PA Högtalare hemma?
401 svar till detta ämne
Postad 26 January 2008 - 21:10
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Ahh, du bytte steg även till topparna. Då är jag med  .
För 100 år sedan ungefär lekte jag och en kompis lite med hans 4st 18" RCF basar och ett par Electro Voice sentry 500 som toppar. Det lät riktigt bra men det var framför allt en omskakande upplevelse  . Topparna drevs av ett slutsteg från Yamaha (svart med röda mätare) kommer inte ihåg betäckningen. Basarna drevs av ett H/K citation sixteen. Det blev faktiskt bäst när bara två 18" användes, antagligen för att källaren var för liten plus att H/K´n inte höll måttet för 4st 18"are.
Topparna använder han fortfarande, men stödda av en audio pro B2/100  .
Jo föresten.
Hur är det med lågbasegenskaperna med dina basar? Hur djupt går de?
Ha det gott
Postad 26 January 2008 - 21:11
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
B&C de 750 2" driver.
Ultrahög verkningsgrad och bra upplösning.
Väldigt stumt ljud eller vad man ska säga med lab.
Allt låter så i o försig med lab.
Ljudet exploderar ur högtalaren.
Och stoppar o stannar fantastiskt snabbt.
inget efterfladder där inte.
är inspelningen bra är ljudet otroligt torrt o tight men ändå inte så mycket att det låter "platt"
Och även ljudet från lite risiga inspelningar stramas upp på nåt sätt,
så det blir snällare men ändå distinkt.
Svårt att förklara hur ljud låter...
Vet inte hur det går till men labstegen gjorde underverk med mina högtalare.
Och basen är nästan det bästa av allt,djupbasen har fått en helsikes tyngd o djup och mer svärta eller vad man ska säga. Tyckte först det lät basfattigt men det andra steget lät bas när det inte skulle va nån.
Jag är helt enkelt riktigt nöjd.
Postad 26 January 2008 - 21:21
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Lonesome crow:
Ja,annars vore det ju lite knepigt om hornet lät snällare för att basen är bättre! He he..
Djupbasegenskaperna är inte så extrema,avstämningen ligger vid 30 hz och där börjar delningsfiltret nypa av, för ultralåga bastoner ger sämre headroom. Och headroom vill man ha PLENTY!
Men tyngden o djupet i vanlig musik finns där i mängder kan jag lova....
Techno är helt plötsligt jättekul o spela,basen slår i bröstet.
Nästa uppgradering blir en dbx driverack pa och ett rotel försteg,men det dröjer ett tag till.
Men skulle en oväntad inkomst dyka upp så vet man aldrig..
Postad 27 January 2008 - 12:52
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
lonesome crow: tror du fattade lite fel... Jag har 2 st lab 4000 och ett 1600. Fråga: behöver man 3 st steg till basarna? Svaret är nej. Jag bytte alla mina steg,så även diskant och mellan har fått lab istället för qsc. fattar du nu att det blev bättre? Basen är snortight och hornet o miden låter snällare och mer detaljrikt. Kort sagt en mycket stor ljudförbättring. jag är helnöjd. Och det går att spela minst lika högt som förut. troligen lite högre.
Nad 2700 thx Ok,vi räknar lite... Mina basar har en verkninggrad på 98 db/st jag har fyra. för varje likadan stack med basar som läggs till ökar verkningsgraden 3 db alltså blir det 104 db i basen. För en bas = 98,, 2 = 101, 4 = 104 för 4 är ju dubbelt så många som 2... Matade med ca 1700 watt förut nu är den siffran något högre. Hornet har en verkningsgrad på 108 db. Miden är jag lite osäker på men den är hög som fasen. Du vet vad som menas med aktivt delningsfilter va? Varje steg behöver bara återge en specifik frekvens och uppför sig då som ett mycket starkare steg + att man inte har nåt filter i lådan som agerar flaskhals. jag har snackat med många ljudtekniker och folk som hållit på med ljud i många år och de är överens om att db/effekt förhållandet ser ut så här: Varje gång du dubblar effekten får du 3 db till ungefär. Eller gör en dubbling av antalet basar/högtalare. Denna ökning är hörbar men inte mer. Men skalan är lite underlig, en ökning på 10 db uppfattas som dubbelt så högt. Så 130 db är dubbelt så högt som 120 db och 140 är då sinnessjukt högt. Så om dina har en känslighet på 102 db så blir tabellen så här:
Watt: 1 Db: 102 2 105 4 108 8 111 16 114 32 117 64 120 128 123 256 126 512 129
Stämmer väldigt bra med vad du mätte upp, om effekten på ditt steg stämmer eller hur?
Ok vi gör om samma fast på mina basar:
Watt: 1 Db: 104 2 107 4 110 8 113 16 116 32 119 64 122 128 125 256 128 512 131 1024 134 2048 137
Och en tabell för en högtalare med normal känslighet på 90 db och en effekttålighet på 250 watt. Så ni ser att tabellen stämmer med vad en vanlig hifi högtalare presterar:
Watt:1 Db:90 2 93 4 96 8 99 16 102 32 105 64 108 128 111 256 114
Verkar väl stämma va? Så,nog tror iaf jag att mitt system klarar 130 db! och din mätning verkar helt sanningsenlig.
Helt rätt, förutom att om du parallel kopplar 2 st högtalare så får du 6dB högre verkningsgrad, inte 3dB Det är lite kul det där, att man uppfattar 10dB som en fördubbling, fast att det är 3dB som igentiligen är en fördubbling ! Det beror mycket på att mäniskans hörsel inte är den bässta, och vi är inte så bra på att urskilja olika ljud och att höra små förändringar. Det är detta som T.ex. hundar eller katten är sjukt mycket bättre på ( man skulle vilja vara en katt  ) det är inte så att dom skulle höra högre ( jo i frekvens ) än oss, utan dom har bättre hörsel på detta sättet.
Postad 27 January 2008 - 13:30
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Nad 2700 thx Ok,vi räknar lite... Mina basar har en verkninggrad på 98 db/st jag har fyra. för varje likadan stack med basar som läggs till ökar verkningsgraden 3 db alltså blir det 104 db i basen. För en bas = 98,, 2 = 101, 4 = 104 för 4 är ju dubbelt så många som 2... Matade med ca 1700 watt förut nu är den siffran något högre. Hornet har en verkningsgrad på 108 db. Miden är jag lite osäker på men den är hög som fasen. Du vet vad som menas med aktivt delningsfilter va? Varje steg behöver bara återge en specifik frekvens och uppför sig då som ett mycket starkare steg + att man inte har nåt filter i lådan som agerar flaskhals. jag har snackat med många ljudtekniker och folk som hållit på med ljud i många år och de är överens om att db/effekt förhållandet ser ut så här: Varje gång du dubblar effekten får du 3 db till ungefär. Eller gör en dubbling av antalet basar/högtalare. Denna ökning är hörbar men inte mer. Men skalan är lite underlig, en ökning på 10 db uppfattas som dubbelt så högt. Så 130 db är dubbelt så högt som 120 db och 140 är då sinnessjukt högt. Så om dina har en känslighet på 102 db så blir tabellen så här:
Verkar väl stämma va? Så,nog tror iaf jag att mitt system klarar 130 db! och din mätning verkar helt sanningsenlig.
Har aldrig tvivlat på att ett PA-system spelar högre än mina hemma-högtalare. Tvivlar dock på ljudtrycket du utsatte dig själv för. Det är ju något förenklat dubblet så hög volym mellan 127 och 130 db. Jag tyckte 128,3 db var för högt... Inte ens roiligt, och då tycker jag att byxfladder ÄR roligt... /Johan
Postad 27 January 2008 - 13:35
David.a
-
David.a
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag sitter själv med PA saker i rummet.. dock inte allt inkopplad i MITT rum.
jag har totalt 18st 18" BEYMA-G50 element. steg på sammanlagt 27Kw . ( gamal dj)
det kan ta mig fan blåsa ut rutorna om jag drar på, det sätter jag min högra höft på  .
, inte mkt som klarar den volym mina beyma klarar idag. i HIFI världe, kan ju nämna att vi spräckte ett akvarium som var inbygt i väggen med 1.5cm tjockt glas på en 2 dygns fest. då hade vi även 15st JBL 15" basar, matade med 16kw.
I bilen har har 2st Kicker L7 15", och 2st kicker 1.2500 steg, spelar 160db nätt och jämnt. Det är tryck:P
Redigerat av David.a, 27 January 2008 - 13:37.
Postad 27 January 2008 - 14:27
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
David a:
Mycket imponerad...
18 18" låter lite överdrivet tycker tom jag...
hur fick du plats med denna mängd?
Nad 2700 thx:
Jag spelade så alla steg klippte så det borde tamejfan varit 130 db
Om man säger så här så känner man sig tom i skallen efteråt och man får svårt att andas av trycket.
jag höjde först diskant o mellan tills stegen började klippa(dskantsteget klippte visserligen inte men nästan)
och höjde sen basen tills det blinka lite käckt rött lite då o då.
Och basarna är parallell kopplade vilket tydligen gör lite till i verkningsgrad.
Sen 1600 watt som mosar på då blir det höga ljudtryck.
Alla som var med på den festen gick ut efter ungefär 5 sekunder.
Jag fick även frågan: hur kan du sitta i det där? det gör ju ont.
Jag hade ett extremt tjut/sus i öronen när allt var tyst.
Kunde inte höra vad folk sa alls.
Men jag har normal hörsel nu iaf,jag har testat.
Jag är härdad om man säger så.
Jag var på en spelning med nile om nu nån vet vilka det är.
Brutal dödsmetal.
Och jag hade inga proppar,för jag tyckte inte det var speciellt högt alls.
kompisen som var med däremot tyckte att det var alldeles för högt.
Jag är inte som de flesta när det gäller hög musik.
Vet förresten en kille som satt i en bil som var uppmätt på en dbdrag tävling till 154 db
och han kunde sitta kvar,hur går det till då?
det var 4 st 15" hifonics zeus basar i en golf.
Postad 27 January 2008 - 14:43
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Glömde en grej:
En höjning på 3 db ger inte en dubbelt så hög volym!
I teorin,ja men örat är logaritmiskt och uppfattar det inte så.
10 db höjning uppfattas som dubbelt så högt.
du får 3 db om du dubblar effekten,men det låter inte dubbelt så högt för det.
Har du en förstärkare på 100 watt så låter det inte dubbelt så högt med en på 200 watt.
det är ju därför det går åt såna enorma effekter om man ska spela extremt högt.
Som det här med att många säger: högtalare på 200 watt låter högre än en på 100 watt.
Skulle det finnas en högtalare med 120 db verkningsgrad som tål 10 watt spelar ju den ifrån en som tål 100 och har en känslighet på 95.
Samma många frågar om deras förstärkare på 70 watt orkar driva ett par högt. på 200
ja det orkar den ju,fast inte fullt ut troligtvis,men sen kanske man får ut tillräckligt ljudtryck ändå ber. på känsligheten.
Bara för att du tycker att 128 db så kan inte jag ha spelat 130 db?
Lite konstig argumentering men men...
du får tro vad du vill,jag vet hur högt jag spela iaf.
basen hördes till mina föräldrar som bor minst 600 meter därifrån och med massa hus emellan.
Och jag hade fönster o dörrar stängda.
Men visst,det var väl 90 db då.
Postad 27 January 2008 - 14:47
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
"Bara för du tycker 128 är för högt" ska de va
Postad 27 January 2008 - 16:01
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Får väl lägga ut nåra fler bilder då....
028.JPG 882.23K
2 Antal nerladdningar
027.JPG 523.2K
0 Antal nerladdningar
Postad 27 January 2008 - 16:07
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
hej,har mätt hur högt jag kan spela utan dist,123db i lyssningsposition(soffan)Men det är ju inget mot 130db som sagt.Mvh.
Postad 27 January 2008 - 16:19
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Det är ju inte så illa.
vad har du för grejer?
Nån som vet skillnaden på dba och dbc mätning förresten?
Postad 27 January 2008 - 17:08
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Det är ju inte så illa. vad har du för grejer? Nån som vet skillnaden på dba och dbc mätning förresten?
DbA=Höga toner DbC=Låga toner /Johan
Postad 27 January 2008 - 17:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Man får ju komma ihåg att om du halverar avståndet mellan högtalarna och micken så blir det 4 gånger = 6dB högre, så det är viktigt att man alltid har micken på samma avstånd varenda gång man mäter.
Sedan så har vi ju det att olika rum förstärker / försvagar ljudet på olika sätt så man bör ha grejorna som man ska jämnföra i samma rum också.
Så alla mätvärden i den fär tråden bör tas med en nypa salt och jag tror att det är en ganska stor felmarginal !
Postad 27 January 2008 - 20:00
Unregisteredc3c18610
-
Unregisteredc3c18610
-
Användare
-
-
147 inlägg
Det är bara att fortsätta spela som du gör ett tag till så behöver du snart inga diskanter eller mellanregister. Jag jobbar som ljudtekniker på hobbynivå med allt från konserter till musikaler. Jag är mycket rädd om min hörsel och skulle aldrig utsätta mig för dom volymerna du pratar om så kontenuerligt som du gör.
Jag låter som en moraltant men du leker med din hörsel och den går inte att reparera.
Bara min två cent!
Postad 28 January 2008 - 21:45
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Jag vet att det inte är bra för hörseln.
Men jag spelar faktiskt inte så jätteofta på extrema volymer,det var värre förr.
Men ibland händer det att volymen åker upp en bit....
Nu när det låter så bra som det gör så har jag faktiskt(nu blir ni nog förvånade) suttit o lyssnat på dire straits på helt normal volym typ 95 db o bara sjunkit in i musiken.
Riktigt skönt faktiskt.
Lyssnade på love me tender med elvis och man hörde när han öppnade munnen för att börja sjunga, och även läpprörelser.
lite fantastiskt med en så gammal inspelning och nåt jag inte hört förut i min stereo
jag blev faktiskt lite paff o bara satt o lyssnade efter mer detaljer....
Så jag manglar inte järnet jämt,även om det kanske låter så.
Men som sagt,ibland vill man vara fysisk med musiken!
nad 2700 thx:
tack för infon!
Postad 28 January 2008 - 22:46
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Det där med att pararellkoppling skulle öka verkningsgraden med 6db håller jag inte med om fullt ut.
Dubbla element = dubbel verkninggrad = + 3db
Halverad impedans = dubbel effekt från förstärkaren = dubbel verkninggrad = + 3db
Men det är yterst få förstärkare som klarar att lämna dubbel effekt vid halverad impedans. detta ser men tydligt, även tyngre pa-slutsteg. Därför kan verkninggraden variera mellan 3db och 6db vid dubbla pararellkopplade element vs. enkel element.
Postad 30 January 2008 - 01:37
landrover
-
landrover
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Det är ju inte så illa. vad har du för grejer? Nån som vet skillnaden på dba och dbc mätning förresten?
DbA=Höga toner DbC=Låga toner
/Johan
Inte riktigt rätt Johan...  dBA eller dBC är ljudmätning med ett "filter" som kompenserar frekvens kurvan för hur ett mänskligt öra uppfattar ljudet. Våra öron har ju absolut inte en rak frekvensgång (!). På många mätare kan man också välja "Flat" - vilket är mätning med en rak frekvenskurva. Våra öron är ju "konstruerade" för att vi ska kunna kommunicera, och är följdaktning mest känsliga i det frekvensområdet där vårt tal ligger... Och inte speciellt känsligt vid exempelvis riktigt låg bas. Det är just denna "avvikelse" som (A) och © filtret kompenserar för. Skillnaden mellan A och C är den att A används för låga volymer och C vid högre volymer. Örat är sämre på att uppfatta bas vid låga volymer. Det är väl därför vissa förstärkare har en loudness knapp. Ursäktar för att det blev lite OT... Kom också ihåg att om vi pratar om hörselskador så är det mängden ljud över tid som är riktigt intressant... Men det kan vi ta i en annan tråd...
Redigerat av landrover, 30 January 2008 - 01:39.
Postad 30 January 2008 - 01:43
landrover
-
landrover
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
...Halverad impedans = dubbel effekt från förstärkaren = dubbel verkninggrad = + 3db Men det är yterst få förstärkare som klarar att lämna dubbel effekt vid halverad impedans. detta ser men tydligt, även tyngre pa-slutsteg...
Just Lab-gruppen fördubblar effekten om du halverar impedansen... Trevligt att trådskaparen blev nöjd med lab... visst är det kul med headroom i förstärkaren... Även om du verkar kräma ur "allt som går"....
Postad 31 January 2008 - 17:40
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Tack för upplysnungen om dba och dbc.
Jag är nöjd med labgruppen, det kan man säga!
Men dom specar lite konstigt tycker jag.
Effekten är specad vid 1% thd eller vid klipp och bara 1 khz.
Man kan säga att dom specar för att få så stora siffror som möjligt.
Lite skillnad på Qsc rmx som var specad i 20-20khz 0.1 % thd och FTC.
Men det är ljudet som är viktigast,och lab låter ihop med mina högtalare mycket mycket bättre än qsc.
Dom kostar dubbelt också...
Sen om det inte är riktigt samma flås i lab det gör detsamma när ljudet är så mycket bättre.
Testade en driverack pa häromdan,men basen blev murrig o oren tyckte jag.
Så till bas är ett analogt filter av bra kvalitet bättre än ett digitalt dito.
Postad 31 January 2008 - 17:45
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Nåt som vore ytterst intressant vore att prova driva mina högtalare med hifielektronik.
Nad och horn kanske skulle bli fantastiskt ihop...
och kanske ett rotel rb 1090 i basen.
Men nu får det räcka ett tag,har ju inte haft labstegen en vecka ens!
Postad 31 January 2008 - 22:11
Unregisteredbe0531bb
-
Unregisteredbe0531bb
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Förstår inte diskutionen vissa för....
det finns INGET som spelar rock etc på ett så skönt sätt som ett PA system.
när jag började spela in mina 2x18" med B&C element var det mer byxfladder med Dire Straits än med techno..
jag har både hifi och PA i lägenheten men skönast spelar PA't utan tvekan!
Så ni som lirar ren hifi har missat nått!
även jag har 4st 18" i ett vardagsrum på runt 20kvm drivna på 2st Alto MAC 2,4 bryggade till 1x2500W(?!)
Som elektronik sitter det ett Soundtech X-234 filter, Musicson 2x15 band EQ, hembyggd signalsplitter till basstegen.
Och som topparna är Eminence 15" och som horn lirar 2st 1" P.Audio D-26 drivers
som svar på någons kommentar på att ha bashorn inne.... DET GÅR INTE!!
jag hade 2st 18" W-horn förut, vid volym pådrag så försvann basen... grannarna uppskattade dom inte riktigt!
Redigerat av Unregisteredbe0531bb, 01 February 2008 - 14:51.
Postad 01 February 2008 - 15:41
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Tack noiseprojekt för ditt stöd!
Som ni "hifiknuttar" märker finns det fler än jag som har insett att PA är det som gäller om man vill spela högt med bra kontroll. + Att ljudet är stort,mäktigt o fläskigt.
Detta riktas speciellt till dom cerwin vega fans som finns här på forumet.
Lyssnar man på stillsam musik på låg volym är icke pa att rekommendera kanske
men till er som faktiskt vill ösa på lite,köp lösa element o bygg lådorna själv.
Det är mitt tips iaf.
Sen för bästa resultat är ju aktiv delning det absolut bästa.
nackdelen är ju att det krävs slutsteg för varje register.
Postad 02 February 2008 - 12:16
Unregisteredbe0531bb
-
Unregisteredbe0531bb
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Tack noiseprojekt för ditt stöd! Som ni "hifiknuttar" märker finns det fler än jag som har insett att PA är det som gäller om man vill spela högt med bra kontroll. + Att ljudet är stort,mäktigt o fläskigt. Detta riktas speciellt till dom cerwin vega fans som finns här på forumet. Lyssnar man på stillsam musik på låg volym är icke pa att rekommendera kanske men till er som faktiskt vill ösa på lite,köp lösa element o bygg lådorna själv. Det är mitt tips iaf. Sen för bästa resultat är ju aktiv delning det absolut bästa. nackdelen är ju att det krävs slutsteg för varje register.
Så lite! Men är så gött att ha stora grejer, man behöver aldrig plåga dom för att spela högt. Och så gött det är att spela lågt och ändå höra och känna den djupa pulserande basen!
Postad 02 February 2008 - 12:33
dac83
-
dac83
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
Wharfedales PA brukar spela riktigt rent och högt, sen har Magnat kommit ut med en ny serie PA som sägs spela väldigt hi fi, hur högt vet jag inte men det får du kolla upp!
annars är ett allternativ att dubblera antalet högtalare så får du ut mer ljud innan det pajar!
Postad 02 February 2008 - 13:39
EmilKilman
-
EmilKilman
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Corpsegrindern, vilka hemsidor är bäst inom PA-grejjer?? Blev nämligen lite sugen å kolla närmare på det efter att ha läst lite i den här tråden
Postad 02 February 2008 - 13:51
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
He he det vore en syn 8 18" basar i ett 20 kvadrat rum...
det räcker med 4 tro mig..
magnat har jag faktiskt inte hört.
Dyrt märke eller?
Hifikit.se
billebro.se
ljudia.se
usspeakers.com
kommer inte på fler just nu.
Hifikit är bra för dom har väldigt mycke lösa element o i alla prisklasser så dom är väl bäst tycker jag.
billebro har många beggade slutsteg just nu så kolla det också
Postad 03 February 2008 - 02:03
dac83
-
dac83
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
dom tog runt 6000:- för ett par magnat men dubbla 12" med diskant horn...
Postad 03 February 2008 - 02:28
Unregisteredbe0531bb
-
Unregisteredbe0531bb
-
Amatör
-
-
79 inlägg
He he det vore en syn 8 18" basar i ett 20 kvadrat rum... det räcker med 4 tro mig.. magnat har jag faktiskt inte hört. Dyrt märke eller?
Hifikit.se billebro.se ljudia.se usspeakers.com
kommer inte på fler just nu. Hifikit är bra för dom har väldigt mycke lösa element o i alla prisklasser så dom är väl bäst tycker jag. billebro har många beggade slutsteg just nu så kolla det också
Magnat är kända för bilbasar, låter rätt bra. Billebro går bort, han är en riktig lurendrejare!! Ljudia, har inte så mycket skoj förut om Wharfdale's 2x18" och P.Audios system (föredetta Zomax)
Postad 03 February 2008 - 13:20
D K
-
D K
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Ge gärna tips om vilka program du använder för att göra lådorna.
Vad man skall tänka på osv
Postad 03 February 2008 - 15:33
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
He he det vore en syn 8 18" basar i ett 20 kvadrat rum... det räcker med 4 tro mig.. magnat har jag faktiskt inte hört. Dyrt märke eller?
Hifikit.se billebro.se ljudia.se usspeakers.com
kommer inte på fler just nu. Hifikit är bra för dom har väldigt mycke lösa element o i alla prisklasser så dom är väl bäst tycker jag. billebro har många beggade slutsteg just nu så kolla det också
Borde räcka med 2 tycker jag, ett så stort element i varje som dessutom är PA borde väl kunna ge ett ruggigt tryck.. 20kvm är ju inte speciellt stort
Postad 03 February 2008 - 16:31
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Jaså,är billebro en lurendrejare?
Där ser man,jag har inte handlat nåt av han men har kollat på sidan att dom har mycke grejer.
På vilket sätt är han en bluffmakare?
Förut körde jag ju med 2 st kilomax 18" o ett bryggat plx 3402
det räckte men basarna höll inte.
Därför kör jag med 2 på varje kanal istället.
håller mycket bättre.
Att köra en 18" på varje kanal gav inte det tryck jag vill ha,det var därför jag körde bryggat.
Men jag rekommenderar alla att i största möjliga mån undvika bryggning i speciellt 4 ohm.
Mycket lätt att paja högtalarna då.
Kör med ett steg som räcker i stereo i stället.
Använde inget program,fick uppgifter från hifikit dom sa använd si o så stor låda o så många rör o längd bla bla bla.
Vad dom använde för program vet jag inte.
Sen var det bara att åka till en snickerifirma o beställa materialet
22 mm mdf blev valet.
Postad 03 February 2008 - 22:34
D K
-
D K
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
lika bra att vi inte tar upp en billebro diskussion på detta forum, men googla billebro så finns det massa att läsa om det på andra forum, du kan bra sitta i ett par timmar och läsa folks åsikter
Postad 04 February 2008 - 15:32
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Hej,har ett par diskanter liggandes,,rcf tw 105,,kanske nån här vet va det är för nåt,pa eller hifi?Mvh.
Postad 04 February 2008 - 21:20
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Rcf är ju ett megastort märke inom pa,så det borde vara pa-diskanter du har.
Är dock inte säker, men jag har inte hört nån gång att rcf gör hifigrejer.
Det är förövrigt ett bra märke.
Postad 04 February 2008 - 23:43
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Rcf är ju ett megastort märke inom pa,så det borde vara pa-diskanter du har. Är dock inte säker, men jag har inte hört nån gång att rcf gör hifigrejer. Det är förövrigt ett bra märke.
ok,tack för svaret,dom verkar fungera ypperligt till hifi också om man delar dom vid 10-12000hz,lyssnat ock testat med lite olika delningar i dag,mvh.
Postad 05 February 2008 - 13:24
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Hej igen,nu har jag hittat ett användningsområde för rcf hornen.mina dc-15 har ju orginal bakåtriktade diskanter,plockat bort dom ock satt dit terminaler som passade i orginalhålen ,har lagt till en kondensator uppe vid terminalen för att flytta upp delningen från 10 000hz till 16 000hz,monterat rcf hornen uppepå högtalarna med små stativ jag tillverkat fastsatta med dubbelhäftande tejp på lådan,vilket lyft i diskanten detta blev, klockrent ljud i toppen ock inte vasst heller tack vare den höga delningen.Lägger ut en bild nån dag.Mvh.
Postad 05 February 2008 - 17:06
tian
-
tian
-
Användare
-
-
191 inlägg
Kul med folk som kan spela på lite med sina anläggningar
Kan klämma på rätt bra jag med
Postad 09 February 2008 - 02:35
EmilKilman
-
EmilKilman
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Corpsegrindern. Jag å mina polare var en dag på hifiklubben å lyssnade lite på cerwin-vega. de var ett par cls-215 med ett cerwin-vega slutsteg på 450watt rms, å jag har f*n aldrig lyssnat på nått högre  De skakade i hela rummet plus att de gjorde ont i öronen  så jag undrar vad du hade för CV högtalare när du pajjade de??? om du hade cls-215 måste du ha lyssnat BRUTALT(!!!!!!) högt
Postad 09 February 2008 - 13:00
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Dom jag hade var ett par gamla hed. Enligt många här ska dom äldre cerwin vara bättre,men dom jag hade var skräp iaf. cls serien ska vara riktigt dåliga hävdar många.
Spelar högt,ja men låter skit.
jag vet inte för jag har aldrig hört dom.
Vet iaf att dom 15" jag hade bottnade så det small i dom.
Och kablage /filter inuti var det klenaste jag sett.
Dali 909 tex är MYCKET bättre på alla punkter.
Fast det bästa är ju PA,sen får ni säga vad ni vill.....
Postad 14 February 2008 - 20:30
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Diskanter uppepå va ingen vidare ide kom jag på efter ett tag , man ska inte ändra en befintlig högtalare för mkt , aktuellt finns i galleriet...
Redigerat av sollerön, 11 October 2008 - 16:57.
Postad 16 February 2008 - 18:25
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
P2140266.JPG 1.05MB
2 Antal nerladdningar Hej,orginal på dessa(dc-15) sitter det små diskanter i bakstycket,satt i terminaler som passade i hålen där i stället, ock byggt små lådor till mina rcf diskanter ock satt fast dom uppepå.Mixtrat med delningar, dämpning osv men nu har jag fått till det.Klockren diskant nu(inte vasst låter bara bra).visst,det hade ju gått att skippa dessa ock höja diskanten på förstärkaren eller equalizern i stället men då finns ju risken att man blåser diskanterna i stället om man nångång vill tokspela lite,sen är det ju roligt om diskanten i högtalarna låter bra utan att behöva höja nånting också tycker jag,är inga skitdiskanter heller som jag monterat uppepå.Dom som satt bak där det sitter terminaler nu var ett par såna små audax liknande för ca 100kr st,dessa jag lagt till nu kostade när dom såldes på hifikit 1000kr st,så det blev ju en uppgradering helt klart.Mvh.
Men hur kommer det sig att det kan bli ett sånt lyft då? DC-15 låter ju så jäkla bra säger du...  /Johan
Postad 16 February 2008 - 19:02
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Har sagt att dc-15 låter bättre än dom vega modeller jag jämfört med ock inget annat,ock allt går väl att förbättra eller hur?för det är väl knappast några highend grejer vi har att göra med i detta fall.Mvh.
Redigerat av sollerön, 16 February 2008 - 19:04.
Postad 11 October 2008 - 10:18
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Ursäkta att jag drar upp den här gamla tråden men tyckte det var onödigt att starta en ny med samma ämne.
Har varit borta härifrån ett bra tag för intresset svalnade lite ett tag,vet inte riktigt varför.
Har kvar labstegen och 18 tummarna o de. Har flyttat ut grejerna i gillestugan som är MYCKET större än mitt gamla rum. Trodde det skulle låta lite mörkare med tanke på heltäckningsmattan men det lät istället lite ljusare och mer detaljerat och större ljudbild. Mysko det där med akustik.
Annars inga uppdateringar på prylfronten,men ska snart adda 2 st 18 tummare till,vet inte riktigt vilket märke det blir än.
Nån här kanske har nåt förslag på en 18 tummare som funkar bra i en 170 liters låda?
Ska spela djupbas. Han som fixade labstegen har B&C basar jag funderar lite på....
Postad 11 October 2008 - 10:22
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Ursäkta att jag drar upp den här gamla tråden men tyckte det var onödigt att starta en ny med samma ämne. Har varit borta härifrån ett bra tag för intresset svalnade lite ett tag,vet inte riktigt varför. Har kvar labstegen och 18 tummarna o de. Har flyttat ut grejerna i gillestugan som är MYCKET större än mitt gamla rum. Trodde det skulle låta lite mörkare med tanke på heltäckningsmattan men det lät istället lite ljusare och mer detaljerat och större ljudbild. Mysko det där med akustik. Annars inga uppdateringar på prylfronten,men ska snart adda 2 st 18 tummare till,vet inte riktigt vilket märke det blir än. Nån här kanske har nåt förslag på en 18 tummare som funkar bra i en 170 liters låda? Ska spela djupbas. Han som fixade labstegen har B&C basar jag funderar lite på....
glöm riktig djupbas med pa prylar
Postad 11 October 2008 - 10:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ursäkta att jag drar upp den här gamla tråden men tyckte det var onödigt att starta en ny med samma ämne. Har varit borta härifrån ett bra tag för intresset svalnade lite ett tag,vet inte riktigt varför. Har kvar labstegen och 18 tummarna o de. Har flyttat ut grejerna i gillestugan som är MYCKET större än mitt gamla rum. Trodde det skulle låta lite mörkare med tanke på heltäckningsmattan men det lät istället lite ljusare och mer detaljerat och större ljudbild. Mysko det där med akustik. Annars inga uppdateringar på prylfronten,men ska snart adda 2 st 18 tummare till,vet inte riktigt vilket märke det blir än. Nån här kanske har nåt förslag på en 18 tummare som funkar bra i en 170 liters låda? Ska spela djupbas. Han som fixade labstegen har B&C basar jag funderar lite på....
Om du ska ha "riktig" djupbas så är det ingen ide att titta på Pa basar för dom har inte en suck, du behöver slaglängd och "rätt" data på elementet och det vet jag ingen Pa bas som har som jag någonsin tittat på. Det blir till att titta på andra grejer av kraftig kaliber  (vet ju att du gillar att spela högt...)
Postad 11 October 2008 - 10:59
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Tycker allt det går o få ut tung bas ur pa också...
Kanske inte under 20 hz men det behövs inte heller.
Vilken metal går så djupt?
Men om andra element än PA element skulle funka bättre så ska jag givetvis kika på det.
Men då vill jag gärna ha förslag på hemsidor som säljer annat än PA som är 18 tum.
Bilbasar verkar bara finnas till 15 tum och sen då förstås jackhammer på 22 tum men den är ju ouppnålig vad gäller pris,tar lite mycket plats också.
Annars hade det varit lite coolt o ha en sån.(eller 2)
Förslag på element av kraftigare kaliber som skulle passa??
Hifi går väl bort,det finns väl ingen hifi som har 18 tums lösa element och som pallar med lite effekt till vettiga priser?
Postad 11 October 2008 - 11:41
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Fi eller RF kan du kolla på
Postad 11 October 2008 - 13:35
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Fi eller Rf vad är det för nåt då?
Hemsidor eller högtalare?
Postad 11 October 2008 - 16:01
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
det e Fi och RE är högtalare och fina såna dessutom, sedan så finns det en del andra altergativ också som du kan titta på. Tempest-x
Kommer inte ihåg vad alla heter, X-12 har koll på dom så han kanske kan länka eller något liknande
Såg att jag skrivit fel, det ska vara RE och inte RF
Redigerat av DVD-ai, 11 October 2008 - 16:01.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|