Varför så lite snack om källans betydelse?
297 svar till detta ämne
Postad 30 June 2007 - 19:43
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
5-6 år tror jag. Svårt att veta om den är mycket eller lite använd. Den är i fint skick utseende mässigt ialf. Har hört att rengöring av linsen reglbundet förlänger livet på lasern vet inte hur bra det stämmer dock?
Det är förövrigt en D20.
Har varit och hämtat den nu. Än sålänge fungerar den felfritt. Något jag märkte snabbt är att den är helt tyst vid både spelning/laddning av skivor osv. Vilket inte V10an var.
Redigerat av Unregisterede74beff4, 30 June 2007 - 19:44.
Postad 30 June 2007 - 21:02
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1653 inlägg
För att försöka återgå till ämnet. (Hade långt hår förr, innan det började ramla av, och det var stor skillnad om jag hade det utsläppt eller i svans, kanske är lika viktigt som vingmutteröronen eller armar bakom huvudet.)
Hade min CD-spelare på service för ett tag sedan för att den hade fått för sig att inte vilja ge mig njutning. Detta resulterade i att jag fick använda DVD-spelaren under tiden som musikspelare. Allt lugnt i början. Satt och undrade varför i h-e jag spenderat 11 loppor på en dedikerad CD, DVD:n lät ju likadant....!!!??
Efter en stund blev jag dock konfundersam, jag blev lyssningstrött utav bara den. Ljudet var "bra" men man blev trött efter en timme eller så. Trodde det var att mitt rum, det är inte alls optimalt, och började planera dämpning här och där.
Fick tillbaka CD:n efter en knapp vecka, grym service BTW, och problemen försvann! Vad drar man för slutsats av detta? Kan spelaren få rummet att bli mindre aggresivt och spela mer/bättre, tightare bas.... nej, men spelaren själv kan åstakomma detta.
Sen kan faktiskt.se-folket säga vad de vill, men källan HAR betydelse. Hade en Pioneer 585 förut och den som anser att den är en god musikspelare är enligt mig halvt döv eller gravt ointresserad av musikåtergivning. DET är min åsikt och den står jag för, utan grafer och mätonani.
Bästa resultatet uppnås enligt mig genom att leva med produkten i fråga i dagar, helst veckor eller månader, innan man skaffar en åsikt. DET är verklig uttfattning av produkten. Erfarenhet.
Postad 30 June 2007 - 23:28
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
- applåder -
Håller med dig Fluffy till 100 %
Det är precis så det är ..
Du ger ett mycket bra exempel på hur man kan komma till insikt
med just vad du upplevt. En erfarenhet, som kan delas med till andra
och en bra förklaring till vad det är som skilljer en cd spelare från en
dvd spelare, när det gäller att spela musik.
Tack för ett mycket bra inlägg.
Ps. nu skulle ju "Faktiskt.se" någon kunna komma med kommentaren
- Hade du klippt dig precis innan ? Men den kommentaren ignorerar vi
RB
Redigerat av Unregistered1103, 30 June 2007 - 23:29.
Postad 01 July 2007 - 09:09
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1653 inlägg
Kan fortsätta raljera när jag väl kommit igång. Är som den kända kaninen som gör reklam för ett ännu mer känt batteri...
Var hemma hos en polare för ett tag sedan och lyssnade på hans mkt kompetenta anläggning. Blev ett antal timmar och skivor. Sedan testade vi hans Squeezebox(stavning?) som han hade köpt av ren nyfikenhet. Kördes med FLAC har jag för mig, iaf lossless, och kontrollen på basen tappades i klämboxen. En så rapp och fin bas som fanns där med CD:n var minne blott.
Så nej, det rubbade inte min världsuppfattning heller. Boxen är väl en bra partyspelare men inte mer enligt mig. Åsikten var för övrigt ömsesidig. Smidig maskin annars men jag skulle inte vilja ge upp "det fysiska" med att spela skivor, dock är detta en smaksak.
Postad 01 July 2007 - 11:18
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Fluffy har helt rätt.
DVD-spelare kan spela trevligt och musikaliskt men de är sällan tillräckligt intressanta för att man ska kunna sitta stilla i en timme och lyssna på den.
Ljudkällan har en enorm betydelse och det duger helt enkelt inte att avfärda denna sanning med hjälp av teoretiska resonemang eller "kunskap" som man har läst sig till.
Själva tanken med ett forum måste ju vara att man ska kunna utbyta erfarenheter med andra som har samma intresse, inte att man ska sitta och återge googlad information.
