Använde 100% full field, då jag inte har 75% vitt full field, bara 80% på DVE HD-DVD.
/Fredrik
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
4 relaterade trådar
Postad 13 August 2007 - 13:14
Kan det ligga nåt i att jag inte nådde upp till fulla 21.3% av Y (minns inte värdena exakt) på vitt igår, utan stannade min saturation inställning där den stoppade?
Använde 100% full field, då jag inte har 75% vitt full field, bara 80% på DVE HD-DVD. /Fredrik Postad 13 August 2007 - 13:28 Precis, därför jag sa "bort" till RGB-gammakurvor. Jaha, det brukar se sådär knasigt ut i CF eller? I HCFR så blir dessa kurvor (i luminanshistogrammet) identiska med luminanskurvan/snittkurvan om man har optimala inställningar. Grejen är väl att de inte är relativa till varandra i luminanshistogrammet, men det är de i RGB-levelsdiagrammet. Så rent teoretiskt kan man väl ha luminansfel som "tar ut varandra" i det relativa men som syns tydligt i luminanshistogrammet..? Och: Är det inte bäst att köra window patterns med DLP? Postad 13 August 2007 - 13:29
FFrrEEddRRiiKK>> Hur du ställer chroma-intensiteten [i förhållande till intensiteten på luminansen, vilket är det man gör med en saturation-kontroll] har inget med de luminans-mätningar vi diskuterar här att göra.
Arioch>> Jag vet i tusan hur de tänkt att man ska tolka "RGB gamma"-graferna. Jag har alltid kört så att CF visar bara "overall" luminansen och när jag en gågn för skojs skull slog över till RGB-läge så blev det inte alls som jag förväntade mig så jag bytte snabbt och inte funderat på den sen dess...finns säkert nån hållbar förklaring dock. Window eller full ska inte vara nån skillnad på DLP - har aldrig hört nått annat iaf. Redigerat av pacman, 13 August 2007 - 13:41. Postad 13 August 2007 - 13:32 Gör jag till gråskalan, men hittar inga windows patterns med primärerna och sekundärerna och med olika nivåer på HDDVD DVE. Fast har för mig du Pacman sa man kunde använda Finzel, fast det är ju PAL.. /Fredrik Postad 13 August 2007 - 13:33
Exempelvis, här är mätningar från en 32" Sony CRT-TV. Först Luminans-histogrammet, med alla kurvorna synliga:
Bifogad fil(er)Postad 13 August 2007 - 13:36
RGB-diagrammet ser dock ut såhär...
Alltså - relativt till varandra så är RGB inte helt bra under ca 40%, men var för sig så är de inte alls lika tokiga, som man ser på Luminanshistogrammet. Bifogad fil(er)Redigerat av Unregistered59dcaef6, 13 August 2007 - 13:37. Postad 13 August 2007 - 13:37 Gör jag till gråskalan, men hittar inga windows patterns med primärerna och sekundärerna och med olika nivåer på HDDVD DVE. Aha... Trodde det var gråskala du menade. Postad 13 August 2007 - 13:39
Hmmm... Jo, det måste vara så att både blå och röd har bottnat på ngt sätt, Fredrik...
Postad 13 August 2007 - 13:45
jisses vad ni skriver medans jag editerade min post ovan...
FFrrEEddRRiiKK>> Ja PF funkar ju bara vid PAL-DVD förstås. HD DVD har dock allt du behöver för HD så det är ingen fara. Arioch>> Har inte dina kurvor lite samma beteende? Checka grön relativit de andra vid 90 IRE i resp kurva tex. Redigerat av pacman, 13 August 2007 - 13:47. Postad 13 August 2007 - 13:46
Känns också lite som att brightness är för åtstramad, alltså att du har lite krossad svart av ngn anledning... Annars borde inte låga "IRE" se ut som de gör på kurvorna..?
