Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TF5700PVRt - Rapportera fel/önskade funktioner

532 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 July 2007 - 20:49

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

3: Jag laddade ner den senaste MyStuff (complete) och den innehåller en eit2mei.tap som är äldre än den du rekommenderar. Men i readm.txt så står det att man skall överföra alla tap i zip-filen för att de har optimerats till att fungera ihop.
Hur är det med detta???

<{POST_SNAPBACK}>

Den nyare version jag nämnde fungerar utmärkt med MyStuff 5.21a. Generellt sett bör man se till att alltid köra senaste versionerna av de TAPs man behöver, men möjligen (om man är försiktig) avvakta något innan varje uppgradering och se om någon annan noterar några buggar med de nya versionerna. Riskerna för buggar är större med större "versions-steg" förstås, så från eit2mei beta 7.8f som jag har för mig är den som är med i MyStuff-arkivet, till beta 7.8i, har inga nya buggar introducerats men den nyare versionen är justerad för att funka bättre med vår box. Däremot bör man nog avvakta lite när nästa version av MyStuff kommer, innan man uppgraderar till den.

Och... kör INTE RemoteExtender, den funkar inget vidare på 5700:an. Den rör till fjärrkontrollen rätt så ordentligt, faktiskt.

Redigerat av DVBgeek, 15 July 2007 - 20:51.

Postad 16 July 2007 - 10:33

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Och... kör INTE RemoteExtender, den funkar inget vidare på 5700:an. Den rör till fjärrkontrollen rätt så ordentligt, faktiskt.

Absolut! Fjärren funkar nu klockrent sedan RemoteExtender avlägsnades.

Postad 16 July 2007 - 10:34

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
Ett önskemål som kanske Melmac kan hjälpa till med att ordna vore att få fram källkoden till GCC_for_TAP (som baseras på GCC och därmed måste källkoden göras tillgänlig, men det har inte Topfield gjort än så länge).

Tydligen har Topfield inte läst detta: http://gpl-violation...vendor-faq.html

Ironiskt nog så är en av de GPL-licensierade programmen även orsaken till att de brittiska 5800-boxarna lider av en minnesläcka, eftersom Topfield bara stoppade in källkod från ett projekt i betastadiet utan att testa och fixa buggar... :lol: Tacksamt nog finns troligen inte den modulen (libdsmcc) i våra svenska boxar...

För att återgå till faktiska buggar så har jag snubblat över en i min strävan att få eit2mei att funka klockrent med 5700:an. Vår box saknar ju den stabilare EIT-harvesting som kom i 5.12.88. Detta yttrar sig på vår box genom att TAP-API:t inte alltid skickar vidare skördad information till TAPs som frågar efter den, enligt utvecklaren av eit2mei. Så även om programinformationen finns korrekt i Toppyns egen EPG, så dyker bara delar eller eller inget av beskrivningen upp i eit2mei's fil, och eftersom eit2mei bara dumpar vad den får genom TAP-API:et så betyder ju det att den inte får allt det som borde skickas. Fix, please... :D

Redigerat av DVBgeek, 16 July 2007 - 19:29.

Postad 18 July 2007 - 09:31

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

TAP-API:t inte alltid skickar vidare skördad information till TAPs som frågar efter den

Jag har nu undersökt detta närmare och kommit fram till att det inte är TAP-API:et som skickar fel information. Boxens interna EPG skördar istället fel information efter att boxen stått på ett tag.

Just när man startat boxen, skördas EPG:n av Toppyn och beskrivningar av program är då korrekta så långt som Boxer sänder dom (bara några få program framåt har fulla beskrivningar).
Men om boxen får stå på så börjar programinformationen för kommande program att bli konstig, det beror på att om ett program redan har en kort beskrivning (typ "Amerikansk komedi från 1934") så hämtas bara den utökade beskrivningen. Om detta beror på att boxen bara struntar i den korta beskrivningen när den ser att det finns en (utan att jämföra) eller om den på grund av någon bugg inte kan rensa minnet för korta beskrivningar, det vet jag inte, men resultatet blir att den "kortaste" korta beskrivningen slås samman med den utökade beskrivningen (som utgörs av den text som inte fick plats i den "längre" korta beskrivningen) och bildar följande:

(fälten (Short description och Extended description) har jag "skiljt åt" med två pipe-tecken "||")

Amerikansk komedi från 1934|| bussen går sönder ger sig de båda ut på en strapatsrik färd. I rollerna&#58; Clark Gable, Claudette Colbert, Walter Connolly. Regi&#58; Frank Capra.

Och detta är också vad eit2mei får, förstås. Så felet ligger inte i eit2mei eller TAP-API:t, utan i den interna EPG:n och detta "fortplantar" sig sedan nedåt i kedjan. Om man nu startar om boxen så får den interna EPG:n rätt beskrivning:

&#40;It Happened One Night&#41; Amerikansk komedi från 1934. Den bortskämda rikemansdottern Ellie Andrews rymmer från sin far som vill gifta bort henne med en rik playboy. Hon hamnar på en långfärdsbuss där hon träffar journalisten Peter Warner. När|| bussen går sönder ger sig de båda ut på en strapatsrik färd. I rollerna&#58; Clark Gable, Claudette Colbert, Walter Connolly. Regi&#58; Frank Capra.

Men det dröjer ändå flera minuter innan eit2mei får denna information (förutsatt att man konfiguerat eit2mei rätt) och ännu längre innan MyStuff laddar om den uppdaterade datan från eit2mei (upp till en timme om man inte rört så mycket i MyStuff-konfigurationen). Om boxen precis startade upp för att spela in programmet, så är det den manglade beskrivningen som hamnar i filinformationen i MyStuff, inte den kompletta information som den interna EPG:n just fått. Kör man mei2archive så hamnar den manglade informationen även i filhuvudet som visas i Toppyn interna filarkiv.

Återigen: felet ligger inte i eit2mei eller TAP-API:t, utan i den interna EPG:n, så detta är något som Kjaerulff1 eller Boxer måste fixa - boxens EPG hade fungerat utmärkt om Boxer hade sänt sin EPG på samma sätt som i England (dvs att alla program som finns i EPG:n alltid har fulltextbeskrivningar) men eftersom så inte är fallet så är det antingen en firmware-uppdatering som behövs, eller att Boxer skärper sig och fixar sin EPG-data till att inte ändras stup i kvarten utan ha fulltext för alla program på alla kanaler i hela EPG:n längd och bara "ändra" på så vis att nya program läggs till på slutet någon gång i timmen.

Redigerat av DVBgeek, 18 July 2007 - 09:34.

Postad 18 July 2007 - 17:40

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Kan nån förklara denna sak, som jag inte fattar?

Om jag förstått situationen rätt så är det så här:

- Kjerulff säljer en produkt på den svenska marknaden (Topfield-boxen)
- Denna säljs också i ett antal andra länder i Europa
- I Sverige säljs den med en firmware som är sisådär 1-2 år gammal
- Denna firmware har existerande buggar som tillverkaren känner till!
- Tillverkaren har fixat buggarna sen länge och den lagade firmware följer med de boxar som säljs i andra länder men inte i Sverige!
- För andra länder tillhandahåller också tillverkaren firmware på webben så att slutanvändarna kan uppdatera sina boxar så att de slipper buggarna. Men inte för svensksålda boxar...

Mina undringar är nu:
- Varför i all sin dar tillhandahålls inte rättad firmware också i Sverige?

- Är det inte brott mot marknadsföringslagen att sälja felaktiga varor i Sverige när man på andra marknader säljer fullgoda produktversioner?

- Är detta något för Plus eller Expressen eller Konsumentverket att ta en titt på?

Igår drabbades jag igen av buggar i boxen. Hade ställt in inspelning av tre program medan jag var på en tillställning. När jag kom hem hade alla inspelningsinställningarna försvunnit och ingen inspelning startats!
Typisk bugg och jag tror att den diskuterats här tidigare och är att hänföra till firmwarefel som leverantören känner till och har en lösning på men inte gitter att publicera! :angry:

/Bosse

Postad 18 July 2007 - 19:11

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Om jag förstått situationen rätt så är det så här:

- Kjerulff säljer en produkt på den svenska marknaden (Topfield-boxen)
- Denna säljs också i ett antal andra länder i Europa
- I Sverige säljs den med en firmware som är sisådär 1-2 år gammal
- Denna firmware har existerande buggar som tillverkaren känner till!
- Tillverkaren har fixat buggarna sen länge och den lagade firmware följer med de boxar som säljs i andra länder men inte i Sverige!
- För andra länder tillhandahåller också tillverkaren firmware på webben så att slutanvändarna kan uppdatera sina boxar så att de slipper buggarna. Men inte för svensksålda boxar...

Mina undringar är nu:
- Varför i all sin dar tillhandahålls inte rättad firmware också i Sverige?

- Är det inte brott mot marknadsföringslagen att sälja felaktiga varor i Sverige när man på andra marknader säljer fullgoda produktversioner?

- Är detta något för Plus eller Expressen eller Konsumentverket att ta en titt på?

Igår drabbades jag igen av buggar i boxen. Hade ställt in inspelning av tre program medan jag var på en tillställning. När jag kom hem hade alla inspelningsinställningarna försvunnit och ingen inspelning startats!
Typisk bugg och jag tror att den diskuterats här tidigare och är att hänföra till firmwarefel som leverantören känner till och har en lösning på men inte gitter att publicera!  :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Först: den bugg som du drabbats av är med största sannolikhet den som är relaterad till "four flashing dots of death". Du kan se om du drabbats, ifall LCD-displayen bara visar klockan även när boxen är igång (kör INTE TF5000Display när du ska testa detta) och om boxen tar tid att stänga av sig och under avstängningstiden blinkar en lång stund med fyra punkter i displayen. Efter att detta symptom uppträtt kan inte boxen vakna för inspelning förrän strömmen dras ur i väggen och sätts i igen. Själv har jag aldrig drabbats av detta, men det är ett känt fel och finns på alla Topfield-modeller. Topfield har inte lyckats fixa det.
Däremot har användare tagit fram en patch för ett annat liknande problem, som beror på att boxen skickar felaktiga datapaket till frontpanelen vars CPU är ansvarig för att väcka resten av boxen vid en timerinspelning. Tyvärr tror jag inte att den patchen funkar för våra svenska boxar, jag har aldrig drabbats av problemet så jag har inte haft anledning att prova den.
Alternativt kan du ha drabbats av att ett gäng kanaler "bytt mux" i boxens minne, men då kan du fortfarande inte se dom kanalerna och endast inspelningstimers för just dom kanalerna ska ha försvunnit.
Om det är det först beskrivna problemet du drabbats av så löser du det genom att dra ur strömsladden ur väggen en stund. När du sedan sätter i strömmen igen måste du starta boxen för att få rätt tid, sedan kan du sätta timers igen och testa att det funkar.

För att övergå till dina undringar om firmware-situationen i Sverige kontra andra länder: Det är inget unikt för Topfield. Även Dilog dras med samma problem, eftersom dom också bara är distributörer, i deras fall heter tillverkaren Handan. De har också många problem, fler än Topfield, som dom försökt fixa i flera år utan framgång och olika distributörer (t.ex Grundig, TEAC, Legend och Canal Digital) i olika länder får olika gamla versioner av mjukvaran, vissa av buggarna är fixade i vissa länders boxar, i andra inte.
På det hela taget känns hela digitalboxmarknaden väldigt oseriös på det här sättet och skulle må bra av självsanering. Topfield är nog en av de mer "seriösa" aktörerna i och med att de åtminstone vågar stå fram med sitt eget varumärke (det tog ett bra tag att nosa reda på vem som egentligen låg bakom Dilogs boxar, Handan säljer nämligen bara till distributörer som sedan klistrar på sitt eget märke). Å andra sidan har Topfield på senare tid förlorat många ingenjörer som lämnat företaget av olika anledningar och bildat ett konkurrerande företag (BeyonWiz). Topfield har dock också blivit påkommna med att använda GPL-licensierad källkod i sin mjukvara och det är ju knappast bra för deras anseende eftersom användande av GPL-källkod kräver att man också tillhandahåller källkoden för resten av programmet (i det här fallet firmwaren) som man integrerat den i.

Sen ska vi inte dra slutsatsen att Topfields produkter i andra länder är fullgoda. Ja, det finns flera buggar som är fixade i den brittiska versionen och som kvarstår i våra svenska boxar, men å andra sidan dras britterna med en allvarlig minnesläcka pga Topfields val att använda en ostabil GPL-implementering av MHEG (interaktiva tjänster) utan att leta efter buggar i den innan dom la in den i firmwaren. Det finns också exempel på att en box i ett land har haft firmware kompilerad från aktuell källkod och plötsligt i nästa "uppdatering" har en äldre version av källkoden använts och redan fixade buggar har då återvänt.

Vad gäller firmware-tillgängligheten på webben så är situationen mycket rörig och dålig, det håller jag med dig om. På Topfields hemsida ska firmware till alla boxar kunna laddas hem (om man får tro listan dom har) men väljer man t.ex TF5700 får man inga sökresultat. Detsamma gäller TF5100, men dom finns att ladda hem från topfield.fi istället. Kjaerulff1 borde definitivt tillhandahålla ett firmware-arkiv på sin webbsida för samtliga boxar man distribuerar (inte bara dom man släppt en uppdatering för), på samma sätt som görs i England via toppy.org.uk så att man kan jämföra och hitta en firmware som funkar bra för en själv.

Sammantaget har jag iallafall inget tvivel om att Topfield för närvarande är den bästa och absolut den stabilaste Boxer-godkända twintuner-PVR-boxen som finns att tillgå i Sverige. Det närmaste alternativet funktionellt är Dreambox och då talar vi högre kostnad (icke sponsrad) och möjligen mer tids- och kunskapsinvestering från användarens sida, men å andra sidan är firmwaren för Dreambox en öppen mjukvara som finns i många "paketerade" varianter med olika fördelar och nackdelar.

Redigerat av DVBgeek, 18 July 2007 - 19:18.

Postad 18 July 2007 - 22:18

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Först: den bugg som du drabbats av är med största sannolikhet den som är relaterad till "four flashing dots of death". Du kan se om du drabbats, ifall LCD-displayen bara visar klockan även när boxen är igång (kör INTE TF5000Display när du ska testa detta) och om boxen tar tid att stänga av sig och under avstängningstiden blinkar en lång stund med fyra punkter i displayen. Efter att detta symptom uppträtt kan inte boxen vakna för inspelning förrän strömmen dras ur i väggen och sätts i igen. Själv har jag aldrig drabbats av detta, men det är ett känt fel och finns på alla Topfield-modeller. Topfield har inte lyckats fixa det.

Nej, det var inte så här. I stället:
- Hade ställt in inspelning på 3 program via EPG (välj program, tryck inspelningsknappen)
- Lämnade boxen påslagen när jag gick hemifrån (brukar inte stänga den så ofta)
- Var borta 2 timmar och när jag kom hem skulle ett program spelas in sedan en stund men inget Reco syntes på displayen så jag kollade EPG och fann att ingen enda inspelnin var kvar och den tidigare hade inte gjorts heller.

Alternativt kan du ha drabbats av att ett gäng kanaler "bytt mux" i boxens minne, men då kan du fortfarande inte se dom kanalerna och endast inspelningstimers för just dom kanalerna ska ha försvunnit.

Nej, jag har läst om folk som har detta problem men min box har aldrig skiftat runt kanalerna nånsin, de sitter där sökningen i mars placerade dem.

Vad gäller firmware-tillgängligheten på webben så är situationen mycket rörig och dålig, det håller jag med dig om. På Topfields hemsida ska firmware till alla boxar kunna laddas hem (om man får tro listan dom har) men väljer man t.ex TF5700 får man inga sökresultat.

Det var vad jag menade, inga firmware-downloads för 5700....

Sammantaget har jag iallafall inget tvivel om att Topfield för närvarande är den bästa och absolut den stabilaste Boxer-godkända twintuner-PVR-boxen som finns att tillgå i Sverige.

Är det Boxer's fel att Topfield inte uppdaterar den svenska firmwaren då?
Finns det nån sorts avtal mellan Topfield/Kjerulff och Boxer som stoppar uppdateringar????

I så fall borde det vara läge för att offentligt debattera monopolsituationen för Boxer....

/Bosse

Postad 19 July 2007 - 08:14

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

- Hade ställt in inspelning på 3 program via EPG (välj program, tryck inspelningsknappen)
- Var borta 2 timmar och när jag kom hem skulle ett program spelas in sedan en stund men inget Reco syntes på displayen så jag kollade EPG och fann att ingen enda inspelnin var kvar och den tidigare hade inte gjorts heller.

Bosse!

Det var inte så att du i EPGn bara tryckte en gång (istf 2)?

En gång gör bara att boxen byter kanal men påbörjar ingen inspelning. (för att man spelar in på annan spelare via scart el dy)
Två gånger gör att boxen spelar in på sin egen hårddisk

/sintran

Postad 19 July 2007 - 10:03

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Jag har aldrig använt Topfield's egen EPG men jag vet att den hanterar inspelningsinställningar på ett helt annat och mer ologiskt sätt än vad t.ex MyStuff gör. Om du inte redan kör MyStuff så rekommenderar jag verkligen att du prövar det (du behöver även DescriptionExtender och eit2mei isåfall).

Det var vad jag menade, inga firmware-downloads för 5700....

För TF5700 HDMI och TF5710 är det ju logiskt eftersom inga uppdateringar släppts, men för den "vanliga" TF5700 utan HDMI så har det ju släppts uppdateringar som fixar en del problem, men det verkar som om dom bara går att få tag på genom att fråga din TV-handlare eller möjligen Melmac här på forumet.

Är det Boxer's fel att Topfield inte uppdaterar den svenska firmwaren då?
Finns det nån sorts avtal mellan Topfield/Kjerulff och Boxer som stoppar uppdateringar????

Vad jag sa betydde bara att av dom boxar som Boxer testat och godkänt - vilket egentligen bara innebär att mottagarelektroniken är testad och uppfyller Boxers krav - och som alltså går att få subventionerad, så är Topfield idag den stabilaste om man vill ha dubbla tuners och hårddiskinspelning. Dilog skulle kunna varit ledaren om dom A) inte haft så många allvarliga buggar och ;) haft full dubbeltuner-funktion istället för den begränsade funktion den har idag.

Postad 19 July 2007 - 11:22

ollie1035
  • ollie1035
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har en 5700 Topfield Boxermottagare.
Allt fungerar fint med inspelningar men när jag ska titta på ädre inspelningar så säger menyn 1 eller 0 Mb och det går inte att titta på inspelningen. Inga äldre inspelningar fungerar.
Kan det vara en mjukvaruuppgradering som krävs?
Hjälp please

PS Vad är TAP?

Ola

Postad 21 July 2007 - 14:39

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Topfield har dock också blivit påkommna med att använda GPL-licensierad källkod i sin mjukvara och det är ju knappast bra för deras anseende eftersom användande av GPL-källkod kräver att man också tillhandahåller källkoden för resten av programmet (i det här fallet firmwaren) som man integrerat den i.

Ursäkta om jag är lite OT, men det är ju tråden alleredan...

Vad för GPL kod har Topfield använt?

//Michael

Postad 21 July 2007 - 17:30

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag har en 5700 Topfield Boxermottagare.
Allt fungerar fint med inspelningar men när jag ska titta på ädre inspelningar så säger menyn 1 eller 0 Mb och det går inte att titta på inspelningen. Inga äldre inspelningar fungerar.
Kan det vara en mjukvaruuppgradering som krävs?
Hjälp please

PS Vad är TAP?

Ola

<{POST_SNAPBACK}>

Då har du råkat ut för detsamma som drabbat mig nyligen.
Helt plötsligt så gick det inte att spela upp en massa (c:a 15) äldre inspelningar som jag hade sparat. Dels i roten och dels i en underfolder. Foldern själv var plötsligt dubblerad och alla ingående inspelningar där hade längden 0 eller nåt minusvärde och gick inte att spela av.

Detta finns bsekrivet högre upp i denna tråd.

Mjukvaruuppdatering krävs, men det finns inget att uppdatera med....

TAP är särskilda små program som man kan ha för att förbättra funktionerna i boxen. Laddas hem från nätet.

/Bosse

Postad 22 July 2007 - 12:24

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Topfield har dock också blivit påkommna med att använda GPL-licensierad källkod i sin mjukvara och det är ju knappast bra för deras anseende eftersom användande av GPL-källkod kräver att man också tillhandahåller källkoden för resten av programmet (i det här fallet firmwaren) som man integrerat den i.

Ursäkta om jag är lite OT, men det är ju tråden alleredan...

Vad för GPL kod har Topfield använt?

//Michael

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt vad jag kan hitta på toppy.org.uk, åtminstone libpng, Microwindows (Nano-X Window System) och i England även libdsmcc, och på PC-sidan deras gcc_for_tap som är baserad på GCC förstås (men den sistnämnda har dom dragit tillbaka).

Disclaimer: detta är vad användare på toppy.org.uk hittat.

Redigerat av DVBgeek, 14 August 2007 - 15:02.

Postad 22 July 2007 - 21:24

Unregistered29785adf
  • Unregistered29785adf
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Tjenixen!
Jag är (äntligen) nybliven ägare till en 5710PVRt-HDMI och har två frågor.

1. Problem
Tap'en TF5000-Display funkar inte på 5710: "unsupported model".
Nån som kan verifiera på en annan 5710?

2. Feature req:
Sitter med en LG 42" Plasma som i normalt 4:3 läge via Scart ritar en grå ram i sidorna istället för svart som vi kan anse normalt. Detta för att skärmen ska brännas lika mycket över hela skärmen och inte bara i 4:3 bilen.
Nu med 5710 via HDMI och Plasman inställd på 16:9 så blir den s.k. ramen vid 4:3 sändning svart, vilken vi plasmaägare helst vill undvika.
Nån som vet om det finns en TAP för detta? Något för Topfield själva att implementera som option i setup'en?

Hälsar,
Micke

Postad 22 July 2007 - 21:49

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

2. Feature req:
Sitter med en LG 42" Plasma som i normalt 4:3 läge via Scart ritar en grå ram i sidorna istället för svart som vi kan anse normalt. Detta för att skärmen ska brännas lika mycket över hela skärmen och inte bara i 4:3 bilen.
Nu med 5710 via HDMI och Plasman inställd på 16:9 så blir den s.k. ramen vid 4:3 sändning svart, vilken vi plasmaägare helst vill undvika.
Nån som vet om det finns en TAP för detta? Något för Topfield själva att implementera som option i setup'en?

Det gråa är TV'n som visar. Om den gör annorlunda för en HDMI signal så är det ju TV'n som borde ändras och inte boxen. Boxen kan inte ändra detta.

//Michael

Postad 23 July 2007 - 19:48

Unregistered29785adf
  • Unregistered29785adf
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

2. Feature req:

Det gråa är TV'n som visar. Om den gör annorlunda för en HDMI signal så är det ju TV'n som borde ändras och inte boxen. Boxen kan inte ändra detta.

//Michael

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, när boxen sänder ut 4:3 via Scart så växlar tv'n (satt i läge "auto") till 4:3-läge - precis som den ska. Och då med grå ram.
Men med HDMI skickar boxen alltid en 16:9 bild till tv'n, som då beroende på sändningen visas i 16:9 eller som en 4:3 centrerad i boxens 16:9 output (därav denna inställning i boxen, hur en 4:3 sändning ska hanteras).

Så frågan kvarstår: När boxen skickar en 4:3 sändning centrerad i sin 16:9 output, kan jag då modifiera färgen på "ramen". Måste gå för den som kan skriva tap's, eller???

/ Mikael

Postad 24 July 2007 - 16:28

Myskin
  • Myskin
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Angående förlorade inspelningar har detta hänt mig 2 ggr sedan april när boxen införskaffades (inga dubbla mappar men filerna är beskrivna som 0 eller 1 Mb och går inte att spela upp), djävulskt irriterande. Enligt åf som talat med Kjaerulff skall problemet fixas (för framtiden, de inspelade filerna är givetvis förlorade) med omformattering av hårddisken + ny kanalsökning.

Kanske funkar det?
Annars får de nog ta tillbaka boxen...

/Myskin

Postad 24 July 2007 - 18:42

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Angående förlorade inspelningar har detta hänt mig 2 ggr sedan april när boxen införskaffades (inga dubbla mappar men filerna är beskrivna som 0 eller 1 Mb och går inte att spela upp), djävulskt irriterande. Enligt åf som talat med Kjaerulff skall problemet fixas (för framtiden, de inspelade filerna är givetvis förlorade) med omformattering av hårddisken + ny kanalsökning.

Sa dom i vilken firmware version det är fixat i?
Kör du TAPs så kan det kanske vara någon TAP som förstör.

Kan kanske gå att fixa fram dom förlorade inspelningarna med TopfHDRW, men då måste du ansluta hårddisken till en PC (USB-IDE brygga/box funkar bra). TFtool finns också, den supportar gamla TF4000 diskar och även TF5000, men jag tror TopfHDRW är bättre för 5000 familjen (men jag vet inte, tror bara). Naturligtvis bör man tänka på att dessa program även kanske kan förstöra något på disken, så man får mer problem.

//Michael

Postad 26 July 2007 - 10:39

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
Har noterat en intressant sak med timers på TF5700 HDMI: ibland missar den att skicka timers till frontpanelen så att boxen vaknar alltså inte upp ordentligt. Avvaktar resultat från analys av problemet, återkommer med detaljer...

Postad 26 July 2007 - 16:31

Myskin
  • Myskin
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Mich,
jag var kanske lite otydlig. Problemet är inte fixat från Topfield utan jag menade att deras råd var att om man formatterar om hårddisken och gjorde ny kanalsökning så skulla man (med 98% sannoliket) slippa problemet med raderade inspelningar i framtiden.
Visst kör jag TAPs: JAGs, Improbox, Tapcommander, Archive 1.0.

/Myskin

Postad 27 July 2007 - 15:26

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
Bugglista för firmware 3.00:

Ca 2 sek. för tidiga undertexter vid uppspelning: inte fixat. (inlägg)

Saknad automatisk tidshämtning efter strömavbrott: inte fixat. (inlägg)

Uppspelning hänger sig vid återupptagning av uppspelningar: fixat! (inlägg)

"Sätt i kortet" vid återupptagning av uppspelningar från kodade kanaler: fixat! (inlägg)

EPG uppdaterar inte "short description" när Boxer gör det: inte fixat. (inlägg)

Stöd för EIT+ (Boxer Navigator): inte implementerat. (inlägg)

EDIT: Här är två buggar jag inte nämnt tidigare men som finns i både v2.84 och v3.00:

* Ljudet kan försvinna ibland. Har ännu inte utrett exakt vilka omständigheter som triggar denna bugg men den "lossnar" om man trycker på någon knapp på fjärren (eller boxen), så kommer ljudet tillbaka. Dock kan ljudet också försvinna pga tidigare nämnda "flyttande kanaler"-buggen, då resulterar knapptrycket istället i att bilden blir svart och man får ett felmeddelande om att det inte finns någon sändning på den kanalen.

Alla ovanstående buggar är helt oberoende av om man kör TAPs eller inte. Nedanstående triggas dock av en specifik TAP men beror mer på boxen än på TAP:en.

* Boxen kan inte allokera CAM:en (kortet) till inspelningstimern ifall man kör StartChannel. Även om båda tuners då står på en fri kanal (som inte kräver kortet) när inspelningen ska börja, så allokeras inte CAM:en till inspelningstunern när den byter kanal (vilket innebär att om inspelningen sker från en krypterad kanal så blir inspelningen krypterad på disk och måste avkodas om man vill ta backup på den). Om man INTE kör StartChannel så står alltid tuner 1 på inspelningskanalen då inspelningen ska börja, och CAM:en allokeras då alltid korrekt (vilket resulterar i att inspelningen blir avkodad i realtid).

Dessutom, eftersom både TF5700 och HDMI-versionen nu tydligen använder sig av samma firmware-revision (något ändrad för den "vanliga" modellen säkert) så vill jag gärna veta om TF5700 har "gått bakåt" och nu inte uppdaterar sin klocka efter ett strömavbrott (dvs att boxen går igång, hämtar klockan och sedan stänger av sig).

Så tills Melmac tillhandahåller en riktig changelog med vad som förbättrats/förändrats så vi kan utarbeta testcases för att pröva vilka fixar som fungerar, så ser jag ingen anledning för någon att uppdatera.

Redigerat av DVBgeek, 19 December 2007 - 09:11.

Postad 30 July 2007 - 21:02

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Att dom inte fixat "sätt i kortet" är så dåligt... Slött!

Synd att man inte bryr sig som sina svenska kunder. Speciellt inte när det är en s.k. premiumspelare.

(Den är iallafall dyrast)

:)

/Besviken

ps. Låter som man lika gärna kan strunta i att flasha om den.

pps. Återigen cred till DVBgeek som kollat igenom "vår icke officiella" fellogg.

Postad 31 July 2007 - 08:09

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Att dom inte fixat "sätt i kortet" är så dåligt... Slött!

Vill bara nämna att även Dilog lider av i stort sett samma problem med att allokera CAM:en korrekt.

EDIT: En bugg jag undrar om någon annan märkt (i både 2.84 och 3.00) är att om du har två timers programmerade på olika kanaler, och tittar på den ena kanalen (live) under inspelning när den andra inspelningen börjar, så byter boxen till den andra kanalen. Kan möjligen vara bundet till MyStuff.

Redigerat av DVBgeek, 14 August 2007 - 14:58.

Postad 01 August 2007 - 18:41

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

EDIT: Och ovanstående situation bidrar ju också till att skapa helt oförklarliga buggar som man inte verkar kunna (eller orka) rätta till. T.ex är det ett känt problem att en TAP inte får ha en filstorlek på en exakt multipel av 512 bytes, isåfall krashar boxen.  :D  ;)

Ha, kommer att tänka på en bugg i Windows NT. Den klarade inte av att kopiera en fil på exakt 2GB över nätverk (upptäcktes av användare av SQL Server, då den splittar filer till denna storlek). Det var på den tiden då 2GB var stort.

EDIT 2: En bugg jag undrar om någon annan märkt (i både 2.84 och 3.00) är att om du har två timers programmerade på olika kanaler, och tittar på den ena kanalen (live) under inspelning när den andra inspelningen börjar, så byter boxen till den andra kanalen. Kan möjligen vara bundet till MyStuff.

Jag antar att boxen försöker köra live på en tuner och inspelning på den andra. I sådana fall så skulle A användas till live och B till inspelning i ditt fall. När andra inspelningen börjar så måste boxen ta din 'live' tuner (A) för den andra inspelningen. Då du tittar på den tunern så ser du detta kanal byte.

//Michael

Postad 02 August 2007 - 07:59

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Då ingen changelog har dykt upp eller någon ansvarig verkar kunna yttra sig om vad som är ändrat tog jag och skrev ett mejl till Topfield angående över vad som var ändrat mellan 2.84 och 3.00. Efter bara några timmar fick jag detta svar:

---------------------------------
...
Sorry to say, but nearly nothing is improved actually.

In some provinces, the reciever had been able to search only a few channels.

This is fixed.

Best regards,
...
Man kan ju i så fall undra vad de har för regler gällandes versionhanteringen i deras firmware. En ändring av huvudsiffran i ett versionsnummret från 2 till 3 (2.84 till 3.00) brukar i normala fall innebära stora funktions ändringar i samband med t.ex nya modellsläpp. Rena rama buggfixar skall endast innebära att man uppdaterar den sista siffran (t.ex 2.84 blir 2.85). Det känns som antingen så är det svar jag fått helt uppåt väggarna eller så sitter det anställda på Topfield som inte riktigt har koll på vad som gäller....Eller blir det en ny huvudsiffra för varje nytt år? I så fall har vi 4.x om ett halvår :D

SKÄRPNING TOPFIELD!!!

Postad 02 August 2007 - 14:31

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

EDIT 2: En bugg jag undrar om någon annan märkt (i både 2.84 och 3.00) är att om du har två timers programmerade på olika kanaler, och tittar på den ena kanalen (live) under inspelning när den andra inspelningen börjar, så byter boxen till den andra kanalen. Kan möjligen vara bundet till MyStuff.

Jag antar att boxen försöker köra live på en tuner och inspelning på den andra. I sådana fall så skulle A användas till live och B till inspelning i ditt fall. När andra inspelningen börjar så måste boxen ta din 'live' tuner (A) för den andra inspelningen. Då du tittar på den tunern så ser du detta kanal byte.

Nä, det händer även om jag redan tittar på en kanal från en av de två aktuella muxarna. Boxen ska i en sådan situation inte behöva byta kanal, och om man inte kör MyStuff så gör den inte det heller.

Har fått bekräftat nu att det är ett beteende som styrs av MyStuff på grund av nån bugg på dom engelska boxarna som har med BBC1 att göra (och därmed förmodligen med MHEG). Så det beteendet behövs inte i Sverige, men är ändå alltid aktiverat (och har inget med "vår" nya firmware att göra).

Då ingen changelog har dykt upp eller någon ansvarig verkar kunna yttra sig om vad som är ändrat tog jag och skrev ett mejl till Topfield angående över vad som var ändrat mellan 2.84 och 3.00. Efter bara några timmar fick jag detta svar:

...
Sorry to say, but nearly nothing is improved actually.

In some provinces, the reciever had been able to search only a few channels.

This is fixed.

Best regards,
...
Man kan ju i så fall undra vad de har för regler gällandes versionhanteringen i deras firmware. En ändring av huvudsiffran i ett versionsnummret från 2 till 3 (2.84 till 3.00) brukar i normala fall innebära stora funktions ändringar i samband med t.ex nya modellsläpp. Rena rama buggfixar skall endast innebära att man uppdaterar den sista siffran (t.ex 2.84 blir 2.85). Det känns som antingen så är det svar jag fått helt uppåt väggarna eller så sitter det anställda på Topfield som inte riktigt har koll på vad som gäller....Eller blir det en ny huvudsiffra för varje nytt år? I så fall har vi 4.x om ett halvår :rolleyes:

SKÄRPNING TOPFIELD!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Dåligt av Topfield, dom borde införa ett vettigt och standardiserat versionsnumreringsschema. Men även detta är knappast unikt i DVB-världen, Handans alla distributörer sätter sina egna versionsnummer så v1.18 på en Dilog kan mycket väl vara samma som 1.30 på en TEAC t.ex...
Men eftersom Topfield åtminstone heter Topfield överallt, så borde dom ju ha ett centralt versionsnummer också. Och som sagt, att höja huvudsiffran ska ju vara en indikering om att det skett stora och betydelsefulla ändringar och tillägg.
På dom flesta modeller har ju Topfield dessutom ett helt annat versionsnumreringsschema som mer liknar det dom använder för "Device version", nämligen tre "revisionsnivåer" (X.yy.zz) som ju borde vara mer flexibelt och rättvisande.

Men när ju Kjaerulff1 (genom Melmac) dessutom utlovat att alla här rapporterade buggar skulle vara fixade, och inte en enda av dom faktiskt är det, så är det hela ju än mer nedslående. :)

EDIT: Får passa på att åter igen be Kjaerulff1 att implementera stöd för EIT+ i boxen...

EDIT 2: Och så en officiell changelog... :-)

Redigerat av DVBgeek, 14 August 2007 - 15:03.

Postad 14 August 2007 - 19:38

Unregistered29785adf
  • Unregistered29785adf
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som inte är nöjd med bildkvaliten via HDMI på era 5700/5710?
Tänker på informationen i skuggorna samt färgmättnaden (rött speciellt).

Läs mitt inlägg på annan tråd:
https://www.minhembi...dpost&p=1510330

/ Micke

Postad 15 August 2007 - 11:08

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

/ Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Jag!

Se mitt inlägg #85 i denna tråd. Vissa färger blir smetiga. Som när antalet färger är för lågt inställt på datorns grafikkort...

(Har inte orkat lämna in den ännu då hela familjens TV-liv är uppbyggd kring boxen. S-video-snöret levererar tillräckligt bra bild ändå som min receiver skalar upp till 1080i med gott resultat)

Postad 18 August 2007 - 18:34

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
Tänkte bara nämna att buggen (eller designfelet) i Toppyns firmware som gör att Boxers märkliga EIT-utsändning inte skördas som den ska - beskrivet tidigare i denna tråd - nu har fixats av R2-D2 på det engelska forumet. Boxen ser nu aldrig Short Description-fältet som giltigt och skördar det därför alltid på nytt. Har kört det i ett par dagar nu och har nu perfekt funktion på EPG:n, så långt det är möjligt med Boxers udda implementerade EIT-ström. Anledningen att Topfield:en missade på det förut var ju att Topfields programmerare förutsatte att alla leverantörer alltid sänder ut fulltextbeskrivningar för hela EPG-perioden, något som väl också stämmer i i stort sett alla länder utom just Sverige... :)

Hur som helst finns patchen, i form av en TAP som modifierar firmwaren i RAM-minnet så man slipper riskera att flasha om boxen med en "hård-modifierad" firmware, att ladda ner här. OBSERVERA dock att denna TAP endast är till för TF5700PVRt HDMI med firmware v3.00!!!!!!

Redigerat av DVBgeek, 18 August 2007 - 18:35.

Postad 18 August 2007 - 18:44

Rob74
  • Rob74
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Tänkte bara nämna att buggen (eller designfelet) i Toppyns firmware som gör att Boxers märkliga EIT-utsändning inte skördas som den ska - beskrivet tidigare i denna tråd - nu har fixats av R2-D2 på det engelska forumet. Boxen ser nu aldrig Short Description-fältet som giltigt och skördar det därför alltid på nytt. Har kört det i ett par dagar nu och har nu perfekt funktion på EPG:n, så långt det är möjligt med Boxers udda implementerade EIT-ström. Anledningen att Topfield:en missade på det förut var ju att Topfields programmerare förutsatte att alla leverantörer alltid sänder ut fulltextbeskrivningar för hela EPG-perioden, något som väl också stämmer i i stort sett alla länder utom just Sverige...  :)

Hur som helst finns patchen, i form av en TAP som modifierar firmwaren i RAM-minnet så man slipper riskera att flasha om boxen med en "hård-modifierad" firmware, att ladda ner här. OBSERVERA dock att denna TAP endast är till för TF5700PVRt HDMI med firmware v3.00!!!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Såg på engelska forumet att du eftersökte patchen - bra initiativ! Dock blev jag lite orolig då du nämnde att du fick din första felaktiga inspelning i samma veva. Har du kunnat spåra detta till patchen?

Själv fick jag min första missade inspelning idag. Hade gjort en CT på ordet "motorcykel" och när jag kollade mina timers i går kväll/morse så indikerades att kl. 13.00 skulle inspelning ske. När jag kom hem så blev jag dock väldigt förvånad då det inte blivit någon inspelning. Undrar om det har något med för långa "paddings" att göra. När jag senast fick ett problem så hade jag en padding på 60 minuter - denna gången var jag inte så extrem men hade en padding på 15 min. Måste labba med detta och se vad det beror på.

Förresten vilken version av patchen använder du, 2,25 MB-versionen?

/Robban

Postad 19 August 2007 - 07:50

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Mich,
jag var kanske lite otydlig. Problemet är inte fixat från Topfield utan jag menade att deras råd var att om man formatterar om hårddisken och gjorde ny kanalsökning så skulla man (med 98% sannoliket) slippa problemet med raderade inspelningar i framtiden.
Visst kör jag TAPs: JAGs, Improbox, Tapcommander, Archive 1.0.

/Myskin

<{POST_SNAPBACK}>

Inte kul att tappa inspelningar...
Nu har det hänt mig en gång till. Förra gången var det några (15) st inspelningar som försvann med fel längd och var ospelbara. Raderade dessa och fortsatte.
Efter raderingen rapporterades att jag hade c:a 100 Gb ledigt. Innan felet uppträdde hade jag c:a 55 Gb ledigt.

Nu hade jag i alla fall använt boxen ett tag till och kommit ner till c:a 55 Gb ledigt igen när en inspelning plötsligt förlorade sitt namn, det stod bara " ,DVBT" i inforutan. Och när jag bläddrade i listan så fastnade den ibland så att Exit-knappen inte fungerade heller.
Till sist var jag tvungen att stänga av boxen och när jag startade sa den att den måste fixa nåt på hårddisken, vilket tog en stund. När den var klar var ALLA mina inspelningar borta!

Vad 17 kan man göra åt detta???
Är det nåt fel på disken vid c:a 100Gb (har en 160 Gb disk i min Toppy)?
Kan återförsäljaren (Expert) laga detta?
Och vad har kanalsökningen för funktion i sammanhanget (efter en formatering)?

/Bosse

Postad 19 August 2007 - 08:38

Rob74
  • Rob74
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Nu har det hänt mig en gång till. Förra gången var det några (15) st inspelningar som försvann med fel längd och var ospelbara. Raderade dessa och fortsatte.
Efter raderingen rapporterades att jag hade c:a 100 Gb ledigt. Innan felet uppträdde hade jag c:a 55 Gb ledigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur uppträdde dina ospelbara inspelningar? Jag råkade ut för samma sak då jag spelade in en F1-sändning (se ett par poster upp) för ett tag sedan.

/Robban

Postad 19 August 2007 - 11:04

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Såg på engelska forumet att du eftersökte patchen - bra initiativ! Dock blev jag lite orolig då du nämnde att du fick din första felaktiga inspelning i samma veva. Har du kunnat spåra detta till patchen?

Förresten vilken version av patchen använder du, 2,25 MB-versionen?

<{POST_SNAPBACK}>

1. Nej, det verkar inte ha haft något med patchen att göra, har kört den i flera dagar nu utan ytterligare problem. Jag noterade att TV6 körde samma avsnitt dagen efter så det kan ha haft med problem på deras sida att göra.

2. Fel patch - det är två stycken som diskuteras i den tråden - den som är aktuell för vår box är denna - direktlänk. Den andra gör något helt annat som har med cache-storleken att göra, den vi behöver ändrar bara en etta till en nolla för att indikera att boxen alltid ska kolla efter Short Description oavsett om den redan har den i minnet eller inte för ett visst program.

Redigerat av DVBgeek, 19 August 2007 - 11:05.

Postad 19 August 2007 - 23:10

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hur uppträdde dina ospelbara inspelningar? Jag råkade ut för samma sak då jag spelade in en F1-sändning (se ett par poster upp) för ett tag sedan.

/Robban

<{POST_SNAPBACK}>

Dammit!
Förra gången som jag fick fel så raderade Toppyn hela disken vid uppstart så att allt var borta. Eftersom jag antog att detta betydde att den hade lagat disken (formaterat om) så har jag fortsatt använda den.
Men nu i kväll så började det igen!

Jag hade spelat in Planeten förra veckan och den syntes i listan på vanligt sätt tills alldeles nyss.
Men nu har den fått längden -822 (negativt värde) i Toppyns lista medan Altair visar längden 0 kb!
Precis samma symtom som första gången den betedde sig konstigt före sommaren...

För att svara på frågan så uppträder ospelbara inspelningar så att i listan så visas längden nära 0 (kanske 30 Mb) eller nåt negativt värde.
Ett annat sätt som jag också sett är att själva namnet försvunnit i inforutan när man bläddrar ner till det programmet. Då står det bara ",DVBT" i stället för "Programnamn,DVBT".
Försöker man spela av så går det inte.

Just nu har jag kopplat in min laptop för att försöka rädda vad som räddas kan av de inspelningar vi inte tittat på ännu. Tyvärr går det ju så oändligt sakta med USB-sladd! Varför kan inte Toppyn/Altair använda full bandbredd på USB2, tro?

När det är klart skall jag göra några experiment till med att spela in ointressanta program för att se ifall den hänger sig när disken blir fullare och i så fall när.

Sen blir det till att reklamera boxen.
Skit också! Jag som skulle använda den under Friidrotts-VM för att timeshifta tävlingarna från natten till förmiddan....

/Bosse

Postad 22 August 2007 - 18:29

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

/ Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Jag!

Se mitt inlägg #85 i denna tråd. Vissa färger blir smetiga. Som när antalet färger är för lågt inställt på datorns grafikkort...

(Har inte orkat lämna in den ännu då hela familjens TV-liv är uppbyggd kring boxen. S-video-snöret levererar tillräckligt bra bild ändå som min receiver skalar upp till 1080i med gott resultat)

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppas detta bara är buggar på era boxar och inte ett generellt problem. Vitsen med HDMI är ju (delvis åtminstone) att få bättre bild. Speciellt störigt måste det vara för dem som tänkt att köra HDMI in i förstärkaren och på så vis minimera antalet kablar till bildvisaren. Har precis beställt en 5700 HDMI själv och kommer såklart testa detta så fort jag får hem den. En försämring av bilden via HDMI accepterar jag definitivt inte utan då blir det reklamation.

Melmac/Kjaerulf kommentarer?

Redigerat av DrBosa, 22 August 2007 - 18:31.

Postad 22 August 2007 - 18:35

Rob74
  • Rob74
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

/ Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Jag!

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppas detta bara är buggar på era boxar och inte ett generellt problem. Vitsen med HDMI är ju (delvis åtminstone) att få bättre bild. Speciellt störigt måste det vara för dem som tänkt att köra HDMI in i förstärkaren och på så vis minimera antalet kablar till bildvisaren. Har precis beställt en 5700 HDMI själv och kommer såklart testa detta så fort jag får hem den. En försämring av bilden via HDMI accepterar jag definitivt inte utan då blir det reklamation.

<{POST_SNAPBACK}>

Rapportera gärna vad du fick för resultat. Jag kommer som sagt också vilja koppla med HDMI så fort jag har bättre tv och reciever.

/Robban

Postad 22 August 2007 - 18:49

Unregistered29785adf
  • Unregistered29785adf
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

/ Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Jag!

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag jämförde supervideo med HDMI, men kan inte säga att bilden blev varken bättre eller sämre.
Svärtan ser fortfarande platt ut, ska testa komponent och Scart-vga senare.
Kanske det är min LG plasma, men med förra boxen upplevde jag inte detta...

Återkommer.

Postad 27 August 2007 - 07:10

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
borttaget inlägg eftersom problemet är löst...

Redigerat av Unregistered9b117a23, 27 August 2007 - 20:12.

Postad 27 August 2007 - 07:52

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

så kommer min Återförsäljare hem till mig ikväll med en ny antenn så det vore ju bra om jag visste lite mer om detta problemet.

Snacka om guldleverantör! Sån skulle man ha. Var bor du?

/Avundsjuk

Postad 27 August 2007 - 09:59

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
@jack71

den medlevererade korta kabeln mellan tuner 1 och 2 kan vara kass,

Postad 27 August 2007 - 10:28

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

så kommer min Återförsäljare hem till mig ikväll med en ny antenn så det vore ju bra om jag visste lite mer om detta problemet.

Snacka om guldleverantör! Sån skulle man ha. Var bor du?

/Avundsjuk

<{POST_SNAPBACK}>

Nja alltså jag fick låna en bordsantenn över helgen eftersom jag inte fick boxen förrän på Fredag kväll efter att han hade stängt. Så ikväll ska vi sätta upp en väggantenn utomhus och sånt gör väl många ÅF gissar jag?

Mitt tidigare problem med att boxen tappar kanaler vid inspelning är numera löst och precis som Tolvman skrev så berodde det på dålig kabel mellan Tuner 1 och tuner 2. Nu är väggantenn uppsatt och nu ska det testas!!!

Fråga: Är det så som någon skrev att man kan formatera hårddisken en gång för att därmed minimera risken att råka ut för att hårddisken plötsligt raderas så som Bo B råkat ut för???

Redigerat av Unregistered9b117a23, 28 August 2007 - 06:58.

Postad 29 August 2007 - 10:51

Rob74
  • Rob74
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

/ Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Jag!

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Rapportera gärna vad du fick för resultat. Jag kommer som sagt också vilja koppla med HDMI så fort jag har bättre tv och reciever.

/Robban

<{POST_SNAPBACK}>

Har precis blivit ägare till en plasma med HDMI - givetvis köpte jag direkt en HDMI-kabel för att testa med min box. Följande resultat fick jag:

576p = bra bild, ingen större skillnad mot scart, kanske lite skarpare.
720p = blekare färger, syns tydligast när jag ändrar i systeminställningar, den gula listen blir betydligt blekare.
1080i = som ovan.

Frågan är då vad det är för egentlig skillnad mellan 576p och RBG-scart, någon som vet?

/Robban

Postad 29 August 2007 - 17:11

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Har precis blivit ägare till en plasma med HDMI - givetvis köpte jag direkt en HDMI-kabel för att testa med min box. Följande resultat fick jag:

576p = bra bild, ingen större skillnad mot scart, kanske lite skarpare.
720p = blekare färger, syns tydligast när jag ändrar i systeminställningar, den gula listen blir betydligt blekare.
1080i = som ovan.

Frågan är då vad det är för egentlig skillnad mellan 576p och RBG-scart, någon som vet?

/Robban

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Scart RGG är en analog signal medan 576p är en progressiv digital signal.
Mvh Göran.

Postad 02 September 2007 - 14:16

cbergoo
  • cbergoo
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Är det någon som vet var man får tag på en firmware som fungerar på TF5700 HDMI? Har köpt en för att kunna kolla på VM i friidrott, men inte funkar SVT-HD heller... Jag uppdaterde med den firmwaren som fanns (numera borttagen) på http://www.i-topfield.com Det enda som händer var att den la upp multipplar av SVT-HD kanaler. Efter omstart så hänger den sig efter 10 sekunder med fryst bild och vägrar reagera på varken fjärrkontroll eller knapparna. Någon som vet vad man skall göra? Är det bara så att Topfield inte riktigt är färdigutvecklad och man måste köpa något annat?.

:) , grymt besviken

Redigerat av cbergoo, 02 September 2007 - 14:18.

Postad 02 September 2007 - 14:27

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Den klarar inte HD.

Postad 02 September 2007 - 14:34

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Är det någon som vet var man får tag på en firmware som fungerar på TF5700 HDMI? Har köpt en för att kunna kolla på VM i friidrott, men inte funkar SVT-HD heller... Jag uppdaterde med den firmwaren som fanns (numera borttagen) på http://www.i-topfield.com Det enda som händer var att den la upp multipplar av SVT-HD kanaler. Efter omstart så hänger den sig efter 10 sekunder med fryst bild och vägrar reagera på varken fjärrkontroll eller knapparna. Någon som vet vad man skall göra? Är det bara så att Topfield inte riktigt är färdigutvecklad och man måste köpa något annat?.

;) , grymt besviken

<{POST_SNAPBACK}>

Denna box har ingen HDTV-mottagare, så det är därför det inte blev HD för dig.
Det förhåller sig så att det inte finns en enda Boxer-godkänd markbox på den svenska marknaden som klarar HD!
Jag har letat och jag har bara hittat två boxar, en från DILOG och en från Sagem som klarar HD-mottagning (MPEG4). Men ingen av dessa är Boxergodkänd (betyder att man inte kan använda Boxerkortet och därigenom se de kodade kanalerna)! Ingen av dem har dessutom hårddisk även om priset är i klass med hårddisk-boxar.

Slutsatsen är att för att se på HD i marknätet får man antingen kosta på sig c:a 3000 kr och köpa en av dessa boxar och sen koppla om antenn och TV-anslutning när man vill titta på HD-TV. När man vill se övriga kanaler blir det till att koppla tillbaka till Boxer-boxen igen...

HDTV är helt enkelt inte klart ännu. :)

En annan sak som jag tycker är nästan bedrägeri är när man marknadsför dyra TV-apparater och säger att de är Full-HD-klara med digitalmottagare för marknätet och sen visar det sig att inte ens dessa super-apparater klarar av att ta emot HDTV i sin digitalmottagare!
Jag köpte en Sony KDL-40W2000 i början av sommaren bl.a. eftersom den var helt HD-klar med maxade pixlar och digitalmottagare. Men inte kunde man se HD med den inte! ;)

Join the club!

/Bosse

Postad 02 September 2007 - 18:18

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Jag har letat och jag har bara hittat två boxar, en från DILOG och en från Sagem som klarar HD-mottagning (MPEG4). Men ingen av dessa är Boxergodkänd (betyder att man inte kan använda Boxerkortet och därigenom se de kodade kanalerna)! Ingen av dem har dessutom hårddisk även om priset är i klass med hårddisk-boxar.

Att en box inte är Boxer-godkänd betyder inte att man inte kan använda den med ett Boxer-kort. Allt som krävs är att boxen klarar Viaccess-systemet. Det finns gott om folk med Dreambox och Twinhan-CI-kort som kan intyga att Boxer-godkännandet inte påverkar boxarnas funktionalitet. Det enda ett Boxer-godkännande egentligen innebär (senast det nämndes av någon här på forumet) är att tuner-delen har blivit testad under svenska mottagningsförhållanden och att mjukvaran innehåller dom begränsningar som Boxer kräver, nämligen att boxen ska kunna söka automatiskt efter bästa sändare (det funkar inte bra på någon box, så första rådet från supporten är alltid att göra en manuell sökning) och att man inte ska kunna flytta om eller ta bort kanaler utan dom ska ligga precis som Boxer har definierat.

Min egentliga anledning att göra detta inlägg är att jag noterat lite förändringar på Topfield's sajt gällande våra boxars firmware:

Det verkar som om man nu dragit tillbaka firmware 3.00 för TF5700PVRt HDMI (den finns kvar för "vanliga" TF5700), och ersatt TF5700PVRt i listan med TF5710PVRt HDMI och anger för denna box att firmware 2.89 (daterad 26 februari 2007) just släppts (står till och med på förstasidan på deras sajt!).

Vet inte om man ska ta detta som ett tecken på att dom hittat allvarliga fel i 3.00 som påverkar HDMI-boxarna eller om det bara är ett litet förbiseende (själv har jag iallafall kört 3.00 sedan den släpptes utan att märka problem som inte fanns i 2.84). Firmware från 5710:an har ju ett annat system-ID så det är inte bara att lägga in firmware:n i en 5700 HDMI hur som helst.... :) ;)

Redigerat av DVBgeek, 02 September 2007 - 18:26.

Postad 02 September 2007 - 18:38

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Min egentliga anledning att göra detta inlägg är att jag noterat lite förändringar på Topfield's sajt gällande våra boxars firmware:

Det verkar som om man nu dragit tillbaka firmware 3.00 för TF5700PVRt HDMI (den finns kvar för "vanliga" TF5700), och ersatt TF5700PVRt i listan med TF5710PVRt HDMI och anger för denna box att firmware 2.89 (daterad 26 februari 2007) just släppts (står till och med på förstasidan på deras sajt!).

Vet inte om man ska ta detta som ett tecken på att dom hittat allvarliga fel i 3.00 som påverkar HDMI-boxarna eller om det bara är ett litet förbiseende (själv har jag iallafall kört 3.00 sedan den släpptes utan att märka problem som inte fanns i 2.84). Firmware från 5710:an har ju ett annat system-ID så det är inte bara att lägga in firmware:n i en 5700 HDMI hur som helst....  :)  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Har du en länk till den firmwaresida som gäller för svenska TopField-boxar?

Jag har en TF 5700PVRt från slutet av februari och jag är ganska less på felen i denna nu:
- EPG funkar miserabelt dåligt! Jag har en gammal Sagem box (3-4 år gammal) och på den funkar EPG alltid. Men på TF5700PVRt så är det allt som oftast bara två program som listas upp och det varierar mellan kanalerna också, en kanal kan ha full lista medan exvis TV4 har två program från idag och sedan full lista för nästa dag. Saknar alltså alla programmen däremellan!
Det bara måste vara ett firmwarefel!

- Sen har jag råkat ut för upprepade fall av korruption av inspelade program där några eller en hel hög program blivit korrupta (negativ fillängd eller ändrat filnamn eller liknande). En gång formaterade boxen om hela disken vid omstart!
Också något som verkar vara firmware-bugg....

Så jag skulle verkligen vilja få en uppdatering av firmware till min box....

/Bosse

Postad 02 September 2007 - 21:10

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

--- snipp ---

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag hittat länken till Topfield och laddat ner firmwarefilen:

TopField fabrikssite

Men hur gör man för att ladda in den i boxen?
Och om det inte fungerar, hur får man tillbaka den gamla firmware som man har förut i boxen?
Kan man först spara ner den existerande firmware innan man uppdaterar?

Nån som vet hur det går till?

Och hur kan man få reda på vad de förbättrat i den nya versionen?

/Bosse

Postad 03 September 2007 - 08:42

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

--- snipp ---

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag hittat länken till Topfield och laddat ner firmwarefilen:

TopField fabrikssite

Men hur gör man för att ladda in den i boxen?
Och om det inte fungerar, hur får man tillbaka den gamla firmware som man har förut i boxen?
Kan man först spara ner den existerande firmware innan man uppdaterar?

Nån som vet hur det går till?

Och hur kan man få reda på vad de förbättrat i den nya versionen?

/Bosse

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ju alltid hämta hem Toppy Tools som är en kommersiell produkt, men det går att testa den i 30 dagar om jag inte mins fel. Men hjälp av den kan du först göra en backup av din befintliga firmware och sedan skicka upp din nya.

Tag en titt på:
http://toppytools.com/

/Kjell

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.