XTZ 99 W12
152 svar till detta ämne
Postad 10 September 2008 - 08:42
Unregisteredbb823404
-
Unregisteredbb823404
-
Användare
-
-
162 inlägg
Nu har jag endast elkabeln i den och i ett eget uttag och hör fortfarande ett fladdrande svagt brusljud,måste vara fel på denna eller så är det den sämsta skit jag nånsin köpt!
Testat att vrida strömkontakten ett halvt varv så att den sitter "på fel håll" i väggen?
Postad 10 September 2008 - 11:33
berglake
-
berglake
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Har nu fått svar från fyndbörsen och dom skriver att slutsteget är defekt.
Fick hem ett nytt steg som jag bytte i subbasen,
Nu funkar den som den ska.
Redigerat av berglake, 12 September 2008 - 15:00.
Postad 14 September 2008 - 12:33
D-Crawler
-
D-Crawler
-
Användare
-
-
241 inlägg
Skulle jag få ett stort lyft i både tryck och djupbas om jag köper denna sub jämfört med min Canton AS-25? Jag lyssnar mestadels på musik men det blir även en del film.
(Drivs isf. av en H/K 970)
Mvh
Postad 14 September 2008 - 13:50
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Skulle jag få ett stort lyft i både tryck och djupbas om jag köper denna sub jämfört med min Canton AS-25? Jag lyssnar mestadels på musik men det blir även en del film. (Drivs isf. av en H/K 970)
Mvh
inte mycket
Postad 14 September 2008 - 19:37
D-Crawler
-
D-Crawler
-
Användare
-
-
241 inlägg
inte mycket
Inte? Jag trodde det var en markant skillnad då vi pratar 9" gentemo 12". Vet att de inte bara är storleken som spelar roll men va jag har hört så är ju XTZ ett kvalitéts märke?
Postad 14 September 2008 - 20:08
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Inte? Jag trodde det var en markant skillnad då vi pratar 9" gentemo 12". Vet att de inte bara är storleken som spelar roll men va jag har hört så är ju XTZ ett kvalitéts märke?
vtz är ganska död under 30hz http://www.hometheat...-extension.htmlhttp://www.hometheat...mum-output.htmlhade jaf varit du så skulle jag ttittat på en monolit från bk viseligen dyrare men bättre finns i olika modeler och priser.
Postad 14 September 2008 - 20:12
Unregistered1272
-
Unregistered1272
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Nu har jag endast elkabeln i den och i ett eget uttag och hör fortfarande ett fladdrande svagt brusljud,måste vara fel på denna eller så är det den sämsta skit jag nånsin köpt!
wtf.. min är knäpptyst när jag ikke använder den.. Din måste ju vara defekt=/ vtz är ganska död under 30hz http://www.hometheat...-extension.html http://www.hometheat...mum-output.html hade jaf varit du så skulle jag ttittat på en monolit från bk viseligen dyrare men bättre finns i olika modeler och priser.
The master has spoken=)
Postad 14 September 2008 - 20:52
D-Crawler
-
D-Crawler
-
Användare
-
-
241 inlägg
Ajdå.. Ja då får det vänta. Lägger jag nog pengarna på en Xbox så länge
Postad 15 September 2008 - 23:48
AndreWerdenskrieg
-
AndreWerdenskrieg
-
Användare
-
-
161 inlägg
Nå har jeg mine subwoofere innendörs, ikke ute på parkerinsgplassen. Der mäter de noget annerlunda. Jeg har nå god trökk til godt under 20Hz. Btw: http://www.xtz.se/omxtz.php?sida=5112
Redigerat av AndreWerdenskrieg, 15 September 2008 - 23:49.
Postad 16 September 2008 - 15:21
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Helt rätt! Att mäta en subwoofer utomhus säger egentligen inget om hur det kommer att låta inomhus. W12 är optimerad för att ge en så rak frekvensgång som möjligt i ett typiskt lyssningsrum, inte utomhus, vilket artikeln visar ganska tydligt. Av samma anledning anser vi att konceptet Try & Buy är bra eftersom det låter användaren lyssna i sin egen hemmiljö för utvärdering snarare än en butik där det garanterat inte låter likadant.
Postad 16 September 2008 - 15:47
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Helt rätt! Att mäta en subwoofer utomhus säger egentligen inget om hur det kommer att låta inomhus. W12 är optimerad för att ge en så rak frekvensgång som möjligt i ett typiskt lyssningsrum, inte utomhus, vilket artikeln visar ganska tydligt. Av samma anledning anser vi att konceptet Try & Buy är bra eftersom det låter användaren lyssna i sin egen hemmiljö för utvärdering snarare än en butik där det garanterat inte låter likadant.

och hur i h skall ni få till en rak frekvensgång genom att suben är optimerad för rum och hur ser ett typiskt rum ut och vilken rumsgain ger det typiska rummet och dom flesta som mäter subar mäter utomhus =anodic Nå har jeg mine subwoofere innendörs, ikke ute på parkerinsgplassen. Der mäter de noget annerlunda.
Jeg har nå god trökk til godt under 20Hz.
Btw:
http://www.xtz.se/omxtz.php?sida=5112
låt någon som är oberoende mäta inte en tillverkare
Postad 17 September 2008 - 09:05
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
X12, vi har valt att optimera våra subwoofers för "normala" rum, ej för att spela utomhus. En sub som är rak utomhus kommer garanterat inte att vara det i ett vanligt rum utan endast i ett perfekt, ljuddött mätrum som inga kunder har tillgång till. Mätningen i artikeln är gjord av HiFi Selbstbau i Tyskland, (alltså ingen tillverkare), och visar ganska tydligt hur ett rum uppför sig vid olika placeringar av bas och lyssningsposition. En typisk tendens är en kraftig basförstärkning vid låga frekvenser, som naturligtvis dessutom är beroende av det aktuella rummets dimensioner. I vilket fall som helst blir slutresultatet bättre med en sub som är någorlunda anpassad för rum, och inte för att spela utomhus.
Det styrks dessutom av de kunder som bevisligen åstadkommit en ganska rak frekvensgång i sina lyssningsrum med W12. Självklart väljer var och en sub efter enligt tycke. Vill man ha en sub som spelar snyggt utomhus så köper man det.
Postad 17 September 2008 - 17:30
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
X12, vi har valt att optimera våra subwoofers för "normala" rum, ej för att spela utomhus. En sub som är rak utomhus kommer garanterat inte att vara det i ett vanligt rum utan endast i ett perfekt, ljuddött mätrum som inga kunder har tillgång till. Mätningen i artikeln är gjord av HiFi Selbstbau i Tyskland, (alltså ingen tillverkare), och visar ganska tydligt hur ett rum uppför sig vid olika placeringar av bas och lyssningsposition. En typisk tendens är en kraftig basförstärkning vid låga frekvenser, som naturligtvis dessutom är beroende av det aktuella rummets dimensioner. I vilket fall som helst blir slutresultatet bättre med en sub som är någorlunda anpassad för rum, och inte för att spela utomhus.
Det styrks dessutom av de kunder som bevisligen åstadkommit en ganska rak frekvensgång i sina lyssningsrum med W12. Självklart väljer var och en sub efter enligt tycke. Vill man ha en sub som spelar snyggt utomhus så köper man det. 
ni måste missuppfatat allt när det gäller mätning utomhus att dom mäter utom hus är för att se vad en basmodul verkligen kan prestera utan att den får en rumspåverkan som påverkar den i positivriktining. sen verkar det som eran mätning börjar vid 13.15hzmed ett db reultat på 114.65 har ni mät i porten eller 10cm i från konen vet ni igentligen hur stort konutslag det blir vid den frekvensen, det resultatet får inte ens jag vid den frekvensen med 2kw och en rums gain på 9db så därför ser jag era mätningar som ren rapparkalja i erat försök att kränga subbar . sen finns det andra saker man kan se till varför uppger ni inte ett f3db mått på era subbar
Postad 21 September 2008 - 20:54
D-Crawler
-
D-Crawler
-
Användare
-
-
241 inlägg
Om man bortser från djupet då.. borde inte W12:an ge bra mycket mer tryck i musik jämfört med Canton AS-25? Det är ju som sagt 12" gentemot 9" och båda basarna är av bra kvalité.
Postad 22 September 2008 - 07:51
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Vill man ha en subb som spelar starkt under 20hz så finns det bättre subbar än w12 helt klart.
Jag får respons ner till 20hz med min 2 w12:or, dock vet jag med mig att det är helt klart rummet som påverkar här och förstärker dessa frekvenser. Men visst man måste har lite volym för att det ska hända något så helt linjär efter 30hz och nedåt är den inte, men död efter 30hz i ett lyssningsrum vill jag inte håller med om.
Nu är det ju inte heller så enkelt att få en kontrollerad återgivning i sub 20hz området (eller till och med under 100hz) utan det sätter som sagt många gånger innan stora krav på rummet och placeringen av basarna (något som jag håller på att fixa just nu).
Rums noder samt dippar blir svårare att ha och göra med ju lägre ner i hz du kommer och dessa fenomen är allt för ofta bortglömda i jakten på låga hz hos den vanliga hembio fantasten.
I många fall skulle nog en vanlig subb i 2000:- klassen spelar jämlikt med en i 8000:- om man ta med rummet i bekräkningen. Ojämn respons i basen är nog det som dödar upplevelsen mest och inte det faktumet att basen inte spelar helt linjärt ner till 15 hz.
Och ja, w12:an ger ett bra ljudtryck i de fekvenserna som den spelar bäst i dvs runt 25-30hz (med lite volym) upp till 80-100hz
Redigerat av MGW, 22 September 2008 - 07:53.
Postad 22 September 2008 - 11:24
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
ni måste missuppfatat allt när det gäller mätning utomhus att dom mäter utom hus är för att se vad en basmodul verkligen kan prestera utan att den får en rumspåverkan som påverkar den i positivriktining. sen verkar det som eran mätning börjar vid 13.15hzmed ett db reultat på 114.65 har ni mät i porten eller 10cm i från konen vet ni igentligen hur stort konutslag det blir vid den frekvensen, det resultatet får inte ens jag vid den frekvensen med 2kw och en rums gain på 9db så därför ser jag era mätningar som ren rapparkalja i erat försök att kränga subbar . sen finns det andra saker man kan se till varför uppger ni inte ett f3db mått på era subbar
Hifi-Selbstbau-mätningen är gjord enligt en relativ skala, alltså ej absolutvärden. Det intressanta är inte den absoluta ljudtrycksnivån, utan skillnaderna mellan olika platser i rummet samt vid olika frekvenser. Syftet med mätningen är inte att visa hur starkt en sub kan spela, det är helt ointressant i det här sammanhanget. Hifi-Selbstbau ville visa vilken påverkan rummet har på frekvensgången. Det är därför vi har lagt ut mätningen på vår sida också. Den tyska originalversionen ligger här: http://www.mindaudio...amp;pages_id=13
Postad 22 September 2008 - 17:49
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Hifi-Selbstbau-mätningen är gjord enligt en relativ skala, alltså ej absolutvärden. Det intressanta är inte den absoluta ljudtrycksnivån, utan skillnaderna mellan olika platser i rummet samt vid olika frekvenser. Syftet med mätningen är inte att visa hur starkt en sub kan spela, det är helt ointressant i det här sammanhanget. Hifi-Selbstbau ville visa vilken påverkan rummet har på frekvensgången. Det är därför vi har lagt ut mätningen på vår sida också. Den tyska originalversionen ligger här:
http://www.mindaudio...amp;pages_id=13
nu har ni pratat om w12 är det med dsp eller utan och att döma av länken så är det med dsp och då skall man skriva att det är med dsp för att inte vilseleda forums medlemar sen kan jag inte se att mätningen är rätt här flyttas mic och låda för att endast se hur rummet på verkar basen men då är det frågan är det riktigt tveksamt i regel så mäter man in den i lyssnings position även med dsp men när man mäter så kan man andvända sig av en enkel db mätare för att se hur olika flyttningar av lådan på verkas av rummet så jag vet ej vad ni vill med eran mätning så mäter man in med audyssy och det verkar som det skulle vara mä5t på samma sätt för att sedan få fram ett medelvärde på mätningen.
Redigerat av Unregistered1022, 22 September 2008 - 18:58.
Postad 22 September 2008 - 18:56
Unregistered11ab9b0a
-
Unregistered11ab9b0a
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Det styrks dessutom av de kunder som bevisligen åstadkommit en ganska rak frekvensgång i sina lyssningsrum med W12. Självklart väljer var och en sub efter enligt tycke. Vill man ha en sub som spelar snyggt utomhus så köper man det.  "För att åstadkomma en rak frekvensgång vid lyssningspositionen bör alltså basen ha en spegelvänd frekvensgång, alltså 6 dB/oktav lutning under 55 Hz"XTZ W12 verkar luta mellan 17-22dB/oktav under 55hz. Finns ju relativt billiga subbar som ligger betydligt närmare 6dB och har flackare kurva. Kika på BK XLS300PR exempelvis.
Postad 23 September 2008 - 08:56
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
nu har ni pratat om w12 är det med dsp eller utan och att döma av länken så är det med dsp
och då skall man skriva att det är med dsp för att inte vilseleda forums medlemar
sen kan jag inte se att mätningen är rätt här flyttas mic och låda för att endast se hur rummet på verkar basen men då är det frågan är det riktigt tveksamt i regel så mäter man in den i lyssnings position även med dsp men när man mäter så kan man andvända sig av en enkel db mätare för att se hur olika flyttningar av lådan på verkas av rummet så jag vet ej vad ni vill med eran mätning så mäter man in med audyssy och det verkar som det skulle vara mä5t på samma sätt för att sedan få fram ett medelvärde på mätningen.
DSP-subben användes av en enda anledning: Den kalibrerades för helt rak frekensgång ner till 13 Hz för att kunna mäta rumspåverkan på de olika platserna i rummet. Inställningen var alltså konstant i hela mätningen. Subben flyttades runt på samtliga 76 platser i rummet och mikrofonen på de 6 olika lyssningspositionerna. På så vis gjordes 76 x 6 = 456 mätningar för att få fram ett medelvärde på rummets frekvensgång. Det har absolut ingenting med subben att göra, inga inställningar ändrades på den under mätningarna. En mycket intressant sak är avståndet mellan de lägsta dipparna och de högsta topparna, i storleksordningen 40 dB! Det visar vilken enorm påverkan ett rum har, och vilken skillnad det gör att bara flytta runt saker och ting.
Postad 23 September 2008 - 10:44
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Att mäta en subwoofer utomhus säger egentligen inget om hur det kommer att låta inomhus. W12 är optimerad för att ge en så rak frekvensgång som möjligt i ett typiskt lyssningsrum.
Första meningen håller jag helt med om. Nu är jag visserligen lite trög och okunnig rörande det här med ljud, men kan man någonsin säga hur en sub kommer att låta i ett annat rum? Jag har lite svårt att hänga med i vad Ni vill ha fram. Jag har svårt att förstå hur man kan göra en sub så att den ger så rak frekvensgång som möjligt i ett "typsikt lyssningsrum". För mig är det nämligen svårt att ange "ett typiskt lyssningsrum". Det artikeln visar (tror jag?, jag har sett bättre beskrivningar) är att rumspåverkan är extremt stor, i synnerhet för en subbas. Således blir det enligt min mening helt olika resultat (frekvenskurvor/ljudtryckskurvor) i olika rum. Alltså kan jag inte fatta hur man kan bygga en sub för "ett typiskt lyssningsrum" då det enligt min mening inte finns något "typiskt lyssningsrum". Så fort du ändrar måtten (alltså har ett annat rum eller i vissa fall tom en annan möblering) kommer mätningarna att ändras - precis som de gör då man har mick eller sub på olika ställen. Det är sålunda, enligt min okunniga mening, omöjligt att bygga en sub för ett "typiskt lyssningsrum" eftersom det i princip gör att du redan från början bygger subben med ojämn frekvensgång. Visst - det KAN funka kanon i ett rum, men chansen är lika stor att det blir än mer extrema stående vågor. Min tolkning av det Ni skriver är att XTZ väljer att basen inte ska gå ner särskilt djupt i frekvenserna för att minska rumspåverkan. Är det rätt uppfattat? Visst kan det stämma, men ska man hårddra det är det ju lika bra att köra stativare utan sub så minskar problemet än mer... eller? Sålunda tillbaka på noll. Än en gång - utan att kunna särskilt mycket tycker jag det är några saker man ska prioritera för att få bättre bas. Utan att kunnna eller tänka allt för mycket skulle jag vilja prioritera dem enl nedan - 1. Ordna rummet (inkl enkal akustikåtgärder) 2. Skaffa flera subbar 3. EQ För mig är att göra en högtalare icke linjär detsamma som punkt 3. Kan nämna att min fru gör att det för min del (som för så mång aandra) är stora begränsningar i 1. På punkt två har jag bara fått igenom att ha 2 subbar (vill ha 4). Återstår att skaffa parametrisk EQ ed. Dock känns det som man börjar i fel ände om man alltid försöker med 3 innan man kikar på orsakerna som ger att man måste gå på 3. Det känns även fel att "skippa" de lägre frekvenserna för att det ska "passa ett typsikt lyssningsrum". Av samma anledning anser vi att konceptet Try & Buy är bra eftersom det låter användaren lyssna i sin egen hemmiljö för utvärdering snarare än en butik där det garanterat inte låter likadant.
och jag vill som vanligt nämna att skillnaden är marginell mot vad vanlig konsumentlagstiftning ger för rättigheter då man kikar på subbar från andra som inte har "Try&buy". Nu vet jag inte vad frakterna kostar på en sub, men gissar att det hamnar på 400-800:- för att "provlyssna" om man inte blir nöjd ... och då vill skicka tillbaka(?).
Postad 23 September 2008 - 13:54
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Några bra synpunkter ovan som vi ska försöka besvara: "Jag har svårt att förstå hur man kan göra en sub så att den ger så rak frekvensgång som möjligt i ett "typsikt lyssningsrum"." Kommentar: Det stämmer delvis, självklart är det omöjligt att konstruera en sub som ger en rak frekvensgång i alla lyssningsrum. Det vi ville belysa var att om vi utgår från ett rum med någorlunda "vanliga" dimensioner så är chansen att få ett bra resultat större än om man utgår från "tomma intet" utomhus. Mätningen visar med all önskvärd tydlighet hur stora förändringar som kan åstadkommas bara genom att ändra placering och lyssningsposition. Det ger goda möjligheter att påverka slutresultatet. Vi får inte heller glömma subbens egna inställningsmöjligheter, inte minst port-pluggarna som påverkar lågfrekvensåtergivningen. Alltså, det "typiska" lyssningsrummet går inte att specifiera exakt, men majoriteten av alla vardagsrum hamnar åtminstone i närheten och den generella egenskapen är att de ger en basförstärkning som måste kompenseras för att få en rak frekvensgång. Det enda som är i princip säkert är att en sub som spelar rakt utomhus endast kommer att ge en rak frekvensgång i väldigt få rum. "Min tolkning av det Ni skriver är att XTZ väljer att basen inte ska gå ner särskilt djupt i frekvenserna för att minska rumspåverkan. Är det rätt uppfattat?" Kommentar: Basen får gärna gå djupt i frekvens, men enligt mätningen ovan bör den tilltagande rumsförstärkningen kompenseras med en motsvarande fallande karaktär i basen. Därmed inte sagt att den ska sluta spela helt under en viss frekvens. "Visst kan det stämma, men ska man hårddra det är det ju lika bra att köra stativare utan sub så minskar problemet än mer... eller? Sålunda tillbaka på noll." Kommentar: I vissa rum fungerar det utmärkt bra med endast stativare, men problemet blir att få tillräckligt högt ljudtryck. För det behövs en subbas. "Kan nämna att min fru gör att det för min del (som för så mång aandra) är stora begränsningar i 1. På punkt två har jag bara fått igenom att ha 2 subbar (vill ha 4). Återstår att skaffa parametrisk EQ ed. Dock känns det som man börjar i fel ände om man alltid försöker med 3 innan man kikar på orsakerna som ger att man måste gå på 3. Det känns även fel att "skippa" de lägre frekvenserna för att det ska "passa ett typsikt lyssningsrum"." Kommentar: Självklart har vi förståelse för att fruar kan ha synpunkter, men att konstruera en helt "fruvänlig" bas som spelar spikrakt i alla rum och som dessutom inte kostar speciellt mycket blir som alla förstår en omöjlig uppgift. Man kan iofs säga att DSP-versionen av W12 har kommit en bra bit på vägen eftersom det då blir möjligt att få en närmast helt rak frekvensgång i nästan alla rum med endast 1 eller 2 basar. Dessutom ökar möjligheten att placera där det är estetiskt lämpligt. Att "skippa" de lägre frekvenserna är inte aktuellt, men däremot sätta en lämplig nivå i förhållande till rumsförstärkningen.
Redigerat av XTZ AB, 23 September 2008 - 14:43.
Postad 23 September 2008 - 15:37
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Kanoners! Ett försök att tydligt förklara uppskattas verkligen! Det stämmer delvis, självklart är det omöjligt att konstruera en sub som ger en rak frekvensgång i alla lyssningsrum. Det vi ville belysa var att om vi utgår från ett rum med någorlunda "vanliga" dimensioner så är chansen att få ett bra resultat större än om man utgår från "tomma intet" utomhus. Mätningen visar med all önskvärd tydlighet hur stora förändringar som kan åstadkommas bara genom att ändra placeing och lyssningsposition. Det ger goda möjligheter att påverka slutresultatet. Vi får inte heller glömma subbens egna inställningsmöjligheter, inte minst port-pluggarna som påverkar lågfrekvensåtergivningen.
Alltså, det "typiska" lyssningsrummet går inte att specifiera exakt, men majoriteten av alla vardagsrum hamnar åtminstone i närheten och den generella egenskapen är att de ger en basförstärkning som måste kompenseras för att få en rak frekvensgång. Det enda som är i princip säkert är att en sub som spelar rakt utomhus endast kommer att ge en rak frekvensgång i väldigt få rum.
Vi är helt överens om att i stort ett alla rum ger basförstärkningar. Min uppfattning är dock fortfarande (övertyga mig gärna om annat) att man inte kan konstruera en sub med avseende på ett "typiskt rum". De "basförstärkningar" (ja, utsläckning åxå för den delen) som blir förändras så fort rummet storlek, proportioner och i viss mån även möblering ändras. Därmed så kan jag inte förstå hur man skulle kunna "anpassa subben till ett rum" redan i konstruktionsstadiet. Visst, men kan låta den rulla av och därmed dra ner de lägre frekvenserna, men det ger knappst kontroll på vilka av dessa frekvenser som förstärks till "rätt" nivå. Det är dessutom troligt att vissa frekvenser ytterligare försvagas. Det kommer man, enligt min mening, aldrig att kunna gissa sig till då man konstruerar. Visst - har man tur så har man, men min gissning är att litar man helt på rummets egenfrekvenser för att få en förstärkning under säg 40Hz så kommer man även att få "försvagningar", dvs än mer olinjär bas - så länge inte grundproblemet (rumsakustiken) åtgärdas. Rätt eller fel? Basen får gärna gå djupt i frekvens, men enligt mätningen ovan bör den tilltagande rumsförstärkningen kompenseras med en motsvarande fallande karaktär i basen. Därmed inte sagt att den ska sluta spela helt under en viss frekvens.
Med det resonemanget uppstår som sagt frågan - är det troligt att rumsförstärkningen blir linjär i de lägre frekvenserna? Eller kan det vara så att för vissa frekvenser blir kompensationen bra, medan det för andra inte alltid blir så lyckat? I vissa rum fungerar det utmärkt bra med endast stativare, men problemet blir att få tillräckligt högt ljudtryck. För det behövs en subbas.
Japp, det tycker jag åxå, men inlägget var snarast en vinkling till hur "rätt" det över huvud taget är att låta en högtalare falla av medvetet med motivationen att "rummet" kompenserar för det. (Kan iofs stämma, men då vill det till att man har tur med rummet... eller?) Självklart har vi förståelse för att fruar kan ha synpunkter, men att konstruera en helt "fruvänlig" bas som spelar spikrakt i alla rum och som dessutom inte kostar speciellt mycket blir som alla förstår en omöjlig uppgift. Man kan iofs säga att DSP-versionen av W12 har kommit en bra bit på vägen eftersom det då blir möjligt att få en närmast helt rak frekvensgång i nästan alla rum med endast 1 eller 2 basar. Dessutom ökar möjligheten att placera där det är estetiskt lämpligt. Att "skippa" de lägre frekvenserna är inte aktuellt, men däremot sätta en lämplig nivå i förhållande till rumsförstärkningen.
Jag har inga förväntningar att någon kan lyckas få till en hustruvänlig sub till vettigt pris. Det känns som att ta två magneter och köra rött mot rött ...  "Estetiskt lämpligt" för henne är i bästa fall garaget och det är omöjligt att få att låta bra i vardagsrummet.  När det gäller att man kan komma en bra bit på väg med DSP så - visst jag vet. (Har testat, om än inte med XTZs produkter.) Dock är det ett uttryck jag hänger upp mig på - "blir möjligt att få en närmast helt rak frekvensgång i nästan alla rum". Jag skulle vilja korrigera "rum" till "platser" ed. Här är lite av kärnpunkten av mitt resonemang. Med dsp kan man iofs korrigera ett olyckligt rum i en punkt (eller ta ett medelvärde för några punkter där ingen blir perfekt, men det blir mindre dåligt i alla), men problemen kvarstår ofta om man rör sig någon meter åt sidan. Med min mycket ringa kunkap och erfarenhet så är det lättare att få till basen i ett RUM (inte i en punkt) om man jobbar med rummet och gärna många subbar. Då minskar tex det klassiska problemet med att de som sitter i soffan mot bakväggen (eller sidoväggen) hör ett extremmuller (ofta uppfattat som "slö bas") medan de som sitter framför tycker det är för lite bas eftersom de hamnat en bit in i rummet. Det är som någon var inne på ändå ett sidospår att hålla på med dsp. Tråden handlar om modellen UTAN dsp och hur den klarar sig... eller har jag missuppfattat det hela? Att "skippa" de lägre frekvenserna är inte aktuellt, men däremot sätta en lämplig nivå i förhållande till rumsförstärkningen.
Än en gång - frågan är hur man vet vad som är "lämplig" och hur man får det tänkta rummet att förstärka i den motsvarighet som subben faller av. Inget av det jag läst hittills visar särskilt tydligt (för en trög person som jag) hur man på förhand kan veta 1. vilka frekvenser det kommande lyssningsrummet förstärker 2. hur dessa olika förstärkningar (i de olika frekvenserna!) kan förutses Jag kan köpa att man inte kan säga hur en sub som spelar bra på en fotbollsplan kommer att låta i en köpares rum. Där är vi helt överens. Däremot är jag MYCKET tveksam till att man kategoriskt kan säga att den egna produkten kommer att låta bättre eftersom den är "anpassad" efter ett rum (som man inte har en aning om). Det gör mig skeptisk. I synnerhet om vi kanske pratar om en person med ett hyfsat möblerat rum (kanske med flera bokhylllor, rejäla, tunga soffor mm) som vill ha två subbar (utan dsp  och kanske råspont i väggarna (som funkar som spaltabsorbent) ). Jag tar alltså inte parti för någon av falangerna "basar ska stå ute" eller "subben kan byggas för att fungera i alla rum". Jag är bara nyfiken ... och skeptisk.  vi har valt att optimera våra subwoofers för "normala" rum, ej för att spela utomhus. En sub som är rak utomhus kommer garanterat inte att vara det i ett vanligt rum utan endast i ett perfekt, ljuddött mätrum som inga kunder har tillgång till.
Är det inte så att man lik väl kan säga att en XTZ sub inte heller kommer att "vara rak" i ett vanligt rum? Det är väl en av få saker man kan säga - att ingen ensam sub kommer att spela rakt i ett rum utan akustikåtgärder? (mekaniska eller elektroniska)
Postad 24 September 2008 - 09:15
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Härligt med en konstruktiv debatt!  Det är många frågeställningar, men de flesta faller tillbaka till det faktum att vi valt att "luta" frekvensgången nedåt för att i någon mån kompensera för rummets generella basförstärkning. Det intressanta är att vi ju är överens om att de flesta rum ger en basförstärkning. Därmed borde vi ju kunna vara överens om att subben bör kompensera detta i viss mån? Om subben spelar rakt och vi vet att rummet ger en basförstärkning kommer vi ju garanterat att få en stigande kurva nedåt med "bumlig" bas. Jag citerar: " Vi är helt överens om att i stort ett alla rum ger basförstärkningar. Min uppfattning är dock fortfarande (övertyga mig gärna om annat) att man inte kan konstruera en sub med avseende på ett "typiskt rum". De "basförstärkningar" (ja, utsläckning åxå för den delen) som blir förändras så fort rummet storlek, proportioner och i viss mån även möblering ändras. Därmed så kan jag inte förstå hur man skulle kunna "anpassa subben till ett rum" redan i konstruktionsstadiet. Visst, men kan låta den rulla av och därmed dra ner de lägre frekvenserna, men det ger knappst kontroll på vilka av dessa frekvenser som förstärks till "rätt" nivå. Det är dessutom troligt att vissa frekvenser ytterligare försvagas. Det kommer man, enligt min mening, aldrig att kunna gissa sig till då man konstruerar. Visst - har man tur så har man, men min gissning är att litar man helt på rummets egenfrekvenser för att få en förstärkning under säg 40Hz så kommer man även att få "försvagningar", dvs än mer olinjär bas - så länge inte grundproblemet (rumsakustiken) åtgärdas. Rätt eller fel?" Kommentar: Det är helt korrekt att man inte gärna kan konstruera en sub som är perfekt anpassad till flertalet rum redan från början. Men man kan göra en del för att korrigera den generella basförstärkningen. Det är det vi gjort. Rätt eller fel, det är upp till var och en att avgöra. Vi har baserat vår lösning på erfarenhet och mätningar (Room Analyser visar tydligt frekvensgången i rummet), men vi kan ju inte gärna kräva att alla ska tycka precis likadant som vi. Ljudåtergivning är och förblir en smaksak. Men man kommer en bra bit genom att fintrimma placering och de justerbara parametrar som också finns på basen. Påståendet om att rummets egenresonanser orsakar problem är i högsta grad sant. Men det gäller ju för alla subbasar oavsett fabrikat! Här är enda lösningen att antingen bygga om rummet fysiskt eller använda någon form av elektrisk kompensation, ett antal parametriska EQ, DSP eller "whatever". Nodes/Modes kommer man aldrig från även om basen spelar rakt eller ej med grundinställning. Det vi inriktat oss på är som sagt att göra något åt den generella lutningen som finns i de flesta rum, alltså inte enskilda frekvenser från resonanser.
Postad 24 September 2008 - 09:19
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Härligt med en konstruktiv debatt!  Det är många frågeställningar, men de flesta faller tillbaka till det faktum att vi valt att "luta" frekvensgången nedåt för att i någon mån kompensera för rummets generella basförstärkning. Det intressanta är att vi ju är överens om att de flesta rum ger en basförstärkning. Därmed borde vi ju kunna vara överens om att subben bör kompensera detta i viss mån? Om subben spelar rakt och vi vet att rummet ger en basförstärkning kommer vi ju garanterat att få en stigande kurva nedåt med "bumlig" bas. Jag citerar: " Vi är helt överens om att i stort ett alla rum ger basförstärkningar. Min uppfattning är dock fortfarande (övertyga mig gärna om annat) att man inte kan konstruera en sub med avseende på ett "typiskt rum". De "basförstärkningar" (ja, utsläckning åxå för den delen) som blir förändras så fort rummet storlek, proportioner och i viss mån även möblering ändras. Därmed så kan jag inte förstå hur man skulle kunna "anpassa subben till ett rum" redan i konstruktionsstadiet. Visst, men kan låta den rulla av och därmed dra ner de lägre frekvenserna, men det ger knappst kontroll på vilka av dessa frekvenser som förstärks till "rätt" nivå. Det är dessutom troligt att vissa frekvenser ytterligare försvagas. Det kommer man, enligt min mening, aldrig att kunna gissa sig till då man konstruerar. Visst - har man tur så har man, men min gissning är att litar man helt på rummets egenfrekvenser för att få en förstärkning under säg 40Hz så kommer man även att få "försvagningar", dvs än mer olinjär bas - så länge inte grundproblemet (rumsakustiken) åtgärdas. Rätt eller fel?" Kommentar: Det är helt korrekt att man inte gärna kan konstruera en sub som är perfekt anpassad till flertalet rum redan från början. Men man kan göra en del för att korrigera den generella basförstärkningen. Det är det vi gjort. Rätt eller fel, det är upp till var och en att avgöra. Vi har baserat vår lösning på erfarenhet och mätningar (Room Analyser visar tydligt frekvensgången i rummet), men vi kan ju inte gärna kräva att alla ska tycka precis likadant som vi. Ljudåtergivning är och förblir en smaksak. Men man kommer en bra bit genom att fintrimma placering och de justerbara parametrar som också finns på basen. Påståendet om att rummets egenresonanser orsakar problem är i högsta grad sant. Men det gäller ju för alla subbasar oavsett fabrikat! Här är enda lösningen att antingen bygga om rummet fysiskt eller använda någon form av elektrisk kompensation, ett antal parametriska EQ, DSP eller "whatever". Nodes/Modes kommer man aldrig från även om basen spelar rakt eller ej med grundinställning. Det vi inriktat oss på är som sagt att göra något åt den generella lutningen som finns i de flesta rum, alltså inte enskilda frekvenser från resonanser.
Postad 24 September 2008 - 10:33
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Härligt med en konstruktiv debatt! 
japp - och härligt med de som har tålamod att försöka svara. Det är många frågeställningar, men de flesta faller tillbaka till det faktum att vi valt att "luta" frekvensgången nedåt för att i någon mån kompensera för rummets generella basförstärkning. Det intressanta är att vi ju är överens om att de flesta rum ger en basförstärkning. Därmed borde vi ju kunna vara överens om att subben bör kompensera detta i viss mån? Om subben spelar rakt och vi vet att rummet ger en basförstärkning kommer vi ju garanterat att få en stigande kurva nedåt med "bumlig" bas.
Japp, du har rätt i att flest frågor egentligen bottnar i lösningen att inte låta basen gå ner i frekvens. Vi är även överens om att de flesta rum ger en basförstärkning. Något som vi även borde vara överens om (?) är att de flesta rum ÄVEN ger en basförsvagning i vissa låga frekvenser. Jag kan köpa att man väljer XTZ's lösning med motivationen att man vill minska "bumlig" bas med de motiv du/Ni anger. Däremot kan jag inte köpa att man därmed säkert får en bättre frekvenskurva. Vi är därmed inte helt överens om att subben ska kompensera för det. Det är helt korrekt att man inte gärna kan konstruera en sub som är perfekt anpassad till flertalet rum redan från början. Men man kan göra en del för att korrigera den generella basförstärkningen. Det är det vi gjort. Rätt eller fel, det är upp till var och en att avgöra. Vi har baserat vår lösning på erfarenhet och mätningar (Room Analyser visar tydligt frekvensgången i rummet), men vi kan ju inte gärna kräva att alla ska tycka precis likadant som vi. Ljudåtergivning är och förblir en smaksak. Men man kommer en bra bit genom att fintrimma placering och de justerbara parametrar som också finns på basen.
Det är klokt att inte förvänta sig att alla ska tycka lika. De som anser det brukar vara farligt ute.  Kul även att vi är överens om att man faktiskt inte kan konstruera en sub anpassad för "generelt rum". Om man sedan väljer XTZ's väg att rulla av för att få bort bumligheten eller om man väljer annat är som sagt en smaksak. Själv tycker jag att det blir lite som en polares lösning. Han besvärades av att när han skaffade nya (bättre) högtalare så brusade hans anläggning. Då jag kollat lite konstaterade jag att det med största sannolikhet var hans förstärkare som orsakade problemet, men att han inte hört det tidigare eftersom de gamla högtalarna hade för dålig diskant. Han löste det genom att skaffa sämre högtalare (isf att gå på problemet - stärken). By the way - han körde ett tag med diskantkontrollen neddragen åxå. Vi är dock HELT överens om att man kommer en bit med placering och de inställningar (inkl pluggar) som man kan göra på de flesta subbar. Är det inte så att man i de flesta fall kommer längre med det än med att generellt rulla av frekvensen? (OM man ska generelisera.) Påståendet om att rummets egenresonanser orsakar problem är i högsta grad sant. Men det gäller ju för alla subbasar oavsett fabrikat! Här är enda lösningen att antingen bygga om rummet fysiskt eller använda någon form av elektrisk kompensation, ett antal parametriska EQ, DSP eller "whatever". Nodes/Modes kommer man aldrig från även om basen spelar rakt eller ej med grundinställning. Det vi inriktat oss på är som sagt att göra något åt den generella lutningen som finns i de flesta rum, alltså inte enskilda frekvenser från resonanser.
Min poäng är just att det är en " generell" lutning från " de flesta" rum. Jag håller med om att i stort sett alla rum har problem, men jag håller inte med om att de två enda alternativen är att bygga om eller skaffa EQ. Nämnda placeringen är första steget. Sedan får man ganska mycket bättre situation med 4 subbar än en. Vidare finns ju även möjligheten med "mekaniska" basfällor. Spontant känns det som att man först därefter ska gå på eq ... men det är ju mina värderingar. Och som sagt - alla får ju ha sin.  Som helhet tror jag vi i princip är överens om det mesta rörande akustiken och att man faktiskt inte kan bygga en sub som passar ett "generellt" rum. Om man sedan bör lösa det genom att låta högtalare inte spela vissa frekvenser (vilket uppenbarligen åxå skapar (andra) problem) eller om man väljer en annan lösning är ju upp till var och en.
Postad 24 September 2008 - 11:02
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Vi uppskattar frågeställningarna! Det är därför vi gärna deltar i debatten och försöker förtydliga våra ideer och den lösning vi valt.
I princip är vi nog överens om det mesta. Det är ett par saker som jag ändå vill trycka på:
Det är inte korrekt att säga att våra basar "inte spelar vissa frekvenser". Vi har alltså inte valt att helt skära bort allt under en viss frekvens, eller undertrycka vissa frekvenser. Det vi gjort är att "luta" frekvensgången längst ner eftersom vi gjort bedömningen att vi kommer närmare en rak frekvensgång i de flesta rum än om vi hade låtit subben spela helt rakt. Vi har alltså EJ inriktat oss på enskilda frekvenser eftersom dessa helt riktigt är omöjliga att förutsäga i förväg.
Den andra saken som är viktig att understryka är att vi som tillverkare är tvungna att generalisera när vi utvecklar en produkt. Den ska passa så många som möjligt, och vi måste göra en bedömning om vad de vanligaste förutsättningarna är hos kunden. All HiFi är en serie kompromisser! Det är helt enkelt inte rimligt att begära att kunden ska köpa 4 basar bara för att räta ut frekvensgången hemma, eller montera ett antal basfällor etc, eller bygga om rummet så att stående vågor absorberas. Det skulle garanterat förvärra skilsmässostatistiken dessutom....
I det läget är det betydligt enklare att vidta enklare åtgärder som en generell frekvenskompensation eller DSP. Båda alternativen blir väldigt mycket billigare, och ger enligt oss få nackdelar.
Postad 24 September 2008 - 11:13
tomasgbg
-
tomasgbg
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
. Det vi gjort är att "luta" frekvensgången längst ner eftersom vi gjort bedömningen att vi kommer närmare en rak frekvensgång i de flesta rum än om vi hade låtit subben spela helt rakt.
Från vilken frekvens ungefär börjar denna lutningen? Har haft både w8.16 och w10.16 och tycker båda saknar djup i basen. Tillförde mina stativare inget alls utan gav enbart mer bas i dom frekvenser jag redan hade ( min uppfattning). Mina stativare är specade ner till 42Hz +- 1,5dB
Redigerat av tomasgbg, 24 September 2008 - 13:40.
Postad 24 September 2008 - 12:44
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Lutningen är resultatet av flera faktorer, lådspecifikationen, portning, elementets egenskaper, filter i slutsteg samt inställning för Highpass och EQ. Förenklat kan man säga att den börjar vid ca 40 Hz.
Om man inte får tillräcklig nivå längst ner är det första att kontrollera så att EQ och Highpass står i läge OFF. Highpass gör lutningen betydligt brantare allra längst ner, från ca 25 Hz och nedåt, men i läge OFF rör det sig om en ganska "mild" påverkan. EQ höjer området runt 50 Hz några dB vilket kan vara användbart i de fall man har problem med room nodes som släcker ut återgivningen.
För att förlänga frekvensområdet nedåt kan man prova att plugga/öppna portarna, beroende på hur rummet beter sig. Från det utgångsläget kan man justera nivån på basen till det man tycker låter bäst. 8- och 10-tumsversionerna når självklart inte lika långt ner som 12-tumsversionen.
Redigerat av XTZ AB, 24 September 2008 - 12:57.
Postad 24 September 2008 - 13:15
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Det är inte korrekt att säga att våra basar "inte spelar vissa frekvenser". Vi har alltså inte valt att helt skära bort allt under en viss frekvens, eller undertrycka vissa frekvenser. Det vi gjort är att "luta" frekvensgången längst ner eftersom vi gjort bedömningen att vi kommer närmare en rak frekvensgång i de flesta rum än om vi hade låtit subben spela helt rakt. Vi har alltså EJ inriktat oss på enskilda frekvenser eftersom dessa helt riktigt är omöjliga att förutsäga i förväg.
Sorry - slarvigt uttryckt av mig. Jag är medveten om att de spelar även andra frekvenser - precis som de flesta högtalare spelar fler frekvenser än de som anges i en spec (med hänsyn till tex +-3dB). Den andra saken som är viktig att understryka är att vi som tillverkare är tvungna att generalisera när vi utvecklar en produkt. Den ska passa så många som möjligt, och vi måste göra en bedömning om vad de vanligaste förutsättningarna är hos kunden. All HiFi är en serie kompromisser!
Här är vi helt överens och jag har full förståelse. Det är helt enkelt inte rimligt att begära att kunden ska köpa 4 basar bara för att räta ut frekvensgången hemma, eller montera ett antal basfällor etc, eller bygga om rummet så att stående vågor absorberas. Det skulle garanterat förvärra skilsmässostatistiken dessutom....
Det är väl här vi inte är helt överens. Jag är långtifån övertygad om att en generell frekvenspåverkan löser problemet. Att man ska beöva ha 4 subbar, bygga traps od var bara exempel på att det finns klara alternativ för de som VERKLIGEN vill ha en bra bas (som dessutom går lågt - istället för att hoppas på att rummet går lågt). Det skulle garanterat förvärra skilsmässostatistiken dessutom....  Ja, absolut. I det läget är det betydligt enklare att vidta enklare åtgärder som en generell frekvenskompensation eller DSP. Båda alternativen blir väldigt mycket billigare, och ger enligt oss få nackdelar.
Jag har hos en polare lekt lite med avrundning neråt med en REL Storm 5. Visst får man bort "boomighet" i synnerhet från vissa placeringar (både på sub och lyssnare), men vet i tusan om jag tycker det var så kul. Å andra sidan vet jag ju inte hur överförbart det är på den avrullning XTZ har valt. Vi får nöja oss med att vara överens om att vi inte är överens om allt, men det mesta.
Postad 24 September 2008 - 15:51
Unregistered11ab9b0a
-
Unregistered11ab9b0a
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Det vi inriktat oss på är som sagt att göra något åt den generella lutningen som finns i de flesta rum, alltså inte enskilda frekvenser från resonanser.
Som jag skrev tidigare så visar ju halvsfärsmätningarna gjorda av Illka att XTZ W12 inte alls har den lutning som påstås vara optimal i er text. Ni påstår att 6dB/oktav är lagom medans W12 lutar mellan 17-22dB/oktav. Av Ilkas mätningar att döma finns flera billiga subbar som ligger betydligt närmare 6db/oktav. Är ni säkra på att rumsförstärkningen inte ligger närmare 12dB/oktav?
Postad 25 September 2008 - 16:03
Unregistered1272
-
Unregistered1272
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Om någon hade varit snäll och kanske kunde hjälpa mig lite även om det inte är en lätt uppgift. Jag har då haft denna sub ett tag och det som jag saknar är just trycket. Jag får massssssa bas men det är mer bröl mm som saknar kick. Mitt rum är ju skitdåligt eftersom det är kvadratiskt (3.5*3.5*2 (längd, bredd, höjd))och dåligt isolerat. Jag kör just nu med en basplugg i och när jag sitter längst bak känner jag ett otroligt skak i möblerna inkl fönster vibrerar så in i 17 men jag tycker den saknar kick. Jag kör båda inställningarna på kl 12 med high off liksom eq. Jag får tonvis av bas som får allt att vibrera men jag får inget tryck så att man känner en sån goo punch där det kommer ett slag som det kommer i trance/house. En låt som timbaland (the way I are)gör så att hela huset vibrerar medan en snabbare låt med punch bas mer försvinner.. Är detta helt enkelt en sådan bas som skall köra just sådan mullerbas/slöfilmbas eller skall den ha lite punch/kick i sig??=/
Börjar fundera på ett byte annars..
//Gustaf
Postad 25 September 2008 - 17:19
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Om någon hade varit snäll och kanske kunde hjälpa mig lite även om det inte är en lätt uppgift. Jag har då haft denna sub ett tag och det som jag saknar är just trycket. Jag får massssssa bas men det är mer bröl mm som saknar kick. Mitt rum är ju skitdåligt eftersom det är kvadratiskt (3.5*3.5*2 (längd, bredd, höjd))och dåligt isolerat. Jag kör just nu med en basplugg i och när jag sitter längst bak känner jag ett otroligt skak i möblerna inkl fönster vibrerar så in i 17 men jag tycker den saknar kick. Jag kör båda inställningarna på kl 12 med high off liksom eq. Jag får tonvis av bas som får allt att vibrera men jag får inget tryck så att man känner en sån goo punch där det kommer ett slag som det kommer i trance/house. En låt som timbaland (the way I are)gör så att hela huset vibrerar medan en snabbare låt med punch bas mer försvinner.. Är detta helt enkelt en sådan bas som skall köra just sådan mullerbas/slöfilmbas eller skall den ha lite punch/kick i sig??=/
//Gustaf
Mullrig bas i ett litet kvadratiskt rum är som jag förstått något man få leva med  Kvadratiska rum ge i nästan alla fall en väldigt ojämn frekvensgång där vågorna stutsar fram och tillbaka vilket gör att de antingen släcker ut eller förstärker vissa frekvenser. I och med att basljudet stutsar runt i rummet så dröjer den kvar länge vilket ge en som många beskriver det; slö, brummligt eller blöt bas. Här kan placeringen gör ganska mycket men man kan inte göra underverk med ett lite fyrkantigt rum, tyvärr. Se till att du placera dig i en position där du unvider dippar och sen använda en PEQ för att ta bort topparna. Vad jag försår nu så sitter du precis inpå bakväggen? Om så så försår jag att du upplever brummelbas då det är längs väggan som basen försärks som mest och topparna överöstar de frekvenserna som får basen att hänga ihop, kvar blir det bara en gröt av ljud. Jag tycker inte att du ska gå ut och kränga en ny bas då du troligen kommer att uppleva samma sak med den. Ett nytt rum däremot kan du leta efter  Jag har tex en kompis som köpte två polk audio 110 för 2000:- stycket. Dessa placerade han i sin källare med måtten B: 4.4m L: ca 6.5m H: 2.6m. Behöver jag säga att dessa två subbar spelar bättre än min två XTZ w12:or i mitt rum med måtten 4.25m x 4m? Nu tror ju inte jag att min W12:or är sämre än hans polk audio 110:or utan det är helt enkelt hans rum som spelar ljud bättre än mitt (måste jag säga att jag blev lite impad av pola audio 110 då det för sitt billiga pris faktisk spelade på bra). I en video som det länkades till här på hembio så sade dem att allt under 250hz är rummet som spelar, inte högtalarna. Kanske jag bör ta mina W12:or till polarna lya och testa hur mycket de kan sträcka på sig  Detta är som jag har förstått det, rätta mig gärna om jag har fel.
Redigerat av MGW, 25 September 2008 - 17:22.
Postad 25 September 2008 - 17:28
Unregistered11ab9b0a
-
Unregistered11ab9b0a
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
//Gustaf
Du har med största sannolikhet en kraftig förstärkning av 43hz(ungefär) och dess multipler(86hz etc.), du kan även ha problem med utsläckningar och fasproblem med fronthögtalarna. Lösning: Mät upp rummet och skaffa en EQ, Behringer har flera för rimliga pengar.
Redigerat av Unregistered11ab9b0a, 25 September 2008 - 17:29.
Postad 25 September 2008 - 20:39
Unregistered1272
-
Unregistered1272
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Postad 26 September 2008 - 09:13
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
MGW, det är inte konstigt att du får problem med bumlig bas i rummet du beskriver. Det beror med all sannolikhet på kraftig rumsförstärkning vid ett par frekvenser. Det du kan göra är att plugga portarna för att reducera nivån runt dessa frekvenser. Ett annat tips är att prova om det låter bättre med HighPass inkopplat, som ökar basens lutning nedåt och skär bort en del riktigt lågfrekvent "bummel". Om det fortfarande saknas "punch", prova att höja delningsfrekvensen något. Var står den nu?
Nu är visserligen ditt rum lite extremt, men det bör gå att förbättre basen jämfört med hur det låter nu. Men det är ju ännu ett exempel på varför avrullning i frekvensgången kan vara bra.......hade basarna spelat helt rakt hade problemen varit ännu större!
Hoppas du får ordning på basen!
Postad 26 September 2008 - 09:26
F.A
-
F.A
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Jag är på g att renovera:
Hur ser egentligen det ultimata rummet ut (bortsett från inredning)
Kvadratiskt, rektangulärt, runt??
isolering, betong/gips?
BxLxH ?
Postad 26 September 2008 - 11:29
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
MGW, det är inte konstigt att du får problem med bumlig bas i rummet du beskriver. Det beror med all sannolikhet på kraftig rumsförstärkning vid ett par frekvenser. Det du kan göra är att plugga portarna för att reducera nivån runt dessa frekvenser. Ett annat tips är att prova om det låter bättre med HighPass inkopplat, som ökar basens lutning nedåt och skär bort en del riktigt lågfrekvent "bummel". Om det fortfarande saknas "punch", prova att höja delningsfrekvensen något. Var står den nu?
Nu är visserligen ditt rum lite extremt, men det bör gå att förbättre basen jämfört med hur det låter nu. Men det är ju ännu ett exempel på varför avrullning i frekvensgången kan vara bra.......hade basarna spelat helt rakt hade problemen varit ännu större!
Hoppas du får ordning på basen!

Jo detta med basen är ett svårt projekt. Som svar på frågan har jag nu basen inställde på 80hz. Jag tänkte faktisk ta och investera i 2x buttkickers MINI LFE 2 ohm eller 4 ohm som ska seriekopplas till en XTZ sub AMp1. Inte för att subbarna inte kan skaka på utan del för att jag bort i en hyreslägenhet så man kan inte alltid kräma på som man vill sen så är just basen i mitt rum i frekvenserna under 30hz mycket jobbiga. Buttkickerna är tänkt att köras upp till ca 40-60hz, subben ska jag köra upp till ca 80hz och ev köra med Highpass om basen nedåt blir för svårtbemästrad. Nu så håller glassen i vitrinskåpet på att skaka sönder vid runt 19-21 hz för att sen försvinna och komma tillbaka vid runt 28hz. Få se om man blir tvungen i mitt rum att köra en Highpass samt att Buttkickern (som inte är påverkade av rummet) hjälpa till vid det lägre frekvenserna som då kommer att bli lite dämpade. Som det är nu så har jag en mod i ca 38hz och en i runt 75. Dessa två är vad jag höra mycket kraftig och smutsar ner/tar över resten av basen så den blir brummlig och monoton. Få ta och investar i en room analyser och se hur det verkligen ligger till så det blir lättare att flytta runt basarna. Man kan höra en tydlig skillnad när man flyttar om kring dem, det är bara jobbigt att veta vad som blir bättre och vad som blir sämre utan en kurva att följa. Edit ändrade EQ till high pass då det var det jag menade.
Redigerat av MGW, 26 September 2008 - 12:36.
Postad 26 September 2008 - 11:43
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Jag är på g att renovera: Hur ser egentligen det ultimata rummet ut (bortsett från inredning) Kvadratiskt, rektangulärt, runt?? isolering, betong/gips? BxLxH ? http://www.audioholi...ging-bass-modesI denna länken (tidigare som länk på förstasidan) så tar dem upp lite av vad man bör tänka på gällande basen i ett rum, det tar även upp lite om rummets utformning för att lättare kunna beräkna hur basen ska bete sig. Hur vidare ett perfekt rum´ser ut få någon annan svara på. Vad jag (tror) vet är: - Retangulärt (5% skillnad mellan längden och bredden). - Inga plana ytor. - Abrosberande väggar.
Postad 26 September 2008 - 11:59
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Jo detta med basen är ett svårt projekt. Som svar på frågan har jag nu basen inställde på 80hz.
Jag tänkte faktisk ta och investera i 2x buttkickers MINI LFE 2 ohm eller 4 ohm som ska seriekopplas till en XTZ sub AMp1. Inte för att subbarna inte kan skaka på utan del för att jag bort i en hyreslägenhet så man kan inte alltid kräma på som man vill sen så är just basen i mitt rum i frekvenserna under 30hz mycket jobbiga.
Buttkickerna är tänkt att köras upp till ca 40-60hz, subben ska jag köra upp till ca 80hz och ev köra med EQ ON om basen nedåt blir för svårtbemästrad. Nu så håller glassen i vitrinskåpet på att skaka sönder vid runt 19-21 hz för att sen försvinna och komma tillbaka vid runt 28hz. Få se om man blir tvungen i mitt rum att köra en EQ ON samt att Buttkickern (som inte är påverkade av rummet) hjälpa till vid det lägre frekvenserna som då kommer att bli lite dämpade. Som det är nu så har jag en mod i ca 38hz och en i runt 75. Dessa två är vad jag höra mycket kraftig och smutsar ner/tar över resten av basen så den blir brummlig och monoton. Få ta och investar i en room analyser och se hur det verkligen ligger till så det blir lättare att flytta runt basarna. Man kan höra en tydlig skillnad när man flyttar om kring dem, det är bara jobbigt att veta vad som blir bättre och vad som blir sämre utan en kurva att följa.
Det kan nog vara en väg, men låter ändå som lite "overkill". Tänkte du i så fall på DSP-versionen av SUB AMP 1? Då går det ju att få bort noderna effektivt, men det skulle vara intressant att höra vad highpass-filtret gör om du kopplar in det.
Postad 26 September 2008 - 12:08
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Det kan nog vara en väg, men låter ändå som lite "overkill". Tänkte du i så fall på DSP-versionen av SUB AMP 1? Då går det ju att få bort noderna effektivt, men det skulle vara intressant att höra vad highpass-filtret gör om du kopplar in det.
Jo Buttkickerna är mest för skoljs skull  Tycker om att det skakar men Frun tycker inte om att det låter för mycket  Sub ampen som ska driva dessa kommer bara att vara den vanliga versionen då buttkickerna inte påverkas av rummet och har därmet ingen nytta av en DSP. Först av allt så kommer jag investera i en Room analyser då sitta och lyssna börjar bli tröttsamt Hurvidare jag blir tvungen att investera i en PEQ märker jag efter att jag har placerat runt subbarna. Ska testa att slå på Highpass och se hur rummet svara på det. En fråga bara, Jag har alltid slagt av subbarna när jag aktivera samt avaktivera filter som EQ:n samt highpassen men måste man gör detta eller går det göra när subben är på (inte när den spelar givetvis). Edit: Testade lite mig highpassfiltet på och måste säga att mycket av den överdrivna basen längre ner blev bättre, nu har jag ju fortfarande problem med ojämn återgivning i rummet men det får jag fixa när jag beställer en room analyser senare. Tex i rambo 4 när de bli stannade av flodpiraterna så låter deras diselmotor (samt stämningsmusiken) inte längre öronbedövande utan på mera normala nivåer. LFE spåret på denna filmer är ju rejält boostad från början så det är en jobbig film att titta på om man har höga modar i rummet.
Redigerat av MGW, 26 September 2008 - 12:49.
Postad 26 September 2008 - 16:54
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Härligt! Då gör den ännu brantare avrullningen nytta längst ner i ditt rum. Har du provat att stoppa i pluggarna i portarna? Gissar att det blir ännu bättre då. Faktum är att frekvensområdet nedåt förlängs lite, men nivån blir snällare.
Postad 27 September 2008 - 12:27
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Härligt! Då gör den ännu brantare avrullningen nytta längst ner i ditt rum. Har du provat att stoppa i pluggarna i portarna? Gissar att det blir ännu bättre då. Faktum är att frekvensområdet nedåt förlängs lite, men nivån blir snällare.

Jo med pluggarna i så blir basen lite fastare men man tappar lite i nivå. Med en plugg ur så blir basen högre i nivå men mera tryck i Man märker tydlig skillnad från innan då snabbar skottsalvor i tex rambo 4 där dem skjuter mad tunga pjäser, ljudet blir mera sammanhängande och istället för muller så hör man tydligt varje kula lämna mynningen. Man känner att subben har mera att ge och känns inte ens anstängd där den står nu (volymen på 50% samt 0 db på recivern). Dock så tror jag att jag kan uppnå mycket mera med finjustering av basarna men det blir som sagt med ett mätprogram när man har pengar till det. Forsätta gärna komma med flera bra tips
Postad 27 September 2008 - 14:44
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Jo med pluggarna i så blir basen lite fastare men man tappar lite i nivå. Med en plugg ur så blir basen högre i nivå men mera tryck i Man märker tydlig skillnad från innan då snabbar skottsalvor i tex rambo 4 där dem skjuter mad tunga pjäser, ljudet blir mera sammanhängande och istället för muller så hör man tydligt varje kula lämna mynningen. Man känner att subben har mera att ge och känns inte ens anstängd där den står nu (volymen på 50% samt 0 db på recivern). Dock så tror jag att jag kan uppnå mycket mera med finjustering av basarna men det blir som sagt med ett mätprogram när man har pengar till det.
Forsätta gärna komma med flera bra tips  http://www.tolvan.com/tombstone/men bli inte besviken när du mäter
Redigerat av Unregistered1022, 27 September 2008 - 14:49.
Postad 27 September 2008 - 18:43
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
http://www.tolvan.com/tombstone/ men bli inte besviken när du mäter
Besviken?
Postad 27 September 2008 - 19:59
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Besviken?
om den inte presterar som du har tänkt.
Postad 28 September 2008 - 10:05
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
om den inte presterar som du har tänkt.
Nä mitt rum sätter ju tydliga begränsningar för hur subbarna ska bete sig. Men med lite finkallibrering av placeringen samt ev en PEQ så kommer de nog lira hyffsat.
Postad 29 September 2008 - 06:22
Unregistered1272
-
Unregistered1272
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Kan man ladda hem något program som man kan mäta med själv hur det ser ut i rummet??
Hade ju varit kul att kolla hur det är för mig för om jag skall beskriva det när man kör en sådan bastest som börjar från 150hz ner till 5hz eller vad det nu är så låter den inte så mycket i början och det är nog när den kommer ner runt 80hz och under som den börjar mullra på så in i fullkorn men det är även där den låter för jäkligt tills den blir tyst igen vid lägre hz, kan testa senare idag med fler inställningar dock..
//Gustaf
Postad 29 September 2008 - 07:57
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Kan man ladda hem något program som man kan mäta med själv hur det ser ut i rummet?? Hade ju varit kul att kolla hur det är för mig för om jag skall beskriva det när man kör en sådan bastest som börjar från 150hz ner till 5hz eller vad det nu är så låter den inte så mycket i början och det är nog när den kommer ner runt 80hz och under som den börjar mullra på så in i fullkorn men det är även där den låter för jäkligt tills den blir tyst igen vid lägre hz, kan testa senare idag med fler inställningar dock..
//Gustaf
Testa att placera runt subben lite då detta gör en mycket stor skillnad. Se även till att inte sitta precis vid väggen för då kommer du bli bombaderad med bas. Testa även att som jag fick rådet om att köra med highpass på samt pluggarna i. Saken är ju den att om man har en väldigt jobbig efterklang på en låg basfrekvens så dominerar den de andra frekvenserna. I ditt fall så har du nog en topp runt 78-80 hz samt en nere runt 40-45hz. Dessa två frekvenser kommer att dominerar allt ditt basljud då de hänger kvar i rummet och smutsar ner de andra frekvenserna, resultatet blir monoton bas som låter tråkigt och som man snabbt blir trött att lyssna på. X-12 länkade till tombsone som är ett bra program dock måste du få tag på en mic som mäter någorlunda linjärt, radioschakt har någon model men den får du nog beställa utanför sverige?
Redigerat av MGW, 29 September 2008 - 08:00.
Postad 29 September 2008 - 16:48
Unregistered1272
-
Unregistered1272
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Testa att placera runt subben lite då detta gör en mycket stor skillnad. Se även till att inte sitta precis vid väggen för då kommer du bli bombaderad med bas. Testa även att som jag fick rådet om att köra med highpass på samt pluggarna i. Saken är ju den att om man har en väldigt jobbig efterklang på en låg basfrekvens så dominerar den de andra frekvenserna. I ditt fall så har du nog en topp runt 78-80 hz samt en nere runt 40-45hz. Dessa två frekvenser kommer att dominerar allt ditt basljud då de hänger kvar i rummet och smutsar ner de andra frekvenserna, resultatet blir monoton bas som låter tråkigt och som man snabbt blir trött att lyssna på. X-12 länkade till tombsone som är ett bra program dock måste du få tag på en mic som mäter någorlunda linjärt, radioschakt har någon model men den får du nog beställa utanför sverige?
Ojojj, vilken skillnad jag fick till det nu shit vilken punch!!! OMG.. detta är vad jag väntar mig ifrån basen!!! Tack så enormt<3 ojojojoj vilken skillnad kan knappt tro det är samam bas, nu är det ett klockrent köp ju rekommenderas till alla !!!!! By the way vad gör eq på denna? skall den vara på elelr av? //Gustaf
Postad 29 September 2008 - 18:30
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1800 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|