Musik som låter bra. vad är erat bidrag?
Postad 01 February 2003 - 20:39
Postad 05 February 2003 - 20:23
låter sanslöst bra, men kräver rätt så mycket av anläggningen.. nummer ett i min samling när det gäller demos.. har inte hört maken till produktion på CD innan.
Dire Straits funkar alltid, Lisa Ekdahl och Sofie Zelmani likaså.. en annan favorit är eric clapton - chronicles.. skönt mixad med strålande ljudkvalité..
Fourplay är en annan grupp som man bör lyssna på, om man gillar jazz.
sade - lovers rock
kari bremnes - svarte bjorn (om man gillar norska [
Postad 07 February 2003 - 13:53
Fick höra den förra veckan... Inte alls otrevlig.
Jag som tycker mig kunna lite om musik, försåt inte hur man kan få "liv" i Lisa Ekdahls tråkiga röst.
Postad 08 February 2003 - 09:39
http://www.chesky.co...0271&category=1
Postad 10 February 2003 - 13:58
Tackar i förväg
Postad 10 February 2003 - 14:35
Sole - "Selling live water"
Avantgarde hiphop/emorap när den är som allra allra bäst!
Postad 13 February 2003 - 21:48
Six Feet Under har även dom ett jävligt coolt sound, favvo med dom är Maximum Violence.
Vapen Och Ammunition med Kent. Fantastiskt ljud, mycket bra platta.
Alla kents plattor är bra.
Domination med Morbid Angel har ett helt suveränt ljud!
Ray Of Light med Madonna, coooolt...
Sen, vem fan är det som bestämmer om en platta har bra ljud? Hur kommer det sig att ´käng-punkarna´ envisas med att låta som om dom kört dat-bandet i brödrosten? Bara ljudkvaliten matchar musikens filosofi så är väl målet uppnått?
OM det ändå vore så enkelt... För mig är bra ljud att musiken så att säga tar ett steg fram och möter en, eller slår en i ansiktet om det är Slayer man lyssnar på.
Men för att göra valet enkelt: gå in på http://www.chestud.c...rs.se/~k01beer/ och ladda ner lite grindcore ifrån mitt eget band..
Postad 13 February 2003 - 22:27
Varför lägger folk ner mer än 300 på en Stereo anläggning ? och varför använder inte alla mp3spelare?
JO... Folk vill att röster och intrument skall låta så lika verkligenheten (live) som möjligt.
Förstå mig rätt, även om skinnpjäxorna vill ha ljudet som när de har grillat DATbanden i brödrosten.
Det finns mer i musken, än bara tyngd från dubbla bastrummor.
Postad 13 February 2003 - 23:58
Riktigt grymt gitarrspel, underbart akoustiskt ljud!
Postad 14 February 2003 - 13:56
Depeche, Dire Straits, Air...
och AC/DC!
Postad 14 February 2003 - 16:01
Postad 14 February 2003 - 17:22
Front Line Assembly. Bra kvalité på inspelningarna, riktigt skön experimentell synthmusik.
Sarah Brigthman. In en bra anläggning kan hennes skivor orsaka frossbrytningar(i en positiv bemärkelse alltså).
Genesis. Bör höras på vinyl, härlig kvalité.
Postad 17 February 2003 - 08:14
Mycket trevlig platta med bra ljud
Postad 17 February 2003 - 17:31
Och måste instämma med tidigare att.. faan.. va det låter grymmt tight , rent och gungande.
Lyssna på "Here to stay" dra upp volymen rejält och bara Njut. Fan. inte något som låter fel.
Postad 17 February 2003 - 18:08
Postad 18 February 2003 - 17:06
Lyssnar helst på hårdrock/progmetall som:
Kamelot
Pain Of Salvation
Dream Theater (dessa är ju perfektionister när det gäller ljudkvalité)
Andra väljudande skivor är ju t,ex:
Kent-Vapen & ammo...
Björk-Debut ("I Play Dead" är kanon..)
SEAL -
Mezzoforte (Islänningar som spelar fusion/funk..)
Yello...
/Danne..
Postad 19 February 2003 - 10:44
Ligger på GRP som ofta har en schysst ljudkvalitet, men denna är i särklass.
Diana Krall är också bra om man vill lyssna på akustisk jazz med sång och piano. Skivan "all for you" som är en hyllning till Nat King Cole är med trio Piano, Gitarr och Ståbas samt sång från Diana. Fantastisk röstinspelning.
Michael Franks "Dragonfly Summer" är också en höjdare både inspelningstekniskt och musikalisk.
Tack för mig!
/Shaft
PS Håller med om Mezzoforte och Yello även om Yoellos bra skivor är lite gamla nu. Lite för ljusa - lite för litet bas ;-)
PPS Steely Dans "Two against nature" är också mycket bra samt Donald Fagens "The Nightfly" som nog är världens bästa skiva musikaliskt!
Postad 28 February 2003 - 00:25
Postad 03 March 2003 - 13:37
Postad 03 March 2003 - 14:32
Undrar om någon har ett tips på en skiva med mycket akustiskgitarr. Vill att både musiken och ljudet är mycket bra. Om musiken är bra är iofs en smaksak, men tips på akustiska skivor med fint ljud någon?
Tidiga skivor med Keb Mo och eric Bibb. (se tidigare i denna tråd.)
Postad 04 March 2003 - 00:32
Postad 10 April 2003 - 00:25
Solomon Burke Dont give up on me
släpptes visserligen förra året men e sjukt bra, en av soulens mästare sjunger nyskrivna låtar av världens bästa låtskrivare bla Tom Waits,Van morrison,Dan Penn,Bob Dylan och Elvis Costello mm Sjuuuuukt bra produktion också
Sigur Ròs med skivan ”( )”
skivan heter ingenting, låtarna har inga namn men musiken talar för sig själv. Otroligt vacker skiva och grymt avslappnande.
Postad 10 April 2003 - 08:33
Postad 10 April 2003 - 10:46
AC/DC- Live (No comments!)
Queen - greatest hits II (Bättre ljud än greatest hits)
Simple minds - glittering prize (Skön pop/rock speciellt låten "see the lights" är helt underbar)
Postad 10 April 2003 - 12:18
En liten jazzpärla, lite lugn stil men med en enorm känsla.
Postad 12 April 2003 - 03:49
Monster Magnet - Powertrip, frontmannen är en riktig gitarrljudsfanatiker och kvaliten är hög på både musik och ljud.
I julas var jag på Lasses Hifi i Falun och provlyssnade högtalare. Just då hade han även Infinitys värstingar Prelude hemma, och jag lyssnade bla på AC/DC genom dem.
Det var helt klart det tyngsta ljud jag nånsin hört. Snacka om "stampa takten-faktor".
Postad 31 May 2003 - 22:03
Postad 02 June 2003 - 23:28
Postad 06 June 2003 - 00:39
Det senaste som låtere bra tycker jag är White stripes, annars är det inte mycket musik som görs idag som låter bra.
Postad 09 June 2003 - 02:00
Nun permanent (speciellt laten Girls, grym bas) med Leather Nun (1991)
Skiva som later daligt:
St Anger med Metallica (2003)
Är det mitt ex som är kass eller är det jävligt platt ljudbild och slamrigt, inklämt ljud? Jag vet, jag har ingen topp-anläggning men när jag kom hem med denna plattan blev jag faktiskt orolig att nagot gatt sönder och var tvungen att köra lite referenser, tex ovannämnda Lädernunnan och Dream Theater (Images & Words). Inget fel pa grejerna som tur var, men Metallica plattan later fortfarande helskumt. Besvikelse.
Postad 09 June 2003 - 11:57
Bra ljud.
Som helhet är den väldigt välmixad.
Om man kör med subben på, är låt nr 10 en riktig höjdare.
Där är basen direkt fysisk (som återkommande hårda smällar i magen ungefär).
Trots den hippade basen, låter det ändå som helhet sanslöst bra.
Vaya con dios är en annan riktigt välmixad cd som snurrar rätt ofta i min spelare.
Postad 09 June 2003 - 21:35
Postad 17 June 2003 - 00:52
Musik som jag tycker låter bra: Al Di Meola, Anna-Lotta Larsson, Larry Carlton, Pink Floyd, Bruce Springsteen, David Bowie, Glenn Gould. Alla har gjort musik som låter bra.
Musik att testa anläggningar med: 10 slumpvis utvalda Pop, 10 st Jazz, 10 st klassisk etc.
Om dom alla låter lika bra eller lika dåligt är anläggningen kass. Endast en bra anläggning får alla skivorna att låta olika. Annars väljer man ju ut en anläggning som får 5 skivor som man tror låter rätt att låta bra. Knappast någon större utmaning.
Postad 28 June 2003 - 04:28
Passar på att tipsa om lite andra skivor (kan ha nämts förrut men..)
Muddy Waters, Folk Singer (Fick tipset här på forumet, kanske rent av denna tråd) Ojoj bra skiva.
Eric Bibb, De flesta skivor, särskilt opus 3 släppen
Ben Harper. Will to live eller Fight for your mind (har inte hört fler, ska köpa sen)
Pantera, Vulgar Display of Power.
Iron Maiden, typ alla skivor [
Ja det finns massor... ger mig innan listan blir för lång.
Blir sugen att koppla in den gamla skivspelaren och lira Kill'em all a la´vinyl.
Postad 03 July 2003 - 16:26
Att låten har en av de bästa texter jag någonsin hört gör ju inte saken sämre. [
Postad 03 July 2003 - 20:36
* Dire Straits med låten you and your friend
* Dire Straits med låten ticket to heaven
* 10000 Maniacs med låten Trouble Me MTV/Unplugged
* Ainbusk med låten Mer än ord
* Eva Dahlgren med låten Guldlock (hör Ni inte bruset i bakgrunden har Ni en dålig anläggning)
* Eric Clapton med låten Layla MTV Unplugged
* Jewel med låten Foolish Games Madrid Unplugged (ett riktigt höjdar spår som slår det mesta!
* Mark Knofler med låten Golden Heart hans kanske mest välinspelade skiva/låt
* Madonna med låten The Power Of Goodbye med rätt anläggning svävar luften i rummet
Skivor som jag gillar att lyssna på
* Magnus Uggla - mesta från 70-talet
* Jewel - Pieces of You
* Dire Straits - Samlingskiva
* Twisted Sisters - I wanna rock-skivan
* Ainbusk - blåa skivan
* Lisa Ekdahl´s jazzskivor
och många, många fler........
Sedan har jag en samling "för mig personligen mycket viktiga låtar". Det var låtar som jag lyssnade mycket på när jag rodde över Atlanten. När problemen var som värst och när jag slet som ett djur i en lång storm med att handpumpa vattenmaskinen använde jag dubbla spännband för att ryggen inte skulle gå av. Arbetet var mycket tyngre än att ro och efter att ha arbetat nästan dygnet runt i tre veckor hade jag tappat 12-14 kg muskler. Jag led mycket svårt av den extraordinärt hårda fysiska och psykiska påfrestningen och min enda tröst fick jag via vissa låtar på min saltvattens påfrestade MD. Mer om dessa låtar finns på dagboken på http://team.uppsala.com
Musik kan ha en fantastisk påverkan på motivationen, rätt musik kan få en människa att orka med det mest otroliga....
Postad 03 July 2003 - 20:49
Jennifer Warnes - Famous Blue Raincoat
Jonas Fjeld - Jonas Fjelds Beste
Eric Clapton - Chronicles
Dire Straits - Sultans Of Swing
Tracy Chapman...
Postad 04 July 2003 - 14:15
Norah Jones - dist på sång
Lisa Ekdahls jazzskiva Back to Earth - dist på piano
Emmylou Harris - Wrecking Ball - dist lite här och var
Ex på skivor som låter bra enligt mig:
Loreena McKennitt - the mask and the mirror (säkert de flesta av hennes skivor)
Dire Straits - de flesta skivor
Operababes - Beyond Imagination
Mari Boine Persen - Gula Gula
Nyorican Soul - Nyorican Soul
Allt jag har hört från produceras från Studio Blue
T
Postad 21 July 2003 - 16:54
Bättre musik hittar du inte [
Hörde ett rykte om _nya_ remasters var på g dessutom (utvecklingen går ju som sagt framåt).
Surfade runt på ginza och hittade Deep Purple - Machine Head på SACD [8D] Rena julafton för min del, hehe. Ska bli mkt intressant.
/Fått hem lite nya skivor nu och jag instämmer med dom som tycker att Muddy Waters, Folk Singer har bra ljud.
Mkt bra rymd och akustik och härlig musik. 49 spänn kosta den [8D]
Postad 07 August 2003 - 00:34
Efter att hört honom live på Storsjöyran blev det till att snabbt surfa in på en skivbutik på nätet och beställa.
Ed Harcourt - Here Be Monsters och From Every Sphere
Bra musik med enorm känsla och fantastiska melodier, den grabben är inte så lite begåvad. Dessutom kanon ljud. Rekommenderas varmt. Får ni tillfälle att se honom live är det inget att tveka på. Sälj en njure om ni inte har råd
Ett steg närmare att ändra min signatur
Postad 08 August 2003 - 12:36
Megadeath - Cryptic writings (HDCD, grymt bra bas)
Avantasia - The metal opera pt 1 & 2 (Låter väldigt klart & fint, mycket detaljer)
Pantera - Vulgar display of power (Grym skiva med tyngd)
Metallica - Black album (Dynamiskt ljud)
Postad 08 August 2003 - 13:17
Chicane - Behind The Sun (album) och Chicane - Far From The Maddening Crowds (album)
Härlig ambient musik med lite Trance stuk i det hela.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
10 filmer
21 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?