Mest underskattade spelen genom tiderna?
118 svar till detta ämne
Postad 04 May 2008 - 22:41
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
Bra lista och givetvis har man spelat några av dom=). Beyond Good and Evil, helt okej spel men lite för kort enligt mitt tycke Outcast, testat demo på och det var riktigt kul men det blev aldrig att jag skaffade det... Omikron - The nomad soul, ytterligare ett spel som jag bara testat demo på och återigen ett spel som verkar riktigt kul Wing Commander serien, helt okej serie men Privateer är nog bättre och också rätt så underskattat. Homeworld, ett av de bästa rts spelen som gjorts Monkey Island 1, 2, 3 & 4, de tre första delerna (speceillt del 2) har en humor som få spel i denna genrer kommer i närheten av X-wing, Tie-fighter etc, Tie Fighter är helt klart underskattat idag men jag är inte så säker på att det var det när det kom. Myst 2 & 4, Riven tycker många inte alls är Myst och tillhör det sämre av Myst spelen, jag har dock bara spelat Myst och Myst 3. Gillar verkligen spelen men ibland är de lite väl långsökta lösningar som krävs. Men som sagt en bra lista på spel som många helt klart borde testa om de inte spelat dom (om spelen går att få tag på fortfarande vill säga).
Många av de listade spelen kanske inte gör sig så bra i dag, med dagens förväntningar på ljud och grafik, men spelade man när de kom ut var det snudd på religiöst ;-) Riven och Revelation (Myst 2 & Myst 4) är de enda Myst-spelen som jag har gillar (äger och har klarat alla fem). De hade en intressant story och pussel som inte kändes helt inklistrade utan förankring i den spelvärld man beffan sig i. De flesta av spelen är nog svåra att hitta idag. Jag är i alla fall glad att jag hann uppleva de och faktiskt fortfarande har de kvar. Har man en Playstation 2 kan man fortfarande hitta Okami, Persona 3 och Odin Sphere i butiker. Jag tycker de alla ger en frisk och välgjord vinkling på en annars ganska trött genre ("Lite-RPG").
Postad 05 May 2008 - 10:14
Unregistered01e78752
-
Unregistered01e78752
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Har man en Playstation 2 kan man fortfarande hitta Okami, Persona 3 och Odin Sphere i butiker. Jag tycker de alla ger en frisk och välgjord vinkling på en annars ganska trött genre ("Lite-RPG").
Lite-Rpg? Okami har väl inte direkt några rpg-element. Och vad är det som är friskt med Odin Sphere, detta sidscrollande hack 'n slash... med VISSA rpg-element. Persona 3 är dock ett välgjort RPG, men kanske mer för de lite yngre åldrarna... som alla andra Atlus-spel
Postad 05 May 2008 - 22:13
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
Lite-Rpg? Okami har väl inte direkt några rpg-element. Och vad är det som är friskt med Odin Sphere, detta sidscrollande hack 'n slash... med VISSA rpg-element. Persona 3 är dock ett välgjort RPG, men kanske mer för de lite yngre åldrarna... som alla andra Atlus-spel 
Med "Lite-RPG" (det är meningen att det ska uttalas "light-RPG") menar jag spel som har vissa rollspelselement i sig. De enda riktiga Rollspelen jag har spelat är Elder Scrolls serien, Fallout & Torment. Alla andra så kallade rollspel jag har spelat har ingenting gemensamt med de nämnda förutom att man samlar XP i nån form och på så sätt blir bättre. Man spelar ingen (egendefinierad) roll och har knappt några valmöjligheter annat än att följa nån röd tråd. Exempel på låtsas RPG:er är Diablo, Final Fantasy, Baldur's Gate. Listan kan göras längre. Odin SphereVi har en 2D-spel som ser ut som en animerad saga. Det beter sig som ett fighting-spel. Har förvånantsvärt mycket djup och ett "leveling"-system smo är ljusår mer intressant än de gamla trötta EXP-points som man samlar i alla andra så kallade RPG. Storyn är också bra. Okami"Lite-RPG". Tolka det som du vill. Är Diablo ett RPG är Okami också det. Persona 3För de yngre åldrarna? Vilka spel i samma genre tycker du är för de äldre åldrarna? Men som vanligt, "each to his own". Det här är min åsikt och ovan nämnda har i min mening fått för lite kramar av folket.
Redigerat av Unregisterede32cf070, 05 May 2008 - 22:14.
Postad 05 May 2008 - 22:20
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Exempel på låtsas RPG:er är Diablo, Final Fantasy, Baldur's Gate
Baldur´s Gate? De andra kan jag hålla med om men knappast Baldur´s Gate, såvida du inte menar BG : Dark Alliance  .
Redigerat av Jack of all trades, 05 May 2008 - 22:21.
Postad 06 May 2008 - 15:55
derpious
-
derpious
-
Guru
-
-
4346 inlägg
Okami "Lite-RPG". Tolka det som du vill. Är Diablo ett RPG är Okami också det. Diablo 2 ÄR ett RPG, Okami har inga RPG-element som levling, skillpoints osv.
Postad 06 May 2008 - 19:30
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
Baldur´s Gate? De andra kan jag hålla med om men knappast Baldur´s Gate, såvida du inte menar BG : Dark Alliance .
Njae, jag kan visserligen förstå vad du menar, men jag tycker att Baldur's Gate var alldeles för linjärt för att räknas som ett riktigt RPG.
