kef KHT-3005SE
133 svar till detta ämne
Postad 11 April 2010 - 09:33
Sicken
-
Sicken
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Någon som har åsikter kring valet mellan KEF 2005 och 3005? Hur m ycket prisskillnad är motiverad för ljudskillnaden?
Just nu ligger 2005:orna kring 10.000 och 3005:orna går att köpa från Karlstad för 12.500 (vit och svart, silver slut).
Många recensenter tycker ju att den normala prisskillnaden på 50% upp för 3005 (15.000 kr) är för stor jämfört med förbättringarna man upplever.
Marrakezh säljer just nu 3005 för 9990:- http://www.marrakezh.se/
Redigerat av Sicken, 11 April 2010 - 09:34.
Postad 21 July 2010 - 10:12
netweaver
-
netweaver
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har köpte en Onkyo 808'a som jag ska driva KEF'arna med.
Har dock inte fått högtalarna än dom kommer på måndag troligtvis.
Får hoppas man blir nöjd
Postad 16 November 2010 - 13:40
jm99
-
jm99
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Jag är novis i ämnet men vill ju självklart ha "bra" ljud samtidigt som små högtalare är ett krav. Efter att ha läst diverse recensioner och foruminlägg så har jag blivit rejält sugen på KEF 3005SE (även om jag ännu inte är helt bekväm med utseendet). I huvudsak ska det användas till film men det ska även funka för slölyssning och bakgrundsmusik. Nu har jag provlyssnat (enbart film) på två ställen (Mediamarkt i Lund och Malmö) med Onkyo-förstärkare och det allmänna ljudintrycket är fylligt och bra men mörka mansröster (ex Russel Crowe i Robin Hood) låter instängt och väldigt burkigt från center-högtalaren vilket förstörde filmkänslan. Ni som har erfarenhet av systemet, är det något man kan fixa genom att pilla på förstärkaren eller är det månne fel på mina öron?
Redigerat av jm99, 19 November 2010 - 00:09.
Postad 24 November 2010 - 12:21
Faprod
-
Faprod
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Tyvärr måste jag hålla med....det blir aningen instängt och burkigt med dessa ägg. Jag bytte från en H/K till en Yamaha-förstärkare som har inbyggd EQ man kan pilla med. Det blev mycket bättre men jag tycker fortfarande att det är svårt att få det att bli bra på allt. Musiklyssningen är ju det största problemet med avsaknaden av mellanregister och svårigheten att få suben att integrera bra.
Balansen mellan att röster tappar värme och djup och att det blir bumligt och instängt är riktigt svår. Jag kände helt enkelt att jag inte kunde bli helt 100% nöjd både vid musiklyssning och film.
Reultat: Jag köpte nya golvhögtalare och inser att det inte finns några genvägar till att få riktigt tillfredsställande ljud. Allt är beroende på vad man har för krav dock...och det finns nog många som är väldigt nöjda med sina ägg (jag var det ett bra tag) men jag misstänker att MÅNGA av dessa skulle nöja sig med ett 5.1 för 5000 kr också.
Postad 08 December 2010 - 09:47
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Om någon suktar efter en uppsätting ägg kan det vara läge att slå till i dag, 8/12. De finns för 9990:- i webhallens julkalender.
Postad 08 June 2011 - 09:32
Unregistered2956b483
-
Unregistered2956b483
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Fiskar upp den här gamla tråden.
Är det någon som vet ifall gallret/nätet på de vita högtalarna är vitt eller svart?
Postad 08 June 2011 - 21:17
Lupus08
-
Lupus08
-
Rookie
-
2 inlägg
Fiskar upp den här gamla tråden. Är det någon som vet ifall gallret/nätet på de vita högtalarna är vitt eller svart?
Det sitter svarta på de när de levereras men i kartongen finns det vita med som du lätt sätter på. De sitter med magneter. Jag fick en positiv överraskning då jag öppnade kartongerna och upptäckte de vita skydden.
Postad 09 June 2011 - 07:24
Unregistered2956b483
-
Unregistered2956b483
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Det sitter svarta på de när de levereras men i kartongen finns det vita med som du lätt sätter på. De sitter med magneter.
Jag fick en positiv överraskning då jag öppnade kartongerna och upptäckte de vita skydden.
Det verkar ju helt perfekt. Tack för svar!
Postad 14 June 2011 - 12:57
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Hej. Jag är lite inne på att skaffa dom här högtalarna. Hur är det med er som har haft dom ett tag nu, är ni fortfarande nöjda?
Skulle ni köpa dom igen eller skulle ni ta något annat för liknande pris.
Jag har en uppsättning B&W (600 serien) sedan gammalt men skulle vilja ha ett mindre system som levererar bra till film och tv-spel.
Klarar dom sig bra i rum på ca 30kvm?
Tack på förhand.
/Niklas
Postad 04 July 2011 - 10:39
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
BUMP. Provar igen.
/Niklas
Postad 07 July 2011 - 21:48
AnteHN
-
AnteHN
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Hej. Jag är lite inne på att skaffa dom här högtalarna. Hur är det med er som har haft dom ett tag nu, är ni fortfarande nöjda? Skulle ni köpa dom igen eller skulle ni ta något annat för liknande pris.
Jag har en uppsättning B&W (600 serien) sedan gammalt men skulle vilja ha ett mindre system som levererar bra till film och tv-spel.
Klarar dom sig bra i rum på ca 30kvm?
Tack på förhand.
/Niklas
Hej Niklas, Äger dessa och har ca 30 kvm vardagsrum. Tycker de är riktigt bra, funkar både till film, musik och tv-spel. Kollar man marknaden så är det svårt att hitta något liknade till samma pris, bose och b&w finns om man kan tänka sig att lägga mer. Men svårt att få något lika väljudande och snyggt för samma peng. Nackdelen som jag ser det är att även om de är mindre och smidigare så får man mer för pengarna om man väljer större högtalare, särskilt golvare.
Postad 08 July 2011 - 10:14
tomasgbg
-
tomasgbg
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Har oxå en uppsättning och tycker dom presterar väldigt bra både till film och musik om man matchar dom med bra subbar (helst inte deras egna) och gärna 2st.
Stort plus för att dom är så snygga med
Postad 11 August 2011 - 10:42
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Åh, trevligt med lite synpunkter.
Det börjar närma sig flytt nu och jag har sålt mina gammla högtalare. Det lutar starkt åt detta paketet. Kommer köra som dom är ett tag iaf, men det är inte omöjligt att man kanske kompletterar med ett par nya frontar i framtiden.
Jag känner mig iaf säker på att det kommer att fungera hos mig efter era omdömmen.
Tack. Jag återkommer om en månad när allt är beställt och installerat.
Just ja, vad kör ni för stärkare till era system? Själv har jag en Denon 3808 som borde orka vara med i leken.
/Niklas
Redigerat av evil_nike, 11 August 2011 - 10:43.
Postad 24 August 2011 - 08:08
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Jag vet att det är lite dålig fart i denna tråden, men jag undrar om det är någon som driver sina kef med en Pioneer?
Har blivir intresserad av dom, verkar ge bra "bio-ljud".
Ska försöka låna hem en VSX-2021 när jag har fått högtalarna.
/Niklas
Postad 24 August 2011 - 13:57
EFM
-
EFM
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag vet att det är lite dålig fart i denna tråden, men jag undrar om det är någon som driver sina kef med en Pioneer? Har blivir intresserad av dom, verkar ge bra "bio-ljud". Ska försöka låna hem en VSX-2021 när jag har fått högtalarna.
/Niklas evil_nike: Jag skulle säga att Pioneer VSX-2021 passar alldeles utmärkt till KEF KHT-3005. KEF:s tidigare iQ-serie passade inte alls med Pioneer då både iQ-serien och Pioneer går åt det ljusare hållet. KHT-systemen å andra sidan är inte speciellt ljus i karaktären och fungerar därför utmärkt till Pioneer. Jag har en kompis som kör på just 3005-systemet tillsammans med en Pioneerreceiver (tror att det är en VSX-2020) och det låter riktigt bra! Med vänlig hälsning Magnus
Postad 24 August 2011 - 14:37
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
evil_nike: Jag skulle säga att Pioneer VSX-2021 passar alldeles utmärkt till KEF KHT-3005. KEF:s tidigare iQ-serie passade inte alls med Pioneer då både iQ-serien och Pioneer går åt det ljusare hållet. KHT-systemen å andra sidan är inte speciellt ljus i karaktären och fungerar därför utmärkt till Pioneer. Jag har en kompis som kör på just 3005-systemet tillsammans med en Pioneerreceiver (tror att det är en VSX-2020) och det låter riktigt bra!
Med vänlig hälsning Magnus
Tack! Det låter ju alldeles utmärkt. Då ska jag försöka låna hem en Pio och testa. Jag var rädd att den skulle vara för ljus till 3005 med tanke på att alla säger att 3005 har så fint och klart ljud. Jag gillar när det låter "krispigt" när tex ett skyltfönster går sönder på film. /Niklas
Postad 14 September 2011 - 17:22
darreee
-
darreee
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
En fråga!
Kan man rikta/vrida på högtalarna när de är vägghängda?
Eller är det bara rakt fram som gäller på dessa?
Någon lycklig ägare av dessa som kan svara på detta?
Postad 14 September 2011 - 17:24
ganksta1
-
ganksta1
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
En fråga! Kan man rikta/vrida på högtalarna när de är vägghängda? Eller är det bara rakt fram som gäller på dessa?
Någon lycklig ägare av dessa som kan svara på detta?
Man kan rikta dom åt alla håll men dock inte så mycket
Postad 16 September 2011 - 06:49
darreee
-
darreee
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Man kan rikta dom åt alla håll men dock inte så mycket
Tack för snabbt svar, då blire 3005SE den 25'e, Hooraay!!
Postad 19 September 2011 - 10:38
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Tack för snabbt svar, då blire 3005SE den 25'e, Hooraay!!
Vart har du tänkt köpa dom? Ser att dom har gått upp i pris sen sisst jag kollade. Men man kan lämna en offertförfrågan hos fyndbörsen så man kanske kan få dom till det gammla priset där. Jag ska avvackta ett par veckor till, är inte klar med lägenheten, har man tur går dom ner igen. /Niklas
Postad 26 October 2011 - 10:50
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Då har jag äntligen fått hem allting och installerat lite provosoriskt. Det blev svarta 3005se, en Pioneer LX-55 och en Harmony 1100 för dryga 22,500 kr. Känns mycket bra.
Jag har plaserat bakhögtalarna bakom soffan riktade uppåt. Och frontar, center och sub vid tv-bänken. Jag måste säga holy sh*t vilket ljud!
Ljudbilden är bred till tusen. Det är bara centern som man kan lokalisera vid filmtittande. Plaseringen av bakhögtalarna bakom soffan fungerar hur bra som helst. Även om jag bara sitter ca. 1 meter ifån höger bak, så är det en otrolig surroundkänsla. Svårt att plasera vart ljudet kommer ifrån.
Även om jag var helnöjd med min gammla uppsättning av B&W högt. och en Denon 3808 så är denna kombo mycket mera "bio" enligt mig. Väldigt uppslukande.
Alla säger att dessa högt. behöver lång inspelningstid, är det någon som har koll på hur länge?
Nu väntar jag bara på tvn, sedan ska jag ha en grymt härlig filmjul.
