Glömde att fråga det förut
Postad 26 April 2008 - 21:10
du kan få den med en 3 tums port eller 4 tums port men troligen så kommer det att bli en lägre port hastighet i den som är på 4 tum 102x186mm men komihåg att 102mm är inner diametern på röret och det är ett vanligt avlopps rör i plastHur stor port ska jag då ha till den lådan?
Glömde att fråga det förut
Postad 26 April 2008 - 21:13
Hur går det med att använda 104 mm dia rör då?
Redigerat av Mini_Moto, 26 April 2008 - 21:14.
Postad 26 April 2008 - 21:46
och vb blev då ???
"Portadlåda
vb 87,00 Liter
fb 33,38 Hz
fu 37,11 Hz
d 10,40 cm
Portlängd 18,91"
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, hänvisar till dr. krupps formler
Vad menar du med tynga ner ?
![]()
Dämpa så att inte röret vibrerar då eller , jag fattar inte!! , eller kanske bara är jag som är trött och seg i huvudet
Tynga ner basröret med t.ex. bitumen, så inte röret ska börja självsvänga (ge resonanser) så lätt, samt att ned tygningen kan leda till att man tjänar 0.01-x dB pga mindre utsläckning i själva röret osv.
Okej, vilket alternativ är bäst och låter bäst?
Hur går det med att använda 104 mm dia rör då?
Ju grövre desto bättre, i alla fall med måtta i detta fall, så jag skulle köra på 4" rör.
Går gigantsikt bra, tänk bara på att det är längden samt innerdiametern som är det viktiga måtten (visserligen ytterdiametern med, då du måste räkna på den när du ska kompensera för den volym som röret tar upp, men jag tyckte mig ögna igenom att det var räknat med i låda).
Postad 26 April 2008 - 21:55
Postad 26 April 2008 - 22:29
Okej, men då borde alltså 104 mm funka. Hur långt ska då röret bli? Ska det bli lika långt som X-12 hänvisade till?
Uppskattningsvis 9.8% längre.
Postad 26 April 2008 - 22:31
Nu är ritningen framlagd och väntas på att få kopieras, men det blir imorrn det.
Professor_Kalkyl:
Vad menar du med 9,8 % längre, menar du 9,8 % längre än dian eller 9,8 % längre än vad X-12 angav?
Postad 26 April 2008 - 22:34
Sorry sa fel med ritnigen, nu på kvällarna man är som piggast
Dem måtten som X-12 angav stämde till full och pricka efter mycket mätningar hur lådan kommer att se ut.
Nu är ritningen framlagd och väntas på att få kopieras, men det blir imorrn det.
Professor_Kalkyl:
Vad menar du med 9,8 % längre, menar du 9,8 % längre än dian eller 9,8 % längre än vad X-12 angav?
Ja, enkelt uttryckt, skillnaden mellan 102 och 104mms innerdiameter, är 9.8%, sen vilkenrörlängd du gör skiter jag i
Observera att jag skrev uppskattningsvis
Redigerat av Professor_Kalkyl, 26 April 2008 - 22:35.
Postad 26 April 2008 - 22:40
Varför jag valde 104 istället för 102 var för att jag inte hittar något rör på Hifikit på 102 mm i dia.
Postad 27 April 2008 - 08:10
röret då går du till den lokala rörbutiken som säljer vvs det är ett vanligt avlopps rör och den biten får du för någon tia eller så .Men X-12 då, vilken längd borde röret vara i om det är 104 mm i dia innermått?
Varför jag valde 104 istället för 102 var för att jag inte hittar något rör på Hifikit på 102 mm i dia.
Postad 27 April 2008 - 09:46
Funkar typ Bauhaus? Måste man ha en rund port på det?
Och sedan vilken längd behöver röret vara?
Postad 27 April 2008 - 09:57
har du läst vad jag har skrivit det börjar att bli rätt många upp repningar se inlägg 102Okej!
Funkar typ Bauhaus? Måste man ha en rund port på det?
Och sedan vilken längd behöver röret vara?
nej man måste inte ha en rundport på den det andvänder man när man vill ha ner porthastigheten och desingmässigt.
Postad 27 April 2008 - 10:08
Jag kommer att lägga blyfoliematta runt röret och som jag fick tips om här i tråden.
Postad 27 April 2008 - 10:12
först så referear du till bauhus och sen till hifikit och dom säljer väl inga avloppsrör därHittar ingen info om något rör som är 102 mm. Jag hittar på hifikit ett papp rör som är 101 mm, borde den funka sånna fall och hur lång ska den såna fall bli?
Jag kommer att lägga blyfoliematta runt röret och som jag fick tips om här i tråden.
eller har du inte förståt att det går lika bra med ett avlopps rör och den har inner diametern 102mm och avlopps rör kan man köpa på byggvaruhus och vid vvs butiker men man kan inte köpa avlopps rör vid hifikit
Postad 27 April 2008 - 10:14
Men så då borde dem ha avloppsrör på Bauhaus då för det är ju ett byggvaruhus
Postad 27 April 2008 - 15:02
har bauhaus en vvs avdelning så har dom säkert rörNej det vet jag men dem har rör som man kan andvända vid högtalarbygge.
Men så då borde dem ha avloppsrör på Bauhaus då för det är ju ett byggvaruhus
Postad 27 April 2008 - 18:07
Postad 27 April 2008 - 18:38
110mm och 3mm tjockBara en fråga ang. röret: Vet någon hur stor ytteridametern är på röret, alltså avloppsrör 102 mm?
Postad 27 April 2008 - 18:39
Jag förstod 110 mm så mellan inner och ytterdiametern så är det 8 mm om jag har förstått det rätt?
Postad 27 April 2008 - 18:49
marialet i röret är 3mm tjockt och det skall inte vara med i rörets ytter diameter som är 110mmVad menar du med 3 mm tjock?
Jag förstod 110 mm så mellan inner och ytterdiametern så är det 8 mm om jag har förstått det rätt?
Postad 27 April 2008 - 18:54
Innermått:102 mm
Yttermått: 110 mm
Postad 27 April 2008 - 19:01
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaOkej, så följande är det som gäller?
Innermått:102 mm
Yttermått: 110 mm
Postad 27 April 2008 - 19:11
"Portadlåda
vb 87,00 Liter
fb 33,38 Hz
fu 37,11 Hz
d 10,40 cm
Portlängd 18,91"
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, hänvisar till dr. krupps formler
Tynga ner basröret med t.ex. bitumen, så inte röret ska börja självsvänga (ge resonanser) så lätt, samt att ned tygningen kan leda till att man tjänar 0.01-x dB pga mindre utsläckning i själva röret osv.
Ju grövre desto bättre, i alla fall med måtta i detta fall, så jag skulle köra på 4" rör.
Går gigantsikt bra, tänk bara på att det är längden samt innerdiametern som är det viktiga måtten (visserligen ytterdiametern med, då du måste räkna på den när du ska kompensera för den volym som röret tar upp, men jag tyckte mig ögna igenom att det var räknat med i låda).
Jo, det jag trodde att du menade, jag har alldrig varit med om att det skulle göra någon skilldnad, speciellt inte om man använder PVC rör.
Papprör kan jag tänka mig att man kan tjäna lite på att dämpa, men bara om det är lite högre frekvenser vi pratar om och i en ren baslådaso tror jag skilldnaden blir mycket marginell, och det alls finns någon skilldnad i det fallet
Resonanser i röret skulle hamna i mellan 500-2000Hz skulle jag tro, och då borde inte problemet uppträda i en baslåda och speciellt inte om det är ett tjockt och riktigt styvt PVC rör vi pratar om.
Men jag kan ju ha helt fel också..
Postad 27 April 2008 - 20:46
Jo, det jag trodde att du menade, jag har alldrig varit med om att det skulle göra någon skilldnad, speciellt inte om man använder PVC rör.
Papprör kan jag tänka mig att man kan tjäna lite på att dämpa, men bara om det är lite högre frekvenser vi pratar om och i en ren baslådaso tror jag skilldnaden blir mycket marginell, och det alls finns någon skilldnad i det fallet![]()
Resonanser i röret skulle hamna i mellan 500-2000Hz skulle jag tro, och då borde inte problemet uppträda i en baslåda och speciellt inte om det är ett tjockt och riktigt styvt PVC rör vi pratar om.
Men jag kan ju ha helt fel också..
Ääääääähhh kan aldrig skada
Postad 28 April 2008 - 15:35
OBS! Bilderna är tagna med min SE K530i
Under/över- delarna ser ut så här:
DSC00006.JPG 218.32K
0 Antal nerladdningarFram/bak- delarna ser ut så här:
DSC00007.JPG 256.65K
0 Antal nerladdningarFår även passa på att tacka för beräkningar av lådan som följs här på bilderna.
Postad 28 April 2008 - 19:36
Postad 28 April 2008 - 21:51
Ääääääähhh kan aldrig skada
Sannt, alltid överdimensionera, bara för att det är kul
Postad 06 May 2008 - 21:38
Imorgon så kommer det även att köpas in ett Veres Audio steg förhoppningsvis så jag har två steg då jag kan ha 4 ohm till varsitt steg.
Postad 08 May 2008 - 21:49
Har lite frågor ang. lödningen. Någon som har någon bra film eller liknande hur man löder högtalarna. Skulle vara oerhört tacksamm om någon kunde berätta eller visa med en film hur man gör.
MVH Mini_Moto
Postad 09 May 2008 - 07:59
Se till så att du har en bra lödkolv, det är bara bra om den är mycket "kraftig" ( högre effekt och 50-100W är att rekomendera när det gäller att löda kablar anser jag ) då det går fortare att värma upp materialet med en 100W än med en 25W och värmen hinnar inte sprida sig lika långt i kabeln innan lödningen är färdig.
1: Du tar då kabeln, skalar av så att du har ca 1cm skalat på kabeln och tvinnar denna så att inga trådar spretar åt sidorna.
2: Du har en varm lödkolv och sätter lite lödtenn på järnet ( den varma ytan på lödkolven som ser ut som en spårmejsel
3: Du ser nu till så att kabeln gärna sitter fasst i någonting så att du slipper hålla i den ( blir lätt ganska varm och du kommer behöver 3 armar annars
3: Nu sätter du lödkolven (med den ytan som du satte tennet på) mot kablen och håll samtidigt lödtennet mot, när det börjar att "smälta in" i kabeln så fortsätt tills att det är riktigt med lödten i den skalade änden utan att det börjar att droppa elelr att hela kabeln smälter, det ska vara lagom.
4: När den lödningen är färdig så tar du bort lödkolven från kabeln och låter det stelna i några sekunder.
5: Du gör sedan exakt samma prosedur på anslutningarna på ellementet, men där kommer det inte att sugas in något ten, utan att bara lägga sig utanpå och ta inte för mycket, det är inte bra om det droppar ner och hamnar mot konen eller upphägningen.
"Att tänka på ! Du får inte löda där "trådarna till spolen" sitter lödda på anslutningarna för dessa kan då lossna, du ska löda exakt där det sticker ut lödytor som även passar att sätta kabelskor på"
6: när du har gjort det och tennet återigen har stelnat så tar du kablen ( med den förtennade änden, såklart ) och sätter mot den yta du har förtennat på ellementets anslutningar, du sätter dom imot varandra och tar lödkolven (med lite tenn på) mot kabelns förtennade del, när du ser att kabeln "smällter ihopp" med anslutningarna på ellementet så kan du ta bort lödkolven, men fortsätt att hålla kabeln helt stilla på samma ställe tills att det stelnar.
7: Du har nu gjort en helt perfekt lödning utan risk för kall-lödning, dålig kontakt eller överhettning av material, nu är det bara att göra på exakt samma sätt vid alla dina lödningar av kabel mot kabel, kabel mot anslutning eller anslutning mot anslutning
//DVD-ai
Redigerat av DVD-ai, 09 May 2008 - 08:04.
Postad 12 May 2008 - 16:58
Sedan så måste jag också slippa och spackla för att kunna få en snygg finisch på målningen, men mer om det senare. Här kommer en bild på den ihop tejpade lådan
DSC00027.JPG 292.16K
0 Antal nerladdningar
Postad 12 May 2008 - 17:05
ser bra ut och sen att du provar att bitarna stämmerNu har jag hunnit lite längre. Jag har nu testat att få ihop ena lådan men utan toppen och det såg bra ut. Till nästa gång så hoppas jag kunna fräsa ur hålet för elementet och för högtalarterminaler och sedan kunna sätt ihop en del av låda då jag måste ha högtalarterminalen färdig och i skruvad innan jag kan skruva och limma ihop hela lådan.
Sedan så måste jag också slippa och spackla för att kunna få en snygg finisch på målningen, men mer om det senare. Här kommer en bild på den ihop tejpade lådan.
DSC00027.JPG 292.16K 0 Antal nerladdningar
Postad 12 May 2008 - 17:15
Postad 12 May 2008 - 18:01
nej måla efter du har sågat färdigtJo alla bitar stämde
. Så det ser ljust ut, får bara se hur det blir att fräsa ut hålet för elementet hoppas att det blir snyggt och att det sedan stämmer med elementet. Men ska man måla på innan man fräser ut hålen eller kan man göra det efter man fräst ut hålen?
Postad 17 May 2008 - 21:17
Hoppas någon förstod vad jag menade. Fråga annars om ni inte förstår.
MVH Mini_Moto
Postad 19 May 2008 - 17:16
DSC00028.JPG 163.49K
0 Antal nerladdningar
Postad 19 May 2008 - 20:07
Har gått och grubblat på färg och har då en burk med Kakao färg och Nougat färg. Tycker att kakao färgen är lite för choklad aktig och tycker därför nougat vore trevligt. Någon som har någon invändning mot nougat som hellre ser en kakao färg på låderna? Får gärna bli lite diskussioner ang. färgval
Postad 31 May 2008 - 20:43
MVH Mini_Moto
Postad 03 June 2008 - 17:53
Baksidan.JPG 264.49K
0 Antal nerladdningar
Framsidan.JPG 267.18K
0 Antal nerladdningar
Postad 06 June 2008 - 19:40
Vänster: 1
Höger: 0
DSC00043.JPG 256.82K
0 Antal nerladdningar
DSC00044.JPG 254.2K
0 Antal nerladdningar
Postad 06 June 2008 - 21:56
Postad 06 June 2008 - 22:01
skall du ha dom inomhus så duger vanligt trä lim men det finns olika sorter av trä lim själv andvänder jag ett som är spalt utfyllnad och det limet är baserat på polyesterSka plocka isär dem då skruvarna behövs bytas dem går sönder väldigt fort om borren hackar,så efter det blir det limning. Borde funka med vanligt trä lim eller?
Postad 06 June 2008 - 22:05
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
31 bilder
10 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?