Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nokia 6220 Classic - Reservdelar finns nu

290 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 juni 2008 - 16:21

Unregistered3ba5120f
  • Unregistered3ba5120f
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
låter som om det är något fel på mobilen isf om det inte fungearr, får kolla om det är likdant på min mot all förmodan sitter dock på jobbet nu.

Postad 17 juni 2008 - 16:36

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

låter som om det är något fel på mobilen isf om det inte fungearr, får kolla om det är likdant på min mot all förmodan sitter dock på jobbet nu.

:P Har fått det att fungera, det går inte att ha ringsignal i av utan jag har nu satt den i stegrande, då fungerar vibratorn och inget ljud. Har testat en blandning av olika varianter och detta fungerar

Postad 17 juni 2008 - 17:13

Unregistered3ba5120f
  • Unregistered3ba5120f
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
okay låter prima det=) nöjd med mobilen annars?

Postad 17 juni 2008 - 18:04

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

okay låter prima det=) nöjd med mobilen annars?

Tekniskt sätt så är jag nöjd med allt, musikspelare, GPS, kamera, telefon fungerar utmärkt. Man kanske kunde ha lagt någon hundring till på ett stabilare chassi, det känns lite vekt, jag har t.o.m satt några limpunkter för att förstärka upp det.

Postad 17 juni 2008 - 19:06

Unregistered3ba5120f
  • Unregistered3ba5120f
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
okay ja jag läste det, blev det bra? jag är så otursförföljd så jag skulle väl deroppa superlim överallt jag blev det nån skillnad efter det "ingreppet" då?

Postad 17 juni 2008 - 19:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

okay ja jag läste det, blev det bra? jag är så otursförföljd så jag skulle väl deroppa superlim överallt jag blev det nån skillnad efter det "ingreppet" då?

Betydligt bättre, men man ska så klart var försiktig och endast ta några små punkter som en knappnål, samt väldigt viktigt att låta dessa härda, och var säker på det, innan man sätter tillbaka batterlocket :blink: Men som sagt min var väldigt lös i den kant som går runt telefonen medan den andra telefonen i affären var betydligt bättre, så det kan nog variera mellan telefoner.

Postad 18 juni 2008 - 00:26

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Nu är jag även nöjd med "mekaniken", jag var och tittade på en annan 6220, som hade något fastare kant runt knappsatsen, men ändå inte perfekt, så jag gjorde en egen lite förbättring. Några SMÅ fixeringpunkter (<1mm) med superlim som fixerar kant mot chassit (under batteriluckan) löste problemet. Nu är det en bättre känsla i mekaniken, inget plastgnissel

Ja. jag läste vad du råkade ut för, otur. Men är du nöjd med mobilen nu? Förhoppningsvis är det bara så på enstaka exemplar av denna modell. När jag klämmde & kände på dummie´n dom hade i Teliabutiken var detta inget jag reagerade på, tror faktiskt inte att det var så alls på den. Men det kanske är så på några få exemplar av "första vågen" när dom kommer ut. Allting brukar lösa sej till slut. Hoppas du är nöjd & att problemet är fixat nu. Jag vet iallafall att jag skulle reta mej på sånt. Hoppas min telefon inte har det glappet när jag köper den. Men som du sa, det kanske varierar mellan telefon till telefon. Lycka till.

Redigerat av Yobo1987, 18 juni 2008 - 00:29.

Postad 18 juni 2008 - 06:10

Unregistered3ba5120f
  • Unregistered3ba5120f
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
mysteriet löst.... =)

Redigerat av Unregistered3ba5120f, 18 juni 2008 - 06:14.

Postad 18 juni 2008 - 12:50

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Kommer det nån film eller?

Postad 18 juni 2008 - 15:17

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
gick inte, hade inte behörighet att ladda den typ av fil. ska testa igen

Redigerat av Unregistered124686ac, 18 juni 2008 - 15:21.

Postad 18 juni 2008 - 15:26

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Ok, lungt. Fick i dag testa ett riktigt exemplar på Elgiganten i barkarby. Skitschysst. Mer intresserad av den nu. Men jag märkte inget glapp i varken dummie´n eller test exemplaret. Ska köpa min nästa vecka.

Postad 18 juni 2008 - 15:58

Majk_
  • Majk_
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jag har beställt ett x så förhoppningsvis dimper den ner hos posten imorgon så jag får hämta den :)

kan återkomma med en liten rapport, när jag provkört den lite

Postad 18 juni 2008 - 22:30

diamox85
  • diamox85
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
HEJ!

HAR ETT STORT PROBLEM. HÄMTADE UT MIN NOKIA 6220 CLASSIC IDAG, BESTