Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ino Audio vållar debatt, Varför?

1067 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har du hört Ino Audio? (460 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 19 July 2006 - 21:35

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

He he, en riktig soldyrkare B)  Mej spelar det ingen roll. Jag har semester nu i fyra veckor och har all tid i världen. Kan du inte så är det bara att PM:a om du skulle ha en minut över någon gång. Alltid trevligt att diskutera gemensamma intressen  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Javisst :P Ska kolla med frugan hur hon jobbar

Sorry OT :D :rolleyes: men jag såg din gillestuga och den hade varit intressant att titta och lyssan på ;)

MVH Kribban

Postad 19 July 2006 - 21:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Truelies och Kribban! Ta det via pm :unsure:

Och som vanligt orsakar Ino heta känslor, men jag vädjar till alla att ta det lilla lugna så vi slipper springa in och ta bort några inlägg samt i värsta fall lägga på ett hänglås.

Håll nivån hög även om det ryker ur öronen och tangentbordet flyger i väggen titt som tätt.

Kan detta vara någon som läser en Ino-tråd kanske :P

http://www.youtube.c...h?v=TTwgNhX4BSo

Postad 19 July 2006 - 21:46

Unregistered03603e68
  • Unregistered03603e68
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

He he, en riktig soldyrkare :rolleyes:  Mej spelar det ingen roll. Jag har semester nu i fyra veckor och har all tid i världen. Kan du inte så är det bara att PM:a om du skulle ha en minut över någon gång. Alltid trevligt att diskutera gemensamma intressen  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Javisst :P Ska kolla med frugan hur hon jobbar

Sorry OT B) ;) men jag såg din gillestuga och den hade varit intressant att titta och lyssan på :D

MVH Kribban

<{POST_SNAPBACK}>

Låter kul, jag ska inte tjata mer utan lägg bara ett PM om du vill ha besök av en gammel gubbe B)

Hade för övrigt varit trevligt om det bor fler i närheten och att man eventuellt kunde träffas och utbyta lite erfarenheter. Om inte annat så kan man ju ljuga lite och ha kul i största allmänhet B)

Ha det gött!!

Postad 20 July 2006 - 10:00

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Större delen som pratar med IÖ är Ino ägare, Så den informationen om att IÖ är Kunnig, Frispråkig och ofta tar ställning, Det fick jag veta nu av dej inte av att ha pratat med han. Det som retar många är denna gudavbildning ni har av IÖ och Ino audio. Precis som Linn ägare. Linn är det bästa enligt många, Ino är det bästa enligt många. B&W är det bästa enligt många. Ser ni något samband? skillnaden är att IÖ har fått en gud stämpel av Ino ägare och att hans ord är eran lag. Jag tvivlar inte ett dugg på att Ino låter bra, Men det gör även andra högtalar märken. Att hävda att Ino är det bästa och att dom klår "dom" och "dom" märkena i väljud det är lite häftigt eftersom alla har vi olika ljud ideal.

Om man har personlig smak så går det aldrig att diskuttera vad som är bäst. Håller man sig till att diskuttera trohet mot inspelningen så kan man göra det. Det gäller att hålla de två sakerna isär!
Vill man inte ha maximal trohet, så skall man förmodligen välja något annat än Ino.

Det är hela tiden andra som ger IÖ Gudstämpel, inte Ino-ägarna. Visst finns det stor respekt, men det har man ju för alla kompetenta yrkesmän! Förstår man inte varför folk köper Ino och varför man lyssnar på IÖ... ja, det är ju inte vårt fel direkt... Det som gör mig så konfys är ju varför folk tar illa upp över att få rekommendationer över bra saker... "tack, men nej tack" är ju ett bra svar om man inte är intresserad, man många kastar sig ut i motdebatt och använda fula ord över en... DET förstår jag inte. Hade samma rekommendation gällt Von Schweikert så hade det inte sagts et enda ord i replik!

Jag måste bara fråga er Ino ägare: Är det nån av er som spelar tyngre hårdrock och mindre bra komprimerade skivor? Hur låter det? eller lyssnar alla på dom dära afrikanska trummorna som IÖ kör på demon? eller kör ni något annat reference material för att uppnå så naturtroget ljud som möjligt. För det jag lyssnar på i hårdrocks väg är då långt ifrån bra komprimerat och gjort för maximalt väljud. Men roligt är det då att lyssna på inte för att det låter så bra som högtalarna kan prestera utan för att jag gillar musiken. Någon av er som har Rammstein - Rosenrot skivan. Den skulle jag vilja veta hur den låter. Speciellt låt 5,7 och 8. Är det extremt välljud? och låter den naturtrogen? Så ifall Ino nu är så naturtrogen tror jag att den sågar sönder min rammstein skiva pga all dålig komprimering och distorision

Det allra mesta låter bra. Hårdrock brukar sällan låta illa pga komprimering - det hör liksom till genrén... Men självklart kommer du att märka vilka av de skivorna som är bäst, för där reser sig nog nackskinnet lite extra. Riktigt dåligt material (ex. Titiyos "Come along") kan bli svårt att lyssna på, ja.... men det är extremt få plattor som är SÅÅÅÅ dåliga. Det är trots allt musiken man gillar, så om en inspelning är lite platt eller dåligt utnyttjat perspektiv eller lite ihoptryckt så märker man ju att den ligger långt från CD-mediats gränser, men det går att stampa foten (trots det inte är Linn :unsure: )

Har inte så mycket hårdrock... lite Majestic och nu senast Lordi... förmodligen mesigt i din smak, men det är häftigt för mig när jag är på det humöret. Låter kanon över mina piP och LTS-baslådor. Finns inget som säger mig att "det här hade funkar bättre över Cerwin Vega". piP ensamma har djupet till att spela det, men de spelar mest på öronen och inte så kroppsligt som man nog vill ha om man skall mangla metal. Basmoduler till eller större Ino så är den invändningen borta.

Postad 20 July 2006 - 10:14

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Nja det vet jag inte om jag vill hålla med om. Har flera skivor som gärna distar och det beror inte på anläggningarna för dom har spelats i alla möjliga märken dyra som billiga. Men sedan finns det dom som låter underbart som du säger nattlorden. Katatonia - The Great Cold Distance är en av dom.

Postad 20 July 2006 - 10:18

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Nja det vet jag inte om jag vill hålla med om. Har flera skivor som gärna distar och det beror inte på anläggningarna för dom har spelats i alla möjliga märken dyra som billiga. Men sedan finns det dom som låter underbart som du säger nattlorden. Katatonia - The Great Cold Distance är en av dom.

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry, jag förstår kanske inte vad du försöker säga.

"Skivor som gärna distar" ? Du menar väl "Skivor med dist inspelad" då? Jovisst, återger man dem så bra som möjligt så får man ju ut den disten så tydlig som det "skall" vara. Då kan de ju mildras i en anläggning som mjukar till allting... (vilket då istället blir hemskt på en inspelning som är lite i mjukaste lager från start)

Postad 20 July 2006 - 10:42

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Jag måste bara fråga er Ino ägare: Är det nån av er som spelar tyngre hårdrock och mindre bra komprimerade skivor? Hur låter det? eller lyssnar alla på dom dära afrikanska trummorna som IÖ kör på demon? eller kör ni något annat reference material för att uppnå så naturtroget ljud som möjligt. För det jag lyssnar på i hårdrocks väg är då långt ifrån bra komprimerat och gjort för maximalt väljud. Men roligt är det då att lyssna på inte för att det låter så bra som högtalarna kan prestera utan för att jag gillar musiken. Någon av er som har Rammstein - Rosenrot skivan. Den skulle jag vilja veta hur den låter. Speciellt låt 5,7 och 8. Är det extremt välljud? och låter den naturtrogen? Så ifall Ino nu är så naturtrogen tror jag att den sågar sönder min rammstein skiva pga all dålig komprimering och distorision

<{POST_SNAPBACK}>

Lyssnar för tillfället mest på Iron Maiden och just Rammstein :unsure: med stor behållning via mina pi60! Varken Maiden eller Rammstein erbjuder sanslöst bra inspelningar men jag tycker att det låter bra ändå och musiken är ju helt fantastisk! Jag tror att anledningen till att vissa inspelningar kan låta illa i Öhmans källare främst beror på att han knappt har någon efterklang, är skivan utan rumsinformation så låter den väldigt platt och tråkigt i hans källare, en egenskap som ska tillskrivas IÖ:s lyssningsrum inte högtalarna han demar.

PS. Jag skulle vilja skriva mer och förklara mig tydligare för att slippa missförstånd och motfrågor men pga av jag inte har internet hemma utan gör alla inlägg på raster på jobbet så kanske mina svar blir lite konstiga ;)

VH micke

Postad 20 July 2006 - 11:18

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Utgångspunkter:
-Alla högtalarkonstruktioner är kompromisser.
-Alla stora märken/modeller/konstruktioner har svagheter respektive styrkor.
-Olika högtalare är gjorda/kräver olika rum.

Det är inte trovärdigt att ino skulle sakna svagheter eller friskriva sig från de lagar som gäller för alla andra tillverkare av högtalare. Så nu så vill jag för trovärdhetens skull:

Ni som är Inoägare:

-Lista de 3 bästa ljudegenskaperna hos dina högtalare

och

-Lista de 3 sämsta ljudegenskaperna hos dina högtalare

Alla vi andra som äger högtalare av andra märken är ju ödmjuka nog att kunna erkänna även den svagaste punkten hos våra högtalare. För att era rekommendationer ska bli trovärdiga så krävs det att ni presenterar ino lite mer nyanserat och ödmjukt.

Postad 20 July 2006 - 11:33

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
-Lista de 3 bästa ljudegenskaperna hos dina högtalare

1) frekvensgång
2) återger musiken med mycket hög trohet
3) väldigt goda fasegenskaper

-Lista de 3 sämsta ljudegenskaperna hos dina högtalare [/b]

1) samma som 2) under bästa - när detta gör fel i musiken för tydliga.
2) nivåbegränsade till 104dB
3) inte faslinjära (vilket pi60 m.fl. är)

Detta gäller Ino piP (i mitt tycke).

Postad 20 July 2006 - 14:53

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Ingen Pip eller 60-ägare som bor neråt skåne och kan erbjuda en provlyssning? Precis köpt hus och tänkte köpa en ny 2-kanalsanläggning framåt vårkanten. Hade vart jäkla kul att lyssna på dessa omtalade tingestar och bilda sig en egen uppfattning.

Postad 20 July 2006 - 16:18

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
Jag personligen har aldrig hört ino och har aldrig egentligen reagerat över dom.
Dock så fick jag upp ögonen för dom när jag läste den här tråden, jag sökte runt lite med google och hittade denna...http://www.sonicdesign.se/oeint0.html
För dom som inte orkar läsa är det en riktigt saftig intervju med IÖ, och säga vad man vill men man får åtminstone känslan av att han vet vad han snackar om...
Mycket intressant läsning som höll mig uppe i går kväll.
Efter detta måste jag nu få mig en provlyssning på dessa innan jag alla fall köper högtalare för ino audio känns som nått man vill ha lyssnat på åtminstone...alla fall när mannen bakom dom drar slutsatsen vid 13 års ålder att typ alla högtalare gjorda av tillverkare bara är ihopplock baserade på näst intill chansningar....

Redigerat av Unregistered8e2ab484, 20 July 2006 - 16:18.

Postad 20 July 2006 - 17:25

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Märkligt att den oerhört kompetenta p60 eller vad den/det nu heter... egentligen borde ha en "extrabas".

<{POST_SNAPBACK}>

Borde? Enligt mig själv som gillar att spela högt på bastung musik så kan jag bara säga att det oftast räcker med par ett par pi60. Ska man spela Infected Musroom på ”enormt” hög nivå så kan man behöva extra luftflyttningskapacitet i basen. Dock har de som varit hem till mig sett ut som fågelholkar då de märker hur starkt det går att spela på tex Infected Mushroom, men jag tänka mig att det finns de som vill kunna spela högre, men jag tror inte att de kommer att ha så bra hörsel i såna fall om några år.
IÖ skriver: ” De flesta köpare av pi60 eller pi60s finner inte skäl att bygga vidare genom att komplettera med bs60. De finner att Ino pi60 respektive pi60 signatur är fullt tillräckliga. Men det kan ända vara bra att veta att bs60 finns att komplettera med."
Och det IÖ skriver här ovan stämmer väl överens med mina egna erfarenheter av pi60, jag kommer dock att skaffa ett par bs-60 eftersom att jag tycker om att ha ett överdimensionerat system där jag inte känner att jag har några begräsningar.

Tydligen är det inte en vanlig subbas, men ändå… skenar inte priset iväg ännu mer om man nu "bör" ha en extrabas, för att det ska fungera tillfredställande?

<{POST_SNAPBACK}>

Troligtvis så kommer man inte att ha något behov av utökad kapacitet i basen, men om man behöver det så kostar bs60 15.000:- helt färdigbyggda (vanlig industri lack) inklusive kontrollboxen.

Har för mig att jag tidigare har läst att p60, enkelt levererar 110-115dB nere vid "jobbiga" frekvenser”.
Hur är det egentligen?

<{POST_SNAPBACK}>

Det klar de absolute INTE, men högt kan de spela! Att pumpa 110-115dB nere i 20Hz tror jag inte så värst många system klarar, oavsett prisklass. Enligt produktkatalogen -06 ser det ut som följer:

pi60 Högsta ljudtryck: >115 dB/par, 100 Hz
pi60s Högsta ljudtryck: >118 dB/par, 100 Hz
pi60s + bs-60 Högsta ljudtryck: >125 dB >100 Hz.
pi60s + bs-60 Högsta ljudtryck (>115 dB 20 - 20 000 Hz)

Sen kan man fråga sig vad Ino folket tycker själv? Har dom någon egen åsikt, eller förmedlar de enbart vad "broschyren" säger?

<{POST_SNAPBACK}>

Klart man har en egen åsikt, sen är det ju bara kul att man har hittat en tillverkare som delar ens åsikter! Personligen så tycker jag att Ino levererar mer än vad jag förväntade mig, men jag läste ju också produktkatalogen med stor skepsis (trodde på hälften typ.

VH micke

Postad 20 July 2006 - 19:00

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Niklas H skrev:"nu senast blev det ca. 22 tusen billigare att
köpa högtalarna som monteringssatser istället för helt färdigbyggda)."
-------------------------------------------

Det var en rejäl timpenning,för inte tar det 2mån att montera dem.

IÖ har jag förstått står för ingenjör Öhman. Ino är hans egna högtalare.Så konstigt att det finns kommersiella bevekelsegrunder bakom propagandan.

Fd Uppsalabon Lars Bengtsson,sedermera USA-emigrant predikade på 80-talet för sina dyra och perfekta bandhögtalare,tror att de gick under namnet Audiotronic,men om jag inte är helt ute och cyklar så hade de egenheten att bilda ozon.

Postad 20 July 2006 - 19:06

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Om ni nu påstår at Ino Audio är så himla bra varför använder då George Lucas
B&W Nautilus 802's 5.1 surround system i sin studio

Bifogad fil(er)

Postad 20 July 2006 - 19:16

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0

Fd Uppsalabon Lars Bengtsson,sedermera USA-emigrant predikade på 80-talet för sina dyra och perfekta bandhögtalare,tror att de gick under namnet Audiotronic,men om jag inte är helt ute och cyklar så hade de egenheten att bilda ozon.

<{POST_SNAPBACK}>

Mannen bakom AudioTronic heter Bo Bengtsson. När det gäller bildandet av ozon tror jag att du blandat ihop det med PlasmaTronic.

Postad 20 July 2006 - 19:19

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Det var en rejäl timpenning,för inte tar det 2mån att montera dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur mkt tror du egentligen som är materialkostnad och andra påslag på ett par högtalare i affär för ~50 papp? Jag påstår inte att ino är värda det för jag har aldrig hört dem men bara för att få perspektiv på det hela.
Vilt gissat: Affären lägger på 25', komponenter 7', arbete/finish 18'? Om man sedan räknar in att IÖ troligen inte vill göra högtalarlådor hela dagarna låter 22' rimligt för jobbet och dessutom hålls serierna av färdigbyggda ner. Motargument?

Vore kul att höra dem men bor på fel kust...

Redigerat av Supernaut77, 20 July 2006 - 19:20.

Postad 20 July 2006 - 19:46

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Man brukar räkna med att materialkostnaden är ca 10% av priset vad högtalarna kostar

Postad 20 July 2006 - 20:36

pergel
  • pergel
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Jag vet precis varför Lucas använder B&W Natilus 8XX som referens, (liksom Abbey road studios mfl), Det är helt enkelt EN av världens bästa högtalare. Jag äger själv Ino piP och är på väg att köpa pi60 inom kort och efter att ha hört pi60, inte bara hemma hos IÖ utan även i mycket mindre smickrande rum, är jag helt övertygad om att kapaciteten hos både 802D och pi60 är mycket stor (jag sa inte lika, men ganska nära). Personligen väljer jag själv att köpa stört välljud för 25000 istället för att köpa marginellt större välljud för 110000. Hade jag 110000 över är valet inte lika självklart, men man kan göra mycket roligt för 85000 utan att behöva tumma särskilt mycket på ljudkvaliten (marginell).

Dessutom spelar pi60 djupare i basen än 802D både i specen och i verkligheten. Det tycker jag är skoj, inte för att det behövs särskilt ofta men det är kul att veta att högtalaren kan........

I övrigt kan jag hålla med måna i tråden om att IÖ ger lite känsla av sekt eller frälsning, men faktum står svart på vitt i mätningar och specar att IÖ är en mycket duktig konstruktör som säljer mycket prisvärda högtalare. Jag är helt klart imponerad av piPs kapacitet och skulle aldrig kunna vara utan dem idag.

För att knyta i hop säcken....... Lucas har nog inte hört talas om IÖ... :unsure:

Postad 20 July 2006 - 20:41

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Det är inte omöjligt att IÖ agerar under olika pseudonymer.Helt riktigt Bo Bengtsson ska det vara.
Har hastigt gått igenom ingenjör Öhmans katekes där han uppenbarligen svarar på sina egna frågor trots att de ger sken av att vara intervjuade av en annan person.Likt religiösa väver han in fakta med mumbo flumbo snack för att ge ett vederhäftigt intryck och dupera aningslösa.
Det behöver naturligtvis inte innebära att produkten vid kritiskt lyssnande bakom draperi i kombination med att man inte vet märket eller priset kan gilla denna.Men placeringen är uppenbarligen viktig-och kan omintetgöra en dyr högtalare från en billig.
På 80-talet när jag själv var i den åldern som antagligen flertalet är i detta forum är, höll konsumentverket på med sådana tester där ett antal lysssnare bakom ridå fick betygsätta olika högtalare.Valet den gången ångrar jag inte 20 år senare.(är naturligtvis partiskt)Fö finns inget äkta.Jag manipulerar ljudet för att vidga stereobilden via en digital sound processor där jag kör med 14ms fördröjning.Dessutom sitter jag nära hörn och högtalarna en bra bit ut från rummet vilket strider från rekommendationerna för Audio Pro 2-25 (mot vägg enl rek)med subbas 1-40.
Hela detta koncept är ju verkligen riktningskänsligt.Vickar man huvudet lite åt sidan så blir det vä alt hö kanal som hörs.Men det blir synnerligen bra tryck i basen som står vid långväggen och bra stereoseparation.
Provade först med att placera de vid långväggen och sitta vid motstående långvägg men det blev bara plattljud med dålit bastryck.Tydligen jätteviktigt med placeringen.
Eftersom jag sitter nära hörn och vid hög volym så uppstår det oönskade reflexer så ska jag prova med dämpmattor bakom/sidan.Nu kan jag ändå inte kräma på då det finns grannar.

Tycker det är lite konstigt att IÖ poängterar att parallella väggar ska undvikas.Hur många av er/oss har sådana bostäder?Hexagonala/oktagonala/runda rum är inte så vanliga.
Jag tror att Öhman verkligen provat ut sitt system men att de i praktiken är avsedda för dem som har separata rum med inredingsmöjligheter.

Fö Hade att göra med en audiofil arbetskollega som var övertygad om att om att ljudet blev bättre med att färga cd-skivornas sidor med tuschpenna.

Postad 20 July 2006 - 20:46

pergel
  • pergel
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Fö Hade att göra med en audiofil arbetskollega som var övertygad om att om att ljudet blev bättre med att färga cd-skivornas sidor med tuschpenna.

:unsure:

Postad 20 July 2006 - 20:54

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Skratta inte.... Han är inte ensam om att tro det

http://www.svalander.se/cd/paint.htm

Postad 20 July 2006 - 20:56

pergel
  • pergel
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Jag vet..... men visst är det roligt........

Postad 20 July 2006 - 21:02

pelar
  • pelar
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Likt religiösa väver han in fakta med mumbo flumbo snack för att ge ett vederhäftigt intryck och dupera aningslösa.

Starka ord Tomas, kan du exemplifera med något citat?

Postad 20 July 2006 - 21:24

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

Om ni nu påstår at Ino Audio är så himla bra varför använder då George Lucas
B&W Nautilus 802's 5.1 surround system i sin studio

<{POST_SNAPBACK}>

George kanske har pratat med IÖ ;) ???

Om jag inte minns helt fel är väl just 802 de högtalare som IÖ uppskattar mest av kommersiella högtalare. Har även läst någonstans att han blivit kontaktad av B&W för att lösa ett problem med deras högtalare men kommer inte ihåg var men det kanske någon annan kan hjälpa till med?

Måste samtidigt påpeka att det är just sådana här inlägg som sätter fart på debatterna för det känns som att man måste gå in och försvara InoAudio´s högtalare. Detta är inte unikt för vi ser det även i andra trådar om högtalare men det blir aldrig rena krig som i Ino trådar.

Det kanske är den svenska avundsjukan som gör sig gällande? :unsure: Vi kanske helt enkelt inte kan acceptera att det sitter en snubbe i en källare i Täby som konstruerar väldigt bra högtalare, framför allt om han kommer från Sverige och samtidigt ifrågasätter mycket som pågår i HIFI branchen.

MVH Kribban :D

Postad 20 July 2006 - 22:19

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
En sak som han tar upp i "intervjun" som faktiskt stämmer väldigt bra och inte går att säga emot, han tar fram högtalare enbart efter ljudet, det är inga design team eller budget team som stopppar honom på samma sätt som ett konventionellt högtalarföretag, han har ju som han skriver inga övriga utgifter utan det är bara han och högtalarna, på ett konventionellt bolag ska design team marknadsförings team och dylikt också ha sin del av kakan...alla dessa kringsaker gör nog att högtalarna blir rätt mycket dyrare.
Så hans högtalare kanske inte är så ofantligt mycket bättre än alla andra men som många har tagit upp så blir dom så pass mycket billigare än sina egentliga konkurrenter.
Och sånt här gillas ju som känt inte i hifibranschen som är i princip uppbyggd på dyrare är bättre.
Liknande diskutioner är ju tampen...många har haft svårt att svälja att deras svindyra förstärkare faktiskt inte är så mycket bättre än en plastlåda för 300:-
Klart det irriterar folk men jag fattar inte varför sektsnacket ska komma på tal ?
Folk kritiserar ju bara hans åsikter dom rättar honom inte...har han verkligen fel om ingen kan säga hur det egentligen ska vara ?

Jag själv väljer med öronen inte ögonen och huvet så ska bli spännande att nån dag lyssna på ino....vet vem jag kanske också blir en helt galen sektmedlem!

Postad 20 July 2006 - 22:42

Fribbe
  • Fribbe
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Okey, Jag är helt ny här och detta är mitt första inlägg, däremot har jag god erfarenhet av HiFi och var till för ca. 5 år sedan medlem i LTS (LjudTekniskaSällskapet). Jag har aldrig hört Inoaudios högtalare, men läst mycket om funderingar, teorier och praktiska lösningar som Ingvar Öhman skrivit. IÖ hade innan han kom med i LTS forskat i över ett decenium kring audio och människans hörsel på KTH, hans specialitet var/ är inom basområdet och för att kunna mäta inom detta område var han tvungen att bygga en plattform 15 meter upp i en björk för inga då dödämpade mätrum klarade av att dämpa i den lägsta basen, så dom mätningar och påföljande arbeten är han ensam om i världen. så därför är hans kunskap främst inom basåtergivning mycket stor, så vad han säger är inte mumbo jumbo utan väl underbyggt utifrån forskning och erfarenhet och har man vistats i högskolemiljö vet man att allt man kan inte är någon absolut sanning alltså även han kan ha fel så var kritisk även mot honom, men oftast har han rätt. B&W`s första kontakt med honom var på en studieresa i LTS regi då ett litet antal medlemmar var på en rundtur i England, bl.a besöktes B&W och där kom IÖ in i ett samtal med representanter för B&W, bl.a så nämnde IÖ att deras klassiska 801 var behäftat med ett fel i mellanregistret och han kom med förslag på hur dom skulle komma tillrätta med felet. Dom provade hans förslag och fann att IÖ hade helt rätt. Senare ville dom ha hans hjälp med att modifiera dom dyrare högtalarna på specifika punkter, men om jag inte har helt fel fick IÖ en munkavle på sig så inte andra skulle efterapa dom. Det bör finnas info om vad jag skrivit hos LTS då allt finns publicerat i Musik Och Ljudteknik(MOLT).

Postad 20 July 2006 - 22:45

pergel
  • pergel
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Det är alltid lika intressant att blåsa upp de här diskussionerna då de flesta kritiker inte ens verkar har hört inos högtalare utan bara spelar hifi-branchen i händerna och tror att dyrast är bäst. I fallet med B&W är det visserligen sant. Sen kan man ju diskutera hurvida de är prisvärda eller inte

Postad 20 July 2006 - 23:02

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Visst kan jag acceptera att det sitter en snubbe i Täby och bygger bra högtalare som många tycker gillar, det tycker jag är både bra och nyttigt en svenne rör om lite i hifigrytan.
Det är inte det som retar mig utan det är att vissa InoAudio ägare har så svårt att erkänna att inoAudio högtalare har sina brister precis som alla andra högtalare märken och att det till och med andra bättre högtalarmärken T.ex. Dynaudio från vårat grannland Danmark som sagt va DANES DON*T LIE
Men inte sitter jag och försvar mina Audience 82 med näbbar och klor för jag vet att det finns bättre högtalare en dem T.ex. Dynaudio Contour 5.3 .

Sen har vi det eviga tjatet om mätvärden visst är dom viktiga men inte så livs viktiga som ni vissa vill ha det till för många högtalare med bra mätvärden men låter inte så bra Typ Canton är bara ett av dem.
Men å andra sidan så finns det två skolor inom detta område de som anser mätvärden är livs viktigt och de som anser att mätvärden är bara en riktlinje, men nog om den diskussionen för den kommer bara att bli som den eviga högtalarkabel debatt
Med andra ord hålla på i evigheter

Kanske man ska ta sig en semester tripp till Täby och hör IÖ med egna örn för folk har en omedveten förmåga att spä på lite för att det ska låta intressantare Det är vetenskapligt bevista

Redigerat av smedjebacken, 21 July 2006 - 00:19.

Postad 20 July 2006 - 23:38

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Alla borde kunna enas om att man får mkt mer för pengarna om man köper komponenterna i delar och gör grovjobbet själv? Hade man kunna köpa en B&W 802 i delar som man bygger låda och monterar själv hade den ju också kostat peanuts...

Postad 20 July 2006 - 23:59

pergel
  • pergel
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Alla borde kunna enas om att man får mkt mer för pengarna om man köper komponenterna i delar och gör grovjobbet själv? Hade man kunna köpa en B&W 802 i delar som man bygger låda och monterar själv hade den ju också kostat peanuts...

Peanuts är väl lite att ta i. De skulle vara billigare, men ändå ganska dyra med tanke på materialval (rohacell, kevlar, kolfiber, diamant..... + komplex låda ).

Jfr ino ( aluminium och polypropylen(plast) och kantig låda)

Båda låter dock bra, och 802 vinner i längden.

Postad 21 July 2006 - 02:27

Unregisteredb82d16ee
  • Unregisteredb82d16ee
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Peanuts är väl lite att ta i. De skulle vara billigare, men ändå ganska dyra med tanke på materialval (rohacell, kevlar, kolfiber, diamant..... + komplex låda ).
Båda låter dock bra, och 802 vinner i längden.

<{POST_SNAPBACK}>

Några till att inte glömma bort:
Reklamkostnader
Frakter hit o dit
Antalet personer som skall ha lönecheckar.

Postad 21 July 2006 - 06:16

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Peanuts är väl lite att ta i. De skulle vara billigare, men ändå ganska dyra med tanke på materialval (rohacell, kevlar, kolfiber, diamant.....  + komplex låda ).

Nu låter det där en aning nedlåtande, men material som låter häftigt och ser häftigt ut och har en del goda egenskaper är inte nödvändigtvis någon helig graal.

Materialet i Inos koner är noga valt och dimensionerat och extremt befriat från lavindistortion och kantupphängningarna är både linjära och extremt tåliga. Tittar man under skalet så hittar man t.ex. att basarna till pi60s var först i världn med bobin i titan...

Lådorna är vad de behöver vara ur ljudets perspektiv - inte för ögat. Däremot finns det få tillverkare som kan anpassa finishen lika mycket, både på fanér och lackfronten.

Själv tycker jag de är vackra, men det tar nog lite tillvänjning. På faktiskt.se finns en tråd med bilder på Ino-högtalare - många läckra utföranden! :unsure:

Men visst... B&W har gjort många konstverk... men också några riktigt fula saker...
Postad bild

Skulle letat upp bild på hemska hembiofrontar, men kan inte finna bild på nätet. (bortcensurerad förmodligen ;) )

Postad 21 July 2006 - 10:02

Unregistered6ed05d64
  • Unregistered6ed05d64
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Peanuts är väl lite att ta i. De skulle vara billigare, men ändå ganska dyra med tanke på materialval (rohacell, kevlar, kolfiber, diamant.....  + komplex låda ).

Nu låter det där en aning nedlåtande, men material som låter häftigt och ser häftigt ut och har en del goda egenskaper är inte nödvändigtvis någon helig graal.

Materialet i Inos koner är noga valt och dimensionerat och extremt befriat från lavindistortion och kantupphängningarna är både linjära och extremt tåliga. Tittar man under skalet så hittar man t.ex. att basarna till pi60s var först i världn med bobin i titan...

Lådorna är vad de behöver vara ur ljudets perspektiv - inte för ögat. Däremot finns det få tillverkare som kan anpassa finishen lika mycket, både på fanér och lackfronten.

Själv tycker jag de är vackra, men det tar nog lite tillvänjning. På faktiskt.se finns en tråd med bilder på Ino-högtalare - många läckra utföranden! ;)

Men visst... B&W har gjort många konstverk... men också några riktigt fula saker...
Postad bild

Skulle letat upp bild på hemska hembiofrontar, men kan inte finna bild på nätet. (bortcensurerad förmodligen :D )

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att en "ful" designad högtalare som låter helt underbart kan bli vacker i betraktarens ögon. Så var fallet för mig när jag lyssnade på Jamo Reference R 909. Ett kylskåp vid första ögonkast.

Under lyssningen hände något:

Den fula ankungen blev en vacker svan :unsure:

Mvh

Igge

Postad 21 July 2006 - 10:03

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Intressant tråd..jag blev inte förvånad att det va så många som va trötta på all hype om ino på diverse forum ..
Varför ino vållar debat är rätt enkelt...när man läser saker som Denna högtalare för 100000kr låter nästan lika bra som mina ino osv osv
Som man bäddar får man ligga :unsure:
Mvh

Postad 21 July 2006 - 11:11

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Största problemet vi har med ino är att vi inte kan acceptera att andra människor tycker om andra högtalare än vad vi tycker om själva. Ino ägarna är nöjda med sina högtalare och varför skulle dom inte vara det? dom har ju köpt dom efter provlyssning, precis som vi andra har köpt andra märken efter provlyssning och vi är ju nöjda. Men precis som en ovan talare sa så är det alltid någon kompromiss i högtalaren B&W, Canton, Sonus Faber ja även mina GamuT för 85kkr. Men det viktiga är ju att man kan leva med den kompromissen/kompromisserna. Jag trivs hur bra som helst med mina högtalare och behöver inte fundera en sekund på att byta. Precis som Ino ägarna dom tänker inte heller en sekund på att byta sina högtalare ifall dom är nöjda. Inos största nackdel och kanske även den enda "vad vet jag" eftersom jag inte har lyssnat på dom. Men dom är så otroligt ful så att det ser ut som om nått man snickrade ihop i 3e klass. Så in i mitt vardagsrum skulle dom aldrig hamna under några omständigheter hur bra dom än skulle låta. För mej är designen nästan lika viktig som ljudet. För mej ska det se snyggt ut när man kommer in och ska lyssna på musik. Samma sak gäller när jag köper ny elektronik, Dom får vara hur bra som helst men ser dom ut som apa kommer dom inte in genom dörren.

Ska vara lite stil nu är detta en bild som jag tog först innan jag städade upp. Kablar och sånt är städat till så det är endat hifi kablarna som syns nu. TVn och bänken skall bort snart. Plattorna under högtalarna skall bort idag. Så då är det bara elektroniken på golvet och 2st högtalare. Stilrent och snyggt.
Bifogad fil  Nybild.jpg   99.41K   3 Antal nerladdningar

Postad 21 July 2006 - 12:06

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Håller med dig där Zlay3r, Köper jag Dyra högtalare så är utseendet helt klart en avgörande del i det hela .
Det finns lixxom en hel del att välja på så att både öga och öra blir nöjda :unsure:
Mvh

Postad 21 July 2006 - 14:07

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Det kanske är den svenska avundsjukan som gör sig gällande? ;) Vi kanske helt enkelt inte kan acceptera att det sitter en snubbe i en källare i Täby som konstruerar väldigt bra högtalare, framför allt om han kommer från Sverige och samtidigt ifrågasätter mycket som pågår i HIFI branchen.

MVH  Kribban :D

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle tro att du har hittat roten till det onda :D !

på ett konventionellt bolag ska design team marknadsförings team och dylikt också ha sin del av kakan...alla dessa kringsaker gör nog att högtalarna blir rätt mycket dyrare.

<{POST_SNAPBACK}>

Inte för att det är något fel på B&W (de gör bra högtalare) men de är ju ett lysande exempel på ett märke som kan konsten att kasta bort pengar på reklam och marknadsföring. Det mest komiska jag sett är en DVD som de skickar med till spekulanterna av de lite dyrare högtalarna. DVD:n är kort och gott en reklamfilm för deras högtalare, jag har den hemma och såg den en gång och tyckte att det var så löjligt så jag trodde inte att det var sant! Filmen är bara gjort i ett syfte, det är att marknadsföra deras dyraste serie, kända personer som berättar att högtalarna är bra, man får se hur det ser ut i fabriken mm… suck…

De skulle vara billigare, men ändå ganska dyra med tanke på materialval (rohacell, kevlar, kolfiber, diamant.....  + komplex låda ).

<{POST_SNAPBACK}>

Frågan är om dessa material till största del bara används för att göra produkterna mer exotiska, det är vad jag helt ärligt tror. Innan man bestämmer vilket material man ska ha i en diskantdome till exempel så måste man ju fundera över vad det är diskantelementet ska göra. Att använda diamant som B&W gör tror jag inte har att göra med att det är det material som krävs, utan snarare något som markandsavdelningen har kokat ihop. Jag menar INTE att det är ett dåligt val för de som är ekonomiskt oberoende, men jag är fullt övertygad om att det finns enklare material som klarar uppgiften lika bra, typ aluminium. Domens kurvatur, dämpning, formatet på baffeln till exempel tror jag är enormt mycket viktigare! Det är ju faktiskt en diskant vi talar om, den utsätts inte för så enorma krafter att de behöver en så enorm styvhet som diamant erbjuder, :D.
( För att få lite perspektiv på saken, jämför IÖ:s dyraste toppsystem (ej fullregisterhögtalare) i68es som kostar 320 000:- , där är diskanten gjort av aluminium. Varför är den det om diamant vore den optimala lösningen? i68es är ju betydligt dyrare än B&W:s högtalare med diamantdiskant)

Intressant tråd..jag blev inte förvånad att det va så många som va trötta på all hype om ino på diverse forum ..
Varför ino vållar debat är rätt enkelt...när man läser saker som Denna högtalare för 100000kr låter nästan lika bra som mina ino osv osv
Som man bäddar får man ligga  :P
Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju bara Ino-ägarnas åsikter, vad ska vi göra? Ljuga kanske, eller vara helt tyst och låta folk gå på samma nit som vi själv gjort en gång i tiden, är det inte bättre att vi säger vår åsikt och så folk för chansen att prova själv, de kanske inte tycker som vi, men vad har vi då gjort för skada egentligen? Tycker de som vi så har de ju sparat både tid och pengar. :unsure:

VH micke

Postad 21 July 2006 - 14:56

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0

Det är ju bara Ino-ägarnas åsikter, vad ska vi göra? Ljuga kanske, eller vara helt tyst och låta folk gå på samma nit som vi själv gjort en gång i tiden, är det inte bättre att vi säger vår åsikt och så folk för chansen att prova själv

Det är givetvis bra att ni säger vad ni tycker om era Ino-högtalare! Hjälper säkert många, men problemet är att många Ino-ägare som skriver på bland annat detta forum är betydligt mer påträngande och tjatiga i sina "rekommendationer" än folk (de flesta åtminstone) som rekommenderar andra märken och sätter alla taggar utåt så fort någon har en avvikande åsikt om dem. Men det är bara min åsikt. Skulle tro att väldigt många "icke Ino-ägare" håller med dock. Om "ni" blev lite mindre tjatiga och påträngande skulle nog fler få lust att lyssna på dem. Som det är nu tror jag att Ino får negativ publicitet av detta, de flesta tröttnar helt enkelt.

Själv tror jag att det ligger en del i "hajpen" och ska försöka lyssna på piP och Pi60 en vacker dag.

Redigerat av matte76, 21 July 2006 - 14:58.

Postad 21 July 2006 - 15:13

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Jag måste komma ut och erkänna att jag har vant mig vid pi60's utseende (men bara i fanerutförande) och skulle inte ha något emot att ha dem rent formmässigt i mitt rum. :unsure:

Hur som helst ... är de raka kurvornas tillbedjan en biprodukt av att de tillverkar mycket studioutrustning?

Postad 21 July 2006 - 15:18

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Inos största nackdel och kanske även den enda "vad vet jag" eftersom jag inte har lyssnat på dom. Men dom är så otroligt ful så att det ser ut som om nått man snickrade ihop i 3e klass.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju den här typen av kommentarer som är så dumma! Och vilka är det som gör dem? Inte är det de som efterfrågar tips i tråd, utan det är andra personer som uttrycker sin avsky parallellt med tipsen!? Innan man känner att man måste säga det så borde man ta sig en funderare över om det är någon överhuvudtaget som uppskattar såna kommentarer, jag tror inte att den som efterfrågar tips om högtalare tycker att det hjälper honom/henne att välja…
Om någon som är skolad inom estetik uttalar sig så kanske det skulle var en promille intressant annars är det bara destruktivt. ;)

PS. Personligen så anser jag att de högtalare som Ino levererar som färdiga har hög finish, långt ifrån vad en 3:e klassare kan åstadkomma med en pensel, formen på nästan alla Ino –högtalare är betydligt intressantare än den vanliga lådformen som de flesta andra högtalare på markanden trots allt har. :unsure:

VH micke

Redigerat av micke5721, 21 July 2006 - 15:19.

Postad 21 July 2006 - 15:59

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Micke: jag kan inte annat än säga att det är tur att vi har olika åsikter gällande utseendet.

PS. Personligen så anser jag att de högtalare som Ino levererar som färdiga har hög finish, långt ifrån vad en 3:e klassare kan åstadkomma med en pensel, formen på nästan alla Ino –högtalare är betydligt intressantare än den vanliga lådformen som de flesta andra högtalare på markanden trots allt har

Du menar en fyrkanting låda som har en insänkning för diskanten. nu syftar jag på Pi60 och piP är ju också bara en fyrkaning avlång låda i mina ögon. Sedan i dom högre prisklasserna blir det lite annars men faktum kvarstår att jag tycker att dom ser ut som skit det kan jag inte förneka. Och du kanske tycker att dom är snygg så vi har olika åsikter om deras utseende. By the way Man kan få vilken högtalare som helst att få extrem hög finish, Gör jobbet själv med fanering eller lämna in till en lackerare valet är ens eget.

QUOTE(zlay3r @ Jul 21 2006, 12:11 )
Inos största nackdel och kanske även den enda "vad vet jag" eftersom jag inte har lyssnat på dom. Men dom är så otroligt ful så att det ser ut som om nått man snickrade ihop i 3e klass.

Det är ju den här typen av kommentarer som är så dumma! Och vilka är det som gör dem?

Varför ska inte jag få stå för min åsikt när det gäller utseendet när ni ska få stå för eran åsikt.

Taggen utåt direkt jag nämnde något negativt jag tycker om Inos högtalare och det enda jag kan verkligen uttala mej om.

Postad 21 July 2006 - 16:04

pergel
  • pergel
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Vad som gör mig mest förbryllad gällande dessa diskussioner är att ingen eller få av de som kritiserar INO:s högtalare till och med erkänner att de aldrig har lyssnat på dessa, och kan ändå påstå att de som lyssnat och äger dessa högtalare har fel.

En annan fråga är varför dessa diskussioner överhuvudtaget kommer upp när utgången ändå är given? :unsure:

Postad 21 July 2006 - 16:28

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Såg på något hififorum i dec 2005 att IÖ avsåg att lägga ned företaget Ino Audio.

Att han och hans högtalare vållat så stor debatt tror jag beror på en kombination av att:
Personlig försäljning och liturgi,
Fundamentalistisk entusiasm
Köpare har svepts med nästan av religiösa skäl
Högtalarna kan inte köpas utan provlyssning och inte skickas utan bara avhämtas.
Marknadskommunikationen andas lite hemlighetsmakeri.Varför bara ha en papperskatalog när allt numera läggs ut på nätet?
När IÖ själv ger sig in i debatten drar han sig inte för okvädingsord gentemot dem han tycker har fel plus att han uteblir med svar då någon vill ha mer kött på benen.

Jag intar inte någon som helst ståndpunkt till dessa högtalares ljudmässiga egenskaper men kan tycka att designen i avsaknad av avancerade formverktyg liknar i vissa fall hembyggen.

Postad 21 July 2006 - 16:54

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

Såg på något hififorum i dec 2005 att IÖ avsåg att lägga ned företaget Ino Audio.

Att han och hans högtalare vållat så stor debatt tror jag beror på en kombination av att:
Personlig försäljning och liturgi,
Fundamentalistisk entusiasm
Köpare har svepts med nästan av religiösa skäl
Högtalarna kan inte köpas utan provlyssning och inte skickas utan bara avhämtas.
Marknadskommunikationen andas lite hemlighetsmakeri.Varför bara ha en papperskatalog när allt numera läggs ut på nätet?
När IÖ själv ger sig in i debatten drar han sig inte för okvädingsord gentemot dem han tycker har fel plus att han uteblir med svar då någon vill ha mer kött på benen.

Jag intar inte någon som helst ståndpunkt till dessa högtalares ljudmässiga egenskaper men kan tycka att designen i avsaknad av avancerade formverktyg liknar i vissa fall hembyggen.

<{POST_SNAPBACK}>

InoAudio piP kan köpas utan provlyssning men måste hämtas på plats. Jag löste det med att en kollega var i Stockholm. Sedan förstår jag inte varför man skulle köpa en högtalare utan att lyssna på den först.

Anledningen till att InoAudio inte har någon hemsida är väl helt enkelt att IÖ inte har kunskapen när det gäller att fixa en hemsida (tror jag).

De debatter som jag har läst där IÖ har varit inblandad i när det gäller högtalare så kanske det är så att han använder okvädningsord men han är inte ensam om det i dessa debatter. Min uppfattning är att han är relativt ödmjuk om man är ödmjuk mot honom och han välkomnar att någon rättar honom om att han fel. Har aldrig varit med att han har uteblivit med svar om man ställt en direkt fråga till han :( .

Jag sveptes inte med av något religöst skäl :( utan jag blev nyfiken och åkte och lyssnade på dessa högtalare hos Nattlorden tillsammans med min fru och sedan var vi "frälsta" ;) .

Dessa rykten angående IÖ som person och oss som kunder till honom är tråkiga att läsa, varför inte ta kontakt med honom själva?? Både emailadress och tel.nr finns ju offentligt ute på nätet. Annars så finns det ett forum där han är aktiv. :wub:

Vad det gäller designen så tyckte inte jag att de var alltför vackra i början men med tanke på hur bra dem är så tycker jag att de är snygga nu :blink: .

MVH Kribban

Postad 21 July 2006 - 17:54

Unregisteredf0ab1868
  • Unregisteredf0ab1868
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Jag kan förstå att "Inoisterna" kan verka påträngande iom sin aldrig sinande ström av beröm och lysningsrekomendationer av Ino-burkarna men det är nog bara för att de(inkl jag själv) tycker att de är såpass bra ljudåtergivare och man vill dela med sig av sina upplevelser och att även andra ska få ta del av dom.
Vi menar inget illa, jag lovar :(

PS. Kul med exemplet ur Lucas Arts studio, jag tänkte just på I.Ös anställning på konsultbasis till företaget i fråga. När vi ännu är inne på Lucas Arts så har vi ju THX där ännu en koppling till Ino/I.Ö finns då THX-normen som säger bl.a att man ska använda 80hz delningsfrekvens till basmoduler är som jag förstår vald pga det som stod i den rapport I.Ö gjorde åt Sveriges Radio som just behandlade något i stil med "optimal placering av högtalare i multikanalssammanhang". De "lånade" helt enkelt rekomendationerna.

Det verkar som iaf det finns ett par som tycker han verkar vara kompetent, inte bara vi Inoägare. Ken Kantor från NHT är och även QRS är ytterligare exempel på sådana som uppenbarligen delar den uppfattningen...

Nä, nu ska jag sluta hyllningen med att säga att mina högtalare är bäst och sedan jag ska avge den 4:de och sista av mina dagliga bönestunder, vänd i riktning mot Lahäll såklart. :( :wub:

Postad 21 July 2006 - 22:38

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Jag håller med Zlay3er ! inos burkar ser ut som Epa ! och även om de låter bra så skulle jag inte sätta in ett par hemma hos mig :( som sagt för priset av dessa inos kan man få MKT :wub: Som låter väldigt bra och ser seriösa ut :(
Hemma bygge Nej tack!
Min åsikt !
Mvh

Redigerat av Unregistered96bcffe5, 22 July 2006 - 09:35.

Postad 22 July 2006 - 00:37

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0

Sedan förstår jag inte varför man skulle köpa en högtalare utan att lyssna på den först.

Av den anledningen du själv påtalar... man kan ju ha lyssnat på dom någon annan stans än hos Ino...

Anledningen till att InoAudio inte har någon hemsida är väl helt enkelt att IÖ inte har kunskapen när det gäller att fixa en hemsida (tror jag).

Hur svårt är det att anlita någon som har den kunskapen? Kostar inte mycket.
Han bygger ju inte lådorna själv heller...

Vad det gäller designen så tyckte inte jag att de var alltför vackra i början men med tanke på hur bra dem är så tycker jag att de är snygga nu :( .

Utseendet likväl som ljudet är ju en smaksak. Själv sätter jag 90/10 (ljud/utseende) som beslutsfaktor, men det finns de som har 10/90 istället.

<{POST_SNAPBACK}>

En av anledningarna till rubriken är väl att inte ens utseendet får det anmärkas på utan att det genast poppar upp diverse försvarstal. Och att IÖ på något sätt via SVT ligger bakom ett delningsfrekvensval för THX, om han arbetat som konsult för andra bolag, om han använder okvädesord i debatter etc har för mig ingen relevans när det gäller vad Inos produkter presterar.

För mig handlar det mer om billig marknadsföring genom att bygga upp myter.

En 10/90-högtalare:

Bifogad fil(er)

Postad 22 July 2006 - 00:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Starka ord från alla. Jag är inte sämre än att jag skulle kunna byta ut mina Vienna mot tex ett par Pi60(s) om dom nu lät så mycket bättre. Problemet är att jag nog inte orkar åka hem till Öhman för att lyssna :wub:

Att det är så att man måste varit hemma hos honom och lyssnat bygger ju på kulten kring Ino rätt rejält. Låt folk få beställa så mycket dom vill istället tycker jag :(

Postad 22 July 2006 - 01:23

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Märkligt att den oerhört kompetenta p60 eller vad den/det nu heter... egentligen borde ha en "extrabas".

<{POST_SNAPBACK}>

Borde? Enligt mig själv som gillar att spela högt på bastung musik så kan jag bara säga att det oftast räcker med par ett par pi60. Ska man spela Infected Musroom på ”enormt” hög nivå så kan man behöva extra luftflyttningskapacitet i basen. Dock har de som varit hem till mig sett ut som fågelholkar då de märker hur starkt det går att spela på tex Infected Mushroom, men jag tänka mig att det finns de som vill kunna spela högre, men jag tror inte att de kommer att ha så bra hörsel i såna fall om några år.
IÖ skriver: ” De flesta köpare av pi60 eller pi60s finner inte skäl att bygga vidare genom att komplettera med bs60. De finner att Ino pi60 respektive pi60 signatur är fullt tillräckliga. Men det kan ända vara bra att veta att bs60 finns att komplettera med."
Och det IÖ skriver här ovan stämmer väl överens med mina egna erfarenheter av pi60, jag kommer dock att skaffa ett par bs-60 eftersom att jag tycker om att ha ett överdimensionerat system där jag inte känner att jag har några begräsningar.

Tydligen är det inte en vanlig subbas, men ändå… skenar inte priset iväg ännu mer om man nu "bör" ha en extrabas, för att det ska fungera tillfredställande?

<{POST_SNAPBACK}>

Troligtvis så kommer man inte att ha något behov av utökad kapacitet i basen, men om man behöver det så kostar bs60 15.000:- helt färdigbyggda (vanlig industri lack) inklusive kontrollboxen.

Har för mig att jag tidigare har läst att p60, enkelt levererar 110-115dB nere vid "jobbiga" frekvenser”.
Hur är det egentligen?

<{POST_SNAPBACK}>

Det klar de absolute INTE, men högt kan de spela! Att pumpa 110-115dB nere i 20Hz tror jag inte så värst många system klarar, oavsett prisklass. Enligt produktkatalogen -06 ser det ut som följer:

pi60 Högsta ljudtryck: >115 dB/par, 100 Hz
pi60s Högsta ljudtryck: >118 dB/par, 100 Hz
pi60s + bs-60 Högsta ljudtryck: >125 dB >100 Hz.
pi60s + bs-60 Högsta ljudtryck (>115 dB 20 - 20 000 Hz)

Sen kan man fråga sig vad Ino folket tycker själv? Har dom någon egen åsikt, eller förmedlar de enbart vad "broschyren" säger?

<{POST_SNAPBACK}>

Klart man har en egen åsikt, sen är det ju bara kul att man har hittat en tillverkare som delar ens åsikter! Personligen så tycker jag att Ino levererar mer än vad jag förväntade mig, men jag läste ju också produktkatalogen med stor skepsis (trodde på hälften typ.

VH micke

<{POST_SNAPBACK}>

Ett stort tack för ett seriöst svar!
Håller förvisso inte med dig fullständigt, men i semestertider är det lugnt...

>115dB @ 100Hz säger absolut ingenting, om vad som händer vid exempelvis "bara" 40hz.

Annars kan man väl bara sammanfatta trådens ämne, plus många andra genom att påstå att smaken är väldigt olika.
Ett simpelt sammandrag:

1. En del ser i första hand till det estetiska.
2. Vissa kan kompensera bort utseendet, och acceptera att det kan handla om ljudet (prestanda).
3. Sen har vi de som absolut måste ha båda delarna.

Ska vi sen blanda in kostnaden... då kan det snabbt bli vanskligt.

Sen kan man fråga sig om utseendet på själva högtalaren är viktig i ett rum som är anpassat för film (helt mörklagt)?
Yttra hellre något om frekvensgång, fas, slagvolym, betryggande ljudnivå eller liknande.

Tycker att det är tråkigt att behöva läsa att vissa högtalare ser ut som ****. Det är sådant man kanske tänker, men inte skriver på ett forum...

Postad 22 July 2006 - 01:59

Tweakarn
  • Tweakarn
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Starka ord från alla. Jag är inte sämre än att jag skulle kunna byta ut mina Vienna mot tex ett par Pi60(s) om dom nu lät så mycket bättre. Problemet är att jag nog inte orkar åka hem till Öhman för att lyssna  :wub:

Att det är så att man måste varit hemma hos honom och lyssnat bygger ju på kulten kring Ino rätt rejält. Låt folk få beställa så mycket dom vill istället tycker jag :(

<{POST_SNAPBACK}>

Absolut inget ont om Öhman eller hans högtalare. Jag kan dock instämma i Martin.m:s kommentarer. Påminner mig en hel del om vissa "snobbförstärkartillverkare" på 90 talet där man var tvungen att få någon form av intyg för att få köpa deras förstärkare. Jösses! snacka om att dessa tillverkare försökte att locka till sig kunder genom att verka otillgängliga :(

Mvh Tweakarn.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.