Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

8800GT: Detta ÄR just nu det ultimata HTPC/spelgrafikkortet

207 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 November 2007 - 14:15

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

UVD har jag missat, vad är det och vad gör den? Vad vinner man på att ha den?

http://en.wikipedia....d_Video_Decoder

Känns som AMD blir valet för HTPC. Kräver dock att deras kort ska ha onboard ljud också så man kan få 8 kanalers LPCM via HDMI, vilket endast får med IGP kort nu. Är det svalt så man kan ha det fanless samt att storleken inte är för stor så är det bäst för HTPC enligt mig.

8800GT är verkligen ett bar kort för pengarna men inte ett HTPC kort i mina ögon utan bara för spel.

Postad 15 November 2007 - 15:06

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

UVD har jag missat, vad är det och vad gör den? Vad vinner man på att ha den?

http://en.wikipedia....d_Video_Decoder

Känns som AMD blir valet för HTPC. Kräver dock att deras kort ska ha onboard ljud också så man kan få 8 kanalers LPCM via HDMI, vilket endast får med IGP kort nu. Är det svalt så man kan ha det fanless samt att storleken inte är för stor så är det bäst för HTPC enligt mig.

8800GT är verkligen ett bar kort för pengarna men inte ett HTPC kort i mina ögon utan bara för spel.

Så du har sett kortet spela upp film med andra ord? För om du syftar på storlek så tycker jag det är helt oväsentligt. Jag väljer kort efter prestanda och inte storlek. Det är ju som att säga till en audiofil med en stor tubförstärkare att hans grejjer inte är bra för stereo.. Bilden kommer för mig i första hand.

Postad 15 November 2007 - 15:27

Unregistered977be0c4
  • Unregistered977be0c4
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Det verkar som att AMD/ATI´s nya kort har svårt att hänga med 8800GT, så nu är det inte så mycket att fundera på ifall det blir ett köp eller inte.

"Radeon HD 3870 har enligt Legion Hardwares recension nästan identisk prestanda som AMD:s äldre grafikkort Radeon 2900 XT. Faktum är att Radeon HD 3870 i nästan alla tester har näst sämst prestanda."

Källa

Ja, 3870 var en grym besvikelse och ett enormt misstag av ATi. Att släppa det kortet och ens försöka få någon att tro att det kan mäta sig med Nvidias mästerverk (8800GT) var ju helt befängt...

Postad bild

Radeon HD 3870 är på inget sätt en grym besvikelse, utom möjligen för de som inbillat sig att det skulle sparka stjärt med NVIDIA's värstingmodeller. Och ett enormt misstag är det då rakt inte! I min mening är 3870 bättre lämpat för HTPC-byggen än 8800 GT med tanke på UVD'n som skickar ljud och bild via HDMI (vilket 8800 GT mig veteligen inte kan), och dessutom drar mindre kräm vilket är trevligt om man jagar kronor och ören på elräkningen och vill ha en svalare (och potentiellt tystare) HTPC. Dessutom funkar det aldeles utmärkt för den semi-seriöse gamern eftersom dess relativa prestandaförlust står i näst intill linjär proportion till dess lägre pris (källa: anandtech.com).
Om jag kan köpa ett 3870 med HDMI (bil & ljud), lägre strömförbrukning och ett lägre pris än 8800 GT så är färre FPS i Crysis förlåtet med råge!

OBS! Jag vill med detta inlägg inte spä på NVIDIA vs. AMD/ATI utan bara påpeka att 8800 GT har fått gott sällskap för den som även vill kunna spela moderna spel med sin HTPC.

Postad 15 November 2007 - 15:42

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
^Måste ändå säga att om jag måste dra en extra kabel för ljud för att få bra prestanda så gör det mig faktiskt inget alls..

Postad 15 November 2007 - 16:01

Unregistered977be0c4
  • Unregistered977be0c4
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

^Måste ändå säga att om jag måste dra en extra kabel för ljud för att få bra prestanda så gör det mig faktiskt inget alls..

Det är helt okej att du värderar spelprestanda högre än vad jag gör. Då är i så fall 8800 GT det bättre valet!
Har någon sett siffror på videoavkodningsprestandan hos 3870/50? För mig kommer avlastning av processorn vid videoavkodning före spelprestanda (som dock inte är helt oviktigt).
Någon som har andra/fler argumet för 8800 GT som det givna valet i en HTPC? Övertyga mig om att 3870 inte duger om ni kan! :)

Postad 15 November 2007 - 16:29

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Vad syftar du på för kabel då? S/pdif antar jag, typ optisk?
ATI-korten klarar (hoppas jag!?) vilken ljudkodning som helst, tex okomprimerat surroundljud via hdmi? Så man kan köra blu-ray och HD-DVD fullt ut.

Postad 15 November 2007 - 17:04

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Om det nu var så enkelt så fine.

Men S/PDIF standarden klarar bara 2 kanalers PCM eller DD/DTS upp till 1,5mbps. Detta är alltså allt för klent för mig som vill köra HD ljud och FLAC. För PCM, FLAC, DD TrueHD smat övrigt Blu-Ray/HD DVD ljud krävs HDMI elle, i visa fall, att man drar 3 analoga kablar till en förstärkare som klarar 5.1 analogt in.

Med andra ord, inget för dem som vill satsa på HD film.

Alltså, 8800GT är som det visar sig en killer i prestandard men absolut inget jag hade valt för min HTPC.

Har såklart inte sett nya AMD i action men deras lösning på IGP (X1250) är enligt mig den bästa HD lösningen idag då den har HDMI utan dongle, HD ljud via HDMI och en handskakning som funkar. Dock är hårdvaruacc. på HD formaten dålig. Eftersom AMD knappast lär göra sämre ifårn sig samt lägga till UVD som ska kicka på hårdvaruacc.

Att den dessutom elnligt folk är mindre och kallare ger ju bara mer HTPC poäng.

Nu vet jag såklart inget om UVD eller hur kall den är men om det lovar vad som sagt så är den klart bättre vaö för mig än 8800gt.

Har faktiskt tänkt köpa en 8800gt att slänga in då jag ska spela, vill ju testa crysis. Annars räcker min x1250 onboard gpu.

Postad 15 November 2007 - 17:08

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Det är helt okej att du värderar spelprestanda högre än vad jag gör. Då är i så fall 8800 GT det bättre valet!
Har någon sett siffror på videoavkodningsprestandan hos 3870/50? För mig kommer avlastning av processorn vid videoavkodning före spelprestanda (som dock inte är helt oviktigt).
Någon som har andra/fler argumet för 8800 GT som det givna valet i en HTPC? Övertyga mig om att 3870 inte duger om ni kan! :)

Jag sa inte spelprestanda. :wub: Eftersom jag inte har sett någon jämförning av Nvidia och ATI i detta fallet så säger jag inget än. Jag menade i allmänhet.

Vad syftar du på för kabel då? S/pdif antar jag, typ optisk?
ATI-korten klarar (hoppas jag!?) vilken ljudkodning som helst, tex okomprimerat surroundljud via hdmi? Så man kan köra blu-ray och HD-DVD fullt ut.

Optiskt för hemmabio och RCA för analogt.

Om det nu var så enkelt så fine.

Men S/PDIF standarden klarar bara 2 kanalers PCM eller DD/DTS upp till 1,5mbps. Detta är alltså allt för klent för mig som vill köra HD ljud och FLAC. För PCM, FLAC, DD TrueHD smat övrigt Blu-Ray/HD DVD ljud krävs HDMI elle, i visa fall, att man drar 3 analoga kablar till en förstärkare som klarar 5.1 analogt in.

Med andra ord, inget för dem som vill satsa på HD film.

Alltså, 8800GT är som det visar sig en killer i prestandard men absolut inget jag hade valt för min HTPC.

Har såklart inte sett nya AMD i action men deras lösning på IGP (X1250) är enligt mig den bästa HD lösningen idag då den har HDMI utan dongle, HD ljud via HDMI och en handskakning som funkar. Dock är hårdvaruacc. på HD formaten dålig. Eftersom AMD knappast lär göra sämre ifårn sig samt lägga till UVD som ska kicka på hårdvaruacc.

Att den dessutom elnligt folk är mindre och kallare ger ju bara mer HTPC poäng.

Nu vet jag såklart inget om UVD eller hur kall den är men om det lovar vad som sagt så är den klart bättre vaö för mig än 8800gt.

Har faktiskt tänkt köpa en 8800gt att slänga in då jag ska spela, vill ju testa crysis. Annars räcker min x1250 onboard gpu.

Så vitt jag vet så går det aldeles utmärkt med en optisk kabel.

Postad 15 November 2007 - 17:54

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Med en optisk kabel får man ut ljudet från dvd-skivor, för blu-ray och hd-dvd krävs hdmi (om man inte accepterar att köra i "dvd-ljudkvalité" från hd-skivorna förståss). För min del diskvalificerar det nvidias kort som ultimata htpc/spelkort. För det finns väl knappast nåt ljudkort med hdmi-ut som man kan komplettera 8800an med? :)

Postad 15 November 2007 - 17:59

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

Fördelen enligt mig med ATI korten är att de tar upp dubbla kortplatser pga. kylningen, det gör att man får bort den varma luften från datorn, den andra är att den är svalare och dämed låter mindre, då den även är svalare så lär det inte vara några större problem att kyla kortet passivt för dom som vill detta.

Har för mig att jag läste på IDG.se att det bara är 3870 som kommer att ta upp dubbla platser.

edit, enligt IDG:
3870 dubbla kortplatser och 34dB
3850 enkel plats och 31db

Redigerat av jonitz, 15 November 2007 - 18:01.

Postad 15 November 2007 - 18:30

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Med en optisk kabel får man ut ljudet från dvd-skivor, för blu-ray och hd-dvd krävs hdmi (om man inte accepterar att köra i "dvd-ljudkvalité" från hd-skivorna förståss). För min del diskvalificerar det nvidias kort som ultimata htpc/spelkort. För det finns väl knappast nåt ljudkort med hdmi-ut som man kan komplettera 8800an med? :)

Iofs men kommer man höra någon skillnad om man inte har en anläggning för 100 000+? Tror nog inte det. Men jag förstår vad du säger.

EDIT: Någon som vet om det kommer ut ett 8800GT med HDMI-ut snart?

Redigerat av Explorer45, 15 November 2007 - 18:32.

Postad 15 November 2007 - 18:36

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Iofs men kommer man höra någon skillnad om man inte har en anläggning för 100 000+? Tror nog inte det. Men jag förstår vad du säger.

Hahah du behöver ingen 100 000kr anläggning för att höra skillnad. Min reciever med HDMI switch gick på under 5000kr och skillnaden hörs direkt.

Rätt logiskt med tanke på att ett DD spår på DVD ligger på max 448kbit/s medan Dolby TrueHD är max 18mbit/s och Dolby Digital + är 3mbit/s.

Så ja, skillnaden i ljud är uppenbar. Att säga annat är trams. Och nej, anläggningen behöver inte vara dyr.

Och NEJ, Optisk eller Coaxial S/PDIF kan inte transportera de nya formaten.

Upplyftet i ljud är lika stor som upplyftet i bild, kort sagt.

Edit: Dina högtalare verkar riktigt bra så de hade nog fått ett lyft.

Redigerat av PalmiNio, 15 November 2007 - 18:55.

Postad 15 November 2007 - 18:39

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Hahah du behöver ingen 100 000kr anläggning för att höra skillnad. Min reciever med HDMI switch gick på under 5000kr och skillnaden hörs direkt.

Rätt logiskt med tanke på att ett DD spår på DVD ligger på max 448kbit/s medan Dolby TrueHD är max 18mbit/s och Dolby Digital + är 3mbit/s.

Så ja, skillnaden i ljud är uppenbar. Att säga annat är trams. Och nej, anläggningen behöver inte vara dyr.

Och NEJ, Optisk eller Coaxial S/PDIF kan inte transportera de nya formaten.

Ok, jag står rättad. Dock har jag inte sagt att man kunde transportera de nya formaten genom s/pdif. Dock har jag lite svårt att förstå att det skulle vara sån enorm skillnad om man kör på ett säg Dynavoice M-65 paket..

Postad 15 November 2007 - 18:54

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Ok, jag står rättad. Dock har jag inte sagt att man kunde transportera de nya formaten genom s/pdif. Dock har jag lite svårt att förstå att det skulle vara sån enorm skillnad om man kör på ett säg Dynavoice M-65 paket..

Mer upp till förstärkaren än högtalarna. Själv kör jag på den billiga Dali Blue serien med en billig sub.

Mer bitrate ger möjlighet till mer exakt kopia av original ljudet som filmaren fått in. Alltså mer data om ljudet vilket ger mer innehåll. Se det som bild, två filmer med samma upplösning och längd kan skilja sig enormt i kvalite beroende på hur hög bitrate den har, mer detaljer osv.

Visst jag säger inte att det är ett måste och det kanske inte samma lyft som från Stereo till Surround men poängen är att stödet för de nya formaten känns som ett måste om man ska satsa på bra HTPC känsla.

En HTPC idag för mig bör byggas kring kraven på de nya formaten som ligger på Blu-Ray och HD DVD och där är transport av ljud via HDMI ett krav från mig.

Postad 15 November 2007 - 18:56

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Ok, då är jag med. Håller faktiskt med där. Konstigt att de inte har släppt ett 8800GT med HDMI än tycker jag..

Postad 15 November 2007 - 19:24

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Angående ljudet i nya 3850/3870.

Your series 3000 card can directly output audio over HDMI – removing the need of a separate sound card over your HDMI connector. Where it'll output that sound in 16-bit PCM Stereo sound or AC3 5.1 compressed multi-channel audiostreams as Dolby Digital and DTS. A feature, especially for those who use their PC as a HTPC and are connecting HDMI towards a HDMI receiver.

So with the Series 2000/3000 you'll receive a DVI-to HDMI adapter which, and make no mistake here, will carry sound over HDMI. That's unlike current DVI-HDMI adapters and cables which do not carry sound. Fantastic if you are watching a Blu-ray movie, simply connect HDMI towards your HDTV for PCM sound, or connect it through a TrueHD/Dolby HD receiver and get that sound lovin' going on through that receiver of yours. All with one simple cable.

AMD ATI Radeon 3850 & 3870 review

Postad 15 November 2007 - 19:41

Benji_9
  • Benji_9
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Jag vill ha ett bra spelkort som har stöd för HDCP och det har 8800 GT men det är lite för långt för det chassi jag har tänkt använda, ett Lian Li PC-C30B. Jag ska koppla till en förstärkare men är inte intresserad av dem nya HD-ljud formaten då den inte stödjer detta.

Läste att det var någon här som inte brydde sig om storleken, men vilket chassi använder du då?
Jag måste ta bort ena buren i chassit för att få plats med detta stora grafikkort och då kan jag inte ha en DVD brännare och en HD-DVD/Blu-Ray spelare som jag tänkt i framtiden.

Mitt andra problem förutom platsen är fläkt ljudet, jag kan tänka mig att det inte låter så mycket idle i windows, men när jag börjar spela ex. Crysis så kommer fläkten att snurra fortare. först hade jag tänkt byta ut mot en Zalman VF900-CU men det kommer garanterat låta från det oxå, så då såg jag att Sparkle har ett 8800 GT med passiv kylning, men då undrar jag om det kommer att funka i mitt chassi eller blir det för varmt och hänger sig? Vet jag ska ha bra luftcirkulation men klarar jag mig med det chassit eller behöver jag göra nån moddning?

Nån som har lite råd till mig angående detta?

Postad 15 November 2007 - 19:45

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Your series 3000 card can directly output audio over HDMI – removing the need of a separate sound card over your HDMI connector. Where it'll output that sound in 16-bit PCM Stereo sound or AC3 5.1 compressed multi-channel audiostreams as Dolby Digital and DTS. A feature, especially for those who use their PC as a HTPC and are connecting HDMI towards a HDMI receiver.

So with the Series 2000/3000 you'll receive a DVI-to HDMI adapter which, and make no mistake here, will carry sound over HDMI. That's unlike current DVI-HDMI adapters and cables which do not carry sound. Fantastic if you are watching a Blu-ray movie, simply connect HDMI towards your HDTV for PCM sound, or connect it through a TrueHD/Dolby HD receiver and get that sound lovin' going on through that receiver of yours. All with one simple cable.

Hur fasen lyckas dom skicka ljud över DVI?? :)

Postad 15 November 2007 - 19:57

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Hur fasen lyckas dom skicka ljud över DVI?? :)

Om det sämmer med vad som står i testet går alltså detta kort Fett bort då den inte klarar HD ljud utan har samma standard som vanliga S/PDIF, alltså max AC3. Med andra ord skit.

Att den klarar det trots DVI där bak är inga konstigheter. DVI har bandbredden för ljud också dock finns det inte med i standarden, så att lägga på en HDMI dogle på den kan ge kort. Samma lösning som till HD2XXX serien.

Frågan är om detta kort har eget ljudchip eller tanken är att man pluggar in en kabel mellan moderkotet och grafikkortet?

Oavsett vad, detta gör att X1250 IGP kvarstår som bästa HTPC lösning.

Redigerat av PalmiNio, 15 November 2007 - 19:58.

Postad 15 November 2007 - 20:04

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Hur kan dom då få det att funka om det inte finns med i standarden??

Postad 15 November 2007 - 21:17

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

Om det sämmer med vad som står i testet går alltså detta kort Fett bort då den inte klarar HD ljud utan har samma standard som vanliga S/PDIF, alltså max AC3. Med andra ord skit.

Frågan är om detta kort har eget ljudchip eller tanken är att man pluggar in en kabel mellan moderkotet och grafikkortet?

Vad är det som gör X1250 IGP till den bästa HTPC lösningen?

Postad 15 November 2007 - 21:33

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
GPU-specar 3800 serien

Här står det lite om ljudet:
"Integrated HD audio controller with multi-channel (5.1) AC3 support, enabling a plug-and-play cable-less audio solution"

Det borde ju innebära att HD-ljud kan skickas rimligtvis. Lustigt att det står bara AC3 support, kan man inte skicka DTS då utan måste avkoda det i datorn... skulle vara väldigt trevligt om recencenter och andra kunde gå igenom ljudbiten ordentligt också och inte bara bildegenskaper.

Redigerat av Micke_L, 15 November 2007 - 21:34.

Postad 15 November 2007 - 21:51

Pylorus
  • Pylorus
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Ja, 3870 var en grym besvikelse och ett enormt misstag av ATi. Att släppa det kortet och ens försöka få någon att tro att det kan mäta sig med Nvidias mästerverk (8800GT) var ju helt befängt...

ATi har tagit kärnan från 2900XT, krympt den och minskat energiåtgången med hälften, med bibehållen/i vissa fall ökad prestanda.

Om det är "en grym besvikelse och ett stort misstag" lever vi i vitt skilda världar...

HD3800-serien är en revision av en gammal modell, och de enda som väntat sig underverk är väl möjligen fanboisen. Personligen är jag grymt imponerad. Förhoppningsvis är det en indikator på att vi kommer få se något häftigt när dom väl sätter sig ner och börjar skissa på något helt nytt (vilket dom med all säkerhet redan gjort).

Som liknelse, tänk nVidia's 7800-7900-8800-generationer. 7900 var en revision som gav något förhöjd prestanda med sänkt energikonsumtion. Sen kom den helt nya 8800 och sopade banan med allt som fanns och finns.

Redigerat av Pylorus, 15 November 2007 - 21:53.

Postad 15 November 2007 - 22:37

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

ATi har tagit kärnan från 2900XT, krympt den och minskat energiåtgången med hälften, med bibehållen/i vissa fall ökad prestanda.

Om det är "en grym besvikelse och ett stort misstag" lever vi i vitt skilda världar...

HD3800-serien är en revision av en gammal modell, och de enda som väntat sig underverk är väl möjligen fanboisen. Personligen är jag grymt imponerad. Förhoppningsvis är det en indikator på att vi kommer få se något häftigt när dom väl sätter sig ner och börjar skissa på något helt nytt (vilket dom med all säkerhet redan gjort).

Som liknelse, tänk nVidia's 7800-7900-8800-generationer. 7900 var en revision som gav något förhöjd prestanda med sänkt energikonsumtion. Sen kom den helt nya 8800 och sopade banan med allt som fanns och finns.

Med ett upskattat pris som verkar ligga på samma nivå eller högre än ett 8800GT så menar jag att kortet inte är vad man hoppats på.
Et "nextgen" kort som är t.o.m. sämre i vissa fall än ett äldre kort känns väl inte så jättehett...

De recensenter som tycker att kortet är ett jättelyft för ATi tror jag har fel. Snart lanseras t.ex. 8800GT med 256MB minne som presterar idenstiskt med 512MB modellen i låga/medelhöga upplösningar.

Och visst man har reducerat energiförbrukningen från 2900-korten. Men börjar man på en så löjligt hög nivå så är det ju svårt att misslyckas. Energiåtgången är ju t.ex. bara några få watt mindre än för 8800GT som i sin tur är ett bra mycket vassare kort.

Men allt beror ju på som sagt vad korten kommer att kosta i butikerna...

Redigerat av dunde, 15 November 2007 - 23:03.

Postad 16 November 2007 - 00:04

Pylorus
  • Pylorus
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Med ett upskattat pris som verkar ligga på samma nivå eller högre än ett 8800GT så menar jag att kortet inte är vad man hoppats på.
Et "nextgen" kort som är t.o.m. sämre i vissa fall än ett äldre kort känns väl inte så jättehett...

De recensenter som tycker att kortet är ett jättelyft för ATi tror jag har fel. Snart lanseras t.ex. 8800GT med 256MB minne som presterar idenstiskt med 512MB modellen i låga/medelhöga upplösningar.

Och visst man har reducerat energiförbrukningen från 2900-korten. Men börjar man på en så löjligt hög nivå så är det ju svårt att misslyckas. Energiåtgången är ju t.ex. bara några få watt mindre än för 8800GT som i sin tur är ett bra mycket vassare kort.

Det är ju på "nextgen"-punkten det brister. HD3800-serien är inte en ny generation. Det är en revision av en gammal.

Preliminära priser på 3870 verkar ligga på runt 1800, vilket betyder att det kort efter lansering kommer gå att få kort för ~1650 kanske. Vilket är ~20% mindre än 8800GT. Prestandaskillnaden ligger nog också på den nivån. Och med tanke på att ATi traditionellt har överlägsen IQ så är det inte ett så dumt köp i mina ögon. 8800GT 256 kommer väl främst konkurrera (och med största säkerhet prestera bättre än) 3850. Prisnivån kommer som du säger vara avgörande.

Angående energikonsumtionen för 8800GT kontra 3870 duggar buden tätt. I en recension drar 8800GT 40w mer. I en annan 20w mer. I ännu en annan drar 3870 10w mer än 8800GT. Så man får nog vänta på en pålitlig källa (xbitlabs tex) innan man drar slutsatser där. I mitt fall är detta avgörande, och om 3870 inte drar mindre får jag sälla mig till 8800GT's hyllningskör jag med. Men jag är rätt säker på att 3870 kommer visa sig vara snäppet strömsnålare.

Redigerat av Pylorus, 16 November 2007 - 00:05.

Postad 16 November 2007 - 00:24

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Det är ju på "nextgen"-punkten det brister. HD3800-serien är inte en ny generation. Det är en revision av en gammal.

Preliminära priser på 3870 verkar ligga på runt 1800, vilket betyder att det kort efter lansering kommer gå att få kort för ~1650 kanske. Vilket är ~20% mindre än 8800GT. Prestandaskillnaden ligger nog också på den nivån. Och med tanke på att ATi traditionellt har överlägsen IQ så är det inte ett så dumt köp i mina ögon. 8800GT 256 kommer väl främst konkurrera (och med största säkerhet prestera bättre än) 3850. Prisnivån kommer som du säger vara avgörande.

Angående energikonsumtionen för 8800GT kontra 3870 duggar buden tätt. I en recension drar 8800GT 40w mer. I en annan 20w mer. I ännu en annan drar 3870 10w mer än 8800GT. Så man får nog vänta på en pålitlig källa (xbitlabs tex) innan man drar slutsatser där. I mitt fall är detta avgörande, och om 3870 inte drar mindre får jag sälla mig till 8800GT's hyllningskör jag med. Men jag är rätt säker på att 3870 kommer visa sig vara snäppet strömsnålare.

3850 menar jag är det intressantaste kortet, troligtvis så blir det väl ett skapligt pris på det kortet.

Om 3850 går att få för runt 1200-1400kr så menar jag att det blir svårslaget som HTPC/Spelkort om man har övervikt åt HTPC-hållet.

Om 3870 hamnar på 1600-2000kr så känns det tämligen ointressant eftersom de billigaste 256MB 8800GT-korten redan nu listas för 1750kr.

Redigerat av dunde, 16 November 2007 - 00:27.

Postad 16 November 2007 - 01:18

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Vad är det som gör X1250 IGP till den bästa HTPC lösningen?

HDMI på kortet, ingen trams dongle. Perfekt handskakning på senast drivisarna. Over/underscan för den som behöver. Klarar att skicka riktigt HD ljud över HDMI vilket jag inte sett något annan lösning klarat än. Då snackar jag inte stereo PCM eller AC3 utan 8 kanaler okomprimerat ljud som krävs ljudbilden som finns på HD DVD och BluRay.

Kortet är värdelös i spel och ingen hårdvaru acc (ska komma med drivis dock) dock!

Men med min 6000+ och 2gb ram har jag inga problem att se BluRay film i 1080p.

Slutsats: Ska man bygga en HTPC idag bör man försöka gardera sig mot HD vågen som är på stor ingång. Även om BluRay och HD DVD inte känns aktuellt idag för alla så är det iaf något som man bör försöka göra sig klar för. Detta gäller både i bild och ljud. Så ska man bygga en HTPC idag som kan kallas framtidsäker så kan man skippa alla standalone grafikkort och kolla på IGP lösningar från AMD och kommande Intel G35. HDMI, okomprimerat ljud, 1080 stöd och helt utan fläktar = HTPC för framtiden.

Redigerat av PalmiNio, 16 November 2007 - 01:19.

Postad 16 November 2007 - 08:17

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
PalmiNio vad har du för källa till att 3800-korten inte klarar riktigt HD-ljud över HDMI? Ser ju ut på specarna som att dom ska göra det.

Redigerat av Micke_L, 16 November 2007 - 08:18.

Postad 16 November 2007 - 08:44

Benji_9
  • Benji_9
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Jag har en TV med upplösningen 1366*768 och undrar vilken upplösning jag bör ha om jag ska spela spel på TVn och om det går att ställa in denna upplösningen med både Nvidia och ATI? Har en laptop och då kan jag ställa in 1280*720, men kan man inte få ut mer liksom..?

Postad 16 November 2007 - 09:27

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

PalmiNio vad har du för källa till att 3800-korten inte klarar riktigt HD-ljud över HDMI? Ser ju ut på specarna som att dom ska göra det.

"HDMI output support

* Supports all display resolutions up to 1920x10802
* Integrated HD audio controller with multi-channel (5.1) AC3 support, enabling a plug-and-play cable-less audio solution"

AC3 är den gamla Dolby Digital standarden och alltså inte HD ljud. Hade kortet klarat riktig HD hade man såklart skrivit ut att den skickar 8 kanaler LPCM.

Sen på en av testerna:
"Where it'll output that sound in 16-bit PCM Stereo sound or AC3 5.1 compressed multi-channel audiostreams as Dolby Digital and DTS. A feature, especially for those who use their PC as a HTPC and are connecting HDMI towards a HDMI receiver."

Vilket är S/PDIF standard. 2 kanaler LPCM och sen AC3.

http://www.guru3d.co...deocards/472/3/

Postad 16 November 2007 - 09:41

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

"HDMI output support

* Supports all display resolutions up to 1920x10802
* Integrated HD audio controller with multi-channel (5.1) AC3 support, enabling a plug-and-play cable-less audio solution"

AC3 är den gamla Dolby Digital standarden och alltså inte HD ljud. Hade kortet klarat riktig HD hade man såklart skrivit ut att den skickar 8 kanaler LPCM.

Sen på en av testerna:
"Where it'll output that sound in 16-bit PCM Stereo sound or AC3 5.1 compressed multi-channel audiostreams as Dolby Digital and DTS. A feature, especially for those who use their PC as a HTPC and are connecting HDMI towards a HDMI receiver."

Vilket är S/PDIF standard. 2 kanaler LPCM och sen AC3.

http://www.guru3d.co...deocards/472/3/

Jag tolkar det ATI säger annorlunda än dig. Dom skriver ju att det är en HD audio controller. Alltså kan den skicka HD-ljud. Vidare så har controllern support för AC3, vilket ju är bra om man kör dvd.
Sen att det står i recensionen att ljudet skickas som 16-bit PCM eller AC3 kan nog lika gärna bero på att skivan dom testade inte hade mer än 16-bitars okomprimerat ljud. Recensenterna lägger ju inte nästan nån vikt alls vid att testa och beskriva ljudet tråkigt nog.

Är det ingen som äger ett ATI-kort och har testat? (Iofs är det väl inte så många som har HDMI-receivrar än...)

Postad 16 November 2007 - 10:25

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Hur fasen lyckas dom skicka ljud över DVI?? :angry:

Att den klarar det trots DVI där bak är inga konstigheter. DVI har bandbredden för ljud också dock finns det inte med i standarden, så att lägga på en HDMI dogle på den kan ge kort. Samma lösning som till HD2XXX serien.

Tyvärr leverera inte x1250 någon bra bildkvalitet generellt. Har använt både ett 7600GT och nu ett HD2600XT i HTPC'n iställetoch skillnaden är uppenbar. Bättre svärta, kontrast och skärpa generellt. Nej, IGP chip är en bra tanke men ännu finns inga som levererar fullt ut tyvärr. Men det är ju inte konstigt, vem som helst förstår ju att ett integrerat chip på ett moderkort för 900kr SJÄLVKLART inte har samma prestanda/kvalitet som ett addonkort som kostar mer än hela moderkortet. Har även testat Intels 7050, och det haltar även det i jämförelse med addonkort.

Postad 16 November 2007 - 13:04

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Tyvärr leverera inte x1250 någon bra bildkvalitet generellt. Har använt både ett 7600GT och nu ett HD2600XT i HTPC'n iställetoch skillnaden är uppenbar. Bättre svärta, kontrast och skärpa generellt. Nej, IGP chip är en bra tanke men ännu finns inga som levererar fullt ut tyvärr. Men det är ju inte konstigt, vem som helst förstår ju att ett integrerat chip på ett moderkort för 900kr SJÄLVKLART inte har samma prestanda/kvalitet som ett addonkort som kostar mer än hela moderkortet. Har även testat Intels 7050, och det haltar även det i jämförelse med addonkort.

Hur menar du då? Är för mig bara att ställa om projjen efter den nya anslutningen, ser ingen skillnad i varken svärta - kontrast eller skärpa mellan mitt x1250 mot mina tidigare kort.

Dock kan jag hålla med om att de hårdvaru sakerna: PureVideo och allt vad det heter, inte har någon större kvalite på x1250. Men jag stänger alltid av alla tweaks som erbjuds av grafiktillverkarna och använder FFDshow och ställer in skäpra, resieze och AS-scrip på den.

Kort sagt. Skärpa, kontrast och svärta är inte något problem då du kan anpassa det med mjukvara och inställningar på bildvisaren.

Du får gärna ge mer konkreta exempel vad som ger de dyrare korten mer svärta, kontrast och skärpa.

Postad 16 November 2007 - 13:38

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Hur menar du då? Är för mig bara att ställa om projjen efter den nya anslutningen, ser ingen skillnad i varken svärta - kontrast eller skärpa mellan mitt x1250 mot mina tidigare kort.

Dock kan jag hålla med om att de hårdvaru sakerna: PureVideo och allt vad det heter, inte har någon större kvalite på x1250. Men jag stänger alltid av alla tweaks som erbjuds av grafiktillverkarna och använder FFDshow och ställer in skäpra, resieze och AS-scrip på den.

Kort sagt. Skärpa, kontrast och svärta är inte något problem då du kan anpassa det med mjukvara och inställningar på bildvisaren.

Du får gärna ge mer konkreta exempel vad som ger de dyrare korten mer svärta, kontrast och skärpa.

Jo, vad jag menar är att det verkar som att bilden de interna levererar GENERELLT håller lägre kvalitet helt enkelt, alltså i allt från desktopläge till film, ungefär som att själva bildutgången är sämre helt enkelt. Detta är vad jag upplever och är egentligen inte konstigt med tanke på priset på chippen. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Postad 16 November 2007 - 15:08

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
[/quote]
Hur fasen lyckas dom skicka ljud över DVI?? :angry:
[/quote]

Ingen aning, men det funkar kanon med ljud via DVI på mitt Asrock 4Core1333-FullHD moderkort också. Det var en väldigt trevlig bonus som fortfarande tycker är skumt att det funkar! ;) Första gången jag testade fick jag bara en massa skrap och pip, men jag laddade ner en drivrutin från Asrocks hemsida och efter det har det fungerat klockrent och jag har aldrig haft nått problem med det. Nu kör jag direkt till TVn för jag har inget surround så jag kan inte uttala mig om det funkar med surround också.
Jag tycker bildkvalitén är asbra på mitt x1250. Det är bättre bildkvalité på vissa saker från datorn än från SVT HD på ComHems HD box i alla fall och den har ju fått bra betyg. Jag har inget annat att jämföra med. Jag brukar få ställa ner ljusheten på TVn lite om man jämför hur jag har inställt till saker kopplat via scart, med det är inte direkt nått problem och är kanske TVns fel. Efter jag installerat nyaste drivrutinerna från ATI så försvann ett störande judder jag hade förut vid filmtittande med x1250. Nu märker jag inget judder. CPU är C2D E4400.
Om jag inte var sugen på att köra Bioshock och lite andra coola spel skulla jag inte leta efter nått annat grafikkort.
Warcraft 3 och Quake 3 verkar vara de mest krävande spelen man kan spela med det här utan att det hackar och det är ju inte direkt imponerande.
Om jag ska uppgradera så känns 8800GT fortfarande mer lockande än de andra ni nämnt.

Jag kollar på saker i 720p/1080i så kanske det här inlägget är orelevant igentligen, men nu har jag redan skrivit det.

Redigerat av Unregistered5f2ff720, 16 November 2007 - 15:17.

Postad 16 November 2007 - 17:43

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Jo, vad jag menar är att det verkar som att bilden de interna levererar GENERELLT håller lägre kvalitet helt enkelt, alltså i allt från desktopläge till film, ungefär som att själva bildutgången är sämre helt enkelt. Detta är vad jag upplever och är egentligen inte konstigt med tanke på priset på chippen. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Jo men priset har ju inte med det att göra. Högre pris har ju med prestandarn i spel ju, antalt pipes, klockning och minne vilket knappast är något som påverkar bilden. Menar bara att kärnorna i serierna har ju samma grund.

Ser som sagt ingen skillnad på mitt gamla GeForce 7900GTX mot x1250 så jag håller inte med.

Postad 16 November 2007 - 17:48

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Ni skulle ju kunna ta den är diskussionen i en annan tråd. Vi försöker diskutera 8800GT och alternativ här :angry:
Sådetså! ;)

Postad 16 November 2007 - 19:10

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Ni skulle ju kunna ta den är diskussionen i en annan tråd. Vi försöker diskutera 8800GT och alternativ här :angry:
Sådetså! ;)

Jupp men. Snacket är om x1250 har sämre, bara för att den är billig, svärta, kontrast och skärpa än 8800GT. B)

Postad 16 November 2007 - 19:25

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Jo men priset har ju inte med det att göra. Högre pris har ju med prestandarn i spel ju, antalt pipes, klockning och minne vilket knappast är något som påverkar bilden. Menar bara att kärnorna i serierna har ju samma grund.

Ser som sagt ingen skillnad på mitt gamla GeForce 7900GTX mot x1250 så jag håller inte med.

Ja, vi upplever det olika, inte mer med det. Bra att du är nöjd!

Postad 16 November 2007 - 19:33

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
PalmNio, om du köper 8800gt så kan du kanske jämföra mot x1250 efter det, vore schyst. Om du också tycker det verkligen är sämre som PerssonsPack säger då alltså för jag tycker det verkar konstigt och har inte heller nått fel på min bildkvalité. Du kanske hade nått måndagsexemplar eller nått PerssonsPack? :angry:

Redigerat av Unregistered5f2ff720, 16 November 2007 - 19:35.

Postad 16 November 2007 - 22:12

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

3850 menar jag är det intressantaste kortet, troligtvis så blir det väl ett skapligt pris på det kortet.

Om 3850 går att få för runt 1200-1400kr så menar jag att det blir svårslaget som HTPC/Spelkort om man har övervikt åt HTPC-hållet.

Om 3870 hamnar på 1600-2000kr så känns det tämligen ointressant eftersom de billigaste 256MB 8800GT-korten redan nu listas för 1750kr.

Ojdå, känns som om Anandtech läser på forumet och kopierar mina åsikter... ;) "Today the Radeon 3870 seems like a nice, albeit slower, alternative to the 8800 GT. But it's difficult to make a thorough recommendation without knowing how the 256MB 8800 GT will stack up and where it'll be priced. Given how the 8800 GTs sold out, if you're truly interested in the 3870 pick one up now, but if you're like us and want to carefully weigh all options - wait a couple of weeks and see what happens with the 8800 GT 256MB"

Och sedan skriver Anand... "The Radeon HD 3850 is a bit slower than its more expensive sibling and as such ends up being tremendous competition for current mid-range cards like the GeForce 8600 GTS or Radeon HD 2600 XT. We only compared it to the 8600 GTS in this review, but the 3850 similarly obsoletes the 2600 XT."

:D

Redigerat av dunde, 16 November 2007 - 22:14.

Postad 18 November 2007 - 00:09

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Ett kanonkort vad det verkar! Den frågan jag har kvar är om det är bekräftat att det får plats i ett Antec Fusion chassi? Nån som vet med säkerhet? Får det plats lägger jag beställningen bums!

Dum frågan kanske, men behöver man inte ett chassie med heatpipes för att använda Sparcle kortet med heatpipes?

Postad 18 November 2007 - 01:52

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Nej men du behöver ha en vettig luftgenomströmning på något annat vis i chassit. Insug/utsug är ändå ett krav, annars kommer de fläktar som du har på processor och i nätagget att gå på max ändå och då blir det inte särskilt tyst.

Postad 18 November 2007 - 16:21

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0

Det verkar som att AMD/ATI´s nya kort har svårt att hänga med 8800GT, så nu är det inte så mycket att fundera på ifall det blir ett köp eller inte.

"Radeon HD 3870 har enligt Legion Hardwares recension nästan identisk prestanda som AMD:s äldre grafikkort Radeon 2900 XT. Faktum är att Radeon HD 3870 i nästan alla tester har näst sämst prestanda."

Källa

Postad bild

Recensionen på Legion Hardware är falsk och inget man ska gå efter. Tyvärr har den lurat en hel del som läst den.

http://www.sweclocke...radeon_hd_3870/

Anandtech
http://www.anandtech...aspx?i=3151&p=6

"Here's what's really interesting, on average the Radeon HD 3870 offers around 85% of the performance of the 8800 GT, and if we assume that you can purchase an 8800 GT 512MB at $250, the 3870 manages to do so at 87% of the price of the 8800 GT. The Radeon HD 3870 becomes even more attractive the more expensive the 8800 GT is and the opposite is true the cheaper it gets; if the 8800 GT 512MB was available at $219, then the 3870 doesn't stand a chance.

If AMD can actually meet its price expectations then it looks like the 3870 is actually competitive. It's slower than the 8800 GT, but the price compensates."

Redigerat av Zerox_no1, 18 November 2007 - 16:32.

Postad 19 November 2007 - 19:39

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Källa

Postad bild

Recensionen på Legion Hardware är falsk och inget man ska gå efter. Tyvärr har den lurat en hel del som läst den.

http://www.sweclocke...radeon_hd_3870/

Anandtech
http://www.anandtech...aspx?i=3151&p=6

"Here's what's really interesting, on average the Radeon HD 3870 offers around 85% of the performance of the 8800 GT, and if we assume that you can purchase an 8800 GT 512MB at $250, the 3870 manages to do so at 87% of the price of the 8800 GT. The Radeon HD 3870 becomes even more attractive the more expensive the 8800 GT is and the opposite is true the cheaper it gets; if the 8800 GT 512MB was available at $219, then the 3870 doesn't stand a chance.

If AMD can actually meet its price expectations then it looks like the 3870 is actually competitive. It's slower than the 8800 GT, but the price compensates."

Tyvärr så är ju 3870 alldeles för högt prissatt i Sverige ännu så länge. Det har ju inte en chans just nu att konkurrera med 8800GT 512. Vi får hoppas AMD/ATi tar sitt förnuft tillfånga och sänker priserna.

Redigerat av dunde, 19 November 2007 - 22:54.

Postad 20 November 2007 - 18:30

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0

Tyvärr så är ju 3870 alldeles för högt prissatt i Sverige ännu så länge. Det har ju inte en chans just nu att konkurrera med 8800GT 512. Vi får hoppas AMD/ATi tar sitt förnuft tillfånga och sänker priserna.

Priserna verkar vara på väg ner! :)

GeCube Radeon HD3870 512MB för 1770kr.

Får hoppas att priset inte ändras när det väl är i lager.

Postad 20 November 2007 - 18:34

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Priserna verkar vara på väg ner! :)

GeCube Radeon HD3870 512MB för 1770kr.

Får hoppas att priset inte ändras när det väl är i lager.

Nu börjar ju det likna något. Fortfarande så menar jag att 8800GT är mer än värt två extra hundralappar.

Postad 20 November 2007 - 20:20

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Påminner igen om att det nu finns en tråd för AMD 3850 och 3870.

AMD 3850/3870

Postad 20 November 2007 - 22:27

Boftas
  • Boftas
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Är det ingen som undrar nu när 8800GT kostar strax under 2000:- vem som köper 8800gts som har mycket sämre prestanda och kostar mycket mera. Borde inte dessa kort sjunka i pris. Kan ju inte vara någon som köper dessa kort (Jag skulle vilja iom att jag har ett sådant och skulle vilja ha ett till för SLI). Crysis gick lite segt i 3072x768 som jag kör (3st 19" skärmar) Surround Gaming via Matrox triple Head to Go.

Sen bara en kommentar ang IGP och bildkvalitet. Jag håller på och ska sätta ihop HTPC modeller (med Blueray spelare och allt) som jag ska sälja och labbat mycket med grafikkort. Körde ett 7050 först men tyckte det va inte alls speciellt bra bildkvalitet. Detta jämfört med bl.a ett nvidia 6600 som sitter i min gamla HTPC, samt med min Panasonic DVD s-97. Bildkvalitet är viktigt om man ska ha en ren HTPC som skall användas för DVD och Blue-ray samt HD-DVD. Testade senare ett ATI 2400pro med HDMI utgång. Denna fick jag konsigt nog inte någon HD acc. när jag körde BlueRay (Kryssrutan för HW acc i PowerDVD släcktes under uppspelning). Samt kunde jag inte välja 50 HZ som krävs för att få bra flyt i MCE livetv samt DVD uppspelning, Så det gick bort (Tyckte inte bildkvaliten vart särskillt bättre heller. Sen testade jag Gainwards 8600GT Silent med HDMI ut. Mycket bättre bildkvalitet (skärpa) och funkar bra med BlueRay och HDDVD samt 50Hz. Dock så visas ingen Blacker Then Black information och det blir det olika färgrymder mellan MCE och uppspelning i PowerDVD (som används för BD och HD-DVD).
Det jag vill säga är att jag blir så trött på att det finns inget kort som är perfekt. Att ett kort med HDMI ut och passiv kylning och bra för filmuppspelning ska vara så svårt att få till. Vem vill sitta och ändra brightness på TV bara för att man kollar på olika källor. Sen att det inte finns funktioner (program) som automatiskt kan ändra uppdateringsfrekvens beroende på källa tycker jag är konstigt. Detta gör ju alla DVD, BlueRay, HD-dvdspelare.

Ledsen att jag gick ifrån ämnet men det bara kom över mig att jag ville få ur mig besvikelsen över att ska ta sån lång tid till bra kort och drivers.

Postad 20 November 2007 - 23:28

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Det kan ju lika gärna vara de andra källorna som är för mörk, det beror på hur man ser på saken. ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.