Apple Airport express med AirTunes
Apple AirPort Express 802.11g
(Routrar)
|
1
|
(53)
|
Inga priser |
Bygga ut Sonos (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 24 February 2011 - 21:57
Airport Express, hädanefter AE, ska vara ansluten med en TP-kabel till en WAN-port (oavsett om det är ditt modem, ett TP-uttag i väggen etc.). Sedan ansluter du trådlöst till din AE som vanligt, nätverket är nämligen öppet och oskyddat från start. Sedan konfigurerar du din AE efter konstens alla regler som lösenord, kryptering, ställer in inställningar för Airplay och så vidare.
Klart.
Tänk på att AE är en router som måste vara ansluten till ditt nätverk/internetuttag och du måste vara på samma nätverk som denna för att kunna strömma ljud till den. Antingen att den delar ut IP-adresser åt dig eller att en router/gateway gör det.
Postad 25 February 2011 - 03:11
Jag kan vara lite seg nu, se tiden. menar du att man först ska ansluta AE med kabel och sedan köra trådlöst?Okej, kontrollera bara att allting fungerar som det ska innan du varvar upp humöret.
Airport Express, hädanefter AE, ska vara ansluten med en TP-kabel till en WAN-port (oavsett om det är ditt modem, ett TP-uttag i väggen etc.). Sedan ansluter du trådlöst till din AE som vanligt, nätverket är nämligen öppet och oskyddat från start. Sedan konfigurerar du din AE efter konstens alla regler som lösenord, kryptering, ställer in inställningar för Airplay och så vidare.
Klart.
Tänk på att AE är en router som måste vara ansluten till ditt nätverk/internetuttag och du måste vara på samma nätverk som denna för att kunna strömma ljud till den. Antingen att den delar ut IP-adresser åt dig eller att en router/gateway gör det.
Postad 25 February 2011 - 09:00
Jag kan vara lite seg nu, se tiden. menar du att man först ska ansluta AE med kabel och sedan köra trådlöst?
Man ska inte behöva göra det. Jag installerade bara genom att stoppa AE i vägguttaget utan kablar. Men ditt modem/router kanske hittar din AE lättare om du kopplar in den till modemet/routern med en nätverkskabel.
Jag kom ihåg att jag resettade min AE många gånger innan jag fick det funka. Håller du den lilla knappen intryckt i tio sekunder?
Hur som helst ska det bara vara att öppna programmet man fick med på cd-skivan och den ska hitta din AE.
Du kan ju se andra grannars nätverk, på samma sätt ska du kunna se din AE om du klickar på internetåtkomst ikonen i aktivitetsfältet (win 7).
Postad 25 February 2011 - 19:15
AE ska jag ha för musik från dator och airplay från ipod touch.
Cd som jag fick med AE har jag installerat.
I Airport verktyget kan jag inte göra mycket allt är skuggat. endast i arkiv finns det svart märkta inställningar: öppna konfrigrations. ställ in annan. sök igen. inställningar. leta efter uppdateringar.
jag har uppdaterat verktyget. resetat aiporten. tryckt in gem i minst 10 sek. först är lampan släckt sedan blinkar den snabbt gult. AE slutar alldrig blinka så länge jag håller inne reset. har provat att dra ut kabeln mellan dator och netgear och kopplat den mellan AE och netgear.
kopplat ner allt(modem, internet, dator, AE) i minst 40minuter och startat upp allt igen.
finns det mer jag kan prova. airporten blinkar gult.
hur kan man se om AE har fått en ip-adress.
Postad 25 February 2011 - 19:31
ADSL-model till WAN-port på din Netgear-router. Från Netgear port 1 till din dator. Från Netgear port 2 till din AE.
Återställ sedan din AE genom att hålla inne knappen i 10-15 sekunder.
Pröva Airport Utility igen.
Postad 25 February 2011 - 20:07
Misstänkte att jag var tvungen att koppla så, men hade igen mer nätverkskabel. blir till att skaffa en sån imorgon då.Så här ska du koppla:
ADSL-model till WAN-port på din Netgear-router. Från Netgear port 1 till din dator. Från Netgear port 2 till din AE.
Redigerat av urbjo, 25 February 2011 - 20:08.
Postad 25 February 2011 - 21:41
Hittar inre den fån min datorm trådlöst. har Windows 7
Postad 25 February 2011 - 21:52
Gör det, sen löser det sig troligtvis. Annars får vi fortsätta att felsöka.Misstänkte att jag var tvungen att koppla så, men hade igen mer nätverkskabel. blir till att skaffa en sån imorgon då.
Postad 26 February 2011 - 00:38
Sedan antar jag att man måste göra någon inställning för att ljudet ska skickas just till airporten?
För annars skickar ljudet till de befintliga datahögtalarna.
Postad 27 February 2011 - 10:03
Alla enheter som har stöd för Airplay fungerar, Airfoil fungerar och iTunes fungerar.Äntligen fått lampan att lysa grönt, tog bara 3-4 timmar Puuuuh! Nu antar jag att jag måste ha Airfoil för att kunna skick musik från spotify.
Sedan antar jag att man måste göra någon inställning för att ljudet ska skickas just till airporten?
För annars skickar ljudet till de befintliga datahögtalarna.
Postad 27 February 2011 - 23:47
Postad 28 February 2011 - 08:54
Nej, Apple Remote (en app) kan styra iTunes. Eller så skickar du ljud direkt från din iPad med Airplay.Alltså måste jag ha Airfoil för att kunna skicka ljud fån min PC eller mac? även i framtiden när jag ska styra med en Ipad?
Airfoil används när mediaspelarna inte har stöd för Airplay.
Postad 28 February 2011 - 15:55
Jag gjorde detta och det fungerade. sitter just och lyssnar på radio genom ipod touch+airplay till AE kopplad till stereon.Så här ska du koppla:
Tack alla på denna tråd för hjälpen.
Nu blir nästa steg att få igång airfoil så man kan köra spotify free från dator.
Postad 28 February 2011 - 16:36
Vad roligt att det fungerar för dig!Jag gjorde detta och det fungerade. sitter just och lyssnar på radio genom ipod touch+airplay till AE kopplad till stereon.
![]()
Tack alla på denna tråd för hjälpen.
Nu blir nästa steg att få igång airfoil så man kan köra spotify free från dator.
Postad 07 March 2011 - 12:33
Postad 08 March 2011 - 15:52
Vad är det som krånglar?har nu börjat strula. sätter jag i AE i vägutaget och sätter på ipoden. fungerar det men stänger jag av ipoden och sätter på den igen så går det inte. samma sak från datorn.
Postad 10 March 2011 - 18:20
Som jag har förstått det ska det funka bra att streama Itunesbibblan från datorn via Airport Express till receivern. Nu är jag inte så intresserad av att ha datorn igång hela tiden, så jag vill parkera all musik på en NAS och streama därifrån. Det finns Nas:ar med "Itunes Server", skulle dom funka på det sättet jag vill? Eller måste jag ha datorn igång?
Postad 11 March 2011 - 16:41
Uppdaterade itunes och nu strular det inte.har nu börjat strula. sätter jag i AE i vägutaget och sätter på ipoden. fungerar det men stänger jag av ipoden och sätter på den igen så går det inte. samma sak från datorn.
Postad 13 March 2011 - 11:45
Nej, det går förmodligen inte. Den "iTunes-server" som finns på de flesta NAS:ar är i själva verket Firefly Media Server, en gratisprogramvara som är resultatet av reverse-engineering av en gammal version av iTunes musikdelningstjänst. Den stödjer inte "Home Sharing" och du kan inte använda Remote (appen till iPhone/iPad).Hej.
Som jag har förstått det ska det funka bra att streama Itunesbibblan från datorn via Airport Express till receivern. Nu är jag inte så intresserad av att ha datorn igång hela tiden, så jag vill parkera all musik på en NAS och streama därifrån. Det finns Nas:ar med "Itunes Server", skulle dom funka på det sättet jag vill? Eller måste jag ha datorn igång?
För att kunna strömma från en NAS till en Airport Express krävs att NAS:en har en riktig iTunes-installation. Kör du Windows Home Server går det bra att installera senaste iTunes med lite trixande - läs mer här: http://www.mediasmar...e...?f=5&t=9350
Sen finns det två alternativ som jag förstått det - antingen har du Airport Utility installerat på NAS:en, och kan använda Remote-appen för att styra uppspelningen från NAS direkt till din Airport. Eller så använder du "Home Sharing" i senaste iOS och strömmar från NAS via iPhone/iPad/iPod till Airport. Rätta mig gärna om jag har missförstått detta.
Har man en Apple TV lär man även kunna strömma video på samma sätt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Bygga ut Sonos
102 bilder
14 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?