Postad 13 August 2007 - 13:49
Ja, det börjar likna en gammaldags chat mer än ett forum just nu, ber om ursäkt för alla småinlägg jag gör... Jo, visst beter de sig lite som Fredriks. Jag TROR att om jag i exemplet pushade röd o blå lite för mkt och drog ner brightness ca 20% så skulle RGB-kurvorna bli ännu mer som de Fredrik visar... Tyvärr var BIAS-reglagen i denna TV vääääldigt grova så det där var så bra som det kunde bli. GAIN-reglagen var helt ok dock. Redigerat av Unregistered59dcaef6, 13 August 2007 - 13:50. Postad 13 August 2007 - 13:50 Som sagt, allt går att hända i displayer som tvingas simulera gamma... ![]() Men ja, borde vara bättre än så ja...annars borde nån på Optoma få sparken. Syftade inte på din kalibrering utan att grön är högst i ena diagrammet och lägst i det andra, hur hänger det ihop? Redigerat av pacman, 13 August 2007 - 13:51. Postad 13 August 2007 - 13:55 Syftade inte på din kalibrering utan att grön är högst i ena diagrammet och lägst i det andra, hur hänger det ihop? Jo, ja e me på det. Det är väl ett resultat av att gammakurvorna som redovisas inte är relativa till de andra primärfärgerna, utan 100% grön är alltid 100% grön och det går inte att visa på ngt annat sätt i den typen av diagram. De mätvärden som sedan kommer därunder för grön kurva är bara i relation till 100% och i procent. I RGB-levels diagrammet däremot så ser man endast relationen mellan de olika primärfärgerna kontra idealet (D65). Postad 13 August 2007 - 13:56
Skall bli kul att se ikväll hur det kan komma att se ut.
Skall verkligen kolla igenom de där gammainställningarna och se vad de gör. /Fredrik Postad 13 August 2007 - 13:57
Vill man se färgernas olika gammavärde vid varje mätpunkt lite tydligare så kan man ju alltid visa dem logaritmiskt:
Bifogad fil(er)Postad 13 August 2007 - 14:04
Fredrik>> Se till att ha exakt rätt inställning för brightness först! Ska vara ganska enkelt att få till med DVE på HDDVD och DLP - när ditreringen i det "svarta" försvinner vid PLUGE-test så är det nog rätt så perfekt tror jag.
Brightnessinställningen påverkar gamman drastiskt på alla displayer och med de kurvor som du visar så borde svärtan vara rätt så kraftigt krossad. Postad 13 August 2007 - 14:13
Tack för all feedback, råd och tips pacman och Arioch, även om jag ibland kommer på mig själv med att tänka på om jag borde gå ut med hunden, mitt i något av de längre, mer teorispäckade, inläggen.
/Fredrik Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 13 August 2007 - 14:14. Postad 13 August 2007 - 14:14 Nu blir det lite förvirrat här, eftersom ovanstående är editerat, men: Om gamman är LÄGST av alla på grön kurva vid 90 - ja då hamnar den punkten UNDER de andra i ett gamma/luminansdiagram. Men det betyder att den i gengäld faktiskt har minskat minst i förhållande till 100% och i förhållande till de andra två färgerna, alltså hamnar den punkten ÖVER de andra i det relativa RGB-diagrammet. Det som jag kan tycka är förvirrande är att det kallas luminanshistogram. Borde kallas gamma-diagram, då är det lättare att hajja vad det är man faktiskt ser tror jag. Postad 13 August 2007 - 14:24
Aha, ok. Jag var osäker. Använder alltid window patterns... Blir väl inte fel på ngn typ av display va? Postad 14 August 2007 - 10:31
Oj..glömde posta...
Luminanshistogram visar ju bara intensiteten på luminansen [i förhållande till max intensiteten på luminansen] vid en viss input. Så luminanshistogram funkar för mig. I så fall skulle jag hellre se att man aldrig kallade detta gamma-diagram, ett gamma-diagram skulle i så fall istället vara ett gamma vs input diagram enl M8-diagramet (eller ditt) ovan. Dessutom måste du ha ett komplett luminanshistogram för att någon ska kunna beräkna någon gamma åt dig (nåja, man behöver minst 3 punkter iaf, luminansen vid peak, black och mät-inputen) till att börja med så njae...jag tror på luminanshistogram jag. Nu hänger jag inte riktigt med? Luminansdiagram är ju inte proportionella (däremot omvänt dito) mot gammavärdet. Lägsta värdet ger ju högsta punkten. Tittar man på ditt luminans-digram och ditt gamma-diagram så är det helt logiska. Första bilden visar att blå är ljussvagare än grön. Andra bilden visar att blå har högre gamma än grön, dvs blå är ljussvagare (antar oxå att gul är luminansens gammavärde, verkar logiskt). ![]() ![]() I RGB balans diagrammet så händer det dock nått vid 80 IRE och framförallt 90 IRE. ![]() 100% (vid 90 IRE) borde indikera D65 vid en viss intensitet. Förslagvis den intensitet luminansen har vid 90 IRE. I och med att blå ligger över 100% vid 90 IRE så skulle det indikera att blått är lite för intensivt för att man ska uppnå D65 (med en intensitet luminansen har vid 90 IRE). Hur är det möjligt när de två tidigare bilderna har indikerat att blå är "ljussvag"? Kanske jag som missförstått nått - blir yr i huvudet av sånt här...gillar din idé dock eftersom den skulle förklara endel men jag får inte ihop det. Säger mao inte att du har fel, bara att jag inte hänger med. I diskussioner som denna är det dock av värde vad umr(W. Jeff Meier) på Avs säger: The key thing is not the number anyways it is whether the display looks good. Iprincip nej (vad jag vet). Undantaget är väl att det spelar ingen roll om man använder window eller full med projjar som har autoiris (som ofta kompleteras med en dynamisk gammakompensering) - blir fel i vilket fall. Postad 14 August 2007 - 13:13
Hmmm... Att man blir snurrig i huvet ja, skojjar du...
Men jag TROR att det som snurrar till det är att i Luminanshistogrammet så börjar alla kurvor på 0% och alla slutar på 100%, fast egentligen så är ju t.ex. blå ljusstarkare än de andra vid 100%, det kan dock inte visas i det som kallas Luminanshistogram eftersom det man egentligen ser där är relationen till 100% per färg och genomsnittligt (därav att jag tycker att det är felaktigt att kalla det för luminanshistogram). Om du se'n tittar mer i mitten av diagrammen så ser du på båda varianterna av Luminanshistogrammet att blå har högre gamma än de andra där och alltså därmed är ljussvagare just i det mätområdet... Det stämmer i sin tur överens med RGB-levels-diagrammet - eller hur? I toppen av "Luminansdiagrammet" så stämmer det dock mkt sämre eftersom de punkter man ser där är i relation till 100% luminans per färg, vilket i fallet blå är påtagligt högre än de andra två. För det finns ju egentligen inget som hindrar att en färg har högre gamma än de andra vid en mätpunkt men samtidigt också har en högre luminans. Det beror väl på vad intensiteten vid den närmast över följande mätpunkten har för luminans..? Hmmmm... Vet inte om det går att förstå det som jag skriver, men just i skrivande stund känns det logiskt iaf. Redigerat av Unregistered59dcaef6, 14 August 2007 - 13:15. Postad 14 August 2007 - 13:15
Skall vi börja kalla tråden off-topic, eller off-colour - eller bägge två?
/Fredrik Postad 14 August 2007 - 13:16 Är bara det att ämnet är så enormt intressant tycker jag. Har du hunnit mäta nå't mer? Postad 14 August 2007 - 14:03
Så blev det en natt till med HD80:an, och nu tror jag inte att jag kommer längre, men jag är faktsikt väldigt nöjd, och det hände en hel del när jag inte bara fokuserade på 20% och 80%.
Gammakurvan ser fortfarande ut som den gör, och det är inte så mycket att göra åt, dock skall jag kolla med Jakob på The Rock igen, vad som gjorde att han fick en så pass till synes bättre graf. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jag ändrade dock inte till gamma 5, utan lät den ligga kvar på 0. Gamma 5 hade inte heller någon inverkan på mina övriga mätningar, och även om 5-läget drog fram mer detaljer i bilden (som också syntes tydligare i screenshotsen, än de detaljer jag i verkligheten ser i 0-låget), så kändes ändå läge 0 mest naturligt, också med referens till hur bl a HD DVE testbilderna sett ut på andra projar. Iris också helt stängd, så jag producerar runt 3 fL. Alla ni nu som läser denna tråd, och som är ungefär lika dåligt insatta som jag i det djupt teoretiska, som pacman och Aricoh nu delat med sig, rekommenderar jag åter igen verkligen att använda en god dos egen syn också. Jag erkänner villigt att HD80 inte är 100% korrekt i sin färgåtergivning, men där den har fördelar är främst på trycket i bilden genom en förhållandevis hög ljusstyrka och kontrast kombinerad. ![]() Färgerna är som sagt lite övermättade, men det är främst på rött man kan haja till lite, absolut inte på grönt och blått, så vitt jag upplevt, och bilden har absolut ingen egen färgton (jämför t ex nedan färgstämning i relativt kulörta The Island, jämfört med djungel-depressiva King Kong): ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eller om jag får citera pacmans citat här ovan: Och skall jag vara lite ful i mun, så säger jag som jag precis läste i min OnOff reklam över SONY BRAVIA och deras LIVE COLOUR CREATION; ”…så kan Sonys TV återge ett bredare färgspektrum, eller om man så vill, fler färger. Resultatet är det bredaste färgspektrat på marknaden.” Åter igen – om man gillar dessa egenskaper eller ej, är ju upp till var och en, men alla som är på g i denna prisklass, ta en titt på HD80, och se om något av det vi talat om i denna tråd stämmer med, och tilltalar, ditt eget synintryck. /Fredrik Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 14 August 2007 - 14:05. Postad 17 August 2007 - 08:59
Jag är riktigt sugen på att köpa denna projje. Mitt dilemma är att det blir på håret att få in den hos mig. Jag har en 200 cm bred duk med avståndet 4 m till andra väggen. För att få denna bild krävs 3.70 m från lins till duk (hur exakt stämmer egentligen mätverktygen på hemsidan).
Kan Optoman monteras mot väggen - med bara kablarna emellan? Frågan är alltså om det någon fläktfunktion bakåt? Hur långt är det exakt från lins till baksida av projjen (måtten som anges är 310 mm för hela projektorn)? Det vore kul om någon kunde bevara detta, eftersom det endast är ett par butiker som verkar ha projjen idag. //T-Bone Postad 17 August 2007 - 09:38
Jo, 3.7 meter är det kortaste du kan ha den på för att få en 2 meter bred bild.
Värdet på online kalkylatorn, bekräftas av min matte Throw Ratio: 1.85 – 2.22 (2 x 1.85 = 3.7 – 2 x 2.22 = 4.44). Tänk också på offset så inte den ställer till det helt för dig; med ett avstånd på 3.7 meter, så kommer ovankanten på din bild att hamna cirka 40 cm under mitten på din lins. Jag har dock vinklat projektorn lite hemma hos mig, då jag har rätt låg takhöjd, och det tycker inte jag har stört bilden nämnvärt. Det är ingen fläktfunktion bakåt, så du behöver bara ta hänsyn till den plats dina utstickande kablar kommer att ta. /Fredrik Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 17 August 2007 - 09:39. Postad 17 August 2007 - 10:59
Tack för svaret. Jag är dock mer exakt ute efter måtten på projektorn. Linsen sitter inte exakt ytterst på framkanten utan än något insjunken. Eftersom det rör sig om centimeter för min del måste jag se om jag kan montera den på väggen (Vogels EPW 6565 - Projector Wall Solution) med kablar bakom. Optoman är 31 cm och det krävs 3.7 m, alltså illa, illa... om inte... Min takhöjd är 2,7 m, så det finns utrymme. Dock kommer jag sätta duken relativt högt till följd av en lösning med min plasma (tv-lift), så jag kommer nog vinkla projjen en aning. Jag kommer lägga ut bilder på allt senare, för den som är intresserad. Postad 17 August 2007 - 17:07
Räkna att linsen ligger cirka 30 cm från bakkant - give or take 1 cm (beroende på ditt zoom och fokus läge med).
/Fredrik Postad 23 August 2007 - 23:52
Det här med screen shots är ju inte bra egentligen, men ikväll glömde jag faktiskt bort att jag tittade på en projektor, och bara sjönk in i artisterna och deras spel.
Det är bara att rekommendera, vilken projektor man än har! ![]() ![]() ![]() ![]() /Fredrik Postad 26 August 2007 - 15:16
Kanske en nubie fråga men den intresserar mig oerhört mkt eftersom ja står och väljer mellan produkterna.
Det ja skulle vilja veta är hur bra står sig en sådan här projektor bildmässigt mot exempelvis Pioneer 508XD (plasma). Visst projje är ju mer bio och såvidare men frågan är alltså hur pass bra är denna projje bild mot pio plasma i svärta osv. e projjen bättre kanske? Postad 26 August 2007 - 16:46
Jag tror jag såg denna 8:e generations Plasma för en tid sedan i en butik, och svärtemässigt presenterade den större svärtedjup än vad jag någonsin sett på någon flat display (även LCD inräknat). Så till den milda grad att jag avvaktade i mitt Panasonic TH42PV70 köp. Den ligger i en klass för sig idag ja.
Men fortfarande så är det lite äpplen och päron vi jämför här. Tror lite att man kan säga så här kanske. Kör du Plasman i ett rum med lite lampor tända, så har du en kanonfin 50” bild från Pioneeren. Släcker du dock ner, så tror inte att den fortsätter ge det ”bäcksvarta” intrycket i botten som du kanske verkar vara/är ute efter, men i gengäld så får du i en 100” bild med den ljustyrkan, kontrasten och svärtan som en HD80:a presenterar, en helt annan bildupplevelse totalt sett. Och med en Full-HD projektor, så kommer verkligen detaljrikedomen till sin rätta. Har de sista dagarna både tittat igenom Enter The Dragon och Full Metal Jacket, och de filmerna växer nu en dimension till i min minnesbank. Visst, projektorn kommer till korta i det ljusa rummet igen (framförallt om den har hög kontrast/svärtekompetens), men just därför tycker jag att det åter igen blir svårt att jämföra e båda. För mig är TV´n, även om den är 50”, fortfarande ett komplement till projektorn (108” i mitt fall), inte en ersättare. Nu har i och för sig HD80:an exceptionellt bra ljusoutput, och guitarman, som är en väldigt aktiv Optoma förespråkare på AVS-Forum, fick visst ut 49 foot candle, vilket skulle motsvara 1670 lumen, på hans duk. Det är mig veterligen rätt mycket för en video optimerad projektor, och jag kan bekräfta att om jag kör min HD80 på fullt öppnad IRIS, och ett lite aggresivare gamma läge, så kan jag även köra acceptabelt på dagen. Och då har jag inte ens dragit igång lampan på high läget. Nedan ser du tre bilder. De är från filmen The Island. Bild 1, 17:00 idag på soliga eftermiddagen, iris helt stängd (som jag föredrar när jag har mörkt), och i övrigt den setting jag har för optimalt mörker: ![]() Bild 2, 17:00 idag på soliga eftermiddagen, iris helt öppen (som jag föredrar när jag har lite ljusare i rummet), högt gamma läge, och i övrigt den setting jag har för optimalt mörker: ![]() Bild 3, på kvällen, optimalt, iris helt stängd och i övrigt den setting jag har för optimalt mörker: ![]() Bild 1, 17:00 idag på soliga eftermiddagen, iris helt stängd (som jag föredrar när jag har mörkt), och i övrigt den setting jag har för optimalt mörker: ![]() Bild 2, 17:00 idag på soliga eftermiddagen, iris helt öppen (som jag föredrar när jag har lite ljusare i rummet), högt gamma läge, och i övrigt den setting jag har för optimalt mörker: ![]() Bild 3, på kvällen, optimalt, iris helt stängd och i övrigt den setting jag har för optimalt mörker: ![]() Liten notis dock, att min Canon IXUS500 (i autoläge), inte riktigt klarar att plocka ut de sista detaljerna i det allra mörkaste, som jag dock ser bättre i verkligheten. Den aggressiva gammasettingen jag slår på, lyfter också, som synes, fram mer än vad den skall ur bildens mörka partier, men detta blir ju då kompensationen för ljuset i rummet, så att bilden inte tappar helt i djup, och blir för platt. Givetvis kommer färgerna också till rätta i mörker. Kanske inte helt svar på din fråga, och det är svårt att se vad som skulle kunna fungera för dig rent praktiskt, men kanske en liten hint i alla fall. /Fredrik Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 26 August 2007 - 17:58. Postad 26 August 2007 - 17:08
tack för svaret. mkt bra svar. Ahh projje e ju utan tvekan en helt klar favorit ändå om man vill spela ps3 och kolla Blueray vilket ja skall använda en projje till.
Vad skulle du rekommendera för duk som e bra o som kostar mellan 6 000-10 000 kr. Jag kommer sittta ca 3.5 m från duken och kan placera projjen allt från 2-5m från duk. (tak placering)-.Vill ha så grym bild som möjligt. Kan lätt mörklägga min lgh men har vita väggar runt om. Vill ha så skarp bild som möjligt på en så stor duk som möjligt mvh Mathias Postad 26 August 2007 - 17:17
En lite fråga här Fredrik hur mycket skulle en Stewards bättre gråa dukar lyfta fram färgerna i dina dagsljusbilder. Jag är medveten om att man ska mörklägga med projektor men det är inte alltid så lätt i ett vardagsrum som används till annat än filmtittande. Många förespråkar grå duk vid "dagsljus" och Stewards dukar ska tydligen ligga i en klass för sig.
// P-E Postad 26 August 2007 - 17:36 När det gäller dukar, så vill jag hänvisa till Xus i Malmö. Ring och tala med Ulf. Har själv en matt/white, 1.0 gain duk, som jag är väldigt nöjd med, framförallt när det gäller frånvaron av synliga draperingar, som tyvärr är väldigt vanligt på dagens - framförallt - billiga, rent ut sagt, *ki*dukar. Högst upp på dukönskelistan ligger en av Stewarts filmdukar, i detta fall antingen en StudioTek 130, eller (förmodligen) en FIREHAWK variant. Dessa är dock utanför din (min) budget. /Fredrik Postad 26 August 2007 - 17:41 Måste vara ärlig och säga att jag inte är helt säker, mer än att gain alltid hjälper till att få upp ljusreflektionen, också i just ljusa rum, men de är också mer petiga med att betraktaren sitter i rätt vinkel. Dock om man har en projektor med sämre svärta, så hjälper en gråduk till med att hålla ner den (svärtan), men med t ex en HD80, så hade jag nog ändå gått på en StudioTek 130. /Fredrik Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 26 August 2007 - 17:42. Postad 28 August 2007 - 11:31
För er som gillar screenshots, så kommer här lite fler bilder från vårt grannforum i England.
/Fredrik Postad 03 September 2007 - 15:50
Nytt pris fr o m idag på denna projektor!
26.495:- Mer Full-HD till folket! /Fredrik Postad 04 September 2007 - 09:57 Ahh,va härligt med ett steg i rätt riktning stående applåder till Projektorsystem AB..... nu är den ju bara 483 kr dyrare än sin storebror Optoma HD81 (Hos den av Optoma, Auktoriserade web butiken; VisualApex); www.visualapex.com för övrigt så har denna projektor vunnit projectorcentral.com Editors Choice Award nu i augusti den verkar helt enkelt grymt bra kolla in testet nedan... den står helt klart på min inköpslista när dom generella projektor priserna harmoniseras lite mer! http://projectorcent...ctor_review.htm Postad 04 September 2007 - 10:42 Var hittar du att den skulle vara 483:- dyrare än HD81? /Fredrik Postad 04 September 2007 - 11:04
Började bli intresserad av denna igen efter prissänkning men hur gör jag har 290 cm mellan lins och duk Dukbredd 170 cm. Verkar inte som om det funkar med denna proj eller finns det andra objektiv.
// P-E Postad 04 September 2007 - 11:16 Var hittar du att den skulle vara 483:- dyrare än HD81? hos VisualApex...26013kr http:www.visualapex.com www.prestigecamera.com är lite billigare men dom verkar inte lika seriösa,enligt BBB,dessutom är dom icke, Auktoriserade av Optoma... Optoma HD81; 20056 kr var köper ni in era projektorer ifrån kan man undra? Postad 04 September 2007 - 12:11 Var hittar du att den skulle vara 483:- dyrare än HD81? Du är inte så insatt i import va? 26k är priset i USA, sen tillkommer moms på 25%, skatt, frakt..... o ett ev **** om något strular med projjen. Någon annan får räkna fram skillnaden i pris men jag skulle inte våga chansa. Postad 04 September 2007 - 12:41 Det här låter ju verkligen billigt. Avser ovan priser maskinen landad och klar i Sverige? Vad är det för garantier, om en USA-importerad maskin går sönder, hur går man tillväga då? Lagas de här i Sverige (Europa), eller är det tillbakaskick till USA som gäller? Vem står för dessa ev. fraktkostnader under garantitiden? /Fredrik Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 04 September 2007 - 12:43. Postad 04 September 2007 - 14:00
nää det är ju vad den amerikanska konsumenten betalar i butik...
har optoma europe, europagaranti på sina projjar? Postad 04 September 2007 - 14:09
Vi/Optoma hänvisar kunden tillbaka till sitt inköpsställe/butik vid garantianspråk.
Detta helt enkelt för att hålla lite ordning på vem som skall ha ansvar för resp. sålda enheter, annars, hade det varit väldigt svårt att bygga upp en vettig sälj/support organisation. /Fredrik Postad 07 September 2007 - 21:11
HD80 får 5 av 5 stjärnor i senaste WHAT HI-FI? SOUND AND VISION.
För: Utmärkt all-round bild; Full HD specifikation; massor av ingångar; tyst; bra pris. Emot: Kunde varit lättare att installera; annars, för detta pris, inte mycket egentligen. Ömdöme: En åtråvärd och kapabel projektor med ett aggressivt pris; den kommer säkerligen hitta vänner. Ta en titt själv hos din närmaste butik! /Fredrik Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 07 September 2007 - 21:14. Postad 10 September 2007 - 08:52
audioart ligger i eskilstuna och jag har inte körkort =/
Men tack ändå Postad 11 September 2007 - 13:51
Det är tiktigt synd att Optoma inte tänker på att ta med en mer flexibel lins med störra zoom omfång.
Tror väldigt många svensson vardagsrum har emellan 3.5 m till 4 m vägg till vägg(iaf den vägg som man normalt sett placerar en tv eller duk). Hade varit ytterst intresserad av denna, dock så kan man med mitt vardagsrum med 3.65m vägg till vägg inte få större ca 180cm bred bild med max zoom. Samma sak gällde BenQ W serien. Riktigt synd faktiskt. //Cineoholic 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |