Vilket program för att spela upp H/X264
133 svar till detta ämne
Postad 28 October 2007 - 22:08
jeffkan
-
jeffkan
-
Användare
-
-
120 inlägg
Hej alla! Har nu laddat ner MPC och kan bara hitta filtret AC3Filter under External Filters.. Varför? 
jag installerade mpc och utan att ha något codec eller filter installerat sedan tidigare så fanns det där redan förinstallerat. Testa att kolla igen efter en reboot av din maskin.
Har testat men får ändå inte upp alla.. Skulle du kunna posta nedladdnings url:en? hade varit jätte snällt. 
ffdshowac3filtercoreAVC, (kostar) finns att få tag på gratis ^^ vobsubHaali mediasplitter3 minuter på google..
Redigerat av jeffkan, 28 October 2007 - 22:09.
Postad 28 October 2007 - 22:33
Andreas81a
-
Andreas81a
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Snyggt jobbat. Men, hmm jag vill inte låta...ja dryg, men orkar man inte söka upp var man kan hitta grejerna är det som bäddat för framtida problem. Jag hjälper gärna till med frågor men räkna med att de kan bli en del konfigurerande, och om man vill evigt konfigurerande, innan allt funkar klockrent. Tex ska du säga att mpc inte ska använda dessa inbyggda surround codec utan ac3filter, du ska även ställa inte att coreavc ska prioriteras före andra h264 codecs....etc etc. FInns en helt enormt bra tråd om detta på avsforum så titta bara över dit, den brukar alltid ligga i toppen av forumtrådarna.
Postad 29 October 2007 - 11:29
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Snyggt jobbat. Men, hmm jag vill inte låta...ja dryg, men orkar man inte söka upp var man kan hitta grejerna är det som bäddat för framtida problem. Jag hjälper gärna till med frågor men räkna med att de kan bli en del konfigurerande, och om man vill evigt konfigurerande, innan allt funkar klockrent. Tex ska du säga att mpc inte ska använda dessa inbyggda surround codec utan ac3filter, du ska även ställa inte att coreavc ska prioriteras före andra h264 codecs....etc etc. FInns en helt enormt bra tråd om detta på avsforum så titta bara över dit, den brukar alltid ligga i toppen av forumtrådarna.
Ingen fara, problemet var inte att jag inte orkade leta upp grejjerna, problemet var att jag hade fått det om bakfoten och trodde att de fanns redan i programmet.  Mixande med filerna är inga problem då jag är van vid att saker inte fungerar som det skall och måste därför tweekas.. Tack för tipset om avsforum btw. Tack alla ni som svarade!
Postad 16 December 2007 - 21:30
Dronken
-
Dronken
-
Rookie
-
7 inlägg
För en novis... Jag får 720p mkv filer att fungera bra utan att hacka, men 1080p mkv blir bedrövligt.
Hur gör jag för att kolla att Coreavc verkligen används?
jag kör:
VLC
Coreavc
AC3
haali splitter
Redigerat av Dronken, 16 December 2007 - 21:39.
Postad 16 December 2007 - 23:21
Andreas81a
-
Andreas81a
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Dronken, kul att se att du letade iaf =). VLC har allt inbakat så de e inte lika kul som tex MPC att leka runder i, även om det går. i MPC går du in i options menyn (efter att du installerat coreavc på datorn alltså) sen väljer du external filters, sen tror jag du klickar på add men efter det måste du browsa efter filtret, de finns inte med i listan som dyker upp. Det ligger dock där man tror, under program/corenånting/filen sen lägger du till den, flyttar den överst i din priolista (om du har fler filter under external filters och klickar sedan i (när coreavc är markerat) prefer ute till höger.....mkt text det där men följ de bara inne i programmet så e de rätt klart. lycka till...grymm codec coreavc =)
Postad 22 December 2007 - 02:37
feducci
-
feducci
-
Användare
-
-
120 inlägg
Har ni bockat för VMR9 (renderless) under Playback -> Output?? Jag anser att den gör bilden lite gryningare när jag kör 720p/1080p x264film.
Jag har E6320 @ 1,86 GHz 2GB RAM HD2400 och får fortfarande strecktörningar om jag inte kör VMR9. Är min prolle för seg?
Har jag missat något i konfigurationen?
Kör redan MPC + CoreAVC+ Ac3filter.
Kan det faktum att VLC är installerat förtöra för MPC eller CoreAVC på något sätt?
Finns det någon fördel med att köra Vista när man ska kolla på HDmaterial via HTPCn?
Postad 22 December 2007 - 19:59
Andreas81a
-
Andreas81a
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Feducci, att VLC skulle ställa till de tror jag inte. Iaf inte baserat på vad jag lyckats luska fram om det där. VLC verkar ha sina codecs, hårdinbakade i sig själv.
Låter märkligt som tusan att din propp inte skulle orka med iaf 720p utan problem. Jag har en 2.4 ghz (c3d här oxå) och den gäspar sig igenom 720p utan problem faktiskt.
Har inte rört något med vmr-grejerna i mpc heller.
Förresten, ser att du har ett 2400kort, har du testat köra hårdvaruaccelerat på det något? Har du problem med strecken och tror de kan bero på prestandan borde du ju slänga in powerdvd och testa nån 720p rulle.
Fördelen med vista är egentligen bara att den stödjer hårdvaruaccelererat bättre än xp. ATIs grejer funkar helt ok på XP men Nvidia tycker bara om vista. Förutom de egentligen inga vad jag kan komma på. Mediacenter etc är bättre i vista men det är väl knappast ett argument här.
Postad 23 December 2007 - 12:03
ebola66
-
ebola66
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Kan rekommendera de som har problem med hack i 1080p att testa Media PLayer Classic Home Cinema http://tibrium.neuf.frVälj renderare EVR (Vista/.Net) i view->options->output. Fixade det för min 3200+ och tycker samtidigt att bilden blev bättre. I CCCP är det relativt enkelt att få CoreAVC att ta över H.264. Det är bara att avmarkera bocken i settings dialogen. Jag sänder även ljudet digitalt till receivern så jag avmarkerde AC3 och DTS där. Sen har jag jag valt S/PDIF eller disabled i ffdshow audio decoder configuration för AC3 och DTS (decoder kolumnen är klickbar). Håller med om att det är en djungel detta med inställningar, men CCCP, CoreAVC och MPC HC är en mycket bra och enkel config om inte hårdvarustöd finns.
Postad 24 December 2007 - 12:54
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
hali ger bättre bild än vmr9 renderless vid output. Jag har testat köra båda samtidigt med exakt samma film. Hali är klart bättre. Betydligt skarpare, mindre brus och mycket bättre färgdjup. Bilden ser nästan lite urtvättad/mjölkig med vmr9 jämnfört med hali
Postad 25 December 2007 - 01:58
Andreas81a
-
Andreas81a
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Skulle hali vara en renderare, oj något jag måste sätta mig in i när jag kommer hem från julen. Intressant! Sen har jag väl tråkat ut alla tillräckligt med hur jag ställer mig till codecpacks i stil med cccp vid detta laget, jag tycker bara det skapar en helt onödig ordning och dålig överblick över vad man har installerat, och vad som faktiskt används. Men det var iochförsig nåt år sedan jag testade packen...nåja GOD JUL på er.
Postad 27 December 2007 - 00:44
feducci
-
feducci
-
Användare
-
-
120 inlägg
Jag följde ebola66 tips om att använda Medial Player Classic Home Cinema 32bitars. Nu funkar allt och det ser riktigt bra ut på min 50PF95. x264 1080p körs med ca 50% CPU load. Båda kärnorna används. Än så länge är jag osäker på om mitt graffe hårvaruavkodar allt. Ska kolla mer imorgon. Jag kör:HårdvaraC2D e6320 @ 2.33GHz Hd2400 256Mb 2048MB ram PC8500 @ 800MHz Spdif Mjukvara:Windows Vista Ultimate 64bits Powerdvd 7.3 Ultra CoreAVC 1.6 Haali Media Splittermplayerc_homecinema_x86_v1.0.11.0Ac3filterMPC HC inställningar:Options-> Internal filters-> Allt avbockat Options-> Internal filters-> Audio Switcher-> Enable built-in audio switcher filter Avbockad Options-> External Filters-> CoreAVC videodecoder *Prefer Options-> External Filters-> Cyberlink H.264/AVC Decoder (PDVD7.x) Options-> External Filters-> Ac3filter *Prefer Options-> External Filters-> Haali Media Splitter (AR) Kommer inte på något mer som kan hjälpa. Åter igen, stort tack till Ebola66. God jul på er! /Feducci
Redigerat av feducci, 27 December 2007 - 00:50.
Postad 27 December 2007 - 08:10
Andreas81a
-
Andreas81a
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Feducci, riktigt intressant. Rent spontant känns det som att hårdvaruavkodningne inte borde vara igång då coreavc lär sköta den biten om den är ställd som prefer. Vore guld om du ville skriva tillbaka i denna tråden så fort du kommit på om det används.
Postad 27 December 2007 - 09:29
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Feducci, riktigt intressant. Rent spontant känns det som att hårdvaruavkodningne inte borde vara igång då coreavc lär sköta den biten om den är ställd som prefer. Vore guld om du ville skriva tillbaka i denna tråden så fort du kommit på om det används.
HV-avkodningen kan omöjligt användas då CoreAVC inte använder det, och PDVDs codec funkar väldigt dåligt med MKVs.
Postad 27 December 2007 - 10:51
Andreas81a
-
Andreas81a
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Precis bran, det var det jag syfta på. Dock insisterar vissa på tex avsforum att de fått pdvds codec att funka bra med mkvs....något jag själv aldrig fått att funka.
Postad 27 December 2007 - 20:00
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
Precis bran, det var det jag syfta på. Dock insisterar vissa på tex avsforum att de fått pdvds codec att funka bra med mkvs....något jag själv aldrig fått att funka.
Det finns mycket snackare. Ska man tro på allt man läser får man ju nergradera till Audio Pro diamon eller ngt högtalar mässigt som spelar som 5ggr så dyra högtalare enligt vissa... (noobs)
Postad 28 December 2007 - 12:38
feducci
-
feducci
-
Användare
-
-
120 inlägg
Jag testade med PDVD Codecen på MPC HC utan framgång. Jag fick en grön rektangel över halva skärmen som flimmrade av och till. Testade ganska många olika filmer. Dock så var alla .mkv och x264.
Dom som fått det att funkera med PDVD codecen har troligtvis inte en x264 film utan en rak kopia av en film. Dvs H264. Jag har inte fått mkv att funka i PDVD. Några snackar om att byta filformatet till avi eller mp4 för att få det att köras i PDVD. Jag testade det med en x264film utan att få den att spelas upp alls.
Kan ha gjort något fel. Är ingen expert.
The search continues.
/Feducci
Postad 09 March 2008 - 07:28
Lundqvist33
-
Lundqvist33
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag använder CCCP codecpack samt CoreAVC Professional Edition-1.6.5.0.
Som spelare använder jag Bsplayer, det flytter på otroligt bra...har aldrig upp levt nått hack, sen jag körde igång med CoreAVC.
mitt grafikkort är 7800GTX med uppdateringar från Nvidia.
Det gäller bara att lära sig att regga CoreAvc + att lägga in den som huvudfilter i spelaren
MVH Stålis
Postad 09 March 2008 - 09:19
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
stålberget: CoreAVC har väl inget hårdvarustöd så varför skriver du vilket gfx du har? Vad har du för propp?
Själv kör jag KMPlayer tillsammans med CoreAVC för x/h 264, fungerar fint men tyvärr är min propp lite för trött för vissa 1080p scener i Planet Earth (fåglarna...), har en laptop med Core Duo 2.16Ghz.
Postad 10 March 2008 - 03:29
kuka2
-
kuka2
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Vilken är den långsammaste processorn som klarar 1080 x264 i högsta möjliga bitrate?
Funkar en oklockad utan grafikkort med hårdvarustöd?
AMD Athlon X2 BE-2400 2,3GHz Box (45w)
eller
AMD Athlon X2 5000+ Black Edition 2,6Ghz
läste dessa skall gå att kyla passivt med en stor kylare och enbart chassi utblås 120mm. Har Intel nån sval cpu?
Jag läste även nånstans att om man inte kan använda vobsub/.srt så i samkörning med grafikkkortets hårdvaru acceleration?
Postad 17 March 2008 - 16:06
Unregistered29fddce7
-
Unregistered29fddce7
-
Användare
-
-
172 inlägg
Hårdvara
dual 3 ghz processor
gainward Bliss 8600 GT
2 gb PC-5300 DDR2 667MHz
Mjukvara:
Windows Xp pro
Wmpc
CoreAVC 1.6
Haali Media Splitter
mplayerc
Ac3filter
MPC HC inställningar:
Options-> Internal filters-> Allt avbockat
Options-> Internal filters-> Audio Switcher-> Enable built-in audio switcher filter Avbockad
Options-> External Filters-> CoreAVC videodecoder *Prefer
Options-> External Filters-> Cyberlink H.264/AVC Decoder (PDVD7.x)
Options-> External Filters-> Ac3filter *Prefer
Options-> External Filters-> Haali Media Splitter (AR)
tjenna jag provade dom inställningarna men nu är det nått skumt..
när jag startar filmen så ligger cpu load på ca 30-40 % 3 min in i filmen så går den upp till 100% och allt börjar hacka
typ som att minnet blir fullt lr nått det är konstigt det blir samma sak om jag flickar fram en bit så går det ett tag sen går cpu load upp till 100% och allt segar igen..
Postad 08 July 2008 - 09:52
feducci
-
feducci
-
Användare
-
-
120 inlägg
Jag följde ebola66 tips om att använda Medial Player Classic Home Cinema 32bitars. Nu funkar allt och det ser riktigt bra ut på min 50PF95. x264 1080p körs med ca 50% CPU load. Båda kärnorna används. Än så länge är jag osäker på om mitt graffe hårvaruavkodar allt. Ska kolla mer imorgon.
Jag kör:
Hårdvara C2D e6320 @ 2.33GHz Hd2400 256Mb 2048MB ram PC8500 @ 800MHz Spdif
Mjukvara: Windows Vista Ultimate 64bits Powerdvd 7.3 Ultra CoreAVC 1.6 Haali Media Splitter mplayerc_homecinema_x86_v1.0.11.0 Ac3filter
MPC HC inställningar: Options-> Internal filters-> Allt avbockat Options-> Internal filters-> Audio Switcher-> Enable built-in audio switcher filter Avbockad Options-> External Filters-> CoreAVC videodecoder *Prefer Options-> External Filters-> Cyberlink H.264/AVC Decoder (PDVD7.x) Options-> External Filters-> Ac3filter *Prefer Options-> External Filters-> Haali Media Splitter (AR)
Kommer inte på något mer som kan hjälpa.
Åter igen, stort tack till Ebola66.
God jul på er!
/Feducci
Kände att det var dags för en uppdatering. Nu när all mjukvara är mer utvecklad är det lite lättare att få det att funka. Kör numera mina inställningar såhär: HårdvaraC2D e6320 @ 2.33GHz Hd2400 256Mb HDMI @ 1900x1080p50 2048MB ram PC8500 @ 800MHz Spdif Toslink 50PF95 HDMI Mjukvara:Windows Vista Ultimate 32bits CoreAVC™ Professional Edition 1.7.0 mplayerc_homecinema_x86_v1.1.604.0Ac3filterMPC HC inställningar:Options-> Internal filters-> Har allt som har med video att göra förbockat. Options-> Internal filters-> Audio Switcher-> Enable built-in audio switcher filter Avbockad Options-> External Filters-> CoreAVC videodecoder *Prefer Options-> External Filters-> Ac3filter *Prefer Options-> Playback-> Output-> Directshow video-> EVR Custom Pres. Resizer: Bilinear Numera så finns det bra stöd för GPU hårdvaruavkodning inbakat i MPC-HC som funkar. Cheers! Själv undrar jag vilken decoder som ger optimal bildkvalite? CoreAVC har ju blivit bättre för varje uppdatering dom släppt. Någon som orkat testa?
Postad 08 July 2008 - 10:08
Andreas81a
-
Andreas81a
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Menar du att du får hårdvaruavkodning med MPC HC? Detta har jag aldrig hört för är du riktigt säker? Inte ens powerdvd har ju fått det att funka bra med mkv.
Postad 08 July 2008 - 13:20
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2199 inlägg
Menar du att du får hårdvaruavkodning med MPC HC? Detta har jag aldrig hört för är du riktigt säker? Inte ens powerdvd har ju fått det att funka bra med mkv.
Jajamänsan, det fungerar med MPC HC. Och riktigt bra faktiskt. Dock lite bundet till L4.1. Dom flesta senaste mkver är oftast encodat i L4.1. Samt har jag även aldrig stött på en 720p mkv film som inte funkat med senaste MPCHC. http://xvidvideo.ru/ Där har ni alla senaste buildsen.
Postad 08 July 2008 - 16:27
Andreas81a
-
Andreas81a
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Postad 09 July 2008 - 10:42
Unregistered51225ab5
-
Unregistered51225ab5
-
Amatör
-
-
84 inlägg
MPC HC är faktiskt riktigt bra till HD-material. Jag har ännu bara hittat än film som inte fungerar, 1080p mkv. Allt annat jag matat den med har fungerat hur bra som helst.
Postad 09 July 2008 - 11:14
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Hittade denna text... har inte verifierat, men det verkar som att många blev nöjda. This method will work for any app uses directshow:
Goto the download page for Media Player Classic HomeCinema... Download the Mpeg2DecFilter and MPCVideoDec filters for your OS. If you want .mkv support go ahead and grab the MatroskaMuxer and MatroskaSplitter as well (or any of the mkv splitters). (Make sure you get the right 32 or 64 bit version).
Extract or copy all the files to c:\windows\system32. For each file run from a 'cmd' prompt: regsvr32.exe <whatever.ax>
Install the latest ffdshow (make SURE you disable x264 and mpeg2 support, so it doesn't try to use ffdshow for those codecs). If it works you should see less than 10% utilization on most x264 720p videos, even with .mkv files and it's all open source. This was on a AMD 780g w/ a 4850 proc running Vista 32bit.
Tips: Download the MPC-HC standalone player and try the file in there, this does NOT use the directshow installed (they are all built-in). This is great to see what performance and playback should be like.
Ladda ner någon codec-manager, så du vet att rätt codec kommer till användning. //M
Postad 09 July 2008 - 11:40
feducci
-
feducci
-
Användare
-
-
120 inlägg
Jajamänsan, det fungerar med MPC HC. Och riktigt bra faktiskt. Dock lite bundet till L4.1. Dom flesta senaste mkver är oftast encodat i L4.1. Samt har jag även aldrig stött på en 720p mkv film som inte funkat med senaste MPCHC.
http://xvidvideo.ru/ Där har ni alla senaste buildsen.
Precis. Orkade inte skriva ut det =)
Postad 11 July 2008 - 12:47
Unregistered74fec767
-
Unregistered74fec767
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har ett problem... Har precis laddat ner MPC HC x64 till mitt nyinstallerade vista. Installerade också senaste coreavc. När jag sedan ska lägga till coreavc under external filters går de inte! Filer heter ju CoreAVCDecoder.ax. När jag hittat den på browse, under add filters läggs den inte till.
Håller som smått på att bli galen på de här
Efter att jag klickat i den hoppar den omedelbart tillbaka till external filters, får som aldrig ens nån chans att välja den.
Nån som har nåt tips? Vore gryyymt uppskattat 
/John
Postad 11 July 2008 - 21:26
feducci
-
feducci
-
Användare
-
-
120 inlägg
Jag har ett problem... Har precis laddat ner MPC HC x64 till mitt nyinstallerade vista. Installerade också senaste coreavc. När jag sedan ska lägga till coreavc under external filters går de inte! Filer heter ju CoreAVCDecoder.ax. När jag hittat den på browse, under add filters läggs den inte till. Håller som smått på att bli galen på de här Efter att jag klickat i den hoppar den omedelbart tillbaka till external filters, får som aldrig ens nån chans att välja den. Nån som har nåt tips? Vore gryyymt uppskattat  /John
Du ska köra med 32bitars av MPC-HC. CoreAVC är 32bitkodat... Om du vill köra x64 så måste alla codecs vara x64. Jag testade MPC-HC x64 utan några bra resultat för några månader sedan. Kanske funkar nu dock. Hoppas det hjälper
Postad 12 July 2008 - 11:57
Unregistered74fec767
-
Unregistered74fec767
-
Rookie
-
7 inlägg
Haha, fan vad dum jag kände mig helt plötsligt. Är något av en rookie på vista till mitt försvar, tänkte inte på de alls
Men tack så mycket!
Postad 21 November 2008 - 21:52
Unregistered457e76fb
-
Unregistered457e76fb
-
Användare
-
-
151 inlägg
Bumpar tråden. Nyss fått hem min 50PX8 och vill kolla på mkv filer från datorn. Kör just nu i VLC, men vill gärna optimera kvalitén om det är möjligt. Så vad exakt ska jag använda mig av, vill ha så lite program som möjligt helst. Tack på förhand.
Postad 23 November 2008 - 08:21
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2199 inlägg
Bumpar tråden. Nyss fått hem min 50PX8 och vill kolla på mkv filer från datorn. Kör just nu i VLC, men vill gärna optimera kvalitén om det är möjligt. Så vad exakt ska jag använda mig av, vill ha så lite program som möjligt helst. Tack på förhand.
Bara läsa i tråden så ser du  MPCHC
Postad 24 November 2008 - 06:42
feducci
-
feducci
-
Användare
-
-
120 inlägg
Nuförtiden finns ju iofs en x64 version av MPC-HC som funkar fint. Man behöver inte coreavc eftersom MPC-HC sköter fördelning av belastning på båda cpus plus att den har stöd för DXVA.
Vill passa på att tacka Linus82 för all hjälp jag fått.
/Feducci
Postad 25 November 2008 - 15:13
Unregistereda9b13eae
-
Unregistereda9b13eae
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
kan man få media center att spela upp filmerna via MPC HC? eller lämnar ni media center skalet för att kolla på tex mkv?
mvh Ricky
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|