Hittade en .wmv fil med Avratz på 330mb, kan detta stämma? Låter lite väl stort..
Låter väldigt stort, kanske en högupplöst musikvideo?
Förövrigt så spelar dom Infected mushroom på P3live ikväll..
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
3 relaterade trådar
Postad 22 January 2008 - 19:00
Låter väldigt stort, kanske en högupplöst musikvideo? Förövrigt så spelar dom Infected mushroom på P3live ikväll.. Postad 22 January 2008 - 19:01
Det låter lite mycket men med tanke på att den är över 10 minuter lång så kanske.
Postad 22 January 2008 - 19:34
[quote name='NAD2700THX' date='Jan 13 2008, 10:39 ' post='1729440']
Vad är det för rila element du satt i? /Johan Det är ett sånt här: Rila BW1521 Typ: Bas Membranstorlek: 15 Tum Membrantyp: Papper Impedans : 8 Ohm Frekvensomfång : 33-3000 Hz Effekt: 400 W Känslighet: 98 dB/SPL Resonansfrekvens: 22.04 Hz Vas: 312.81 L Qts: 0.34 Rek. delningsfrek: -------- Yttermått (mm): Ø 385 Monthål (mm): Ø 350 Vikt: -------- pris 595kr/st Postad 22 January 2008 - 19:53 Ja,nu är vi igång igen då, ska tala om att det finns högtalare med 6,5 tums basar som fullkomligt dödar ett par proson med dubbla tior i djupbasen,va tror du egentligen? att ett par högtalare för 3000kr är det bästa som finns? Har talat om förut att man får vad man betalar för. Postad 22 January 2008 - 20:16 Ja,nu är vi igång igen då, ska tala om att det finns högtalare med 6,5 tums basar som fullkomligt dödar ett par proson med dubbla tior i djupbasen,va tror du egentligen? att ett par högtalare för 3000kr är det bästa som finns? Har talat om förut att man får vad man betalar för. sollerön varför bryr du dig nånting måste du störa dig på? hehe går inte att ha en normal diskussion när du är med och nej tror knappast att mina är världsbäst därimot dc-15 fyfan dom klår nog allting asså Redigerat av Unregistered79206920, 22 January 2008 - 20:17. Postad 22 January 2008 - 20:19 Bättre ljud är en sak men i ljudtryck så lär ju inte 6,5 tums basar kunna slå 15 tums.. Postad 22 January 2008 - 20:49
Håller jag med om,men djupbas är en annan sak,exempelvis kompisens ino audio pi60 som det sitter en 8 i basen går djupare än mina dc-15,men ifråga om ljudtryck så är ju mina mer kapabla,men som högtalare i helhet så är hans mkt bättre,skulle jag säga nåt annat så skulle jag ju bara va dum .
Redigerat av sollerön, 23 January 2008 - 19:14. Postad 22 January 2008 - 20:52 Exactamundo, det är detta som vi försöker få fram. Ljudtryck är inte det samma som djupbas. Jag tror ingen tvivlar på att dessa Prosonburkar kan spela riktigt högt. Och knappast att DC-15 gör det... dom kan ju blåsa av en kläderna i princip. Postad 22 January 2008 - 21:30 Agreed. *Davy Jones röst* Postad 23 January 2008 - 12:00 Exactamundo, det är detta som vi försöker få fram. Enligt mej spelar prosonen dovare å fylligare bas och cerwin vega betydligt högre. Iaf Dom min kompis har (4st at-100) Mina spelar 115db enligt min db mätare tror cerwin vegora ligger 10db högre ca eller mer Postad 23 January 2008 - 12:09
Så diskussionen är igång här nu istället?
Postad 23 January 2008 - 13:01 Har försökt förklara flera ggr utan att lyckas,därför skrev jag en redogörelse i mitt galleri så den som vill får läsa.Onödigt att skräpa ner en massa trådar med tjafs.Har trots allt hullit på med högtalare i många år så jag vet vad som är bra ock mindre bra,som många andra här.Ps,,tagit bort det jag skrivit i mitt galleri nu(man vet inte hur man ska göra om man vet att man har rätt, ock nån bjäbbar emot i alla fall),torde ju va uppenbart nu vilken högtalare som spelar djupast om man läser snowspaces test med låten avratz,testat den jag med för den delen. Redigerat av sollerön, 23 January 2008 - 19:19. Postad 23 January 2008 - 13:59
Jahapp, då var det avgjort!
Jag har testat Proson TOP10SA med avseende på djupbasförmåga. Förutsättningarna: Förstärkaren och rummet är kapabla att återge djupbas. Lyssning har genomförts på olika platser i rummet för att inte råka hamna i en utsläckning av basen. Låtarna som har använts är: Avratz - Infected mushroom och One blade - Blademasterz Högtalarna är mycket väl inspelade (många år på nacken) och helt utan skavanker. Först ut: One Blade Har inte lyssnat på denna musiken så värst mycket innan. Det är riktigt tunga beats, man skulle kunna kalla dom dova till och med. Dock så innehåller dom ingen djupbas. i alla fall ingen som hörs. Observera nu något väldigt väldigt viktigt här: Hade jag lyssnat på denna låten för två år sedan så hade jag hävdat att det var riktigt fet djupbas, men det är det inte. Den går ganska djupt men inte så djupt som bas KAN gå. och absolut inget extremt. För två år sedan hade jag inte lyssnat på en tillräckligt bra anläggning för att egentligen förstå vad riktig djupbas var, och nu snackar vi välartikulerad bas i området 20-30 hz. Brummelbas vid dom frekvenserna har jag hört många många gånger men det är ingenting jämfört med upplevelsen av "ren" bas som går så djupt. Nästa låt: Avratz Här vet jag att det finns riktig djupbas och även var den finns. Sätter på skivan, låter den spela från början och väntar på första stället där basen dyker ner: 00.49 tror jag det är vid...nu kommer det.... Nä, ingenting, endast de komponenter av tonen med högre frekvens hörs. Det riktigt djupa lyser med sin frånvaro på ett så tydligt sätt. Börjar gå runt i rummet och lyssna, ingenstans hittar jag det. Till slut kryper jag ner bakom högtalaren och lyssnar i en av basreflexportarna, här kan man ana djupet hos tonen men inget mer än ana. Tyvärr alla ägare av Proson Top 10 SA, det är en bra och prisvärd högtalare som kan spela stark och mäktigt, men djupbas? nä, ingen alls. Tyvärr krävs det mer än top 10 kan ge. Nu tänker jag även helt slutgiltigt förkasta påståendet att större element spelar bättre bas, elementstorleken har ingenting alls att göra med baskapaciteten. Mina Jamo D870 spelar riktigt djup bas BETYDLIGT mycket starkare än Proson TOP10SA trots att mina har EN (1!) 6,5 tums bas per högtalare. När det gäller att alstra luftröreser vid 60-80 hz (det är dom frekvenser som "känns som slag i magen" så vinner proson med hästlängder men när vi kryper ner i frekvens blir dom istället ordentligt slagna. Detta är inte menat som någon diss mot dom som har proson, och inte på något sätt något angrepp mot någon. Se det istället såhär: Tycker du att låten one blade med blademazterz innehåller djupbas? Förstår du inte varför det är sånt ståhej kring låten Avratz med infected mushroom? Då kan du skatta dig lycklig, för då har du ytterligare en dimension av musiken att upptäcka, och den dimensionen kommer att skapa ett sådant haksläpp så du kommer att gå runt och småle i flera dagar efteråt. Det gjorde i alla fall jag första gången Postad 23 January 2008 - 14:18
Hej,ska leta på den låten(avratz)vet ju var basen ska komma 0,49,sen ska jag ge ett ärligt omdömme om mina högt .Tack för en fin redogörelse för övrigt,många frågor om elementstorlek mm blev nog uppklarade nu.
Redigerat av sollerön, 23 January 2008 - 14:20. Postad 23 January 2008 - 18:07
Hej,nu har jag testat infected mushroom skivan med låten avratz på mina högtalare,efter 0,49 kommer den djupaste tonen ock den återkommer under hela låten med jämna mellanrum.tonen är klart hörbar ock låter inte mycket lägre än dom högre tonerna innan,låter som en jättedov åsksmäll långt bortifrån . Perfekt låt att testa djupbas egenskaperna på högtalare.Mvh
Redigerat av sollerön, 23 January 2008 - 18:09. Postad 23 January 2008 - 18:15
Efter ha följt dessa trådar angående Prosonhögtalarna hit och dit så passade jag också på att prova denna låt
Mina basmoduler hade inga som helst problem med att återge dessa toner. MVH Kribban Postad 23 January 2008 - 18:51
Nä dina moduler ska inte ha några problem med den tonen, i ett riktigt bra rum (som ger mycket basstöd) så spelar till och med dina piP den tonen med viss auktoritet Postad 23 January 2008 - 18:55 Fattas bara annat med sånt fint högtalarsystem .Ps,testade avratz låten nu på ett par luxor 5061 jag renoverat,det är ett par 50 liters lådor med en 10" i varje,tonen som kommer vid 0,49 hördes lite grann ,bra ändå ,trodde inte den skulle höras alls.Men den hörs inte på långa vägar lika bra som i vegorna,där är den så pass kraftig att soffan skakar till när den kommer om man har lite lagom volympådrag.,,,,Nu har jag även testat låten på ett par proson stratego 212 under precis samma förutsättningar som ovanstående högtalare,vid 0,49 på låten pustar högtalarna till men nån ren ton att prata om hörs definitivt inte.Provade även på mkt hög volym.Så summa summarium,dessa prosonvarianter är mkt prisvärda ock spelar bra för pengarna,men den lägsta djupbasen kommer dom inte åt,torde ju va uppenbart nu i alla fall.Mvh. Redigerat av sollerön, 24 January 2008 - 14:55. Postad 24 January 2008 - 19:23
Hej Jag sa aldrig att one blade hade riktig djupbas/brummande byxfladderbas:D Därimot att den lät rent och att man kan spela riktigt högt med mycket bas Påtal om låtar som är bra att testa med så rekomenderar jag eftersom ja älskar hardstyle breannan heart - one blade AKA blademasterz. Åsså lyssnar man från aldra första början utan att spola där hör man riktigt om man har rent ljud o har man de låter det så ###### underbart( spela högt) Som jag skrev ska man testa djupbas kan man prova sånna låtar som man spelar i db tävlingar i biljud tex thx - i love big speakers, som jag nämnde. och angående kretiken du gav av proson så accepterar jag den, alla har olika uppfattningar. Tycker sedan att vi kan hålla oss till överskriften då detta inte har så mycket med tråden från början att göra. mvh Postad 10 February 2008 - 03:32
Jag är stolt ägare till 1par 215 men i en betongbunker på 29kvadrat i ett pensionärs boende så är de väldigt understimulerade! drivit dom med klena hemmabiostärkare men beställt 2 st proson substeg att biampa med, hoppas på stordåd, så ja slipper köpa sub
kan juh komplettera med att högtalarna har bi wiering å dubbla lodrätta 4" portar på baksidan Bifogad fil(er)Postad 10 February 2008 - 04:57
På tal om det nån som har ett tipps på hur ja får dessa att låta bra (bättre) på den lilla yta ja har
missförstå mig rätt de spelar jävelberg men de ekar rätt fint i betongen å behöver definitivt få ner reflektionerna! men kanske placering mer/mindre dämpning kan funka!? spikes? Bifogad fil(er)Postad 10 February 2008 - 10:28
Upplever du att det ekar i rummet när du spelat så borde du definitiv se över akustiken i ditt rum.
Mycket möbler, mattor, soffor, gardiner mm de hjälper alla till att absorbera samt reflektera/diffusera ljudet. Mvh AlexanderE Postad 19 February 2008 - 14:12
Första bilderna jag sett på dom som en privatperson tagit. Dom är så underbart snygga:D Hur låter dom? äger själv ett par top10 och tycker odm låter riktigt bra.
Vad driver du dom med nu? Tror du behöver koppla in det du beställt så blir där nog liv i dom:D mvh Postad 21 February 2008 - 21:45
ja var misstänksam i början till att de valde ett singel mellanregister, men blev positivt överaskad hur pass bra det hänger med! 2 saker jag inte gillar med högtalarna 1: gula element kevlar eller inte, svart säger han!!!
2: Portarna sitter på baksidan å vem vill ställa ett par av dessa högtalare 30cm från väggen!? ser inte klokt ut! men ska ja vara riktigt ärlig så köpte jag dom för storlekens skull!, kan jag inte spela max med dom så ska de iaf se vräkigt ut resonerade jag! kör de just nu med en Yamaha rxv-596 och det låter faktiskt bra!, högtalarna har en mkt övertygande bas redan innan elementet synligt rör på sig! beställde 2 substeg från proson, men beställningen kom bort eller nått så testade att bi-ampa med ett US-Blaster PA steg på 2'*200Wrms det lät skit fick inte upp signalen utan mixer så nu måste ja vänta till löning innan ja kan få mina substeg, som jag förövrigt åxo mest köper för att de va grymt snygga kommer stå som gjutna på lådorna! även om ja bara kan dra på i 30secs intervaller så längtar ja efter att få botta dom! Postad 21 February 2008 - 22:34
hej
har faktikst beställt ett par idag, jag återkommer med bilder på dom så fort jag har fått hem dom. skall även lägga upp lite bilder på mina andra stereos...... dom kommer att drivas med 2 st bryggade nad C272 högtalare jag har här hemma att jämföra dom med är QLN artech 12 och dynavioce M65 samt M85. Postad 21 February 2008 - 23:07
Beställt vad? 2 st proson subförstärkare?? Har du flera par högtalare? (m-65, m-85) Postad 21 February 2008 - 23:24
har beställt ett par proson 215 som jag trodde tråden handlade om......
bara skummade igenom inläggen har inte läst alla få ursäkta om jag missade något. ja jag har flera par högtalare, bilder kommer snart upp. jag har just nu qln artech 12 dynavioce m 85 dynavioce m65 och proson 215 på väg med posten, kan komma i morgon med lite tur. mina M85 drivs med ett Harman Kardon signature 1.5 slutsteg samt försteg. QLN drivs med 2 st bryggade nad C272 M65 drivs just nu av 2 bryggade nad C272 som frontar i min hembio, kommer dock att banta ner så dom drivs med 1 st C272 i stereo läge. Postad 21 February 2008 - 23:29
Bra elektronik och högtalare att jämföra med. Ska bli spännande att läsa dina lyssnarintryck Ruben
Postad 21 February 2008 - 23:40
ja dom kommer ju att så den effekten som dom lär behöva iallafall. Postad 22 February 2008 - 18:38
Prosonen kmr ju blåsa skiten ur dom andra högtlaarna i ljudtryck det är jag nästan säker på. Fast tror dina qln låter bättre i mellanreg o diskant men vem bryr sig det är ös man vill ha:D Postad 22 February 2008 - 19:29
Håller med jimmy i hans pståenden,det kommer att va mer tryck i prosonlådorna i området runt 50-60 hz men nån djupbas ock tala om kommer det inte att bli,2st 15 tummare i en 160 liters låda i denna prisklass kan inte spela djupbas.samma sak är det med cervin vega hp 215,bra tryck men djupbas,nejdu.Dom som begriper sig på nån form av högtalarbygge vet att en billig bas behöver för det mesta en betydligt större lådvolym än en dyr i samma storlek,ock dessa prosonbasar är naturligtvis billiga eftersom man får ett par färdiga lådor med dubbla 15 tummare för 4500kr,påstår man nåt annat är man bara korkad.Mvh.
Redigerat av sollerön, 22 February 2008 - 20:16. Postad 22 February 2008 - 21:00 jasså du säger så.Stoppa i en 15 tummare som är anpassad för en 160 liters låda i en 50 liters låda,sen tar vi en 8 tummare som är anpassad för en 50 liters låda,vilken låda spelar djupast tro?DET är detta det handlar om,går att få fram en ###### dicobas med billiga element i relativt små lådor men nån vidare djupbas ock ljudkvalite kan det inte bli tal om,så är det bara.Mvh. Redigerat av sollerön, 22 February 2008 - 21:03. Postad 22 February 2008 - 21:11
Jo det ä klart men det där med ljud ä så jäkla personligt vissa bara avgudar speakers bara det är av fint märke å kostar 25 papp utan att dom hört dom så höjer dom högtalarna till skyarna.
Postad 22 February 2008 - 21:18 Kan jag hålla med om,allt handlar om ödmjukhet,det finns alltid nån som hoppar högre,springer fortare osv,samma sak med ljud.Mvh Postad 22 February 2008 - 21:47
J o det ä ju så. Bara för att det står Proson eller Dynavoice på högtalarn så räknar vissa personer ut högtalarn direkt. Men står det B&W eller va fan dom heter så ä dom så jäkla bra, Va hemma hos min morbror i julhelgen å lyssna på hans anläggning å den går väl lös på 100000 å det lät ju bra men inte så jäkla imponerad med tanke på att min an läggning ä från 1990 å kosta 15000
Postad 22 February 2008 - 21:53 Man ska aldrig räkna bort nåt eller ta nåt för givet,då kan man få bita i det sura äpplet ock det inte bara om stereogrejer utan livet som helhet. Postad 22 February 2008 - 22:01
Tänkte passa på å fråga dig sollerön en fråga som jag ställt typ 100 ggr här på forumet. Har en Pioneer A777 som funkar fint trots 18 år på nacken. Så till min fråga, om jag vill byta ut stärkarn idag vilken stärkare ska jag kolla på?
Postad 22 February 2008 - 22:16 Byt inte ut den,kanonförstärkare du har med dubbla transformatorer ock en enorm strömstyrka,vill du ha nåt bättre så kostar det mer än det smakar kan jag säga.DEssa gamla förstärkare från slutet av 80 talet ock början av 90 talet är enormt kompotenta,riktiga kvalitetsbyggen som spöar nya grejer långt upp i prisklasserna,ock det är inget svammel från min sida,många,många kunnliga inom detta område som samtycker.Mvh. Postad 22 February 2008 - 22:33
Tackar å bockar för svaret
Postad 22 February 2008 - 22:45 2 kanals förstärkare i dag för 5-6000kr har då inte en chans det lovar jag. Postad 22 February 2008 - 22:47
Sjukt avundsjuk på förstärkeriet!, hoppas prosonstegena ja beställt kommer klara jobbet! pratade med en kille på Fynda.se å de har tydligen den setupen på demo å de skulle spela ********!, men ja tvivlar lite på prosons effektmätning ja hoppas dom ligger på 1*100wRMS iaf var lite försiktig i början innan du bryggar in massa mos! :-) de tog mig 30min å pajja ett mellanregister i mina men antagligen pga för lite effekt, men du bör nog spela in dem några timmar innan du bottar de är extremt styva!(basarna) Postad 22 February 2008 - 22:52
Redigerat av sollerön, 22 February 2008 - 22:54. Postad 22 February 2008 - 23:04
Blev surrigt allting,gör om det.köp en pioneer a-757eller 777 i stället ,dom prosonstegen har inte en chans mot en sån tro mig ,sen har du kungen,a-858 el 878,det är en riktig gris på 25kg ock av en kvalitet man får leta länge efter i dagens läge.Har en sansui au-x711 själv ock den ligger mittemmellan dessa nånstans.Mvh.
Postad 22 February 2008 - 23:22
Minns så väl när jag investerade i mina första Proson golvhögtalare för 10 år sedan. Drev tillsammans med en Technics 2 kanals förstärkare och en Yamakawa cd spelare. Har faktiskt både förstärkaren och golvhögtalarna kvar i källaren. Eller vad *** dom heter? Du har väl lyssnat på B&W? Har själv inget emot Proson, men ditt inlägg ger mig en känsla av att du själv fördömer högtalartillverkare. Postad 23 February 2008 - 10:41
Har vart på Hifiklubben å lyssnat på B&W 703 och DM 683. Å vart föga imponerad men som sagt det där med ljud är mycket personligt. Det enda jag vill säga är att står det B&W på fronten är det ingen garanti att det låter kanon i allas öron. Samma med Proson behöver inte låta skit bara för det står Proson på dom
Postad 23 February 2008 - 12:29
Tanken har slagigt mig, men de modellena saknar fjärr!, iaf min gamma reference series 676, å konceptet med digitalt delningsfilter å att allt är i Proson, även om det är ett budget märke! jag har 4varningar av 3 möjliga å lever under ständigt hot om vräkning! (tack C-V) så om ja biampar dom med ett slutsteg så kan ja ställa basen som ja vill å behöver inte spela så högt för att få en trevlig bas till te.x film Postad 23 February 2008 - 12:42 Samma här. Mor var med mig in till hifiklubben. Bra livekänsla men inte så mycket mer. Ingen spelglädje på tala om. Jag föredrar min Dynavoice M-85 + HK avr 25 anläggning framför Nad M3 + B&W 703. Nu tror väl hela forumet att jag är hjärntvättad av nån snubbe från JWS men så är det icke fallet. Dali mentor 5 vart jag dock impad av. Handlar helt om ljudideal. Postad 23 February 2008 - 12:43
En men samma uppfattning som mej. Håller med helt och hållet. Mer än hälften av dom jag diskuterat med eller snackat med här på minhembio är exakt så. Allt som inte kostar en förmögenhet eller har ett välkänt märke på sig det låter skit. Som proson tex visst dom är billiga men jag tycker helt klart att dom låter bra har sj ett par. Slår vad om att om där inte stått proson på framsidan utan jamo,dali eller nånting liknande så hade dom kostat det dubbla om inte mer.Sen som du säger också ljud är väldigt personligt. En högtalare behöver inte vara dålig bara för att någon tycker det. Vissa gillar det tunga feta höga ljudet. Andra gillar högt hifiljud med snärtig bas och vissa går helt och hållet på så bra ljud som möjligt. Sen visst brukar va så att man får vad man betalar för men då måste man också tänka på att dom välkända högtalarbyggarna tänker inte nämna namn för då blir det ett ###### liv, många av dom tar ut överpriser på tex högtalare medan tex proson dynavoice qln kunde tagit ut mer för sina högtalare. Som sagt ljud är väldigt personligt och finns många olika karaktärer på ljud som passar olika personer. ps påtal om förstärkare så håller jag med sollerön har själv letat efter en större modell i pioneer a serien där är ett jävulskt drag i dom och framförallt bas:) Postad 23 February 2008 - 12:50
Finns ju många äldra märken som är i stort sett obefintliga idag på hifimarknaden, vissa lever kvar. Vilka märken och modeller är det man ska kolla efter på begagnat marknaden från 80, 90-talet ? Jvc, Sansui, Luxman, Technics m.fl. är ju nåra av dom märkena som "gett up".
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |