Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sagem ITD-75

161 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 September 2007 - 20:17

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Har ett par ITD-75. På samtliga finns det ett fel som är irriterande. Texten försvinner på bla Canal+ och några andra kanaler. Det enda sättet att få tillbaka texten är att gå in i menyn och "lagra" om språkvalet. Det räcker att gå in i rätt meny och trycka OK och sen gå ur. Är det någon som har en förklaring eller helst en fix.

/L

Postad 12 September 2007 - 05:41

NILOMA
  • NILOMA
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Jag har samma problem med att textningen brukar försvinna på de danska kanalerna som använder sig av DVB-textning. Brukar lösa det genom att stänga av och sätta på Boxern igen. Dock inget problem som jag tycker är jätteirriterande och normalt stänger jag aödrig av boxen så det har kanske med det att göra.

Postad 12 September 2007 - 08:55

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Problemet kommer inte när man stänger av, utan när man "zappar" mellan kanalerna och framför allt när man bläddrar i EPGn och sen väljer tex canal+.

Postad 20 September 2007 - 20:11

Unregisteredfd67aa39
  • Unregisteredfd67aa39
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Köpte en ITD-75 i dagarna, och ville byta kablarna mot lite bättre doningar. Men med en 3,5 mm till RCA ljudkabel så får jag bara lju i antingen höger eller vänster kanal. Med orginalkabeln funkar det. Har testat kabeln mot både mp3 och mot datorn och den funkar. Vad är det som blir fel...?

Köpte denna kabeln:

kjell o company Clicktronic

Postad 20 September 2007 - 20:38

1951
  • 1951
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Om du kollar noga på originalkabelns 3,5mm kontakt så har den 4 sektioner, den du har köpt har bara 3 sektioner

Postad 20 September 2007 - 23:05

Unregisteredfd67aa39
  • Unregisteredfd67aa39
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Det stämmer, vad innebär det...?
Finns det sådana att köpa?

Tack för det snabba svaret btw!

Postad 21 September 2007 - 12:51

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Köpte en sådan box häromdagen och är nöjd hittills. Kanonbra bild!

Några frågor:

1. När kom senaste mjukvaran? Min står det 2006-06 eller något sådant efter. Finns det senare och hur får man tag på dem i så fall.

2. Går det verkligen inte att sätta timerinspelningar inne i EPG'n?

Postad 21 September 2007 - 13:22

1951
  • 1951
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Angående den Digital Ljudutgången på Sagem boxen, så får du med en 3,5 mm kabel som har 3 rca kontakter på andra sidan. Den vita och den röda rca kontakten är för stereo ljud. Men den gula Rca kontakten är den digitala coaxen. Jag vet inte var man kan köpa en sådan kabel

Postad 21 September 2007 - 15:23

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

Angående den Digital Ljudutgången på Sagem boxen, så får du med en 3,5 mm kabel som har 3 rca kontakter på andra sidan. Den vita och den röda rca kontakten är för stereo ljud. Men den gula Rca kontakten är den digitala coaxen.  Jag vet inte var man kan köpa en sådan kabel

<{POST_SNAPBACK}>

Clas Ohlson säljer sånna kablar.

Postad 21 September 2007 - 21:02

Unregisteredfd67aa39
  • Unregisteredfd67aa39
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Några frågor:

1. När kom senaste mjukvaran? Min står det 2006-06 eller något sådant efter. Finns det senare och hur får man tag på dem i så fall.

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, jag har tyvärr ingen digitalingång på min stereo, så jag får köra med kabeln som följde med...! :rolleyes:

Tack för hjälpen!

Postad 22 September 2007 - 21:07

NILOMA
  • NILOMA
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Några frågor:

<{POST_SNAPBACK}>

Timerinspelningar? Detta är tråden för ITD-75 och den har ingen hårddisk (annars har jag missat något :) ). Den finns nog bara i menyn ändå.

Uppdaterade mjukvaror tror jag kommer automatiskt via Boxernätet, tror inte det finns något annat sätt.

Postad 23 September 2007 - 07:40

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

1. När kom senaste mjukvaran? Min står det 20060701 efter. Finns det senare och hur får man tag på dem i så fall.

<{POST_SNAPBACK}>

Timerinspelningar? Detta är tråden för ITD-75 och den har ingen hårddisk (annars har jag missat något :unsure: ). Den finns nog bara i menyn ändå.

Uppdaterade mjukvaror tror jag kommer automatiskt via Boxernätet, tror inte det finns något annat sätt.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret men det var väl knappast något svar... :)

Timerinspelningar använder jag för att spela in program på min DVD inspelare och att mjukvaran kommer ner via Boxernätet är väl också ganska självklart men vilken är det som gäller och finns det något speciellt tillväga gångs sätt för att få ner den?

Postad 25 September 2007 - 21:19

NILOMA
  • NILOMA
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

1. När kom senaste mjukvaran? Min står det 20060701 efter. Finns det senare och hur får man tag på dem i så fall.

<{POST_SNAPBACK}>

Timerinspelningar? Detta är tråden för ITD-75 och den har ingen hårddisk (annars har jag missat något :( ). Den finns nog bara i menyn ändå.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret men det var väl knappast något svar... :)

Timerinspelningar använder jag för att spela in program på min DVD inspelare och att mjukvaran kommer ner via Boxernätet är väl också ganska självklart men vilken är det som gäller och finns det något speciellt tillväga gångs sätt för att få ner den?

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry, hade lite bråttom där gällande Timerinspelningar. Kan inte hjälpa dig där då jag gör mina inspelningar på en Topfield med hårddisk.
På min står det att mjukvaran är från 2006-07-01, har haft min sedan februari och inte fått någon ny. Den fungerar utan problem så jag har inte jagat någon uppdatering.

Postad 04 October 2007 - 16:40

antondanielsson
  • antondanielsson
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har ett litet problem när jag kör ut singnalen via komponent (YPbPr), 4:3 bilden klipps nämligen av lite i båda kanterna så att bilden blir nästan kvadratisk... Problemet uppstår också med kompositkabeln. Skickar signalen till en datorskärm i 16:10 format (BenQ 241WZ).

Tycker det är ett mycket konstigt fel. Undrar om någon vet vad det kan vara? Är det för att det är en 16:10 skärm?

Redigerat av antondanielsson, 04 October 2007 - 16:58.

Postad 05 October 2007 - 13:32

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
när jag kör komposit sladden in i tv'n via komposit-scart ser bilden korrekt ut

men jag har också ett litet problem:
epg data förutom nu/nästa försvinner c:a 15-20 minuter efter påslag,
dvs går jag in i epg'n direkt efter påslag finns data för flera dagar efter 1 minuten men sen försvinner det efter 15-20 för att återkomma efter drautsättainnätsladden.

liiite sen redigering,
efter 3(ev4) samtal med sagem supporten, så talade de om att det INTE skulle komma nån mer sw uppgradering till denna.

det är för märkligt hur illa nästan alla boxleverantörer behandlar sina kunder, släpper en halvfärdig box, kommer ut med en uppgradering efter 6 månader som löser 1-2 av 5-6 problem och sen inget mer.... echo echo echo
t. ex denna sagem, epg hantering under all kritik, slö i hanteringen, texttv vaddå undersidor.

min gamla nokia 212 är bättre på allt, att den sen är omodern med mkt begränsad epg, lika bra bild, bättre ljud...

Redigerat av tolvman, 07 December 2007 - 10:05.

Postad 05 March 2008 - 11:28

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Igår lade min box av, 13 månader gammal. Jag får ingen signalstyrka eller signalkvalitê. Staplarna visar 1% båda två oavsett vilken kanal man väljer. Har testat med olika antennsladdar och kontaterat att det är inget antennfel (en annan box jag har funkar med samma antennsladd). Enligt manualen så skall man få "blinkningar" ifall tunerdelen är fel (eller något annat för den delen) men det får inte jag utan boxen försöker starta som om inget var fel. Boxens programmvara fungerar men den får alltså ingen insignal. Kanske är det bara glappt någonstans vid just antennsladden. Jag försökte med en "fabriksåterställning" men kommer nu inte förbi installationssteget eftersom steg 2 i den kräver att man har en insignal :)

Någon som råkat ut för likannde eller har något tips?

Postad 05 March 2008 - 12:51

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Inget tips, men man har ju alltid sin 3-åriga reklamationsrätt.

Postad 05 March 2008 - 13:44

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

Inget tips, men man har ju alltid sin 3-åriga reklamationsrätt.

Fick precis reda på av min återförsäljare att Sagem lämnar 24 mån garanti. Funkar för mig ;) Men sen så lär det väl ta ett tag innan ärendet avslutas. Summa summarum: Long time without box :blink:

Postad 05 March 2008 - 15:20

Dobermann8
  • Dobermann8
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Fungerar den här boxen till Comhem digital tv?.
Har en Humax CX-1201C nu men vill byta till en digitalbox med komponentutgång?. Om inte denna fungerar till comhem finns det nån annan box i samma prisklass som gör det?

Postad 05 March 2008 - 19:06

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

Fungerar den här boxen till Comhem digital tv?.

Denna funkar tyvärr inte med ComHem.

Postad 26 March 2008 - 19:22

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Fick idag tillbaka min box reparerad och fullt fungerande. Står att de har bytt en komponent på baskortet. Jaha...glad att det funkar nu iallafall. Det tog en vecka innan jag fick hem reklamationslappen för att kunna lägga på boxen på posten. Men sen gick det snabbt. Från det att jag skickade iväg den tills den var hemma hos mig igen så tog det 5 arbetsdagar. Så där får det utdelas kreds till Sagems reperationsverkstad :) Enligt återförsäljaren så var det tydligen inte helt ovanligt att Sagem boxarna tappade insignalen, ifall nu någon råkar ut för det.

Postad 02 April 2008 - 21:11

Mikael G
  • Mikael G
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är sen igår en nöjd ägare till en ITD-75 :) Jag är rookie inom digitaltv men jag har iaf fått det att lira hyffsat nu väntar jag bara på ett programkort från boxer. Det jag funderar på är den medföljande komponent/scartkabeln, jag skulle vilja byta ut den till nåt bättre, var hittar jag det? Jag hittar inga såna kablar med ljud ut också som på den medföljande kabeln bara med de tre bildkablarna.

Postad 03 April 2008 - 10:31

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1000 inlägg
  • 0

Hej!

Jag är sen igår en nöjd ägare till en ITD-75 :) Jag är rookie inom digitaltv men jag har iaf fått det att lira hyffsat nu väntar jag bara på ett programkort från boxer. Det jag funderar på är den medföljande komponent/scartkabeln, jag skulle vilja byta ut den till nåt bättre, var hittar jag det? Jag hittar inga såna kablar med ljud ut också som på den medföljande kabeln bara med de tre bildkablarna.

Vad får dig att tro att det blir bättre bild med annan kabel?

Postad 03 April 2008 - 15:47

Mikael G
  • Mikael G
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Hej!

De medföljande lakritssnörena kändes inte särskilt påkostade och en uppsättning kralligare kablar med guldpläterade kontakter skulle om inte annat kännas bättre rent psykiskt och förhoppningsvins kanske det ger en förbättring bildmässigt också.

Postad 03 April 2008 - 18:19

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

Hej!

De medföljande lakritssnörena kändes inte särskilt påkostade och en uppsättning kralligare kablar med guldpläterade kontakter skulle om inte annat kännas bättre rent psykiskt och förhoppningsvins kanske det ger en förbättring bildmässigt också.

Jag var nyfiken på detta själv och kopplade ihop min Sagen 75 med den medföljande komponent sladden samt en Topfield 5700 digitalbox via HDMI till en Denon receiver (4306) så att jag kunnde switcha mellan dessa två (Sagem/Komponent samt Topfield/HDMI). Från stärkaren vidare via HDMI sladd till en projektor (Hitachi tx-200, kör i 720p) som visar 100 tum. Skillnaden mellan dessa två boxar var...NADA...inget...zippo...noll. Nja, kanske lite...pyttelite...om man skall vara helt ärlig men det kan ha varit psykologiskt. Alltså, min erfarenhet av TV-sändingar är att det blir ingen synbar skillnad om du kör via komponent (den som följde med Sagem 75) samt en HDMI sladd (supra i mitt fall). Så där ja...nu lär jag få halva Skandinavien på mig :)

Mikael, mitt råd är att du kan lägga de pengarna på annat.

Postad 03 April 2008 - 20:26

Mikael G
  • Mikael G
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Tack för infon kusen, då kan jag nog avstå med hyffsat samvete ändå :)

Postad 08 April 2008 - 21:26

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Då var denna box beställd. ca 860kr inkl frakt från fyndbörsen vilket är ok. Rätt begränsat utbud på boxar med komponent. Kunde iofs köpt en scart till komponent omvandlare för 500kr inkl porto från kabelgiganten å kanske använt en gammal combobox från canaldigital men detta blir smidigare =)

Kommer koppla den till min nya Sony 910 reciver för att sedan gå vidare ut till projjen (hitachi tx-200) genom en HDMI kabel. Ska bli najs att äntligen kunna kolla på tv på projjen med förhoppningsvis bra bild =)

Vad jag förstått så följer det med en scart till komponentkabel men följer det med nån kabel för det digitala ljudet så man kan få igång att direkt?

Tänkte oxå på att jag läste nått i tråden igår om att boxen skickar ut bilden interlaced. Blir det jätte dålig bild då? Min reciver gör ju om komponent signalen till HDMI. Den kanske gör om den till progressiv och scalar upp oxå....får kolla upp den.
Har sedan tidigare en sagem idt-72 i sovrummet som funkar ok så jag blir nog nöjd =)

Postad 08 April 2008 - 21:32

Unregisteredd6e86977
  • Unregisteredd6e86977
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hur mycket bättre bild får man byter från komposit till komponent?

Kan man få ut ljud från coax och stereo kablarna samtidigt?

Postad 08 April 2008 - 22:15

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

Hur mycket bättre bild får man byter från komposit till komponent?

Väldigt mycket bättre. Inklusive min sambo ser skillnad vilket säger en hel del :)

Vad jag förstått så följer det med en scart till komponentkabel men följer det med nån kabel för det digitala ljudet så man kan få igång att direkt?

Nej, det följde inte med någon sladd för det digitala ljudet, tyvärr.

Postad 08 April 2008 - 23:51

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0

Angående den Digital Ljudutgången på Sagem boxen, så får du med en 3,5 mm kabel som har 3 rca kontakter på andra sidan. Den vita och den röda rca kontakten är för stereo ljud. Men den gula Rca kontakten är den digitala coaxen. Du måste bara in i menyn och ställa om från stereo ut till hemmabio i inställningarna.

Svarar på mig själv. Hittade inställningarna till YUV (Scart->Komponent) på boxen, ingen märkbar skillnad på bilden jämfört med Scart->Scart (AV1).
Däremot blev ljudet mycket lägre när jag kopplade in dem två RCA till audio in (komponentingången) på TV'n.
Jag får väl förlänga den medföljande, korta 3,5mm->koaxialkabeln och köra in den i recievern.

Hmm verkar finnas olika bud när det gäller ljudkabeln. jaja märks väl när jag väl får hem boxen.

EDIT:
Fick hem boxen idag. 25 timmar efter beställningen. Bra jobbat fyndbörsen =)
Alla kablar fanns med =)
Det gjorde även att jag kunde se LHC`s andra vinst mot HV71 på projjen =).
Vet inte om jag är känsligt och har för stora krav men tyckte inte bilden var så bra som jag hoppats på.
Projjen rapporterar 720x576@50hz och körs genom en sony str-dg910 reciver ( https://www.prisjakt...kt.php?e=185496 ) som ska kunna lilnje dubbla men inte skala upp. Vet dock inte om den automatiskt linjedubblar allt på alla ingångar eller om man måste ställa in nått. Kör komponent in och hdmi ut. Tycker dock att bilden ser lite kantig ut ibland vilket kan tyda på interlace bild eller? Den ser även lite komprimerad ut tex om man tittat noga runt kanal5 loggan så ser man en liten skugga ibland. Men det beror nog på att sändningen inte är bättre än så. Jag får ge fan i att leta fel på allt hehe. Kan vara så att man på en projj med stor bild lättare ser alla skavanker på en lågupplöst bild. Har ingen direkt erfarenhet av tv på projj sen innan förrutom webtv via vga vilket självklart inte är nån vidare upplevelse. Kom på att jag har en komponentsplitter. får ta och testa att koppla den direkt till projjen och sen växla emellan å se om det blir nån skillnad.

EDIT2:
Kom på en sak till. Får en störning i form av några vita sträck högst upp till vänster i bild. även på skyltar som är röda i hockeyn var det nån form av streck/störning. nått som ni andra har oxå? ska se om jag kan få upp ett kort på det framöver.

Redigerat av PiZZaMaN, 10 April 2008 - 00:27.

Postad 20 May 2008 - 18:58

Bazzoka_nr1
  • Bazzoka_nr1
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Undrar om någon kan svara på varför ljudet inte är lika "högt" mellan kanalerna? Jag antar ljudnivån inte ska vara samma när reklam :P sänds men annars ska den väl det? Använder mej av digital ljudutg till en HK AVR 137.

Postad 02 June 2008 - 04:05

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Någon vänlig själ här inne som vet hur man skall koppla den här boxen till en receiver av märket Marantz sr6001.

Min tanke är att jag ska använda mig utav den här boxen och köra in den i min receiver för att sedan skicka vidare signalen till projjen via en HDMI kabel.

Vad jag förstått är det tre komponentkablar som man använder sig utav, men var kommer ljudet någonstans? Och i sådant fall var kopplar man ljdet in i min receiver från Marantz?

Skulle vara tacksam för svar då Fotbolls EM hägrar snart.

Mvh

G

Postad 04 June 2008 - 14:56

smelnik
  • smelnik
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Har handlat en Sagem ITD-75 idag och kopplat till min projektor, Epson TW700. Vilket lyft att köra komponent istället för komposit som jag gjorde från min gamla Samsung-box. :(
Kan varmt rekommendera den!

Mvh/ Johan

Hej.
Jag har med en Sagem ITD-75 och en Epson TW700. Dock så får jag inte komponent att fungera.
No signal , Not supported få jag som meddelade från TW700.
Hur har du gjort?

/Smelnik

Postad 04 June 2008 - 17:54

smelnik
  • smelnik
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej.
Jag har med en Sagem ITD-75 och en Epson TW700. Dock så får jag inte komponent att fungera.
No signal , Not supported få jag som meddelade från TW700.
Hur har du gjort?

/Smelnik

Det löste sig, hittade var man ändrade signal.

Postad 04 June 2008 - 21:06

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0

Någon vänlig själ här inne som vet hur man skall koppla den här boxen till en receiver av märket Marantz sr6001.

Min tanke är att jag ska använda mig utav den här boxen och köra in den i min receiver för att sedan skicka vidare signalen till projjen via en HDMI kabel.

Vad jag förstått är det tre komponentkablar som man använder sig utav, men var kommer ljudet någonstans? Och i sådant fall var kopplar man ljdet in i min receiver från Marantz?

Skulle vara tacksam för svar då Fotbolls EM hägrar snart.

Mvh

G

Är på jobbet nu men har för mig att det är coax kabel med. typ hörlursplugg i ena änden och phonokontakt i andra. röd och vit är till stereoljud å den gula till digitala ljudet. man ställer in i recivern att den ska ta in ljudet på tex coax CD och bilden på tex komponent 1.
ska kolla om jag inte har en bild på det som följer med på tjejens blogg...
hittade efter mkt letande...
http://liljesson.blo...april/jaja.html

Redigerat av PiZZaMaN, 04 June 2008 - 21:22.

Postad 07 June 2008 - 15:28

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Är på jobbet nu men har för mig att det är coax kabel med. typ hörlursplugg i ena änden och phonokontakt i andra. röd och vit är till stereoljud å den gula till digitala ljudet. man ställer in i recivern att den ska ta in ljudet på tex coax CD och bilden på tex komponent 1.
ska kolla om jag inte har en bild på det som följer med på tjejens blogg...
hittade efter mkt letande...
http://liljesson.blo...april/jaja.html

Tack för hjälpen och fina bilder. Tyvärr kunde jag inte se ngn bild över hur du hade kopplat via länken du angivit, men jag föröker med det det skriftliga istället.

Blev själv lite konfunderad över en kabel som jag inte riktigt vet var jag skall koppla.

Scart komponent är klockren, men den andra kabeln?

Mvh

G

Postad 07 June 2008 - 23:04

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Finns det någon Marantz ägare bland ITD 75 anhängarna?

Jag har stora problem att koppla min enhet till min Marantz sr6001.

Tanken är att boxen skall gå via receivern via komponentkablar för att sedan föras vidare med HDMI från receivern till Projektorn.

Min Receiver hittar ingen box överhuvudtaget.

1. På boxen finns det två scart AUx och TV. Vilken av dessa utgångar ska jag välja?
2. På min receiver finns det 4 st olika komponentingångar: TV, DVD1, DSS + en till. Vilken ingång ska jag välja?

Får jag ordning på detta är det i alla fall en start. Någon som har något bra tips? Jag skulle bli mkt tacksam...

Mvh

G

Postad 08 June 2008 - 00:00

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
sladdbunten under strömadaptern på bilden är till ljudet. gula är coaxaldigital å dom andra stereoljud.
Tror man måste ställa in hur man vill ha ljudet men kommer inte ihåg hur menyn ser ut men tror inte det var så svårt. Jag kopplade först i boxen via komponent men fick *suprice* ingen bild detta pga att komponentutgången inte var aktiv =). Kopplade in den på sovrumstv:n med scart gjorde alla inställningar såsom 16:9 bild å ljud mm å till sist aktiverade jag komponent utgången å bilden blev helt grön om jag inte minns fel (men kunde fortfarande se vad jag gjorde). sparade inställningarna å sen kopplade in den i recivern å fick bild.
För att så ljud på min sony str-910 kopplade jag in komponent på SAT och digitala ljudet på SA-CD/CD in. Stereokablarna är inte inkopplade *kollade precis*. Fick ställa in på recivern att SA-CD/CD ljudingången skulle användas till SAT.
*POFF* bild ut via HDMI och ljud i högtalarna =)
Ska kolla vilken scart jag använder... så...TV kör jag på mao den som är närmast antennkontakterna..

Hoppas du får ordning på det. hojta om det är nått mera du undrar så ska jag försöka svara...

/Magnus

Postad 08 June 2008 - 07:28

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Scarten du bör använda är TV (inte AUX).

Kan nästan bekräfta PiZZaMaN's procedur då jag gjorde likadant fast med en Denon 4806 stärkare. Men det väsentliga vad gäller boxen är:

1. Komponentsignalen på boxen måste aktiveras i dess meny, alltså måste du kunna ta emot bilden via en "sämre" signal först så du kan se självaste menyn och dess val.
2. Den gula sladden från scarten är det digitala ljudet (coax) men jag tror däremot inte jag den behöver någon akivering på boxen , så som komponentsignalen kräver (kommer dock inte ihåg 100%).

Postad 08 June 2008 - 13:56

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

1. Komponentsignalen på boxen måste aktiveras i dess meny, alltså måste du kunna ta emot bilden via en "sämre" signal först så du kan se självaste menyn och dess val.

Hm vad menas med detta?

Tack för hjälpen! Hur som helst, igår fick jag ordning på eländet förrutom att jag misstänker att det är glapp i den röda komponentsladden, ve och fasa. Har redan mailat till SAGEM och ber att dom skickar en ny kabel.

Fick till sist även också ljud i burken via min Marantz

Nu återstår bara en liten sak. Hur gör man för att ändra bild? Vad jag menar är format såsom Letterbox, 4:3 osv...

Som sagt, jag saknar manual helt och hållet så jag har ingen som helst aning?

Ni som har en manual, kan inte ni skriva hur jag går tillväga steg för steg. Igår prövade jag varenda knapp utan att hitta ngt?

Under menyvalet kunde man trycka in ngn kod, jag struntade i detta då jag inte vet vilken kod man ska trycka in? Är det det vanliga 1234 eller är det 0000?

Mvh

G

Postad 08 June 2008 - 18:40

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

Hm vad menas med detta?

Tack för hjälpen! Hur som helst, igår fick jag ordning på eländet förrutom att jag misstänker att det är glapp i den röda komponentsladden, ve och fasa. Har redan mailat till SAGEM och ber att dom skickar en ny kabel.

Fick till sist även också ljud i burken via min Marantz

Nu återstår bara en liten sak. Hur gör man för att ändra bild? Vad jag menar är format såsom Letterbox, 4:3 osv...

Som sagt, jag saknar manual helt och hållet så jag har ingen som helst aning?

Ni som har en manual, kan inte ni skriva hur jag går tillväga steg för steg. Igår prövade jag varenda knapp utan att hitta ngt?

Under menyvalet kunde man trycka in ngn kod, jag struntade i detta då jag inte vet vilken kod man ska trycka in? Är det det vanliga 1234 eller är det 0000?

Mvh

G

Jag menar att du första måste koppla in boxen användandes en signal som är sämre än komponent, t.ex coax, för att kunna gå in i menyn och aktivera komponentsignalen. Tror valet heter något i stil med "TV-Utgång = YUV"

Vad gäller koden så är den 1234

Väl inne i menyn kommer du finna inställningar för 4:3 resp 16:9 (TV-Skärmformat)

Hade för övrigt fel gällandes ljudet, vill du ha ut 5.1 måste du aktivera "HEMMABIO" i menyn "Digital Output"

Postad 08 June 2008 - 23:30

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Jag menar att du första måste koppla in boxen användandes en signal som är sämre än komponent, t.ex coax, för att kunna gå in i menyn och aktivera komponentsignalen. Tror valet heter något i stil med "TV-Utgång = YUV"

Vad gäller koden så är den 1234

Väl inne i menyn kommer du finna inställningar för 4:3 resp 16:9 (TV-Skärmformat)

Hade för övrigt fel gällandes ljudet, vill du ha ut 5.1 måste du aktivera "HEMMABIO" i menyn "Digital Output"

Nu har jag fått ordning på prylarna! Tack för hjälpen!

Jag gick in och aktiverade boxen med 1234. Sedan bytte jag kod till 0000. Först då kunde jag hitta menyn där jag skickar ut ljudet till hemmabion. Det gick inte innan jag tryckte i koden.

Vidare har jag även kopplat samtliga sladdar utan en vit och en svart sladd, vilka jag finner överflödiga. Tyvärr verkar det som att det är glapp i min tv ingång i receivern. Jag fick gå till ingången för VCR istället, då funkade det bättre, dvs utan glapp.
Vidare gick jag in i min meny i marantzen och ändrade från AUTO till Analog istället. Det verkar som att receivern helst vill ta emot via HDMI, fast jag har kopplat analogt. När jag ställde om till Analog slutade det att glappa. Jag ska göra samma procedur imorgon med min TV ingång på receivern och se om detta var felet.

Som sagt, tack för hjälpen!

Mvh

Gustaf A

Postad 09 June 2008 - 23:35

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1560 inlägg
  • 0
Har precis införskaffat mig en ITD-75:a för att avnjuta fotbollen i några veckor. Nu har jag ett problem..... jag får väldigt dålig signal på tv4. svt 1 o 2 bla har jättebra signal men tv4 inte alls bra. Jag vet att dom ligger på 2 olika nät, men kan någon säga vad jag kan göra fel?

Är det så enkelt att en tillverkare av boxar är sämre än någon annan på själva signalmottagningen?

Postad 10 June 2008 - 08:53

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1000 inlägg
  • 0

Har precis införskaffat mig en ITD-75:a för att avnjuta fotbollen i några veckor. Nu har jag ett problem..... jag får väldigt dålig signal på tv4. svt 1 o 2 bla har jättebra signal men tv4 inte alls bra. Jag vet att dom ligger på 2 olika nät, men kan någon säga vad jag kan göra fel?

Är det så enkelt att en tillverkare av boxar är sämre än någon annan på själva signalmottagningen?

Prova rikta om antennen, byt antennen, byt kablar, gör ny kanalsökning och se om det funkar bättre. Teracom.se talar om vilket håll du ska rikta antennen mot.

Postad 10 June 2008 - 16:16

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Något du kan testa är att vrida på antennkontakten som går in i boxen. Det låter kanske löjligt men jag har ett sådant fenomên på min Topfield box. Ibland...en gång i månaden typ...så blir signalen dålig på just 4:an. Alla andra kanaler har bra signal. Då vrider jag bara på kontakten och vips, blir signalstyrkan bra. Man skulle kunna tänka sig att det är glappt i kontakten men det är det inte, eftersom de andra kanalerna har bra signal (vissa 99%). Har frågat runt alla experter vad det kan vara men ingen kan förklara detta. Gissar själv på att det har något med att frekvensen 4:an samt dess sub-kanaler, TV400, TV4Plus etc, är så kännslig att det kan röra sig om ändra signalvägen ytterst lite för att det skall vara märkbart. Nu skrattar säkert alla kunniga åt mig men det bjussar jag på :)

Annars är det som föregående talare nämnde, rikta in antenn och koncenterar då signalen till just TV4. Anledningen är att TV4 ligger överst (eller var det nederst) på frekvensbandet och är därmed kännsligast för störningar.

Postad 10 June 2008 - 22:33

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Hm, intressant!

Jag skall också prova detta när jag får dålig signal. Hur som helst upplever jag att jag har lite bättre bild på exempelvis kanal sex. Fyran är som många riktigt påpekar inte alls lika bra. Å andra sidan märker man stor skillnad på olika kameror vilka fyran filmar med...

G

Postad 11 June 2008 - 08:16

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1560 inlägg
  • 0

Något du kan testa är att vrida på antennkontakten som går in i boxen. Det låter kanske löjligt men jag har ett sådant fenomên på min Topfield box. Ibland...en gång i månaden typ...så blir signalen dålig på just 4:an. Alla andra kanaler har bra signal. Då vrider jag bara på kontakten och vips, blir signalstyrkan bra. Man skulle kunna tänka sig att det är glappt i kontakten men det är det inte, eftersom de andra kanalerna har bra signal (vissa 99%). Har frågat runt alla experter vad det kan vara men ingen kan förklara detta. Gissar själv på att det har något med att frekvensen 4:an samt dess sub-kanaler, TV400, TV4Plus etc, är så kännslig att det kan röra sig om ändra signalvägen ytterst lite för att det skall vara märkbart. Nu skrattar säkert alla kunniga åt mig men det bjussar jag på ;)

Annars är det som föregående talare nämnde, rikta in antenn och koncenterar då signalen till just TV4. Anledningen är att TV4 ligger överst (eller var det nederst) på frekvensbandet och är därmed kännsligast för störningar.

Jag testar det till nästa match. Efter en del trixande så fick jag signalstyrka 50% & bildkvalité 80%, det gjorde att jag slapp frysningarna.... men nöjd är jag ändå inte riktigt än :)
Köpte hem en Dilog-box som back-up ifall det ehövdes, den åker nog tillbaka idag om ingen kan övertala mig om att den kommer ge mig en bättre signal o bild.

Tack för tipsen!

Postad 17 September 2008 - 11:46

Unregisteredc620b1a0
  • Unregisteredc620b1a0
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har just denna box och har ett stort problem! För några dagar sedan gjorde jag en ny kanalsökning pga av SVTs omläggning (15/9). I och med denna nya sökning försvann både kanal 4 och kanal 6. Jag har inget abonemang utan kör enbart via dom fria kanalerna i marknätet. Jag har försökt att göra ominstalation av box, sökt kanalerna både automatiskt och manuellt. Fattar inte vad jag gör för fel!? Bor i ett comhemhus i Linköping.

Kan det vara något fel i Mux 2? Vad ska man göra för att få fram 4.an och 6.an igen!? ;)

Postad 28 September 2008 - 22:58

jaytee
  • jaytee
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa en sån häringa box... Någon som vet om man kan få ut komposit och komponent (eller S-VHS) samtidigt ur scarten? Detta då jag skulle vilja kunna kolla digitalkanaler på min gamla sunk-TV utan att behöva dra igång projjen.

/J

Postad 02 January 2009 - 20:18

Houke
  • Houke
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
OM man inte har kvar den scart:en (kör med min gamla värsting scart) som följde med så man kan utnyttja digitalt ljud. Skulle dena kabel fungera från sagem boxen upp till min Yamaha YSP1000 med en ledig optisk ingång ?'

Mvh Henrik

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.