Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bilder innuti högtalare (B&W 604S2, DM683, HTM61 osv)

450 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 June 2007 - 15:20

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Ageve

Du tar hela tiden bort ord som förklarar innebörden av det du citerar

" bara en tanke "

Vad tror du det betyder ?

Från detta har du sedan nekat till att spånskiva i sig tar åt sig fukt
även om den ligger fritt i ett rum med 80% fuktighet !

Du har förlöjligat oss andra som försökt förklara i varje inlägg.

Du har nekat till att ett rum får samma fuktighet som ute
under sommaren !

Två direkta felaktigheter.

Jag valde att inte diskutera vidare med dig och avsluta ironiskt
med att du har rätt. Men du malde vidare.

Hur kan du förvänta dig att man bara skall svälja allt du
skriver. Det finns ingen regel som säger att man måste
ta skit från Ageve och det finns ingen regel som säger
att man inte får svara Ageve.

Men jag skapar en ny personlig regel "ignorera Ageve"

Tack och adjö !

RB

<{POST_SNAPBACK}>

ta och mät på en bit mdf/spån siva så skall du få se hur mycket det skiljer i mm=0

Postad 01 June 2007 - 16:06

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Det är just att du inte har temperaturväxlingar i ditt vardagsrum som gör att den relativa fuktigheten varierar i detsamma med årstiderna.

Du tror inte fuktigheten hade varierat klart mer om jag hade haft stora temperaturväxlingar ffa runt 0-strecket (minus 10 en dag och plus 10 den andra)? En stängd konstruktion under sådana förhållanden är heller inte en fördel vilket en del tycks tro. En öppen och ventilerad klarar sig som regel bättre i fuktfrågor.

Ingen har någonsin påstått att högtalarna skall mögla ed.

Nej - men någon påstod väl att det var en "viktig faktor". ;)

Redigerat av Unregistered1013, 01 June 2007 - 16:07.

Postad 01 June 2007 - 16:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Väljer att inte kommentera det senaste inlägget från rallyballe.

Nu slipper han iaf obekväma åsikter.

Postad 01 June 2007 - 16:22

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
hej,bygger man en högtalare av hyvlade ock limmade brädor förstår jag att matrealet kan röra sig precis som ett golv gör vid temeraturväxlingar ock årstider,men har svårt att tro att spånplatta fungerar på samma vis då spånplatta består av sågspån blandat med lim,visst slänger man ut en spånplatta på gräsmattan blir den dubbelt så tjock efter nåt regnväder men dom förutsättningarna råder förhoppningsvis inte inomhus.Mvh.

Postad 01 June 2007 - 16:44

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Berätta mer. Vilka fläktar installeras i vilka konstruktioner.

Fläktar installeras ibland i uteluftventilerade krypgrunder då mögelpåväxt inträffat. Men det är ju då såklart en nödåtgärd/efterhandskonstruktion för att förhindra vidare fuktproblem. Det måste också ses som ett nederlag då själva idén med krypgrunder då går till spillo.

Men nu är vi way of topic.

Annars tycker jag ämnet är intressant. Har vi ältat huruvida man kan höra skillnad på högtalarkablar kan vi väl bråka om varför Dynaudios modeller låter bättre i fuktigare klimat, gärna i närheten av saltvatten. ;)

MVH
/Chuck

Postad 01 June 2007 - 17:36

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

När tillverkade B&W senast en skräphögtalare?

Så här skrev Joseph D'Appolito* om stativaren 602 s2:

Second-harmonic distortion was below 1% over most of the audible frequency range.
Below 100Hz distortion did rise to 1.3%, but this is still a very low figure. Third-harmonic
distortion was 0.7% or less. This is an excellent result.

Yada yada blah blah

<{POST_SNAPBACK}>

Att B&W 600-serien har fått bra recensioner är ingen nyhet, liksom att många tycker att de är överskattade. När man ser skrotet på insidan så förstår man varför.

Likväl finns det recensenter och publikationer som ägnar sig åt att skapa hype omkring det mesta som de testar för att tjäna mycket pengar på annonser.

Som vi har konstaterat tidigare, om man bara Googlar tillräckligt mycket kan man hitta oberänsat med uttalanden "bevisar" eller "motbevisar" en viss åsikt. Så det är inte särskilt intressant, eller hur?

När det gäller fuktighet inomhus så varierar det rejält. Jag har bott i hus som har varit snustorra och jag har bott i hus där fukten brukade rinna nedför väggarna. I ett sådant rum ska man nog inte ha en högtalare i spån.

Redigerat av Unregistered1197, 01 June 2007 - 17:38.

Postad 01 June 2007 - 17:49

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Ursäkta OT, men jag surfar vidare lite på en av trådens hetaste samtalsämne.

Om vi en kort stund kan släppa alla teorier om spån- och MDF-skivors reaktioner med fuktig luft och i stället höra efter hur många som har eller haft högtalare gjorda av något av de ovanstående material samt med normal ytbehandling, t.ex lack eller fanér. Om inte alla så är det iaf väldigt många.
Nu till min fråga:

Hur många har fått sina högtalare fuktskadade, t.ex deformerade eller mögliga, trots att de har varit placerade inomhus i en byggnad med normalt inomhusklimat?

Snälla, kom inte med några motfrågor utan svara bara ja eller nej plus någon kommentar till svaret.

Mvh
Heron

Redigerat av Heron, 01 June 2007 - 18:23.

Postad 01 June 2007 - 18:08

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Hur många har fått sina högtalare fuktskadade, t.ex deformerade eller mögliga, trots att de har varit placerade inomhus i en byggnad med normalt inomhusklimat?

Jag har aldrig fått några av mina högtalare fuktskadade. Inte heller soffor, bokhyllor eller andra saker i spånskiva eller trä i största allmänhet.

Får man något fuktskadat inomhus är något allvarligt fel.

MVH
/Chuck

Postad 01 June 2007 - 18:17

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0

Jag som bara har sådana däringa gamla 604:or, utan S och siffra alltså.

Vad är de lådorna gjorda av? Och vad skiljer dom åt mot S2:orna?

Gissar att Ageve har svar på frågorna...

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du DM604?

http://www.bwspeaker..._info_DM604.pdf

Lådan ser likadan ut iaf, men jag vet inte hur de ser ut innuti.

DM604 har baskoner i cobex (ett plastmaterial), s2 har kevlar (dustcap i papper).

Sen var s2 den första 600-serien som hade aludiskant med "pipan" på baksidan.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret.

Var tvungen och kolla in i dom och mina DM604 är gjorda av MDF.

Nej, det var spånskiva här med...

Postad 01 June 2007 - 18:46

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag avser inte att diskutera ämnet vidare, men vill lämna lite fakta
då vissa spinner vidare på saker som inte har sagts.

Om man läser i tråden innan, så kan man se att det inte handlar om fuktskador

Det handlade om ...

- Finns det en möjlighet att tex spån i en högtalare drar till sig fukt
- Om det gör detta, påverkar det då ljudet ?

Fakta ..

När vi uppnår en luftfuktighet på ca 80%, blir allt material som har
mottaglighet för vatten delvis mättat.

Detta kan ske i alla delar av Sverige, men är väl mest vanligt
i kusterna runt södra sverige, på sommaren. ( ute och inne )

Det som inte drar till sig vatten blir fuktigt på ytan.

Fukt har en tendens till att komma in på de mest omöjliga ställen
och kryper nästan fram.

Sannolikheten för att en obehandlad spånskiva i en högtalare drar till
sig fukt i en fuktig miljö är större än att den inte gör det. Det räcker
med att det finns en öppning och det finns det i många högtalare.

Vad som händer när man utsätter en spånskiva för fukt, är att densamma
blir fuktig så klart. Väger mer och är inte längre torr. Den blir segare att
bryta av tills att den är så blöt att den är våt. Då är den mycket enkel att bryta.

Det som kan hända med trä, spån och mdf, är att de böjer sig, sedan de torkat.

Mögel uppstår inte av att något blir fuktigt på ytan. Den fukt man tex ser på väggar
uppkommer genom att material i väggen, samt färg och tapetklister, bildar mögel som
sedan kan ses som mörka fläckar.

Detta är en hel vetenskap och bör för både de som kan detta och inte kan
detta, inte diskuteras i denna tråd. Bättre är att den får fortsätta där den
började. Dvs som lite bilder innefrån en högtalare :unsure:

Skall inte ta upp fler sådana här svåra frågeställningar i tråden :unsure:

Trevlig helg på er allihopa ;)

RB

Redigerat av Unregistered1103, 01 June 2007 - 18:49.

Postad 01 June 2007 - 18:54

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Om man är intressarad av hur fukt påverkar högtalare borde man ju kolla in en bas i en bil eller något. Där har du verkligen olika fuktigheter och framförallt tempraturskillnader.

Tycker själv att det borde påverka ljudet tillslut även om jag inte hört någon skillnad på gamla högtalare. Tyvärr är det ju svårt att minnas hur högtalarna spelade för 10 år sedan...

// Sat

Postad 01 June 2007 - 19:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Om man är intressarad av hur fukt påverkar högtalare borde man ju kolla in en bas i en bil eller något. Där har du verkligen olika fuktigheter och framförallt tempraturskillnader.

<{POST_SNAPBACK}>

Hade en sub i min gamla bil. -20 på vintern och säkert minst 50 plusgrader på sommaren i
bagageutrymmet.

Spånskivan i den visar inte en tendens till uppsvällande eller andra konstigheter. Den hade jag i
bilen i 3 år.

Värst måste det vara på vintern när det är runt nollan. Man startade bilen och körde till jobbet,
såklart med full värme för att man frös. På den tiden hann det bli varmt i bilen (och bagaget, det
var en halvkombi). Sedan stod bilen och kallnade igen, och när man körde hem blev det varmt
igen osv. Samma sak varje dag, och sen på sommaren blir det som sagt enormt varmt innuti en bil.

Högtalarna i hatthyllan torkade, kanterna sprack av solljuset. Men subben under hatthyllan? Inga
problem. Den funkar fortfarande perfekt, och lådan ser ut som ny (tygklädd spånplatta).

Som sagt, det är en fånig diskussion, och jag hoppas de flesta har överseende för att man
drar till med lite lustiga/humoristiska jämförelser. Inomhus i vardagsrummet är rena rama
drömmiljön för en högtalare jämfört med i en bil.

Att B&W 600-serien har fått bra recensioner är ingen nyhet, liksom att många
tycker att de är överskattade. När man ser skrotet på insidan så förstår man varför.

Vad är skrot?

Säger som göteborgare: Är du go eller? Vet du hur 800-serien ser ut innuti? Samma kablar och
samma kontakter, om det nu var det du kallade skrot.

Här är delningsfiltret i 801 signature:

Bifogad fil  800serie.jpg   73.41K   3 Antal nerladdningar

Vet du vem Joseph D'Appolitto är?

Han "uppfann" högtalare med diskanten i mitten, kallad D'Appolito konfigurationen. Han
har aldrig sammarbetat mer med B&W*, och har därmed ingenting att vinna på att lovorda
deras högtalare i onödan.

Bifogad fil  ht2center.jpg   88.37K   2 Antal nerladdningar

* B&W tillverkar centerhögtalare enligt D'Appolito principen, men det gör i stort sett alla andra
tillverkare också, dvs ointressant i sammanhanget.

Redigerat av Ageve, 01 June 2007 - 19:28.

Postad 01 June 2007 - 19:12

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Fläktar installeras ibland i uteluftventilerade krypgrunder då mögelpåväxt inträffat. Men det är ju då såklart en nödåtgärd/efterhandskonstruktion för att förhindra vidare fuktproblem. Det måste också ses som ett nederlag då själva idén med krypgrunder då går till spillo.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är avfuktare som brukar installeras. rådet är numera att man ska UNDVIKA fläktar. Som sagt - t.o.m. Boverket avråder från fläktmetoder. Avfuktaren har iofs en fläkt, men det är ju inte den som gör jobbet. ;)

Iden med krypgrund idag är tyvärr oftast att få ner priset genom att använda en grundläggningsmetod som kort sagt är tänkt att användas under vissa speciella betingelser under förutsättningar som i mång afall uppenbart inte är lämpliga.

Men du har alldeles rätt. Ämnet är alldeles för långt OT. Då spelar det ingen roll att man tycker det är intressant. Som fd byggnadsinspektör, byggrådgivare, byggingengör, projektör mm blir man lätt lite engagerad i denna typ av frågor ... :blink: Sorry!!!

Det är just att du inte har temperaturväxlingar i ditt vardagsrum som gör att den relativa fuktigheten varierar i detsamma med årstiderna.

Du tror inte fuktigheten hade varierat klart mer om jag hade haft stora temperaturväxlingar ffa runt 0-strecket (minus 10 en dag och plus 10 den andra)? En stängd konstruktion under sådana förhållanden är heller inte en fördel vilket en del tycks tro. En öppen och ventilerad klarar sig som regel bättre i fuktfrågor.

<{POST_SNAPBACK}>

Är inte säker att jag förstår riktigt vad du menar. Förlåt en trög snubbe. :unsure: Kort och slarvigt sagt: Relativa fuktigheten inomhus har kort sagt att göra med att varm luft kan bära mer fukt än kall luft. På sommaren då man har samma temp ute som inne får man ungefär samma RF. För sensommaren ofta mellan 80 och 90%. På vintern då det är -20 grader kallt ut är det inte helt ovanligt att RF ute fortfarande ligger på 80-90%. Den innehåller dock avsevärt mycket mindre fukt än sommarluften iom att den är kall. När den kommer in och tempen stiger sjunker därför RF. Hmmm ... Tror det blir lite för komplicerat att förklara kort om man inte har de fysikaliska grunderna ... Vet inte hur läget är?
Nåja - Jag tar det utan inveckling. Nej RF i trämaterial kommer knappast att bli högre vid växlande väder än vid sensommar.
Om jag fattat frågan rätt? Men det kan väl vara detsamma. Tillbaka till att B&W har snålat på lådmaterialet ... B)

Nej - men någon påstod väl att det var en "viktig faktor". ;)

<{POST_SNAPBACK}>

:unsure: Att de skulle mögla?

Postad 01 June 2007 - 19:38

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Hej hopp i tråden

Jag tänker inte ge mig in i några fuktighetsdiskussioner eftersom det inte är mitt område men jag skulle vilja reflektera lite över andra kommentarer som har dykt upp om B&W högtalarnas insida. Nu är jag inte någon professionell högtalarkonstruktör men har byggt några hobbyprojekt samt har en viss kunskap inom elektronik. Jag undrar helt enkelt vad dom personer som påstår att högtalarna är fyllda med skrot eller liknande har för argument för det.

Börjar med filtren:
vad är det för fel på 6dB (först ordningens) filter? Det kan vara mycket eftersträvansvärt att ha så enkelt filter som möjligt, speciellt med hänseende på fasvridningar. Har man bara tillräckligt bra element så är låga ordningar på filtren inga problem snarare en fördel. Som alltid så är väl inte målet att varenda delkomponent ska vara så dyr som möjligt utan att de ska samverka så bra som möjligt med varandra.

Och filterkomponenter? Om man har en budget på till exempel 4000:- för element, kablar och filterkomponenter i en högtalare och man står i valet mellan att:

1: använda elektrolykondingar som kostar 20 kronor styck och fyller sin funktion bra .

2: Istället använda polypropylenkondingar eller andra dyra kondensatorer som kanske är 5-10 % mer exakta än elektrolyter men kostar 250:- styck.

I fallet 2 skulle vi ha lagt 160:- på kondensatorer (8 st. i en trevägare med 12dB filter.), vi adderar sen 800:- för alla spolar (som ju är dyrare) och har då följdaktligen 3040:- kvar att lägga på elementen.

I fallet 1 hade delningsfiltret kostat 8*250+600 = 2600 :- och kvar hade vi haft 1200:- att lägga på elementen.

I de prisklasser som diskuteras i denna tråd så tror jag att 2000:- extra på elementen gör större skillnad än 2000:- extra på kondensatorer.

[Edit: Om man sen tar sig tid att mäta upp kondensatorerna och parmatcha dom som har mest lika värden så finns det ju nästan ingen anledning kvar att ha dyra komponenter. slut edit]

Sen är jag en sån som tycker att diskussioner kring tjockleken på internkablage i högtalare ofta är ganska fåniga. Om konstruktören är något så när bevandrad inom elektronik så är kablarna tillräckligt bra. Det är ju bara onödigt att ha överkvalificerade kablar eftersom det inte gör någon skillnad eller så liten skillnad att man vinner mer på andra ställen med samma medel som en uppgradering där skulle innebära. hur tjock är strömsladden till tvättmaskinen hemma? och hur mycket effekt går det genom den? Skulle den tvätta bättre eller snabbare om man bytte till en tjockare som klarade mer effekt?
Sen att man skulle behöva skärmade högtalarkablar det tror inte jag på. Hur stora effekter kan högtalarkabeln "snappa upp" från luften i ett vanligt hem? och hur stora är dom i förhållande till en förstärkt ljudsignal?

Jag tror att konstruktörerna på B&W (samt många andra anrika högtalartillverkare som eftersträvar välljud) gör dom prioriteringar som ger det bästa ljudet givet en fast kostnad, och i de prisklasser de flesta rör sig i så är inte exklusivast möjliga delningsfilterkomponenter den bästa prioriteringen när det finns alternativ som är nästan lika bra men otroligt mycket billigare.

PS: En 2400*1200*16 spånskiva kostar 89:- medans motsvarande MDF-skiva kostar 269:- om spånskiva är nästan lika bra så kanske det finns andra faktorer som man kan lägga mellanskillnaden på för att få bättre ljud. Och om man inte hittar nåt så kanske man lägger mellanskillnaden på utveckling av nästa generation högtalare eller sänker priset...(eller ger till cheferna i julbonus och det är ju också trevligt i någon mening ;) )

Mvh Håkan

Redigerat av snowspace, 01 June 2007 - 19:43.

Postad 01 June 2007 - 20:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

...

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för ett bra, genomtänkt inlägg. Hade gärna sett att fler hade funderat innan de tryckte ur
sig kommentarer som "skrot" osv.

Det verkar slå lite slint hos en del när man nämner B&W, som om det skulle handla om någon
slags nischprodukter helt utan tekniska eller ljudmässiga fördelar.

Att delningsfiltrerna kan vara så pass enkla som de är beror precis som du skriver på bra
element. Den nya 600-serien har ännu enklare filter, och det är en stor fördel, inte en nackdel
som en del verkar tro.

De som anser att B&W har noll koll kanske inte vet att B&W har ett av de mest påkostade
utvecklingscentren för högtalare som finns. Ända ner till 600-serien är noggrannheten hög.
Konerna (och diskantmembranen) i 600 s2 och s3 serien är t ex uppmätta med laser och sedan
analyserade i dator för att få en så felfri yta som det går vid pressningen.

En av konstruktörerna hos B&W har tidigare arbeta för Dynaudio, så de är väl också skrot då.

Här kommer några fler bilder på skrotet (för att återgå till tråden):

Bifogad fil  602_s2_igen.jpg   84.92K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  602_s2_igen2.jpg   113.65K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  604_s2_igen3.jpg   96.24K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 01 June 2007 - 20:25.

Postad 01 June 2007 - 20:24

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Nå, så enkelt är det inte med att konstruera delnignsfilter.

Att göra delningsfilter är ju intressant. Men man behöver alltid mer info än frekvensgång eller utseende på sakerna för att veta vad man egentligen sysslar med, dvs mer information än vad man får med färdiga högtalare. Det är nämligen en massa detaljer som spelar roll, så som elementimpedanser, elementresonanser (inkl. Q-värden), etc, etc.

Att konstruera delningsfilter till högtalare man själv inte konstruerat slutar alltid med praktiskt provande istället för kontrollerat konstruerande :-]

Så jag tror nog att det är bäst att inte ta det pockså i denna tråden.

Postad 01 June 2007 - 20:28

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Om man läser i tråden innan, så kan man se att det inte handlar om fuktskador

Du skrev ju själv innan att en högtalare med "fel" spån eller MDF inte kommer låta detsamma om den har utsats för varierad luftfuktighet i inomhusklimat. Är inte en högtalare då som låter fel, en defekt eller en skadad högtalare och om då orsaken är fukten, är det inte då en fuktskadad högtalare?

/Heron

Postad 01 June 2007 - 20:43

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Nå, så enkelt är det inte med att konstruera delnignsfilter.

Att göra delningsfilter är ju intressant. Men man behöver alltid mer info än frekvensgång eller utseende på sakerna för att veta vad man egentligen sysslar med, dvs mer information än vad man får med färdiga högtalare. Det är nämligen en massa detaljer som spelar roll, så som elementimpedanser, elementresonanser (inkl. Q-värden), etc, etc.

Att konstruera delningsfilter till högtalare man själv inte konstruerat slutar alltid med praktiskt provande istället för kontrollerat konstruerande :-]

Så jag tror nog att det är bäst att inte ta det pockså i denna tråden.

<{POST_SNAPBACK}>

Nä självklart är det inte så enkelt att konstruera ett delningsfilter att man bara kan ta en komponent med "lagom värde" och sätta i serie med elementen (eller jo man kan göra på det sättet men det blir oftast inte så bra ;) )

med "enkelt" så menade iallafall jag dock ett filter som består av få komponenter, inte ett som är lätt att konstruera.

Ska man konstruera ett riktigt bra filter så får man ju till och med, förutom att ha full koll på alla TS-parametrar och andra elektriska data av vikt, ha full koll på resten av högtalarens konstruktion samt lådgeometrin och sen sätta upp pol-nollställediagram och laplacetransformera så man kan göra beräkningar på filtret och verkligen optimera mot önskade krav.
Men vi behöver inte gå in nogrannare på det här som sagt...

Mvh Håkan

Redigerat av snowspace, 01 June 2007 - 20:44.

Postad 01 June 2007 - 20:52

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

Nä självklart är det inte så enkelt att konstruera ett delningsfilter att man bara kan ta en komponent med "lagom värde" och sätta i serie med elementen (eller jo man kan göra på det sättet men det blir oftast inte så bra ;) )

med "enkelt" så menade iallafall jag dock ett filter som består av få komponenter, inte ett som är lätt att konstruera.

Ska man konstruera ett riktigt bra filter så får man ju till och med, förutom att ha full koll på alla TS-parametrar och andra elektriska data av vikt, ha full koll på resten av högtalarens konstruktion samt lådgeometrin och sen sätta upp pol-nollställediagram och laplacetransformera så man kan göra beräkningar på filtret och verkligen optimera mot önskade krav.
Men vi behöver inte gå in nogrannare på det här som sagt...

<{POST_SNAPBACK}>

Fast det är kul ! Speciellt om det är element som har lite elaka toppar som dessa med en stygg resonans vid 5khz och elak liten peak vid 1.8khz, fast de har bra värden i de frekvenser man vill ha ( 6,5"----EDIT: sorry, fingrarn slant och jag började fundera på filer + element : )

Postad bild
Postad bild

Redigerat av spacebot, 01 June 2007 - 20:56.

Postad 01 June 2007 - 21:11

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

På vintern då det är -20 grader kallt ute

Tror inte ens det är en dag om året som det blir -20 på Sveriges framsida. :blink:

Nej - men någon påstod väl att det var en "viktig faktor". :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

;) Att de skulle mögla?

Nej - ed. :unsure:

...jag har bott i hus där fukten brukade rinna nedför väggarna. I ett sådant rum ska man nog inte ha en högtalare i spån.

Nej kanske det - och man skall nog undvika att bo där också. B)

Postad 01 June 2007 - 21:19

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Vad trevligt att se lite "insider" :unsure:

Har inte orkat läsa era luftfuktighets kommentarer, men innan det når så långt att de blir "blöta" så lär förstärkaren kortslutas innan ;)

Postad 01 June 2007 - 21:22

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Fast det är kul ! Speciellt om det är element som har lite elaka toppar som dessa med en stygg resonans vid 5khz och elak liten peak vid 1.8khz, fast de har bra värden i de frekvenser man vill ha  ( 6,5"----EDIT: sorry, fingrarn slant och jag började fundera på filer + element : )

Nu börjar det bli riktigt spännande här ju ;). 5khz toppen är ju i princip utanför elementets arbetsområde, så bara man har ett hyfsat brant filter så är ju inte den några problem, dock den där bullen vid 1.8kHz borde man kanske åtgärda med en smart anpassad utformning av baffeln, kanske placera elementet på ett sånt avstånd från kanten på lådan att man kan få kantdiffraktionen att släcka ut peaken för att få summan vid lyssningsplats hyfsat rak. Nu kom visst lådan med i bilden också, nu fattas bara rummet :unsure:

//Håkan

Postad 01 June 2007 - 21:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
För att spinna vidare på det där med "skrot", vad anser experten Chris Lymme om det här?

Bifogad fil  dali1.jpg   55.1K   1 Antal nerladdningar

Det är en av basarna i Dali Concept 10.

Korgen är i vanlig stålplåt, magneten är liten i förhållande till elementets storlek, och kablar
och kontakter är inget speciellt heller. Elementet sitter med träskruv direkt i baffeln.

Det är med andra ord en högtalare med kompromisser, precis som 604s2. Båda kostar/kostade
runt 11000kr.

Skulle gärna se ett svar där du beskriver vad som är skrot i B&W jämfört med andra högtalare
i samma prisklass.

Redigerat av Ageve, 01 June 2007 - 22:24.

Postad 01 June 2007 - 21:47

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
I alla dessa luftfuktighetssamtal missar ni en sak. Lyssna. :D Låter det bra är det bra. Då har kontruktören lyckats med sitt jobb. Låter det sämre kan man hitta förklaringar till detta genom analys. :)

Postad 01 June 2007 - 22:27

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
hej, ageve skapade denna tråd för att vi skulle få se hur b&w högtalare ser ut inuti,alla såna trådar tycker jag är välkomna,för bilder är alltid trevliga att se.Men hur ska folk våga visa sina högtalare avklädda om det ska bli sån här häxjakt.Mvh.

Postad 01 June 2007 - 22:36

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Då kan jag visa lite bilder från insidan på en annan högtalare i samma prisklass, nämligen mina egna Jamo D590:

Postad bild
Som vi ser så är baselementet av enklare typ med plåtkorg och skumgummiupphängning.

Postad bild
Här har vi filtret, Idel elektrolyter och billigare spolar.

Postad bild
Och innanmätet ser ut såhär, rejält med dämpning men tunna tunna kablar.

Postad bild
Och en liten översiktsbild.

Till saken hör också att baselementet inte var
fastskruvat utan satt fastklämt med en plastring. Det åtgärdade jag och
skruvade fast basen direkt i träet istället. Det som är påkostat på denna
lådan tror jag är dels kabinettet som är i MDF och välvt, nog ganska dyrt
att tillverka, samt mellanregisterelementen som är riktigt bra.

Jag skulle vilja säga att innanmätet på B&W's högtalare hävdar sig bra i motståndet de har stött på hittills.

Mvh Håkan

Redigerat av snowspace, 01 June 2007 - 22:45.

Postad 01 June 2007 - 22:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Då kan jag visa lite bilder från insidan på en annan högtalare i samma prisklass, nämligen mina egna Jamo D590 (kanske lite off-topic men ändå hysat nära  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Skapade tråden för att det är intressant med bilder innuti högtalare. Ändrar topicen nu :D

Redigerat av Ageve, 01 June 2007 - 22:44.

Postad 01 June 2007 - 22:47

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej,klart det är intressant med såna bilder,få se om jag får tag i nån kamera så ska ni få se bilder inifrån mina gamla oceanångare.mvh.

Postad 02 June 2007 - 06:46

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Det är väldigt intressant men insiderfoton. Visa upp mera. :)

Postad 02 June 2007 - 08:54

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Äntligen börjar vi släppa detta om fuktskador och dylikt och komma in på lite konkurrens. Tycker det var riktigt intressant att andra oxå plockat upp sina högtalare för att visa lite konkurrens!

// Sat

Postad 02 June 2007 - 11:05

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

• 1317 inlägg
  • 0
Fortsätter denna tråd som den gör så kommer nog forumet snart plötsligt försvinna. Och bakom det ligger män med svarta kostymer med svarta solbrillor och en snäcka i ena örat :)

Postad 02 June 2007 - 11:24

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Tobbe, kan inte du lägga upp lite bilder på dina B&Wisar? :)

Postad 02 June 2007 - 11:29

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Jag tycker att alla som kan/vågar/orkar ska lägga upp bilder från innanmätet på sina högtalare. Vore väldigt intressant att se vad som finns i olika högtalare, gärna i olika prisklasser också.
Ska se själv om jag hittar något mer att skruva isär :)

//Håkan

Postad 02 June 2007 - 11:52

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Jag vill bara nämna en sak till gällande luftfuktighet... lugn, jag bara skämtade :) .

Ikväll kanske jag hinner skruva isär mina gamla Dali 7 och blotta dess konstruktion, men just nu kan man ju inte sitta inne när det är så fint väder :D, men gör det iaf bara för att jag håller på att återhämta mig efter en gräsklippning.

Ha en skön dag.

/Heron

Postad 02 June 2007 - 12:33

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Ska se om jag kanske kan lägga upp lite bilder på mina XTZ 99 W2MT så kan vi se hur budgetsegmentet ser ut inuti. :)

Skulle ju som sagt vara lite kul å se hur det ser ut i lite olika högtalare i olika prisklasser :D.

