Den var inte kalibrerad. Det var "ur kartong". (Joe Kanes "förkalibrerade" läge user1)Hej igen Lyckman!
När du mätte upp olika sensorer på H710an, med vad var H710an kalibrerad då?
MVH Magnus
// Lyckman
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Kalibrera sin projektor ?
Startad av
Unregisteredaefc9833
, Oct 25 2006 11:46
116 svar till detta ämne
Postad 26 November 2006 - 21:55 Den var inte kalibrerad. Det var "ur kartong". (Joe Kanes "förkalibrerade" läge user1) // Lyckman Postad 26 November 2006 - 22:03
gör det så stor skillnad ?? , funkar den bäst på nya eller kan man använda den på äldre lcd projjar åxå Postad 08 December 2006 - 10:04
Jag har letat en del på nätet men inte hittat något ställe i Europa att
köpa sin DTP-94. Någon som vet var den finns att få? Mvh, Ingvar Postad 08 December 2006 - 14:37
Jag köpte min DTP-94 (Monacor Optix XR) härifrån.
Det billiga paketet utan massa lullull. Funkade kanon att handla därifrån. // Lyckman Redigerat av Lyckman, 08 December 2006 - 14:39. Postad 08 December 2006 - 14:52
Någon borde göra en seriös guide för "dummies" på det här området för oss som inte är rikigt lika insatt i kalibrering
Postad 08 December 2006 - 15:13 En guide för att göra mätningar med tex Color HCFR + Spyder2 är inga problem att smälla ihop. Svårigheten ligger i hur man skall agera utifrån resultatet av en dylik mätning. Det är väldigt modellspecifikt. Jag kan tex i detalj rätt väl beskriva hur man gör på en Electrohome Marquee 9500LC, men har ingen som helst aning om hur man rattar en pearl. // Lyckman Postad 08 December 2006 - 16:16
Precis... Det svåra är inte att lära sig hur man mäter utan att komma underfund med hur man optimerar just den display man själv har.
Det är ju ett antal parametrar som man vill ha så bra som det bara går, inte bara grå/vitbalans. Skall dock sägas att plasma verkar vara rätt så simpelt att få till gamma/gråbalans på, åtminstone den LG som jag har labbat med. Den "trackar" väldigt bra, alltså kurvorna förändras inte nämnvärt då man justerar RGB utan gamman är som den är och balansen mellan färgerna hålls i ett bra grepp från noll till hundra i output. Samma sak kan INTE sägas om t.ex. min CRT-projektor. Där gäller det att hitta den rätta kombinationen mellan brighntess, contrast samt bias och gain per färg för att få kurvorna så bra som möjligt, de blir aldrig perfekta. För att få bra gammakurvor måste jag applicera gammajustering per färg i Lumagen-scalern. Det jag fortfarande tycker är lite lustigt dock är att en CRT-projektor ser rätt bra ut antingen färgerna är heeeelt fel eller nästan helt rätt. Det samma kan inte sägas om digitala displayer, med dem verkar det dödsviktigt att få till en bra kalibrering... Postad 08 December 2006 - 17:48
Inte hemma nu, men går det att ladda ner programmet och simulera på nått vis för att få ett litet begrepp på hur komplicerat programmet är?
Innan man ev köper spyder el likn. Men det är klart att det kanske är lite svårt att simulera hur någon skärm/projje beter sig när man ändrar värden. Men jag hoppas ni förstår vad jag menar i det stora hela. Skulle varit rätt praktiskt om man hade nån simulerad skärm man kunde ändra inställningar o sånt på och då få se skillnaden i programmet. Postad 20 December 2006 - 00:39
he he, dog tråden nu bara för att jag la in nå knäppt
Hur går det för er med kalibreringarna? Postad 20 December 2006 - 08:54
Man kan köra med simulerad sensor i programmet. Men programmet omfattar inte displayen och hur du skall ratta in den. Som tidigare nämnt är det väldigt modellspecifikt....
// Lyckman Postad 26 April 2007 - 18:19
Lyckman, har du lyckats tillverka ett sstativ för X-rite xxx-94 med ditt smältlim. isåfall skulle jag gärna vilja ta del av den konstruktionen
Över till nästa fråga. Vad jag har förstått är DTP-94 att föredra i budgetsegmentet. Tyvärr har den sålt slut här i sverige, så jag får jaga utomlands. Vill bara försäkra mig om att jag inte gör ett dumt val när jag väljer att satsa på denna. Eg. skulle jag vilja gå på Eye-One Beamer. Men för att inte göra bort mig satsar jag lågt och ser om jag får någon koll på kalibrering öht. Postad 27 April 2007 - 14:32
Jag använde delar av min spyder2 för att göra infästningen. I Spyder 2 Pro-paketet följde det med en liten sugpropp som satt fast i en mojäng som hade infästningsanordning (mutter) för normalt kamerastativ. Jag smältlimmade helt sonika fast sugproppen bak på X-Riten. Alternativt kan man ju alltid limma dit en mutter i rätt dimension.
Beamern är rätt kass vid låg luminans.. Hade inte rekommenderat den för "allround" mätning.... Postad 29 April 2007 - 11:25
Jag har tuggat mig igenom halva tråden på avs. Kan inte se någon anledning att gå på någon annan läsare än X-Rite/Monaco Optix XR som den numera heter.
Skall bara hitta ett bra ställe att beställa den från. Där du köpte den har tyvärr sålt slut alla. Intressant at följa tråden från dess början och se vart det hela slutar till dags dato Postad 02 January 2008 - 19:17
Det slutar här och nu! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |