inga problem men kolla att elementen sitter fast så det inte läcker luftPortljud vid lägre frekvenser och vid "lite" högre volymer på RC-L någon som får?
Frontar med rejält tryck?!
Postad 11 May 2008 - 07:31
Postad 15 May 2008 - 23:44
men hur låter JBL Northridge ES100 ? Riktigt läckra högtalare tycker jag de ser ut att vara, men hur låter dom ? och hur funkar det som hembio system?
Postad 16 May 2008 - 05:21
Postad 16 May 2008 - 10:24
Dom låter ganska bra, men jag skulle inte sattsa på dom dock.Alla snackar om cv men Det är jag inte intresserad av :/ då kan ja lika gärna behålla mina qln artech 12^^
men hur låter JBL Northridge ES100 ? Riktigt läckra högtalare tycker jag de ser ut att vara, men hur låter dom ? och hur funkar det som hembio system?
Postad 16 May 2008 - 10:47
Postad 16 May 2008 - 10:56
Har alldrig hör något om att dom skulle göra så
Men det vore ju väll ganska bra annars
Postad 16 May 2008 - 11:56
Blev rekommenderad denna sats när jag "testade" mejla dom.
1" Peerless soft dome diskant 8ohm 93db/w 995;- st
6,5" Seas polypropylen mellan 8ohm 93db/w 795;- st
15" Peerlees papperbas 8ohm 93,4db/w 1895;- st
+ med matchande filter och avstämning, dock har jag inget minne av pris eller filter, tyvär.
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 16 May 2008 - 12:04.
Postad 16 May 2008 - 13:07
Alla snackar om cv men Det är jag inte intresserad av :/ då kan ja lika gärna behålla mina qln artech 12^^
Nu har inte jag lyssnat på just ES100, men på ES80. Har direktjämfört (i samma rum, med samma kringutrustning, och en knapptryckning för att byta högtalare) med andra högtalare i samma prisklass. När man drog igång ES80 dog glädjen i ljudet och ljudet liksom bara sjönk några steg neråt.. Ljudbilden är lite konstig i dem tycker jag, diskanten är inte alls rolig. Den är ganska kall och tråkig.
Tyvärr, får jag väl säga, jag hade ganska höga förväntningar på denna serie och hoppades på att högtalaren skulle låta lika bra som den ser ut, men det gjorde den tyvärr inte.
Nu har jag införskattat ett par Magnat Quantum 607 som har trevlig bas och vääldigt varm i karaktären, precis som jag gillar.
Redigerat av widde, 16 May 2008 - 13:09.
Postad 16 May 2008 - 13:15
Ska titta lite på deras förslag när jag kommer hem och se om dom ellementen är en bra kombinarion rent tekniskt...
Vet du villka ellement dom pratade om ?!
Jag kan gissa på att det är detta mellanregister i alla fall: Seas mellanregg
Diskanten, kan det vara denna ?! : Peerless disk
Basen är nog denna, eller ?! : Peerless bas
Ska titta på dom lite på skoj och se vad det går att få för resultat med den kombinationen om man lägger gör ett seriöst filter, jag skulle vilja se vad dom hadde för filter förslag också
Redigerat av DVD-ai, 16 May 2008 - 13:17.
Postad 16 May 2008 - 17:22
Postad 16 May 2008 - 17:50
Postad 16 May 2008 - 21:38
Postad 26 March 2009 - 11:00
canton rc-l ger bra tryck med kraftig drivning,framförallt är dom bra på att spela djupt .En jag känner hade ett tag både ett canton rc-l ock ett par cerwin vega at-100 .Canton högtalarna spelade lite djupare men i fråga om tryck runt 40-50hz så var cerwin lådorna klart roligare ,detta oavsett vilken drivning vi använde...Ps. även haft dom här ock kört dom mot mina,jag skulle inte vilja byta (kom inte i närheten av byxfladdret jag kan skapa med mina) ock inte lät mina sämre i övriga register heller ,iofs är mina lätt moddade..Vill gärna ta upp denna tråden igen då jag själv är ute efter hi-fi golvare med bra tryck i. Och det har pratats en del om Canton RC-L som jag själv nyligen provlyssnat. Dock är jag inte helt övertygad ännu, jag vill ha fler alternativ.
Redigerat av sollerön, 26 March 2009 - 11:12.
Postad 26 March 2009 - 11:19
Postad 26 March 2009 - 14:11
Postad 26 March 2009 - 14:47
Postad 26 March 2009 - 19:23
canton rc-l ska inte jämnföras med cw då det är helt skilda högtalare....ja menar rc-l har vunnit massor av utmärkelser genom åren och även fått utmärkelsen bästa hifi i 20.000kr klassen....att jämnföra dessa mot cw är ju lite som att jämnföra en stressad plymoth cuda mot en mercedes 500...plyman har massor av muskler och brötar och har sig medans mercan går fint-mjukt-och kan ryta ifrån ordenkligt när den vill.....
vill man ha ett ###### tryck runt 40-50hz är cw mer än bra på det...gillar man hifi/bra ljud men samtidigt kunna ha riktigt tung bas är rc-l mer än bra på just det så det är bara smaken som avgör,min smak säger mig att jag föredrar mina rc-l framför mång dubbelt dyrare högtalare just för dom egenskaperna rc-l bjuder på.......
Postad 26 March 2009 - 20:18
Ett påpekande bara ,du pratar om rc-l (en modell av alla modeller som canton gjort) sen om cerwin vega precis som dom gjort en modell bara (klassiker snart) cv har precis som canton gjort en jä massa modeller ,en del bra ock en del mindre bra...för dom som vill/har möjlighet att.... höra vad rc-l kan ge när det gäller djupbas....mata dom med något riktigt strömstarkt och släng på ex spider man 3 på dvd,n....det finns en scen ca 30min in i filmen som gjorde total om möblering i köksskåpen......trycket var helt jäv... makalöst för dom som nu gillar det...
canton rc-l ska inte jämnföras med cw då det är helt skilda högtalare....ja menar rc-l har vunnit massor av utmärkelser genom åren och även fått utmärkelsen bästa hifi i 20.000kr klassen....att jämnföra dessa mot cw är ju lite som att jämnföra en stressad plymoth cuda mot en mercedes 500...plyman har massor av muskler och brötar och har sig medans mercan går fint-mjukt-och kan ryta ifrån ordenkligt när den vill.....
vill man ha ett ###### tryck runt 40-50hz är cw mer än bra på det...gillar man hifi/bra ljud men samtidigt kunna ha riktigt tung bas är rc-l mer än bra på just det så det är bara smaken som avgör,min smak säger mig att jag föredrar mina rc-l framför mång dubbelt dyrare högtalare just för dom egenskaperna rc-l bjuder på.......
Redigerat av sollerön, 26 March 2009 - 20:26.
Postad 26 March 2009 - 20:33
den enda med hifi kvaliterer som har lämnat cv fabriken är 1215 seEtt påpekande bara ,du pratar om rc-l (en modell av alla modeller som canton gjort) sen om cerwin vega precis som dom gjort en modell bara (klassiker snart) cv har precis som canton gjort en jä massa modeller ,en del bra ock en del mindre bra...
Postad 26 March 2009 - 21:02
Redigerat av sollerön, 26 March 2009 - 21:40.
Postad 26 March 2009 - 21:44
verkar konstig att det stog made in usa på mina kartonger till 1215 men dom senare dc serien var byggda i danmarkJasså ,vad grundar du det påståendet på? Om du kollar i mitt galleri på element ock filter,ser inte dessa ut att kunna ha hifikvaliteer ,om inte så vill jag ha en förklaring varför...Ps,kan föressten berätta att cv 1215 ,al ock dc serierna inte varit i närheten av nån cv fabrik heller .Dom är byggda av dali dk .
Postad 27 March 2009 - 08:36
Postad 27 March 2009 - 09:31
"jeg har en venn som har Dc1515 og clsc 215
finere lyd og høyere lyd fra DC1515, men Clsc hadde kraftigere Bass. vi plasserte dem på akkurat samme sted og hørte dem fra samme sted. samme forsterkere. men DC er utrolig bra! min bror har DC15
Postad 27 March 2009 - 13:44
Garanterar att det är rätt ,har tom mailat dali om detta när det var som mest strid kring detta för ett par år senUtan att ta ställning för rätt och fel i det enskilda fallet har jag själv märkt att man bör dubbelkolla wikipedias uppgifter.
Postad 27 March 2009 - 16:56
Ett påpekande bara ,du pratar om rc-l (en modell av alla modeller som canton gjort) sen om cerwin vega precis som dom gjort en modell bara (klassiker snart) cv har precis som canton gjort en jä massa modeller ,en del bra ock en del mindre bra...
det jag säger är att rc-l är en hifi högtalare som ska återge musiken korrekt...cw har som mål att ge kunden ett jäv... tryck... det är en stor skillnad mellan dessa märken och vilken inrikning dom har...
nu finns det säkert någon högtalare serie ifrån cw som faktiskt låter bra, men även om det finns föredrar jag med all säkerhet canton rc-l....
Postad 27 March 2009 - 17:13
Garanterar att det är rätt ,har tom mailat dali om detta när det var som mest strid kring detta för ett par år sen
Postad 28 March 2009 - 12:27
canton rc-l ger bra tryck med kraftig drivning,framförallt är dom bra på att spela djupt .En jag känner hade ett tag både ett canton rc-l ock ett par cerwin vega at-100 .Canton högtalarna spelade lite djupare men i fråga om tryck runt 40-50hz så var cerwin lådorna klart roligare ,detta oavsett vilken drivning vi använde...Ps. även haft dom här ock kört dom mot mina,jag skulle inte vilja byta (kom inte i närheten av byxfladdret jag kan skapa med mina) ock inte lät mina sämre i övriga register heller ,iofs är mina lätt moddade..
får jag lov att fråga vilken drivning ni använde?
kan säga så här...jag har testat rc-l med ett antal förstärkare bla: vincent sv-233 2x200w 8ohm,1000va,40.000mf per kanal.....thule pa/pr 150b 2x150w 8ohm,550va,40.000mf per kanal......nuvarande marantz sr-18 200w 8ohm/375w 4ohm ,"1500va",62.000mf per kanal (detta är i stereo).....högtalarna har växt vid varje byte...och nu menar jag inte bara fin lir utan tryck(även vid 35-55hz).....så åk till din polare och be han mata rc-l med återminstånde något likvärdigt det jag kör med så kommer du att inse att at-100 är små stativare jämnfört med rc-l.....
hur vet jag då detta? jo en polare kör at-100 med ett "lagom" lab steg och mina rc-l med min drivning äter upp hans cw när det gäller ljud tryck (för att inte tala om ljudkvalite)......och...jo han håller med fullständigt...
problemet när det gäller rc-l och dess bas egenskaper är att många personer tror bara för att de kört rc-l med en förstärkare som kanske ger 2x150w (kvalites förstärkare) att detta är så rc-l låter....men dom låter både mer och bättre ju starkare drivning du har.....själv ska jag försöka driva dom till max och har inte lyckats hittils trots ovan nämnda "kärnkraftverk".....så innan man uttalar sig om rc-l,s basegenskaper vs andra tycker jag att man borde ha provat återminstånde något med 300w och uppåt och helst med lite trafo/kondensator bank...
sedan "vet" jag att dina egna cw troligen spelar skiten ur at-100 så att jämnföra dina vs rc-l skippar jag då jag inte har en aning hur dina låter....men at-100 vet jag....
Postad 28 March 2009 - 13:39
problemet när det gäller rc-l och dess bas egenskaper är att många personer tror bara för att de kört rc-l med en förstärkare som kanske ger 2x150w (kvalites förstärkare) att detta är så rc-l låter....men dom låter både mer och bättre ju starkare drivning du har.....själv ska jag försöka driva dom till max och har inte lyckats hittils trots ovan nämnda "kärnkraftverk".....så innan man uttalar sig om rc-l,s basegenskaper vs andra tycker jag att man borde ha provat återminstånde något med 300w och uppåt och helst med lite trafo/kondensator bank...
Kan du förklara rent fysiskt varför det skullke behövas? Vad jag vet så har rc-l en känslighet på 89 dB och vad jag förstår så har den en impedans på 8 ohm och som lägst 4 ohm. Finns det några extrema fasvinklingar i basen eller?
Postad 28 March 2009 - 14:53
hur kan man annars förklara den enorma skillnaden mellan ex min gamla thule 150b kombo 150w/kanal och min nuvarande marantz....jo antagligen för att bara trafon i marantzen väger lika mkt som hela thule steget...så det blir bättre ju mer du matar dom med....
Det jag skriver om här har inte med LJUDKVALITEN att göra utan endast mastodont bastryck... det jag vill få fram är att man kan få rc-l att spela faneren av tex cw at-100.......
Postad 28 March 2009 - 15:16
Kan du förklara rent fysiskt varför det skullke behövas? Vad jag vet så har rc-l en känslighet på 89 dB och vad jag förstår så har den en impedans på 8 ohm och som lägst 4 ohm. Finns det några extrema fasvinklingar i basen eller?
RC-L går ner till 3.0ohm, det finns även en hel del fasvinklingar, sen att canton använt en box för att få upp djupbasen till samma ljudnivå gör att högtalaren kräver en del av slutsteget
Postad 28 March 2009 - 16:00
Kompisen hade stora steg ock drev sina rc-l med ,sen köpte han ett par at-100 för att han ville ha mer tryck ock det fick han (konstigt att ni kommit fram till det motsatta du ock din kompis) Har ni kört paren mot varann i samma rum rättvist placerade? För att lyssna på ett ställe ock sen åka till nästa ock lyssna är helt värdelöst om man är intresserad utav vilket par som levererar mest bastryck (rummet igen) då kan man bli riktigt grundlurad.Det jag skriver om här har inte med LJUDKVALITEN att göra utan endast mastodont bastryck... det jag vill få fram är att man kan få rc-l att spela faneren av tex cw at-100.......
Postad 28 March 2009 - 18:45
kan inte säga varför med tekniska termer...men jo dom är riktigt trögdrivna om du vill ha ut max av dom....visst dom låter bra med 100-150 riktiga, men det blir bara bättre med mer....och nu menar jag givitvis inte bara watt utan även strömstyrka och konstruktion....
Med ungefär 150 watt så kan man få runt 115 dB med RC-L om 89 känsligheten stämmer. Om dom går ner till 3 ohm, som Ar@b säger, så borde rätt många förstärkare fixa det bra. Det är ju hur jobbiga fasvinklar den har dock.
Postad 28 March 2009 - 19:10
Ja den gör nog det ,ingen ide att älta det här nåt mer .var ock en får väl tro vad dom vill ,men jag skulle aldrig uttala mig om inte jag visste hur saker ock ting ligger till . Jag har alltid testat högtalarna i fråga i samma rum med samma elektronik rättvist uppställt (rc-l , proson , 8071 ock så vidare) Annars ska man inte säga nåt tycker jag för alla vet väl hoppas jag hur mkt basåtergivningen är beroende av rumsstödet ,kan va en jä skillnad det från rum till rumKänns som att historien återupprepas...
Postad 29 March 2009 - 10:30
Postad 29 March 2009 - 11:00
glöm cervin vega och allt! köp http://www.blocket.s...8494.htm?ca=2_s herrejösses vilket jääävla tryck det är i dessa och väldigt fint och öppet i mellanregistret samitdigt
Dina som du säljer eller? Borde vara det med tanke på hur usla dom är. Dom är inte värda 50 kr ens i min bok.
Postad 29 March 2009 - 11:18
Postad 29 March 2009 - 11:22
Nejnej ,känner en som har ett par såna här ,visst dom dundrar ock har sig med en massa lådresonanser .Här kan man verkligen prata om snålbygge.glöm cervin vega och allt! köp http://www.blocket.s...8494.htm?ca=2_s herrejösses vilket jääävla tryck det är i dessa och väldigt fint och öppet i mellanregistret samitdigt
Postad 29 March 2009 - 14:35
det tror jag säkert är möjligt till en viss gräns .Mina högtalare har en känslighet på 100db ,jag spelar med lätthet över 120db här inne vid lyssningsposition med en förstärkare på 2x160w .Rc-l har en känslighet på 88-89db nånstans,vet inte exakt .Ska jag spela över 120db med ett par såna här krävs ett slutsteg på 1,5-2kw ock det hör väl vem som helst att det skulle dom omöjligen hålla för....Enkel matematikJag tror att RCL är väldigt ineffektiva i basen och det är därför man får ut så mkt mer botten ur dem med starkare drivning.
Redigerat av sollerön, 29 March 2009 - 14:36.
Postad 29 March 2009 - 14:53
Rc-l dom lyssnar man till cv andvänder man för party försök att hitta en klok scen med ett par cv nästan omöjligt allt man får är en skvtt musik i varje högtalaredet tror jag säkert är möjligt till en viss gräns .Mina högtalare har en känslighet på 100db ,jag spelar med lätthet över 120db här inne vid lyssningsposition med en förstärkare på 2x160w .Rc-l har en känslighet på 88-89db nånstans,vet inte exakt .Ska jag spela över 120db med ett par såna här krävs ett slutsteg på 1,5-2kw ock det hör väl vem som helst att det skulle dom omöjligen hålla för....Enkel matematik
ett par rc-l kan måla upp en stor scen framför lyssnaren där man kan se var dom olika musikerna står och spelar och det har inte cv lyckats med men dom är bra party burkar .
Postad 31 March 2009 - 20:07
Rc-l dom lyssnar man till cv andvänder man för party försök att hitta en klok scen med ett par cv nästan omöjligt allt man får är en skvtt musik i varje högtalare
ett par rc-l kan måla upp en stor scen framför lyssnaren där man kan se var dom olika musikerna står och spelar och det har inte cv lyckats med men dom är bra party burkar .
Fast man måste väl ändå säga att BÅDA är rejäla partyburkar om man vill, bara att RCL är mera allround även på övriga register. Sen vilka man föredrar på ordentligt hög volym är nog som vanligt en smaksak beroende på ljudideal, typ av musik osv.
Postad 31 March 2009 - 23:00
nu är du ute med din o kunskap när det gäller plast vad tillverkas t.e.x en f1 bil av
En F1 bil är gjord i kolfiber;)
Postad 01 April 2009 - 04:49
det vet jag med men den är körd i en autoklavEn F1 bil är gjord i kolfiber;)
Postad 01 April 2009 - 22:10
kan inte säga varför med tekniska termer...men jo dom är riktigt trögdrivna om du vill ha ut max av dom....visst dom låter bra med 100-150 riktiga, men det blir bara bättre med mer....och nu menar jag givitvis inte bara watt utan även strömstyrka och konstruktion....
hur kan man annars förklara den enorma skillnaden mellan ex min gamla thule 150b kombo 150w/kanal och min nuvarande marantz....jo antagligen för att bara trafon i marantzen väger lika mkt som hela thule steget...så det blir bättre ju mer du matar dom med....
Det jag skriver om här har inte med LJUDKVALITEN att göra utan endast mastodont bastryck... det jag vill få fram är att man kan få rc-l att spela faneren av tex cw at-100.......
Skrattretande att folk aldrig lär sig. Historien återupprepas som tidigare nämnt. Det ända sättet att få ett par RC-L att låte högre än ett par AT-100 är att stoppa in dem i en jet-motor med fullt pådrag...
Jag har aldrig påstått att CV spelar fint, men spela högt med mid-bas tryck kan de... AT-100 pissar med bred häststråle på ett par RC-L vad det gäller volym och ljudtryck.
CV spelar generellt med mycket tryck till ovanligt höga volymer. De var bättre förr men kan fortfarande idag prestera ganska bra. Har aldrig kört A/B lyssning mellan att par RC-L och ett par AT-80 (12" bas), men jag tror nog att även AT-80 kör i cirklar kring RC-L. Detta för att påtala hur enkelt ett par AT-100 spelar ifrån RC-L.
Gilla läget...
/Johan
Postad 01 April 2009 - 22:22
det vet jag med men den är körd i en autoklav
Vad har det med saken att göra?
Det är fortfarande inte plast
Postad 01 April 2009 - 23:18
Postad 01 April 2009 - 23:45
Postad 02 April 2009 - 00:37
Skrattretande att folk aldrig lär sig. Historien återupprepas som tidigare nämnt. Det ända sättet att få ett par RC-L att låte högre än ett par AT-100 är att stoppa in dem i en jet-motor med fullt pådrag...
Jag har aldrig påstått att CV spelar fint, men spela högt med mid-bas tryck kan de... AT-100 pissar med bred häststråle på ett par RC-L vad det gäller volym och ljudtryck.
CV spelar generellt med mycket tryck till ovanligt höga volymer. De var bättre förr men kan fortfarande idag prestera ganska bra. Har aldrig kört A/B lyssning mellan att par RC-L och ett par AT-80 (12" bas), men jag tror nog att även AT-80 kör i cirklar kring RC-L. Detta för att påtala hur enkelt ett par AT-100 spelar ifrån RC-L.
Gilla läget...
/Johan
har du själv hört rc-l spela ut?
kompisens at-100 måste vara billiga kina kopior då med tanke på att det är bra mkt mer skjuts i basen hos mig...
men kan hålla med på en punkt..at-100 snärtar rätt bra men det blir inte samma tryck som i rc-l,en...sen kan det ha med rummet att göra..men det tycker jag ska spela mindre roll då skillnaden är så enorm som du beskriver.....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
13 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?