Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varning för Dreambox-kopior, ett stort bedrägeri!

272 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 april 2008 - 11:36

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
orginalboxarna funkar fortfarande som dom ska... det är klonerna som slutat fungera eftersom DMM har lagt in ett skydd mot det så dom bara ska funka i deras egna boxar och det har dom all rätt att göra... det drivrutinerna gör är att radera sig själva och visa upp en text att man har en clone och ska kontakta försäljaren... utan dom drivrutinerna funkar inte den boxen och eftersom det inte finns några andra än DMM's drivrutiner så blir boxarna värdelösa men det är ju inte DMM's fel att andra säljer boxar utan att kunna tillverka sina egna drivrutiner...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 11:38.

Postad 21 april 2008 - 11:37

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

Är väl bara att göra samma sak nu, bojkotta Dreamboxarna o köp andra Linux basserade boxar. Finns ju en hel del som verkar väldigt bra. Dessutom har de en snyggare design.

Precis, det är vad jag rekommenderar alla mina vänner som funderar på köpa ny box att inte välja Dreambox.

Detta kommer slå hårt mot företaget i långa loppet, tror många med mig idag har ett hat-förhållande mot DMM och dess produkter idag, tydligen är attityden bland blivande Dreambox ägare idag rutten vilket gör att man inte vill tillhöra communityn.

Det är bara läsa på IHAD forumet, dvs Geminis forum hur attityden är idag, inget som jag vill vara delaktig med.

Postad 21 april 2008 - 11:35

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Tyvärr för DMM, så går det redan nu att se att deras tilltag, kommer att slå tillbaka mot dom själva. Folk avbeställer sina DM800 boxar, å IMG-tillverkare ställer sig inte bakom dom. Utom Gemini förstås, men det var inte väntat annat heller... Så nu är vägen öppnad för andra tillverkare, å lansera en box med samma billiga hårdvara som en Dreambox, utan nåt som helst licensierat innehåll. Jag tvivlar på att det var den här utvecklingen som DMM ville se, men det ser inte bra ut för dom. Å självklart inte heller för oss som gärna sett både 800 å 8000 boxarna ute på marknande.. Men när dom inte förstår hur marknadskrafterna fungerar över hela världen, så kanske dom inte ska driva företag heller...

humlan.

Postad 21 april 2008 - 11:40

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

Är det verkligen så att dreambox tillverkar boxar med sin egen mjukvara som slutar att funka efter ett tag? Om det är så, ja då ligger dom lite jobbigt till.

Men om man läser tråden så verkar det ju vara en annan tillverkare som tillverkar en "Dreambox" med "lånad" mjukvara.

Eller har jag förstått det fel nu?

Nja om du läser denna tråde istället så har jag skrivit att de så kallade klonerna kommer från samma OEM tillverkare som DMM använder sig av.

Det är exakt samma box med vissa avvikelser, skillnaden är att DMM tar betydligt högre pris för sina boxar som är samma box som klonen.

Problemet är att detta kommer leda till en strid från OEM som kan säga till DMM att vi bryter kontraktet med er eftersom ni förstör medvetet boxar som vi tillverkar på uppdrag åt andra företag.

Postad 21 april 2008 - 11:40

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
För att man ska kunna få använda NDS behövs en licens eller hur? Hur kan det komma sig att detta går ändå. Att "emulera" en NDS-Cam är ju ingen bra omväg att gå, efterom dessa inte finns för allmänheten längre utan endast för kabel-operatörer.

Postad 21 april 2008 - 11:41

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
imagetillverkarna kan inte göra nåt eftersom dom inte kan ändra i drivrutinen det är bara en färdig modul och inte opensource... det kommer finnas i alla nyare images det där... att folk avbeställer boxarna har mer med förseningen av boxarna att göra... och om jag släpper nån mer image sen kommer inte jag använda nån annan drivrutin bara för att det ska funka på kloner så ni klonägare är varnade redan nu... och när det gäller NDS det får du ta upp med dom som tillverkar den mjukvaran då... dreambox klarar bara dreamcrypt med den mjukvaran som DMM levererar... men om NDS ändrar om nåt så att de blir svart för alla så har dom exakt samma rätt att göra det precis som DMM har rätt att skydda sin mjukvara...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 11:46.

Postad 21 april 2008 - 11:48

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Ok så DMM förstör medvetet andra boxar? Hur går det till som egentligen? Kapar dom transporterna på väg ut till butikerna och lägger in en felaktig mjukvara i dom?

Om det är priset man motsätter sig så är ju det bara att köpa den billigare? Så funkar det ju överallt, finns ju prisklasser för allt.

Själv har jag ju övergått till Kathrein UFS910 som också sköter sig exemplariskt för det endamålet jag är ute efter, övergången baseras på pris samt tillgång, jag orkar helt enkelt inte vänta på en Dreambox med hdmi och möjlighet att ta emot dvb-s2.

Postad 21 april 2008 - 11:50

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Nja om du läser denna tråde istället så har jag skrivit att de så kallade klonerna kommer från samma OEM tillverkare som DMM använder sig av.

Det är exakt samma box med vissa avvikelser, skillnaden är att DMM tar betydligt högre pris för sina boxar som är samma box som klonen.

Problemet är att detta kommer leda till en strid från OEM som kan säga till DMM att vi bryter kontraktet med er eftersom ni förstör medvetet boxar som vi tillverkar på uppdrag åt andra företag.

Men du har ju missförstått allting... det handlar om att klonerna kallar sig Dreamboxar och det är inte lagligt + att alla kloner både med samma och andra namn använder sig av DMM's licenerade drivrutiner...
om dom kan leverera sina egna drivrutiner och annat namn så är allt helt i sin ordning....

Ok så DMM förstör medvetet andra boxar? Hur går det till som egentligen? Kapar dom transporterna på väg ut till butikerna och lägger in en felaktig mjukvara i dom?

Om det är priset man motsätter sig så är ju det bara att köpa den billigare? Så funkar det ju överallt, finns ju prisklasser för allt.

Själv har jag ju övergått till Kathrein UFS910 som också sköter sig exemplariskt för det endamålet jag är ute efter, övergången baseras på pris samt tillgång, jag orkar helt enkelt inte vänta på en Dreambox med hdmi och möjlighet att ta emot dvb-s2.

DMM förstör inga boxar dom har bara bakat in ett skydd i drivrutinerna så dom raderar sig själva ifall det stoppas in i en box som det inte är meningen för... om inte den som sålt boxarna kan tillhandahålla egna drivrutiner till boxen så är det inte DMM's problem... dessutom så har inte DMM lagt in några drivrutiner eller sagt att dom får eller ska funka i andras boxar.. ska nog gå slänga in kathrein mjukvara i min dreambox och sen stämma kathrein för att den mjukvaran har förstört min dreambox... exakt samma sak...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 11:50.

Postad 21 april 2008 - 11:50

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

För att man ska kunna få använda NDS behövs en licens eller hur? Hur kan det komma sig att detta går ändå. Att "emulera" en NDS-Cam är ju ingen bra omväg att gå, efterom dessa inte finns för allmänheten längre utan endast för kabel-operatörer.

Rent juridiskt kan man fälla Gemini Team och då faller DMM som företag också.

Gemini kör med en Blue panel där du laddar ner från deras server olagliga EMUs som inte licens betalats för.

Så visst, om Rupert Murdoch vill fälla företaget så går det med lite mäktiga krafter.

Det är så mycket dubbelmoral från DMM så man mår illa, hela boxen och dess syfte bygger på olagliga EMUs samt cardsharing mellan kompisar vilket de självklart inte bekräftar.

Postad 21 april 2008 - 11:53

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Jag kan inte komma ihåg att det inte gick att spela upp skivan. Oavsett vilket spelar det mindre roll eftersom både Cactus, Key4Audio m.fl. inte heller tillät uppspelning mer än på det sättet som företaget bakom tyckte var tillräckligt.

De åkte dit därför mjukvaran las in utan att användaren visste om det. Det ingick heller inte ett avinstallationsprogram och ingenting som förklarade varför och hur man skulle göra, eller vem man kunde vända sig till om man råkade ut för det. Dessutom blev systemet instabilt och Windows blev ett lätt mål för virus och hackare eftersom det "öppnade en del dörrar".

Postad 21 april 2008 - 11:55

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

Men du har ju missförstått allting... det handlar om att klonerna kallar sig Dreamboxar och det är inte lagligt + att alla kloner både med samma och andra namn använder sig av DMM's licenerade drivrutiner...
om dom kan leverera sina egna drivrutiner och annat namn så är allt helt i sin ordning....

Du fattar tydligen inte, om man sitter själv i glashuset kan man inte skjuta på andra.

Företaget stinker i attityd.

DMM är idag nästan helt beroende av Geminis programvara som är i högsta grad olaglig.

Postad 21 april 2008 - 11:58

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Då måste ju alla andra tillverkare av dekodrar som har öppen mjukvara också enbart tillverkas för att kunna användas till cardsharing? Eftersom möjligheten finns där

Det betyder alltså att jag stöder kriminalitet nu när jag äger två olika digitalboxar med öppen mjukvara.

Snart lär man nog se en reklam på tv där det proklameras att användning av digitalmottagare med öppen mjukvara stöder knark/prostitution och knarksmuggling mkt likt den för filmer.

Redigerat av Ola Thomasson, 21 april 2008 - 11:59.

Postad 21 april 2008 - 12:00

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Rent juridiskt kan man fälla Gemini Team och då faller DMM som företag också.

Gemini kör med en Blue panel där du laddar ner från deras server olagliga EMUs som inte licens betalats för.

Så visst, om Rupert Murdoch vill fälla företaget så går det med lite mäktiga krafter.

Det är så mycket dubbelmoral från DMM så man mår illa, hela boxen och dess syfte bygger på olagliga EMUs samt cardsharing mellan kompisar vilket de självklart inte bekräftar.

Ska vi fälla alla som säljer datorer och andra linuxboxar då med för det går precis lika bra att köra cardsharing på dom med... sen så behöver det ju inte betyda att man kör cardsharing bara för att man använder en EMU... ganska allvarligt gå anklaga alla dreamboxägare sådär...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 12:03.

Postad 21 april 2008 - 12:01

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
Här kan ni tex köpa kloner, de kallar sig för Bullbox men det är exakt samma box fast 100 euro billigare för 600S

http://www.bullbox.info/BULLBOX.htm

Redigerat av Packetloss, 21 april 2008 - 12:01.