Redigerat av AlexanderE, 02 June 2007 - 12:34.

Postad 02 June 2007 - 12:42

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
På tal om fuktskador, om det blir en varm o fuktig sommar

Det kanske är så, att det finns spån på fler ställen än i högtalarna :)

Har läst att symtomen skall vara spänningshuvudvärk. Men det är inte
så farligt. Det bör torka upp och bli bättre om man håller sig inne,
om man nu tror på den teorin.

Ett tips kan vara att dra en plastpåse äver hjässan och helst ner över öronen
och tänk på att stoppa bommul i näsan också :D

De som får värre symtom, skall hålla sig borta från växthus
och ångbastu.

Skulle röta uppstå, brukar det hjälpa med att ta bort plastpåsen
och bommulen ur näsan. Bra ventilation skadar aldrig. Dvs ett
bra drag genom öron o näsa. Finns tyvärr inga fläktar för det.

Det var mitt sista bidrag i fuktfrågan ;)

RB

Postad 02 June 2007 - 12:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Här är Dynaudio Contour 33: (nypris 7000 euro (65 000kr):

Bifogad fil  filter_Dynaudio_Contour_33.jpg   49.42K   2 Antal nerladdningar

Delningsfilter i Contour (vet inte vilken modell):

Bifogad fil  filter_Dynaudio_Contour.jpg   33.89K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 02 June 2007 - 13:01.

Postad 02 June 2007 - 12:58

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

I alla dessa luftfuktighetssamtal missar ni en sak. Lyssna.  ;) Låter det bra är det bra. Då har kontruktören lyckats med sitt jobb. Låter det sämre kan man hitta förklaringar till detta genom analys.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Kunde inte sagt det bättre själv.

Det skulle vara intressant att se hur ens egna högtalare ser ut inuti men jag har ingen riktig lust att försöka demontera ner dom så om det är någon som sitter och trycker på bilder på innankråmet på B&Ws Nautilus-serie så fram med dom :D

Postad 02 June 2007 - 13:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

I alla dessa luftfuktighetssamtal missar ni en sak. Lyssna.  ;) Låter det bra är det bra. Då har kontruktören lyckats med sitt jobb. Låter det sämre kan man hitta förklaringar till detta genom analys.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Kunde inte sagt det bättre själv.

Det skulle vara intressant att se hur ens egna högtalare ser ut inuti men jag har ingen riktig lust att försöka demontera ner dom så om det är någon som sitter och trycker på bilder på innankråmet på B&Ws Nautilus-serie så fram med dom :D

<{POST_SNAPBACK}>

801 Nautilus (vid montering):

Bifogad fil  801_inne.jpg   95.73K   3 Antal nerladdningar

Filter:

Bifogad fil  801igen.jpg   111.51K   2 Antal nerladdningar

Bas:

Bifogad fil  801bas.jpg   48.27K   3 Antal nerladdningar

800 kabinetter:

Bifogad fil  800inne2.jpg   86.14K   2 Antal nerladdningar

Matrix-stagningen:

Bifogad fil  matrixstagning.jpg   36.79K   1 Antal nerladdningar

Väntar bara på att någon ska skriva att detta är skrot med :lol:

Redigerat av Ageve, 02 June 2007 - 13:31.

Postad 02 June 2007 - 13:34

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
kan fortfarande inte fatta att dom kan säatta in spolar med en ferrit kärna fan fattar dom inte att spolen kommer att ändra sina värden.

Postad 02 June 2007 - 13:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

kan fortfarande inte fatta att dom kan säatta in spolar med en ferrit kärna fan fattar dom inte att spolen kommer att ändra sina värden.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan kontakta B&W här och dela med dig av dina erfarenheter:
http://www.bwspeaker...local.contactus

Skicka ett mail till Dynaudio också, eftersom även de använder spolar med ferritkärna.

KEF reference:

Bifogad fil  filter_KEF_reference_three_two.jpg   96.63K   2 Antal nerladdningar

B&W 802D:

Bifogad fil  086_B_W802Ddelefilter.jpg   83.18K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 02 June 2007 - 14:05.

Postad 02 June 2007 - 14:04

Unregisteredd9379aaf
  • Unregisteredd9379aaf
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Har inte jättekoll på ferritkärnors inverkan på spolar, men tänkbart är ju
att konstruktörerna har tagit denna eventuella påverkan av spolen i
beaktning vid konstruktionen av högtalaren. Bara en tanke i all välmening.

På något vis inbillar jag mig att dessa konstruktörer har ganska bra koll på läget..

Postad 02 June 2007 - 14:08

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
det tyder på att dom inte lindar sina spolar själva till rätt mh
det går att få vilken mh som helst på en luftlindad spole.
och vad jag tycker är att det är dåligt av dom i så pass dyra högtalare att andvända b-grejor i filtren.

Postad 02 June 2007 - 14:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

och vad jag tycker är att det är dåligt av dom i så pass dyra högtalare att andvända b-grejor i filtren.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur vet du att det är B-grejer, och hur vet du att de inte är anpassade till resten av
komponenterna?

Dynaudio-högtalaren längre upp i tråden kostade 65000kr och har en spole med ferritkärna.

Filtret i Revel Performa F50 (7500 Euro / 70 000kr):

Bifogad fil  revel.jpg   122.68K   1 Antal nerladdningar

JMlab Grand Utopia Berylium (70 000 Euro / 650 000kr)

Bifogad fil  filter_JMlab_Electra_946_signature_1_.jpg   158.53K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 02 June 2007 - 14:31.

Postad 02 June 2007 - 14:23

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
En fråga till de som kan detta bra med filterkomponenter:

Vad är det som skiljer en budgetkomponent från en mer påkostad?
Är det livslängden, mätavvikelserna, effekttåligheten osv?
Om man hittar en sammansättning av bra exemplar av budgetkomponenter, blir skillnaden då hörbar jämfört med sk bättre komponeneter?

/Heron

Postad 02 June 2007 - 14:28

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Alla förstår att det ligger mycket designjobb bakom B&Ws högtalare. Med tanke på högtalarnas pris i handeln är det i alla fall mycket irriterande att se att vissa av komponenterna är så enkla.

Högtalare följer inte heller den vanliga kostnadsutvecklingen för hemelektronik, där priserna kan sjunka med 30% under ett år. Högtalare har dock ungefär samma pris under hela sin livscykel.

Som exempel har B&W kostat 110 000 kr de senaste 2 åren. Tillverkaren måste ha otroliga vinster mot mitten/slutet av produktens livscykel.

Det får en verkligen att undra om man betalar rätt pris för sina fanérlådor.

Postad 02 June 2007 - 14:35

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hur vet du att det är B-grejer, och hur vet du att de inte är anpassade till resten av
komponenterna?

Dynaudio-högtalaren längre upp i tråden kostade 65000kr och har en spole med ferritkärna.

Filtret i Revel Performa F50 (7500 Euro / 70 000kr):

Bifogad fil  revel.jpg   122.68K   1 Antal nerladdningar

JMlab Grand Utopia Berylium (70 000 Euro / 650 000kr)

Bifogad fil  filter_JMlab_Electra_946_signature_1_.jpg   158.53K   1 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>

du har en spole med säg 090mh och den är med ferrit kärna och efter ett tag så ligger den på 080mh och då har man en avikelse på 010mh och det på verkar delningsfrekvensen.

Postad 02 June 2007 - 14:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Alla förstår att det ligger mycket designjobb bakom B&Ws högtalare. Med tanke på högtalarnas pris
i handeln är det i alla fall mycket irriterande att se att vissa av komponenterna är så enkla.

Om de inte försämrar ljudet, vad spelar det förr roll?

Sen vill jag som sagt gärna ha en förklaring till vad du menade med skrot längre upp i tråden,
och då ska du självklart jämföra med andra högtalare i samma prisklass.

Högtalare följer inte heller den vanliga kostnadsutvecklingen för hemelektronik, där priserna kan sjunka med 30% under ett år.  Högtalare har dock ungefär samma pris under hela sin livscykel.

Som exempel har B&W kostat 110 000 kr de senaste 2 åren. Tillverkaren måste ha otroliga vinster mot mitten/slutet av produktens livscykel.

Det får en verkligen att undra om man betalar rätt pris för sina fanérlådor.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl ingen som har påstått att highend-högtalare är prisvärda, men man får tänka på att
det ligger stora utvecklingskostnader bakom toppmodellerna (oavsett tillverkare). Det betalar
sig på slutet av en produkts "liv", då det mesta är förtjänst.

du har en spole med säg 090mh och den är med ferrit kärna och efter ett tag så
ligger den på 080mh och då har man en avikelse på 010mh och det på verkar delningsfrekvensen.

Så du menar att alla de delningsfilter på bilderna ovan är dåliga?

Tror inte det finns någon seriös konstruktör som inte tar hänsyn till hur komponenternas värden
förändras efter "inkörning", och det är också en förklaring till att högtalare inte låter som de ska
direkt ur kartongen.

Vad är det som skiljer en budgetkomponent från en mer påkostad? Är det livslängden,
mätavvikelserna, effekttåligheten osv?

Billigare komponenter är tillverkade med större toleranser, dvs större mätavvikelser, kanske
sämre livslängd osv. Men det finns såklart undantag.

Redigerat av Ageve, 02 June 2007 - 14:53.

Postad 02 June 2007 - 14:43

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Tack för bilderna Ageve!

Postad 02 June 2007 - 14:46

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Om de inte försämrar ljudet, vad spelar det förr roll?

Sen vill jag som sagt gärna ha en förklaring till vad du menade med skrot längre upp i tråden,
och då ska du självklart jämföra med andra högtalare i samma prisklass.

<{POST_SNAPBACK}>

Så du tror inte att högtalarna skulle låta bättre med bättre komponenter, material och byggkvalitet? Det tror jag.

Du har redan fått en förklaring av vad skrot innebär av X-12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.