Diablo 2 ÄR ett RPG, Okami har inga RPG-element som levling, skillpoints osv.
Jag tycker inte att det räcker med levling, skillpoints etc. för att ett spel ska vara ett RPG. Diablo är ren dungeon bashing och har mer gemensamt med God of War än Fallout. Fast å andra sidan så tycker en del att Final Fantasy eller ännu värre, Zelda är ett RPG. Så vad som är ett RPG definieras snarare av det referenssystem man har. "Lite-RPG" var en kompromiss från min sida ;-)
Postad 06 May 2008 - 21:08
derpious
-
derpious
-
Guru
-
-
4346 inlägg
Zelda är ett RPG.
Enligt vem? Är nog många som inte håller med dig. Så vad som är ett RPG definieras snarare av det referenssystem man har. "Lite-RPG" var en kompromiss från min sida ;-)
Jo, men referenssystemet för RPG är allmänt uppfattat som levling, skillpoints osv, sånt som alla känner igen från RPG-spel.
Postad 06 May 2008 - 21:17
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
Enligt vem? Är nog många som inte håller med dig.
JAG tycker INTE att Zelda är ett RPG. Det är ett komma (,) före "Zelda" i min post.
Redigerat av Unregisterede32cf070, 06 May 2008 - 21:20.
Postad 06 May 2008 - 21:28
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Fel tråd för diskussionen kanske
Jag tror till och med vi hade en sån här tråd en gång (Vad definerar ett RPG) för de som vill fortsätta.
Postad 06 May 2008 - 21:50
derpious
-
derpious
-
Guru
-
-
4346 inlägg
JAG tycker INTE att Zelda är ett RPG. Det är ett komma (,) före "Zelda" i min post.
Ok, missuppfattade där, kopplade inte ihop det med vad du skrev innan.
Postad 07 May 2008 - 04:58
izikiel
-
izikiel
-
Veteran
-
-
2254 inlägg
rpg=roleplaying game, vs man tar på sig en roll, vs alla spel man inte spelar som sig själv
och japp, menade rts såklart, typo ^^
Redigerat av izikiel, 07 May 2008 - 04:59.
Postad 08 May 2008 - 13:04
Relativity
-
Relativity
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Det har sagts förrut men Battlezone 1 & 2 var helt lysande spel. Önskar att jag kunde lira battlezone 1 igen(funkar inte i xp eller vista).
Postad 08 May 2008 - 13:44
izikiel
-
izikiel
-
Veteran
-
-
2254 inlägg
battlezone 1 är underbart! :>
Postad 11 May 2008 - 22:51
Unregistered45b84d38
-
Unregistered45b84d38
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Eternal Darkness till Gamecube är underskattat!
gillade upplägget skarpt att man under typ 1 millenium slåss mot ondska och sanitymätaren var klockren ibland!
Remake!
Postad 15 May 2008 - 21:43
CBarrow
-
CBarrow
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Jag kommer ihåg ett spel man fick med när jag uppgraderade mig till en Compaq 486a, 66Mhz, 8 eller 12Mb ram (minns ej) och till råga på allt så var det CD-ROM i den också
Iaf, tror spelet hette/heter Mystic quest eller Final quest. Har googlat utan att hitta rätt
Det var ett härligt helpsykat rollspel där man var en prinsessa som skulle leta efter sin kanin som sprungit bort.
Att spelet var helt absurt ologiskt var det som gjorde det så kul (såhär i efterhand iaf).
Knalla bort till häxan och ge henne din kam så får du en valnöt i utbyte. Ta med dig valnöten till björnen i slottet (givetvis i andra sidan av landet) och ge honom den så får du en liten fiskskål i utbyte. Gå till ekorren som säljer honung och fyll upp skålen. Betala ekorren med din knappnål.
Ta med dig honungen tillbaka till häxan, då hon ska ha i den i soppan hon tillagar. Sen har hon kammen att röra runt med. Nu har du fått en dryck som gör att du kan prata med kråkan och på så vis komma vidare i spelet...
Ett under att man inte blev gråhårig pga det där spelet
Någon mer som spelet det här helknasiga spelet?
Redigerat av CBarrow, 15 May 2008 - 21:44.
Postad 16 May 2008 - 11:27
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Det jag kommer och tänka på är Conker's Bad Fur Day. Det måste ha varit underskattat för när man kollar eftermarknaden idag hittar man knappt Conker's Bad Fur Day någonstans. Det är ju helt klart en av dom bästa titlarna till N64.
Redigerat av New Player, 16 May 2008 - 11:27.
Postad 16 May 2008 - 12:33
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Det jag kommer och tänka på är Conker's Bad Fur Day. Det måste ha varit underskattat för när man kollar eftermarknaden idag hittar man knappt Conker's Bad Fur Day någonstans. Det är ju helt klart en av dom bästa titlarna till N64.
Kom det till n64? jag lirade det på boxen. Sjukt kul!
Postad 16 May 2008 - 12:40
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Kom det till n64? jag lirade det på boxen. Sjukt kul!
Det var en uppgraderad "port" av N64 versionen Grymt snyggt var det iallafall på xbox. Rare kan sina saker.
Postad 16 May 2008 - 12:51
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Kollade efter Conker: Live & Reloaded nu men det finns ju inte heller någonstans. Visste inte förövrigt att det spelet existerade i överhuvudtaget till Xbox. Nu måste jag ju få tag på det  Fast jag har N64 versionen redan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|