Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Marantz AV/MM8003 *

125 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 September 2009 - 15:14

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0

det verkar inte som att den skickar med ljudet ur hdmi utgången, bara bild.
kan eventuellt finnas någon inställning som fixar det, ska försöka kolla det vid tillfälle.

Minimifunktionerna borde ju åtminstone vara likvärdiga med min sr 6004, alltså antingen bara bild eller både ljud och bild ut, vilket fungerar på min 6004, dock tyvärr inte med olika inställningar mellan de båda utgångarna ( hdmi ut 1 resp 2), dvs bild ut på ena och växlar jag till andra så både bild och ljud ut.

Toppen om du kan kolla på din 8003 vid tillfälle.

Postad 20 October 2009 - 07:56

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Borde det inte vara dags för en uppföljare till dessa snart?

/Ash

Postad 24 October 2009 - 15:03

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
Någon som har lite lyssningsintryck av MM8003 gentemot Rotels nya, tex 1572? I musikläge i huvudsak

Postad 25 October 2009 - 19:03

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0

/Ash

Varför? Dessa har ju allt...

Postad 25 October 2009 - 19:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Processorn har för dåligt med kräm och kan tex inte köra Audessey på alla format. Det kan ju vara trevligt :P

Postad 25 October 2009 - 19:15

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
är extremt nyfiken på denna kombo...undrar bara den står sig jämnfört med min sr-12s1 rent ljudmässigt...finns det någonstans i gbg regionen man kan provlyssna denna skapelse?

Redigerat av robert293, 09 November 2009 - 12:45.

Postad 26 October 2009 - 07:40

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0

Önskningar:
Mer kräm i slutsteget.
Fler HDMI in.
DPLIIz
Bättre videokretsar så den kan användas som fullvärdig scaler.

Kan säkert komma på fler saker. :)

/Ash

Postad 16 November 2009 - 11:37

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

är extremt nyfiken på denna kombo...undrar bara den står sig jämnfört med min sr-12s1 rent ljudmässigt...finns det någonstans i gbg regionen man kan provlyssna denna skapelse?

har nu provlysnnat den...den lät bra...blev lite förvånad att den inte hade mer "go" i sig bara....

Postad 19 November 2009 - 12:40

the_mort
  • the_mort
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Hej alla!

Jag ska inom en snar framtid byta ut lite grejor för ett framtida biorum. Jag har tittat på AV8003 i stället för Primare SP32 som jag tycker blir för dyr. Jag såg även Onkyo PR-SC5507 som många verkar nöjda med hittills.

Jag behåller mina Primareslutsteg (A30.2 samt A30.5) och jag kommer att köra A30.2 med XLR från processorn. (Inte så många försteg som har XLR ut och detta är ett måste för mig).

Vad tror ni? Jag har idag en Primare SP31 som låter sjukt bra med mina slutsteg. Den byter jag ut pga att jag vill ha en up-to-date processor med HDMI in/ut för de nya ljudformaten samt att jag kommer att ha både projektor och TV via processorn. Kan det låta lika bra med Marantz/Onkyo? Jag tar gärna emot råd och tips här.

Tack // Mårten

EDIT: Jag postar detta i Onkyo PR-SC5507-tråden också.

Redigerat av the_mort, 22 November 2009 - 20:50.

Postad 28 January 2010 - 18:51

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
hej!
är det någon här som lämnat in sitt av8003 på fw-/mjukvaruuppgradering?
läste någonstans på nätet att det finns en uppdatering som bl.a. gör hdmi-"handskakningen" bättre. Nån som har info?

Postad 11 February 2010 - 20:14

Unregistered47c56772
  • Unregistered47c56772
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

hej!
är det någon här som lämnat in sitt av8003 på fw-/mjukvaruuppgradering?
läste någonstans på nätet att det finns en uppdatering som bl.a. gör hdmi-"handskakningen" bättre. Nån som har info?

kan man inte uppgradera den själv från datorn?

Postad 11 February 2010 - 21:06

Unregistered47c56772
  • Unregistered47c56772
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
är det någon som provat använda programmerings-programmet Wizz it till fjärrkontrollen?
tänkte prova men jag kan inte installera drivrutinerna till fjärrkontrollen. någon som har en lösning?

Postad 12 February 2010 - 22:41

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0

kan man inte uppgradera den själv från datorn?

Tänkte du via internet och LAN-anslutningen då eller?
Har då inte sett nån sån möjlighet... kanske det finns nån servicemeny man kan finna detta i??

Postad 14 February 2010 - 13:52

Esoteric
  • Esoteric
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Återknyter till diskussionen om AV8003´s eventuella möjligheter att köra Audyssey Multi EQ på HD-material som avkodas i AV8003. Jag får det att fungera, informationen i manulen och andras erfarenheter till trots! Jag kör bitstream (ej LPCM m.a.o.) ifrån en BD7004 och får det att fungera om jag kör ljudet genom en koaxial digitalkabel ist. för HDMI! Har testat både DTS-HD Master (När Lammen Tystnar) och Dolby TrueHD (Gran Torino) och det fungerar verkligen, inte bara enl. indikeringen i displayen! Min AV8003 är ifrån april 2009 och är inte uppgraderad. Vad gäller frågan om AV8003 kan firmware-uppgraderas via Internet så verkar det så vitt jag förstår det bara gälla mediaspelaren. Skulle gissa att det är RS232-porten och auktoriserad service-verkstad som gäller, är det ngn som kan bekräfta att det verkligen finns en fw-update och i sådant fall vad den skulle innebära? Kanske Audyssey på HD-bitstream via HDMI? :unsure: som processorn uppenbarligen hårdvarumässigt har kapacitet för...

Postad 14 February 2010 - 13:59

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Kör du som du beskriver får du inte HD ljud, därav vanlig DD, DTS som givetvis Audyssey fungerar på

Postad 14 February 2010 - 14:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Precis, man får bara core-delen av ljudspåren.

Postad 14 February 2010 - 18:38

Esoteric
  • Esoteric
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
LTMS & Martin, ni har helt rätt och jag hade fel :D , jag lurades av att displayen på AV8003 faktiskt inte indikerar konstant om det är ett HD-spår eller inte som den avkodar, det kommer bara upp ngn sekund när den börjar avkoda ex. "DTS-HD MSTR", vilket jag tyckte att den gjorde även när jag testade med coax, men jag hade fel och ngn stans i bakhuvudet visste jag ju att man inte kan köra HD-ljud över coax eller toslink och att det var för bra för att vara sant... Kan även efter lite kritisk lyssning på högre volym konstatera att HD utan Audyssey verkligen låter mkt bättre än non-HD med Audyssey vilket givetvis är föga förvånande :) Faktum är att i min setup gör Audyssey nästan lika mkt skada som nytta jämfört med source direct på DVD och och pure direct på CD men det beror kanske på att mina högtalare, deras placering och min rumsakustik inte kräver så mkt eq för att låta optimalt eller så föredrar jag renheten i ljudet när man kör source direct och framförallt pure direct för music. Nu får väl bara Audyssey-anhängarna bara hoppas att det kommer en fw-uppgradering som möjligör Audyssey även på HD men det är väl risk att det är begränsat i hårdvaran, själv lider jag inte så mkt...

Postad 14 February 2010 - 18:42

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0

LTMS & Martin, ni har helt rätt och jag hade fel :lol: , jag lurades av att displayen på AV8003 faktiskt inte indikerar konstant om det är ett HD-spår eller inte som den avkodar, det kommer bara upp ngn sekund när den börjar avkoda ex. "DTS-HD MSTR", vilket jag tyckte att den gjorde även när jag testade med coax, men jag hade fel och ngn stans i bakhuvudet visste jag ju att man inte kan köra HD-ljud över coax eller toslink och att det var för bra för att vara sant... Kan även efter lite kritisk lyssning på högre volym konstatera att HD utan Audyssey verkligen låter mkt bättre än non-HD med Audyssey vilket givetvis är föga förvånande :D Faktum är att i min setup gör Audyssey nästan lika mkt skada som nytta jämfört med source direct på DVD och och pure direct på CD men det beror kanske på att mina högtalare, deras placering och min rumsakustik inte kräver så mkt eq för att låta optimalt eller så föredrar jag renheten i ljudet när man kör source direct och framförallt pure direct för music. Nu får väl bara Audyssey-anhängarna bara hoppas att det kommer en fw-uppgradering som möjligör Audyssey även på HD men det är väl risk att det är begränsat i hårdvaran, själv lider jag inte så mkt...

Det är lungt :) Alla har vi fel nån gång

Postad 02 March 2010 - 19:50

Eddy
  • Eddy
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

/Ash

Hej på er!

Uppdaterar denna fråga.
Nu börjar det dra ihop sig för köp snart, och dessa maskiner ligger varmt om hjärtat.
Men innan jag slår till så skulle jag vilja höra med er om någon känner till att ev. nya maskiner
är på intågande inom snar framtid?

Tacksam för svar.

Postad 03 March 2010 - 21:36

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Hej på er!

Uppdaterar denna fråga.
Nu börjar det dra ihop sig för köp snart, och dessa maskiner ligger varmt om hjärtat.
Men innan jag slår till så skulle jag vilja höra med er om någon känner till att ev. nya maskiner
är på intågande inom snar framtid?

Tacksam för svar.

Inget som är officiellt men det ryktas att en SR7005 och en AV8005 ska släppas till hösten och att info om dessa skulle släppas i sommar.

Någon antydde ett släpp under 1á eller 2á kvartalet men det var nog en gissning.

Annars säljer ju Media Markt i Högsbo ut sitt demo av/mm8003 för 25K enligt annons här på minhembio.

https://www.minhembi.../marknad/270058

Postad 03 March 2010 - 21:45

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Inget som är officiellt men det ryktas att en SR7005 och en AV8005 ska släppas till hösten och att info om dessa skulle släppas i sommar.

Eftersom att jag ville veta, så ringde jag och frågade..

Det stämmer att de inte kommer ut förrän sommar/höst

Maveric

Postad 01 September 2010 - 18:28

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Får hem min uppsättning med matchande cd-spelare SA8003.
Har noll erfarenhet av att koppla balanserat, vad säger ni med erfarenhet?

Har kollat på suprakablar, inget större skillnad i pris mellan rca och balanserat.

Postad 11 May 2012 - 10:08

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0
Till er som har Av8003
Jag är egentligen inte ute efter en av processor eftersom det primärt kommer att bli 2.2 ljud, MEN det jag tänker mig är att då jag har projektor så vill jag slippa dra onödigt mycket kablage.
Hur fungerar denna som switch och konverter för bildkällor?
Jag tänker mig 3hdmi källor (ps3,360, digitaltv) samt en komponent (wii)

sen drar jag en hdmi från oppon direkt till projektorn då jag antar att processorn inte är 3d kompatibel i switchningen?

2 hdmi istället för som idag ovanstående 4 + oppo känns smidigit, projektorn autoswitchar.

Kan jag välja separata inställningar för de olika bildkällorna som jag kopplar in? ex uppskalning, analog-digital konvertering etc?

Postad 11 May 2012 - 12:50

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1009 inlägg
  • 0
Det jag har tittat på den är att visst är den bra om växlare.

Men om det är det enda du ska ha den till skulle jag titta på en av7005 istället (kanske lite dyrare än en av8003 begagnad) men med den enorma fördelen att man får:

- 3D kompatibel växling från Ps3 och Oppon!
- Mörjlighet att styra den från appar i mobilen om det är intressant (marantz håller på att utveckla en officiel version till android och till apple finns det redan en fast en snyggare kommer efter sommaren.)
- Ett riktigt vasst bildchip för uppskalning

Men visst är 8003 bra som växlare.

Men det beror ju på vad du får ge för en 8003 så klart.

/Krozz

Postad 15 January 2014 - 22:52

Tomas_uppsala
  • Tomas_uppsala
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Vad ska man ge för ett begagnat sådant paket Marantz surroundförsteg AV PRE TUNER AV8003 och slutsteg 8CH POWER AMPLIFIER MM8003

Postad 17 January 2014 - 08:35

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Brukar gå att hitta runt 20 k när jag sett dom säljas.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.