Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

EKK eller Dyrkabel - En tråd för öppna upplevelser

230 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Jag har ... (68 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

#101

Postad 20 juli 2007 - 16:34

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Väldigt intressant det där RB..
Personligen så har jag helt lagt tankarna på AQ kablar på hyllan eftersom de trots allt ser ut som de gör.. Jag vill ha en vacker kabel att titta på samt att den är bra. :D

Men du sa att du köpte din i lösmeter?
Får man fråga var du köpte dom? Har ingen bild på hur kablarna ser ut när de inhandlas på det viset?? :D

Får kanske ta mig i kragen helt enkelt och fixa till ett par snygga kablar själv.. *usch* mer jobb.. :D

Något bestämmt än om du ska testa ViaBlue? Hade varit kul att höra din åsikt VB mot AQ :P

#102

Postad 20 juli 2007 - 17:38

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

...kan säga att detta med både ren koppar och silver ledare i Viablue finns redan vis 2000kr gränsen

Kan du utveckla detta lite? Vad är "ren" koppar och är den alltså så dyr att det blir svårt för en fabrikant att sätta ett pris under 2000 kr för en meter kabel?

Redigerat av Unregistered1013, 20 juli 2007 - 17:39.


#103

Postad 20 juli 2007 - 17:43

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Tror de menar en hög renhetsprocent när de säger en "ren" koppar tråd. :D
För det har man ju faktiskt läst om olika koppar trådar, deras renhetsprocent och den stiger ju med priset kan man säg.. Precis som allt annat. Ju bättre kvalitet ju mer kostar det.. :P

Har nu suttit och tänkt mycket på det här med ViaBlue bland annat som nämns som en billig kabel av dyrkablarna får man väl säg och sen att AudioQuest nämns som dyrkabel.. Men AQ har ju faktiskt riktigt mycket kablar i bra prisklasser får man ju säg..

Har själv nu skickat iväg ett litet förfrågningsmail till min lokala AQ försäljare för att höra med dom vilka kablar de rekommenderar till mitt system.

Ska bli lite kul att räkna på prisskillnaden mellan ett VB oc ett AQ kabel pkt. :D

#104

Postad 20 juli 2007 - 17:56

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Tror de menar en hög renhetsprocent när de säger en "ren" koppar tråd. :D
För det har man ju faktiskt läst om olika koppar trådar, deras renhetsprocent och den stiger ju med priset kan man säg.. Precis som allt annat. Ju bättre kvalitet ju mer kostar det.. :D

Profigold (budgetmärke) påstår sig ha 99,9997 % ren koppar i sina kablar. Vet du om det finns någon teknik hos tex Viablue som kan göra kopparen ännu renare och var går egentligen gränsen för ren koppar?

#105

Postad 20 juli 2007 - 18:22

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Hmm.. Iof så har du rätt ang det.. Kan vara precis som allt annat inom Hifi och Teknik världen att alla mäter det olika..

Men läste något rätt intressant ang det här med kablar innan som jag kan ta och klistra in.
Hittade texten på ljudtema.se som importerar AudioQuest (satt som sagt mycket och kollade AQ innan) :D

Kablar är inte tillbehör!

Många ser kablarna som tillbehör som man kan köpa till i efterhand om man vill finputsa anläggningen. Men inget kunde vara mera fel. Inga kablar = ingen bild, inget ljud. Dåliga kablar = dålig bild, dåligt ljud.
Hur hittar man då bra kablar?

Det kan vara både enkelt och svårt. Om man har en bra lokal handlare är det enkelt. Vi utbildar våra handlare i kabelkunskap och i hur man hjälper kunderna att välja rätt och ser till att de har ett brett sortiment demokablar för provlyssning. Om man däremot inte har en bra lokal handlare, så är det en djungel. Det finns en oändlig mängd kablar som ser fina ut och alla har fantastiska förklaringar till varför just deras kablar är bäst. Läs vidare om du intresserad av vad som verkligen gör en bra kabel.
Jakten på distorsion

Tvärtemot vad många tror så är det inte förlusterna i kabeln som är det stora problemet utan alla de faktorer som genererar distorsion (d v s förvrängningar). De tillverkare som inser det har förutsättningar att lyckas med sin produkt. Men vad är det då som genererar distorsion i kabeln?
Solid core och ”Strand interaction”

Den största källan till distorsion i en kabel är när elektronerna hoppar mellan kardelerna (trådarna) i kabeln (s k strand interaction). Lösningen är naturligtvis att individuellt isolera varje kardel. Det flesta är överens om att det här är ett stort problem, men eftersom det är dyrare att isolera varje kardel försöker en del tillverkare hitta andra billigare lösningar. En del hävdar att man löser problemet genom att förtenna kardelerna. Men man behöver inte kunna så mycket om ellära eller fysik för att känna till att tenn leder ganska bra. Det är ju till exempel därför man använder tenn till lödning. Det finns inga genvägar till att förhindra distorsionen som uppkommer när elektronerna hoppar emellan elektronerna. Man måste isolera varje kardel individuellt, vilket alltså är precis vad Audioquest gör.
”Skin effekten”

Om inte hela ljudsignalen når in till mitten av ledaren uppstår den så kallade ”skin effekten”. Det är därför viktigt att ledarnas tvärsnittsradie inte överstiger den högsta överförda frekvensens inträngningsdjup. Det har Audioquest också tänkt på och dimensionerar sina därför sina ljudkablar så att de med marginal understiger maxgränsen.

Med kablar för bild (och andra kablar för högfrekvent överföring) är det lite annorlunda. Där är inträngningsdjupet så lågt att man får ta till andra lösningar. Eftersom signalen i huvudsak färdas på ytan av ledaren, blir kvaliteten på denna avgörande för resultatet. Audioquest bild- och digitalkablar har därför alla en extremt slät yta i rent silver.
Geometri

Kabelgeometri är förhållandet emellan ledare både av samma och motsatt (+ och -) polaritet. När två ledare ligger mycket nära varandra maximeras kapacistancen och när de kommer långt ifrån varandra maximeras istället induktansen. Ingen av extremerna är bra utan det ideala är att man noggrant balanserar kablarnas parametrar. Audioquest balanserar noggrant sina konstruktioner för att signalen ska bli så lite störd som möjligt.
Material

Materialkvaliteten har en enorm betydelse, men världens bästa material kan inte rädda en bristfällig konstruktion. Orenhet i det ledande materialet skapar en förvrängning som ljudmässigt liknar den som uppstår när elektronerna hoppar mellan ledarna (s k strand interaction). De bästa materialen har mycket långa, obrutna strukturer med inbördes god kontakt. Ledarens kvalitet avgörs i första hand av kvalitén på dess yta, så renheten i strukturen är därför extra viktig just där. Det förklarar varför silverpläterade kablar låter så illa när de används till analog ljudöverföring. Lyssna på en av Audioquests silverpläterade bild- och digitalkablar så förstår du vad vi menar. Plätering ger alltså inte ett tillräcklig bra förbindelse för ljudändamål. Däremot är det ypperligt till högfrekventa signaler som bild- och digitalöverföring. Därför använder inte Audioquest plätering i sina ljudkabelkonstruktioner, utan enbart i kablar för överföring av bild och digital data.

Hos signalkablar (d v s den typ som man använder emellan t ex CD-spelare och förstärkare), spelar isolationsmaterialet en betydande roll för distorsionen (förvrängningen) i kabeln. Luft är det bästa isolationsmaterialet, tyvärr är det lite opraktiskt, eftersom ledaren måste vila på något. Från och med Diamondback använder man rör som isolation där bara en punkt på ledaren har kontakt med isolationsmaterialet, resten isoleras av luft. Alla material påverkar signalen och bör väljas med hänsyn till deras distorsionskaraktärer, som bör vara så anonyma och ohörbara som möjligt. ”Lågt motstånd” är inte speciellt viktigt eftersom det lilla som försvinner ändå inte hörs. Däremot så ger den energi som lagras och studsar tillbaka in i ledaren en del problem eftersom den stjäl tydlighet och skapar irritation i de övre registren.
För att minimera isolationsmaterialets negativa effekter på ljudet har Audioquest utvecklat DBS, Dielectric Bias System, ett patenterat system som innebär att man spänningssätter isolationen vilket drastiskt minskar den energi som lagras och studsar tillbaka.



#106

Postad 20 juli 2007 - 19:06

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Tror de menar en hög renhetsprocent när de säger en "ren" koppar tråd. :D
För det har man ju faktiskt läst om olika koppar trådar, deras renhetsprocent och den stiger ju med priset kan man säg.. Precis som allt annat. Ju bättre kvalitet ju mer kostar det.. :D

Profigold (budgetmärke) påstår sig ha 99,9997 % ren koppar i sina kablar. Vet du om det finns någon teknik hos tex Viablue som kan göra kopparen ännu renare och var går egentligen gränsen för ren koppar?

<{POST_SNAPBACK}>


De lite dyrare kablarna har ofta long-grain copper, d.v.s. koppar med en lite anorlunda intern struktur.

Hursomhelst är det inte kopparn man betalar mest för utan utveckling, design, övriga material som kontakter, tillverkning och marknadsföring. Som alltid när det gäller konsumentprodukter.

Även om man betalar för mer än man får i handen är det trots allt det mest effektiva sättet att driva produktutveckling.

#107

Postad 20 juli 2007 - 19:07

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Lurvas ..

Jag kommer med bild på kabeln imorgon när jag terminerat om den

Då skall jag lägga ut bilder från börja till slut ... :D

Lymme ..

Skilnaden jag hör är total ( har har svårt med att beskriva i ord vad jag hör )
Jag skall berätta mer sen .. skall ge ett par dagar till med lyssning. Så kanske
jag finner orden för det. ( lättare med vin :D )

RB

#108

Postad 20 juli 2007 - 19:19

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Ok, för jag förstår det inte. Skillnaden mellan din och min anläggning är framför allt att jag har lite tröga och färgande högtalare (som jag gillar). Signalen är väldigt klar, dynamisk och detaljerad fram till dem.

Annars är det ju ingen större skillnad på konstruktionen i EKK och Type 8. Det är fyra individuellt klädda solida kopparledare i ett hölje. Den enda skillnaden är ju att kardelerna är tvinnade i Type 8, vilket man ska undvika på grund av induktansen, enligt LTS. :lol:

Det skulle ju kunna skilja i kopparkvalitet och ledararea, förstås.

:)

#109

Postad 20 juli 2007 - 19:30

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Hmm.. Iof så har du rätt ang det.. Kan vara precis som allt annat inom Hifi och Teknik världen att alla mäter det olika..

Men läste något rätt intressant ang det här med kablar innan som jag kan ta och klistra in.
Hittade texten på ljudtema.se som importerar AudioQuest (satt som sagt mycket och kollade AQ innan) :)

Kablar är inte tillbehör!

Många ser kablarna som tillbehör som man kan köpa till i efterhand om man vill finputsa anläggningen. Men inget kunde vara mera fel. Inga kablar = ingen bild, inget ljud. Dåliga kablar = dålig bild, dåligt ljud.
Hur hittar man då bra kablar?

Det kan vara både enkelt och svårt. Om man har en bra lokal handlare är det enkelt. Vi utbildar våra handlare i kabelkunskap och i hur man hjälper kunderna att välja rätt och ser till att de har ett brett sortiment demokablar för provlyssning. Om man däremot inte har en bra lokal handlare, så är det en djungel. Det finns en oändlig mängd kablar som ser fina ut och alla har fantastiska förklaringar till varför just deras kablar är bäst. Läs vidare om du intresserad av vad som verkligen gör en bra kabel.
Jakten på distorsion

Tvärtemot vad många tror så är det inte förlusterna i kabeln som är det stora problemet utan alla de faktorer som genererar distorsion (d v s förvrängningar). De tillverkare som inser det har förutsättningar att lyckas med sin produkt. Men vad är det då som genererar distorsion i kabeln?
Solid core och ”Strand interaction”

Den största källan till distorsion i en kabel är när elektronerna hoppar mellan kardelerna (trådarna) i kabeln (s k strand interaction). Lösningen är naturligtvis att individuellt isolera varje kardel. Det flesta är överens om att det här är ett stort problem, men eftersom det är dyrare att isolera varje kardel försöker en del tillverkare hitta andra billigare lösningar. En del hävdar att man löser problemet genom att förtenna kardelerna. Men man behöver inte kunna så mycket om ellära eller fysik för att känna till att tenn leder ganska bra. Det är ju till exempel därför man använder tenn till lödning. Det finns inga genvägar till att förhindra distorsionen som uppkommer när elektronerna hoppar emellan elektronerna. Man måste isolera varje kardel individuellt, vilket alltså är precis vad Audioquest gör.
”Skin effekten”

Om inte hela ljudsignalen når in till mitten av ledaren uppstår den så kallade ”skin effekten”. Det är därför viktigt att ledarnas tvärsnittsradie inte överstiger den högsta överförda frekvensens inträngningsdjup. Det har Audioquest också tänkt på och dimensionerar sina därför sina ljudkablar så att de med marginal understiger maxgränsen.

Med kablar för bild (och andra kablar för högfrekvent överföring) är det lite annorlunda. Där är inträngningsdjupet så lågt att man får ta till andra lösningar. Eftersom signalen i huvudsak färdas på ytan av ledaren, blir kvaliteten på denna avgörande för resultatet. Audioquest bild- och digitalkablar har därför alla en extremt slät yta i rent silver.
Geometri

Kabelgeometri är förhållandet emellan ledare både av samma och motsatt (+ och -) polaritet. När två ledare ligger mycket nära varandra maximeras kapacistancen och när de kommer långt ifrån varandra maximeras istället induktansen. Ingen av extremerna är bra utan det ideala är att man noggrant balanserar kablarnas parametrar. Audioquest balanserar noggrant sina konstruktioner för att signalen ska bli så lite störd som möjligt.
Material

Materialkvaliteten har en enorm betydelse, men världens bästa material kan inte rädda en bristfällig konstruktion. Orenhet i det ledande materialet skapar en förvrängning som ljudmässigt liknar den som uppstår när elektronerna hoppar mellan ledarna (s k strand interaction). De bästa materialen har mycket långa, obrutna strukturer med inbördes god kontakt. Ledarens kvalitet avgörs i första hand av kvalitén på dess yta, så renheten i strukturen är därför extra viktig just där. Det förklarar varför silverpläterade kablar låter så illa när de används till analog ljudöverföring. Lyssna på en av Audioquests silverpläterade bild- och digitalkablar så förstår du vad vi menar. Plätering ger alltså inte ett tillräcklig bra förbindelse för ljudändamål. Däremot är det ypperligt till högfrekventa signaler som bild- och digitalöverföring. Därför använder inte Audioquest plätering i sina ljudkabelkonstruktioner, utan enbart i kablar för överföring av bild och digital data.

Hos signalkablar (d v s den typ som man använder emellan t ex CD-spelare och förstärkare), spelar isolationsmaterialet en betydande roll för distorsionen (förvrängningen) i kabeln. Luft är det bästa isolationsmaterialet, tyvärr är det lite opraktiskt, eftersom ledaren måste vila på något. Från och med Diamondback använder man rör som isolation där bara en punkt på ledaren har kontakt med isolationsmaterialet, resten isoleras av luft. Alla material påverkar signalen och bör väljas med hänsyn till deras distorsionskaraktärer, som bör vara så anonyma och ohörbara som möjligt. ”Lågt motstånd” är inte speciellt viktigt eftersom det lilla som försvinner ändå inte hörs. Däremot så ger den energi som lagras och studsar tillbaka in i ledaren en del problem eftersom den stjäl tydlighet och skapar irritation i de övre registren.
För att minimera isolationsmaterialets negativa effekter på ljudet har Audioquest utvecklat DBS, Dielectric Bias System, ett patenterat system som innebär att man spänningssätter isolationen vilket drastiskt minskar den energi som lagras och studsar tillbaka.

<{POST_SNAPBACK}>

tyvär jag köper inte deras teori att en kabel skulle minska distorisionen ha det ser jag som hokus pokus

#110

Postad 20 juli 2007 - 19:38

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jodå, kablar kan orsaka distorsion av analogiska signaler, t.ex. genom magnetism eller samverkan mellan ledare vid dålig isolering. RG62 som levererar mycket klart och odistorderat ljud följer de flesta principerna ovan.

#111

Postad 20 juli 2007 - 19:41

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
sen fins roten till det onda ljudet förstärkaren och är det något dom kan dista så är det den

Redigerat av Unregistered1022, 20 juli 2007 - 19:41.


#112

Postad 20 juli 2007 - 19:48

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jodå men även om man har en förstärkare som inte distar kan man lägga till dist med fel kablar.

Jag har lött mängder av par RG62 signalkablar och där kan man få allt från glasklart ljud till varm dist eller kall dist beroende på vilka kontakter man väljer och hur bra lödningarna blir. Som exempel.

#113

Postad 20 juli 2007 - 20:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Lymmel

Ledarna ligger snurrade ... Ja..

Men runt en bumullstråd .. inte runt varandra.

Det skiljer säkert i kopparn ..

Det skiljer framför allt i kardelernas tjocklek och att dem är flera.

Måste få lite tystnad i huset, så jag kan lyssna till "sladdens"
påverkan eller inte påverkan på anläggningen.

Jag tror att denna kabel släpper igenom ljudet då jag tycker
mig höra mycket mer detaljer.

Lurvas

Här har du lite bilder

Så här ser den ut när man öppnat upp

Bifogad fil  1.JPG   301,08K   3 Antal nerladdningar

Så här ser det ut på högtalarsidan när jag har fixat till den med krympslag.
Svart för bass och rött för treble .. du ser plus o minuskabel längst ut i änden.
Det skall på gafflar imorgon.. tror jag
:)

Bifogad fil  2.JPG   243,89K   3 Antal nerladdningar

Här sitter den i högtalaren med vanliga skruvbananer

Bifogad fil  3.JPG   397,25K   3 Antal nerladdningar

En snabbfix bara för att testa av kabeln

Gillar jag den .. så blir det nog en gibraltar nästa gång :lol:

RB

Redigerat av Unregistered1103, 20 juli 2007 - 22:18.


#114

Postad 20 juli 2007 - 22:28

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Läste en artikel idag i det nya nummret av Hifi Musik.

Man hade provlyssnat på Nordost Frey

Pris 27.000 kr för 2x3 meter  :lol:

Helt seriöst menade man att den är prisvärd  :)

Frey är en flatkabel Bi wiring bestående av silverpletterad koppar.

Jag var bara tvungen att rekommendera er att läsa artikeln.

Eftersom att jag inte lyssnat till dyrgripen kan jag inte uttala
mig om hur bra den låter. Men med tanke på materialet och
till det pris den säljs, så anser jag det helt galet.

Tänk att lägga de pengarna på en kabel  :lol:
som jag tror är mer ett filter mer än högtalarkabel.

Man menar att det är bättre att signalerna dansar på ytan och polerar
därför silvret då man till motsats för vad många andra säger, vill
dra nytta av skin effekten. Man vill inte att signalen skall gå inne i
ledaren som den gör på tex homogen ( solid ) koppar ( enkardel )

Så.. nu vet ni var jag står  B)

RB

Ps. Författaren till artikeln gav kabeln mycket bra betyg. Så för den som
har en superanläggning, kanske det är självklart med en Frey.
Men jag är absolut inte på den nivån i mitt Hifi Intresse.

<{POST_SNAPBACK}>

I ett idealiserat fall där ledaren har oändlig konduktans anses strömmen endast färdas längs dess yta. Detta innebär att Skinneffekten, där olika frekvenser vill färdas i olika djup i ledaren, elimineras. Inom audiosammanhang skall Skinneffekten ge en viss inverkan eftersom de högre frekvenserna vill färdas lite snabbare längst ledarens yta än de lägre frekvenserna som färdas djupare i ledaren (OBS med Skinneffekten menar jag inte skillnader i resistans som uppstår hos signal av olika frekvensinnehåll, eftersom denna effekt är försumbar inom audiosammanhang (relativt låga frekvenser)).

I fallet med Nordost Frey eller för all del Nordost Vallhalla, där de silverpläderade kopparkardelerna polerats, har man försökt återskapa ett mer idealiserat fall och på så sätt minimera Skinneffekten. Tillverkningsprocessen är säkerligen mycket noggrann och därför väldigt mödosam, något som antagligen anspelas i det väl tilltagna priset…

#115

Postad 20 juli 2007 - 22:32

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Tack Xray :)

För ditt förtydligande ...

Det är inte lätt att reda ut varför den ena kabeln är den andra olik
eller vad det är som gör vissa kablar så speciella.

Välkommen till tråden :lol:

RB

#116

Postad 20 juli 2007 - 22:57

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

...kan säga att detta med både ren koppar och silver ledare i Viablue finns redan vis 2000kr gränsen

Kan du utveckla detta lite? Vad är "ren" koppar och är den alltså så dyr att det blir svårt för en fabrikant att sätta ett pris under 2000 kr för en meter kabel?

<{POST_SNAPBACK}>


nej det säger jag inte heller utan det är nartuligtvis det hela jobbet på kabeln som tillslut avgör kostnaden ....men tekniken att ha koppar o silver ledare i samma kabel är inte alltid så billig...beroende på vad man tittar på då..
idetta fallet är viabluen ofta likvärdig med T.ex AQ och som bekant vet vi att dom är väldigt dyra kablar " allmänt snack är att det är namnet som är dyrt!" i jämförlse blir viabluen billigare....efter ha testat viabluen och en AQ i detta fallet signal kabel på båda(EJ Blint)...analog RCA dual så gör viabluen samma job som AQ ( för mig bättre tycker jag men det är ju min smak det ) så vad menar jag jo att viabluen med den tekniken den är uppbyggd på och som färdig produkt blir billigare i jämförelse med en AQ..med samma teknik...

Viabluen har dessutom en låsnings hylsa...vilket gör att den inte släpper från kontakten i reciver/spelare.etc... det HADE inte AQ kan jag säga som för övrigt var dyrare dessutom...
vad jag valde är ganska tydligt vid detta laget.

i detta fallet så är Viablue tyska kablar...och priset är nartuligtvis för hela produkten dvs färdigterminerad och på en längd av c:a 1½ meter så ligger priset så här i försäljning iaf...hur vida mycket den kostar i inköp hos tillverkare är en annan sak oxå ..och då är den säkert lite billigare....än ut priset vilket i sig inte är konstigt då denna person ska tjäna något oxå..Sååå med alla ekvationer så blir priset därefter.

Priset på Koppar har förvisso gått up i världen och det har Guld oxå, lika dant med silver.... men hur vida detta påverkar priset på en kabel...och om det gör så är frågan hur mycket ...en fråga som jag inte av förklariga skäl kan svara på ..men jag pratade med min hifi handlare om detta och han säger att visst kan detta med pris på koppar ge effekt på tillverknings industrin eftersom dom som bryter metallen vill ha betalt..men som sagt hur mycket det påverkar priset är annan sak...

//Golfen :)

#117

Postad 20 juli 2007 - 23:33

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Vill dela med mig av vad jag har i kabelväg både signal och H.talar kabel....så här kommer ett litet bild kollageatt titta på och jag ska så bra som möjligt beskriva det ni ser..

FÖRST så vill jag bara säga att allt jag köper idag är hämtat hos Creative Audio....och jag har ett Märke hela systemet idag ..vad gäller kablar....ochd et är för att jag vill ha en likvärdig balans i systemet ...och inte 2 olika kabelar som ger 2 olika resultat...där utav varför jag tjatar om dessa kablar...men oxå för att jag är otroligt nöjd med resultatet desutom och märket är ju inte särkligt etablerat precis...så blir glad när man hittar Hi-end grejer till dessa låga priser..för hi-end är ju inte precis billiga grejer som bekant..

en 30 meter...totalt...så billigt blir det inte ...ville ha viablue men prislappen sticker iväg mot 10.000 och uppåt blir det lite för häftigt, men min hifi gubbe har andra som funkar lika bra till ett väldigt fint pris..dom heter Phonar kabel och är 4,0 kvt kostar 80 kr metern bara ..så det blir 30 meter av den varan i stället.



Edit: stavfel
//Golfen

Redigerat av Unregistered1113, 30 oktober 2007 - 23:53.


#118

Postad 20 juli 2007 - 23:34

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Priset på Koppar har förvisso gått up i världen och det har Guld oxå, lika dant med silver....  men hur vida detta påverkar priset på en kabel...och om det gör så är frågan hur mycket ...en fråga som jag inte av förklariga skäl kan svara på

Ok. Själv känner jag mig ganska säker på att en prishöjning av råvaran inte kan påverka meterpriset så enormt, iom att mängden koppar i en meter kabel inte är mer än något eller ett par hekto, så att en kabel med "ren" koppar måste kosta ett par kkr per meter. Andra tekniska lösningar skulle kunna motivera ett högt pris men det kan lika gärna vara "bra" marknadsföring imho.

Frågan om "ren" koppar kvarstår dock. Finns det någon definition på detta och anses tex Profigolds 99.9997% vara rent?

#119

Postad 20 juli 2007 - 23:34

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

En liten uppgift för den som är intresserad..

Vilka kabeltillverkare jobbar med enkardel ledare ?
( mer än audioquest )

RB

<{POST_SNAPBACK}>

taralabs men den är platt med 2 ledare i varje gummi hölje
och bilderna visar en dyr kabel 760kr metern

<{POST_SNAPBACK}>


Alla TaraLabs kablar över Omni3 har separata isolerade rektangulära ledare i olika konfigurationer. TaraLabs använder koppar med en renhet på 8 decemaler dvs 99.99999999%.

En del av kabeln som det inte har pratats så mycket om här är isoleringen. Den skall enligt exempelvis QED och TaraLabs också påverka ljudet. De påstår att vanlig PVC som exempelvis EKK har som isolering kan ge skuggbilder/fasfel.

Jag har själv inte provat EKK... men har blivit lite nyfiken så jag skall testa det innan jag säger något. Jag har däremot testat FK och det lät riktigt illa...

/PAF

#120

Postad 20 juli 2007 - 23:43

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Det är en högst intressant frågeställning Pefre ..

- Vad är ren koppar ?

Tja om det är 99,96 eller 99,98 % borde ju inte spela någon roll.

Men det är ett argument som man ofta ser ...

Sedan kan vi ju ta alla dessa benämningar på koppar och de
ledare som man använder..

Audioquest har ju olika namn på sin koppar när man kommer
upp i prisklasserna. De har ju tom olika "sorters koppar" i en
o samma kabel. Jag förstår inte vad skillnaden skulle vara eller
vad den står för

Någon här som vet och som kan berätta det för oss eller
någon som kan ta reda på det ?

Frågan är som sagt mycket intressant :)

RB

Redigerat av Unregistered1103, 20 juli 2007 - 23:45.


#121

Postad 20 juli 2007 - 23:54

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Jag kör faktiskt just nu på ett par AQ Clear P som har rent silver i vissa ledare plus koppar i några... låter klart trevligt även om AIR1 som jag hade innan var öppnare.

Det var ett tag sedan jag hade produktutbildning på AQ men jag har för mig att de behandlade kopparen så att kopparen fick längre fibrer av obruten kopparstruktur (atomnivå) detta skulle göra att elektronerna skulle behöva hoppa färre gången och signalen komma mer opåverkad fram. Självklart är denna procedur mer kostsam än att bara valsa ut kopparen till valfri mm storlek och denna bättre koppar blir följdaktligen dyrare.

En annan lite kul detalj på AQ kablarna (vet inte ifall det stämmer längre) är att den svarta plasten innehåller så mycket kol att det blir överledning mellan ledarna (endast - dvs. svart). Vi frågade AQ om de kände till detta och de svarade att det blivit så av en slump men att de tyckte det lät bättre så och behöll denna egenskap.

#122

Postad 20 juli 2007 - 23:56

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Priset på Koppar har förvisso gått up i världen och det har Guld oxå, lika dant med silver....  men hur vida detta påverkar priset på en kabel...och om det gör så är frågan hur mycket ...en fråga som jag inte av förklariga skäl kan svara på

Ok. Själv känner jag mig ganska säker på att en prishöjning av råvaran inte kan påverka meterpriset så enormt, iom att mängden koppar i en meter kabel inte är mer än något eller ett par hekto, så att en kabel med "ren" koppar måste kosta ett par kkr per meter. Andra tekniska lösningar skulle kunna motivera ett högt pris men det kan lika gärna vara "bra" marknadsföring imho.

Frågan om "ren" koppar kvarstår dock. Finns det någon definition på detta och anses tex Profigolds 99.9997% vara rent?

<{POST_SNAPBACK}>


vad jag vet så är det 99.99 % ren koppar...i viabluen iaf...., vad det är i Profigold , techlink, Supra,AQ Taralabs, Avant pro, osv... är ju svårt att svara på och enda info vi skulle kanske få är väl isf den info som kommer från officiella källor....

så jag kan inte svara på hur mycket som är rent i dom andra , men jag har ingen anledning att misstro min hifi handlare som för övrigt är väldigt väl insatt i branchen ..så när jag får reda på att det förhåller sig så att den har ren koppar till 99% eller 100% så utgår jag från det..

hmm..ja visst det är förvisso sant att det rör sig om stora mängder så att det inte skulle röra sig om stora förändringar per meter kabel men om priset blir dyrare så måste ju kostnaden för varje produkt som har koppar i sig på lång sikt oxå påverkas ..för ytterst är det ju så att kostnaden ska ju betalas någonstans och dom som gör det är ju användaren i slutändan...

om priset tillsynes har gått up med T.ex 50 öre så kommer i slut ändan kostnaden att tas ut någostans ...ingen jobbar gratis i denna värld när det gäller sådana saker....som malmbrytning...sen är ju priset på värld markanden beroende av tillgång och efterfrågan och med tanke på hur våran värld ser ut idag så används ju det inte mindre koppar iaf utan mer...då vi har en tredje värld som vill ha samma standard som oss , så tror jag att vi kommer att se ökade världs priser på kablar och annat även i framtiden.

//Golfen

#123

Postad 20 juli 2007 - 23:56

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

En liten uppgift för den som är intresserad..

Vilka kabeltillverkare jobbar med enkardel ledare ?
( mer än audioquest )

RB

<{POST_SNAPBACK}>

taralabs men den är platt med 2 ledare i varje gummi hölje
och bilderna visar en dyr kabel 760kr metern

<{POST_SNAPBACK}>


Alla TaraLabs kablar över Omni3 har separata isolerade rektangulära ledare i olika konfigurationer. TaraLabs använder koppar med en renhet på 8 decemaler dvs 99.99999999%.

En del av kabeln som det inte har pratats så mycket om här är isoleringen. Den skall enligt exempelvis QED och TaraLabs också påverka ljudet. De påstår att vanlig PVC som exempelvis EKK har som isolering kan ge skuggbilder/fasfel.

Jag har själv inte provat EKK... men har blivit lite nyfiken så jag skall testa det innan jag säger något. Jag har däremot testat FK och det lät riktigt illa...

/PAF

<{POST_SNAPBACK}>

taran är inte så ren har en bit som har ärglat riktigt bra på ett år
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koppar

Redigerat av Unregistered1022, 20 juli 2007 - 23:58.


#124

Postad 21 juli 2007 - 00:05

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Jag är inte expert på metaller men om inte TaraLabs blåljuger så har alla deras kablar från KlaraPS till The Zero samma koppar med åtta decemalers renhet. Det som orsakar oxidation är inte syret i kabeln utan syret som tillförs kabeln utifrån. Det är därför man alltid skall skala om en kabel ifall man kopplar om.

Det är också anledningen till att använda kontaker eftersom de är guldpläterade så minskar oxidation vid kontaktytan mellan kabel och förstärkare/högtalare. Även om kontakten blir bättre vid endast skalad kabel... men då måste den vara färskt skalad varje gång man kopplar om samt att man efterdrar kabeln flera gånger eftersom koppar sätter sig.

Lite trött ifall det blev luddigt... :)

#125

Postad 21 juli 2007 - 00:10

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

taran är inte så ren har en bit som har ärglat riktigt bra på ett år

<{POST_SNAPBACK}>


Men det gör väl koppar som kommer i kontakt med luft :)

Nu vet jag inte om det bara gäller "inte ren koppar" men jag har
för mig att det är så ...

RB

#126

Postad 21 juli 2007 - 00:18

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

taran är inte så ren har en bit som har ärglat riktigt bra på ett år

<{POST_SNAPBACK}>


Men det gör väl koppar som kommer i kontakt med luft :)

Nu vet jag inte om det bara gäller "inte ren koppar" men jag har
för mig att det är så ...

RB

<{POST_SNAPBACK}>

desto mera föroreningar som finns i kopparn så på skyndar den nerbrytningen av kopparn
så ju lägre renhet den har desto fortare blir den anfrätt.
men även ekk ligger på 99.99% i renhet

#127

Postad 21 juli 2007 - 00:19

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

så jag kan inte svara på hur mycket som är rent i dom andra , men jag har ingen anledning att misstro min hifi handlare som för övrigt är väldigt väl insatt i branchen ..så när jag får reda på att det förhåller sig så att den har ren koppar till 99% eller 100% så utgår jag från det..

Om han säger att det är 99%-någonting så stämmer säkert detta men frågan som jag tycker är intressant och som jag då ställer mig är om det är mer eller mindre än i tex billigare, och om det har någon betydelse . Speciellt om det skulle påverka priset.

om priset blir dyrare så måste ju kostnaden för varje produkt som har koppar i sig på lång sikt oxå påverkas ..för ytterst är det ju så att kostnaden ska ju betalas någonstans och dom som gör det är ju användaren i slutändan...

Visst, men man måste väl ändå ta hänsyn till mängden? Om kopparn går upp 100 kr/kg (har ingen koll på kopparpriset men misstänker att det är en astronomiskt prishöjning?) så innebär det ändå inte mer än att tillverkaren måste höja priset med mer än 30 kr/m om vi säger att en meter kabel väger tre hekto.

Det är därför jag har väldigt svårt att tro att råvarupriset överhuvudtaget berättigar ett pris på ett par tusen kronor per meter hos en kabel. Om det finns andra saker som berättigar ett sådant pris får var och en spekulera i.

#128

Postad 21 juli 2007 - 01:03

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Vi kan väl konstatera att koppar kostar x kr och det påverkar priset på kabeln med x kr

Resten av priset på kabeln beror på andra faktorer som vi skall diskutera här..

dvs .. nu lämnar vi att det är "vanlig koppar" som gör att en kabel kostar mer
än tex EkK. För det är det så klart inte. Inget vi behöver forska vidare i, eller hur :)

RB

Redigerat av Unregistered1103, 21 juli 2007 - 01:04.


#129

Postad 21 juli 2007 - 01:16

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Om han säger att det är 99%-någonting så stämmer säkert detta men frågan som jag tycker är intressant och som jag då ställer mig är om det är mer eller mindre än i tex billigare, och om det har någon betydelse . Speciellt om det skulle påverka priset.

ja jag för står vad du menar , om den billigare har ren koppar varför är den andra dyrare?..som jag sa så är det ju inte bara KAbelns Koppar kvallietet och renhet som styr priset, jag trodde att det framgick tidigare i inlägg, " jag sa att den totala kostnaden för produkten avgör priset" jag utgår från råvara till tillverkning...vilket är logiskt ...och Viabluen är som sagt dyrare i tillverkning än del andra, och tittar du på kabeln så är det en väldig fin kvallietets kabel som är rellativt okänd här i sverige...och som synes så finns den aldrig med i tester. eller tidningar heller , så många känner inte till den ännu tyvärr...så är detta mycket kvallietet för "som jag tycker" billigt pris per meter trots allt , för vi pratar ju om en kabel som befinner sig i Hi-end segmentet...och som bekant så är dessa grejer lite dyrare ....du skulle kanske ställa dig frågan om du själv skulle kunna tänka dej att testa en sådan kabel och säga vad du tycker själv? ..skulle vara intressant att få veta vad du tycker i sammahanget..

inte mer än att tillverkaren måste höja priset med mer än 30 kr/m om vi säger att en meter kabel väger tre hekto.

kan säga så här att om du håller i en viablue kabel så väger den mer än 3 hekto....det är väldigt stora kablar detta och tunga ...som sagt så tro jag att du skulle själv stifta bekantskap med en sådan och med en open mind lyssna och höra själv vad DU tycker oxå..
Jag kan försöka att ta reda på hur mycket koppar som används i kabeln och hur den är i renhet..så får vi se vad för siffror som kommer fram..

ja mängd är ju viktigt för efterfrågan och tillgång är ju ett styrmedel för marknaden att sätta ett pris efter..precis som olja ,den stora skillnaden är att ädelmetallernas pris är stabilt och tappar inte heller värde utan har snarare gått upp hela tiden, så dyrare blir det allt efter tiden går.
Att priset på kopparen skulle motivera 2000kr för kabeln har jag inte sagt heller...jag sa" att den har både Koppar och silver ledare i samma kabel" och den tekniken är lite dyrare, ?så varför du försöker att få det att framstå som att detta vore den enda anledningen till priset ..är märklig tanke komma från dej Pefre :) ..tämligen självklart att priset sätts efter en färdig produkt.. och inte bara kopparna i den... jag sa vad den innehöll och angav ett pris som är åtminstånde lägre än AQ t.ex med samma användnings område och denna kabel ligger i Hi-end segmentet..dessutom.. så av den anledningen så utryckte jag att det är en billig kabel sett till teknik och andvändning...och då ska du bara jämföra i hi-end segmenten isf.

//Golfen

#130

Postad 21 juli 2007 - 01:18

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Nej verkligen inte ..RB håller med dej till fullo....detta var ganska så mycket OT ..sorry...

//Golfen

#131

Postad 21 juli 2007 - 02:13

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

kan säga så här att om du håller i en viablue kabel så väger den mer än 3 hekto....det är väldigt stora kablar detta och tunga ...som sagt så tro jag att du skulle själv stifta bekantskap med en sådan och med en open mind lyssna och höra själv vad DU tycker oxå..

Nu pratar jag per meter och om den så skulle väga tre kg /m så är det oerhört långt till 2000 kr om råvaran skulle ha betydelse för priset. Skulle gärna lyssna och då med open mind och closed eyes i jmf. :lol:
Edit: Kollade kopparpriset och det ligger på ca 75 kr/kg.

Att priset på kopparen skulle motivera 2000kr för kabeln har jag inte sagt heller...jag sa" att den har både Koppar och silver ledare i samma kabel" och den tekniken är lite dyrare,  ?så varför du försöker att få det att framstå som att detta vore den enda anledningen till priset ..är märklig tanke komma från dej Pefre :)

Försöker inte få det att framstå som att du menade att det var den enda anledningen till det höga priset. Däremot så såg det ut som att du menade att det hade stor påverkan på det då du skrev... "kan säga att detta med både ren koppar och silver ledare i Viablue finns redan vis 2000kr gränsen".
Det var ditt inlägg som kan tydas till att kabeln var prisvärd pga materialet då du skrev att ren koppar och silver finns redan vid 2000 kr. Nu vet jag att du inte menade så.

Att denna materialdiskussion skulle vara OT stämmer inte. Så här står det i första inlägget:

"Du är välkommen att diskutera vilken högtalarkabel du vill.
Ljud - Konstruktion - Material"

"§ Skillnad mellan en och flera kardeler"

Silverplätterade eller ren koppar"

"§ Eller kablar med olika ledare för olika register."

Redigerat av Unregistered1013, 21 juli 2007 - 08:35.


#132

Postad 21 juli 2007 - 02:25

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Tanken var inte "så som du vill tolka den"

Läs reglerna 3:3 och 7:7
Speciellt texten
"att göra sig lustig över det ämne som tråden diskuterar eller de medlemmar som deltar eller inlägg vars syfte verkar vara, eller som riskerar, att förstöra/förvärra stämningen i tråden."

Skulle gärna lyssna och då med open mind och closed eyes i jmf. :lol:

<{POST_SNAPBACK}>


Vi nämner inte ens ordet i denna tråden :)

Då lämnar vi det och det som blivit skrivet ovan, får vara svaret
på just den frågeställningen vad gäller "priset på koppar" vilket
inte var meningen med att vi skulle diskutera när det gäller "material"
Vi alla har förstått det nu ... eller hur :lol:

RB

Redigerat av Unregistered1103, 21 juli 2007 - 03:16.


#133

Postad 21 juli 2007 - 15:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Då var det dags för en liten summering av mina erfarenheter denna vecka

För det första, blir det inga spadar på kabeln. Har kommit fram till att de
skruvbananer jag har klämmer fast kabeln längst nere i bananen med störst
yta och med hjälp av tång så är de så pressade som det kan bli.
Bäst är ju när kabeln har direktkontakt. så vi håller det där.

Jag har testat runt med kablarna igen

1. QED Silverpletterad
2. EKK 1,5
3. AQ Typ 8

Alla Bi-Wire

Det är solklart att QED inte kan matcha de andra två.
Skillnaden mellan EKK och AQ är inte jättestor men skillnaden är klart hörbar.

För det första så hörs röster och "filande på strängarna" mycket tydligare och
man kommer på att höra ljud som man inte hört innan. Diskanten är lika len
o fin med vilken som men upplösningen är bättre med AQ.

Den aboluta skillnaden finner man i basen som blir som den skall vara.
Precis, rapp och utan "eko fladder" Den ligger på tungan som den bästa
Rioja och har en lätt sälta med mycket vanilj :lol: Precis om man tar en
liten bit Agur på ett kex men havssalt precis innan man läppjar på vinet.

Kan uppleva en lite bättre spridning av ljudet i rummet och detta beror
förmodligen på den upplösning som AQ ger.

Nu är det viktigt att tänka.. Är det kabeln som ger,, eller är det kabeln
som tillåter ljudet att nå fram. Jag tror klart på det sistnämnda.
AQ Typ 8 är inget filter och hittar inte på något med ljudet.
Den förmedlar klart det som finns på skivan och det ljud som
min stärkare vill ge.

Prisvärd ?

Helt klart .. Snyggt förpackad i sin isolering och strumpa är det bara att
köpa en stump med krympslang på Elfa och vanliga bananer eller spadar.
BiWire eller Singelwire spelar nog ingen roll för de flesta. Mina högtalare
vill ha BiWire, det är de tillverkade för och jag kör så.

Fråga gärna vidare .. jag skall försöka ge svar, även om det är svårt
att sätta ord på lyssningsintryck :)

RB

Redigerat av Unregistered1103, 21 juli 2007 - 15:32.


#134

Postad 21 juli 2007 - 16:21

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Appropå spadar till kontakter...så tycker jag att banankontakt är det bästa vid recivern/stärkaren så kablarna kommer ut från stärkaren lite ....sedan så kan man variera sig vad man vill anända vid högtalare.., har själv provat flexi pinns, banan. spade.. och vid centern så blev det flexi pinns medand det har blivigt banankontakter på frontar o sub....

detta har fungerat bra för mej iaf....spadar vid stärkaren? nej jag tycker det blir samma sak som att skala av kabeln och tvinna tråden och sätta dit den i det lilla hållet och sedan skruva åt...plottrigt och trångt ,
använder man riktiga bananer och med riktig strumpa så blir det snyggare och bättre ...
eller så köper man färdig terminerad kabel som jag gör , men det är klart att då kostar det oxå...och framför allt när ett märke är ovanligt så blir det inte heller biligare......

men det är ju en del av tjusningen med kablar att prova något nytt...och testa sig fram till vad man själv vill ha hemma... :)

//Golfen :lol:

#135

Postad 21 juli 2007 - 16:27

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Tror nog att du har rätt i vad du skriver Golf :)

RB

#136

Postad 22 juli 2007 - 07:12

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Först så får jag börja med att nämna att det hela med materielet faktsitk varit intressant läsning för mig som inte hunnit delta för mycket i diskussionen..

Kan lugnt säga att denna diskussion/tråd har fått mig att tänka om väldigt mycket vad det gäller mitt nästa kabel köp.

Som ni säger så kostar ju kopparn knappast mer i en dyr kabel, utan allt jobb runt om kring. Och vad tjänar sedan butikerna på att sälja kablarna?
Känns som att även där kan vara ett rätt bra pålägg på priset.

Sen RB. Helt underbar summering av ditt kabeltest. :)

Rätt intressant att du i din slutsats och faktiskt väldigt fort in i ditt test ansåg att EKKn var bättre än QEDs kabel.
Du ska inte testa en ren koppar kabel från QED bara för att testa?
Hade nämligen varit intressant och veta om det är silverplatteringen som förstör det hela. :(

Vad har du för planer att testa nu efter detta??

Sen får jag avsluta med en önskan som jag vet ni knappats kommer uppfylla.. Men måste ni skriva så mycket? Jag som nu lever utan dator i iaf 1vecka till får ju läsa genom en hel sida för att hinna ifatt var gång jag lyckas ta mig in på jobbets dator.. :huh:

#137

Postad 22 juli 2007 - 08:33

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Sen får jag avsluta med en önskan som jag vet ni knappats kommer uppfylla.. Men måste ni skriva så mycket? Jag som nu lever utan dator i iaf 1vecka till får ju läsa genom en hel sida för att hinna ifatt var gång jag lyckas ta mig in på jobbets dator..  :(

:) Din önskan kommer tyvärr inte att uppfyllas. Det enda skulle väl vara om man kunde lägga till ytterligare regelbegränsningar i första inlägget med att man tex bara får skriva ett inlägg i veckan annars blir det raderat (kanske automatiskt). :huh:

Först så får jag börja med att nämna att det hela med materielet faktsitk varit intressant läsning för mig som inte hunnit delta för mycket i diskussionen..

Angående koppar så såg du kanske länken till wikipedia tidigare. Där står det att redan råkoppar är ren till 98-99%. Ytterligare process och den är ren till nästan 100%. Frågan man sedan kan ställa sig är om det verkligen finns mer att göra om man kommit upp i tex 99,9997 % eller om det är osaklig marknansdföring från tex vissa kabeltillverkarna. Inte lätt att veta...

Redigerat av Unregistered1013, 22 juli 2007 - 08:34.


#138

Postad 22 juli 2007 - 09:28

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Rallyballe, tack för dina lyssningsintryck av EKK v AQ Type 8.