EDIT. Nu har jag hunnit lyssnat på lite musik oxå. Det var inte alls lika trevliga upplevelse. Ljudet var grötigt och tråkigt. Utan EQ ska vi inte tala om.
Hoppas detta har med inspelningen att göra, borde bli bättre med tiden.
Har ju läst en del om burkighet osv. Men det borde inte vara så här illa. Det låter säker bra med klassikt och akustisk musik, men HipHop, reggae var inget vidare.
/Niklas
Redigerat av evil_nike, 27 October 2011 - 14:13.
Postad 10 October 2012 - 16:55
Peglund
-
Peglund
-
Användare
-
-
180 inlägg
Hej
Jag har länge letat efter nya högtalare och för mig har stora golvhögtalare, center, surr samt sub varit det enda alternativet. Jag har idag ett par gamla Dali blue 6006 frontar, c 2002 center samt swa 12 sub. Detta drivs av en Onkyo sr 608.
Jag har som sagt letat efter golvhögtalare och center och hade nästan fastnat för antingen Canton gle eller Canton chrono 509.2.
Problemet är nu att jag har renoverat lägenheten och golvhögtalare tar alldeles för mycket plats och det kommer inte se snyggt ut. Därför har jag nu på nytt börjat leta och fastnat för svarta 3005SE.
Ni som har dessa, hur står dom sig i jämförelse med golvhögtalare och större modell center?
Låter dessa bra med en Onkyo 608?
Rummet är 3,75*5,55 meter, alltså nästan 21 kvadrat. Långsidor är av betong och vid dessa kommer frontar och surr sitta, troligtvis på vägg. På ena kortsidan har jag en hel fönstervägg och balkongdörr, på andra kortsidan bara en dörröppning. Passar dessa högtalare bra till denna rumsstorlek? Kanske tillomed passar bättre än stora frontar?
Tacksam för svar.
/Peter
Postad 12 October 2012 - 23:17
Peglund
-
Peglund
-
Användare
-
-
180 inlägg
Nu har jag inhandlat mina högtalare, och när jag packat upp dom så är jag inte helt nöjd, efter alla bilder jag sett på nätet.
Dom jag lyssnade på i butiken var vita, jag tog aldrig bort gallret på dom.
IMG_1305.JPG 1.87MB
18 Antal nerladdningar
IMG_1295.JPG 1.52MB
15 Antal nerladdningar
IMG_1296.JPG 1.47MB
11 Antal nerladdningar
IMG_1287.JPG 1.07MB
11 Antal nerladdningar
IMG_1282.JPG 907.32K
15 Antal nerladdningar
IMG_1300.JPG 1.96MB
18 Antal nerladdningar
Som ni kan se på bilderna (inte dom bästa, tagna med iPhone 4), så är dom helt gråa under gallret.
Min fråga är nu: Skall dom verkligen se ut såhär? Trodde dom skulle vara svarta efter alla bilder jag sett? Det är ju en jäkla skillnad mot hur subben ser ut.
Dessa är mer grå än svarta...
I övrigt är finishen riktigt fin på baksidan. Glänser riktigt fint.
Redigerat av Peglund, 12 October 2012 - 23:58.
Postad 12 October 2012 - 23:27
Unregistered291b229b
-
Unregistered291b229b
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Nu har jag inhandlat mina högtalare, och när jag packat upp dom så är jag inte helt nöjd, efter alla bilder jag sätt på nätet. Dom jag lyssnade på i butiken var vita, jag tog aldrig bort gallret på dom.
Som ni kan se på bilderna (inte dom bästa, tagna med iPhone 4), så är dom helt gråa under gallret.
Min fråga är nu: Skall dom verkligen se ut såhär? Trodde dom skulle vara svarta efter alla bilder jag sett?
Dessa är mer grå än svarta...
