Väntar med spänning.
Ser framemot en hårdtest av maskinen, och kunna lägg ut en recention på sidan...
3 relaterade trådar
Postad 01 augusti 2006 - 15:00 ![]() Väntar med spänning. Ser framemot en hårdtest av maskinen, och kunna lägg ut en recention på sidan... Postad 01 augusti 2006 - 19:22 Vad menas med: "MP3/WMA/JPEG/MPEG1/MPEG4 (Divx) stream media compatible" Är inte alla "TV" apparater, oavsett CRT, LCD el. Plasma? Jag är skitnyfiken, eftersom denna tråd har ett gäng riktigt fans, jag fick bara dåligt intryck när jag läst spec:en, om de inte ens kan göra en PDF på rätt sätt, hur attans skall de kunna bygga en TV? (kanske så att Conrad gjort PDF:en?) Jag säger inte emot Er, men VAD är det som får Er att lite så på ett märke jag aldrig hört talas om? Visst, bland entuiaster finns alltid märken som för gemene man är okända, för att dra en paralell med Hi-Fi, t ex NAD eller Denon. Jag får ändå för mig, att Amoi inte tillhör den kategorin!? Postad 01 augusti 2006 - 19:47
Fem ting: 1. 1920x1080 opløsning 2. Accepterer 1080p input 3. Giver 1:1 pixel mapping ved 1920x1080p HDMI input 4. Ingen overscan ved 1080p via HDMI 5. Pris: Koster ~€2000 i tyskland. Disse fem egenskaber gør potentielt TV'et til det ultimative HTPC display (ihvertfald indtil LG hoster op med deres 6ms 42" 1080p LCD). Mht. til "MP3/WMA/JPEG/MPEG1/MPEG4 (Divx) stream media compatible" , så er det en refence til den omtalte indbyggede USB+CF/SD card reader. Redigerat av azirath, 01 augusti 2006 - 19:50. Postad 01 augusti 2006 - 20:48 Det är ett okänt märke, men specifikationen är tämligen överlägsen. De konkurrenter som kan matcha detta ligger på ca 35 kkr och uppåt mot 40 kkr. Panelen har hög upplösning 1920x1080, stöd för 1080p vilket (är helt sjukt att) inte alla har, bra värden i övrigt (8 ms/hastighet och ljusstyrka 1000:1). Kinesernas stora problem är information ut och rykte. Glöm inte att Japan hade en pissigt rykte och att LG (som är ett bra märke idag) hette Goldstar (hade ett MYCKET dåligt rykte). På detta sättet säger jag inte att produkten är garanterat 100% bra och felfri, dock har Amoi fått bra kritik för sina tidigare produkter och har en mycket bra specifikation på denna tv. När det gäller antal HDMI portar, visst det finns de som har 2 idag. Men för 20kkr i mellanskillnad kan du köpa ett antal förstärkare som har HDMI växlar inbyggt... ![]() azirath: Vad det verkar kommer inte 42":aren ha kortläsaren. Det stod som en option, vilket tack vare Kinesernas problem med information blivit ganska förvirrande! ![]() Postad 01 augusti 2006 - 22:14 Postad 01 augusti 2006 - 23:30
Och jag som nu haft TVn i 1,5 vecka kan konstatera att den saknar kortläsare... men om man köper denna TV, kör man man ju redan HTPC och då kan man enkelt skaffa sig det till sin htpc.. 1080p är väl grejjen... Postad 02 augusti 2006 - 06:26 Kommer man kunna koppla in en bluray spelare till denna TV och köra 1080P som det är tänkt? Postad 02 augusti 2006 - 07:05 Håller med dig, grejen med denna är bra 1080pi i en grym prisklass. Trubblet är att alla som läser specarna blir lite förvirrade av all "copy and paste" från felaktiga uppgifter. UTBMF: Svaret är Ja på bägge dina frågor, 1080p är en standard och likaså Hdmi. Så blir bara att köra!! ![]() Postad 02 augusti 2006 - 07:36 Så man får reda senare nä den använder sig av 1080p 30Hz (exempel vet itne om det finns något sånt) och det klarar den inte. Då är denna given ju vad är total priset frakt och allt in räknat därifrån ni köpt den? Postad 02 augusti 2006 - 07:56 Här spec-sheet för Europa: http://www.amoi.com/...60518234127.pdf Här är de tre olika spec-sheets:en: http://www.amoi.com/..._usermanual.asp Sen om den så jäkla snygg, håller jag inte med om, men fan nu börjar jag bli sugen ändå. ![]() Sorry om det är så att jag missat att dessa spec-sheets redan postats här, men den på Conrad.de var nog bland det mest avskräckande jag sett. Postad 02 augusti 2006 - 08:20 När Marca fick sin Amoi så körde han ett testprogram som känner av vad den klarar, kolla sidan 1 i denna tråd, här är just det du är intresserad av: CE standard timings supported 1920 x 1080i at 59.94/60Hz (16:9) - HDTV (Native) 1920 x 1080p at 59.94/60Hz (16:9) - HDTV (Native) 720 x 480p at 59.94/60Hz (16:9) - EDTV 1280 x 720p at 59.94/60Hz (16:9) - HDTV 1920 x 1080i at 50Hz (16:9) - HDTV 1920 x 1080p at 50Hz (16:9) - HDTV DanAkaPharao: Visst, trubblet har varit att SPB (distributör Europa) fått annan info, så bladen från Amoi har inte stämt med SPB:s blad osv... Sen när Conrad snickrar egna blad där man klipper o klistrar så det knappt blir läsbart blir man ju bara matt... Snygg o snygg... den har ju samma typ av design som Toshibas nya, lite rundare hörn... Jag tycker den ser helt okey ut. Postad 02 augusti 2006 - 08:28 Har inte läst igenom hela tråden men varför finns denna TV inte med på prisjakt? Finns ju bara max 40" Tv...? Postad 02 augusti 2006 - 08:33 Bra fråga, för ny och endast 1 leverantör. Men skicka ett mejl till dom och ryt till vettja!! ![]() Postad 02 augusti 2006 - 08:38 Postad 02 augusti 2006 - 08:45 ![]() Har 37" 1920 upplösning? Skall ta mig ner till El-giganten idag, se om den finns där, förefaller som "ingen" har den om kikar på webben. Finns inget bättre än om man kan se med egna ögon, ännu bättre om man får provspela lite eget mtrl. Postad 02 augusti 2006 - 09:09
Det är alltså 100 % att den inte kan köra 1:1 pixelmapping via vga porten? Skulle annars varit bra och ha hdmi porten till annat... Postad 02 augusti 2006 - 09:19 Smartstretch har väl "alla" 16:9, de fungerar väl olika bra bara. Kolla med Marca DanAkaPharao: Du har missat en sak, du måste kolla vilken Amoi Prouktserie det är, Advent 37" och Elite 42" är bägge Full-HD 1080p. Du kanske hittade Elite 37":an, den är 1366x768... EG har Advent 37":an men inte någon Elite. Sharoof: Det stämmer HDMI kör du för 1:1 pixelmappning. Den enda jag sett som stödjer så höga upplösningar över VGA är Westinghouse (säljs enbart i USA). Det bör ju komma billiga HDMI växlar som löser detta problem. Beroende på vilken hemmabio förstärkare du har finns det ju även där! Postad 02 augusti 2006 - 09:51 Ahh danke schön! Nu är jag med i matchen. Postad 02 augusti 2006 - 10:10
Det jag saknar lite är att den inte har auto zoom, eller vad man nu menar det. Hade det på min gamla Philips CRT och det var kanon tycker jag. Nu får man alltså ställa in själv. Har en 5-6 värden. 4:3, 16:9, 14:9, wide med text, och några andra zoomar. Funkar bra och den har någon typ av smartzoom oxå. Jag kör förvisso all sådan zoom och skalning genom min HTPC med MCE2005. Och 4:3 material kör jag då genom zoom läge 4. FUnkar riktigt bra.
