Visst produceras det musik idag som är tänkt att låta bäst i en mp3 spelare.
Men de som lyssnar på den musiken kan köpa en billig denon eller pioneer
och koppla in sin ipod till denna och mer än så behövs inte.
Vilken är exakt "denna" musik? Det är ju främst kvalitén på musiken som går att köpa i butik som är rent av anskrämlig när det kommer till vissa produktioner. Om vi tar Metallica som exempel, så ska alltså de som lyssnar på denna grupp, köpa en billig Denon eller Pioneer eftersom det ändå är så dåligt producerat?

Jag förutsätter att de som är med och diskuterar här, lyssnar på original inspelningar
av högsta kvalite och även har en o annan audiophil eller MFSL platta hemma
och vet hur musik kan låta när den är som bäst.
Återigen. Det släpps väldigt mycket musik numera från flertalet artister, där kvalitén inte alls håller måttet. Vad ska man då göra som konsument? Sluta att köpa dessa skivor trots att man gillar musiken/gruppen? Saken är den att numera så är mycket av kvalitén redan förstörd när det hamnar på CD'n/Vinylen, och då tror många att det är utrustningen det är fel på. Så är ju dock givetvis inte fallet! Kan ta min kompis som exempel. Han spelar själv i ett band, och han brukar roa sig med att först lyssna på mastern inne i studion för att sedan gå ut och lyssna i bilen. Väl i bilen låter det allt annat än bra... och det är ju här problemet ligger, just att allt fler grupper/producenter sätter parametrarna på låtarna så att de ska låta bra i bilen/radion etc, och när de väl spelas upp på en HiFi-anl. så låter det §**###!!!%*... sen kan man sitta där med sin utrustning för flera hundra tusen, men det är ändå så att det är första anhalten (alltså skivan) som gör att det låter så dåligt som det gör.
Det verkar finnas en viss allergi mot lite dyrare anläggningar och det skall alltid
argumenteras åt det billigare hållet. Billigt är bra för plånboken, men jag tror
tyvärr att det är så, att dyrt är bättre för ljudet.
Visst är det så att dyra produkter sticker i folks ögon. Lite jantelagen är det hela...

Vad jag försöker säga med detta är just att bara för ngt är dyrare än ngt annat så måste det inte vara bättre på alla punkter. Vissa kanske gillar Porschen's utseende bättre, samt att den är mer lättkörd och ligger perfekt på vägen. Andra kanske gillar BMW'n och dess yttre bättre samtidigt som man verkligen njuter av dess ngt svåra navigeringssätt...
Vore det inte så, att en mer
påkostad anläggning generellt lät bättre, skulle det inte säljas dyrare anläggningar.
Ganska enkelt.
Ngt som är dyrare, måste inte alltid vara mer påkostat. Ta modebranschen som ett exempel. Sätt på en logga och vips så går priset upp ngn hundralapp/tusenlapp. Bilbranschen samma sak. Saab och Opel har samma bottenlatta, och delar på mycket annat i sina bilar. Vilken bil är dyrast, och betyder det genast att Saab'en då är den bättre för att man måste betala mer för den? Det är enkel marknadsföring. Jag har som jag skrev i en tidigare tråd ang. att dyrare skulle betyda bättre, ganska så bra insikt i just modebranschen eftersom min sambo jobbar och har jobbat inom denna i flera år. Där höjer man priset på varorna, inte för att de blir dyrare att producera, nej utan för att man vill komma åt en "annan slags" konsument. Många tittar på priset när det köper varor och kläder framför allt. Ser man att ngt hamnat i en viss prisklass, så blir man helt enkelt mer inställd till varan eftersom man genast tror att det här är bra kvalité och nu köper jag ngt som är "coolt". Man har även märkt att bara genom att höja priset, så känner kunden att han/hon kan ta vara med seriöst. Vissa sätter ett för lågt pris på sina varor, och varan blir då genast stämplad som oseriös och billigt skräp, när det kanske är precis tvärtom!
Det finns flera exempel ur deras (företaget som min sambo jobbar för) "klädliner", där man justerat priset uppåt, så har försäljningen ökat med flera 100% Visst kan det låta märkligt, men många tycks som sagt tro att bara för att ngt har ett visst pris, så betyder det god kvalité och att varan är bättre än de billigare. Samt givetvis känslan av att tillhöra en mer exklusiv grupp som har råd att köpa en sådan "här dyr vara". Det kallas smart marknadsföring och det lyckas "tyvärr" allt mer och mer då vi tycks leva i en värld där det dyra och exklusiva är det som folk suktar efter. Ett sista exempel och än en gång drar jag upp bilens värld!

Nu vet jag mycket väl att man inte kan jämföra bilar, kläder och HiFi-produkter så här rakt av. Men som sagt, det är väl känt bland marknadsfolk (jag jobbar själv inom denna grupp) att man kan locka till sig grupper med större plånböcker bara genom att framställa varan som mer exklusiv än vad den egentligen är, samt att sätta en högre prislapp än vad det egentligen borde sitta på varan. Som sagt, enkel och framgångsrik marknadsföring... "Tyvärr" är vi allt för många som går på den gång efter annan!

Redigerat av Unregistered52a88696, 06 april 2007 - 10:02.