Postad 11 juli 2007 - 16:28

Postad 11 juli 2007 - 16:33
Artikeln är skriven av en engelsk ljudingenjör, Martin Colloms, som bland annat utvecklat en lång rad av monitorhögtare för BBC. Artikeln innehåller en del tekniska resonemang och allmänna iakttagelser och slutsatser som är intressanta.
Artikeln innehåller en kritik av fokuseringen på enskilda tekniska egenskaper i ljudåtergivningen, såsom frekvensrespons, dynamiskt omfång och låg distortion. Författaren menar att dessa saker i sig inte åstadkommer en ljudåtergivning som är levande. Resultatet kan snarare bli tvärtom i vissa olyckliga fall.
Författaren nämner högtalare från Linn, Naim och JBL som exempel på högtalare med dåligt rykte på grund av att de har ansetts vara alltför färgande. Enligt författaren är det fel synsätt eftersom dessa högtalare har utvecklats av ljudingenjörer med en stark känsla för hur levande musik ska låta. Snarare än att efterstäva en färgad högtalare så har de utvecklat en högtalare som låter levande och musikaliskt och har inte låtit sig besväras av att frekvensresponsen inte mäter spikrakt.
Han beskriver också vad som hände vid en uppgradering av en av BBCs monitorhögtalare. Man satte in ett nytt element som gav ett klarare mellanregister. Rockälskarna började dock klaga på att högtalarna inte svängde som förut. Efter en hel del undersökningar kom man fram till att det nya elementet hade en styvare upphängning som förutom att rensa upp mellanregistret, också slöade ner basresponsen så att timingen försämrades.
Grundtemat i artikeln är att de erfarna ljudingenjörer med sinne för levande musik borde ges större utrymme än de tekniska ingenjörerna som bara ser till att få bra mätvärden.
http://stereophile.c...e/23/index.html
Postad 11 juli 2007 - 16:33
Om rak frekvens innebär att det lirar som på skivan så kommer en neutral anläggning aldrig att ge en neutral återgivning i praktiken eftersom rummet påverkar frekvensgången på ljudet som träffar dina öron. Alltså måste man ha en oneutral anläggning för att få ett neutralt resultat.
Låter väääldigt lurigt det där!
Det där stämmer ju inte riktigt.
Nog för att två fel kan bli ett rätt, men hur kan du få det till att man MÅSTE ha en oneutral anläggning för att få till ett neutralt ljud?
Självklart kommer rummt stå för den största påverkan av ljudet, inte ens crappy högtalare kan förstöra så mycket som ett dåligt rum.
Om man börjar med det enkla, att skaffa sig en skapligt neutral anläggning, så får man sen försöka göra rummet neutralt i avseendet att inte skapa dippar elller pucklar i frekvensåtergivningen. Lyckas man med det så bör det vara skapligt neutralt i det avseendet.
Att ha sådan tur att man köper en icke neutral anläggning (man köper undermåliga HiFi-högtalare) och sen lyckas med konststycket att kompensera det exakt med rummet låter inte riktigt smart. Om man nu vill ha ett neutralt ljud....
MVH
/Chuck
Postad 11 juli 2007 - 16:36
Postad 11 juli 2007 - 16:40

Chuck: Eftersom du inte kan få rummet helt neutralt så kommer du aldrig att få en helt neutral återgivning med en helt neutral anläggning.
Postad 11 juli 2007 - 16:44
Högtalarelementen köptes ju under en period från asien i stället för england och danmark.

Postad 11 juli 2007 - 16:49
Det där verkar ju lite konstigt ändå, om man byter ut ett element krävs det ett helt nytt filter och eventuellt modifikationer på lådan, man kan ju inte bara byta, eller missar jag något?!Han beskriver också vad som hände vid en uppgradering av en av BBCs monitorhögtalare. Man satte in ett nytt element som gav ett klarare mellanregister. Rockälskarna började dock klaga på att högtalarna inte svängde som förut. Efter en hel del undersökningar kom man fram till att det nya elementet hade en styvare upphängning som förutom att rensa upp mellanregistret, också slöade ner basresponsen så att timingen försämrades.
Grundtemat i artikeln är att de erfarna ljudingenjörer med sinne för levande musik borde ges större utrymme än de tekniska ingenjörerna som bara ser till att få bra mätvärden.
http://stereophile.c...e/23/index.html
Postad 11 juli 2007 - 16:55
Nej, man man kan ju göra så gott man kan istället för att bara skita i det, igen, om man nu vill ha en sådan anläggning.Chuck: Eftersom du inte kan få rummet helt neutralt så kommer du aldrig att få en helt neutral återgivning med en helt neutral anläggning.
Och det ska ju påpekas att en perfekt frekvensrespons bara är en del i tårtan, det finns ju fler fallgropar om man vill ha neutralt ljud.
Dock är det en av de viktigaste då pucklar på +-30db inte är ovanligt i folks lyssningsrum, och så ser man folk som gnäller om några högtalarkablar som inte är tillräckligt bra....
Nej, det tror jag inte.Om du menar att svänget bara sitter i huvudet på den som lyssnar och inte är beroende av tekniska aspekter i angläggningen och inte är beroende av framförandet av musiken så är jag definitivt inte överens med dig.
MVH
/Chuck
Postad 11 juli 2007 - 16:56
Det verkar således som om de designade om högtalaren för att spela med det nya elementet men det är ju dock upphängningen som är poängen i anekdoten.A neat example of bass rhythm differences is provided by the lovely little BBC-designed LS3/5a. Two or so years ago, this near-field monitor was revised to accommodate a later, more consistent bass unit, while the system's basic, closely toleranced sound was largely preserved. While the new system was generally a little cleaner in the midrange than typical examples of the earlier production, (Footnote 4) rock enthusiasts determined that one other difference had emerged: the older version was found to "time" better, to have more "rhythm."
Searching analysis revealed that the design feature most accountable was the choice of the type of front surround for the bass driver. This had been high-Q, springy Neoprene in the old type, but low-Q, absorptive vinyl composite for the new. The latter had been specifically chosen for its lossiness to improve the cone's midrange termination, successfully linearizing the response, but at the significant expense of the speed and fluidity of bass lines. The latter quality appears to rely on the principle of a linear spring, with simple pistonic motion uncomplicated by delay or hysteresis effects.
http://stereophile.c.../23/index3.html
Det framgår också av artikeln att författaren är utbildad ingenjör och att han tidigt i sin karriär också var fixerad vid mätvärden. Senare övergav han fixeringen vi enkla, mätbara variabler för en mer nyanserad helhetssyn.
Redigerat av Unregistered1197, 11 juli 2007 - 16:57.
Postad 11 juli 2007 - 17:00
Och det ska ju påpekas att en perfekt frekvensrespons bara är en del i tårtan, det finns ju fler fallgropar om man vill ha neutralt ljud.
Ge gärna exempel på det. Jag håller ju med om att det är fler saker som påverkar.
Dock är det en av de viktigaste då pucklar på +-30db inte är ovanligt i folks lyssningsrum, och så ser man folk som gnäller om några högtalarkablar som inte är tillräckligt bra....
Dom (tex jag) är helt enkelt inte ute efter att fixa frekvensresponsen med kablarna utan andra parametrar.
Postad 11 juli 2007 - 17:05
Du måste ju skilja mellan äpplen och päron?
Det är samma grundproblem som skall övervinna i båda läger.. Rummet är lika fult oavsett om du kör Linn eller Goldmund..

Postad 11 juli 2007 - 17:06
I så fall är det som jag har misstänkt länge nu, att det billigare och enklare att göra en förstärkare eller cd som färgrar väldigt lite än att göra en som färgar mycket? Att det är färgningen man betalar för.
Postad 11 juli 2007 - 17:12
Ge gärna exempel på det. Jag håller ju med om att det är fler saker som påverkar.
Ett exempel är ju brus, ett annat är fel i tidsdomänerna. Och det kan också bero på rummet, men även högtalaren i sig är inte perfekta när det kommer till den biten.
Och det skulle vara vilka paramentrar?Dom (tex jag) är helt enkelt inte ute efter att fixa frekvensresponsen med kablarna utan andra parametrar.
MVH
/Chuck
Postad 11 juli 2007 - 17:16

Kunskap om vad som är vad och hur det fungerar är verkligen bra. Det är ju vad vi sysslar med här.

Redigerat av mr-välljud, 11 juli 2007 - 17:17.
Postad 11 juli 2007 - 17:18

Redigerat av mr-välljud, 11 juli 2007 - 17:19.
Postad 11 juli 2007 - 17:24
Det jag gillar med EKK är att den släpper fram ljudet med full kraft och renhet. Det är möjligt att jag inte skulle gilla det med en skrikig förstärkare, förstås.
Men då skulle jag nog hellre byta förstärkaren än kabeln

Redigerat av Unregistered1197, 11 juli 2007 - 17:26.
Postad 11 juli 2007 - 17:27
Ja, eller så köper man rubbet från en tillverkare som linn som redan har matchat allt.Det roliga är det hemska exemplet att du köper en dyr färgad högtalare och en dyr färgard förstärkare som totalt sett blir lite för mycket så då tar du en dyr färgad kabel för att räta ut färgningen så det blir lite neutralare...
![]()
![]()
![]()
Kunskap om vad som är vad och hur det fungerar är verkligen bra. Det är ju vad vi sysslar med här.
Det finns som bekannt två sidor av varje mynt

Sedan ang. frekvenssvaret på linns högtalare så glöm inte att alla deras högtalare förutom unik kan och ska helst köras aktivt, dvs man kopplar helt förbi delningsfiltret i högtalarna. De aktiva delningsfiltrena (kretskort) sätter man i slutstegen innan signalen förstärks. Jag är tämligen säker på att man får ett annat frekvenssvar när högtalarna körs aktivt. Bara att man tänker lite på det när man säger att högtalarnas frekvenssvar ser ut som bergochdalbanor, dvs skedde mätningen med en aktivt eller passivt konfigurerad högtalare?
Redigerat av GForce, 11 juli 2007 - 17:30.
Postad 11 juli 2007 - 17:31
Jag försöker fixa fel i tidsdomänerna med kablarna.
mr välljud:
Jag är väldigt skeptisk till dina kunskaper om hur saker och ting fungerar, fattar inte hur du kan påstå att endast frekvensrespons kan påverka ljudet i en anläggning?
Ljud består av två komponenter, tid och amplitud.
I en anläggning med helt neutral frekvensrespons så innebär det att amplituden på ljudkurvan ut ur anläggningen är exakt proportionell mot amplituden lagrad på skivan.
Men eftersom ljud också består av tid så måste anläggningen vara neutral även tidsmässigt men det existerar inte enligt dig.
Postad 11 juli 2007 - 17:31

När det gäller Linn så är jag sedan cirka 15 år tillbaka väldigt skeptisk till det märket. Jag var inne hos en viss återförsäljare i Göteborg och maken till stampa-takten utrop och hör-vad-det-svänger har jag inte varit med om varken före eller efter. Att han sedan spelade enligt min smak usel musik och att det lät dåligt gjorde ju inte saken bättre. Sedan dess har jag bara hört kompletta Linn-anläggningar på mässor och det är ju inte normalt det enklaste att få till men det har ofta låtit bra så kanske skall jag ge Linn en ny chans.
Postad 11 juli 2007 - 17:34
Det känns väldigt svårt tycker jag (säkert mycket beroende på okunskap från min sida). Kan du förklara lite mer hur du korrigerar dessa fel genom ditt kabelval?Jag försöker fixa fel i tidsdomänerna med kablarna.
Postad 11 juli 2007 - 17:34
Ljud består av två komponenter, tid och amplitud.
I en anläggning med helt neutral frekvensrespons så innebär det att amplituden på ljudkurvan ut ur anläggningen är exakt proportionell mot amplituden lagrad på skivan.
Men eftersom ljud också består av tid så måste anläggningen vara neutral även tidsmässigt men det existerar inte enligt dig
Mja. DEt har jag aldrig sagt men om den åker ur redan vid första porten så. Dock bidrager jag med lite objektivitet i ämnet inte för att jag är någon trasparens ivrare i sig vilket flertalet av er redan vet.
Postad 11 juli 2007 - 17:41

Postad 11 juli 2007 - 17:43

Inget djupare än så.
Postad 11 juli 2007 - 17:45
Då undrar jag: är alla musikproducenter totalt tondöva eller? Varför släppa undermåliga produkter?
Ibland kan man undra.
Men det handlar om vilken marknad man riktar sig till. Tonåringar med MP3-spelare är tyvärr
en så stor målgrupp att kvaliteten inte kommer i andra hand, utan i sista hand. Popmusik kan
mastras hur uselt som helst nuförtiden. Ett exempel är albumet Kelly Clarkson - Breakaway.
Det klipper konstant, och dynamiken är komprimerad bortom all rimlighet.
Den som godkänner en sådan mastring är inte ett dugg intresserad av hur det låter.
I så fall är det som jag har misstänkt länge nu, att det billigare och enklare att göra en förstärkare eller cd som färgrar väldigt lite än att göra en som färgar mycket? Att det är färgningen man betalar för.
Det stämmer säkert till viss del, men det är ju inte så svårt att bygga en dålig förstärkare heller.
Recept för att skapa ett "gosigt" ljud:
1st klen trafo
2st undermåliga effektkondingar
En tesked hög utgångsimpedans
1dl IM-distortion
4st trissor med låg slewrate
Krydda med lite för många komponenter i signalvägen, ogenomtänkt kretskortslayout osv.

Postad 11 juli 2007 - 17:48
Det stämmer säkert till viss del, men det är ju inte så svårt att bygga en dålig förstärkare heller.
Recept för att skapa ett "gosigt" ljud:
1st klen trafo
2st undermåliga effektkondingar
En tesked hög utgångsimpedans
1dl IM-distortion
4st trissor med låg slewrate
Krydda med lite för många komponenter i signalvägen, ogenomtänkt kretskortslayout osv.
Då får man en sådandär berg och dalbana som Komri har...

Postad 11 juli 2007 - 17:48
Ok... inte mycket till förklaring. Fast låter det bra och man är nöjd är finns det ju egentligen ingen anledning att grotta ner sig i detaljer som varför det låter som det gör.joakim99 jag menar bara att jag anser att kablar påverkar tidsrelaterade faktorer i ljudet för att snacka teori. Sen byter jag bara kabel och lyssnar vilken jag tycker låter bäst
Inget djupare än så.
Postad 11 juli 2007 - 18:01
Vilken tillverkare vet hur alla rum ser ut?
Postad 11 juli 2007 - 18:01
egentligen ingen anledning att grotta ner sig i detaljer som varför det låter som det gör.
Anser detta är helt fel. Men det är ju jag. Min åsikt är precis tvät om. Men insikt ökar förståelse och samband. Sen blir man inte så lättlurad heller. Hifimagasinet.com är ett levande bevis på en marknad som blir på grund av att folk inte har någolunda kunskap om vad de gillar, vad som är bra och hur man bäst komponerar ihop apparatur.

Postad 11 juli 2007 - 18:15
Ok... inte mycket till förklaring. Fast låter det bra och man är nöjd är finns det ju egentligen ingen anledning att grotta ner sig i detaljer som varför det låter som det gör.
Jag har inte satt mig in i ämnet så mycket så jag kan inte säga så mycket mer, säkert nån annan här som kan.
Postad 11 juli 2007 - 18:51
Chuck:
Jag försöker fixa fel i tidsdomänerna med kablarna.
Intressant, normalt tror jag de flesta tror de justerar frekvensresponsen med kablarna, iaf högtalarkablarna och så kanske brus/dist med signalkablar osv.
Tyvärr kan jag inte riktigt förstå hur den här (inom rimliga gränser) skulle kunna variera tidsmässigt så att en hörbar skillnad kan uppstå. Det finns inget som jag läst eller hört som jag kan relatera till den problematiken (förutom just då folk som pysslar med HiFi), och eftersom jag själv inte hör en skillnad så blir det ju som det blir...
Men jag tror du fattat vad jag tycker så det är väl inget att orda om.
MVH
/Chuck
Postad 11 juli 2007 - 19:00
En intressant artikel som ger lite syn på the dark era...
Dark era...roooooar..
Intressant... Konstruktören dissar Linn-filosofin.
Rod also has a problem with Linn's theory of the hierarchy of audio components-that the source
is the most important link in the hi-fi chain. "My theory is that you should spend about 40 per cent
of your budget on your loudspeakers, around 20 per cent on your amplifier and the rest on
whatever sources you want. It's true that if you degrade the signal at the front end you can never
recover it, but that's also true at any point in the hi-fi chain. If you degrade the signal at any point
in the hi-fi chain, it's degraded to the ears. So you may have the ultimate signal coming from your
turntable but if you put it through an inferior amplifier or a pair of substandard speakers, your ears
will hear that. You really have to balance the whole system.
Postad 11 juli 2007 - 19:09
Jag håller helt med dig. Jag fick helt inte till den ironiska knorren på mitt förra inlägg. Jag ändrade mitt inlägg ett par gånger och det som till slut postades var inget vidare.egentligen ingen anledning att grotta ner sig i detaljer som varför det låter som det gör.
Anser detta är helt fel. Men det är ju jag. Min åsikt är precis tvät om. Men insikt ökar förståelse och samband. Sen blir man inte så lättlurad heller. Hifimagasinet.com är ett levande bevis på en marknad som blir på grund av att folk inte har någolunda kunskap om vad de gillar, vad som är bra och hur man bäst komponerar ihop apparatur.
Fast vore det inte för hifimagasinet och alla felköp som folk gör, hur skulle man då komma över riktigt bra prylar till attraktiva priser?
Jag tror precis som Chuck att det framförallt i frekvensplanet som kabelbytandet har någon effekt att tala om (stor för vissa och mindre för andra).
Redigerat av joakim99, 11 juli 2007 - 19:11.
Postad 11 juli 2007 - 19:16
Skulle kunna vara samma sak som att vrida upp diskantkontrollen en aning tex?
Redigerat av Micke_L, 11 juli 2007 - 19:17.
Postad 11 juli 2007 - 19:25
Postad 11 juli 2007 - 19:30
Postad 11 juli 2007 - 19:53
Du menar att poängen med att byta kablar är som att koppla in en fast ställd eq med väldigt väldigt små justeringar av ljudvolymen vid olika frekvenser?
Skulle kunna vara samma sak som att vrida upp diskantkontrollen en aning tex?
Frågar mig så är det väl något sådant ja. Och frågar du mig är det meningslöst, men jag är inte rätt man då jag som sagt inte tror på folk som säger att dom hör skillnad.
Men nu börjar vi ju komma in på kabeltugget, som visserligen är intressant men i fel tråd.
Jag vill ha mer galna ideer om Linn-svänget.
MVH
/Chuck
Postad 11 juli 2007 - 20:36
Ta t ex ett par KEF Cresta 10 eller 30 tillsammans med en Rotel RA-04 och en Rotel-CD. Ett sådant paket för drygt 10.000kr har klart bättre "sväng" än många andra dyrare system (även bättre än vissa dyrare prylar från samma tillverkare).
"Svänget" handlar inte bara om prylar. Det kan även tillämpas på "icke-svängiga" prylar vid högtalarplacering t ex.
Som kuriosa så kan nämnas att på det här forumet så populära AudioVector grundades av en Linn-handlare. Mycket av tänket hos AV och Linn liknar
varandra.
En billig Arcam-CD-spelare har klart bättre "sväng" (löjligt ord jag vet) än många spelare som kostar 10 ggr så mkt.
Märk att ljud och "sväng" inte är samma sak. En pryl kan låta "snyggt" men sakna "svänget". En annan pryl kankse inte låter lika snyggt, men det blir ett djäkla drag i skivorna... Sedan prioriterar vi olika, vad som är "rätt" val är upp till var och en.
Ett bra exempel jag hörde för en tid sedan: "Ta en nybörjar-trubadur med värsta sortens super-gitarr och jättedyra strängar.
Bredvid honom står en riktigt bra gitarrist, en riktig djävel på att spela, en av landets bästa underhållare...med en risig gammal gitarr som knappt sitter ihop.
-Vem tar du med dig på ett beach-party?"
L
Redigerat av Unregistered5443661d, 11 juli 2007 - 20:40.
Postad 11 juli 2007 - 20:46
Vem tar du med dig på ett beach-party?"
Cervin Vega.

Du. En dum fråga bara. Om sväng och ljud inte hör ihop blir jag undrandes.

Sen vill jag i denna trå int bara hör beskrivningarna i teminologi utan fjuplodande förklaringar till vad alla fina termer står för.
Sväng, Tajming, Tuen dem osv. Är detta inte bara säljargument så måste det finnas en teroretisk veklighet bakom.
Min åsikt är som tidigare nämnt att det endat är en massa fina ord som saknar teknisk grund.
Jag spenderade en del tid hos en linn-handlare och fick flertalet demningar på linn och AV. Har spred det glada buskapet i sinne och övertygade mig om att det svägde så när jag till slut tog till orda och rent tekniskt konfronterade honom åkte jag i princip ut.

Postad 11 juli 2007 - 20:47
Angående rummets påverkan, hur skulle det kunna bli bättre med färgande elektronik?
Vilken tillverkare vet hur alla rum ser ut?
Generellt kan man inte säg att färgande elektronik skulle återge musik mer korrekt
än neutral elektronik, men det samma gäller omvänt.
I specifika fall skulle en högtalare med ojämnt frekvensrespons kunna låta mer neutral
än en högtalare med spikrakt frekvensrespons, allt beror på rummets frekvensrespons.
Det lustiga i "neutralitets-ivrarnas" jakt på ofärgat ljud är just att dom kanske sitter och
lyssnar på den mest brutalt färgade återgivningen någonsin skådad.
Allt kommer åter till matchning, matchning komponenter emellan,
och matchning gentemot rummet.
En sak kan man i alla fall vara säker på, sitter man på en 100% neutral anläggning,
vilket då innefattar kablar, källa, stärkare och högtalare, så lyssnar man inte på
100% neutral återgivning, ett sådant rum är så gott som en utopi..
Postad 11 juli 2007 - 20:50

Postad 11 juli 2007 - 21:11
I specifika fall skulle en högtalare med ojämnt frekvensrespons kunna låta mer neutral
än en högtalare med spikrakt frekvensrespons, allt beror på rummets frekvensrespons.
Det lustiga i "neutralitets-ivrarnas" jakt på ofärgat ljud är just att dom kanske sitter och
lyssnar på den mest brutalt färgade återgivningen någonsin skådad.
Ja, precis som att i specifika fall skulle en dålig högtalare låta bättre än en sämre...det är ju inget konstigt med det.
Vad menar du med färgande återgivningen?
MVH
/Chuck
Postad 11 juli 2007 - 21:30
inte längre är så neutralt som lyssnaren hoppas på.
Anläggningen står ju egentligen för själva återgivningen, men inte utan påverkan från rummet.
Postad 11 juli 2007 - 21:34
En sak kan man i alla fall vara säker på, sitter man på en 100% neutral anläggning,
vilket då innefattar kablar, källa, stärkare och högtalare, så lyssnar man inte på
100% neutral återgivning, ett sådant rum är så gott som en utopi..
Nope, men elektroniken är en bra början.
Att rummet skulle kunna kompensera för icke-neutral elektronik och därmed skapa helt
neutralt ljud, det är nog lika sannolikt som att en Volvo skulle bli en Ferrari om man
krockade den

Redigerat av Ageve, 11 juli 2007 - 21:37.
Postad 11 juli 2007 - 21:40
Nope, men elektroniken är en bra början.
Att rummet skulle kunna kompensera för icke-neutral elektronik och därmed skapa helt
neutralt ljud, det är nog lika sannolikt som att en Volvo skulle bli en Ferrari om man
krockade den
Lustig liknelse, men precis!! Lika gäller omvänt, att neutral elektronik skulle kunna kompensera
ett icke-neutralt rum och därmed skapa helt neutralt ljud, är lika sannolikt som att en Ferrari
skulle bli en Volvo om man krockade den.
Postad 11 juli 2007 - 21:53
Lustig liknelse, men precis!! Lika gäller omvänt, att neutral elektronik skulle kunna kompensera
ett icke-neutralt rum och därmed skapa helt neutralt ljud, är lika sannolikt som att en Ferrari
skulle bli en Volvo om man krockade den.
Ja men det är enkelt att möblera om och laborera med placering av högtalare, akustikförbättring
osv. Är man riktigt seriös kan man mäta upp rummets resonanser.
Det är däremot inte lika enkelt att bygga om elektroniken

Min poäng är att man aldrig kan uppnå neutral återgivning med kraftigt färgande elektronik. Med
neutrala grejer går det, men det är inte helt enkelt. Sen är det kanske inte alla som vill att
rummet ska se ut så här heller:

Redigerat av Ageve, 11 juli 2007 - 21:56.
Postad 11 juli 2007 - 22:08
Min poäng är att man aldrig kan uppnå neutral återgivning med kraftigt färgande elektronik
Man ska aldrig säga aldrig, men jag förstår dig klart och tydligt i ditt resonemang.
Angående akustiken så har jag själv jobbat en hel del med det, men tyvärr så
är mitt lyssningsrum även mitt vardagsrum. Med detta vill jag ha sagt att det inte
finns utrymme för all världens akustikförbättrande produkter, och då dom stora
problemen oftast yttrar sig vid låga frekvenser som kräver stora doningar för
att komma till rätta med, så blir det nästan omöjligt att göra något åt dom med
ett representativt vardagsrum i behåll.
Postad 11 juli 2007 - 22:24
Därmed är det helt rimligt att använda sig av kablar för att forma till ljudet som man vill - om man tror på det.
När jag bytte till EKK så fick även mitt sväng ett lyft eftersom de märkbart förbättrade attacken och precisionen i trummor och bas. Det grundsväng som fanns där tydliggjordes.
Svänget bör dock rimligen bero mest på spelaren, om man har relativt normala komponenter i resten av kedjan.
Om vi ska diskutera sväng så är det väl ändå spelaren vi ska diskutera? Eller menar ni att en färgande högtalare kan korrigera dålig timing i signalen? Det tror inte jag.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar