idag", eller hur?

Sant när det gäller bildkvalité japp. Och även sant när det gäller inbränningsrisken, eller hur? Mao ditt "inbränningskorståg" är i så fall lika inaktuellt som "kass bild på LCD-korståget".

<{POST_SNAPBACK}>

Javisst gäller det även inbränningsrisken! Men jag vet inte hur många år som plasmaägare har sagt "med den här generationen är inbränningsrisken borta/mikroskopisk". Hittills har det visat sig varit fel, risken har minskat, men den är inte borta. Även G8 kan få inbränningar.

Jag driver inget "korståg", jag försöker bara ge lite nyans när något hävdar att inbränningsrisken är något som bara gällde förra årets skärmar (och äldre), att den nu är "mikroskopisk" eller bara beror på "fel på panelen (vilket alltså inte omfattas av garatin). Jag bemöter alltså bara inlägg

Krux 2 är att de som överdriver inbränningsproblemet får det att låta som om inbränningar är det enda displaytekniska "fel" som finns. Det stämmer inte vare sig det gäller plasma ELLER LCD.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jag vet att plasmor har andra problem än bara inbränningar. Jag har läst dina inlägg om din G8 i Pioneer-tråden. Men nu råkar detta vara en tråd om inbränningar så allt annat är OT... :)

Visst har du blivit uppskrämd så finns andra tekniker men vilka fel väntar inte där, såsom clouding, banding eller vad det nu kan vara. Lämnar tillverkarna nån garanti där, icke. Mao, man kan ha otur oavsett vilken teknik man väljer och jag ser inget som tyder på att plasma skulle ha större felfrekvens än LCD. Som någon sa tidigare, det gnälls lika mkt oavsett vilken teknik vi talar om. Lätt att glömma det när man snurrar in sig på inbränningar...enbart.

<{POST_SNAPBACK}>

Javisst alla tekniker har problem, men jag har inte sett någon LCD tillverkare vara så kategorisk negtivt inställd till något problem som plasma-tillverkarna är när det gäller inbränningar. Varför kan man ens ställa in en plasma så att den KAN få inbränningar? Borde inte tillverkarna ta ansvar för detta? Om vi tar t ex Sharps LCD:er som har haft stora problem så har man kunnat byta 4-5 gånger utan gnäll. Det är naturligtvis inte bra med en sådan felfrekvens, men det viktiga är att man faktiskt får byta!

Det sagt om fel. Bildmässigt går det med en rasande fart och visst är som du säger LCD på många sätt numera ett bra alternativ. Det tål att upprepas. Vad som efterfrågas är alltså lite mer nyansering, både från ditt håll OCH från "anti-LCD" folket...  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, visst. Men jag har senast i denna tråd kallat G8 för världens bästa TV. Denethor brukar kategoriskt hävda att "vill man inte ha bra bild, välj LCD". Jag tror jag mer nyanserad än många andra.

Postad 19 October 2007 - 19:10

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Vad? Står det i pioneer's manual att man inte får titta på textade program?

Ok, då ska man uteslutande endast se inhemska program oc filmer, låter trevligt med en pioneer tv :P

Dom måste skämta :)

Det borde stå på alla plasma tv förpackningar att man ska dra ner på ljus och kontrast från början.

Postad 19 October 2007 - 21:23

select
  • select
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Ok, då ska man uteslutande endast se inhemska program oc filmer, låter trevligt med en pioneer tv  :P

Dom måste skämta  :)

Det borde stå på alla plasma tv förpackningar att man ska dra ner på ljus och kontrast från början.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra fråga faktiskt, var tvugen å gå igenom manualen och hittade det inte nånstans.

Så vart i manualen står det? :D

Postad 19 October 2007 - 22:51

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Det står ju en del rader om att man ska vara försiktig med statiska bilder såsom text-tv och tv-spel. Men jag tror att dessa försiktighetsrekommendationer hänger med från 6G, det finns kvar bara för säkerhets skull. Många har ju verkligen provocerat skärmen med Windows skrivbord i 24 h osv men inte lyckats få nån permanent inbränning. Alla återförsäljare jag pratat med säger bara att man bör köra FILM-läget (=lägre kontrast) de första 100-200 h så är saken ur världen. Jag har hört talas om 1 (EN) person som fått nåt som beskrevs som inbränning och där konstaterades det att det var fel på panelen, och givetvis täcker garantin fel på panelen, oavsett vad man skriver i en instruktionsbok. Det skulle inte säljas några plasmor om folk inte var nöjda med dem.

Postad 20 October 2007 - 00:15

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Angående Pioneers manual så kan det också vara en felaktig översättning från den Engelskspråkiga manualen. Jag är inte helt säker och orkar inte kolla upp det just nu, men jag har för mig att det står annorlunda skrivet i den Svenska översättningen. Någon som ids kolla upp det får gärna rätta mig om jag har fel eller verifiera att jag har rätt ;)

Jag finner det lustigt att när jag skrev att i Samsungs manual för deras nya F86 LCD så frånsäger sig också Samsung helt från garanti om en inbränning skulle uppkomma. Då svarade Veritas att Samsung inte har koll på sina manualer, etc. Tydligen får inte Pioneer göra liknande "misstag".

Vidare skulle jag också vilja veta hur många som har personlig erfarenhet av permanenta inbränningar och vad de gör för bilden, i negativ bemärkelse vill säga. Jag frågar därför att jag för tillfället har en låneskärm från infocare pga att jag skickat in min G7 på service för att se hur mycket Pioneer kan göra åt "dirty screen" innan jag går vidare med en eventuell försäljning. PDP+ fungerade utmärkt, de kom och hämtade min TV och satte upp en låne-427XD under tiden.

Nåja, vad jag ville säga är det att denna låne-TV var illa inställd och om jag använder en DVD som har en helvit bakgrundsbild så uppvisar den tydliga inbränningar, dels liknande rowes textfält nertill och en tydlig TV 3 logga uppe till höger. Det första jag gjorde var att kalibrera den m h a DVE och efter ca en veckas vanlig användning, dvs ingen myrornas krig, ingen "tvätt", så har inbränningarna redan blivit mindre uttalade. Jag är alltså inte säker på om dessa är permanenta inbränningar eller om de är temporära och kommer att försvinna med tiden nu när TVn är mer korrekt inställd, men hur det än må vara med den saken så finner jag att även med inbränningarna där så syns de endast om jag har en uniform ljus bild på TVn. Vid normalt tittande så syns de inte ö h t. Om det här är indikativt för vilken sorts permanenta inbränningar man kan få på en G7 Pioneer så skulle jag vilja påstå att en inbränning är mindre negativ än döda pixlar och andra panelfel som går att finna.

Redigerat av Wolfy, 20 October 2007 - 00:20.

Postad 20 October 2007 - 00:28

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

...och plasma är din profet? Du är en av de som oftast skriver "vill du ha dålig bild, köp LCD". Ger det verkligen en korrekt bild av verkligheten? Jag håller inte alls med om att man får sämre bild med "motsvarande" LCD (jag antar att du syftar på pris?) utan det beror från fall till fall. Men om du tar steget ned under G8 så slår vinner LCD i många fall.

<{POST_SNAPBACK}>

skojar du eller?
de räcker att du köper en PX70 för ca. 10000 å du får en tv som slår alla LCDer på marknaden i bildkvalitet.

och risken för permanenta inbränningar är som sagt minimal, oavsett vad den omröstning visar.

Postad 20 October 2007 - 07:39

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Ok, då ska man uteslutande endast se inhemska program oc filmer, låter trevligt med en pioneer tv  :D

Dom måste skämta  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla HÄR. Han som har fått en inbränning har scannat in sidan i manualen och lagt ut den i G8-tråden.

Alla återförsäljare jag pratat med säger bara att man bör köra FILM-läget (=lägre kontrast) de första 100-200 h så är saken ur världen. Jag har hört talas om 1 (EN) person som fått nåt som beskrevs som inbränning och där konstaterades det att det var fel på panelen, och givetvis täcker garantin fel på panelen, oavsett vad man skriver i en instruktionsbok. Det skulle inte säljas några plasmor om folk inte var nöjda med dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Har det konstaterats att det var fel på panelen? Det senaste rowe skrev var att Pioneer skulle hämta in panalen för "djupare kontroll". Inget är klart m a o.

Jag har frågat flera gånger: varför begränsar inte plasmatillverkarna inställningarna på en ny TV? Varför inte (t ex) spärra TV:n till FILM-läget de första 200/500/1000 timmarna (det som krävs) och tar ansvar för problemet?

Angående Pioneers manual så kan det också vara en felaktig översättning från den Engelskspråkiga manualen. Jag är inte helt säker och orkar inte kolla upp det just nu, men jag har för mig att det står annorlunda skrivet i den Svenska översättningen. Någon som ids kolla upp det får gärna rätta mig om jag har fel eller verifiera att jag har rätt ;)

Jag finner det lustigt att när jag skrev att i Samsungs manual för deras nya F86 LCD så frånsäger sig också Samsung helt från garanti om en inbränning skulle uppkomma. Då svarade Veritas att Samsung inte har koll på sina manualer, etc. Tydligen får inte Pioneer göra liknande "misstag".

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du att detta är en felöversättningar eller "misstag": Pioneers manual 1 eller Pioneers manual 2, om permanenta inbränningar.

När det gäller Samsung så har de även skrivit att F86 har LED bakgrundsbelysning vilket den inte har. Att Samsung slarvar med sina manualer är jag inte förvånad över, jag tror att Pioneer håller en högre nivå. Deras manual är utförlig i denna fråga.

skojar du eller?
de räcker att du köper en PX70 för ca. 10000 å du får en tv som slår alla LCDer på marknaden i bildkvalitet.

och risken för permanenta inbränningar är som sagt minimal, oavsett vad den omröstning visar.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är sådana här inlägg jag pratade om tidigare. Ett nyanserat inlägg med djup förankring i egen erfarenhet antar jag? Eller inte, för så är det ju inte i verkligheten. "Det skulle inte säljas några LCD om folk inte var nöjda med dem."

Nåja, denna "rond" i debatten startade med att någon frågade om plasma och spelande barn. Då sade någon att chansen var "mikroskopisk" att få en inbränning. Detta reagerade jag på eftersom man ger självsäkra råd utan att egentligen veta säkert. Särskilt när det finns dem som har inbränningar och tillverkarna vägrar ta sitt ansvar. (OBS! Detta gäller inte bara G8!) Man leker med andras pengar eftersom ingen vet hur pass känsliga den senaste generationen plasma är. I detta fall är det bättre att köpa andra tekniker tills vi vet mer eller att tillverkarna tar ansvar och tar bort undantagen gällande inbränningar i garanti och manualer.

EDIT: stavning...

Redigerat av Veritas, 20 October 2007 - 08:16.

Postad 20 October 2007 - 08:55

Unregistered7260a483
  • Unregistered7260a483
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
En kompis köpte en LG LCD och i den manualen varnades det för inbränningar om man visade en stillbild för länge. Någon som vet om den här varningen även finns i andra tillverkares manualer till deras lcd tv.

Postad 20 October 2007 - 10:22

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Menar du att detta är en felöversättningar eller "misstag": Pioneers manual 1 eller Pioneers manual 2, om permanenta inbränningar.

När det gäller Samsung så har de även skrivit att F86 har LED bakgrundsbelysning vilket den inte har. Att Samsung slarvar med sina manualer är jag inte förvånad över, jag tror att Pioneer håller en högre nivå. Deras manual är utförlig i denna fråga.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag menar passagen om "textade program". Vi bor i Sverige, det är helt omöjligt att inte se textade program väldigt ofta vid TV tittande. Jag kan tyvärr inte komma in på Pioneers Amerikanska sida för tillfället så jag kan inte kolla in en Engelsk manual till G8.

Däremot kollade jag min manual till G7 och det är uttryckt på exakt samma sätt i den. Det här är alltså något som följt med sedan tidigare. Kollade vidare in den Norska översättningen i samma manual, där står det oöversatt att man skall undvika att använda "closed-caption" för ofta eller under längre perioder på samma sätt som andra statiska bilder. Closed-caption, dvs den typ av textning som man själv aktiverar, i motsats till opened-caption vilket är textning som ligger permanent med den utsända bilden. Det verkar alltså inte vara en översättningsmiss, helt och hållet, men det är en formulering som hängt med, för hur länge har jag ingen aning, kanske sen tiden då inbränning var mer vanligt på plasma och hur man egentligen skall tyda "closed-caption" (eftersom det är uttryckligen skrivet så) vet jag inte heller.

Jag håller med att om någon är orolig över inbränningar så finns det andra tekniker att välja och inte bara LCD. Ser man det som sin uppgift att informera om risken för inbränningar på plasma bör man kanske också informera om övriga teknikers eventuella panelfel för att ge en helhetsbild, framförallt informera att om TVn är korrekt inställd så minskar risken rejält.

Enligt min erfarenhet med min låne-TV kan andra fel vara mycket mer negativt för bildkvalitén än inbränningar från textning och kanalloggor, vilka får ses som de största riskerna. Om man endast avfärdar risken för inbränning med att rekommendera en annan teknik så berättar man, IMHO, inte hela sanningen. Jag skulle gärna höra mer från de som upplevt permanenta inbränningar, om hur den verkligen påverkar bilden vid TV-tittande.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.