I övrigt är finishen riktigt fin på baksidan. Glänser riktigt fint.
ehhh, ja fan hur de ser ut!? Vart har du köpt dem? Ser ut som värsta måndagsexet, de ska se ut som de gör på bilderna.
Postad 12 October 2012 - 23:40
Peglund
-
Peglund
-
Användare
-
-
180 inlägg
Köpte dom på Hembiobutiken i Frölunda.
Postad 13 October 2012 - 00:01
Unregistered291b229b
-
Unregistered291b229b
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Köpte dom på Hembiobutiken i Frölunda.
Riktigt bra högtalare, men de jag har sett ser ut som på bilderna dvs svarta inte grå borstade. Skulle åka förbi eller skicka ett mail med bilderna, tycker det ser konstigt ut . . .
Postad 13 October 2012 - 00:08
Peglund
-
Peglund
-
Användare
-
-
180 inlägg
Skickade iväg ett mail innan, får se om dom svarar i morgon.
Jag testade att gnugga lite lätt med fingret på dom och då verkar faktiskt det gråa försvinna. Men jag vill inte göra mer innan dom svarat på mitt mail.
Postad 13 October 2012 - 10:58
Peglund
-
Peglund
-
Användare
-
-
180 inlägg
Någon som vet om det finns något medel att putsa upp med?
Postad 13 October 2012 - 11:14
tomasgbg
-
tomasgbg
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Skulle inte ge mig på något innan du fått svar ifrån HBB.
Tycker det verkar väldigt konstigt då jag inte stött på detta innan, haft 3005 själv.
Postad 13 October 2012 - 11:56
Lundmark
-
Lundmark
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
Jag har sett dem se ut så där i nån butik, men mina ser inte alls ut så. Som du säger är det en väldig skillnad på dina och de på KEFs bilder. Min ser ut som KEFs: https://www.minhembi...c_id=426734.jpgÖverlag är det extremt hög fit and finish på dem, både innanför gallret och utanför. Så jag skulle ha returnerat dem.
Redigerat av Lundmark, 14 November 2012 - 17:31.
Postad 13 October 2012 - 12:08
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
Såg ett par vita 3005or och när jag tog av nätet så såg de ut precis så där under.
En sak som jag reagerade på också var att skydden var svarta. Jag har för mig att det ska vara vita skydd till de vita 3005orna.
Postad 01 March 2013 - 17:23
Yaurgen
-
Yaurgen
-
Rookie
-
8 inlägg
Har möjlighet att få ett paket 3005SE för 7000kr , men sitter på en inte alltför saftig förstärkare - Onkyo TX-SR507. Undrar om den räcker för att driva dessa på ett tillfredställande sätt?
Känns som att priset är helt super, speciellt när jag gav 700 för förstärkaren, men återigen, kommer kombinationen att vara tillfreds?
Kommer användas primärt till Film och spel, sekundärt (20%) till musik.
Postad 03 March 2013 - 11:24
Jojje_c1
-
Jojje_c1
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Har möjlighet att få ett paket 3005SE för 7000kr , men sitter på en inte alltför saftig förstärkare - Onkyo TX-SR507. Undrar om den räcker för att driva dessa på ett tillfredställande sätt?
Känns som att priset är helt super, speciellt när jag gav 700 för förstärkaren, men återigen, kommer kombinationen att vara tillfreds?
Kommer användas primärt till Film och spel, sekundärt (20%) till musik.
Jag driver mitt 3005SE system med en Onkyo TX-SR508 och det fungerar skitbra, dock aldrig testat med någon annan förstärkare.
Postad 20 April 2014 - 18:19
Lars2
-
Lars2
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag har precis köpt begagnade KEF 3005 och är nöjd med ljudet men behöver sätta upp samtliga högtalare på vägg resp tak.
Centerhögtalaren skall sitta i taket, övriga på väggarna. I mitt paket följde det med 4 bord/väggfäste men inget femte fäste för centern. Någon som vet var jag kan köpa detta ?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|