Postad 21 april 2008 - 12:06

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

Då måste ju alla andra tillverkare av dekodrar som har öppen mjukvara också enbart tillverkas för att kunna användas till cardsharing? Eftersom möjligheten finns där

Det betyder alltså att jag stöder kriminalitet nu när jag äger två olika digitalboxar med öppen mjukvara.

Snart lär man nog se en reklam på tv där det proklameras att användning av digitalmottagare med öppen mjukvara stöder knark/prostitution och knarksmuggling mkt likt den för filmer.

Jo det stämmer som du säger.

Jag var på ett Canal Digital seminarium för 2 år sedan och då nämnde Canal Digital just det att alla CD installatörer skulle få sina kontrakt uppsagda om det visade sig att de även sålde Dreamboxar i sitt sortiment, det var deras villkor då.

Postad 21 april 2008 - 12:09

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Tror ju knappast VideoGuard, Conax, Viacess m.fl. är speciellt lyckliga över EMU's. Hade detta varit fallet hade ju dessa boxar och t.ex. Dragon Cam blivit godkända direkt eftersom de är så anpassningsbara. EMU's är inte heller tillåtet. Köp en godkänd CAM istället eller de slotarna är fortfarande inte igångsatta?

Dröjer väl inte länge förrän nån hackar mjukvaran så spärren försvinner, sen är "kriget" i full gång.

Postad 21 april 2008 - 12:18

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Känns som off topic i det här ämnet men....

Kriget har väl varit igång i hur många år som helst nu, jag minns ju "parabolkorten" som man kunde programera själv med en liten fin dosa på seriellporten.

Det är dom stora bolagen som skyddar sina tillgångar, så är det och kommer alltid att vara.

Problemet är ju hur de sköter sin prissättning av sina tjänster, jag menar först köper du ditt abbonemang, sedan betalar du gladeligen en kortavgift, och vill du se på det utbudet du köpt på en annan tv i huset då ska du gärna betala lite till. För i ärlighetens namn så sliter man inte ut sin digitalmottagare och släpar den runt i huset frivilligt.

Det är först på senare tid jag börjar märka av en marknadsanpassning i den milda form att du får välja vilka kanaler du vill se och enbart betala för dessa, att betala en stor slant för en ospecifierad kanallista är ju en väldigt konstig affärsidé, fan tänk om ICA skulle applicera det på sin lösgodisavdelning. Här köp säcken och var glad!, Ja men jag vill jubara ha mina sura råttor, glöm det!.

Men att DMM har fått ett sådant hat är nästan lite roligt, börjar nästan att bli microsoft nivå på det.

Postad 21 april 2008 - 12:23

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Tror ju knappast VideoGuard, Conax, Viacess m.fl. är speciellt lyckliga över EMU's. Hade detta varit fallet hade ju dessa boxar och t.ex. Dragon Cam blivit godkända direkt eftersom de är så anpassningsbara. EMU's är inte heller tillåtet. Köp en godkänd CAM istället eller de slotarna är fortfarande inte igångsatta?

Dröjer väl inte länge förrän nån hackar mjukvaran så spärren försvinner, sen är "kriget" i full gång.

Nu handlar ju ämnet om klonade boxar och inte EMU's som inte ens DMM själva har nåt att göra med så tycker vi kan lämna ute den diskussionen nu... dm500/dm600 har ingen plats för riktig CA modul heller så det går inte på dom modellerna... men nu har ju t.ex inte Videoguard nån CA modul för den som nu vill ha en riktig en så dom ger inte folk nån möjlighet att använda en sån... Däremot kan jag ju förstå att dom som har familjer med 5 barn och kanske några dvd recorders osv att dom inte har nån möjlighet att teckna kanske 7-8 abbonemang med samma kanaler och där tycker ja alla tv bolag får ta och skärpa sig men det betyder inte att jag stöder att man bryter mot lagen...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 12:28.

Postad 21 april 2008 - 12:24

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Saxat från http://www.rdi-board...?t=66103&page=3 och http://www.satellite...read.php?t=2103

Gemini v4.31 DM500 Maxvar timebomb de-activated

Please take the time to read

GEMINI 4.30
Our clone box recognition mechanism caused large waves in the last days and many opinions have been told to us. On the one hand there have been the enraged owners of clone, who had to install their addons manually now without Blue panel. Then there have been the people who simply did not understand Linux and the GPL and accused us of GPL-breach. Also a financial dependence or support from Dream Multimedia and or sponsors was subordinated to us.

On the other hand there have been over 1500 users of our forum who singned our explanation.

All in all our action was accepted very positively and we achieved our intended goal to give an impulse the owners of clone boxes. There have also been cases in which people who thought they owned a genuine Dreambox noticed because of this action that they are owners of a clone box. Too our own surprise according to unconfirmed messages, now one of the manufacturer changed over to supply their own images.

Recapitulatory we note, it was never our intention to insert a waterproof recognition and to get in a Cat-and-mouse game between us and the box manufacturer. Our intension was to push a general discussion to create a consciousness on the clone and reproduction problem and to disasociate us from the clones, too. In the context of our possibilities as image developer we have used the one and only available possibility to make our point of view clear. As image-developer we have absolutly no influence on sponsors, dealers or Dream Multimedia. Our influence on the persons and companies involved in this relationship is very limited and lacked also on support from some places. In any case we get attention on our displeasure and we did not send newsletters of our sponsors containing information about clones. We will keep this in the future.

