Canal Digitals HD-satsning
173 svar till detta ämne
Postad 01 April 2008 - 20:11
Unregisteredb2af6e1a
-
Unregisteredb2af6e1a
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Fortfarande ingen behörighet... är nog dags för ett supportsamtal....
Edit: Fick besked att uppdateringssignal kommer att skickas ut under kvällen eller senast under morgondagen.
Jahapp, då är det bara att ha tålamod, och hoppas på det bästa
Tydligen så är det väldigt svårt att få till detta. Man kan jo tycke att de då skulle ha börjat lite tidigare, de har jo vetat om detta i flera månader!
ja, typiskt anal digital. om valet finns mellan att ge god kundservice genom att skicka uppdateringen lite i förväg så att alla kunder får kanalerna från 1.4 och få goodwill eller dålig service genom att största delen av kunderna inte får kanalerna då de blivit lovade dem och de betalar för dem, väljer anal digital med 101 % dålig service och badwill.
Postad 02 April 2008 - 06:42
sparriskrigaren
-
sparriskrigaren
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Om man inte alls bryr sig om PRV-funktionen, är det lika bra att ta Canal Digitals vanliga HD-box då? Ger den lika bra bild? (På vanliga digital-kanaler och HD, som PRV-boxen)
Postad 02 April 2008 - 07:19
Unregistereded16d9f8
-
Unregistereded16d9f8
-
Forumräv
-
-
604 inlägg
Om man inte alls bryr sig om PRV-funktionen, är det lika bra att ta Canal Digitals vanliga HD-box då? Ger den lika bra bild? (På vanliga digital-kanaler och HD, som PRV-boxen)
Personligen tycker jag PVR boxen ger bättre bild, på de vanliga kanalerna i alla fall. Men jag har inte jämfört dem samtidigt utan det är bara mitt intryck när jag bytte till PVR-boxen.
Redigerat av Unregistereded16d9f8, 02 April 2008 - 07:19.
Postad 02 April 2008 - 07:45
knugen
-
knugen
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Kan meddela er pojkar o flickor att nu har jag fått bild på HD-kanalerna!
Postad 02 April 2008 - 07:51
SysRq
-
SysRq
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Fungerar här också! Med HTPC, så ingen pairing
Postad 02 April 2008 - 08:11
magho
-
magho
-
Användare
-
-
122 inlägg
Japp, nu kom mina nycklar också. Dom la till en ny provider (6080) som heter HD. Eller ny och ny, dom som har HD-paketet innan kanske har haft den hela tiden.
Postad 02 April 2008 - 08:28
Unregisteredb2af6e1a
-
Unregisteredb2af6e1a
-
Amatör
-
-
53 inlägg
ännu vid midnatt hade de nya nycklarna inte utdellats, men ja lät humaxen stå påkopplad över natten och på morgonen fanns bilden där.
jag hann redan slänga iväg ett beskt mejl till kundservicen vid midnatt.
jag kan inte sluta att förundra mig över att marknadsföringen och tekniken inte kan jobba smidigt ihop. "förseningen" skapar extra jobb för kundservicen och framför allt, badwill.
Postad 02 April 2008 - 08:38
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Funkar även här hos mig med HTPC'n - fan va skönt
/J
Postad 02 April 2008 - 14:19
Unregistered5bba4c0d
-
Unregistered5bba4c0d
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag bor i Finland och har fixat ett multiabonnemang av en kompis i Sverige.
Köpte även en Clarke Tech 5000 HD-box, men får inte in HD-kanalerna i den. Ingen behörighet kommer bara upp.
Har testat att uppdatera kortet i normala CD boxen, men utan resultat. Den kan ju inte iallafall ta in HD-kanalerna.
Finns det något sätt för mig att få in HD-kanalerna utan att ha CD HD-boxen?
Ni som får det att funka i HTPC, har ni även CD:s egna HD-box?
/Petri
Postad 02 April 2008 - 14:25
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Finns det något sätt för mig att få in HD-kanalerna utan att ha CD HD-boxen?
Ni som får det att funka i HTPC, har ni även CD:s egna HD-box?
Jag kör htpc'n, och har CD combibox hemma. Dock har jag aldrig haft kortet i annat än htpc'n, då jag har varit rädd, att den skulle "paira" box/kort. Så svaret på frågan är väl: "Nej, för mig funkar det utan CD's HD box, och utan CD box alls...". /J
Postad 02 April 2008 - 14:56
Unregistered5bba4c0d
-
Unregistered5bba4c0d
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag kör htpc'n, och har CD combibox hemma. Dock har jag aldrig haft kortet i annat än htpc'n, då jag har varit rädd, att den skulle "paira" box/kort.
Så svaret på frågan är väl: "Nej, för mig funkar det utan CD's HD box, och utan CD box alls...".
/J
Innan jag köpte Clarke Tech HD-boxen hade jag CD kortet i en Samsung 9500-ViaCi box ca 2 år. Alla SD kanaler har fungerat utmärkt i båda boxarna och har inte behövt uppdatera kortet i CD-boxen på ett halvår. Även Svt HD och tex. Premiere HD funkar bra med nya boxen... Kan det vara på grund av multiabonnemanget som det inte funkar med HD-kanalerna? /Petri
Postad 02 April 2008 - 15:10
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Jag hittar ingen information på CD hemsidan, som talar om att inte HD skall fungera med Multiabb.
Men det kan jo bara vara så att de har glömt den informationen... Jag skulle ringa dit och fråga, om jag var dig!
/J
Postad 02 April 2008 - 15:17
Unregistered5bba4c0d
-
Unregistered5bba4c0d
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Man får ta kontakt med kompisen som har originalabonnemanget, så han kan ringa och höra med CD om HD-kanalerna..
Att ha multiabonnemag utanför Sverige är ju inte riktigt lagligt
Undrar bara vad han ska säga när vi båda inte har CD:s egna HD-boxar?
Postad 02 April 2008 - 17:54
Unregistered4858ceb2
-
Unregistered4858ceb2
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag har inte fått HD kanalerna att fungera ännu? Är det något särskilt man ska göra? Jag har familjepaketet och gamla HDboxen.
janne
Postad 03 April 2008 - 08:49
Unregisteredb2af6e1a
-
Unregisteredb2af6e1a
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag har inte fått HD kanalerna att fungera ännu? Är det något särskilt man ska göra? Jag har familjepaketet och gamla HDboxen.
janne
ta kortet ur, dra strömmen ur apparaten, starta den lägg kortet in , välj till ex. Voom HD eller nån annan "ny" kanal och låt boxen stå på tillräckligt länge. (har apriluppdateringen av behörigheten annars registrerat sig på kortet? om den har, borde där finnas ett nyt behörighetspaket HD med behörighet för april. om det inte finns och om inte de andra paketen uppdaterats för april får du vänta eller kontakta CD)
Postad 03 April 2008 - 09:54
Unregistered220d6a49
-
Unregistered220d6a49
-
Användare
-
-
198 inlägg
Nu funkar alla (tror jag) Canal Digital HD kanalerna (TV4 HD, Voom, etc.) på min Kathrein UFS910 med en gammal Conax modul och ett gammalt CD kort (via SmartWi kortdelning) .
Jag hörde här att de la till någon specific 'HD' provider på kortet. Jag är urgammal kund hos CD.
Undrar om HD kanalerna skall funka i sex månader eller kommer de alltid att ingå i familjepaketet ?
De tjatar hela tiden vid kontakterna med dem (tidigare före 2/4) att HD kanalerna inte fungerar för att jag inte har köpt deras HD mottagare. Canal Digital är ganska bra på att sprida förvirring.
När jag kollar på mina sidor hos Canal Digital ser jag dessa listade :
• CANAL+ Sport HD
• Familjepaketet med CANAL+ TOTAL
• Lokal
• Pay per view
• Sportpaketet
Jag fattar inte varför CANAL+ Sport HD är listat separat. Jag vet att det har funkat utan att det var inlagt specifikt i mitt abb.
Redigerat av Unregistered220d6a49, 03 April 2008 - 09:56.
Postad 03 April 2008 - 10:25
Unregisteredb2af6e1a
-
Unregisteredb2af6e1a
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag hörde här att de la till någon specific 'HD' provider på kortet. Jag är urgammal kund hos CD. Undrar om HD kanalerna skall funka i sex månader eller kommer de alltid att ingå i familjepaketet ?
alltid är en lång tid... det ser nog ut som om CD ränar att några hundra tusen x 20 kr. är mer än tiotusen x 99 kr. räkna ut själv. De tjatar hela tiden vid kontakterna med dem tidigare (före 2/4) att HD kanalena inte fungerar för att jag inte har köpt deras HD mottagare. Canal Digital är ganska bra på att sprida förvirring.
precis. det var corporate policy, inte någon teknisk begränsning. CD sprider inte förvirring, utan deras kundtjänst har instruerats att säga saker som kan minst tolkas missvisande. ett av dem var att det inte går att öpnna HD kanalerna om man inte tog deras box + ett nytt kort. det gickl inte heller pga deras egen policy. När jag kollar på mina sidor hos Canal Digital ser jag dessa listade : • CANAL+ Sport HD • Familjepaketet med CANAL+ TOTAL • Lokal • Pay per view • Sportpaketet
Jag fattar inte varför CANAL+ Sport HD är listat separat. Jag vet att det har funkat utan att det var inlagt specifikt i mitt abb.
deras datasystem är urmodigt. t.ex i Finland och Norge ligger Sport HD ännu i ett separat abbonemang. eventuellt syns det för att anals datasystem i fyra nordiska länder ligger på samma bas, och eftersom Sport HD ligger i skilt paket i några länder, syns det även skilt för dig på din sida.
Postad 03 April 2008 - 10:52
carax
-
carax
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hej
jag tycker tråden är lite rörig. Går det att förtydliga vissa saker.
För egen skull så hade det varit trevligt om man under olika trådar kunde samla:
1. Alternativa HD-boxar till Canal Digital HD
2. Canal Digitals egna HD-boxar
3. Installation (parabol, huvud, kabel, ansluta flera tv-apparater etc)
4. Programmutbud och pris Canal Digital
Skulle man kunna säskilja ovanstående så hade det blivit betydligt enklare att hitta rätt information gällande Canal Digital och HD.
Står själv i valet hur jag skall ansluta husets tv-apparater till Canal Digitals familjepaket på bästa sätt. Jag känner en montör som kan göra jobbet men vilken lösning jag skall välja är svårt.
Någon som delar ovanstående åsikt.
Postad 03 April 2008 - 11:03
Unregistered5bba4c0d
-
Unregistered5bba4c0d
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Idag började HD-kanalerna att fungera för mig också
En ny HD-provider hade tillkommit på kortet.
Så det fungerar även på ett multiabonnemang och utan att ha CD:s egna HD-box
Och priset verkar vara det samma för abonnemanget även efter att HD-kanalerna har tillkommit...
Postad 04 April 2008 - 15:46
Kriller
-
Kriller
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Ni som kör med era HTPCs på detta, vad kör ni med för tv-kort/kortläsare?
Postad 04 April 2008 - 15:52
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Jag kör med FloppyDTV S2 och Conax CAM.
Fungerar hur bra som helst tillsammans med Media Portal (och DVB viewer, om man har den läggningen)
Funkar väl inte alls att se HD tv via Microsofts Media Center på Vista/XP, om jag minns rätt.
Trevlig helg!
/J
Postad 15 April 2008 - 21:17
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Idag har mina CD HD kanaler lagt av på HTPC'n funkar varken om jag kör DVBViewer eller Media Portal.
Någon annan som har samma problem?
Postad 15 April 2008 - 21:44
Thomas S
-
Thomas S
-
Användare
-
-
123 inlägg
Jag har samma problem, bara Svt HD som fungerar.
Antagligen något fel hos CD.
Postad 15 April 2008 - 21:50
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Verkar som om transpondern med HD kanalerna har lagt av. Naturligtvis när TV4 sände HD material.
För en kort stund så la även vanliga TV4 av. Kom tillbaks med dålig styrka, men sedan ok igen. Var bara borta max några sekunder. Var i början av House.
Annars brukar det vara stabilt med satellit. Jag kommer ihåg att för flera år sedan en julafton (eller någon dag i närheten) så fick en transponder dålig styrka och tillslut försvann. Senare samma dag var den tillbaks. Annars kan jag ibland får en mycket kort störning, bråkdelen av en sekund, men det är en eller några enstaka gånger per år bara.
//Michael
Postad 15 April 2008 - 22:30
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3967 inlägg
De håller på och driftsätter en ny satellit så det beror säkert på det. Så det är helt i sin ordning. Läste det på ett annat forum, man borde behöva göra ny kanalsökning kan man tycka. Knepigt att de inte upplyst om detta till sina kunder.
Redigerat av Berggren, 15 April 2008 - 22:38.
Postad 16 April 2008 - 10:04
Unregistered220d6a49
-
Unregistered220d6a49
-
Användare
-
-
198 inlägg
Jag noterade problem med vissa av HD kanalerna igår på min Kathrein UFS910.
SVT HD, C+ Sport HD och C+ Film HD funkade.
Insåg att detta var något annat än mottagar eller avkodningsproblem.
Verkar vara något skumt med vissa HD transpondrar på Thor 5 under gårdagens flyttövning
Jag har inte kollat idag.
Postad 16 April 2008 - 10:10
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Jag har i alla fall fortfarande problemet hos mig :-(
Är det verkligen så att man måste göra en ny kanalsökning?
/J
Postad 16 April 2008 - 10:14
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Jag har i alla fall fortfarande problemet hos mig :-(
/J
Hade också störningar igår men ingen HD-kanal försvann mer än någon sekund. Jag behövde inte göra en ny kanalsökning. Skall kolla ikväll om det skett någon förändring. mvh
Postad 16 April 2008 - 12:16
bkd
-
bkd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Kollade precis med min CD-HD-box. Alla HD-kanaler funkade perfekt.
Postad 16 April 2008 - 12:17
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Är det någon som kör via datorn/FloppyDTV som har fått det att funka igen?
Kan det vara så att jag måste uppdatera kortet i min CD combobox??? Har inte har kortet i comboboxen än så länge!
/J
Postad 16 April 2008 - 12:45
Unregistered9a614543
-
Unregistered9a614543
-
Rookie
-
6 inlägg
HD-kanalernas utsändning har ändrats / kommer att ändras (tex FEC 2/3 -> FEC 3/4 vilket ger högre bandbredd). Kan vara att CD:s HD boxar automatiskt gör kanalsökningen. På HTPC hamnar man troligtvis själv att göra en ny sökning Se TelenorSBC för flera detaljer
Postad 16 April 2008 - 13:18
Unregistered220d6a49
-
Unregistered220d6a49
-
Användare
-
-
198 inlägg
Klippt från annat forum: "Info from Telenor on transponder FEC changes for HD-channels transferred to Thor 5: http://www.telenorsb...ange_280208.pdfsaid to be working on CD original boxes ...."
Postad 16 April 2008 - 13:33
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Hade också störningar igår men ingen HD-kanal försvann mer än någon sekund. Jag behövde inte göra en ny kanalsökning. Skall kolla ikväll om det skett någon förändring.
mvh
Kollade nu på lunchen och allt fungerar från min HTPC
Postad 16 April 2008 - 14:07
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Kollade nu på lunchen och allt fungerar från min HTPC
Hmm... det verkar fortfarande inte funka hos mig Hur var det, är man tvungen att göra en ny kanalsökning? Vad kör du för uppsättning? Själv har jag FloppyDTV S2 och använder primärt Media Portal för att titta på tv. Nu har jag dock testat med båda MP och DVBViewer.
Postad 16 April 2008 - 14:28
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Hmm... det verkar fortfarande inte funka hos mig Hur var det, är man tvungen att göra en ny kanalsökning?
Vad kör du för uppsättning? Själv har jag FloppyDTV S2 och använder primärt Media Portal för att titta på tv. Nu har jag dock testat med båda MP och DVBViewer.
Tjena. Technotrend S3200 + DVBviewer. Troligen finns dessa kanaler under en tid både på Thor 2 & Thor 5 eftersom jag ännu inte ändrat FEC.
Postad 16 April 2008 - 14:37
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Kanske är helt uppenbart för andra, men jag som bara har kört med satelit en månad nu, är inte riktigt van vid de här begreppen...
Vad är FEC, och hur gör jag för att ändra så att det blir rätt nu? I tex. DVBViewer?
Tacksam för hjälpen
Postad 16 April 2008 - 20:35
Bobben_no
-
Bobben_no
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Klippt från annat forum: "Info from Telenor on transponder FEC changes for HD-channels transferred to Thor 5:
http://www.telenorsb...ange_280208.pdf
said to be working on CD original boxes ...."
FEC endring vil man ikke merke noe til så lenge boksen støtter "auto FEC" noe de fleste boksene og DVB kortene gjør. Slik fungerer hvertfall CD's HD boks (behøvde ikke en gang å sette boksen i standby/online). Mitt Technotrend DVB-S2 kort sammen med TransEdit finner FEC helt automatisk. Det spiller ingen rolle hvilken FEC som programmeres - 9/10 funker like bra som 3/4. De fleste boksene støtter nok auto FEC. Det er hvertfall mer eller mindre standard på DVB-S bokser. I Force bokser er ikke en gang FEC et valg. Min Humax HDCI2000 støtter merkelig nok ikke auto FEC i DVB-S2. Ser ut som Humax har glemt å legge inn støtte for dette eller det kan være en bug i boksen . Det er støttet auto FEC for DVB-S i samme boksen.... SVT HD,CANAL+FILM HD og CANAL+SPORT HD bytter til FEC=3/4 natten mellom Torsdag og Fredag denne uken når kanalene på Thor2 Ch14 flyttes til Thor5 C14. http://www.telenorsb...age.aspx?id=401For Thor2 SD kanaler er det ingen endringer bortsett fra bedre signalstyrke. De Norske kanalene på Thor2 fikk bedre signalstyrke når de ble flyttet til Thor5. De fleste Svenske kanalene på Thor2 flytter til Thor5 natt til Fredag og vil være nede fra 02:01-06:30 i følge PDF'en på http://www.telenorsb..... 5_090408.pdf
Redigerat av Bobben_no, 16 April 2008 - 20:51.
Postad 16 April 2008 - 21:28
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Nu funkar det för mig igen, tillsammans med Media Portal - men jag fick göra en ny kanalsökning med denna transponderlista. Tack för hjälpen och informationen.. Jag börjar lära mig vad alla dessa satellit begreppen innebär
Postad 17 April 2008 - 15:05
Ödlan
-
Ödlan
-
Användare
-
-
146 inlägg
FEC endring vil man ikke merke noe til så lenge boksen s.....
OK det var ju lite info... Men, vad är FEC förkortning av?
Postad 17 April 2008 - 15:09
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Postad 18 April 2008 - 07:58
Ödlan
-
Ödlan
-
Användare
-
-
146 inlägg
Hehe!
Tackar.
Postad 18 April 2008 - 09:38
Unregistered1454
-
Unregistered1454
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Nån som har koll på hur lång leveranstid de har för tillfället på de inspelningsbara HD-paket ?
Postad 18 April 2008 - 11:11
hippo6
-
hippo6
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Nån som har koll på hur lång leveranstid de har för tillfället på de inspelningsbara HD-paket ?
Jag fick mitt i tisdags å de tog ca 1 vecka från köp.
Postad 21 April 2008 - 21:56
Higgly
-
Higgly
-
Rookie
-
7 inlägg
Är helt ny på det här med HD-Tv och har precis fått min Hd-box utan hdd och har lite frågor.
Är det så att man inte kan få bild i hela tv´n utan att behöva trycka på Hd knappen på fjärren efter varje kanalbyte?
Svt, tv3, kanal5 och Hd kanalerna är de enda med "riktig" bild direkt. Ibland är det bara svart vid sidorna men har även märkt att det kan vara svart runt om. Det verkar som att det är 4:3 format men jag är inte säkerför det skiljer sig mellan olika kanaler och program hur det ser ut.
Har jag ställt in rätt format så måste jag ändra igen efter reklamavbrotten för då är det full bild som sen går tillbaka till liten när programmet börjar igen.
Kör via hdmi in i tv´n men har provat component med samma resultat, men tar jag signalen från boxen till dvd och sen till tv via scart så är det full bild på alla kanaler direkt.
Jag har Canal Digitals sagembox och en Samsung LE-40M86.
Har provat med alla inställningar som finns i menyerna både på tv och box, har även varit i kontakt med CD som tyckte att jag skulle titta på HD kanalern via HDMI och det andra via scart .!?
Personligen är jag mycket missnöjd och hittar jag ingen lösning på detta så får jag väl försöka häva köpet på något sätt, personen jag pratade med på CD sa att man inte kan utnyttja ångerrätten på använda saker men hade jag vetat om detta så hade jag aldrig beställt.
Hoppas det går att förstå något sånär vad jag menar och att någon kan hjälpa mig.
Postad 22 April 2008 - 09:10
Ödlan
-
Ödlan
-
Användare
-
-
146 inlägg
Är helt ny på det här....
Ska försöka svara på något av det du undrar över. Däremot kan jag inte svara på alla frågor & jag kanske "är ute och seglar" också. Först & främst så skickar de olika kanalerna olika format på bilden. Det är inte ens självklart att en enskild kanal skickar samma format hela tiden heller! Kolla t.ex. fyran som kan skicka 16:9 under programmet men när det blir reklam så kan det vara 4:3. På sexan har jag i bland varit med om motsatsen 4:3 i programmet & 16:9 i reklamen Nu kanske jag sticker ut hakan men trean har jag för mig sänder det format som produktionen råkar ha... men jag är lite osäker där. Nåväl, de olika formaten vid reklamavbrott kanske kan förklara att du behöver trycka på HD-knappen igen efter reklamen men jag tycker det är lite märkligt att TVn/boxen inte behåller de inställningar du väljer. Försök (om har möjlighet) att skicka signalen från boxen till en receiver med HDMI-in & -ut. Alternativt om du får tag i en DVD-spelare med HDMI-in & -ut men det sista tror jag blir knepigare att hitta. Funkar det med receivern så har du ju möjlighet att ta hand om ljudet på ett bra sätt också. Sist bland förslagen men kanske först i verkligheten... testa med en annan HD-box! Om problemen då kvarstår helt oförändrade, så kan du i alla fall utgå från att boxen inte är problemet. Lycka till  PS. Tänk på att om du betalar för något som du inte får (av C.D. ) så handlar det om reklamation! INTE ångerrätt! DS.
Redigerat av Ödlan, 22 April 2008 - 09:15.
Postad 22 April 2008 - 10:07
sagoga
-
sagoga
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Är det någon som vet vad CanalDigitals HD PVR egentligen är för en apparat? Den finns kanske hos någon fabrikant under annat namn. Man får ju inga som helst data på boxen av CD.
Carl.
Postad 22 April 2008 - 10:13
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Vad gäller format inställning så är ett tips att göra inställningarna när det är 4:3 bild, annars brukar det inte gå att få till det rätt.
Av inlägg ovan så framgår det inte om du vill ha rätt format eller förvränga bilden. Vill du ha bild på hela rutan (men felaktig) så brukar det vara enkelt att uppnå genom att sätta TVn i en inställning som brukar heta full eller wide. Jag kan dock inte din TV, så exakt hur du gör vet jag inte.
Du får helt enkelt testa olika inställningar, men tänk på att utsändningarna ändras mellan olika format också (t.ex. i reklam).
Brukar vara lite klurigt att få till inställningarna rätt, i både TV och box. Jag själv kör nu via HDMI och då funkar det inte alltid, men det tror jag är bug i boxen (Topfield TF7700HDPVR). Med min gamla box och via SCART har det aldrig varit problem (med undantag när de råkar sända fel, fy fy SVT).
Postad 22 April 2008 - 12:38
bkd
-
bkd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Ett problem är att CDs HD-box (som det handlade om ovan i Higglys inlägg) själv lägger på svarta kanter vid 4:3-sändning, dvs. den skickar ut en 16:9-signal fast det är 4:3-bild så att den slår ut skärmens auto-funktionalitet. Detta leder till att pixlarna på sidorna, i de svarta fälten, åldras långsammare vilket ger spår i form av s.k. "inbränningar" för dem som har plasma. Det optimala är att ha gråa kanter på plasma vid 4:3-sändning för att få jämnt åldrade pixlar. Detta kan de flesta skärmar själva hantera bra, men CD har valt sin egen lösning som många anser inte vara så bra. Det handlar alltså inte alltid om att man vill "förvränga" bilden. Sedan finns det ju många skärmar med avancerade bildbehnadlingslägen som gör att man vid fullskärmsläge, för 4:3, minimerar förvrängningar där man fokuserar blicken och en del av oss föredrar att använda sådana funktioner.
Det spelar ingen roll om man ställer in att man vill ha fullskärmsläge på CDs HD-box för att få bort de svarta fälten; efter att en kanal ändrat mellan olika sändningsformat (t.ex. progam i 4:3 till reklam i 16:9 till program i 4:3), går boxen över i ett autoläge och man måste åter knappra ett antal gånger på fjärren för att få tillbaka det format man vill ha. Samma sak sker när man zappar mellan olika kanaler. Enligt min mening handlar detta om buggar i boxens mjukvara.
Redigerat av bkd, 22 April 2008 - 12:42.
Postad 22 April 2008 - 15:35
Higgly
-
Higgly
-
Rookie
-
7 inlägg
Mitt största problem är väl att jag är van vid att ha hel (förvrängd) bild på alla kanaler med den gamla boxen.
Försökte se på CSI Miami på Kanal 5 igår och då var det riktigt mycket svart vid sidorna och och även uppe och nere och det konstigaste var att nedre textremsan var utanför bild i nederkant och halva femmans logo i överkant alltså i det svarta fast man såg det ändå. Ändrade jag format på boxen så blev pixlarna stora som mjölkpaket och boxens "infofält" på vilket format man har valt när man trycker på HD knappen så syntes bara nedre halvan och resten var utanför skärmkanten uppåt.
Det är även ett vitt flimmer längst ner eller högst upp i skärmkanten när den visas så.
Har teven och boxen inställd på 16:9 men provade alla möjliga sorters kombinationer utan att det blev ok.
Postad 22 April 2008 - 16:24
chpal56
-
chpal56
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Jag har också en Samsung TV, men har inte de problemen du beskriver. Jag kör alltså alltid 16:9 oavsett vilket format programmet har, det blir lite breda gubbar ibland, men jag har vant mig. Jag har HDMI mellan CD-boxen och Samsungen och båda inställda på att visa 16:9. Det enda som händer ibland är att jag får svarta kanter upptill respektive nedtill när det är 2,35:1 filmer.
//Chpal56
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|