Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bremen högtalare

134 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 February 2011 - 15:42

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Fel som större delen av ditt inlägg. Det finns en standard för hur man kodar och avkodar ljudet.
Att du föredrar högtalare som ger en sameness över ljudet är okej, men du ska inte komma och påstå att det inte finns någon korrekt ljudbild, för det finns det visst på samma sätt som Elvis låter som Elvis för kodningen är precis så.
Det finns ju ett superenkelt test man kan göra, man väljer inspelningar med stor skillnad i ljudbild. Sameness kommer göra ljudbilderna mindre unika och man kommer höra ett visst sound till det mesta. Då märker man även att det finns en ljudbild kodad på samma sätt som basen är kodad eller pauserna. Detta är inte magi utan en standard om ren, skär återgivning.

Du har förstås helt fel.
Du verkar inte läsa vad folk skriver till dig.
En inspelning med Elvis skulle kunna låta som det var någon annan än Elvis, till största del beror det på inspelning, mixning och mastring. Vinyl, kasettband, CD, wav, mp3, gör liten skillnad för om elvis låter som elvis, även om det kan förändra karaktären på ljudet till viss del, så beror det till större del på vad man gjorde med ljudet innan, än vilket medium man väljer.
Och källan är i över 99% av fallen baserad på en fejkad ljudbild och en fejkad rumsakustik.
Det går inte att skapa korrekt rumsakustik med digitala effekter. Det är inte ens så att ljudteknikern försöker, dom adderar olika effekter till och med på olika instrument, efter eget tycke och smak, så i realiteten, så är det som att alla instrument och sången var inspelade i olika rum.
Det finns alltså inget korrekt rum att återge.
Att då addera ett verkligt rum vid uppspelning kan faktiskt göra att det låter mer naturligt.

Om man tar 3 ljudtekniker, som arbetar på olika studios, och bjuder in dom till en och samma studio för att var och en mixa och mastra en och samma låt.
Man låter dom först få höra bandet live, i en lokal, där man tejpat ut en markering för var ljudteknikern ska lyssna.
I studion har man redan gjort själva inspelningen, och klippt rätt, så att flödet i låten redan är klart, men man har varken adderat reverb, chorus, eq, kompressor, stereomixning, eller ens mixat ljudnivån på dom individuella ljudspåren.
Producenten ber sedan ljudteknikerna att återskapa den livehändelse dom hörde.
Resultatet skulle bli 3 olika ljudbilder.
Rummet skulle te sig olika på allas versioner.
Balansen mellan instrumenten skulle vara olika.
Stereoperspektivet skulle vara olika.
Till och med om man gick in i detalj och lyssnade på varje instrument, så skulle det ha olika karaktär på dom 3 olika mastringarna.
Detta trots att dom suttit i samma studio, med samma högtalare och samma hörlurar.
Detta, eftersom ljudteknikern är subjektiv.
Tänk dig då, om vi istället har tio, kanske hundratusentals studios, med hundratusentals olika hörlurar och högtalare att välja bland.
Tänk dig sen att i vanliga fall, så försöker man inte ens återge ett visst rum, utan utgår från vad man tycker låter bra.
I många fall sitter ljudtekniker och arbetar med ljudfiler, utan att någonsin hört bandet spela tillsammans. Det är inte ovanligt att exempelvis sången sätts i en studio, och musiken läggs på i en annan. Men det är inte heller ovanligt att ljudfiler skickas till andra, som sedan bearbetar dessa, utan att dom faktiskt ens var med när själva inspelningen skedde.
Det är absolut inte ovanligt att mastring sker i en helt annan studio än mixningen (om ens den bara skedde i en studio).
Och bara varje ljudtekniker i sig, har ofta använt både hörlurar och högtalare (och har därmed minst två bilder av hur det låter).

Med andra ord, det finns ingen standard, allt ligger i handen på dom som mixar och mastrar.
Den situationen hamnar man i, så fort man blandar in en människa i ljudbilden (eller för den delen en dator som ska analysera ljudet), mellan inspelning och slutresultat.
Det spelar inte ens någon roll om man spelar in i ett rum med rumsakustik, om man använder fler än 2 mikrofoner i stereo-setup, för så fort det finns en mixning, så har man påverkat rummets karaktär.

Du pratar om sameness, sanningen är att detta finns på alla högtalare och i alla förstärkare.
Det finns ingen högtalare eller förstärkare som ändrar karaktär, beroende på vad du har inspelat. Dom kommer förstås att försöka spela upp ljudet, men alltid addera karaktär.
Det spelar ingen roll om du kallar ljudet för neutralt.
1 det finns ingen förstärkare eller högtalare som faktiskt är helt neutral, mot alla ljud.
2 men än viktigare, det finns ingen musik som är neutral, heller. Här används olika mikrofoner, olika A/D, effekter av alla slag enligt personliga preferenser, till och med friskt blandat på samma låt.
3 rummet i vilket man spelar upp ljudet kommer också att förändra karaktären
En rundstrålande högtalare kommer fortfarande att göra skillnad på valthorn och saxofon, eller på madonna och britney spears, på justin timberlake och eric gadd.
En rundstrålande högtlare kommer även göra skillnad på Royal Albert Hall och ett badrum.
En rundstrålande högtalare använder däremot rummet, för att försöka introducera naturliga reflexer, och därmed utnyttja psykoakustik, för att försöka övertyga dig om att det faktiskt finns ett riktigt rum, och inte att det bara är två högtalare som står och spelar. I ett riktigt rum, så kommer det ljud från alla håll, tack vare reflexer.
En tavla kan se hur verklig ut som helst, men du kommer aldrig att tro att du befinner dig i den avbildade händelsen. Du kan möjligtvis tro att det är ett fönster och att du beskådar något. Men du kommer aldrig tro att du var där. lyckligtvis så resulterar även riktade högtalare i att det uppstår reflexer i rummet, men dessvärre i allt för liten omfattning. Och på grund av inspelningsteknik, återskapar dom heller inte den rundstrålande karaktären av akustiska instrument. Men eftersom man mixar och mastrar som man gör, så finns det inga möjligheter att återge korrekta rum, varesig med rundstrålande eller riktade högtalare. Även om rundstrålande i grunden har bättre förutsättningar för detta.

Det finns inget objektivt rum att spela upp.
Det finns ingen utrustning som kan vara neutral mot alla ljud du spelar upp.
Det finns inget objektivt bra ljud (alla föredrar olika saker, detta påverkar både in och uppspelning).
Din hörsel kommer alltid att i minst två steg tillföra färgning på allt du hör (fysiska hörseln, och hjärnans översättning av dessa signaler).
Det bästa resultat du kan uppnå för din egna njutning är att välja utrustning som du gillar, och som fungerar med all den musik du vill spela, i ditt egna rum.
Två högtalare är inte tillräckligt för att spela upp ett rums akustik (7 är inte heller det).
Sålede är ej heller en stereomikning tillräckligt för att spela in ett rums akustik (men ska man spela upp i två högtalare, så är det så objektivt man möjligen kan göra det).

Det finns ingen objektiv sanning när det gäller musik och uppspelning av den. Ingen standard, inget korrekt.

Det bästa man kan utgå från när man väljer utrustning är en själv. Sen kan man ta mätningar till hjälp i vissa avseenden. Som balans (men då ska man vet att man förmodligen hör olika bra på båda öronen). Man kan se vilka frekvenser som utrustningen klarar att återge under vissa förutsättningar (en mätning är inte detsamma som när det spelas musik i högtalaren, och olika musik påverkar förutsättningarna). Dessutom är det så att känsligheten för olika frekvenser varierar från person till person (och även beroende på vad annat som låter samtidigt).
Så i slutändan måste det ändå vara personliga preferenser som avgör.

men oroa dig inte, du behöver ändå aldrig känna dig nöjd, du kan fortsätta jaga nått bättre ändå, för bara för att du har något du gillar, betyder det inte att det inte finns något du kan gilla ännu mer.

Postad 09 February 2011 - 16:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det finns alltså inget korrekt rum att återge.
Att då addera ett verkligt rum vid uppspelning kan faktiskt göra att det låter mer naturligt.

Jag tycker du har helt fel och jag har redan förklarat hur man kan bevisa det. Att addera samma rum till all sorters musik ger en sameness och det är okej att du gillar det, men du får även inse att andra INTE vill ha samma sameness på all musik.
Jag tror helt enkelt att du inte har testat detta, eller?
Du får gärna gilla Bremens högtalare, men då får du inse att alla inte kommer dela synen på hur man ska spela upp musiken.

Redigerat av MKarlsson74, 09 February 2011 - 17:01.

Postad 09 February 2011 - 21:12

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Jag tycker du har helt fel och jag har redan förklarat hur man kan bevisa det. Att addera samma rum till all sorters musik ger en sameness och det är okej att du gillar det, men du får även inse att andra INTE vill ha samma sameness på all musik.
Jag tror helt enkelt att du inte har testat detta, eller?
Du får gärna gilla Bremens högtalare, men då får du inse att alla inte kommer dela synen på hur man ska spela upp musiken.

Man får inte den sameness effekt du tror av rundstrålande högtalare, så bevisligen är det du som inte testat.
Jag har testat, flera modeller.
Jag har även testat massor av riktade högtalare.
Gemensamt för alla högtalare är att dom har något typ av element. Dessa påverkar ljudet. Oavsett vad dom sitter i för låta, eller hur fritt dom än hänger i luften.

Du verkar heller inte förstå att det relevanta är vad som finns i form av ljud, som kodas ned, inte själva koden i sig.

Du tar upp exempel som CGI, som är helt felaktiga.
Om du ser en reklamfilm å tycker den där katten rörde sig inte verkligt, så betyder det inte att den som har skapat det objektet inte tyckte att det så verkligt ut.
Det kan du inte veta.
När det gäller akustik på skivor, så är den i över 99% av fallen skapad i en studio, inte inspelad. Men den är inte skapad efter några regler, så det finns inget objektivt rum att återge.
Rummet som är skapat kommer aldrig att låta som något riktigt rum.
Två riktade ljudkällor kan inte heller återge ett rum, med trovärdighet.
Två rundstrålande har bättre förutsättning, men två källor är egentligen för lite.

Postad 10 February 2011 - 00:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Man får inte den sameness effekt du tror av rundstrålande högtalare, så bevisligen är det du som inte testat.

Jo, det har jag. Har lyssnat på MBL bl a och framförallt så har jag ägt Ino a3, som är "väldigt" lik Bremen högtalare, om man ska vara snäll. Dom körde jag, på test, musik över en vecka. Precis det problem som jag beskrev.
Jag ogillar denna sameness och vill höra ljudbilden som finns på skivan. Du väljer något annat, fine.

Postad 12 February 2011 - 09:01

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Läste för ett tag sen om en vägghängd högtalare i Hifi & Musik för ett tag sen. Den skulle tydligen använda hela väggen som en så kallad oändlig baffel för att kunna spela med rummet istället för emot det. Den ska tydligen finnas att lyssna på i Stockholm någonstans. Försäljningen ska komma igång någon gång i höst är det tänkt. Hifi & Musik var helt lyriska över den högtalaren, men det behöver ju inte betyda mycket...

Hur som helst jag tycker att det verkar vara en oerhört intressant produkt. Med tanke på alla akustik problem jag har i mitt rum. Är det någon här på forumet som har lyssnat på den?

Bremen.se

Edit: Glömde webblänken.

Hej alla!!!

Lyssnar ni på denna i helgen så skriv gärna, mkt nyfiken!!

Postad 12 February 2011 - 09:48

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Dubbelpost

Redigerat av shifts, 12 February 2011 - 10:03.

Postad 12 February 2011 - 10:02

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Det ska jag försöka göra. Står i kön nu och det är egentligen mitt enda mål med mässan. Kommer skynda dit så fort det går.

Postad 12 February 2011 - 10:22

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Det ska jag försöka göra. Står i kön nu och det är egentligen mitt enda mål med mässan. Kommer skynda dit så fort det går.

Kanon!! Tack!!

Postad 12 February 2011 - 17:07

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Jag blev glatt överraskad av Bremen. Det lät stort och trevligt. Skulle mycket väl kunna tänka mig att ha ett par i ett allrum om jag inte hade plats för stativare eller golvare för musik kunde de lira.

Postad 12 February 2011 - 17:20

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Jag blev glatt överraskad av Bremen. Det lät stort och trevligt. Skulle mycket väl kunna tänka mig att ha ett par i ett allrum om jag inte hade plats för stativare eller golvare för musik kunde de lira.

Berätta mer!!

Postad 13 February 2011 - 17:16

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Mycket intressant högtalare måste jag säga!
Målar upp en imponerande ljudbild i rummet... en provlyssning rekommenderas.

Bifogad fil(er)

Postad 13 February 2011 - 18:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Riktigt svinbra ljud. :unsure:

Postad 13 February 2011 - 18:42

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Riktigt svinbra ljud. :unsure:

Japp!

Tycker jag känner igen dom där elementen... :(

Postad 13 February 2011 - 19:19

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Något som visst inte kom fram så bra var att han även hade en center högtalare som var lite undangömd som spelade med.

Postad 13 February 2011 - 19:22

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Något som visst inte kom fram så bra var att han även hade en center högtalare som var lite undangömd som spelade med.

Vad tyckte du om ljudet ur dessa då?

Postad 13 February 2011 - 19:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Har inte hört dom tyvärr. Jag tror inte det är något för mig dock.

Postad 13 February 2011 - 19:34

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Tonalt sett lät de otroligt neutrala och höll ihop väldigt väl. Var imponerad över att återgivningen kändes så "självklar". Har bara upplevt det hos ett annat märke tidigare. Däremot var jag tvungen att lyssna länge på dem för att komma underfund med hur de målade upp ljudet. På rätt inspelningar lät det inget mindre än fantastiskt. Jag är ännu inte riktigt övertygad när det kommer till panorerad multimono, men vill verkligen få tid med dem på tu man hand för att utvärdera på riktigt.

Men det var ett rent nöje att lyssna hos Peter. Det enda rummet som hade riktigt trollbindande återgivning. Tror jag totalt sett nära på tre timmar under helgen. :unsure:

Postad 13 February 2011 - 19:43

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Tycker oxå dom lät riktigt bra.
Lät som ljudet kom från hela bakväggen trots deras placering på sidoväggarna.

Drömmer redan om ett par till köket :unsure:

Postad 14 February 2011 - 07:37

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Tonalt sett lät de otroligt neutrala och höll ihop väldigt väl. Var imponerad över att återgivningen kändes så "självklar". Har bara upplevt det hos ett annat märke tidigare. Däremot var jag tvungen att lyssna länge på dem för att komma underfund med hur de målade upp ljudet. På rätt inspelningar lät det inget mindre än fantastiskt. Jag är ännu inte riktigt övertygad när det kommer till panorerad multimono, men vill verkligen få tid med dem på tu man hand för att utvärdera på riktigt.

Men det var ett rent nöje att lyssna hos Peter. Det enda rummet som hade riktigt trollbindande återgivning. Tror jag totalt sett nära på tre timmar under helgen. :unsure:

Hej

Mycket intressant. Hur bra låter de i förhållande till vanliga högtalare i samma prisklas för 25-35 000 kr? Om prestandan är likvärdig så känns det ju som en "no-brainer". Tacksam för synpunkter.

mvh

el julio

Postad 14 February 2011 - 09:04

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Hej

Mycket intressant. Hur bra låter de i förhållande till vanliga högtalare i samma prisklas för 25-35 000 kr? Om prestandan är likvärdig så känns det ju som en "no-brainer". Tacksam för synpunkter.

mvh

el julio

Själv är jag kluven.
Dom lät mycket bättre än många andra högtalare som kostade 30000:-

Jag skulle välja dom och jag hade behov av just deras egenskaper.

Hade jag ett rum med bra akustik och där det är tänkt att endast en person ska kunna lyssna i Sweetspot hade jag valt högtalarna från Is för samma pengar. Men detta baseras på provlyssningar på mässan, i den prisklassen skulle jag vilja lyssna mer innan jag verkligen bestämde mig.

Postad 14 February 2011 - 12:15

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Hej

mvh

el julio

Ja alltså, du lär inte finna en högtalare alls, som kan presentera en ljudbild på det storslagna sätt som Bremen. Om man gillar det är en annan femma. Jag tyckte de var fenomenala, men vet inte om jag skulle byta till dem från det jag har.

Men att hitta en sådan neutral högtalare och med det sceneriet, det tror jag inte görs helt enkelt. De andra bredspridande högtalare jag hörde under mässan (apdyra MBL bland annat) lyckas inte alls övertyga på samma sätt. Hos Bremen kan man fortfarande placera ut musiker och händelser rätt bra i ljudbilden, men det som är gemensamt för de andra är att de bara smetar ut allt till en stor disig soppa. Där excellerar verkligen Bremen.

Jag blev verkligen toksåld på dem. Har jag någon gång råd så vill jag gärna sitta med två system hemma, varav ett skulle vara Bremen.

Postad 14 February 2011 - 14:24

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Jodå, nog kom det fram - iallafall när jag satt och lyssnade på söndagen, Peter kopplade in och ur centern ett antal gånger, och en liten skillnad var det nog, dock marginell tycker jag - finlir brukar man väl säga ;)

Men annars var det ett väldigt trevligt och naturtroget ljud, bred ljudbild - absolut, men TrenteMöller funkade helt klart över förväntan :blush:

Sameness ?? det vete f-n, men en sak är säker, mer golvyta skulle man få i vardagsrummet i alla fall, och WAF:en kändes hög :D

Redigerat av Unregistered4fe51e59, 14 February 2011 - 14:24.

Postad 14 February 2011 - 18:49

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Ja alltså, du lär inte finna en högtalare alls, som kan presentera en ljudbild på det storslagna sätt som Bremen. Om man gillar det är en annan femma. Jag tyckte de var fenomenala, men vet inte om jag skulle byta till dem från det jag har.

Men att hitta en sådan neutral högtalare och med det sceneriet, det tror jag inte görs helt enkelt. De andra bredspridande högtalare jag hörde under mässan (apdyra MBL bland annat) lyckas inte alls övertyga på samma sätt. Hos Bremen kan man fortfarande placera ut musiker och händelser rätt bra i ljudbilden, men det som är gemensamt för de andra är att de bara smetar ut allt till en stor disig soppa. Där excellerar verkligen Bremen.

Jag blev verkligen toksåld på dem. Har jag någon gång råd så vill jag gärna sitta med två system hemma, varav ett skulle vara Bremen.

Tack för beskrivningen!

Det låter ju helt fantastikt faktiskt. Undrar om det är möjligt att få provlyssna i hemmiljö? Hoppas det.

Postad 14 February 2011 - 19:05

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
När hypen började 2007 nämndes ett slutpris på 15000:-. Nu ligger det på 30000:- om jag inte är helt ute och cyklar. Synd, lite väl dyrt för egen del.

Postad 14 February 2011 - 19:15

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Var det någon som lyssnade på dom med realistisk volym och lite tyngre musik?

Fick intrycket att det saknades kraft och basdjup och att en sub i princip var ett krav

Postad 15 February 2011 - 10:41

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Som sagt - Han spelade Trentemöller från "last resort" - spår 6 - Nightwalker, tror jag det var, och det lät också bra.

....kanske det "smäller" lite mer i mina AV...som är ganska rappa...men ljudbilden...mmm...det tål att fundera över :)

Redigerat av Unregistered4fe51e59, 15 February 2011 - 10:44.

Postad 15 February 2011 - 10:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Det är knappast en högtalare om man gillar elektronisk musik på rätt hög volym, då krävs mycket mer elementyta. :)

Postad 15 February 2011 - 11:32

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Elementyta krävs för sådana bravader, men med nämnda Trentemöllerspår så blev jag faktiskt förvånad. På rätt plats i rummet fanns där förvånansvärt bra botten. Men det är inget stort element och där finns helt klart klara begränsningar. Med moduler till så kommer det bli riktigt trevligt för de flesta.

Det kommer även en dubbelt så stor modell med två av de element som nu sitter i.

Redigerat av shifts, 15 February 2011 - 12:03.

Postad 15 February 2011 - 12:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
En modell med 2 baselement i lär kunna flytta en del luft med några schyssta basmoduler :)

Postad 15 February 2011 - 14:00

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

En modell med 2 baselement i lär kunna flytta en del luft med några schyssta basmoduler :)

Men då kommer vi till priset, det som tilltalade mig var just att dom kostar 30000:-
Börjar vi närma oss 100000 eller mer skulle jag ha svårt att motivera det som det känns nu, då väljer jag nog heller "vanliga" högtalare.

Men just 30000 och en sub för 10000-15000 i ett rum som inte i huvudsak är avsett för musiklyssning i sweetspot vore nice.

Postad 15 February 2011 - 14:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Absolut, jag talade mer för oss "elektronisk musiknördar som gillar hög spl". Samma problem har ju även "vanliga" högtalare så det är ju inget problem som bara Bremen har.

Postad 15 February 2011 - 16:18

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Absolut, jag talade mer för oss "elektronisk musiknördar som gillar hög spl". Samma problem har ju även "vanliga" högtalare så det är ju inget problem som bara Bremen har.

Nej, jag håller med dig.
Menar bara att skulle jag vilja ha ett system liknande ditt som klarar av rejäl volym skulle jag välja andra högtalare än just Bremen. Inte i tron att det skulle bli billigare, utan just för att vid sådan lyssning skulle jag nog uppskatta vanliga högtalare mer. Men om jag hade ett separat öjudrum och ville ha något till vardagrummet för mer social lyssning skulle Bremen passa perfekt. Placeringsvänliga, snygga och ett ljud som låter bra över en stor yta.

Postad 15 February 2011 - 16:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Absolut. Hade jag bott i ett hus så skulle jag nog ha liknande (Ino's a2) i ett allrum.

Postad 15 February 2011 - 18:02

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Absolut. Hade jag bott i ett hus så skulle jag nog ha liknande (Ino's a2) i ett allrum.

Bor du i lägenhet? Vad tycker grannarna om din anläggning?

Vad kostar Ino a2 färdigbyggd?

Postad 15 February 2011 - 19:57

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Känns som det passar bättre i Ino tråden. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.