Redigerat av Unregistered1197, 02 July 2007 - 12:51.
Postad 01 July 2007 - 11:38
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Instämmer
det var den uppfattningen jag gick in med i detta forum ( när jag kom hit första gången )
och som jag hade med mig från andra. Det är så jag upplevt det i bildforumet, där man
tidigare samtalade precis som du beskriver Lymme
Men det är inte det som gäller längre och därför blir det som det blir i trådarna.
Bort med googlekunskapen och in med egna upplevelser och erfarenheter
RB
Postad 01 July 2007 - 11:47
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Själva tanken med ett forum måste ju vara att man ska kunna utbyta erfarenheter med andra som har samma intresse, inte att man ska sitta och kasta Googlad skräpinformation på varandra.
Ja juzzes.....Så du tar i ... Din elaka gamla räv. Nåja lite OT så är forum ett ypperligt sätt att missförstå varandra. Man kan mena liknande och ändå totalt missa varandra eftersom talkommunikation är så vida överlägset skrift. Klart att källan har stor bettydelse liksom allt. Ett talesätt är att ingen kedja är starkare än dess svagaste länk och man bör väl inte eftersträva att snåla in på något område vad gäller kvalite. Vad beträffas källan har jag gjort en makaber upptäkt. En för mig tidigare okänd faktor gjorde sig så gällande häromdagen att jag körde nästan i diket. Source Firstkulten har en viktigare kunskap än jag trodde var möjligt. Om vi skippar CD-avspelaren ett tag man visst 17 har jag ändra musiksmak radikalt efter mitt hifiintresse vuxit. Jag klarar inte av dåliga inspelningar avsett. Jag lär mig att älska musik oavsett vad det är, Jag menar allt från kyrkorgel till Jazz bara inspelningen är dynamisk och vacker. Men en dag fick jag en skiva av min grab där ha samlat ihop lite gamla rockklassiker av usel kvalite på en cd som jag poppade i bilen, Ozzy, Led Zepplin och co pulserade genom bilstereon och håret på armarna stod rakt upp och jag vrålade mig genom 5-6 låtar... Insåg att vi som konumenter är dumma i huvudet. Om vi krävt bättre inspelningar har bolagen givetvis tillgodosett detta men vår girighet begränsar kvaliten så operhört. CD, DVD kan inte kompencera för en dålig inspelning. Det är omöjligt. Alltså men enbra inspelning tror jag skillnaderna blir tydligare för vad som är bra och vad som är dåligt inom avspelningsmediet. En dvd kan skrama igenom en skitskiv lika bra som en cd-spelare av bättre modell men en högkvalitetsinspelning med akustiska instrument blir avgörande för vilka egenskaper en apparat har och däer kommer skillnaderna att går vida isär.
Postad 01 July 2007 - 11:53
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Klart att källan har stor bettydelse liksom allt. Ett talesätt är att ingen kedja är starkare än dess svagaste länk och man bör väl inte eftersträva att snåla in på något område vad gäller kvalite.
<{POST_SNAPBACK}>
Om vi lämnar det teoretiska och ägnar oss åt det praktiska så handlar det om att matcha komponenter. Ingen anläggning är bättre än sin svagaste del.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 01 July 2007 - 12:22
Unregistered029e628b
-
Unregistered029e628b
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
CD, DVD kan inte kompencera för en dålig inspelning. Det är omöjligt. Alltså men enbra inspelning tror jag skillnaderna blir tydligare för vad som är bra och vad som är dåligt inom avspelningsmediet. En dvd kan skrama igenom en skitskiv lika bra som en cd-spelare av bättre modell men en högkvalitetsinspelning med akustiska instrument blir avgörande för vilka egenskaper en apparat har och däer kommer skillnaderna att går vida isär.
<{POST_SNAPBACK}>
Där håller jag inte med dig Välljud, en riktigt bra cd-spelare kommer även att göra dåliga inspelningar lyssningsbara. Detta har jag kommit fram till genom direkta jämförelser. Poängen är att med en bra (musikalisk) cd-spelare kan man lyssna på all typ av musik, oavsett kvalitén på inspelningen.
Redigerat av Unregistered029e628b, 01 July 2007 - 12:23.
Postad 01 July 2007 - 12:29
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Där håller jag inte med dig Välljud, en riktigt bra cd-spelare kommer även att göra dåliga inspelningar lyssningsbara. Hur går detta till då? Förvandla skit till nått bra...Hur går det med de bra inspelningarna då? förvandlas dessa till skit...
Postad 01 July 2007 - 12:34
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Vill nog säga att både mr-välljud och Tias har rätt på sätt och vis.
Dåliga inspelningar finns det gott om och med ett hifi-intresse lär man sig att uppskatta musik som är väl inspelad.
Om man har valt en genomanalytisk anläggning så finns det inte mycket man kan göra för att få dåliga inspelningar att låta bättre utan då gäller det att man måste gilla musiken för att orka lyssna. Med en lite mer musikaliskt betonad anläggning så kan man faktiskt blåsa liv även i tråkiga inspelningar.
Men visst blir det så att man framför allt ratar inspelningar med dåligt ljud. När det gäller klassisk musik så finns det mängder med inspelningar från 50 och 60-talet där den konstnärliga kvalitén är bättre än dagens inspelningar. Karl Böhms Mozartinspelningar är ett exempel. Men man orkar inte riktigt med det "lilla" ljudet så det blir att man lyssnar på dagens maffigare men konstnärligt sämre inspelningar.
Postad 01 July 2007 - 12:40
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Skulle tro att det som Tias menar är att vissa fabrikanter som gärna typ linn och liknande gärna skär av diskanten för att ge en lagom fägning som ger uthållighet i lyssnignen samtidigt som man höjet lite i basen för att gulla lyssnaren under hakan och ge en uthärdlig allroundapparat som fungerar både till dynamiska och koprimerade inspelningar. Dessa cd-spelare ger ett klart lyft jämför med en std-dvd på lite kassa inspelningar. Helt klart. Men de har en downside vilket givetvis är på korrektheten i bra inspelad musik så detta kan låta lite avkapad på Klassiske eller akustisk musik.  Nåja.
You can't have it all. Allt är ett kompromissande.
Postad 01 July 2007 - 12:45
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Skulle tro att det som Tias menar är att vissa fabrikanter som gärna typ linn och liknande gärna skär av diskanten för att ge en lagom fägning som ger uthållighet i lyssnignen samtidigt som man höjet lite i basen för att gulla lyssnaren under hakan och ge en uthärdlig allroundapparat som fungerar både till dynamiska och koprimerade inspelningar.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, men det finns också spelare som har en lite lägre grad av detaljåtergivning och istället spelar med en fin musikalisk timing. Detta skonar vissa sämre inspelningar och gör dem medryckande att lyssna på. Det går dock inte att sitta still i sweetspot i mer än 3 minuter innan man blir uttråkad.
Postad 01 July 2007 - 12:50
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Skulle tro att det som Tias menar är att vissa fabrikanter som gärna typ linn och liknande gärna skär av diskanten för att ge en lagom fägning som ger uthållighet i lyssnignen samtidigt som man höjet lite i basen för att gulla lyssnaren under hakan och ge en uthärdlig allroundapparat som fungerar både till dynamiska och koprimerade inspelningar.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, men det finns också spelare som har en lite lägre grad av detaljåtergivning och istället spelar med en fin musikalisk timing. Detta skonar vissa sämre inspelningar och gör dem medryckande att lyssna på. Det går dock inte att sitta still i sweetspot i mer än 3 minuter innan man blir uttråkad.
<{POST_SNAPBACK}> Lymme & VälljudNi har båda rätt enligt min mening att se på det ( Chuck kan du inte lämna oss ifred ? du har gått över gränsen i 2 inlägg nu  ) RB
Redigerat av Unregistered1103, 01 July 2007 - 12:51.
Postad 01 July 2007 - 12:54
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Det går dock inte att sitta still i sweetspot i mer än 3 minuter innan man blir uttråkad.
Har man hört och levt med riktigt dynamiska återgivningar är det i princip omöjligt att återgå till lite lagom kompencerade lösningar. Man vill bara byta låt helt tiden eftersom man vill uppleva det riktiga. Så där har du helt rätt även om uppgifterna gårisär om vad lyssningströtthet är. Men man bör har lite perspektiv och iaf har referenser på vad en riktigt dynamisk återginvning är samt ha lite koll på och bedömma utifrån vad riktiga instrument är och låter som.
Postad 01 July 2007 - 13:16
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Har man hört och levt med riktigt dynamiska återgivningar är det i princip omöjligt att återgå till lite lagom kompencerade lösningar. Man vill bara byta låt helt tiden eftersom man vill uppleva det riktiga. Så där har du helt rätt även om uppgifterna gårisär om vad lyssningströtthet är. Men man bör har lite perspektiv och iaf har referenser på vad en riktigt dynamisk återginvning är samt ha lite koll på och bedömma utifrån vad riktiga instrument är och låter som.
<{POST_SNAPBACK}>
Det beror lite på situationen. När man sitter ensam i ett tyst lyssningsrum så ska man naturligtvis ha så klart, detaljerat och dynamiskt ljud som möjligt. I miljöer där det bullras och pratas, t.ex. när man har fest eller sitter i bilen så tjänar man på att ha en mer överslätad ljudåtergivning. Finesserna hos en riktigt bra stereo går förlorade i sorlet och det kan låta aggressivt och ansträngt istället för mysigt. Men det var väl det du menade med bilfärdsanektoten?
Redigerat av Unregistered1197, 01 July 2007 - 13:16.
Postad 01 July 2007 - 13:20
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Men det var väl det du menade med bilfärdsanektoten
Mm.Helt rätt. Sen vågar man ju sjungs ut på en helt annan nivå i bilen så Idoljuryn passa er för snart kommer Välljud och galer.
Postad 01 July 2007 - 13:46
Unregistered1041101d
-
Unregistered1041101d
-
Veteran
-
-
2015 inlägg
Vänligen respektera varandra även om åsikterna går isär något, ingen anledning att brusa upp eller ta till personangrep osv.
Jag låser tråden till ca kl 15:15 dvs en halvtimme så kan alla ta en pause och lugna ner sig lite.
Mvh
Passerati
Postad 01 July 2007 - 14:21
Intressant att en hel del fortfarande inte förstår problemet med öppna tester. Just DÄRFÖR kontrollerade blindtester där vi snackar dubbelblint och nivåmatchade är så mycket bättre.
Postad 01 July 2007 - 14:23
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Där håller jag inte med dig Välljud, en riktigt bra cd-spelare kommer även att göra dåliga inspelningar lyssningsbara. Detta har jag kommit fram till genom direkta jämförelser. Poängen är att med en bra (musikalisk) cd-spelare kan man lyssna på all typ av musik, oavsett kvalitén på inspelningen.
Om nu den riktigt bra cd-spelaren gör dåliga inspelningar lyssningsbara så innebär detta i min värld att den cd-spelaren påverkar signalen som ligger på skivan på något sätt. Detta har jag inga problem med. Men hur kan cd-spelaren veta vad som är en bra inspelning och vad som är en dålig inspelning?
Postad 01 July 2007 - 14:28
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Intressant att en hel del fortfarande inte förstår problemet med öppna tester. Just DÄRFÖR kontrollerade blindtester där vi snackar dubbelblint och nivåmatchade är så mycket bättre.
Jag tror att för gemenman är blindtester bara ett jobbigt uttryck och främmande eftersom det är en orimlig möjlighet att utföra inom hemma/hobby tester. Så att rekommendera detta blir fel mot vanlig svensson-utövare. Roligare mot säljare av shakti och annan dynga. Dock hjälper sunt förnuft till en del..
Postad 01 July 2007 - 14:48
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Om nu den riktigt bra cd-spelaren gör dåliga inspelningar lyssningsbara så innebär detta i min värld att den cd-spelaren påverkar signalen som ligger på skivan på något sätt. Detta har jag inga problem med. Men hur kan cd-spelaren veta vad som är en bra inspelning och vad som är en dålig inspelning?
<{POST_SNAPBACK}>
Det är just problematiken... Och då som det här med "musikalisk" och andra luftiga uttryck gärna kommer fram. Det finns inget magiskt hokus pokus, och däremed ingen CD/DVD-spelare som fixar till alla tillkortakommanden i kedjan, från risig inspelningsutrustning till mediokra högtalare placerade så de spelar ur fas med subbasen... Att hitta en spelare som är perfekt är som jag ser det mer eller mindre omöjligt, om man nu ska leta efter en som låter kanon till allt. MVH /Chuck
Postad 01 July 2007 - 15:35
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1653 inlägg
Jag har inte kunnat höra nämnvärda skillnader när jag "swappat" mellan t ex CD och DVD här hemma snabbt. Däremot när man använt apparaten ett par dagar brukar styrkor och svagheter visa sig tycker jag.
Kan sedan en del blindtesta sig till musikalisk njutning så kan jag bara gratulera, dock kan inte jag detta, så jag använder andra metoder. Ren och skär musiklyssning brukar vara det bästa för mig. Blindtest för mig leder till att jag lyssnar för spännt och inbillar mig saker (Ljud alltså, inte rosa flodhästar och liknande.)
Postad 01 July 2007 - 16:15
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Sen är det ju tru att man slipper blindtesta till sig brudar...
Postad 01 July 2007 - 16:53
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1653 inlägg
Sen är det ju tru att man slipper blindtesta till sig brudar...
Gör inte många det på krogen under helgerna?
Postad 01 July 2007 - 17:04
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Gör inte många det på krogen under helgerna?
Jo och det är sant och hur mår man av detta..
Postad 01 July 2007 - 17:04
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
Ne då bryr man sig bara inte  Dessutom har man något att skylla på då
Postad 01 July 2007 - 20:56
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag har inte kunnat höra nämnvärda skillnader när jag "swappat" mellan t ex CD och DVD här hemma snabbt. Däremot när man använt apparaten ett par dagar brukar styrkor och svagheter visa sig tycker jag.
Kan sedan en del blindtesta sig till musikalisk njutning så kan jag bara gratulera, dock kan inte jag detta, så jag använder andra metoder. Ren och skär musiklyssning brukar vara det bästa för mig. Blindtest för mig leder till att jag lyssnar för spännt och inbillar mig saker (Ljud alltså, inte rosa flodhästar och liknande.)
<{POST_SNAPBACK}>
Jag håller med dig. Man måste ta sig tid till att lyssna och det tar i allmänhet ett par dagar att låta intrycken smälta in. Därför brukar jag sätta upp de komponenter jag testar och växlar lite mellan dem, men låter varje komponent få sin tid. Det är mycket roligare att dels själv och dels med vänner kunna sitta o diskutera ljudet om man vet var det kommer ifrån. Att prata med sig själv är inte helt fel och om musiken är riktigt bra, så stänger man ögonen i alla fall och bara njuter. Jag vill gärna se "ljudbilden" så jag kör "öppna ögonen" tester Jag tror att även denna frågan blivit diskuterad 1000 tals ggr på forumet och det borde väl ha framgått vem som vill ha blindtester och vem som inte vill. Vad gäller källans betydelse så är den viktig i alla anläggningar, men ju bättre komponenter man har efter källan, desto större skillnad ger den. Det undrar jag om någon med Erfarenhet och egna upplevelser kan säga emot. En bra cd slår alltid en dvd spelare om den interna dacen används. Kopplar man digitalt till en extern dac från en dvd kan det vara hugget som stucket tills man hört en riktigt bra cd. Då har inte dvd+dac en chans. RB
Redigerat av Unregistered1103, 01 July 2007 - 20:57.
Postad 01 July 2007 - 21:03
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Där håller jag inte med dig Välljud, en riktigt bra cd-spelare kommer även att göra dåliga inspelningar lyssningsbara. Detta har jag kommit fram till genom direkta jämförelser. Poängen är att med en bra (musikalisk) cd-spelare kan man lyssna på all typ av musik, oavsett kvalitén på inspelningen. Om nu den riktigt bra cd-spelaren gör dåliga inspelningar lyssningsbara så innebär detta i min värld att den cd-spelaren påverkar signalen som ligger på skivan på något sätt. Detta har jag inga problem med. Men hur kan cd-spelaren veta vad som är en bra inspelning och vad som är en dålig inspelning?
<{POST_SNAPBACK}>
En dålig inspelning är en dålig inspelning, vilken spelare den än spelas på. Men en bra cdspelare, lyfter fram ljudet på ett bättre sätt än den sämre som förvränger ett dåligt ljud ännu mer. Det handlar inte om att färga ljudet utan att behandla det på ett bättre sätt. Så enkelt är det RB
Postad 01 July 2007 - 21:07
En dålig inspelning är en dålig inspelning, vilken spelare den än spelas på.
Men en bra cdspelare, lyfter fram ljudet på ett bättre sätt än den sämre som förvränger ett dåligt ljud ännu mer.
Det handlar inte om att färga ljudet utan att behandla det på ett bättre sätt.
Så enkelt är det
RB
<{POST_SNAPBACK}>
Snacka om motsägelsefullt! Det är ju helt omöjligt, antigen så spelar den så skivan är eller så färgar den ljudet.
Postad 01 July 2007 - 21:15
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Men en bra cdspelare, lyfter fram ljudet på ett bättre sätt än den sämre som förvränger ett dåligt ljud ännu mer.
Så enkelt är det
RB
<{POST_SNAPBACK}>
Snacka om motsägelsefullt! Det är ju helt omöjligt, antigen så spelar den så skivan är eller så färgar den ljudet.
<{POST_SNAPBACK}>
Och vad vet du om det.. Du har inte mina kunskaper och erfarenheter på området. Du ser .. jag testar själv och har skaffat mig en egen uppfattning av detta. Jag går inte på allt jag läser på faktiskt.se ( som jag försöker hålla mig bort från ) och jag testar själv olika produkter och vissa av dem har du inte ens sett på bild RB
Postad 01 July 2007 - 21:32
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Håller med. Inget är är bra på en dålig inspelning. Du kan inte påverka detta utan måste utgå från att detta är en konstant som är valfri att använda..
Postad 01 July 2007 - 21:40
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Nej, faktiskt inte, jag verkar ha det men du, med dina ständiga påhopp, verkar sakna det mest simpla logiska tänkande. Denna groda var ju ett till bevis på det.
Vad händer om vi alla håller oss till Topic.  Om vi tycker olika gör det nått. Tycker vi lika (vilket inte kommer att hända) fine. Lovemakeing. Men så länge vi tror coh tycker olika räcker det med trevliga sunda bra ord och då får de som läser göra sina egna bedömningar... Gäller naturligtvis alla vi som skriver mig själv inkluderat. Det är lätt att dra iväg med kommentarer som hör till sandlådan. Visst kan vi då resonera som vuxna. Man behöver ju inte vara en stolt skitstövel utan detta är nått man väljer när läget pressas. Nu k(ä)ör vi igen. Tar nya tag och gör nått av tråden....
Postad 01 July 2007 - 22:00
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Jag ansluter mig till Rallyballe och Fluffy när det gäller blindtester kontra öppen lyssning.
Egentligen spelar det inte så stor roll. Om man lyssnar avslappnat med öppet sinne och låter musiken skölja över sig så hör man samma skillnader oavsett om man lyssnar blint eller öppet helt enkelt eftersom man inte bryr sig om vilken maskin som spelar utan hur den spelar.
Snacket om att förväntningar, prislappar och andra saker kan förvrida öronen är ju lite väl tramsigt. Man ska vara bra neurotisk för att uppfinna hörselvillor. Normala, friska människor utan medicinska problem drabbas ju inte av smak-, syn-, känsel- eller luktvillor. Varför skulle de då drabbas av hörselvillor?
Jag har fyra CD-spelare (två dedikerade och två DVDer) som jag använder för närvarande och alla låter dramatiskt olika varandra. Skillnaderna är uppenbara och vem som helst kan höra skillnad utan blindtest. Så varför joxa med blindtest?
(Och ... den dyraste är bäst och den billigaste är sämst.)
Redigerat av Unregistered1197, 02 July 2007 - 12:53.
Postad 01 July 2007 - 22:05
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Så enkelt är det
RB
<{POST_SNAPBACK}>
Och hur skulle det gå till? Behandla bra ljud på ett bra sätt, och behandla dåligt på ett bättre sätt? Eller skämtar du med ditt inlägg? MVH /Chuck
Postad 01 July 2007 - 22:06
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Sant, men man måste ju säga till när någon skriver något helt upp moit väggarna. Igen, det finns INGEN mening med ett forum och allt som alla säger är korrekt och man inte får säga till. Den som använder hjärnan inser att skivan är originalet och den låter exakt på ett sett. Är det dåligt så är det dåligt, that's it. Om man har en spelare som påverkar det ljudet så färgar det ljudet. Logiskt tänkande.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är ditt tänkande och som de prentat in i ditt huvud på faktiskt.se Det betyder inte att det är en sanning för andra än dig o dina testvänner. Jag och min hifi vänner har en annan syn på det och det måste du lära dig att respektera. Har du så svårt att förstå detta RB
Postad 01 July 2007 - 22:09
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Kopplar man digitalt till en extern dac från en dvd kan det vara hugget som stucket tills man hört en riktigt bra cd. Då har inte dvd+dac en chans.
<{POST_SNAPBACK}>
Det var en rolig teori det, antar att du inte kan förklara hur perfekt kan bli dåligt, men förklaringar behövs tydligen inte inom Hifi. Det jag menar är att det blir DACen som avgör ljudkvaliteten så länge DVD-spelaren kan leverera en oförändrad digital signal. Det spelar ingen roll om där sitter en CD eller DVD- spelare inkopplad. Sen är det ju lite kul att det fortfarande finns så många som dissar DVD-spelare när det gäller förmågan att läsa av skivan korrekt. Roliga argument som att CD-spelaren snurrar i rätt hastighet osv är inte ovanligt. Det en del verkar missa helt är att DVD-spelarna använder en bättre asynkron metod vid avläsning, det fungerar egentligen precis som när man rippar en skiva i datorn. Den som orkar kan enkelt testa hur exakt en digital rip är (100%). Än mer intressant blir det när endast namnet CD-spelare får avgöra den ljudmässiga potentialen. Det finns en hel del CD-spelare som är baserade på DVD-spelare och/eller använder drivverk som egentligen är gjorda för DVD. De som hävdar att en bra DVD-spelare inte kan skicka en felfri signal till en extern DAC är ute på hal is, eftersom de samtidigt dissar en hel hög med både billiga och dyra CD-spelare. Det som orsakar sämre ljud analogt ut från DVD-spelare är inte avläsningen, och om man jämför en DVD-spelare och en CD-spelare med likvärdiga komponenter så blir det inte alls om någon knock-out som en del påstår. Att sen en DVD-spelare för 12000kr kan motsvara en CD-spelare för 4000kr är en annan sak. DVD-spelaren ska ju göra mer än att skicka ut ljud... Det handlar inte om att färga ljudet utan att behandla det på ett bättre sätt.
Det är inte så galet som någon skrev längre upp. Bra signalbehandling ser till att signalen inte degraderas ytterligare. Det borde inte vara så svårt att förstå. Det samma gäller såklart även förstärkare, högtalare osv. Om de förstärker distortionen i en dålig inspelning så är det klart att ljudet blir sämre.
Redigerat av Ageve, 01 July 2007 - 22:13.
Postad 01 July 2007 - 22:10
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Jag ansluter mig till Rallyballe och Fluffy när det gäller blindtester kontra öppen lyssning.
Snacket om att förväntningar, prislappar och andra saker kan förvrida öronen är ju rent trams. Man ska vara bra neurotisk för att uppfinna hörselvillor. Normala, friska människor utan medicinska problem drabbas ju inte av smak-, syn-, känsel- eller smakvillor. Varför skulle de då drabbas av hörselvillor?
Jag har fyra CD-spelare (två dedikerade och två DVDer) som jag använder för närvarande och alla låter dramatiskt olika varandra. Skillnaderna är uppenbara och vem som helst kan höra skillnad utan blindtest. Så varför tramsa med blindtest?
(Och ... den dyraste är bäst och den billigaste är sämst.)
<{POST_SNAPBACK}>
Antar att du inte läst en enda studie hur människan uppfattar ljud, beroende på förväntingar, synintryck osv? MVH /Chuck
Postad 01 July 2007 - 22:18
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
En digital källa som en CD har inget ljud, bara en digital profil. Denna digitala profil kan omvandlas till vilket välljud eller oljud som helst (eller t.o.m. en bild, fast inte så vacker) beroende på de avkodningsalgoritmer som man använder.
Det som har någon betydelse är således först omvandlingen från digital signal till analog signal, sedan behandlingen av den analoga signalen tills den omvandlas till ljudvågor av högtalarna.
Det enda som räknas enligt mitt enkla sätt att se är att ljudet som strömmar ur högtalarna låter naturligt och musikaliskt.
Postad 01 July 2007 - 22:19
En CD-rom för 500 kr kan läsa av en CD skiva i typ 50 gånger hastighet utan fel, men enligt vissa, som inte kan visa någon form av bevisning för det dom säger, klarar inte en vanlig CD/DVD spelare för några tusen samma uppgift i 1/50 av hastigheten.
Postad 01 July 2007 - 22:19
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Äh, kom igen nu RB.
Så illa är det väl inte. Om ingen tar till personangrepp så är vi väl alla överens om att man får ha olika åsikter? Jag tänker inte äta någons lunch för det, men jag liksom de som tycker på ett annat sätt än jag är väl fria att framföra det?
Om ingen tror mig kan jag visa på intressanta saker som stödjer det jag påstår, men ingen frågar ju efter det och ingen är villig att läsa för "jag hör ju vad jag hör".
MVH
/Chuck
Postad 01 July 2007 - 22:21
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Det enda som räknas enligt mitt enkla sätt att se är att ljudet som strömmar ur högtalarna låter naturligt och musikaliskt.
<{POST_SNAPBACK}>
Det håller jag med om till 100%. MVH /Chuck
Postad 01 July 2007 - 22:29
Om ingen tar till personangrepp så är vi väl alla överens om att man får ha olika åsikter? Jag tänker inte äta någons lunch för det, men jag liksom de som tycker på ett annat sätt än jag är väl fria att framföra det? <{POST_SNAPBACK}>
Såklart får man ha olika åsikter men du måste väl hålla med Chuck att om någon påstår en sak som ett faktum så slutar det vara en åsikt utan ett påstående som skall vara sant. Då krävs det helt klart mer än "jag har hört det", enligt mig iaf. Forumet ska väl vara utvecklande och inte inavel av gammal skåpmat utan grund.
Postad 01 July 2007 - 22:31
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
För de som är intresserade: Mitt "test" av SPDIF-inspelning vs brännare för 500kr (en bit ner på sidan, mer längre fram i tråden). En hel hög med inlägg är raderade när tråden spårade ur, och någon moderator har råkat ta bort flera av mina inlägg med, därför verkar det lite osammanhängande. Testade iaf med den stationära spelaren Pioneer 656A med, och fick filer som var identiska med EAC-rippen bit för bit. Har senare gjort samma test med Denon 1730, med samma resultat: https://www.minhembi...=30&searchtime=https://www.minhembi...=60&searchtime=Riptest med repig skiva: https://www.minhembi...c=136725&hl=eacMer som kan vara intressant i diskussionen om källa, digital överföring osv: https://www.minhembi...opic=155936&hl=https://www.minhembi...opic=154089&hl=https://www.minhembi...opic=150022&hl=
Redigerat av Ageve, 01 July 2007 - 22:52.
Postad 01 July 2007 - 22:39
Nin, jag har noterat ett genomgående tema i dina inlägg:
(1) Allt som du säger är fakta.
(2) Allt som anda säger är åsikter.
Vad beror detta på?
<{POST_SNAPBACK}>
1. Nej, det jag ofta tar upp kommer ifrån verkliga tester och mätningar. Sådant som är gjorts så objektivt som man kan begära. 2. Nej, men om man bara använder sig av öppna tester som grund, och när flera av påstående motsäger sig fysikens lagar och andra vetenskapliga grunder så är det ju inte fakta, utan max en åsikt.
Postad 01 July 2007 - 22:41
För de som är intresserade:
Mitt "test" av SPDIF-inspelning vs brännare för 500kr (en bit ner på sidan, mer längre fram i tråden): https://www.minhembi...=30&searchtime= https://www.minhembi...=60&searchtime=
Riptest med repig skiva: https://www.minhembi...c=136725&hl=eac
Mer som kan vara intressant i diskussionen om källa, digital överföring osv: https://www.minhembi...opic=155936&hl= https://www.minhembi...opic=154089&hl= https://www.minhembi...opic=150022&hl=
<{POST_SNAPBACK}>
Helt underbart med några som verkligen testar och är intresserad av hur det verkligen är! All heder till dig Ageve.
Postad 01 July 2007 - 22:55
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
En CoolEdit-graf säger väldigt lite om hur ljudet låter när det slutligen strömmar ut ur högtalarna.
Redigerat av Unregistered1197, 02 July 2007 - 12:46.
Postad 01 July 2007 - 23:20
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1653 inlägg
Har ni suttit här och raljerat hela kvällen gubbs?! Hoppla, jag lyssnade på musik istället, sen blev det en film och en god skotte till. Var trevligt, kan rekommenderas.
Postad 02 July 2007 - 00:30
Unregistered029e628b
-
Unregistered029e628b
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Där håller jag inte med dig Välljud, en riktigt bra cd-spelare kommer även att göra dåliga inspelningar lyssningsbara. Detta har jag kommit fram till genom direkta jämförelser. Poängen är att med en bra (musikalisk) cd-spelare kan man lyssna på all typ av musik, oavsett kvalitén på inspelningen. Om nu den riktigt bra cd-spelaren gör dåliga inspelningar lyssningsbara så innebär detta i min värld att den cd-spelaren påverkar signalen som ligger på skivan på något sätt. Detta har jag inga problem med. Men hur kan cd-spelaren veta vad som är en bra inspelning och vad som är en dålig inspelning?
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, det handlar mer om att dåliga inspelningar är bättre än vi tror. En bättre cd-spelare utvinner och förvaltar informationen från en dålig inspelning på ett bättre sätt än en dålig cd-spelare. Detsamma gäller ju för en bra inspelning, men en bra inspelning kan ju låta bra även på en dålig cd-spelare. Nu finns det ju alltid undantag och en del inspelningar är alldeles för dåliga för att ens ta i med tång. Men, med en bra anläggning kan man spela all typ av musik och de flesta inspelningar med bra resultat, det är väldigt viktigt för mig iaf. Jag vill inte sitta och lyssna på musik jag inte gillar bara för att inspelningen är suverän.
Postad 02 July 2007 - 00:40
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Lämnar denna diskussionen med en länk: https://www.minhembi...howtopic=160768
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|