Blankvit låg TV-bänk, tips?
161 svar till detta ämne
Postad 05 October 2007 - 12:10
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Värt att notera är att mina skåp är överskåp till kylskåp. Alltså 60 cm djupa från början, kapade till dem på djupet (så mkt som möjligt men inom funktionskravet) till ca 56 cm. Själva insidans djup är på 51-52. På detta sätt får jag plats med en förstärkare där också.
Men nöt som man är har man halvt ångrat sig för denna metod över huvud taget.. alltså... fattar ni hur ###### varmt det blir där inne för elektroniken eller? PS3 var på i 5 minuter där inne sen så vågade jag inte ha stängd dörr längre....
Vet inte vad jag ska göra.
Snyggt, men ofunktionellt kanske. Alternativet blir nog att dra ut baksidan helt och hållet (kanske lika bra eftersom jag verkligen klantade till det i hålborrningen där )
<{POST_SNAPBACK}>
Det går att bygga in en fläkt som kyler ner. Kanske inte helt och hållet, men helt klart ett steg i rätt riktning.
<{POST_SNAPBACK}>
Japp, funderat på det också, Kanske 2 datafläktar i varje (som är tysta!) som kan drivas med en och samma strömkabel kopplad ihop på något sätt. Eller.. du kanske hade något bättre in mind?  .. tipsa gärna!
Postad 05 October 2007 - 12:47
Unregistered3e231739
-
Unregistered3e231739
-
Användare
-
-
165 inlägg
Värt att notera är att mina skåp är överskåp till kylskåp. Alltså 60 cm djupa från början, kapade till dem på djupet (så mkt som möjligt men inom funktionskravet) till ca 56 cm. Själva insidans djup är på 51-52. På detta sätt får jag plats med en förstärkare där också.
Men nöt som man är har man halvt ångrat sig för denna metod över huvud taget.. alltså... fattar ni hur ###### varmt det blir där inne för elektroniken eller? PS3 var på i 5 minuter där inne sen så vågade jag inte ha stängd dörr längre....
Snyggt, men ofunktionellt kanske. Alternativet blir nog att dra ut baksidan helt och hållet (kanske lika bra eftersom jag verkligen klantade till det i hålborrningen där )
<{POST_SNAPBACK}>
Det går att bygga in en fläkt som kyler ner. Kanske inte helt och hållet, men helt klart ett steg i rätt riktning.
<{POST_SNAPBACK}>
Japp, funderat på det också, Kanske 2 datafläktar i varje (som är tysta!) som kan drivas med en och samma strömkabel kopplad ihop på något sätt.
Eller.. du kanske hade något bättre in mind? .. tipsa gärna!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag är inte hemma på det planet. Har bara sett en och annan användare här på sidan som gjort det.
Postad 17 October 2007 - 17:59
Unregistered11bf6fd0
-
Unregistered11bf6fd0
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Jag har fått min Bari, men är inte helt nöjd. Det jag reagerade på är luckorna verkar vara handsågade/slipade vilket innebär att det kan skilja ett par millimeter på lådorna i över/underkant.
Har mailat RGE idag, får se viken lösning vi får har väntat 5 veckor på bänken, stressat på min lunch och hämtat den tillbringat en kväll för att bygga ihop den känns verkligen inte roligt.
Bild på glepet (skiler 3mm i över/underkant vilket syns rätt bra på bilden)
Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 17 October 2007 - 22:11.
Postad 18 October 2007 - 10:48
nybörjar micke
-
nybörjar micke
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Kan bara bekräfta det som redan sagts här: Linax AV från Artcoustics är ingen kul möbel.
Såg den själv i helgen ute i deras showroom i Sickla. Väldigt dålig finish och en stor besvikelse. Friel från IKEA känns faktiskt bättre......
Postad 11 December 2007 - 22:53
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Jag har fått min Bari, men är inte helt nöjd. Det jag reagerade på är luckorna verkar vara handsågade/slipade vilket innebär att det kan skilja ett par millimeter på lådorna i över/underkant.
Har mailat RGE idag, får se viken lösning vi får har väntat 5 veckor på bänken, stressat på min lunch och hämtat den tillbringat en kväll för att bygga ihop den känns verkligen inte roligt.
Bild på glepet (skiler 3mm i över/underkant vilket syns rätt bra på bilden)
inget nytt? Hur vart det?
Postad 12 December 2007 - 21:54
k_k
-
k_k
-
Användare
-
-
159 inlägg
Ny utmaning
Jag letar efter en tv-bänk som är max 250 bred och hyffsat djup, håll andan nu! Jag har en 32" widescreen crt teve, vad gäller pris så ligger smärtgränsen runt 1500 - 2000. Jag har kollat lite på bestå möbeln som jag gillar bortsett från att lyckorna inte är vita.
Har sett de som postats redan så har ni något nytt så länka gärna..
Mvh
Postad 12 December 2007 - 23:38
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Tja Har också försökt hitta en lösning för att få plats med min förstärkare... Det är djupet på skåpet som knölar... Var inne på att köra fläktskåp som är 60x35x37 cm. Sätta täcksidor på som jag tar ner till ca 50 cm djup. Struntar i baksida på skåpen för att få ventilation. Då ser det ju ut som att skåpen är 50 cm djupa. Din lösning var också intressant, men jag är rädd för att snitten på det nersågade skåpet ska bli fula och att stabiliteten försvinner när du faktiskt tar bort den ursprungliga bakre delen. Kan du fotografera lite detaljer på din bänk så man ser hur det blev när du sågat ned det? Hur har du gjort med sidorna på skåpen, syns det några skruvar där eller har du täcksidor också? Tack på förhand! /Johan
Postad 16 December 2007 - 19:44
Unregisteredddc2a251
-
Unregisteredddc2a251
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Kolla mitt galleri för bilder på hur det ser ut med IKEA's Faktum fläktskåp 60x30x37.
Jag gillar när det svävar lite.. Lätt att dammsuga då
Postad 18 December 2007 - 03:22
Unregistered1586716f
-
Unregistered1586716f
-
Beroende
-
-
1209 inlägg
Ingen som har kollat närmare på TV-bänken "Janus" på Jysk?! Har kollat på den vid två tillfällen och den är verkligen snygg. Kostar 1500:- och finns både i butik för skådning samt på deras hemsida. Det blir nog en sån för mig. Trist nog så har den lådor på sidorna istället för luckor, men för de pengarna så bryr jag mig inte så mycket. =)
Postad 18 December 2007 - 09:34
daniel.johansson
-
daniel.johansson
-
Amatör
-
-
62 inlägg
kika i mitt galleri om det är nått i den stilen?
Postad 31 December 2007 - 19:54
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Tja
Har också försökt hitta en lösning för att få plats med min förstärkare... Det är djupet på skåpet som knölar... Var inne på att köra fläktskåp som är 60x35x37 cm. Sätta täcksidor på som jag tar ner till ca 50 cm djup. Struntar i baksida på skåpen för att få ventilation. Då ser det ju ut som att skåpen är 50 cm djupa.
Din lösning var också intressant, men jag är rädd för att snitten på det nersågade skåpet ska bli fula och att stabiliteten försvinner när du faktiskt tar bort den ursprungliga bakre delen.
Kan du fotografera lite detaljer på din bänk så man ser hur det blev när du sågat ned det?
Hur har du gjort med sidorna på skåpen, syns det några skruvar där eller har du täcksidor också?
Tack på förhand!
/Johan
Oj, detta hade jag missat helt och hållet. Kanske kan fixa det efter nyår nån gång (: Gott Nytt!
Postad 02 January 2008 - 00:45
Unregistered5b125bab
-
Unregistered5b125bab
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hej å hå, ska till IKEA och köpa BESTÅ-hylla imorn, med tillhörande lådfront för att göra en tv-bänk.
Kör på en som blir 120cm lång. Frågan är bara om det går att bygga på den i efterhand om jag flyttar på möbeln och behöver en längre bänk?
Postad 04 January 2008 - 23:12
klippo
-
klippo
-
Användare
-
-
206 inlägg
beställde denna idag: http://www.ellos.se/...SearchBackLink=hoppas den kommer se bra ut när den kommer den 25e
Postad 05 January 2008 - 00:02
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
beställde denna idag: http://www.ellos.se/...SearchBackLink=
hoppas den kommer se bra ut när den kommer den 25e
Snygg, synd att inte den vita också gick på 1100:-! men 52 djup  känns stort ?
Redigerat av Damp, 05 January 2008 - 00:03.
Postad 05 January 2008 - 09:26
venomizer
-
venomizer
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Hej!
Jag är på gång att beställa en tv-bänk från Voice - Arctic, varianten som är 240cm lång och med dörrar vid sidorna och med upper flip fronts.
Om vi bortser från leveranstid och pris, som jag redan bestämt mig för att acceptera.
Jag såg lite kommentarer om bänken tidigare i tråden vad gällde hål i baksidan och dylikt men att det nu är standard. Något annat som man bör tänka på?
Idag har jag varken HTPC eller någon hemmabio men självklart ska jag skaffa det. Jag har kollat ett antal olika förstärkare och HTPC:s och alla får ju plats i bänken, men hur mycket utrymme krävs egentligen för bra kylning och är det ett måste att ha luckor/dörrar öppna? Jag har sett lösningar hos en på forumet så man får signalerna gå fram till enheterna med nån pryl från Kjell&Co.
Jag ser det å andra sidan inte som något större problem att ha dörr/lucka öppen när jag kollar på film osv; mest det att jag undrar hur varmt det blir och är det risk att man skadar utrustning/möbel ?
Man blir ju lite nojjig när man ska lägga så mycket pengar på en bänk.
Hoppas ni har lite trevliga svar och synpunkter.
mvh
Peter
Postad 05 January 2008 - 14:08
klippo
-
klippo
-
Användare
-
-
206 inlägg
beställde denna idag: http://www.ellos.se/...SearchBackLink=
hoppas den kommer se bra ut när den kommer den 25e Snygg, synd att inte den vita också gick på 1100:-! men 52 djup känns stort ?
[!] * Rabatt: 168321 (50% Rabatt på en vara för nya kunder) djup 52 är väl på gränsen till att man får in förstärkare?
Postad 06 January 2008 - 10:54
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
[!] * Rabatt: 168321 (50% Rabatt på en vara för nya kunder)
Gäller den rabatten för alla nya kunder?
Postad 06 January 2008 - 15:11
klippo
-
klippo
-
Användare
-
-
206 inlägg
[!] * Rabatt: 168321 (50% Rabatt på en vara för nya kunder) Gäller den rabatten för alla nya kunder?
japp
Postad 06 January 2008 - 18:00
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
[!] * Rabatt: 168321 (50% Rabatt på en vara för nya kunder) Gäller den rabatten för alla nya kunder?
japp
Släng gärna upp lite bilder när bänken kommer! Vill gärna se den i "live" miljö och inte bara produktbilder.
Postad 06 January 2008 - 19:46
klippo
-
klippo
-
Användare
-
-
206 inlägg
japp
Släng gärna upp lite bilder när bänken kommer! Vill gärna se den i "live" miljö och inte bara produktbilder.
enligt ellos finns den i lager den 25.e, jag hoppas den ser lika bra ut verkligheten  men jag slänger upp bilder så fort jag fått det 108KG tunga åbäket
Postad 08 January 2008 - 12:35
lobby
-
lobby
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Har själv beställt denna pjäs från EM (5v lev.tid, de var helt slutsålda för tillfället  ).  Den heter "Soho" och mäter 180x50x50cm. Kommer dock behöva sätta in några datorfläktar för att hålla temperaturen på en rimlig nivå då jag ska ha receivern i ett av sidofacken. Den kändes stabil också så att jag tills vidare kan ställa på den gamle 32" crt tills ny införskaffas. Länk till EM: http://www.em.com/in...oductType=33441
Postad 10 January 2008 - 12:07
insats
-
insats
-
Rookie
-
7 inlägg
Det finns en del från t.ex. Asplund, Voice, RumRum m.fl. Såg att arctic från Voice var på tapeten på första sidan. Det är en väldigt bra tv-bänk. Finns även med trätopp.
Postad 12 January 2008 - 22:00
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
ilva har en blankvit sådan...
Postad 13 January 2008 - 14:22
jocke31
-
jocke31
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Hej, har med intresse följt denna tråd då jag är på jakt efter liknande. Kan (precis som flera andra här) dessvärre konstatera att Artcoustics grejer har riktigt kass finish, och för det priset så är det ett direkt rån… Har själv Ikeas Bestå-serie i sovrummet, och dessa är betydligt bättre. Ikeas Burs är också ett prisvärt alternativ, även om det stör mig lite att de inte har samma schyssta dämpade gångjärn till dess flipfronts som det sitter på Ikeas Stockholm-serie, men det kanske går att byta? Annars har jag sett att Ikea nu säljer vanliga dämpade gånggjärn till de som har vanliga luckor. Sedan är fötterna inte helt hundra, men finishen är riktigt bra. Burs:
65138_PE175906_S4.jpg 5.25K
2 Antal nerladdningarArctic är såklart kanon (som många redan påpekat), men jag har hittat lite alternativ för oss/er där en Arctic inte passar in måttmässigt. Tänkte tipsa om möjliga alternativ: På BoConcept finns flera vettiga möbler (Volani, Modii, Basic 3D) som går att få i vitt och som går att skräddarsy efter egna behov, bl a med flipfronts på några modeller.
MD_S_F_WH_M304_TV.JPG 8.69K
0 Antal nerladdningarBoConcept finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och öppnar snart butik även i Jönköping. ID Home (som finns på Regeringsgatan i Stockholm) säljer Line Giansers fina möbler, även här finns diverse flexibla val av färger, storlekar, skivor och inredning samt luckor. Några exempel:
IMGP2357w250.jpg 28.79K
2 Antal nerladdningar
IMGP2367w250.jpg 22.43K
4 Antal nerladdningar
linegianser2w250.jpg 28.67K
3 Antal nerladdningar
linegianser3w250.jpg 28.37K
3 Antal nerladdningarPå förut nämnda Posh Living (som är en mycket trevlig butik på Sveavägen i Stockholm) finns även andra serier förutom Arctic. De säljer t ex Homelines sortiment. Serierna Box, Basso och Add-On är inte så dumma. Kvalitetsvarning vill jag f ö även utfärda för Folkhemmet (om nu någon funderat på något därifrån), köpte själv ett matbord därifrån som var av ofattbart dålig kvalitet. Fick byta mot ett i massiv Teak som jag köpte i Bangkok istället… God jaktlycka!
Postad 13 January 2008 - 15:00
jocke31
-
jocke31
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Just, även Home In Harmony har några tänkbara alternativ.
Postad 24 January 2008 - 14:33
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
enligt ellos finns den i lager den 25.e, jag hoppas den ser lika bra ut verkligheten 
men jag slänger upp bilder så fort jag fått det 108KG tunga åbäket 
Nu verkar den helvita inte finns kvar längre? Konstigt med tanke på att de första skulle komma in imorgon? Kan ju inte sålt slut på alla innan första leverans
Postad 27 January 2008 - 21:52
sssss
-
sssss
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Fick byta mot ett i massiv Teak som jag köpte i Bangkok istället…
Var köper man teakbord från Bangkok?
Postad 28 January 2008 - 09:20
Unregistered801fc485
-
Unregistered801fc485
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
i Bangkok?
Postad 28 January 2008 - 10:43
jocke31
-
jocke31
-
Amatör
-
-
79 inlägg
i Bangkok? 
Ja just så. Hittade möblerna i en möbelaffär nära JW Marriott resort & Spa i Bangkok, drivs av en grek som heter Vassilis. Bordet och stolarna är gjorda av återvunnen teak från gamla vagnar och rivna hus i norra Thailand, så ingen regnskogsnedhuggning här alltså. ca 3 cm massiv teak i grejorna så det är rejäla grejor. Skickade hem med båtfrakt vilket inte alls var speciellt dyrt. Typ 1500 spänn inklusive humidation certificate osv. för ett kolli på 180 kg. I Asien går det nästan alltid bra att få varor hemskickade med båt, affären hjälper till med frakt från dörr till dörr. Vad det gäller TV-bänken så lutar det mer och mer åt en Arctic trots allt, kvalitetskänslan i denna möbel är hittills oöverträffad, och flipfront-öppningen ger klar Mercedesassociation vilket man inte direkt kan säga om andra möbler jag kollat på. Dessutom så finns det smarta hål mellan hyllor samt där bak för kabeldragning vilket såklart är ett stort plus. Tror det blir en vit 120 cm-variant med dubbla lådor och dubbla flipfronts samt med skiva i ebenholtz.
Postad 28 January 2008 - 11:56
venomizer
-
venomizer
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Vad det gäller TV-bänken så lutar det mer och mer åt en Arctic trots allt, kvalitetskänslan i denna möbel är hittills oöverträffad, och flipfront-öppningen ger klar Mercedesassociation vilket man inte direkt kan säga om andra möbler jag kollat på. Dessutom så finns det smarta hål mellan hyllor samt där bak för kabeldragning vilket såklart är ett stort plus. Tror det blir en vit 120 cm-variant med dubbla lådor och dubbla flipfronts samt med skiva i ebenholtz.
Samma åsikter som mig vad gäller kvalitet, design och känsla och nästan samma kombination som jag tänkt mig, blir nog en 240 cm för min del med dörrar på sidorna, ser konstig ut med så många lådor annars. Enda problemet blir att få in skiten i lägenheten, långt skrälle, balkongen är ett alternativ...3:e våningen =)
Postad 28 January 2008 - 13:02
Simz
-
Simz
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Att Arctic gör snygga mediabänkar med bra kvalite och design är det inget snack om.
Men man får ju betala för det också.
Titta själv på dem men jag tycket inte att det är värt att hosta upp runt 10 lök för en bänk.
Men för de som gör det så är det bara att gratulera.
MVH Simz
Postad 28 January 2008 - 15:13
jocke31
-
jocke31
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Sant, de är inte gratis. Men om jag skulle rekommendera något som inte är riktigt lika dyrt så skulle jag välja Bestå från Ikea, också mycket bra kvalitet, numera finns även dämpade schyssta gånggjärn att köpa till denna serie. Nackdelen är att de inte har flipfronts samt att man får borra lite hål själv. Men det är en alldeles förträfflig möbel. Har en själv i sovrummet.
Postad 28 January 2008 - 22:24
sssss
-
sssss
-
Amatör
-
-
88 inlägg
i Bangkok? 
Ja just så. Hittade möblerna i en möbelaffär nära JW Marriott resort & Spa i Bangkok, drivs av en grek som heter Vassilis. Bordet och stolarna är gjorda av återvunnen teak från gamla vagnar och rivna hus i norra Thailand, så ingen regnskogsnedhuggning här alltså. ca 3 cm massiv teak i grejorna så det är rejäla grejor. Skickade hem med båtfrakt vilket inte alls var speciellt dyrt. Typ 1500 spänn inklusive humidation certificate osv. för ett kolli på 180 kg. I Asien går det nästan alltid bra att få varor hemskickade med båt, affären hjälper till med frakt från dörr till dörr.
Haha, okej. Jag läste igen och det stod ju faktiskt *i* Bangkok. Trodde att det fanns online. Bra deal att skeppa hem allt det där för 1500 kr!
Postad 28 January 2008 - 22:32
kaufman
-
kaufman
-
Rookie
-
4 inlägg
Ingen som har kollat närmare på TV-bänken "Janus" på Jysk?! Har kollat på den vid två tillfällen och den är verkligen snygg. Kostar 1500:- och finns både i butik för skådning samt på deras hemsida. Det blir nog en sån för mig. Trist nog så har den lådor på sidorna istället för luckor, men för de pengarna så bryr jag mig inte så mycket. =)
Jag har kollat lite på den me och den ser helt ok ut, funderar på att sätta gångjärn på lådornas frontar.
Postad 28 January 2008 - 22:40
sssss
-
sssss
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Vad det gäller TV-bänken så lutar det mer och mer åt en Arctic trots allt, kvalitetskänslan i denna möbel är hittills oöverträffad, och flipfront-öppningen ger klar Mercedesassociation vilket man inte direkt kan säga om andra möbler jag kollat på. Dessutom så finns det smarta hål mellan hyllor samt där bak för kabeldragning vilket såklart är ett stort plus. Tror det blir en vit 120 cm-variant med dubbla lådor och dubbla flipfronts samt med skiva i ebenholtz.
Samma åsikter som mig vad gäller kvalitet, design och känsla och nästan samma kombination som jag tänkt mig, blir nog en 240 cm för min del med dörrar på sidorna, ser konstig ut med så många lådor annars. Enda problemet blir att få in skiten i lägenheten, långt skrälle, balkongen är ett alternativ...3:e våningen =)
Det där med oöverträffad kvalitetskänsla håller jag verkligen inte med om. Jag har två 240 cm pjäser och de var först och främst så svårmonterade att möbelfirmans leveranskillar misslyckades två gånger. Där försvann ett antal timmar och mil för att ta sig hem och passa deras tider. Sen visade det sig att ena dörren var skadad, vilket föranledde telefonsamtal och ytterligare ett hembesök. Sen la två av låsmekanismerna av nästan samtidigt och jag fick beställa nya. Nästa haveri svarade hyllplanshållarna för, som är i spröd plast och sitter så hårt när de väl är på plats att det är väldigt svårt att ta loss dem utan att de spricker. Helt oacceptabelt på en möbel i den prisklassen. Sen skulle man kanske kunna tro att problemen slutar där, men trots att de större felen avhjälpts sitter dörrarna fortfarande snett och är inte bara svårjusterade utan helt omöjliga att få i linje med varandra och resten av skåpet (gäller alla plan). Se speciellt upp med oplana golv. Säljaren försökte skylla på det, vilket jag inte köpte så de fick komma en gång till för att försöka justera dem. Det blev bättre men de hänger fortfarande snett (ja, jag tröttnade efter femte hembesöket). Ett av mina sämsta möbelköp någonsin med tanke på vad jag gav och vad det kostat mig i tid och missnöje. Visst, de har många andra kvaliteter och är snygga när allt är på plats, och de problem jag drabbats av ska inte behöva hända alla, speciellt minskar risken om man köper de kortare varianterna, men jag vill ändå ge en mer nyanserad bild av dessa produkter än vad jag läser här. Kom inte och säg att ni inte var varnade.
Postad 28 January 2008 - 22:57
jocke31
-
jocke31
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Hmm, det var tråkigt att höra om problemen med dina Arctic. Och det är såklart helt oacceptabelt. Du måtte ha haft rejäl otur, när jag pratade med killen på Posh Living så menade han att de har haft ytterst få reklamationer på just Arctic. Dessutom flyttar de runt sina möbler själva en hel del när de skyltar om i butiken, och de möbler jag sett där har alltid sett väldigt fräscha ut, vilket inte alltid är fallet med demoex som en massa kunder har ryckt och slitit i.
Postad 29 January 2008 - 08:11
venomizer
-
venomizer
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Ja det var verkligen tråkigt att höra om dessa problem, har förvisso hört ett par liknande rykten men inte velat tro på dom  . Eftersom det trots allt handlar om så mycket pengar för en möbel ställer man genast väldigt höga krav, med all rätt.
Jag blir än mer tveksam till 240cm varianten, jag har funderat över att när man flyttar är det inte så många hus/lägenheter där den kommer att göra sig så bra som där jag bor idag. Fått lite ångest och funderar på att ta 180cm istället =)
Simz: Jo det är ju olika vad vi väljer att lägga pengar på, endel betalar för svindyr bil, andra hifi och andra på djur osv. Själv tycker jag om att lägga pengar på hemmet och dess inredning. =)
Smaken är som baken, delad.
Postad 29 January 2008 - 21:01
sssss
-
sssss
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Ja det var verkligen tråkigt att höra om dessa problem, har förvisso hört ett par liknande rykten men inte velat tro på dom . Eftersom det trots allt handlar om så mycket pengar för en möbel ställer man genast väldigt höga krav, med all rätt.
Jag blir än mer tveksam till 240cm varianten, jag har funderat över att när man flyttar är det inte så många hus/lägenheter där den kommer att göra sig så bra som där jag bor idag. Fått lite ångest och funderar på att ta 180cm istället =)
Simz: Jo det är ju olika vad vi väljer att lägga pengar på, endel betalar för svindyr bil, andra hifi och andra på djur osv. Själv tycker jag om att lägga pengar på hemmet och dess inredning. =) Smaken är som baken, delad.
Jag har onekligen haft otur. Sen tar man ju alltid en risk med alla möbler man beställer hem, oavsett prisklass. Det är också värt att poängtera att justeringsproblemen delvis förvärras av oplana golv. Har man inte det har man alltså mindre att oroa sig för. Kombinationen oplana golv och 240 cm varianten är speciellt känslig eftersom dessa modellerna består av två delar. Två tunga delar ska jag kanske tillägga. Det gäller alla Arctics möbler. Inget man flyttar runt själv alltså. Men de ser ju bra ut när allt stämmer och tyvärr finns det inte inte finns så många likvärdiga alternativ, speciellt inte i 240 cm längd och som en del i en familj av olika typer av skänkar och skåp. Dessutom går de ju trots allt att justera, vilket inte är möjligt på en del billigare varianter.
Postad 30 January 2008 - 02:38
PhilipParris
-
PhilipParris
-
Rookie
-
1 inlägg
Hmm, det var tråkigt att höra om problemen med dina Arctic. Och det är såklart helt oacceptabelt. Du måtte ha haft rejäl otur, när jag pratade med killen på Posh Living så menade han att de har haft ytterst få reklamationer på just Arctic. Dessutom flyttar de runt sina möbler själva en hel del när de skyltar om i butiken, och de möbler jag sett där har alltid sett väldigt fräscha ut, vilket inte alltid är fallet med demoex som en massa kunder har ryckt och slitit i.
Hur ofta har du hört en säljare säga "nej, välj inte den modellen för vi har haft mycket problem med just den". Ofta får man den kommentaren efteråt när man redan köpt produkten och det har skitit sig. Då låter det istället: "Ja, vi har haft mycket problem med just den modellen". Detta för att köparen skall känna att återförsäljaren känner till och jobbar på problemet. Men jag skall inte debutera på forumet med att vara genomnegativ. Jag gillar Arctics design nåt grymt! Fråga till er som köpt Front från svenska hem: Hur öppnas dörrarna och hur är kvaliteten på gångjärnen? Edit: stavfel
Redigerat av PhilipParris, 30 January 2008 - 03:02.
Postad 30 January 2008 - 10:56
jocke31
-
jocke31
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Hur ofta har du hört en säljare säga "nej, välj inte den modellen för vi har haft mycket problem med just den". Ofta får man den kommentaren efteråt när man redan köpt produkten och det har skitit sig. Då låter det istället: "Ja, vi har haft mycket problem med just den modellen". Detta för att köparen skall känna att återförsäljaren känner till och jobbar på problemet.
Men jag skall inte debutera på forumet med att vara genomnegativ. Jag gillar Arctics design nåt grymt!
Fråga till er som köpt Front från svenska hem: Hur öppnas dörrarna och hur är kvaliteten på gångjärnen?
Edit: stavfel
Nej, ingen säljare sågar förstås de produkter han/hon själv säljer. Däremot så är säljare på mindre och mer specialiserade butiker oftast betydligt mer serviceinriktade. Kanske beroende på att de själva äger butiken och är mycket måna om sina kundrelationer. En säljare på Mio, Stalands eller liknande har inget eget ansvar för vad denna/e rekommenderar på samma sätt. Och den här säljaren nämnde faktiskt att han tyckte Arctic var bättre än Azzarro vad det gäller kvaliteten. Det håller jag med om, är bara att öppna dörrar och luckor så känner man skillnaden. Det de flesta ansvarsfulla säljare brukar göra när de själva är en smula tveksamma t ex beträffande kvaliteten är att inte säga något alls… Vi har köpt flera grejor på Posh, och där kan man t o m ibland få låna hem saker på öppet köp för att kolla om de passar in färg/designmässigt i hemmiljön. Tror jag är betydligt svårare på de större butikerna. En duktig säljare med ett brinnande och personligt intresse för inredning försöker skapa någon form av personlig relation till sina kunder, för att dessa skall återkomma, och kanske rekommendera affären till sina vänner. Det är en av de bästa metoderna för att skapa merförsäljning för små butiker.
Postad 31 January 2008 - 13:02
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Jag hade velat ha Bestå eller Faktum Horizontal (köksskåp) från IKEA av estetiska skälen. Men de skulle inte ha funkat rent praktiskt för mina behov.
Problemet med dem, samt även Arctic (i allra högsta grad) är att de inte är tillräckligt djupa, men viktigast av allt, det finns för lite ventilation. En förstärkare med kablar som sticker ut blir ju en 55-60 cm. Att fixa värmen räcker inte med bara hål eller skippad bakdel, den måste ha några ytor runtomkring ovansidan, vid sidorna samt bakom. Min bänk fungerar bra djupmässigt, men inte så bra vid sidorna tyvärr. Det finns inget alternativ som kombinerar både höjd och sidor och djup så att prylarna får andas rejält. Jag har alldeles för tajt på sidorna. Insidan är på ca 54 cm bred. Väggskåpen Faktum Horizontal är snygga, och de är på 72-90 cm (två alternativ) breda, men de är endast 38 cm djupa om jag inte minns fel. Bestå är 40 cm djupa och har en bredd på 55 insidan också (tror jag).
Själv har jag fixat ett sånt där stort gammalt Chippendaleskåp... där kan grejerna andas, om man tar bort bakdelen. Så finns det luft på sidorna (10 cm på varje sida) samt en jäkla massa luft uppåt som. På så sätt kan man ha dörren stängd också utan att det blir svettigt, och fördelen med det är också att man får mindre ljud från elektroniken när man tittar på film eller lyssnar på musik.
Visst kan man ordna med fläktar och kylning för sina egenbyggda bänkar, men det får vara genomtänkt och man får inte snåla med kylningen. Jag skulle inte kört något annat än vattenkylning, en fläkt i varje skåp. Men dom är inte billiga direkt och då kan det lätt segla iväg i pris. Jag kommer nog installera en sån för extra kylning i mitt gammelskåp, men det är absolut inget som är nödvändigt!
Just my two cents... the partypooper
Postad 05 February 2008 - 21:19
venomizer
-
venomizer
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Så nu har jag bestämt mig. Arctic 240cm med ebenholtz top och dörrar på sidorna med flip fronts uppe.
Ska ringa och beställa den nu. =)
Vill inte höra några negativa historier om denna mer, vill leva i min bubbla av lycka ifred, tack.
Ska ta bilder och lägga upp sen, men som ni vet är det låååång leveranstid så det dröjer. Men då ska även de nya högtalarna vara på plats, B&W DM685 som jag tänkt ställa ovanpå.
Postad 06 February 2008 - 10:25
djungel-Jim
-
djungel-Jim
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
På BoConcept finns flera vettiga möbler (Volani, Modii, Basic 3D) som går att få i vitt och som går att skräddarsy efter egna behov, bl a med flipfronts på några modeller.
MD_S_F_WH_M304_TV.JPG 8.69K
0 Antal nerladdningar BoConcept finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och öppnar snart butik även i Jönköping.
Någon som har den här? Jag är grymt sugen på den o skulle vilja höra lite feedback på kvalité osv.. Jag ska åka och klämma på den i helgen tänkte jag.
Postad 06 February 2008 - 11:57
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Ang. kylningen till IKEA's faktum har jag inga problem med min.
Jag kör med Faktum 60cm bred och 35cm djup. Sedan som täckskivor PAX LOMEN på topp och sidor. Täckskivan är 50cm djup så det skapar 15cm i bakre nede
rkant som är öppen.
I mittenskåpet står både förstärkare och en DAC med rör och temperaturen håller sig ungefär samma oavsett om man har dörr öppen eller stängd.
Postad 06 February 2008 - 16:47
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Ang. kylningen till IKEA's faktum har jag inga problem med min. Jag kör med Faktum 60cm bred och 35cm djup. Sedan som täckskivor PAX LOMEN på topp och sidor. Täckskivan är 50cm djup så det skapar 15cm i bakre nede rkant som är öppen. I mittenskåpet står både förstärkare och en DAC med rör och temperaturen håller sig ungefär samma oavsett om man har dörr öppen eller stängd.
Okej, då så  För mig funkar det inte då PS3 går upp i varv och man sliter på fläkten ganska friskt. Jag har ju turen att vara en av de få som har en ganska tyst PS3 (USA-modell) och då vill jag bevara den dygden :-)
Postad 06 February 2008 - 22:04
sssss
-
sssss
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Så nu har jag bestämt mig. Arctic 240cm med ebenholtz top och dörrar på sidorna med flip fronts uppe. Ska ringa och beställa den nu. =)
Vill inte höra några negativa historier om denna mer, vill leva i min bubbla av lycka ifred, tack. 
Ska ta bilder och lägga upp sen, men som ni vet är det låååång leveranstid så det dröjer. Men då ska även de nya högtalarna vara på plats, B&W DM685 som jag tänkt ställa ovanpå.
det blir säkert bra. återkom gärna med en rapport.
Postad 13 March 2008 - 20:58
venomizer
-
venomizer
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Hej hopp!
Lyckan är total, min fina 240cm långa arctic med ebony top är så grymt läcker och inga som helst problem med den. Härligt!
Sen att mina B&W 685:or gör sig fantastiskt fint ovanpå gör inte saken sämre  En grej är väl dock att denna bänk medför ett tv-köp .. haha =)
Jag ska lägga upp bilder, tyvärr endast tagna med mobilkamera ännu så länge (k800i), den dagen när jag hittar kabeln *!"¤&%//%¤%. hmpf!
Imorgon ska elektroniken in, det enda problem jag kan tänka mig blir att lyckas koppla in allt på baksidan av förstärkaren och ändå få kablarna till dvd mm att se snyggt ut...men men...morgondagens bekymmer!
För er som är/var tveksam till 240cm osv, den kommer tvådelad fast med hel bottenplatta och topskiva, väl monterad syns inte skarven mellan dom alls. Det var med andra ord hur lätt som helst att få in grejorna även på tredje våningen =).
Hadé
Postad 14 March 2008 - 12:45
Unregistered1b5b9519
-
Unregistered1b5b9519
-
Användare
-
-
213 inlägg
Fråga till er som köpt Front från svenska hem: Hur öppnas dörrarna och hur är kvaliteten på gångjärnen?
Jag var och kollade på den på Stalands och man öppnar inte dörrarna utan man drar ut lådorna. Inte så intressant om man inte vill modda gärnet. Kvaliteten verkade följa priset så det är inte världens vackraste pryl.
Postad 14 March 2008 - 18:05
snovvebovve
-
snovvebovve
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Sant, de är inte gratis. Men om jag skulle rekommendera något som inte är riktigt lika dyrt så skulle jag välja Bestå från Ikea, också mycket bra kvalitet, numera finns även dämpade schyssta gånggjärn att köpa till denna serie. Nackdelen är att de inte har flipfronts samt att man får borra lite hål själv. Men det är en alldeles förträfflig möbel. Har en själv i sovrummet.
Har du nån länk till dessa gångjärn, hittar inte på dem... har bestå-bänken med lådfrontar som jag vill öppna nedåt, hittar inga bra gångjärn till detta annars.
Postad 14 March 2008 - 18:36
jocke31
-
jocke31
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Har du nån länk till dessa gångjärn, hittar inte på dem... har bestå-bänken med lådfrontar som jag vill öppna nedåt, hittar inga bra gångjärn till detta annars.
Nja, du får nog kolla in dem direkt i varuhuset. Det var där jag såg dem (Kungens kurva). Kan nog vara så att de inte finns på nätet, det är ju rätt mycket Ikeaprylar som man inte hittar på webben. Men jag testade i alla fall några skåp där de använt dessa, och de verkar mycket schyssta. Vill minnas att de kostade typ 75 kr/paret.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|