När jag testade samma kablar utföll testet tll EKKs fördel. Ljudet var öppnare, klarare och mer detaljrikt med EKK. AQ gav ett lite dämpat och platt ljud utan samma dynamik som EKK hade i basen och diskanten. EKK var dock aningens "råare".

Det finns naturligtvis stora skillnader mellan våra lyssningsmiljöer. Dessutom använde jag en färdigterminerad Type 8 som kom i kartong med silverbananer i båda ändarna. Eftersom du kör båda oterminerade så kanske du får en rättvisare jämförelse.

Mina högtalare (silkdome) är också lite avrundade i diskanten jämfört med dina (banddiskant) så det kan medföra en viss skillnad.

Intressant, och det understryker det vi alla vettiga brukar säga: man ska lyssna hemma med sin anläggning och med sina preferenser påkopplade. Då blir det rätt.

#139

Postad 22 juli 2007 - 10:21

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
när det gäller dyrkablar så ger jag mig f## på att dom går att få tag i som oem aq till ex den tillverkas i kina och då måste den fabriken släppa en kabel som är uppbyggd på exakt samma sätt .

#140

Postad 22 juli 2007 - 10:39

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Oem-tillverkning behöver kanske inte alltid innebära att produkten är helt identisk. De bygger nog ibland med olika instruktioner, specifika krav mm från resp märke. Att det däremot existerar identiska tvillingar och tom är ganska vanligt gällande vissa produkter är det nog ingen som säger emot.

Var väl någon som visade en bild på en scart från Thule för ett tag sedan. Såg iaf identiskt lik ut den billiga Clicktronicvarianten utanpå.

#141

Postad 22 juli 2007 - 11:24

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Uppföljning på projektet:

EKK 10 meter 4*1.5mm
98:- | Biltema (finns lite billigare på Kjelloco)

Löd stativ
37:- | Biltema (Nästan värdelös eftersom EKK kabeln är för tung och styv för att hållas fast av något så klent)

Banankontakter
25:- / 2st | Biltema (Behövs 1 paket per kabel vid bi wire och 2 paket per kabel vid bi amp.)

Lödtråd Flussfylld
69:- | Biltema

Värmepistol
98:- | Clasohlson

Krympslang Röd
39:- | Kjelloco (behövs 1 paket per kabel då det endast finns 10 av rätt storlek i varje paket. Går åt 4 i varje ände.)

Krympslang Svart
39:- | Kjelloco (behövs 1 paket per kabel då det endast finns 10 av rätt storlek i varje paket. Går åt 4 i varje ände.)

Supra Nylonfläta 10 Kit
164:- | Hembiobutiken (Passar perfekt till Biltemas EKK kabel då diametern är precis lagom.)

Dali spadar (behövs 1 paket per kabel.)
89:- / 4st | Hifiklubben


För 3 kablar (center och frontar) blir detta lite drygt 1100:-
Klart mer än jag hade räknat med men det var ganska roligt och lärorikt projekt.

Lärdomar inför framtida kabel projekt och råd till er som skall göra något sånt här:

1. Tänk igenom vilken ordning ni trär på krympslangarna innan ni klämmer/lödar fast temineringarna. Annars blir det svårt : )

2. Trä på nylonstrumpan på kabeln först av allt, det är ett **** att få på den efter du börjat skala kabeln.

3. Värmen från lödkolven kommer krympa krympslangar i närheten.

4. Massiv kopparledning kan knäckas ganska lätt så håll inte på och böj enskilda ledare en massa fram och tillbaka.

5. När ni skalar av dom yttersta 2 lagren av den tjocka EKK kabeln så var väldigt försiktig att inte komma in till dom 4 innersta ledarna då det lätt blir ett hack i dessa vilket gör att dom lättare kan knäckas senare. Det kan ju även bli kortslutning och onödig oxidation om man gör ett hack in till kopparn. Jag tyckte det funkade bäst att göra en skåra runt kabeln och sedan försiktigt knäcka av dom yttersta höljena genom att böja kabeln fram och tillbaka.

6. Dali spadar är inget Hifiklubben normalt har på lager så beställ i förväg samtidigt som ni beställer nylonstrumpa.

7. Svarta krympslangen från Kjelloco är mycket snyggare än den sjukligt gråa som följer med i supras nylon kit.

Återkommer med lite bilder under dagen.

#142

Postad 22 juli 2007 - 11:40

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Uppföljning på projektet:

EKK 10 meter 4*1.5mm
98:- | Biltema (finns lite billigare på Kjelloco)

Löd stativ
37:- | Biltema (Nästan värdelös eftersom EKK kabeln är för tung och styv för att hållas fast av något så klent)

Banankontakter
25:- / 2st | Biltema (Behövs 1 paket per kabel vid bi wire och 2 paket per kabel vid bi amp.)

Lödtråd Flussfylld
69:- | Biltema

Värmepistol
98:- | Clasohlson

Krympslang Röd
39:- | Kjelloco (behövs 1 paket per kabel då det endast finns 10 av rätt storlek i varje paket. Går åt 4 i varje ände.)

Krympslang Svart
39:- | Kjelloco (behövs 1 paket per kabel då det endast finns 10 av rätt storlek i varje paket. Går åt 4 i varje ände.)

Supra Nylonfläta 10 Kit
164:- | Hembiobutiken (Passar perfekt till Biltemas EKK kabel då diametern är precis lagom.)

Dali spadar (behövs 1 paket per kabel.)
89:- / 4st | Hifiklubben


För 3 kablar (center och frontar) blir detta lite drygt 1100:-
Klart mer än jag hade räknat med men det var ganska roligt och lärorikt projekt.

Lärdomar inför framtida kabel projekt och råd till er som skall göra något sånt här:

1. Tänk igenom vilken ordning ni trär på krympslangarna innan ni klämmer/lödar fast temineringarna. Annars blir det svårt : )

2. Trä på nylonstrumpan på kabeln först av allt, det är ett **** att få på den efter du börjat skala kabeln.

3. Värmen från lödkolven kommer krympa krympslangar i närheten.

4. Massiv kopparledning kan knäckas ganska lätt så håll inte på och böj enskilda ledare en massa fram och tillbaka.

5. När ni skalar av dom yttersta 2 lagren av den tjocka EKK kabeln så var väldigt försiktig att inte komma in till dom 4 innersta ledarna då det lätt blir ett hack i dessa vilket gör att dom lättare kan knäckas senare. Det kan ju även bli kortslutning och onödig oxidation om man gör ett hack in till kopparn. Jag tyckte det funkade bäst att göra en skåra runt kabeln och sedan försiktigt knäcka av dom yttersta höljena genom att böja kabeln fram och tillbaka.

6. Dali spadar är inget Hifiklubben normalt har på lager så beställ i förväg samtidigt som ni beställer nylonstrumpa.

7. Svarta krympslangen från Kjelloco är mycket snyggare än den sjukligt gråa som följer med i supras nylon kit.

Återkommer med lite bilder under dagen.

<{POST_SNAPBACK}>

finns snabb guide här
https://www.minhembi...howtopic=162420

#143

Postad 22 juli 2007 - 11:55

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Tja!!

Tänkte ta och ge min syn på det hela då det gäller kablar.

Just idag kör jag med Ringledare från Clas Ohlson (29kr för 10m) funkar helt okej

Har även använt mig av supra och viablue sc-4 biwire,fadelart, xindak fs-1 samt även Signal Cable silver resolution. Den bästa av dem var helt klart fadelart.

Här nedan ska jag försöka ge er en bild av vad jag har upplevt med olika kablar.

Första kabeln jag ägde var supra ply 3.4/s vilket var en kabel som jag aldrig riktigt kom överens med, jag anser den spela allt för hårt och skrikigt för att kunna bli njutbar. ljudet blev platt och livlöst med denna kabel. Så efter denna bytta jag till xindak fs-1 här blev det förbättringar i form av lenare ljud, bättre instrument placering och mer detaljer, men fortfarande var det nått som inte stämde.
v
Sen fick jag nys om Signal Cable silver resolution då många på hififorum körde med dessa och var riktigt nöjd. Det alla sa då var att du måste köra med hela setupen silver res för att de ska bli riktig synergi, det gjorde inte jag och kanske därför resultatet uteblev. Dessa spelade väldigt spretigt men helt okej basåtergivning men de va även här ingen fullträff.

Efter dessa testade jag fadelart och nu blev det riktigt roligt, iofs de dyraste kablarna också gick väll lös på ca 12-13000 om jag inte minns fel, men här fanns allt homogent, spelglädje inget som stack ut utan det var bara musik förmedling på högnivå, så fjäderlätt och sömnlöst har jag inte varit med om i mitt system tidigare. tyvärr så var kablarna på tok för dyra just då så det var bara att lämna tillbaka dem. men det var en kul upplevelse.

Nästa kabel på tur blev viablue och här har vi riktigt bra kablar, påminner lite om fadelart men något snäpp under i upplösning osv.

Men jämför pris/prestanda så är det i detta fall solklar seger för viablue. Ljudet som kommer ut är väldigt lättlyssnat, bra instrument placeringar och lljudbilden sitter som en smäck. Visst man skulle ju gärna vilja ha det lilla extra som fadelart hade men då måste man vara beredd att lägga ut en hel del mer och det anser jag inte vara värt det för mig iaf.

jag körde ett tag med både signal och högtalar kabel från viablue, men sen dök de upp en sak som gjorde att ja fick lov att sälja högtalarkabeln så då slog jag till på ringledare från clas ohlson istället, då jag hört gott om dessa.

Än idag kör jag med dessa, men snart blir att investera i viablue igen :(

Ringledaren har lite spretigare ljud och inte samma tyngd i ljudet som jag fått med viablue, den rockar helt enkelt inte lika bra. men för de 29kr den kostar så finns det inte bättre kabel för pengarna.


Har ni några funderingar så hör av er.

#144

Postad 22 juli 2007 - 12:22

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Här kommer lite bilder på resultatet av den första klara kabeln.
Den är nu terminerad för bi wire då jag väntar på nya stärkaren då det blir bi amp, så det är förberett för 2 till bananer på stärkarsidan.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  diy1.jpg   139,63K   47 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  diy2.jpg   196,14K   42 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  diy3.jpg   170,47K   37 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  diy4.jpg   216,26K   41 Antal nerladdningar


#145

Postad 22 juli 2007 - 12:38

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Tja!!

Nästa kabel på tur blev viablue och här har vi riktigt bra kablar, påminner lite om fadelart men något snäpp under i upplösning osv.

Men jämför pris/prestanda så är det i detta fall solklar seger för viablue. Ljudet som kommer ut är väldigt lättlyssnat, bra instrument placeringar och lljudbilden sitter som en smäck. Visst man skulle ju gärna vilja ha det lilla extra som fadelart hade men då måste man vara beredd att lägga ut en hel del mer och det anser jag inte vara värt det för mig iaf.

jag körde ett tag med både signal och högtalar kabel från viablue, men sen dök de upp en sak som gjorde att ja fick lov att sälja högtalarkabeln så då slog jag till på ringledare från clas ohlson istället, då jag hört gott om dessa.

Än idag kör jag med dessa, men snart blir att investera i viablue igen :(

Ringledaren har lite spretigare ljud och inte samma tyngd i ljudet som jag fått med viablue, den rockar helt enkelt inte lika bra. men för de 29kr den kostar så finns det inte bättre kabel för pengarna.


Har ni några funderingar så hör av er.

<{POST_SNAPBACK}>


Hej ..

Ja jag kan bara instämma i din beskrivning...av kablarna...och upplevelsen..., Viabluen presterar otroligt mycket mer än man tror först men efter ha haft detta nu ett tag så kan jag inte tänka mej något annat...och som sagt så ligger dom nästan i fadel art nivån ..men som du säger det är en helt annan nivå prismässigt oxå...

så alla ni som vill ha en mycket fin kabel till det låga priset den betingar...men till kvalliten av kablar i pris nivån 13.000 och uppåt...ska kanske ta sig en rejäll funderare på att testa och lyssna själv...det kanske blir en väldigt intressant upplevelse..

//Golfen

#146

Postad 22 juli 2007 - 13:06

Unregistered45ba0fab
  • Unregistered45ba0fab
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej på er alla, vad roligt att läsa en så seriös kabeltråd, jag hittade först idag hit till denna sida.
RB var ju nyfiken på materialsammansättningen i högtalarkablar, jag tänkte att jag skulle försöka förklara lite om ViaBlues uppbyggnad ( för SC-4 )!

Bifogad fil  cable_sc4.jpg   13,64K   0 Antal nerladdningar

Kabeln har försilvrade kardeler för mellan och diskantområdet och förtennade kardeler för att få mera "tryck" i basen. Kablarna är sedan krimpade med förgyllda OFC-koppar hylsor för den bästa kontakten med ev. bananer eller gafflar. Genom att man pressar på "hylsorna" kommer nästan ingen luft åt kabeltermineringen ( oxidation m.m. ) därför väljer man då en "förgylld kopparhylsa".
Kabeln består av 4 st 4 mm2 kablar som är "bundlade" i 7 grupper. Totalt 896 trådar
Rent tekniskt består då kabeln av 4x4 mm2 trådar (där varje tråd har 224 x 0.15 mm)
Induktivität: 0,63 µH / m, försilvrad: 4.4 mOhm / m, förtennad: 4.6 mOhm / m

Bifogad fil  sc4_biwire.jpg   55,62K   0 Antal nerladdningar

Här terminerad med "Rörbananer"

Mvh
Wolfgang

Redigerat av Unregistered45ba0fab, 22 juli 2007 - 13:07.


#147

Postad 22 juli 2007 - 13:18

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Tack för den beskrivningen ...det hjälpte även mig ...och kanske förklarar priset för en del medlemar som inte fattar något...

Tack för denna förklaring ...Creative audio ....kanon grejer är det och mer blir det ....helt klart...

mvh Golfen :(

#148

Postad 22 juli 2007 - 13:33

Unregistered45ba0fab
  • Unregistered45ba0fab
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Golfen, det dyraste på kabeln är nog termineringen .....
12 rörbananer kostar ca 1200:- + avslutningar m.m (krimphylsor + arbete).

Om ni har frågor beträffande material o.s.v är ni hjärtligt välkomna så skall jag försöka förklara!

Mvh
Wolfgang

#149

Postad 22 juli 2007 - 13:36

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Golfen, det dyraste på kabeln är nog termineringen .....
12 rörbananer kostar ca 1200:- + avslutningar m.m (krimphylsor + arbete).

Om ni har frågor beträffande material o.s.v är ni hjärtligt välkomna så skall jag försöka förklara!

Mvh
Wolfgang

<{POST_SNAPBACK}>

mätvärdena på kabeln avser det inte per km kabel

#150

Postad 22 juli 2007 - 13:45

Unregistered45ba0fab
  • Unregistered45ba0fab
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
X-12 då får jag räkna om dom ( det står ju megaOhm ) så de e per meter!

:( :huh: Wolfgang

Pefre:
Jovist kan man hålla nere kostnader med att "greja" själv ..... har du försökt att "pilla" in 896 0,15 mm trådar i ett 4 mm hål? Du kan även få kabeln som "lösmeter" och utan skärmstrumpa!

Ljudkvaliten kan ju bli lidande oxå, många kan ju tyvärr inte terminera själv (risk för kostrslutning när kardelerna plötsligt spretar åt alla håll :) ) Och tyvärr finns det många "bananer" som man inte skulle använda i HIFI sammanhang. Fanns exempel på sådanna bananas tidigare i tråden.

:D Wolfgang

Edit: inlägg till Pefre

Redigerat av Unregistered45ba0fab, 22 juli 2007 - 13:53.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.