Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Asus WL-500G Premium

120 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 January 2008 - 13:58

vindbult
  • vindbult
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hejsan Tjena...

Jag har som troligen dom flesta låtit min WL 500 GP stått o gått enbart som router i ca 1 år efter att ha införskaffat mej den för jusst funktionen med att kunna koppla på en HDD på USBn som fristående skulle kunna köra torrents.
Men efter det initiala rätt fattiga misslyckade försöket med att få detta o funka så har den som sagt bara stått som router tills nu :D

För några dagar sedan bestämde jag mej för att göra ett nytt försök o har läst både denna tråd + howto tråden som rekomenderades säkert 20ggr. Jag har även försökt följa dessa efter bästa förmåga :D

Tilläggas ska kanske oxå att jag är HELT! nOOb på programering men ganska haj på datorer, hyggligt kass på nätverk men grym på logiskt tänkande, sugen på Linux men helt obildad inom samma ämne (kommandon osv)

Jag tror mej ha fått till det mästa men har fastnat på framför allt en del (som jag tror är ganska vesäntlig) o det är att jag kan inte installera mc :)
När jag försöker installera den
ipkg install mc

får jag följande respond...

[admin@(none) root]$ ipkg install mc
Nothing to be done
An error ocurred, return value: 4.
Collected errors:
Cannot find package mc.
Check the spelling or perhaps run 'ipkg update'
[admin@(none) root]$

jag har kört update flera ggr men den är redan up-to-date så det är inte där problemet ligger =(

Sen en annan vesäntlig bit som jag inte vet om det har med samma problem o göra eller om det helt enkelt är jag som e helt väck :)
Jag får inte riktigt grepp på om det är meningen att man ska vara i Putty hela tiden eller om man tillslut får till så man kan se HDD i ett vanligt fönster (som utforskaren eller liknande) o kunna flytta filer mellan HDD o dator???

Jag läste i någon av trådarna som behandlade torrent delen av routern att man nu skulle kunna lägga torrent filen i XXX mappen o därigenom få torrenten att starta. Man skulle också kunna gå in genom browsern o se filerna som ligger där (192.168.1.1/otherdir) eller nått sånt men det fick jag inte heller o funka

Kanske är mycke begärt att be om svar på så här mycke nOOb frågor men jag vore evigt tacksam för svar.

Postad 23 February 2008 - 15:38

teqnet
  • teqnet
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon som har testat wilken troughput man får från en USB HDD till en dator med 100 Mbit lina?
Funderar på att slänga ut min strömslukande Linuxserver och köra på bara denna router istället. Men jag vill kunna köra HD-filmer. Läste i ett test att den med orginal FW och vid användande av FTP bara kunde pressa igenom ca: 15 Mbit. Känns som på pottkanten...

Någon som vet om detta skiljer sig i V2?

/Teqnet

Postad 17 April 2008 - 11:33

slaven
  • slaven
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har ett problem med min WL-500W.
Nästan varje gång jag startar datorn hittar jag inte routern på nätverket. Men drar jag ur strömsladden på den så hittar datorn den direkt.
Är det någon som har upplevt samma sak?

Postad 10 August 2008 - 11:41

Magnus84
  • Magnus84
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har också blivit en (o)lycklig ägare av en ASUS WL-500G. Köpte den för att kunna koppla in disken och på så vis komma åt den trådlöst. Bra tanke va!? =)

Problem: Med nätverkskabel så fungerar det klockrent men så fort jag tar ur den och vill köra trådlöst så blir det massa strul. Om det väl funkar så går det ruskigt segt, kan inte spela upp en låt utan att det laggar, typ 1Mb/sek. Sen så tappar den ofta bort disken helt, går inte att hitta den. Så vad har jag gjort för fel? Hur ska jag lösa det hela??

Ska tilläggas att jag inte har installerat programvaran som skulle medfölja eftersom jag inte fick nån. B)

Vore enormt tacksam för lite hjälp.

Mvh Magnus

Postad 11 August 2008 - 18:08

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Mycket frågor, men få svar i tråden. Jag har tyvärr inte tid att svara på alla men eftersom Magnus84 skrev nyligen kan jag väl ge ett kort svar:

Dina problem är ungefär vad jag upplevde när jag testade routern med orginal firmware och en hårddisk ansluten.

Vill du ta hem programvara finns det hos Asus download - välj: Wireless - AP/Router - WL-500gP

Om du istället ger dig på att installera Oleg firmware får du klart bättre stabilitet.

Det är enkelt att lägga in Oleg firmware, men fildelning med Windows fungerar inte rakt av - för detta måste du konfigurera enligt guiden jag länkar till ovanför.

FTP åtkomst till hårddisken fungerar däremot rakt av så om du klarar dig med det behöver du inte konfigurera så mycket.

Tänkte mest droppa in i tråden och tipsa om att man kan köpa wl500gp för 599:- på Elgiganten ;)

Jag köpte en extra för att det "kan vara bra att ha" ;)

Personligen tycker jag fortfarande att denna router är det bästa man köpa:

* Alla vanliga funktioner som en router ska ha
* Öppet (Linux) så att man kan lägga in valfritt "os" såsom Oleg, OpenWRT mfl
* 2 USB-portar som ger "oändliga" möjligheter för anslutna tillbehör

;)

edit:

Länk till wl500gp på Elgiganten

Redigerat av Pulver, 11 August 2008 - 18:18.

Postad 27 August 2008 - 08:58

ibbles
  • ibbles
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Om man lägger in Oleg på en sån här, kan man då komma åt musik på den från en PS3 via dess 'Search for media servers' eller vad det heter?

Redigerat av ibbles, 27 August 2008 - 09:03.

Postad 30 August 2008 - 20:15

Jimsan75
  • Jimsan75
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Om man lägger in Oleg på en sån här, kan man då komma åt musik på den från en PS3 via dess 'Search for media servers' eller vad det heter?

Jag kom åt routern med min PS3 med ordinarie Asus firmware utan att söka, funkade klockrent direkt.

Postad 03 September 2008 - 15:16

jazze69
  • jazze69
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej. Har nyss köpt en Asus WL-500GP router och allt funkar bra förutom att koppla in en hårddisk till routern via usb. Kör original firmware och har gjort alla inställningar i routern efter det som står i manualen men jag får inte upp hd när jag går in på mina nätverksplatser. Någon som har tips på hur jag ska få det o fungera?

Postad 04 September 2008 - 18:50

ibbles
  • ibbles
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Hej. Har nyss köpt en Asus WL-500GP router och allt funkar bra förutom att koppla in en hårddisk till routern via usb. Kör original firmware och har gjort alla inställningar i routern efter det som står i manualen men jag får inte upp hd när jag går in på mina nätverksplatser. Någon som har tips på hur jag ska få det o fungera?

Har du koll på vad det är för filsystem på håddisken?

Postad 04 September 2008 - 20:12

jazze69
  • jazze69
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
har formaterat i ntfs

Postad 05 September 2008 - 10:48

jazze69
  • jazze69
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nu har jag fått till så att jag hittar hårddisken via ftp men jag kan inte skriva till den, får bara upp mapparna som finns där.

Postad 05 September 2008 - 10:51

Magnus84
  • Magnus84
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej!

Det går inte att skriva till mappen när det är NTFS. Den måste vara formaterad med FAT32 för att det ska gå att skriva till den annars går det bara, som du nu kan, läsa från den.

Mvh Magnus

Postad 05 September 2008 - 23:27

jazze69
  • jazze69
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ja jag såg det när jag kollade manualen igen. Hur gör jag för att formatera tillbaka till fat32, får bara upp ntfs när jag försöker formatera om hårddisken. Såg även att fat32 inte stödjer filer över 2gb utan att man måste formatera i ext 2 och då till nästa fråga hur gör man det i windows. Sökte efter det och hittade nåt program som heter ifsdrives men fick inte det att fungera.

Postad 06 September 2008 - 12:37

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har köpt en Asus WL-500W, men jag lyckas inte installera den (mha EZSetup) utan får bara ett felmeddelande under installationen att "an error has occured" och jag blir uppmanad att kontrollera att nätverkskabeln sitter i och börja om igen...

Jag har Telia ADSL och ett Zyxel Prestige 600 Series modem (OS: Win XP SP1 samt Win Vista på andra burken) och jag har ställt in att jag har dynamisk ip-adress (har även provat med statisk ip och ställt in adresser enligt manualen). Kör tillfälligt med en trådlös Zyxelrouter utan problem, så det kan inte vara fel på nätverkskabel och mina gamla ip-inställningar etc. borde ju funka med denna Asusrouter också kan man tycka... Jag har även provat med en Asus WL-500G Premium router, utan framgång så det borde inte vara fel på routern iaf...
Kan det vara så att Zyxelmodemet och Asusroutern helt enkelt inte funkar tillsammans eller vilka inställningar måste jag göra för att det ska funka?

Nån som har nåt förslag eller t.o.m. har råkat ut för samma problem med nån av dessa Asusroutrar? Behöver all hjälp jag kan få för Asus support är ett skämt (de har bara emailsupport) och det är försent att skicka tillbaka den till inköpsstället och få pengarna tillbaka nu... ;)

Mvh Henke

Postad 08 September 2008 - 17:53

jazze69
  • jazze69
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nu har jag fått till så att det funkar hyfsat med ftp. Kan lägga till filer till hårddisken via ftp. Spelar upp film via VLC men det går ganska segt innan filmen öppnar så jag kommer att införskaffa ett nätverkskabinett till hårddiskar och köra nätverkshd istället för denna lösning, för det här fungerar inte inte alls som jag trodde.

Postad 08 November 2008 - 08:50

irrelevant
  • irrelevant
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Jag kom åt routern med min PS3 med ordinarie Asus firmware utan att söka, funkade klockrent direkt.

Det stämmer. Men du kan råka ut för att PS3 inte fattar formatet på alla filmer (särskillt inte DivX). Om du försöker streama en film kommer PS3 klaga på att den inte förstår filmformatet.

För att komma runt detta kan jag rekomendera isntallera Mediatomb på Asus-en. En "static build" version av mediatomb ska funka på orginal fw enligt div. forum (se t.ex http://wl500g.info/a...hp/t-8456.html)

Det kan också vara så att dessa problem jag upplevde avhjälptes av PS3 system uppgraderingen till v2.50. Så pröva med det först och ge dig se'n ikast med Mediatomb.

Personligen har jag installerat hela konkarrongen div. Oleg's firmware, ett "head start II" paket jag hittade på samma formum och se'n static versionen av mediatomb.... Jag är en komplet Linux newbie men lyckades utan större besvär.

Nu har jag en vansinnigt nice media streamer lösning där allt min media är åtkomlig från PS3an. Den gör ju ett vansinnigt bra jobb på att spela upp allt.

Postad 10 December 2008 - 10:51

Unregistered930d77c0
  • Unregistered930d77c0
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en 500w med 2 stycken USB diskar formaterade i Fat32. Då jag kör med XP så hittar jag båda diskarna och allt verkar fungera som det ska.

Men, då jag försöker komma åt diskarna i Vista hittar jag ingenting! Vad kan det vara som jag gör fel?

Tacksam för all hjälp.

:)
Patrick

Postad 10 December 2008 - 22:50

Unregistered930d77c0
  • Unregistered930d77c0
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Hej igen!

Besvarar min egen fråga med att det gick helt ok efter någon timmes letande bland säkerhetsinställningarna.

Tips: stäng av t.ex. Norton eller liknande brandvägg och kör endast med Vistas egna annars blir det lätt struligt.

:)
Patrick

Postad 11 December 2008 - 21:59

rolepe
  • rolepe
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Har funderingar på att köpa WL-500W.
Jag ska byta upp mig från min Linksys WRT54GL p.g.a dess dåliga throughput WAN->LAN.

KAn någon tala om för mig hur snabbt Asusen kan pressa igenom bitarna WAN->LAN??

Postad 12 December 2008 - 21:08

dattacine
  • dattacine
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Har bokat en 500w och tänkte kanske hämta ut den imorgon. Är det samma oleg-firmware till 500G som till 500W eller finns det iaf firmware med samma funktionalitet till 500W?

Postad 08 February 2009 - 18:23

kallekula33
  • kallekula33
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Jag har problem med att min router inte tycker att ett 8GB USB minne fungerar som lagring ställe ihop med Downlaod Managern. Är det någon som lyckats med det ? Jag har inte provat att sätta dit en disk utan som sagt bara ett USB minne. Man tycker att det inte borde spela någon roll. Jag har kommit så långt att den scannar mediat, kommer till 99% och sen kommer dialog boxen att jag borde formatera det i ext2/ext3 filsystem. Kan det vara mjukvaran som spökar ? Jag har kollat och jag kör med ver 1.9.7.7 vilket den senaste möjliga. Det finns liksom inget nyare än det. Lite hjälp hur jag skall bära mig vore kanon.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.