As we all are Dreambox fans we would like to say clearly, that it is in the exclusive responsibility of Dreammultimedia to proceed against clones. Only DMM has the possibilities (e.g. legal) which might be the only effective method against clones.

For us as Gemini developer and operators of the IHAD this action is now finished. With the upcoming release 4.3.1 of the Gemini Project the clone recognition will be deactivated. We nevertheless ask everyone to use its influence to proceed against clones.

Download 4.31 de-activated timebomb

Postad 21 april 2008 - 12:24

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

Men att DMM har fått ett sådant hat är nästan lite roligt, börjar nästan att bli microsoft nivå på det.

Hatet mot Microsoft är ju inte så stort idag mot hur det var förr på Win95 tiden eller ännu tidigare.

Idag tycker jag de har mycket bra produkter och företaget har mognat, tidigare körde man ju Linux på sin dator men idag känns det helt borta i och med att Vista ligger ljusår före vad gäller GUI och andra sjysta funktioner.

För att inte prata om Telia hatet som verkar runnit ur sanden med åren.

Postad 21 april 2008 - 12:29

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Ville bara påpeka detta med EMU's att dessa boxar inte har någon CA-slot utan är altså FTA mottagare. Om DMM medvetet tillverkar boxar utan slots men med möjligheten att lägga in olagliga EMU's, så nog fan har det med DMM att göra. Altså lever de mycket av att detta är möjligt, vilket då gör företaget till en parodi eftersom clonerna gör samma sak, lever av att använda en annans mjukvara.

Postad 21 april 2008 - 12:32

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Statement regarding the latest Gemini 4.3.1 for the DM500

Statement
by IHAD regarding the current situation
of the Gemini 4.3.1 release

Introduction:
Cause of our re-opening,we the IHAD Team,are now giving a statement regarding the events that took place in the last days.
Hopefully we can answer a few questions to our regular users
and work a little against the criticism from others.
Regarding the propaganda of some other Sat Boards,we will make a statement in the future as well.

How the drivers became part of the image:
After we started our Blue Panel lock which worked quite ok up to 2-3 days after the start,a work-around patch became public that made it pretty much obsolete.
After this event,DMM offered us exclusivly, a new driver for the DM500 that should become part of the CVS shortly after.
This driver should make it possible to display jpeg files,with the DM500.

We the Team,did put 1 and 1 together and thought,that this new driver might have something in it to help DMM protect their rights.
So we assumed that this new driver might have some kind of clone detection.

Nevertheless a test on a Blackbox,which took place,couldn't confirm this assumtion.
The Blackbox was working without any problems in our tests.
And honestly:Why shouldn't we use a driver that without any doubt brought many improvments for the users of the DM500.
We also decided to keep on using this driver in our DM500 images.
This has to reasons...
First:Why should regular DM500 users be punished by not getting improvements for their box.
Second:Anyone who now still puts the gemini image on their Blackbox Reciever,simply should have known better.

What has happend:
On the 27th of march 2008 the Gemini 4.3.1 DM500 including the new drivers was released by us.
Since that time the so called "Time Bomb" was active and at some point started to delete the boot loader of the Clone boxes that used the image.
An announcement was displayed that said:"Warning - clone box detected -system stop. Contact your dealer - adios amigo!"
Afterwards the box shut down and didn't boot anymore.
Deleted was the part that is necessary to boot software on the box,this part was under license of DreamMultimedia.
This license includes that this part of the sofware can only be used for the Dreambox STB.
Usage on other hardware is completly prohibited and therefor illegal!
The problem is,that the deleted part is the,so to speak,bios.Similiar to the bios of a PC and without this bios the box won't boot.
The weired thing about all this is,that these cloneboxes,had this DMM software pre-installed,some of them even had the Gemini image pre-installed on it.
Which meant a DMM license violation right from the beginning.
So it must be completly logical to everyone,that DMM(the rightful owner of this software) had to start countermessures at some point.
We the IHAD Board and Gemini Team support this action,that was taken by DMM,but were also supprised by the harshness of the action.
Cause as it seems the box can only be "resurected" with a hardware based operation(JTAG) that writes the booloader back to the chip.
Which brings us right back to the license problem,cause there is no alternative,free software/bootloader made available by the manufactor of the cloneboxs for these kind of STBs.
So it basically would be illegal too,to write the DMM software back to the chip of the unlicend STB.

Why we decided to close the board:
Over the last couple of days many users have registered at IHAD,that were affected by the "Time Bomb" and their insults and acusations knew no boundaries.
And as we,after 2 days,didn't see and end to all this ,we decided to close the board.
We just couldn't accept this kind of treatment towards us,cause we have no responsebility whatsoever,regarding the actions that were taken by DMM.
They were the only ones that had knowledge about the countermessures that were taken.
Nevertheless,we do take general responsebility for actively working against these clones.Which we already stated on several occasions in the past.
We are all Dreambox fans and our hobby is made possible by the products developed and sold by DreamMultimedia and we would practically work against ourselfs,if we wouldn't act against these cloned STBs.
It simply can not be in our interest that manufactors, that are not involved in the developing process,take profits from the real developers.
The posting of real adresses of IHAD Team members and statements like:"I would like to pet their backs with my baseball bat."
and such, simply were beyond all manners.
And so we closed the doors of the IHAD board.

Ville bara påpeka detta med EMU's att dessa boxar inte har någon CA-slot utan är altså FTA mottagare. Om DMM medvetet tillverkar boxar utan slots men med möjligheten att lägga in olagliga EMU's, så nog fan har det med DMM att göra. Altså lever de mycket av att detta är möjligt, vilket då gör företaget till en parodi eftersom clonerna gör samma sak, lever av att använda en annans mjukvara.

Den kommer med deras egen dreamcrypt från början så helt FTA är den inte..
Finna många FTA boxar i sverige utan slots för marknätet osv skulle dom vara olagliga dom med då?
Sen i tyskland och många andra länder har dom många fria kanaler dom kan se på för den delen med...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 12:48.

Postad 21 april 2008 - 12:39

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Nä, men de lever inte va att EMU möjligheten finns.

Tycket att man ska "städa framför sin egen dörr" först.

Postad 21 april 2008 - 12:47

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

Och detta är även anledningen till att dom valde DVI framför HDMI på DM800/8000 som inte ens sett ljuset ännu.

Hela bolaget är ruttet.

Postad 21 april 2008 - 12:50

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
visar bara hur lite du vet då du kommer med det påståendet...
det var för att slippa licenskostnaden för HDMI men dom har gjort en smart lösning så du får full HDMI 1.3 signal med ljud iaf + HDCP
men kan vi gå tillbaka till klonerna nu för det här kan vi ta i den tråden som redan finns för dm800/dm8000...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 12:51.

Postad 21 april 2008 - 12:54

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Klart att många blir rent "skogstokiga" på DMM, mycket p.g.a det är Linuxkunnigt folk som köpt Dreamboxar å boxar med liknande funktioner som dessa. Nu går DMM stick i stäv med grundtanken att fritt kunna skapa egen mjukvara, å vill ha ensamrätt istället. DMM har helt enkelt lanserat sin egen variant av pairing, nåt som jag trodde alla var emot. Vill DMM skydda sin mjukvara, ja då får dom starta en process mot de tillverkare som lagt in den i sina boxar. Att ge sig på 3:e part är ett direkt lagbrott, å kommer att kosta dom höga böter när några väl drar igång en process... Å hur ska nån kunna veta vad en tillverkare lägger in i för mjukvara en box? Det är nästan alltid skyddat å går inte att kolla för "Svensson"

humlan.

Postad 21 april 2008 - 12:54

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Ska det vara så svårt att förstå att bara för att enigma,kerneln osv är opensource inte betyder att andra får ta deras drivrutiner också för dom är INTE opensource? FATTA DET!!! det är det de handlar om och att dessutom sälja kloner med samma namn... om nån går och tar deras drivrutiner så kan inte jag förstå hur det kan vara DMM's fel för att man lagt in deras drivrutiner som inte är meningen ska användas på dom boxarna... hur många gånger ska man behöva säga det??? och ingen box är förstörd det enda som är borta från boxarna är drivrutinerna som olagligt använts och det är upp till säljaren att fixa fram lagliga drivrutiner...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 12:57.

Postad 21 april 2008 - 13:02

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

visar bara hur lite du vet då du kommer med det påståendet...
det var för att slippa licenskostnaden för HDMI men dom har gjort en smart lösning så du får full HDMI 1.3 signal med ljud iaf + HDCP
men kan vi gå tillbaka till klonerna nu för det här kan vi ta i den tråden som redan finns för dm800/dm8000...

Vad du snackar skit hela tiden, anledningen varför dom valde DVI var av två orsaker.

1. Det blir billigare, dom slipper licenskostnaden.

2. Deras Gemini team och andra team slipper krångla med HDCP och dessutom kan DMM släppa hela koden fri till kodarna vilket dom inte skulle om de hade HDMI eftersom det är licensskyddat.

Allting handlar om olagligheter från DMMs sida som de försöker kringgå.

Det roliga i det hela när HD-kanalerna kommer aktivera HDCP i signalen, då står DM helt chanslösa.

Som alla vet stödjer inte DVI HDCP protokollet.

Redigerat av Packetloss, 21 april 2008 - 13:04.

Postad 21 april 2008 - 13:02

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
DVI kan visst stöda HDCP sluta snacka massa skit bara för att du inte gillar DMM + att deras DVI är nån slags specialvariant...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 13:04.

Postad 21 april 2008 - 13:05

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

som sagt dm800 kommer klara HDCP

Finns inte ens chans, men drömma kan du göra.

Postad 21 april 2008 - 13:08

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

DVI kan visst stöda HDCP sluta snacka massa skit bara för att du inte gillar DMM + att deras DVI är nån slags specialvariant...

Nu är du inne på olagligheter igen, ska DMM då fixa stulna nycklar tänkte du?

För nu pratar du om stöld igen, eller hur?

Postad 21 april 2008 - 13:10

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
men den där diskussionen hör inte hemma här utan i dm800/dm8000 forumet...
men läs den här pdf filen ifall du nu har lyckats missa den där står det klart och tydligen att chipet boxen använder har HDCP... läs den och sluta snacka massa skit...

http://www.broadcom....7401-PB04-R.pdf

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 13:14.

Postad 21 april 2008 - 13:09

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Håller med om att en klon inte borde sälja under samma namn. Hade de döpt dem till t.ex. Dreamboxx eller Dreamerbox så hade det varit bättre.

Att kloner sen existerar är ju inte speciellt konstigt, det har det gjort länge.
Finns/fanns en uppsjö med klockradios, 14" TV-apparter etc som så exkat likadana ut men med ett annat namn. OEM-tillverkning.

Det jag inte fattar är att det är två helt olika team, en som tar fram boxen o en som gör mjukvaran. Om nu DMM inte har med mjukvaran att göra så hur kan de komma o tala om för Teamet bakom mjuikvaran att göra denna aktion. Jag hade definitvt inte gjort det gratis, min mjukvara hade ju använts ändå uppenbarligen.

Förkarar gärna hur det är uppbyggt för jag fattar det inte.

Postad 21 april 2008 - 13:12

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Nu växlar fokus igen,

Om det är omöjligt att få hdcp över dvi så borde någon ta kontakt med hembiobutiken.se och påpeka att det finns en del felaktig information där.

Postad 21 april 2008 - 13:13

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

men den där diskussionen hör inte hemma här utan i dm800/dm8000 forumet...

Nej men det var ju du som sa att det skulle fixa HDCP.

Du faller hela tiden in på olagligheter, att fixa en HDCP ripper i Dreamboxen kanske inte är svårt men nycklarna som används i alla såna lösningar är stulna.

Nu växlar fokus igen,

Om det är omöjligt att få hdcp över dvi så borde någon ta kontakt med hembiobutiken.se och påpeka att det finns en del felaktig information där.

Det är inte det, jag vill påpeka att allting det företaget sysslar med är att gå mot lagen eller kringå den med fula trick.

Det skulle inte förvåna mig om det senare visar sig att de implementerar en HDCP ripper i mjukvaran, eller rättare sagt jag kan garantera dig det.

Postad 21 april 2008 - 13:21

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Håller med om att en klon inte borde sälja under samma namn. Hade de döpt dem till t.ex. Dreamboxx eller Dreamerbox så hade det varit bättre.

Att kloner sen existerar är ju inte speciellt konstigt, det har det gjort länge.
Finns/fanns en uppsjö med klockradios, 14" TV-apparter etc som så exkat likadana ut men med ett annat namn. OEM-tillverkning.

Det jag inte fattar är att det är två helt olika team, en som tar fram boxen o en som gör mjukvaran. Om nu DMM inte har med mjukvaran att göra så hur kan de komma o tala om för Teamet bakom mjuikvaran att göra denna aktion. Jag hade definitvt inte gjort det gratis, min mjukvara hade ju använts ändå uppenbarligen.

DMM har ett team som gör mjukvaran och det är dom som ligger bakom att deras drivruin inte går att använda i en annan box och det är helt rätt... däremot får enigma,kernel,busybox osv användas i andra boxar det är det ingen som hindrar det är opensource men drivrutinerna är INTE det.. men dom har använts i andra boxar iaf och då har dom gjort sig skyldiga till brott där... sen finns det kloner med samma namn så även där är det ett brott... men även om man kallar boxen för nåt annat så måste dom ju ha egna drivrutiner för boxen och inte använda DMM's och det är just det som tagit bort sig själv och inget annat... om klontillverkarna kan tillhandahålla sina egna drivrutiner så är allt i sin ordning... det dom gör är jämförbart med som om jag skulle sälja datorer med piratkopierad windows på...
dessutom börja kalla det jag säljer för olika märkesdatorer när det inte är det... det är ungefär det de hela handlar om...
sen så så har gemini team inget med DMM att göra dom är bara en av alla inofficiella image tillverkare som bygger sina images baserat på DMM's mjukvara och den delen är opensource däremot... orginalmjukvaran som DMM gör kan inte avkoda nåt annat än dreamcrypt och har inga möjligheter att ladda ner emus osv... det står alla inofficiella imagetillverkare för...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 13:27.

Postad 21 april 2008 - 13:36

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0

Ska det vara så svårt att förstå att bara för att enigma,kerneln osv är opensource inte betyder att andra får ta deras drivrutiner också för dom är INTE opensource? FATTA DET!!! det är det de handlar om och att dessutom sälja kloner med samma namn... om nån går och tar deras drivrutiner så kan inte jag förstå hur det kan vara DMM's fel för att man lagt in deras drivrutiner som inte är meningen ska användas på dom boxarna... hur många gånger ska man behöva säga det??? och ingen box är förstörd det enda som är borta från boxarna är drivrutinerna som olagligt använts och det är upp till säljaren att fixa fram lagliga drivrutiner...

Du har fel, ingen får förstöra/göra obrukbar/manipuler/vad Du vill, med annans privata egendom. DMM får vända sig mot de som lagt in mjukvaran, å sålt boxarna vidare till nästa led...

humlan.

Postad 21 april 2008 - 13:42

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0

Kloner säljs alltid under samma namn = lagbrott, om namnet är skyddat. En kopia däremot, kan vara exakt samma, eller en produkt som fungerar på samma sätt, men använder ett annat namn, å skiljer ofta i utseende = fullt lagligt. Inte alltid i utseendet, då det inte är säkert att det är mönsterskyddat, fast de flesta vill ändå ha ett eget namn å utseende...

humlan.

Postad 21 april 2008 - 13:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Du har fel, ingen får förstöra/göra obrukbar/manipuler/vad Du vill, med annans privata egendom. DMM får vända sig mot de som lagt in mjukvaran, å sålt boxarna vidare till nästa led...

humlan.

dom har inte förstört nån box varken orginal eller klon... klontillverkarna/användare av kloner har lagt in en image med drivrutiner som inte är avsett för den boxen och boxen går inte använda pga det knappast dmm's fel.... det enda som är borta är dmm's drivrutiner men boxen är i fullt skick iaf bara det att boxen måste ha drivrutiner för att funka och det är ju upp till säljaren att tillhandahålla dom och inte DMM... ska det vara så svårt att förstå?

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 13:49.

Postad 21 april 2008 - 13:52

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0

dom har inte förstört nån box varken orginal eller klon... klontillverkarna/användare av kloner har lagt in en image med drivrutiner som inte är avsett för den boxen och boxen går inte använda pga det knappast dmm's fel.... det enda som är borta är dmm's drivrutiner men boxen är i fullt skick iaf bara det att boxen måste ha drivrutiner för att funka och det är ju upp till säljaren att tillhandahålla dom och inte DMM... ska det vara så svårt att förstå?

Ja eftersom det inte har stöd i lagen, DMM får inte radera nåt, inte ens sina egna drivrutiner.

humlan.

Postad 21 april 2008 - 13:50

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Kloner säljs alltid under samma namn = lagbrott, om namnet är skyddat. En kopia däremot, kan vara exakt samma, eller en produkt som fungerar på samma sätt, men använder ett annat namn, å skiljer ofta i utseende = fullt lagligt. Inte alltid i utseendet, då det inte är säkert att det är mönsterskyddat, fast de flesta vill ändå ha ett eget namn å utseende...

humlan.

ja om dom inte använder andras licenserade drivrutiner ja... men det har dom gjort i det här fallet både dom som utger sig för att vara orginal och dom med annat namn... dessutom har en del tom sålts direkt med gemini image osv...

Postad 21 april 2008 - 13:55

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Jag tycker det ligger i användarens ansvar, men klart att det är enkelt att skylla på företagen.

-Jag visste inte! Prova med den raden när polisen har tagit dig för fortkörning.

Dom som säljer kloner glider ju på DMM's utvecklingskostnader utan att betala något för dem, det brukar sällan vara uppskattat från de som har copyright på vissa delar.

Sedan står det oftast klart och tydligt på alla sidor som ger tillgång till Images att man kan göra dekodern eller vilken enhet det nu må vara obrukbar. Vidare kan man läsa på de flesta tillverkares sidor vad som gäller rörande garanti osv om man väljer att customisera sin enhet, varesig det gäller en digitalmottagare eller en bil tänker närmast på "ekonomitrimning"

Sedan tycker jag inte att man ska ta och sätta samman Gemini och DMM som en och samma enhet, Dreambox funkar på ett speciellt sätt med sin orginal firmware och på ett annat med den en custom image, hur man väljer att använda den är upp till en själv.

Redigerat av Ola Thomasson, 21 april 2008 - 13:57.

Postad 21 april 2008 - 13:54

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Ja eftersom det inte har stöd i lagen, DMM får inte radera nåt, inte ens sina egna drivrutiner.

humlan.

Ok då kan ju alla med piratkopierad windows eller andra program som slutar att funka stämma Microsoft osv... för man får ju inte skydda sina program osv från att olovligt användas... precis samma sak DMM har lagt in ett skydd som upptäcker om det körs på en klon och om det är det så funkar det inte längre... det är inte nå mer märkvärdigt än att alla som skapar program vill skydda dom... sen om boxarna inte funkar utan dom där drivrutinerna well inte DMM's problem... dom hade inte tillåtelse att lägga in det från första början...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 14:16.

Postad 21 april 2008 - 14:02

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Att man brickar enheter är ju inte så ovanligt i dagens läge, Microsoft gör ju så att dom låser ute enheten man betalat ifrån deras online community om den upptäcks köra något som inte hör hemma där, kanske inte är direkt applicerbart i detta fall.

Nintendo hade väl någon sväng där också med deras Wii har jag för mig?

Det är ju en väl avvägd risk man tar. Har jag råd att förlora pengarna?

Postad 21 april 2008 - 14:17

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
MS raderar inte nåt, har aldrig ens hört talas om nåt liknande som DMM tänker ägna sig åt, där dom ger sig på oskyldiga användare. Skitsamma.., mig har då DMM fått, att helt avstå från fler köp av deras produkter. Vem vet vad dom hittar på härnäst? Å jag tänker inte riskera att hamna i klorna på ett företag som kan tänkas komma att styra vad jag kan använda för hård/mjukvara. Precis som jag bojkottar Viasat, kommer jag fortsättningsvis att bojkotta DMM. Hoppas att fler gör detsamma, å använder produkter från andra leverantörer å programutgivare.

humlan.

Postad 21 april 2008 - 14:21

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
du verkar inte fatta nåt dom har inte egentligen raderat nåt utan drivrutinerna slutar helt enkelt att funka bara och visar upp en skylt att man kör på en klon och det är deras fulla rätt att göra det lika mycket som Microsoft osv har i sina produkter... och hur kan man hålla DMM ansvarig för nåt dom inte ens lagt dit eller nåt som säljaren/användaren inte har rätt att använda...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 14:24.

Postad 21 april 2008 - 14:39

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

Precis som jag bojkottar Viasat, kommer jag fortsättningsvis att bojkotta DMM. Hoppas att fler gör detsamma, å använder produkter från andra leverantörer å programutgivare.

humlan.

Håller med, problemet med nya användare i denna värld är att dom är osäkra och köper därför Dreambox utan att tagit reda på tillräckligt först.

Som du själv vet finns det mycket bättre boxar med Linux än Dreambox idag.

För det första finns inte ens DM800 eller DM8000 ens ute i handeln, senaste är nu lansering i September enligt DMMs mail.

Men du har ju Kathrein UFS-910 som är otroligt prisvärd för vad man får, mycket hög kvalitet på hårdvaran, du har ABCOMs boxar, tex 9000HD som senaste veckorna har fått drivisar så att Mgcamd, Evocamd, Newcs funkar klockrent, dessutom har boxen absolut bästa hårdvaran av alla, mycket påkostad, dock är den dyr.

9000HD klarar även IP-TV om någon inte kände till det.

du verkar inte fatta nåt dom har inte egentligen raderat nåt utan drivrutinerna slutar helt enkelt att funka bara och visar upp en skylt att man kör på en klon och det är deras fulla rätt att göra det lika mycket som Microsoft osv har i sina produkter... och hur kan man hålla DMM ansvarig för nåt dom inte ens lagt dit eller nåt som säljaren/användaren inte har rätt att använda...

Tja med anledning av att Gemini Team är betalda av DMM så är dom ju högst skyldiga för de inkräktar på annans privat egendom.

Ungefär som jag skulle få för mig att installera en webkamera inne i ditt sovrum så jag kan kolla vad du gör.

Postad 21 april 2008 - 14:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
inte för att jag vill röra i windows ens men ska nog ändå kontakta Microsoft och klaga på att dom inte låter mig använda deras produkter... ska be dom ge mig koder så jag deras produkter funkar annars stämmer jag Microsoft för dom får inte göra så enligt er...

Tja med anledning av att Gemini Team är betalda av DMM så är dom ju högst skyldiga för de inkräktar på annans privat egendom.

Ungefär som jag skulle få för mig att installera en webkamera inne i ditt sovrum så jag kan kolla vad du gör.

Du kommer med skitsnack som vanligt... Gemini har INGENTING med DMM att göra

http://cvs.tuxbox.org

där har ni sourcen till orginal imagen som bla jag själv byggt images från och den delen får klonerna använda men inte själva drivern... det är den koden som gemini och alla andra image tillverkare bygger sina images på med...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 14:46.

Postad 21 april 2008 - 14:56

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Andra tillverkare får skicka DMM ett tackkort, för den otroliga å högst oväntade draghjälp, man fått genom att DMM beter sig så här otroligt klumpigt. Det ska bli intressant å följa fortsättningen, å se hur det hela slutar. För räkna med en massa kul läsning på div forum, den närmaste tiden. :)

humlan.

Postad 21 april 2008 - 15:00

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0
Jag ansluter mig till dem som finner DMMs metoder oacceptabla. Ändamålen helgar inte medlen i detta fall och skall jag våga mig på en tolkning av vad Geminigänget skrev så ifrågasätter även de den metod DMM valde. Jag försvarar inte dem som "åker snålskjuts" på DMM, och alldeles i synnerhet inte de som utger boxarna för att vara äkta Dreamboxar, men då är det dessa som skall sättas åt. Frågan om lagligheten i agerandet överlåts till juridiskt mer bevandrade men det torde stå klart för de flesta att denna metod drabbar slutkund på ett helt orimligt sätt. I synnerhet som det knappast är uppenbart för alla ägare att deras box innehåller kod som exklusivt tillhör DMM och vilka konsekvenser det i så fall skulle medföra, all hype om boxarna handlar ju om open source.

Paralleller med Nokia mjukvara i Sony Ericsson (eller hur det var) faller platt då ingen av dessa mjukvaror innehåller kod som explicit skrivits för att manipulera slutkundens egendom om den skulle råka vara av fel fabrikat. Det är ju heller inte så att dessa mjukvaror i tidigare version fungerat ypperligt i "fel lur" (kanske redan låg inladdat från butik) och sedan plötsligt i en ny version utrustats med skadlig funktion.

Förvisso framstår det som att boxarna inte behöver bli permanent obrukbara av detta tilltag, men operationen för att återuppliva dem är icke trivial och kräver en betydligt större insats än att lägga på en ny image. För många användare kommer det definitivt att innebära ett längre avbrott i användandet. Återigen, det är metoden jag finner oförsvarbar, inte att DMM bitvis har "closed source" eller att de vill klämma åt dem som sprider denna.

Det är dessutom ett PR-mässigt bottennapp av DMM, ett företag som väl genom sin oförmåga att hålla utlovade lanseringstidpunkter redan utnjuter ett grundmurat lågt förtroende från alla utom de mest fanatiska anhängarna. Att de dessutom fintat ett utvecklingsteam att prångla ut denna kod och få klä skott för problemen riskerar som jag ser det allvarligt att skada den fortsatta utvecklingen av images. Min erfarenhet när det gäller mjukvara utvecklad av communities är att föremålen för utvecklarnas tillgivenhet kan skifta mycket snabbt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.