Exakt, vga klarar inte 1920*1080. Jag körde ut 720p med VGA innan jag köpte DVI->HDMI kabel och det såg väldigt bra ut dock.. Postad 02 augusti 2006 - 10:39
På El-giganten i Jönköping har de både 40" och 37". Dock har de bara 40" uppställd för visning eftersom "det är i princip samma TV förutom att 37" har högre upplösning" (varför ställer de inte fram den då istället? hmpf). Hursomhelst så tar de där 23990 för 37" (ha ha), skiljer alltså 4-5 tusen jämfört med El-gigantens egen webbutik. Säljaren förklarade det med att det gällde andra villkor och att de tillkommer massor av frakt... jomenvisst.... ![]() Jag tycker 37an är gudomligt snygg och har därför ännu inte bestämt mig riktigt. Hur mycket skulle frakten gå på från cyberport.de för en 37a? Någon som har en aning? (eftersom conrad inte verkar ha denna modell). Något blir det snart iaf ![]() Postad 02 augusti 2006 - 10:58 Det som skiljer mellan Advent 37" och Elite 42", förutom det uppenbara, verkar vara kontrast 800:1 vs. 1000:1, betrakt.vinkel 170° vs 176° men detta finns på Advent men inte på Elite (i europa då): USB/minneskort läsare 2xkomponent 3xscart (varav 2RGB) Sen är frågan, eftersom Advent är en äldre modell, hur mycket "sämre" är den än Elite:n? Tänker mest på intern hårdvara som processar bilden och annat, kan tänkas att Advent:en inte har samma prestanda? Själv börjar jag bli sugen som sagt, åker på lunch nu, tar en sväng förbi och se om de har ett ex. inne som man kan kika på. Postad 02 augusti 2006 - 11:12 ![]() Postad 02 augusti 2006 - 11:15 Glas skivan på 37":an gör den nästan till en spegel om inte rätt förutsättningar ges (mörkt i rummet) och tydligen har inte 42:an denna glas skiva alls. Postad 02 augusti 2006 - 11:27 Postad 02 augusti 2006 - 11:54 Han menade också på att kvalitén mellan full-hd TV som kostar 40 tkr mot denna, att det finns en klar märkbar kvalitétsskillnad. Nåja, får väl masa mig upp dit då...men såg den där glasskivan på 40", men de hade ingen stark belysning så tyckte inte den var ett problem, utan snarare var det nästan lite nedsläckt runt TV-väggen, smart drag. Men visst, vad händer om solen sneträffar den där skivan, klart det blir reflexer, faktist en av anledningarna till att lutar åt LCD, annars kan man bara titta på TV på natten typ under sommartid. Postad 02 augusti 2006 - 12:40
När jag kör data (mail, word, skriver här) sitter jag mycket närmre.. ca 1m.. snudd på litet annars (om du inte ställer in stora fonter och liknande i xp).. men tv tittande och film ca 2.5 - 3m. Annars kan man ju köra lägre upplösning, men då försvinner ju lite av 1080p grejjen. Postad 02 augusti 2006 - 12:42
Faktiskt mycket bra. Och jag har vart rätt bortskämd med en Philips CRT med 120W och inbyggs sub. Det är bra tryck i högtalarna och i bas.. bra skillnad mellan de olika inställningarna oxå som film, tv, mjuk osv.. ska nog ta och koppla över htpc ljudet till tv:n istället för till förstärkaren som det är nu,. och det är ett bra betyg. Postad 02 augusti 2006 - 14:10 Det är inte varje dag man blir glad när det dras pengar... men idag är en sådan dag!! Nu är det nära mina vänner!! Den har lämnat Malmö!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PS: Har dessutom köpt en Transgear DVX700 från Pixmania, känns som en ganska stor chansning! Postad 02 augusti 2006 - 14:21 Fick per telefon i morse ok att jag skulle erhålla en av 4 inkomna apparater. Nu vet vi vart 2 tar vägen. Vilka blir ägare till de 2 övriga. Känns lite nervigt , då Amoién är en chansning med tanke på bristande info. Tex ingen manual finns att ladda från Amois sida. Nu väntar man enbart på att bli kontaktad av leverantören för att boka tid för leveransen. PS: Ingen kommentar från Conrads sida gällande 399 kr i frakt pga de ej kan sända tv´n med postpaket. Draget från kontot 18990 riksdaler och inget annat. ![]() ![]() ![]() Postad 02 augusti 2006 - 14:25 Gött då, får vi hoppas att det dåliga vädret håller i sig! ![]() Vet inget om Transgear:en, däremot säger jag en liten varningsflagga i kanten för KiSS DP-600, för mig funkar den fint, men kör inte HDMI än heller, och inte DTS heller. Postad 02 augusti 2006 - 14:38 - Transgear DVX700, verkar bra på pappret, billig 2400 kr möjlighet till HDD - Kiss DP-600, när man läser vad folk skriver så vågar man inte. - Snazio/Quartec 1350, lite dyra, verkar vara visst strul - Tvix 5000U, verkar vara bäst dock ingen DVD, hyfsat stabil - D-link 520, oxå lite olika omdömmen, ingen DVD - Pinnacle har ej med DVI/hdmi - Zensonic Z500, verkar mycket bra, dock bara USA o Australien ev lev till D-link Samtliga har begränsning av 1080i Borde kanske starta upp en annan tråd?? ![]() Postad 02 augusti 2006 - 14:44 Gött då, får vi hoppas att det dåliga vädret håller i sig! Intressant, jag har sneglat på Tvixen. ![]() BTW, var bor ni människor som har Amoien? Ingen som råkar bo nära Jönköping? Har jag påmint er att ta högupplösta bilder förresten? Vill veta kvalitetskänslan ![]() Postad 02 augusti 2006 - 15:07 Bilder kommer, dock tidigast på lördag. Är just nu i Umeå! Postad 02 augusti 2006 - 15:09 Eftersom jag nu är innehavare av en 37, så kan jag berätta hur jag tycker det ligger till. Det är precis som en gammal CRT apparat vad gäller reflexion varken mer eller mindre. Eftersom de flesta av oss har växt upp med just en sådan TV, så tänker man inte ens på det. För att det har alltid varit så om man har taskigt ljus. Så svaret på allas undran om ni kommer att störa er på reflexionen är alltså följande: Störs ni nu av reflexioner på eran gamla CRT då kommer ni att göra det med en Advent 37" också och störs ni inte nu så kommer ni inte att göra det sen. Postad 02 augusti 2006 - 15:31
Var köpte du din 37"? Postad 02 augusti 2006 - 16:33
Som sagt, så ville det ikke genere mig da jeg kun har en eneste enhed at sætte til TV'et og det er min HTPC ![]() Postad 02 augusti 2006 - 21:22 Om så är fallet. Är det något att ha eller ska man kika efter ett annat fabrikat på det ![]() Postad 02 augusti 2006 - 22:56 Antar att du läst på MPC om den innan? http://www.mpcclub.c...=viewforum&f=56 Så, nu skall jag inte gå OT mer, idag. ![]() Postad 03 augusti 2006 - 02:31 Men jävligt intressant! Jag är väldigt sugen på nån av de här apparaterna nu, men snälla kan nån svara på den frågan som nog tagits upp minst och som är viktigast för mej: Hur är tv:n att spela på? Om man kör med ps2 eller vanligt xbox, ser det lika kasst ut som när du tittar på en analog tv-sändning? Finns det nåt sätt att förbättra tv-spelsbilden? Hänger den med bra? Väldigt tacksam för svar! Postad 03 augusti 2006 - 02:41 Om man upplever problem med eftersläpningar vore däremot mer intressant. Tyvärr är det sannolikt något som man måste se med egna ögon för att avgöra :/ Liksom om A skriver att det släpar förskräckligt... vad jämför han med då? En CRT? En annan LCD, verkigheten? Hur mycket är förskräckligt? osv, osv. Postad 03 augusti 2006 - 07:12 Jag vet att Xbox har ett "HD-paket" till sin gamla konsol så man få in den digitalt. Jag såg reklam för ngt liknade för PS2 också, kommer bara inte ihåg var. Om TV:n inte släpar i action-scener på en DVD kopplat med SCART så borde den inte släpa på spel heller. Däremot, så lär väl kanske vissa spel kanske inte se så bra ut på 40", eftersom de är optimerade för 480i...eller?! Postad 03 augusti 2006 - 08:54 Ja, säkert i Tyskland ![]() Postad 03 augusti 2006 - 09:28
Hehe...jag bor strax söder om Stockholm, så om det är någon trevlig, *fjäsk* *fjäsk*, som vill köra en visning och inte bor allt för lång bort så.....*vink vink* //Calimero Postad 03 augusti 2006 - 09:29 Bor i Malmö så de körde hem den själv till mig - stackarn fick hjälpa mig upp med TV'n fyra våningar utan hiss... ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |