Jag märkte dock just att min digitalbox har usb 2.0, vilket gör att jag kan koppla min externa hd eller iRiver 40 gig mp3 via digitalboxen och få ut ljud via receivern.
Det låter ju som en vettig lösning...
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
5 relaterade trådar
Postad 03 October 2007 - 18:27
Inget svar angående ljud.
Jag märkte dock just att min digitalbox har usb 2.0, vilket gör att jag kan koppla min externa hd eller iRiver 40 gig mp3 via digitalboxen och få ut ljud via receivern. Det låter ju som en vettig lösning... Postad 15 October 2007 - 08:50
Det har ju påståtts i den här tråden att DG910 skalar upp signalen till 1080. Jag tror inte att det stämmer. Matar jag receivern med 480i@60 eller 576i@50 komposit-signal så kommer det antingen en 480p eller 576p på HDMI-ut. Jag hittar inte heller några inställningar för att ändra HDMi-upplösning. Alltså: DG910 kan göra om komposit och komponent till HDMI i samma upplösning. Vill man ha uppskalning till 720 eller 1080 eller konvertering av s-video eller RGB är det här fel förstärkare. Postad 15 October 2007 - 11:38
Om man jämför specen för DA1200ES med DG910 så verkar 1200 mycket mera välutrustad.
Dock är 1200 ett år äldre. Vilket är det bästa köpet? Inga åsikter om detta? Redigerat av Unregistered33b3a508, 21 October 2007 - 11:49. Postad 05 November 2007 - 11:52
Har funderingar på att köpa den här. Har en viktig fråga dock.
* Om jag tar in hdmi i receivern och sedan länkar vidare till min tv kan jag få ut ljud i receivern eller går ljudet vidare till tv:n som i Sonys billigare varianter? Tacksam för svar. Postad 05 November 2007 - 12:13
Du kan välja själv om du vill få ut ljudet i recivern eller i TV:n, och/eller bådeoch. Enkel inställning så är allt klart. Hoppas det var svaret på din fråga Mvh snakeDVD Postad 05 November 2007 - 12:23
hej en liten fråga.
Jag har denna förstärkare och är kanon nöjd, tänkte köpa en ps3 och undrar om man kan styra den med fjärkontrollen till 910, kollar i instruktionsboken men hittar ingen "kod" till att styra en ps3. någon som vet om det funkar eller måste man köpa en till fjärka? har även en tvix som jag inte har någon kod till.... inge kul när det ligger drivor av fjärkontrollen i soffan. Postad 05 November 2007 - 12:31
gör som många andra köp en universal, tyvärr har inte sony ngn fin. detta skulle önskas då allt annat är sony hemma just nu =)
Postad 05 November 2007 - 12:55 Tack för snabbt svar. Då blir det nog den här Postad 05 November 2007 - 19:42
tack sör snabbt svar.
verkar som det får bli en universal, är det någon som har ett tips om en bra? Postad 06 November 2007 - 09:55
Nån som vet om det går att köra pixelmappat genom den här förstärkaren ?
Jag får inte till det hur jag än försöker. Gissar på att det är för att jag kör konverters hit och dit (PC DVI till Förstärkare HDMI sen därifrån upp till tv:n via HDMI till DVI) Kan va nvidias skitdrivisar som ######s också. Kör jag clone view och 1366*768 66Hz så säger tv:n "out of sync" men samma inställningar funkar fin fint om jag kör med dvi direkt till tv:n. Och testar jag t.ex 1360*768 60Hz eller 1280*720 60Hz så skickar den igenom bilden med då ställer tv:n om sig till 640*480 (gäller även för andra upplösningar jag testat, 800*600, 1024*768 o.s.v) Ställer jag däremot in att min TV ska tolkas som en HDTV så dyker dualview upp i nvidias kontrollpanel och då kan jag välja att mata ut 720p som tv:n visar utan problem. Mycket skummt. Fördelen med dualview är ju att man kan köra olika upplösningar på båda skrärmarna utan overscan. I clone får man ju FET overscan om man gör det. (Kör 1650*1080 på datorn och tv:n kör 1366*768) Kan nämna en positiv bi effekt jag fick när jag köpte stärkarn iaf. Direkt efter att jag köpt mitt wii så köpte jag Super Mario World (SNES) i Virtual Console men det funkade inte via komponent till min tv.. Den sa bara "Out of sync". Men nu när jag kör signalen genom stärkarn (via komponent) och upp till tv:n via HDMI->DVI så funkar spelet klockrent --------------------- Konfigurations info: WinXP Pro, Geforce 8500GT,Nyaste ForceWare drivisarna, Dvi kabel med DVI->HDMI konverter, HDMI kabel med HDMI->DVI konverter, VideoSeven LTV40DA. Redigerat av Unregistered3bf3e665, 06 November 2007 - 10:00. Postad 07 November 2007 - 19:33
Jag har nu äntligen förstått att det måste vara något fel på min receiver.... Det går inte att komma ur menyinställningarna på något annat sätt än att stänga av. Om jag ställer in OSD på on är det på off nästa gång jag kollar... Receivern ska ställa om utgångarna men ibland funkar det inte alls, läs ovan! Ska lämna in hos Sonycenter för garantireparation. Någon annan med liknande problem? //RolfStefan Postad 07 November 2007 - 21:41
Nope inget jag har sett på min burk iaf.
Är dock lite sur.. Insåg idag att SA-CD coax ingången inte går att använda överhuvudtaget till annat än ljud. Och med de menar jag att jag kan inte köra video på en ingång och linka det med ljudet från SA-CD ingången. Jag får iaf inte till det. HDMI DVD + Coax DVD = OK HDMI SAT/Video2 + TosLink SAT/Video2 = OK HDMI DVD/SAT/Video2 + Coax SA-CD = NO GO Komponent Video1/DVD/SAT + Coax SA-CD = NO GO Postad 08 November 2007 - 06:53
Hejsan!
Lite OT men eftersom frågan ställdes så svarar jag. Ang. universalfjärr så köpte jag en logitech harmony 555 för 699:- på elgiganten för en månad sedan ungefär, kolla om dom har kvar det priset, sedan såg jag att onoff (tror jag det var) sålde den något mindre 525 för en liknande peng. /Roger Postad 31 December 2007 - 11:38
Hej
Om jag kopplar min laptop med HDMI till DG910 HDMI och vidare till en samsung 50" Q96 HDMI,hur funkar det då? Skickar den ljudet vidare till mina högtalare när jag lyssnar på musik på datorn? Eller klarar den bara att skicka ljudet vidare via HDMI? Om jag kollar på film från datorn, hur fungerar det då med ljudet. Kan jag både få ljudet ut ur TV:ns högtalare och i mina surroundhögtalare? Blir det någon förbättring/försämring på bilden om jag kopplar datorn via förstärkaren istället för direkt till TV:n? Ps. Är det inte knepigt att DG910 redan står som "tidigare modell" på Sonys hemsida, lanserades den inte i somras? /Pathol Postad 31 December 2007 - 11:43
Hejsan
Någon som fått till datorupplösning på 1366x768 via HDMI att passera receivern orört och att den sammtidigt plockar ut ljudet ur HDMI? Lite orolig att den inte släpper igenom annat än 720/1080. M V H Oscar Postad 07 January 2008 - 10:44
Köpte den här förstärkaren i julklapp till mig själv och är grymt nöjd med den, dock så undrar jag om nån använder den med en PS3 och fått ljud över HDMI att funka. Min är bara väldigt tyst (optisk funkar), jag har inte grottat ner mig för mycket i inställningarna än dock...
Postad 15 January 2008 - 15:52
Jag tror du måste ändra inställningarna i PS3'an så att den skickar ut ljudet över HDMI. Tror jag läste något om det på AVforums. /Jocke Postad 21 January 2008 - 15:11
Ang. WiFi. Kopplas till DM-porten. En lite kub med display och fjärr, kräver program på datorn. kostar 1700-2000:-
Ang. multifjärr för att kunna styra PS3. Har inte PS3 endast blue tooth? Kan inte hitta nån multifjärr som har det. Någon som vet? Postad 10 March 2008 - 15:39
Nån som har någon erfarenhet av dgn910 och dvi-> HDMI kabel?
HAr en Mac Mini och får bara en svart bild när jag försöker använda den kombinationen, det funkar bra om man kopplar den direkt till TV:n... Postad 10 March 2008 - 16:02
Vad jag förstått så fungerar ej mac mini med denna. Se länk nedan: http://www.avsforum....52#post12490852 Postad 11 March 2008 - 07:33
Tackar för svaret, känns ju iofs logiskt (men dåligt) om den saknar HDCP.
Inga större problem dock, bara att koppla den i TVn istället Postad 13 March 2008 - 03:50
Beställde igår en (silvrig) 910:a och netonnet fick iväg den 2 timmar efter beställningen så jag borde ha den idag på efter middagen =) Verkar vara en väldigt prisvärd reciver, hoppas den infriar mina förväntningar. Min yamaha har efter 8år gett upp så den åker till tippen snartast å denna skönhet tar dess plats =)
Är det nån inbyggd förstärkning av hdmi signalen i en reciver? har köpt en 10m biltema HDMI och den funkar mellan datorn och projjen men inte mellan philips dvd:n och projjen. Kör nu med dvd:n på en hylla under dvd:n och har en 1m hdmi kabel samt drar fram ljuder digitalt til recivern. skulle hellre vilja ha dvd:n å kommande ps3:a under duken då det är jobbigt att använda fjärren till dvd:n när den sitter där den gör. Är inte så sugen på att köpa en 10m supra hdmi. får väl i värsta fall bli en hdmi förstärkare från classe för 350kr. Lästa nånstans att nån körde med kjell o co dyraste 10m kabel för 500kr och att det funka...får kanske bli en sån annars. Postad 20 March 2008 - 11:52
Nu har även jag lagt en beställning på en STR-DG910, det blir min första surroundförstärkare så jag blir säkert nöjd.
Jag valde mellan denna och Yamaha RX-V661, men nu när Dustin home sålde Sonyn för 2990kr blev valet plötsligt enkelt. Postad 08 April 2008 - 21:43
Har denna reciver och har en fråga. Har idag beställt en sagen 75 digitalbox med komponent ut som ska kopplas till recivern för att jag ska kunna se på tv på projjen. Vet att recivern kan konvertera om komponent till hdmi men det står även att den har linjedubblare men inte uppskalning. Läste i tråden om digitalboxen att den skickar ut signalen interlaced. Innebär det att jag kommer få en progressiv signal till projjen mao 576P?
Postad 16 April 2008 - 21:27
Hej!
Har följt detta forum i flera år, men registrerat mig först nu. Anledningen är att även jag funderar på denna stärkaren.. Det viktigaste för min del med en A/V stärkare är att den har "skaplig" kraft i 2-kanalsläget, jag står i uppgraderingstankar från min gamle STR-de545 och jag vill nu ha en flerkanalsreceiver med lite mera ös i 2-kanalsläget, 545:an är en aning svag :-( Så... hur står sig egentligen 910:an mot exempelvis den förstärkaren som jag nästan bestämt mig för -NAD T-744? Sonyn är ju mera tilltalande utseendemässigt och har ju onekligen mer finesser, det sistnämda är mindre viktgt för mig, jag vill ha kraft för 4000 kr. Någon som jämfört eller rent spontant kan yttra sig vore en kristlig gärning =) // Tack! Postad 17 April 2008 - 10:32
Jag köpte min för 3.000 kr från Dustin för några veckor sen. Ligg lågt och avvakta, den håller ju på att fasas ut, och kommer säkert att bli billigare innan DG920 lanserats, eller köp DA1200ES istället som ligger strax över 4.000 kr idag (om det inte är ett måste att ha 3 HDMI ingångar) Vad gäller 2 kanalsläge så är jag nöjd, men jag det beror ju mycket på vilka högtalare du ska driva Postad 17 April 2008 - 16:18
Tack för det!
Ingen som vet ex. ampere på sonyn och nad:en? Ingen som jämfört de båda? edit -> Dustin tar 3990:- nu... Redigerat av Unregistered6c9bcd9b, 17 April 2008 - 16:20. Postad 17 April 2008 - 22:00
Så den har varit nere på 3000 kr
men varför tar netonnet så mycket mer för den svarte? Postad 18 April 2008 - 11:42
Dustin hade den vite för 300:- mer än den svarte länge, men sen droppade helt plötsligt den vita i pris och nu är den borta. Jag hade prisbevakning på den vita i prisjakt, och när den droppade så högg jag Så vitt jag förstår så är det nästan dom sista som finns ute nu. I England är den slutsåld och har utgått ur sortimentet vad jag vet. Men mitt tips är nog att köra prisbevakning och bestämma sig för hur mycket man är villig att lägga, och sedan hoppas på att det blir napp! Postad 29 May 2008 - 07:23
Den är tyvärr slut i Sickla, konstigt
Postad 29 May 2008 - 09:54
Ingår det ingen lucka till fronten? Det är ju skitfult med de blottade AV-kontakterna! På bilden på första posten i denna tråd har den ju en lucka på sig men ingen har det på sina bilder. Hoppas det funkar med en lucka från någon annan modell i så fall...
Postad 29 May 2008 - 10:49
Ja, det är lite synd att det inte finns en lucka, men det ser ut som att efterföljaren får det. Kanske man kan beställa bara luckan?
Postad 29 May 2008 - 12:44 Jag försökte med andra riktningen, dvs HDMI ut från 910:an till DVI på en LG RZ-42PY10X (den TV-modell som utnämndes till Världens Bästa Plasma en gång i tiden). Men det blir bara svart. Kan hända PY10-exemplaret kräver högre signalnivåer på DVI för att det skall funka än vad 910 sänder ut på HDMI-porten ?. Från en Panasonic S97-DVD-spelare fungerar det med HDMI->DVI med samma kabel. Postad 04 June 2008 - 21:47
Jag undrar om det går att fördröja ljudet så man inte får resultatet att ljud & bild blir osynkat när man spelar tex xbox360 eller ps3.
Om jag förstår så är det alltid en viss fördröjning på Tv:n för att visa bilden (pga bildförbättring etc). Jag har en KDL40-W3000 tv och vill gärna ha en receiver för att kunna nu ha ett 2.0 ev. 2.1 system för att sen bygga ut det. Spelar mycket xbox360 på den och använder även 360 som dvd/musik spelar i väntan på en bluray spelare. Postad 05 June 2008 - 09:48
Det är bara att ändra synkningen. Kolla manualen! Postad 19 July 2009 - 21:50
Hej!
Är på jakt efter en sony str-dg910 nu, såg forumet och tänkte att det kan vara värt att fråga någon här? Så är det någon som ska sälja sin sony? Mvh Kalle Postad 09 October 2010 - 23:10
Hej, tänkte kolla med er som har denna reciver om ni har samma problem som mig.
Det enda sättet för mig att komma ur OSD inställningarna är att stänga av recivern för att sedan starta den igen. så ska det givetvis inte vara utan enl manualen ska man trycka på EXIT. hur är det för er? kopplade in min laptop med hdmi till recivern men det blir grym overscan även om jag ställer in rätt upplösning. kopplar jag direkt till tvn blir bilden pixelmappad. har för mig att jag läst att flera haft problem med det. innebär det att allt man kopplar in med hdmi blir overscannat eller är det bara så att recivern lurar hdmiutgången på datorn? kanske inget fel utan så denna reciver funkar. det största problemet jag har är att jag inte får någon direkt bas i frontarna(JBL E80) oavsett inställt ljudläge och ingång. varken på film via popcornmedisapelaren via hdmi eller via mobilen kopplad via RCA på fronten. tycker jag har testat alla inställningar på recivern utan att få ordning på det. -10 eller +10 på basen gör skillnad men ytterst lite. trodde först att det var rummet i källaren som var problemet men efter att flyttat upp både reciver och högtalarna så bestod problemet. trodde att det kanske är nått i högtalarna som var paj (köpt beg för några år sedan) och skruvade isär högtalarna å kollade delningsfilter mm men hittade inget fel. kopplade även bort bläcket mellan bi-amp kontakterna på högtalarna och gjorde en spittadkabel men inget hjälpte. sökte på högtalarna och hittade ett klipp där en spelare ordentligt och konerna till basarna rörde sig ordentligt vilket dom inte gör oavsett volym och full bas. http://www.youtube.c...h?v=STYiibb6AsM efter det grävde jag fram min gamla reciver från -00 och koppade in frontarna och mobilen och ######r vilken skillnad. därför undrar jag nu och nått är trasigt i min reciver eller om den helt enkelt är otroligt dålig på att leverara bas. garantin hos netonnet har ju gått ut (recivern köpes i mars -08) men man har ju tot 3 års reklamationsrätt. vet dock inte om den är trasig eller helt enkelt inte bättre än så här. behöver jag köpa ny vill man ju inte lägga ut pengar på frakter och undersökningsavgifter eller hur det nu funkar... någon som har nån aning? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |