Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lite frågor angående högtalarbygge

271 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 December 2007 - 13:37

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Tack för länkarna!
Jag har för övrigt nu också kollat runt lite på tangbandelement och sett att de har fått mycket goda omdömen!

Här är 2 element som min budhet kanske skulle kunna räcka till istället och då stämmer de mer med min projektplan eftersom att det då blir ett par mindre högtalare :)

W4-657SC
http://www.hzh-audio...e_name=W4-657SC

28-847S
http://www.hzh-audio...ame=28-847S#anc

Jag har fortfarande inte satt mig in i hur jag ska förstå vilka element som passar med varandra mer än mycket ytligt. Därför vore jag glad om jag fick höra ert uttlåtande, jag undrar också om det skulle fungera bra med en basreflexport i en liten låda till dessa

det första elementet det är en fullrange och där behövs det ingen diskant till
den kör hela frekvensbandet och till en så liten kan man bygga ett horn till .

Ja jag såg också att det var full range men ja fick för mig att man ändå skulle ha en diskant av någon konstig anledning. Men om man bara har ett element blir de väl inte så mycket filter och räkna på?

Postad 31 December 2007 - 13:41

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Tack för länkarna!
Jag har för övrigt nu också kollat runt lite på tangbandelement och sett att de har fått mycket goda omdömen!

Här är 2 element som min budhet kanske skulle kunna räcka till istället och då stämmer de mer med min projektplan eftersom att det då blir ett par mindre högtalare :)

W4-657SC

28-847S

Jag har fortfarande inte satt mig in i hur jag ska förstå vilka element som passar med varandra mer än mycket ytligt. Därför vore jag glad om jag fick höra ert uttlåtande, jag undrar också om det skulle fungera bra med en basreflexport i en liten låda till dessa

Ja jag såg också att det var full range men ja fick för mig att man ändå skulle ha en diskant av någon konstig anledning. Men om man bara har ett element blir de väl inte så mycket filter och räkna på?

tror det räcker med en kondning vid 55hz för att högpassdela med 6db

Postad 31 December 2007 - 13:50

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Tack för länkarna!

W4-657SC

28-847S

tror det räcker med en kondning vid 55hz för att högpassdela med 6db

Mm, men jag vill nog bygga ngt med två element:/ Jag får väl kolla vidare lite till... Inga TB-element som inte kostar runt 500-600 tsm som ni vill rekommendera?

EDIT:
Några av dessa två elementen kanske skulle kunna fungera med diskanten. Men hur funkar de med basreflexport till dessa?

http://www.hzh-audio...ge_name=W5-610S
http://www.hzh-audio...ge_name=W5-576S

EDIT2:
Jag kan ju faktiskt byta ut diskanten mot en annan också. Tex http://www.hzh-audio...e_name=25-669SD

Redigerat av j__, 31 December 2007 - 13:56.

Postad 31 December 2007 - 14:01

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
varför inte göra det både lätt och svårt för sig det lätta är att köra med en fullrange högtalare
sen kommer det svåra det är att bygga en hornlåda till fullrange elementet

Postad 31 December 2007 - 14:03

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

varför inte göra det både lätt och svårt för sig det lätta är att köra med en fullrange högtalare

Hm, nu får du gärna utveckla :) Varför är det svårare att bygga en låda till en fullrange-högtalare?

Postad 31 December 2007 - 14:11

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Hm, nu får du gärna utveckla :) Varför är det svårare att bygga en låda till en fullrange-högtalare?

jag pratar inte om en sketen vanlig låda utan en som är dubbelt så avancerad låda
http://members.shaw....s/medallion.htm
så här ser ett horn ut

Postad 31 December 2007 - 14:28

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Haha, jo det förstod jag :)
Men probelemet är det att jag går NV och gör ett projektarbete och när man gör det så måste man hålla sig inom NV-ramarna. Jag måste alltså räkna en del på filter så de blir lite fysik inblandat. Själva snickrandet är inte det viktigaste i mitt arbete, även om det också måste göras bra:)

Postad 31 December 2007 - 14:39

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Men probelemet är det att jag går NV och gör ett projektarbete och när man gör det så måste man hålla sig inom NV-ramarna. Jag måste alltså räkna en del på filter så de blir lite fysik inblandat. Själva snickrandet är inte det viktigaste i mitt arbete, även om det också måste göras bra:)

då skall du defenetivt inte ha någon hjälp mera då kan du få en formelsamlig att börja att beta på
och är det inte fysik att räkna ut en hornlåda på papper utan hjälpmedel då vete fan vad din lärare är ute efter

Postad 31 December 2007 - 15:44

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

då skall du defenetivt inte ha någon hjälp mera då kan du få en formelsamlig att börja att beta på
och är det inte fysik att räkna ut en hornlåda på papper utan hjälpmedel då vete fan vad din lärare är ute efter

Men de va väl inte så jag menade, men en tvåvägare e vad vi skrivet i vår projektplan. Klart det vore intressant att göra en hornlåda. Jag bara sa va ja tror, och som du märkt så har jag ingen vidare koll... Men okej, sant det är nog en hel del fysik till en hornlåda, kanske till och med lite väl mycket? Att bara räkna ut arean är ju inte så svårt men att räkna ut rätt dimensioner till arean är väl det svåra gissar jag.

EDIT:
https://www.minhembi...showtopic=78901

Dessa högtalare är ju byggda med ett fullrangeelement och en diskant? Men det blir ingen bra kombination enligt er eller?

Jag tar tillbaka vad jag sa, de står ju att fullrangeelementet skulle klara sig helt utan diskant (A)

Redigerat av j__, 31 December 2007 - 16:37.

Postad 31 December 2007 - 16:44

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
kan inte förstå varför ni skall krångla till det gör det enkelt för skall ni gå på en 2 väggare så kommer filtret att kosta mera än elementen om ni inte kör på ett 6db filter till diskanten och låter bas/mid gå fullrange.

Postad 31 December 2007 - 16:51

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

kan inte förstå varför ni skall krångla till det gör det enkelt för skall ni gå på en 2 väggare så kommer filtret att kosta mera än elementen om ni inte kör på ett 6db filter till diskanten och låter bas/mid gå fullrange.

Okejdå, vi skulle kunna bygga ett par fullrange med ett element bara, men då måste jag fråga dig om vi får ihop 100 timmar?

Här är den problemformulering som vi skrev när vi gjore vår projektplan. När vi gjorde den visste vi i stort sett ingenting om högtalare (och det vill säga mycket mindre än vad vi vet nu) Därför låter en del saker kanske lite konstigt... Men hur som helst, så ska högtalarna helst uppfylla dessa kraven. Fast det där med att sätta dem i en bokhylla tar jag mer eller mindre helt tillbaka, det var nog mest något som vi skrev.

Syftet med vårt projektarbete är som sagt att bygga ett par högtalare som ska kunna monteras i taket, på stativ eller tryckas in i en bokhylla. De ska med andra ord inte vara speciellt stora.

Målet med projektarbetet är först och främst att lära oss mer om ljud och om hur högtalare är uppbyggda samt hur de fungerar. Efter att ha tittat omkring på diverse forum på Internet har vi kommit fram till att det är betydligt dyrare att bygga högtalare än vad vi från början trodde. Vi har i alla fall bestämt oss för att bygga ett par högtalare med en budget på mellan 500 och 1000 kronor. Någon mer exakt budget vågar vi inte säga än eftersom att vi har för lite kunskap om högtalare. Hur som helst så ska vi med denna budget försöka skapa ett par så välljudande högtalare som vi bara kan.

Eftersom att målet är att bygga ett par inte allt för stora högtalare och har lagt en budget blir således vår problemformulering följande:

Hur bygger man ett par mindre högtalare med en relativt sträv budget som låter så bra som möjligt?

Postad 31 December 2007 - 17:15

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
titta på response vid hifikit biliga element
http://www.hifikit.se/

Postad 31 December 2007 - 21:27

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
X-12 har du provar Respons elementen? Skulle vara kul för oss med lite tight budget om de är dugliga :)

Postad 31 December 2007 - 22:42

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Jag har haft 2 response 6.5" basar + diskanter i min första bil men de lät inget vidare. Diskanterna lät hyffsat så de följde med i två bilar efter den första men basarna var hopplöst dåliga så de slaktade jag och de blev DIY buttkickers för något år sedan. https://www.minhembi...obyponken/43087

Blev visst lite ot där, men vad jag ville säga var att mina erfarenheter av Response inte är så bra med tanke på hur det lät i bilen.

Postad 31 December 2007 - 22:43

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Jag har haft 2 response 6.5" basar + diskanter i min första bil men de lät inget vidare. Diskanterna lät hyffsat så de följde med i två bilar efter den första men basarna var hopplöst dåliga så de slaktade jag och de blev DIY buttkickers för något år sedan. https://www.minhembi...obyponken/43087

Blev visst lite ot där, men vad jag ville säga var att mina erfarenheter av Response inte är så bra med tanke på hur det lät i bilen.

Okej, men vad tror du om de två tangbandelementen som jag länkade till? :) Nu menar jag det dyrare mellan/bas och diskanten.

Postad 31 December 2007 - 22:55

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Okej, men vad tror du om de två tangbandelementen som jag länkade till? :) Nu menar jag det dyrare mellan/bas och diskanten.

Har aldrig läst om någon som använt just det elementet men tangband är ju erkänt som ett bra lågbudgetmärke.

Postad 31 December 2007 - 22:56

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

X-12 har du provar Respons elementen? Skulle vara kul för oss med lite tight budget om de är dugliga :)

jo till bil i bilstereon begynelse men dom är inte bra

Postad 31 December 2007 - 23:05

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Jag har bekanta som har använt Respons och det är inte någon vidare ljudkvalitet enligt mitt tycke!Visaton har jag använt mycket själv,och använder fortfarande idag!Kan verkligen rekommendera dom,jag har iofs inte lyssnat på just dom elementen som ni har kikat på,men jag skulle bli förvånad om ni inte blir nöjda!

Postad 31 December 2007 - 23:21

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Tja, det blir nog bra både med tangband och visaton. Fast tangbandaren är ju nästan dubbelt så dyr. Borde dock gå att få den att spela djupare i en mindre låda + att det förmodligen skulle passa med ett enklare filter till den...

Ingen lätt uppgift för TS detta... :)

Postad 31 December 2007 - 23:26

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
man måste tänka på att hans budget är mellan 500-1000 per par dåskall väl matrial väl räknas in i det
det var där för jag rekomenderade ett fullrange och någontyp av horn låda .
då man börjar att titta på kostnaden för ett par konventionella högtalare så kommer han att knäcka budgeten ganska rejält.

Postad 01 January 2008 - 14:56

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Anledningen till att jag började kolla på andra element än visaton var att de elementen som jag kollat ut där krävde en större låda då man skulle ha basreflexport. Jag vet inte men jag skulle ju kunna hoppa över det där med basreflexport också men jag tänkte att det skulle bli lite mer pill om man hade det ;)

Men att de elementen blir dubbelt är inget problem för oss, vi har pratat igenom de lite och kan nog lägga på några hundringar extra :lol:

Postad 01 January 2008 - 23:25

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Men vad anser ni om bilden? Borde man kanske göra den ännu högre? Jag har en känsla av att det skulle se snyggare ut...
[/quote]
Jag har själv pulat lite i helgen med ett par tvåvägare,därav mitt intresse för den här tråden!Och nu har jag plockat in dom för provlyssning och justering,som oftast tar fem gånger så lång tid som att planera och bygga dom!
Måtten på mina är 200*300*970 så propertionellt sett så är dom lika era(nästan).
Det är en 6" i 17 liter basreflex,inte helt optimalt enligt datorn men låter i mina öron bra!
Jag har mer behov av utrymme än mer bas så jag har förvaring längst ned i mina!

Bifogad fil  Dynaudio2_001.jpg   25.52K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil(er)

Postad 01 January 2008 - 23:35

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Oj,vad konstigt mitt senaste inlägg blev!?Jag citerade j_ s inlägg nr80,men det syns inte så bra!

Postad 02 January 2008 - 00:32

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Men vad anser ni om bilden? Borde man kanske göra den ännu högre? Jag har en känsla av att det skulle se snyggare ut...

Jag har själv pulat lite i helgen med ett par tvåvägare,därav mitt intresse för den här tråden!Och nu har jag plockat in dom för provlyssning och justering,som oftast tar fem gånger så lång tid som att planera och bygga dom!
Måtten på mina är 200*300*970 så propertionellt sett så är dom lika era(nästan).
Det är en 6" i 17 liter basreflex,inte helt optimalt enligt datorn men låter i mina öron bra!
Jag har mer behov av utrymme än mer bas så jag har förvaring längst ned i mina!

Bifogad fil  Dynaudio2_001.jpg   25.52K   0 Antal nerladdningar

Det var verkligen en udda lösning...men ganska smart måste jag medge! ;)
Vad är det för element? Ser lite ut som dynaudio men dom säljer väl inte lösa element längre?

EDIT: NU blev det väldigt konstigt med citaten....?????

Redigerat av Tobyponken, 02 January 2008 - 00:35.

Postad 02 January 2008 - 01:58

Bel3
  • Bel3
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Dynavox element kanske?

Postad 02 January 2008 - 02:05

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Det är Dynaudio,mkt trevliga element!D-28orna är riktigt gamla,men dom verkar outslitliga!6orna köpte jag för ett tag sen,verkar nästan oanvända!

Postad 02 January 2008 - 09:07

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Det är Dynaudio,mkt trevliga element!D-28orna är riktigt gamla,men dom verkar outslitliga!6orna köpte jag för ett tag sen,verkar nästan oanvända!

det har trådskaparen inte råd till att köpa dynaudio element

Postad 02 January 2008 - 13:05

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Förlåt,jag svarade bara på Tobyponkens fråga......

Postad 02 January 2008 - 13:49

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Förlåt,jag svarade bara på Tobyponkens fråga......

ingen fara för han får nog hålla sig till mgr och dylika element i sitt projekt.

Postad 02 January 2008 - 15:04

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Jo ja får kanske de. Men nu kommer jag att lägga projektet på hyllan i ungefär en vecka för snart stundar ett fysikprov som jag måste läsa till.

Men om du bortser ifrån virke x-12, vad skulle du uppskatta kostnaden på högtalarna till om vi valde tangbandelementen? Nu behöver du kanske inte dra till med de allra dyraste filterkomponenterna osv...

Postad 02 January 2008 - 15:47

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jo ja får kanske de. Men nu kommer jag att lägga projektet på hyllan i ungefär en vecka för snart stundar ett fysikprov som jag måste läsa till.

Men om du bortser ifrån virke x-12, vad skulle du uppskatta kostnaden på högtalarna till om vi valde tangbandelementen? Nu behöver du kanske inte dra till med de allra dyraste filterkomponenterna osv...

jag tog det biligaste som jag kunnde hitta på hifikit och då landade jag på 880kr och då är inte virket med i det priset men däremot delnings filtren är med i dom 880kr

Redigerat av Unregistered1022, 02 January 2008 - 15:47.

Postad 02 January 2008 - 18:29

Bel3
  • Bel3
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Varför inte bygga ett par lancettor eller vad de nu kallas. 19 EUR/element från hzh-audio, vet inte riktikt vad frakten går på men den borde ju inte vara allt för dyr.
Kanske inte blir så mycket filterkonstruktion men mycket mer avancerad att bygga än en vanlig sluten/portad låda.
Bra förklaring och byggtråd finns här!

Postad 02 January 2008 - 19:19

Unregistered742a5aea
  • Unregistered742a5aea
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Om jag inte missminner mig så länkade jag till en liten stativare med just de element från tangband som du länkade till i början av tråden. Har byggt två par nu över julen och måste säga att de låter väldigt bra. Bra bas för så liten låda.

Byggförslag finns här:
Acmes tangband

Postad 02 January 2008 - 19:41

Bel3
  • Bel3
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
jo, men det var 4" som "bara" går upp till 14000 Hz eller nått sånt, 3" som jag länkade till går upp till 20k + att den kan tydligen spela ner till runt 50 Hz i den lådan som jag länkade till. Den kan nog inte spela så jättestarkt men den låter nog bra (har jag hört) och det blir billigt då man slipper köpa diskant och filter.
Kort sagt en billig och vällåtande högtalare, det var väll det som var syftet med deras projektarbete?

Redigerat av Bel3, 02 January 2008 - 19:42.

Postad 02 January 2008 - 19:47

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Tror att dom skrivit något om att de skulle bygga en tvåvägare som skulle kunna placeras i en bokhylla eller liknande... Lancetta passar inte riktigt in på den beskriviningen. Dessutom ville dom inte kopiera någons arbete utan göra det mesta själva.

Postad 04 January 2008 - 12:17

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Om jag inte missminner mig så länkade jag till en liten stativare med just de element från tangband som du länkade till i början av tråden. Har byggt två par nu över julen och måste säga att de låter väldigt bra. Bra bas för så liten låda.

Byggförslag finns här:
Acmes tangband

Vore det inte bättre att använda W5-610S som mid/bas istf att använda ett fullrange-element som acme gjort? Visst lådans dimensiner blir antagligen inte desamma (ja har inte testat det än) men de borde väl passa bättre ihop?;) För fullrange är väl gjorda för att spela ut alla frekvenser och behöver väl således ingen diskant?

Redigerat av j__, 04 January 2008 - 12:20.

Postad 04 January 2008 - 12:51

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Byggförslag finns här:
Acmes tangband

Vore det inte bättre att använda W5-610S som mid/bas istf att använda ett fullrange-element som acme gjort? Visst lådans dimensiner blir antagligen inte desamma (ja har inte testat det än) men de borde väl passa bättre ihop?;) För fullrange är väl gjorda för att spela ut alla frekvenser och behöver väl således ingen diskant?

och med 2 sådana så spräcker du budgeten den kostar 380kr + frakt x2}=874 sen till kommer diskanter och filter .
och jag kan inte förstå varför ett sådant massivt motstånd till horn ni lär nog få i hop era 100 timmar där utan problem.

Postad 04 January 2008 - 13:27

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Byggförslag finns här:
Acmes tangband

och med 2 sådana så spräcker du budgeten den kostar 380kr + frakt x2}=874 sen till kommer diskanter och filter .
och jag kan inte förstå varför ett sådant massivt motstånd till horn ni lär nog få i hop era 100 timmar där utan problem.

Så vi får ändå ihop 100 timmar:O Då är jag mer intresserad kanske. Men det är som sagt egentligen små högtalare som ska byggas... Och ja antar att det är större lådor du syftar på när du pratar oim horn, eller?

Och då kommer min motfråga... Om du bortser ifrån att ja knäcker min budget (för de lär kanske bli 200-300 över..) vad är då det negativa med vad jag tänkte mig?

Redigerat av j__, 04 January 2008 - 13:30.

Postad 04 January 2008 - 15:25

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Det känns som om ni har fått information så att det räcker året ut!?

Mitt tips blir:Hoppa över allt vad horn och transmissionline heter,dom är svåra att räkna på,dom är enligt egen erfarenhet svåra att få små och bra,det finns för få som VET och kan något om dom,det blir inte så mkt filterbygge!
Och att kopiera någons annans konstruktion är väl varken kul eller lärorikt!?

Hoppa över bredbandselement,om man ska ha ett sånt som låter bra från~40-20000Hz så blir det dyrt,nedåt brukar det gå skapligt,men någon fin diskant har jag aldrig hört på dom billiga!

Koncentrera er på det som ni tänkte er från början:En liten trevlig tvåvägare,sluten eller reflex,och ett enkelt 6 eller 12dB filter!Det finns en anledning till varför det är en av världens vanligaste Hifi-högtalare!

Postad 04 January 2008 - 16:21

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Det känns som om ni har fått information så att det räcker året ut!?

Mitt tips blir:Hoppa över allt vad horn och transmissionline heter,dom är svåra att räkna på,dom är enligt egen erfarenhet svåra att få små och bra,det finns för få som VET och kan något om dom,det blir inte så mkt filterbygge!
Och att kopiera någons annans konstruktion är väl varken kul eller lärorikt!?

Hoppa över bredbandselement,om man ska ha ett sånt som låter bra från~40-20000Hz så blir det dyrt,nedåt brukar det gå skapligt,men någon fin diskant har jag aldrig hört på dom billiga!

Koncentrera er på det som ni tänkte er från början:En liten trevlig tvåvägare,sluten eller reflex,och ett enkelt 6 eller 12dB filter!Det finns en anledning till varför det är en av världens vanligaste Hifi-högtalare!

Det låter vettigt! Men som jag skrev ska vi iaf egentligen göra en liten högtalare - drf är visatonhögtalaren inte helt ideal såvia vi inte struntar i basreflexen. Men iofs, hur mycket lättare/svårare är det att göra en låda med basreflex. Och en fråga till, vad tycker du lisa om tangbandelementen jag blivit lite sugen på att använda nu..

Postad 04 January 2008 - 17:16

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Att göra en basreflex eller sluten är varken matematiskt eller praktiskt speciellt olika vad det gäller svårighetsgrad!Det finns ju en gräns för hur små lådor man kan göra och fortfarande få ljudtryck och djup(men oftast så är basreflex mer basstark),att bygga högtalare är ett ständigt kompromissande:Storlek/bas,ljud/ekonomi,kvalite/tid osv!
Tangbandelementen vet jag inget om förutom att dom har fått bra kritik lite här och där,och att dom inte verkar gå att köpa i Sverige!?!
Det är väl bara att ni sätter er ner och börjar kolla vilka element som ni har råd med,som stämmer någorlunda i känslighet och frekvensgång,och sen räkna ut låda efter det!Litteratur finns det ju gott om och dom vanligaste formlerna fick ni av P.Kalkyl!

Postad 04 January 2008 - 17:17

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Det blir mycket lättare att göra en slutenlåda.

Att göra en göra en basreflex utan att exakt veta hur man ska gå tillväga blir jobbigt, exempel verifiera så du får rätt avstämmning osv.

/johan

Postad 04 January 2008 - 17:24

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Det blir mycket lättare att göra en slutenlåda.

Att göra en göra en basreflex utan att exakt veta hur man ska gå tillväga blir jobbigt, exempel verifiera så du får rätt avstämmning osv.

/johan

Hur verifierar du att du har fått rätt avstämning på en sluten låda?

Postad 04 January 2008 - 17:41

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Med avstämmning så menar jag fb (fh), dvs port avstämmning.

Redigerat av rotel2, 04 January 2008 - 17:45.

Postad 04 January 2008 - 17:56

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Med avstämmning så menar jag fb , dvs port avstämmning.

Om du menar att man måste ha mätutrustning och 22 grafer för att kolla avstämningen på reflexröret så är det inte ett fint ljud enligt lyssnaren som du är ute efter!Nej,då är du ute efter en snygg kurva!Dom går ofta hand i hand,men långt ifrån alltid!!
Jag brukar räkna ut lådan och röret,men se till att röret är lite för långt så att lådan går för lågt!Ställer högtalaren vart den ska stå.Sen kortar jag röret tills lådan låter bra enligt mina öron,som faktiskt är den egentliga kunden till högtalarna!?

Postad 04 January 2008 - 17:57

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Så sant, så sant Lisa!
I och för sig så hade jag gärna hittat mer litteratur på svenska, men jag får väl börja på den engelska litteraturen nu;/ Men tack för all hjälp!

Dock är det mycket möjligt att fler frågor kommer dyka upp:P

Postad 04 January 2008 - 17:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

j__ Postat Idag, 17:57
Så sant, så sant Lisa!
I och för sig så hade jag gärna hittat mer litteratur på svenska, men jag får väl börja på den engelska litteraturen nu;/ Men tack för all hjälp!

Dock är det mycket möjligt att fler frågor kommer dyka upp:P

Därför som forumet finns :unsure:

Postad 04 January 2008 - 17:59

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
:unsure:

Postad 04 January 2008 - 18:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Man ska alldrig vara rädd för att fråga, hellre det än att göra bort sig totalt när man väl satt igång.

Postad 04 January 2008 - 21:19

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Om du menar att man måste ha mätutrustning och 22 grafer för att kolla avstämningen på reflexröret så är det inte ett fint ljud enligt lyssnaren som du är ute efter!Nej,då är du ute efter en snygg kurva!Dom går ofta hand i hand,men långt ifrån alltid!!
Jag brukar räkna ut lådan och röret,men se till att röret är lite för långt så att lådan går för lågt!Ställer högtalaren vart den ska stå.Sen kortar jag röret tills lådan låter bra enligt mina öron,som faktiskt är den egentliga kunden till högtalarna!?

Om du inte vet vad du gör är en eller flera mätningar bortkastad tid, helt korrekt...

Om man ändå inte bryr sig om kruvan kan man skippa beräkningen från början och gå på känlsa hela vägen. Helt ok metod om man vill...

Finns ingen anledning att beräkna en låda/rör om man inte sedan ser till att allt följer sina beräkningar.

Det finns enkla metoder som inte kostar multum som ger en möjlighet att verifiera ens portavstäming...

Redigerat av GrodanB, 04 January 2008 - 21:27.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.