Spela in högtalare
296 svar till detta ämne
Postad 05 April 2007 - 23:19
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Vad är det för mening att ägna sig åt hifi som hobby om man påstår att alla prylar låter lika i ett blindtest?
Chris, det gör jag väl absolut inte, och det tror jag även du förstår mycket mycket väl.
Men om du höjer lite på ögonbrynen så ser du förhoppningsvis att vi faktiskt är påväg dit jag hoppas jag själv är påväg. En mer kritiskt lagt bransch där nivån av tvivelaktiga argument hålls till ett minimum. Läste du förresten tidigare i tråden att B&W själva var sparsmakade i sina åsikter om inspelning av högtalare?
MVH /Chuck
PS. Nej, jag tror inte heller många klarar att skilja ett rotelsteg på 5000 kr från ett krelldito för 300000 kr i ett blindtest, inte du heller.
<{POST_SNAPBACK}>
Eftersom jag inte gillar att spendera pengar i onödan är jag alltid kritisk när jag lyssnar på hifi. Jag kräver alltid att bli övertygad om att det finns en hörbar skillnad hos en komponent eller kabel. När det gäller B&W så äger jag själv ett par som förbättrades med inspelning. B&W är dock ett företag med mycket seriös profil så de vill säkerligen hålla sig utanför den infekterade debatten om inspelning har någon effekt. Förstärkare och slutsteg är naturligtvis svårare att höra skillnad på än t.ex. CD-spelare. Om man däremot lyssnar öppet, förutsättningslöst och noterar sina egna intryck av musiken så hittar man de skillnader som gör att man kan skilja medan två olika komponenter. Om man bara lyssnar på två olika produkter är det enkelt. Lyssnar man på tio olika produkter blir det oftast för svårt att hålla isär lyssningsintrycken. Min erfarenhet är att alla komponenter behandlar ljudet olika på något sätt som är hörbart.
Redigerat av Unregistered1197, 05 April 2007 - 23:22.
Postad 05 April 2007 - 23:27
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Chris, det låter bra det, jag misstror dig inte för fem öre.
B&W skrev ju faktiskt att de erkände hörselns tillvänjande som en betydande del av inspelningsfenomenet.
MVH
/Chuck
Postad 05 April 2007 - 23:51
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Nja, även om jag gillar vad B&W gör med sina högtalare behöver jag inte tro på allt de skriver.
Eftersom jag nyligen lyssnade på inspelade och oinspelade exemplar av samma högtalare och noterade en skillnad som är helt konsekvent med den förändring som jag har hört så kan min tillvänjning inte ha något med saken att göra.
Många personer som spelar in högtalare gör det dessutom "tyst" till exempel genom att fasvända och ställa högtalarna mittemot varandra med en filt över. Andra låter högtalarna stå och spela på dagarna när de är på jobbet.
Eftersom personen inte lyssnar på högtalaren under inspelningen i exemplen ovan så kan ju inte förändringen bero på tillvänjning.
Redigerat av Unregistered1197, 05 April 2007 - 23:52.
Postad 06 April 2007 - 01:18
Adelson
-
Adelson
-
Rookie
-
9 inlägg
Rico01:
Du gör ett stort misstag när du antar att de mätningar du hänvisar till bevisar att inspelning av högtalare inte har hörbara effekter. I själva verket är det ju naturligtvis så, att de endast bevisar att de parametrar som mätts inte har förändrats. Det som mätts säger inte allt om hur en högtalare låter, det är väldigt mycket mer komplicerat än så.
Sen föreställer sig de flesta att inkörning främst handlar om att de rörliga delarnas upphängning mjukas upp. De mätningar du presenterar verkar vara inriktade på att spåra effekter av det. Visst har det också betydelse, men det finns andra saker som har större inverkan på ljudet.
En viktig sak är härdningen av limfogar mellan talspole och bobin, och mellan bobin och membran. Dessa limfogar härdar av värmen från talspolen och når inte sin slutgiltiga hårdhet fören efter en viss tid. Fram till dess förekommer olinjära elastiseranden i överföringen av rörelsen från talspole till membran. Att det förvränger ljudet förstår alla.
Jag har läst lite om Ingvar Öhmans syn på det här med inspelning av högtalare. Jag själv har inga bevis att presentera för att inspelning av högtalare ger hörbara effekter, men jag är övertygad om att han skulle kunna visa något sådant om han ville. Den som känner till IÖ vet att det brukar vara så att när han presenterar en uppfattning så är den extremt väl och vetenskapligt underbyggd. :-)
Du har i alla fall hittills inte presenterat några bevis för att inspelning av högtalare inte har hörbara effekter.
Postad 06 April 2007 - 06:12
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
RICO
Vågar du inte svara mig ???
Ser du var jag är på väg
Är du lite feg.
Postad 06 April 2007 - 06:43
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Adelson, intressanta saker du skriver. Var kan jag läsa mer om vad Öhman säger om saken? Du har i alla fall hittills inte presenterat några bevis för att inspelning av högtalare inte har hörbara effekter.
Helt korrekt. MVH /Chuck
Postad 06 April 2007 - 08:58
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Rico01:
Du gör ett stort misstag när du antar att de mätningar du hänvisar till bevisar att inspelning av högtalare inte har hörbara effekter. I själva verket är det ju naturligtvis så, att de endast bevisar att de parametrar som mätts inte har förändrats. Det som mätts säger inte allt om hur en högtalare låter, det är väldigt mycket mer komplicerat än så.
Sen föreställer sig de flesta att inkörning främst handlar om att de rörliga delarnas upphängning mjukas upp. De mätningar du presenterar verkar vara inriktade på att spåra effekter av det. Visst har det också betydelse, men det finns andra saker som har större inverkan på ljudet.
En viktig sak är härdningen av limfogar mellan talspole och bobin, och mellan bobin och membran. Dessa limfogar härdar av värmen från talspolen och når inte sin slutgiltiga hårdhet fören efter en viss tid. Fram till dess förekommer olinjära elastiseranden i överföringen av rörelsen från talspole till membran. Att det förvränger ljudet förstår alla.
Jag har läst lite om Ingvar Öhmans syn på det här med inspelning av högtalare. Jag själv har inga bevis att presentera för att inspelning av högtalare ger hörbara effekter, men jag är övertygad om att han skulle kunna visa något sådant om han ville. Den som känner till IÖ vet att det brukar vara så att när han presenterar en uppfattning så är den extremt väl och vetenskapligt underbyggd. :-)
Du har i alla fall hittills inte presenterat några bevis för att inspelning av högtalare inte har hörbara effekter.
<{POST_SNAPBACK}>
Självklart inte några stenhårda bevis, dock mer än vad som framkommit från "den andra sidan" som endast lutar sig mot sina egna lyssningsintryck och "att alla jag känner"-argumentet vilket i sig är ett kvasiargument och inget bevis på att inspelning av högtalare verkligen ger effekt. Och om det nu ger sådan fantastisk effekt, bevisa det för oss som är klentrogna. Bevisa det genom objektiva testresultat, och inte era egna subjektiva lyssningsintryck. Ska detta vara så svårt om så många som ni säger verkligen tror att det ger resultat såsom ni förespråkar? Knappast. LTS skriver på sin hemsida: "En potentiell fallgrop vid alla uppgraderingar och speciellt vid användningen av en referenslös metodik för utprovning av apparater, är att det mänskliga psyket och dess inre referens är adaptiv, det vill säga de påverkas och formas kontinuerligt av intryck och erfarenheter. Den inre referensen är därmed inte den fasta punkten som en referens egentligen ska vara. Hur lätt den inre referensen rubbas, illustreras enkelt med att lyssna på musik med baskontrollen vriden till maximum under en period, för att därefter vrida till neutralt läge varvid man ofta omedelbart uppfattar musiken som tunn och basfattig. Ytterligare en stund senare har man vant sig och uppfattar inte musiken som tunn längre. Ibland kan det räcka med så kort tid som 15 minuter, eller till och med 15 sekunder för att en förskjutning skall ske, men ibland blir det ingen förskjutning oavsett tidsförlopp. Detta varierar beroende på person, situation och vilken typ av förändring det är frågan om. " Om inspelning ger någon effekt, måste du vara där för att lyssna på högtalarna, eftersom det mesta jag läst tyder på att det är psykologisk förvirring. Då är råd som att sätt högtalarna på spelning när du går till jobbet totalt värdelöst. Det är sådana råd som ges till intet ont anande personer som gör att liknande sägner vandrar vidare. Och det är sådana sägner som gör att skrupelfria personer kan lura skjortan av folk genom att sälja stenar för bättre ljud. Inspelning av "högtalarna" verkar ingen kunna påvisa, jag är dock helt med på att människans hörsel påverkar detta fenomen. Men ta då och säg vad det handlar om, nämligen adaption av hörseln, inte inspelning av högtalare. Mr Välljud, för tredje gången: jag har redan svarat dig. Att du sen inte förstår mitt svar är inte mitt problem.
Postad 06 April 2007 - 09:04
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Mr Välljud, för tredje gången: jag har redan svarat dig. Att du sen inte förstår mitt svar är inte mitt problem.
Du inser att om du svarar på min fråga så faller ditt resonemang vilket gör att du undviker mig. Rätt. Det är OK om du inte vill tappa ansiktet.
Postad 06 April 2007 - 09:13
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Rico.
Här ovan när jag frågade om du var feg så var det på en skämtsamt sätt. Så inga missförstånd uppstår.
Hur kommer det sig att en ny bil drar 1-3dl mer bensin per mil innan den är inkörd.???
Samt att den har 10-30km/h lägre toppfart och sämre acceleration. ??
Redigerat av mr-välljud, 06 April 2007 - 09:14.
Postad 06 April 2007 - 09:19
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Mjep
Var detta det svar jag fick på min fråga. Vad betyder det???. Kom igen nu då. Jag är dum så jag förstår inte.
Postad 06 April 2007 - 09:19
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
En intressant fråga (för mig som inte vet) som har lite med debatten att göra är ju om du lyckas hitta två högtalare med samma mätvärden.....låter dessa högtalare likadant???
Postad 06 April 2007 - 09:30
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Hur kommer det sig att en ny bil drar 1-3dl mer bensin per mil innan den är inkörd.??? Samt att den har 10-30km/h lägre toppfart och sämre acceleration. ??
<{POST_SNAPBACK}>
Det har antagligen med motorns mekaniska inslitage att göra. Kanske rolig jämföresle, men som jag ser det icke gällande i prakiken då en högtalares konstroktion på nästan alla punkter skiljer sig från en högtalares. MVH /Chuck
Postad 06 April 2007 - 09:33
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Varför ?
En högtalare är väl vadå 90% mekanik. eller. Borde väl vara en relevant jämförelse.
Postad 06 April 2007 - 09:33
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
ooops..
Redigerat av mr-välljud, 06 April 2007 - 09:35.
Postad 06 April 2007 - 09:34
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
....
Redigerat av mr-välljud, 06 April 2007 - 09:37.
Postad 06 April 2007 - 09:37
Unregistered46a10d28
-
Unregistered46a10d28
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Postad 06 April 2007 - 09:42
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Varför ? En högtalare är väl vadå 90% mekanik. eller. Borde väl vara en relevant jämförelse.
<{POST_SNAPBACK}>
Som jag ser det är de för olika för att göra några bra jämförelser. Men ger du mig några bra exempel på mer exakt vad det är som sliter in sig i en högtalare, som man lätt kan överföra på en bilmotor så är jag självklart beredd att ompröva min åsikt. Jo, det finns ju uppenbarligen rörliga delar i en högtalare, men berskriv gärna vad det är som ändrar sig under inspelningstiden mer explicit. Adelson har en bra poäng som jag inte hade en aning om förut och som är värd att undersöka. Något i den stilen med lite substans mer än att "högtalaren rör sig" som argument, det vet vi alla. MVH /Chuck
Postad 06 April 2007 - 09:45
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Jo, det finns ju uppenbarligen rörliga delar i en högtalare
Räcker inte detta som ett gott argument då?
Postad 06 April 2007 - 09:55
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Jo, det finns ju uppenbarligen rörliga delar i en högtalare
Räcker inte detta som ett gott argument då?
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, inte som jag ser det. En sax rör sig också men har den en inkördningsperiod som kommer påverka användandet? MVH /Chuck
Postad 06 April 2007 - 10:28
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
I manualen till mina högtalare står det under kapitlet inspelning att man kan förvänta sig att högtalarna fungerar som det var tänkt efter ca 15 timmars normalt användande. Låter inte helt otänkbart eller orimligt i mina öron.
Postad 06 April 2007 - 10:45
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
rico01: Nu blir det ingenting om inspelning av högtalare, Men undrar vem som inbillar sej? Jag försöker inte intala mej ett dugg har redan påpekat att jag är mkt kritisk till all hifipropoganda som finns där ute. Men inbilla och försöka stärka mina terorier genom att säga det om och om igen! Du är ju bara löjlig. Vem är det som inbillar sej saker här? All fakta som har presenterats av dej är inte dina egna "mätningar, Blindtest" m.m utan du går fullt ut på att andra inte har lyckats med att bevisa. Kom ut ut lådan! Gör några egna "seriösa" tester istället för att förespråka något du bara här läst dej till
Istället för att munhugga rico: kan du ju svara på om mätningarna som blev gjorda före och efter inspelning på HFLS-1 duger?
Redigerat av zlay3r, 06 April 2007 - 10:48.
Postad 06 April 2007 - 10:59
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
En intressant fråga (för mig som inte vet) som har lite med debatten att göra är ju om du lyckas hitta två högtalare med samma mätvärden.....låter dessa högtalare likadant???
<{POST_SNAPBACK}>
Utmärkt fråga. En mätning kan ge en fingervisning om hur en högtalare sköter en viss uppgift. Däremot kan mätningen aldrig förklara hur högtalaren låter eftersom det är mängder av egenskaper hos högtalaren som samverkar med rummet och det mänskliga örat för att skapa en ljudbild. Det enda instrument som kan regsistrera hur en högtalare låter för det mänskliga örat är det mänskliga örat själv. Kort sagt: två olika högtalare som mäter likartat behöver inte alls låta likadant.
Postad 06 April 2007 - 11:05
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
PS. Nej, jag tror inte heller många klarar att skilja ett rotelsteg på 5000 kr från ett krelldito för 300000 kr i ett blindtest, inte du heller.
LTS Skulle nog kunna göra detta i ett F/E test  En sax rör sig också men har den en inkördningsperiod som kommer påverka användandet
Självklart kommer det att påverka användandet, Vid början kommer det med all största sannolikhet vara större friktion i början mellan bladen + i fogen, Men efter ett tag kommer det att gå lättare att "klippa" eftersom friktionen har slitigt bort endel av kontaktytorna mellan bladen + i fogen.
Postad 06 April 2007 - 11:35
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Utmärkt fråga.
En mätning kan ge en fingervisning om hur en högtalare sköter en viss uppgift. Däremot kan mätningen aldrig förklara hur högtalaren låter eftersom det är mängder av egenskaper hos högtalaren som samverkar med rummet och det mänskliga örat för att skapa en ljudbild.
Det enda instrument som kan regsistrera hur en högtalare låter för det mänskliga örat är det mänskliga örat själv.
Kort sagt: två olika högtalare som mäter likartat behöver inte alls låta likadant.
Humlor...
Postad 06 April 2007 - 11:37
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
En sax rör sig också men har den en inkördningsperiod som kommer påverka användandet?
Kommer saxen att vara likadan från ny tills jag slänger den.
Postad 06 April 2007 - 11:39
Kamelot
-
Kamelot
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Lite av det som står i denna tråden kan jag relatera till min hörapparater (ja jag har en hörselnedsättning i basen sen födseln). I alla fall så kom jag ihåg när jag gick från min gammla analoga hörapparater (bakom örat) som gav ett väldigt linjärt ljud till de nya digitala för 8500:- st (allt i örat)..............................................
./Martin
<{POST_SNAPBACK}>
Mycket intressant läsning MGW. Gjorde nog ganska mycket för denna trån. Och du Mr-välljud: jag tror mig veta vart du vill komma och va du tycker om utvecklingen av denna tråd. Jag är troligen av samma åsikt
Postad 06 April 2007 - 11:57
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
LTS Skulle nog kunna göra detta i ett F/E test 
Tvivlar jag inte en sekund på. Självklart kommer det att påverka användandet, Vid början kommer det med all största sannolikhet vara större friktion i början mellan bladen + i fogen, Men efter ett tag kommer det att gå lättare att "klippa" eftersom friktionen har slitigt bort endel av kontaktytorna mellan bladen + i fogen.
Du har rätt. Men analogin med inspelning av högtalares vara eller inte vara tycker jag själv är vag och flyktig. Om det nu existerar, vad beror det på? Vad är det som slits in, det tycker jag är intressant. I fallet som det länkades till på Hififorum.nu så verkar det visserligen ha hänt en del. Nu har jag inte läst igenom hela tråden på +20 sidor, men är det inte underligt att det just var diskantelementet som påverkades mest, ökad känslighet på 3db? Elementet för de lägre frekvenserna verkade inte ha påverkats alls? Det verkar ju gå emot det som så ofta påstås att just baselement "släpper" osv? MVH /Chuck
Postad 06 April 2007 - 12:20
Adelson
-
Adelson
-
Rookie
-
9 inlägg
Adelson, intressanta saker du skriver. Var kan jag läsa mer om vad Öhman säger om saken?
Du har i alla fall hittills inte presenterat några bevis för att inspelning av högtalare inte har hörbara effekter. Helt korrekt.
MVH /Chuck
<{POST_SNAPBACK}>
Ingvar Öhmans utsagor om inspelning finns utspridda över www. Jag minns inte vart jag har läst vad. Vill man börja leta så kan man ju börja med de forum han figurerar på. Företrädelsevis faktiskt.se och delen som handlar om hans egna högtalarkonstruktioner. Mvh Per
Postad 06 April 2007 - 12:25
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Men analogin med inspelning av högtalares vara eller inte vara tycker jag själv är vag och flyktig. Om det nu existerar, vad beror det på? Vad är det som slits in, det tycker jag är intressant.
Ähh. Så svårt är det väl inte att förstå att saker som är nya är stela och lite omsidiga. Alltså sörliga delar. Om upphägningen mjuknar och spindeln likaså kommer känsligheten att höjas så klart. Elementet blir lite rappare. Det är väl enkel logik.
Postad 06 April 2007 - 12:29
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
Chuck: Ja jag har också bara läst flyktigt ang. HFLS-1 och det är därför att det tekniska intresserar mej inte så mkt, Jag anser mej inte behöva veta varför och hur allting fungerar. Men det är som du säger i början så kunde man läsa att baselementet inte ändrat på sej. Men som sagt det finns många olika element tillverkare som använder olika material, Olika elements monteringar osv. Bara en sån sak som upphägningen till elementen kan variera stort! tjockleken på gummit, Styvheten m.m finns många faktorer man måste ta hänsyn till. Och det är ju logiskt att ett styft gummi kommer att bli tyngre att göra konutslag på än ett som är mjukt. Men Istället så kanske det styvare är mera hållbart men krävs att det mjukas upp lite innan optimalt ljud uppstår. Som sagt det är mycket i ett element som man måste ta hänsyn till. Alla tillverkare har ju sina egna ideer om hur ett element ska byggas och vilka material man ska använda, Så det är mycket logiskt att bara för att ett element fungerar optimalt från början behöver ju inte ett från en annan göra det.
Bara en sån sak som vid montering vad man använder för toleranser mellan dom olika delarna kan ju göra att en viss friktion uppstår, för att sedan få det precist som möjligt.
Men vem vet, Inte då jag jag har då inte byggt något högtalarelement och har defintivt inga planer på det heller. Men att upphägningen på elementet mjuknas upp och att det kommer att gå lättare att göra konutslag pga det, Det är enkel fysik enligt jag
Redigerat av zlay3r, 06 April 2007 - 12:33.
Postad 06 April 2007 - 12:37
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Elementet för de lägre frekvenserna verkade inte ha påverkats alls? Det verkar ju gå emot det som så ofta påstås att just baselement "släpper" osv?
Skall jag ge en förklaring Om tillverkare tror på magin kommer de att beräkna filtren efter ett inspelat element. Om den nya högtalaren inte har inspelade element kommer de nya att inte klara av att matcha väl med delningsfiltret vilket kommer att resultera i att ljudbilden blir feldelad. Oballanserad kanske är ett bättre ord. Om man då kallar det för att basen släpper blir detta bara en subjetiv term på nått man rent tekniskt inte förstår. När sedan högtalaren spelar in sig kommer filtret och elementen matcha med tillverkarens specar och ballansen återuppstår.
Postad 06 April 2007 - 12:42
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
Mr.välljud: Nä det var ju precis det som hände med diskanten. dom körde ju på nya element och byggde filter därefter. Sedan ändrades diskantnivån så då fick dom modifera om filtret ytterligare så att det skulle bli raknivå efter inspelning, Så före inspelning måste det ha varit en sänkning på 3db istället.
Postad 06 April 2007 - 13:04
Jag tror att det ligger mycket i vilken sorts element som man använder. Vissa kanske inte ändrar på sig alls och vissa ändra på sig lite. Sen lär det nog vara så att mycket ligger i sitt eget huvud också, speciellt med tanke på att hörselminnet inte är tillräckligt förlitligt på flera veckor/månader.
Just det, Chris Lymme, jag anmälde dig. Trött på du hoppar på mig överallt och t o m anklagar andra medlemar att inte är äkta och att jag skulle ha flera nick. Pinsamt av dig!
Postad 06 April 2007 - 13:13
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
Nin: ah då verkar vi ha en nästan så snarlik syn på det hela för första gången tror jag
Postad 06 April 2007 - 13:16
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Äsch, du anmäler mig jämt. Det kallas att kasta sten i glashus.
Naturligtvis får jag be Chuck och Rico om ursäkt eftersom jag var mycket trött igår och i villan tänkte att det var omöjligt att det fanns fler än en person som diskuterade på liknande sätt som du. Efter att ha kikat på deras tidigare inlägg märker jag att de naturligtvis inte kan vara du. Av olika skäl.
Nog om det.
Redigerat av Unregistered1197, 06 April 2007 - 13:23.
Postad 06 April 2007 - 13:33
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Detta med inspelning före och efter. När jag nyköpt mina Primus så tyckte jag att de lät rätt ok. Främst tyckte jag att de var lite fattiga i basen men inte så vass i diskanten. Så jag löste detta helt enkelt med att låta subben var på för jämnan.
En dag lyssnade en av mina söner (4år och hårdrockare!) på dem och jag tyckte att det var lite basfattigt. När jag kliver in i rummet så upptäckter jag att subben inte ens är på. Dvs att basen har kommit upp ett par snäpp.
Så jag tycker att det var skillnad före och efter. Upplevde samma sak i min gamla bil när jag köpte ny bas. Väldigt bumlig och fruktansvärt oljud till en början. Så fortsatte spela fast på låg volym för den lät förskräckligt. En dag drog jag på och då släppde det ordentligt.
Men det kan vara som några säger. En del släpper med en del mindre. Lite OT men upplevde detta förrut när jag höll på med billjud. En del högtalare lät bra från början och var knappast någon märkbar skillnad efter ett tag.
// Sat
Postad 06 April 2007 - 13:36
mumintrollet
-
mumintrollet
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Mina Monitor Audio är väldigt tama och tråkiga fortfarande efter 80 timmars "inspelning". Nästan så att jag börjar bli lite missnöjd.
<{POST_SNAPBACK}>
Fläska på med lite volym för att se om det släpper lite i basen.
Min m-65:or är lite tunna på låg volym men ju mer man dra på desto bättre låter dem.
/Martin
<{POST_SNAPBACK}>
de Fick mina igår och märkte det också. Hoppas det släpper. Spelar mest på låg volym.
Postad 06 April 2007 - 14:02
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Naturligtvis får jag be Chuck och Rico om ursäkt <{POST_SNAPBACK}>
Noterat, men det behöver du inte alls göra, det är ingen fara. För övrigt tror jag inte att jag har så mycket att tillägga i frågan, i real life har det ju ingen större betydelse då jag antar att de flesta kommer ha högtalarna en längre period. Det finns roligare saker att gå till botten med än just inspelning av högtalare, tycker jag iaf. Jag ska som sagt inom en snart framtid genomföra ett snabbtest på inspelade vs. sprillans nya högtalarsystem som är exakt lika. Givetvis sker det i ett blindtest för att eliminera mina förutfattade meningar. Får be om att få återkomma då. MVH /Chuck
Postad 06 April 2007 - 14:03
mumintrollet
-
mumintrollet
-
Amatör
-
-
65 inlägg
I manualen till mina B&W CM1or så står det såhär:
"The performande of the speaker will change subtly during the initial listening period. If the speaker has been stored in a cold environment, the damping compounds and suspension materials of the drive units will take some time to recover to their correct mechanical properties. The drive unit suspensions will also losen up during the first hours of use. The time taken for the speaker to achieve its intended performance will vary depending on previous storage conditions and how its used. As a guide, allow up to a week for the temperature effects to stabilise and 15 hours of avarage use for the mechanical parts to attain their intended design characteristics.
However, longer run-in periods (as long as a month) have been reported and there is evidence to suggest that this has little to do with the speaker changing and more to do with the listener getting used to the new sound. This is especially so with highly revealing speakers such as these were there may be a significant increase in the amount of detail compared to with what the listener has previously been used to; the sound may at first appear too "up front" and perhaps a little hard. After an extended period of time the sound will seem to mellow, but without losing clarity and detail."
Mina personliga erfarenheter inom detta är inte så många. Men min åsikt är att det ligger något i det som står i texten.
Jag lät mina högtalare gå igång hela dagen (under arbetstid) och kvällen i två veckors tid efter att jag köpt dem. Detta för att påskynda inspelningsprocessen.
Under denna tiden lyssnade jag på högtalarna endast ca 2h om dagen. Jag tyckte mig inte märka någon direkt skillnad under och efter de första 200 timmarna eller 2 veckornas inspelning.
Sen blev det julledigt där jag hade tid att verkligen lyssna på högtalarna i åtskilliga timmar om dagen. Under denna tiden tyckte jag mig börja höra märkbara skillnader. Ljudbilden blev större och mer dynamisk. Mellanregistret öppnades upp. Instrumenten blev mindre klumpiga och mer detaljerade.
Så för min egen del vill jag tro att det finns en inspelningsprocess för högtalarna, men att den är kortare än vad folk tror. Den egentliga inspelningsprocessen verkar sitta i huvudet på människan snarare än i högtalarens mekanik.
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med i det mesta. Jag kan inte så mycket om teknik mer rent logiskt så borde ljudet förändras något då det trots allt är rörliga delar. Jag kan dock mer om perceptionpsykologi då psykologi är mitt område av expertis. Jag kan säga att de flesta inbillar sig saker och ting. Ta bara placebo för läkemedel som beräknas stå för cirkus 25-30 % av de läkande effekterna. Tar man då och jämför med denna diskussion så kan kontentan bli. Mekaniken står för kanske några procents skillnad. Psykologin för 25-30 %. Därav att några mer subjektiva människor upplever att det släpper. Det är inte ljudbilden som förändras utan lyssnarens perception. Jag kan garantera med största sannolikhet att lyssnarens "mekanik" är mer flexibel. Den kan skifta från dag till dag.
Postad 06 April 2007 - 15:08
Unregistered8de98e76
-
Unregistered8de98e76
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
Många intressanta svar
Jag har testat idag att ställa mina nya högtalare mot varandra och
spela dom i mono med ena fasen fel. Låter inte alls högt fast dom spelar på rejält.
Får väl se ikväll om dom ändrat sig någe.
Postad 06 April 2007 - 15:13
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
 Ah, detta har varit en mycket rolig diskussion. Var ett tag sedan jag var obstinat. Oavsett hur ni tycker i sakfrågan kan jag garantera att ni iaf fått tänka till. Och detta har inte blivit en tråd där samtliga sjunger inspelningens lov vilket var mitt främsta mål, och alla "sanningar" måste undersökas, annars kommer vi alla att ha stenar på våra förstärkare. Jag vidhåller att kan ni inte fixa fram förändringar inom olika mätkriterier som förändrar en högtalares funktion efter inspelning är det inget annat än inbillning från er sida. Ni får säga vad ni vill, men förändringar i ljudbilden kan man visa genom t ex frekvensrespons. Om basen "släpper" och går djupare som ni skriver, kan detta ses genom att man kan mäta frekvensen lägre ner. Och ta det inte så personligt om någon inte tycker eller accepterar era "sanningar". Ni beter er som om någon sagt onda ord till era mammor. Om ni vidhåller vad det är ni hört så borde ni kunna acceptera andras lyssningsintryck. Använd annars inte dessa som argument om ni inte kan ge andra den artigheten.
Det är framförallt viktigt tycker jag att ni inte litar blint på vad tillverkarna skriver och säger, deras motiv är ett helt annat än erat som kunder.
Att försöka få mig och någon annan till att vara någon annan som inte ens deltagit i tråden tycker jag var rätt lågt och inget som tillför diskussionen något. Ursäkten godtas men om du nu är så trött så ta inte och skriv något, utan vänta istället. Enkel forum-etikett.
Postad 06 April 2007 - 15:47
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Att försöka få mig och någon annan till att vara någon annan som inte ens deltagit i tråden tycker jag var rätt lågt och inget som tillför diskussionen något. Ursäkten godtas men om du nu är så trött så ta inte och skriv något, utan vänta istället. Enkel forum-etikett.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, i efterhand inser jag naturligtvis att det hade varit bättre. Ibland är man för trött för att ens orka gå och lägga sig när det är dags
Redigerat av Unregistered1197, 06 April 2007 - 15:48.
Postad 06 April 2007 - 15:52
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=15403
läs och gråt rico.
mvh
<{POST_SNAPBACK}>
Har läst och inte hittat något som skulle få mig att börja gråta. Tvärtom. Det är ju basen som är den som flest här säger "släpper" och ändrar karaktär. "Tonkurvan har ändrat sig marginellt. T&S parametrarna har vi dessvärre ingen koll på. Subjektivt är baskaraktären mycket lik, vilket borde tyda på att det inte har hänt sååååå mkt med T&S parametrarna." Pac erkänner t o m "Det kanske är så att siffrorna kan "skoja" med oss ibland alt. skojar någon med siffrorna..." gällande bygget. Nej, något bättre får ni nog komma med.
Postad 06 April 2007 - 16:01
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Håller med i det mesta. Jag kan inte så mycket om teknik mer rent logiskt så borde ljudet förändras något då det trots allt är rörliga delar.
Jag kan dock mer om perceptionpsykologi då psykologi är mitt område av expertis.
Jag kan säga att de flesta inbillar sig saker och ting. Ta bara placebo för läkemedel som beräknas stå för cirkus 25-30 % av de läkande effekterna.
Tar man då och jämför med denna diskussion så kan kontentan bli.
Mekaniken står för kanske några procents skillnad.
Psykologin för 25-30 %.
Därav att några mer subjektiva människor upplever att det släpper. Det är inte ljudbilden som förändras utan lyssnarens perception. Jag kan garantera med största sannolikhet att lyssnarens "mekanik" är mer flexibel. Den kan skifta från dag till dag.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är nog lite gripet ut luften att påstå att den fysikaliska effekten av inspelningen motsvarar 1% och att 25-30% utgörs av vanföreställningar. Var kommer siffrorna ifrån och vad orsakar resterande 70% av ljudförändringen? Det sägs ofta att våra sinnen spelar oss spratt och att de inte är pålitliga. På det filosofiska planet kan man hävda att verkligheten är en illusion etc. Det är dock lite korkat när nästan alla människor uppfattar omvärlden på samma sätt. Om alla hade en helt individuell uppfattning om rum, tid, färger, dofter och ljud så skulle det mänskliga samhället inte fungera. En av grundförutsättningarna för att man ska kunna tillverka och sälja hifi är att de flesta människor uppfattar ljud på ett likartat sätt. Min erfarenhet av inspelning är att det är klangen hos högtalaren som utvecklas mest. Basen kanske spelar lika djupt, men stumt, när högtalaren är oinspelad och stel. När elementen är inspelade och följsammare återskapas fler nyanser i ljudet. Gissningsvis. Jag läste själv några kurser i psykologi och tyckte att det var rena snurren. Det finns mycket få vetenskapliga belägg för något inom psykologin. Däremot finns det en uppsjö av "auktoriteter" (gubbar som de kallas) som har diametralt motsatta teorier om det mänskliga psyket. Det märkliga är att psykologin tillerkänner auktoriteterna samma rang och status trots att deras teorier är oförenliga.
Postad 06 April 2007 - 16:45
mumintrollet
-
mumintrollet
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Det är nog lite gripet ut luften att påstå att den fysikaliska effekten av inspelningen motsvarar 1% och att 25-30% utgörs av vanföreställningar. Var kommer siffrorna ifrån och vad orsakar resterande 70% av ljudförändringen?
Det sägs ofta att våra sinnen spelar oss spratt och att de inte är pålitliga. På det filosofiska planet kan man hävda att verkligheten är en illusion etc. Det är dock lite korkat när nästan alla människor uppfattar omvärlden på samma sätt. Om alla hade en helt individuell uppfattning om rum, tid, färger, dofter och ljud så skulle det mänskliga samhället inte fungera.
En av grundförutsättningarna för att man ska kunna tillverka och sälja hifi är att de flesta människor uppfattar ljud på ett likartat sätt.
Min erfarenhet av inspelning är att det är klangen hos högtalaren som utvecklas mest. Basen kanske spelar lika djupt, men stumt, när högtalaren är oinspelad och stel. När elementen är inspelade och följsammare återskapas fler nyanser i ljudet. Gissningsvis.
Jag läste själv några kurser i psykologi och tyckte att det var rena snurren. Det finns mycket få vetenskapliga belägg för något inom psykologin. Däremot finns det en uppsjö av "auktoriteter" (gubbar som de kallas) som har diametralt motsatta teorier om det mänskliga psyket. Det märkliga är att psykologin tillerkänner auktoriteterna samma rang och status trots att deras teorier är oförenliga.
Det är väl självklart att det är gripet ur luften. Inte direkt något jag tänker publicera. Läser du inlägget en gång till så kanske föstår vad jag menar. Resten vet jag inte direkt vad jag skall svara på. För den oinsatte kan det vara snurrigt. Efter att jag läst ett tag så klarnade det för mig i alla fall. Det är en svår disciplin som merparten tror de är experter i bara för att de gått livets skola. Ungefär som när 89 % (inte tagit ur luften) anser sig vara bättre bilförare än andra, tjena. Jag har en polare som sålde sin xbox360 och köpte en Playstation 3. "Å grafiken är så ###### mycket bättre, den e grym". Jag förklarade att flera recensioner sa motsasten. Han vidhöll ståndpunkten. Jag kollade upp det senare och kollade på screendumpar från samma spel på de olika burkarna. Xboxen360 var bättre, det var stor skillnad. Det tyckte även experttestarna för de flesta spelen, tjena. Folk får för sig så ###### mycket för att motivera sina köp.
Redigerat av mumintrollet, 06 April 2007 - 16:46.
Postad 06 April 2007 - 16:54
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Tar man då och jämför med denna diskussion så kan kontentan bli.
Mekaniken står för kanske några procents skillnad.
Psykologin för 25-30 %.
Ok, vad är de resterande ~70 procenten för något?
Postad 06 April 2007 - 17:46
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Oavsett hur ni tycker i sakfrågan kan jag garantera att ni iaf fått tänka till.
Är det så att du är den som lärt dig mest. Du vet att världen inte var svart eller vit. Jag vidhåller att kan ni inte fixa fram förändringar inom olika mätkriterier som förändrar en högtalares funktion efter inspelning är det inget annat än inbillning från er sida.
Har du läst posterna i denna tråd.???? Det finns lika mycket bevis för som emot. Hur kan du säga så här då Det är framförallt viktigt tycker jag att ni inte litar blint på vad tillverkarna skriver och säger, deras motiv är ett helt annat än erat som kunder.
Que. Vad har de att vinna på detta då Rico sen undrar jag varför du inte vågar bemöta mig. Är du så rädd att dina argument inte håller.
Postad 06 April 2007 - 17:49
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Ok, vad är de resterande ~70 procenten för något?
Ja det var en bra fråga.  Ren och skär dårskap, inbilning, idioti. Förresten mumintrollet hur kan du säga ett det är några procent som är mekaniken. Är du väldigt insatt i ämnet  och har du några siffror på detta Eller hugger du i tomma luften
Postad 06 April 2007 - 18:06
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Det kan finnas flera olika anledningar mr välljud.
1. Du är inte värd att ha en diskussion med.
2. Du har inte förstått svaret du har fått.
3. Din ego-boost verkar vara på max ändå.
4. Du har svårt att skriva en fråga med ett frågetecken.
etc
Jag har sett andra som attackerat dig så till den grad att moderatorer gått emellan. Det är bättre att två obstinata personer som du och jag inte har en diskussion för forumets väl och ve.
Trolling är en rolig fritidssysselsättning, eller hur mr välljud?
Om du sedan anser detta vara fegt är helt ok.
Och jag undrar mr välljud om du har läst inläggen... länken till det ni hänger upp hela er tro till (hififorumet) har jag redan bemött och sagt att ni får prestera något bättre. Jag har iaf inte sagt något om att de skulle vara onyktra de som skriver där som vissa andra eller säger att de har skrivit något de inte har i något enfaldigt försök att miskreditera hela sajten. Få seeee... var det någon som gjorde det tidigare... (nej jag vet att DU inte har gjort det mr välljud)
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 06 April 2007 - 18:09.
Postad 06 April 2007 - 18:06
mattek
-
mattek
-
Veteran
-
-
1627 inlägg
har väl inte allt för stor tilltro till det här med inspelning av högtalare utan tror att det är mer att man behöver vänja sig vid det nya ljudet som ett par nya högtalare ger.
så det är bara en vanesak
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|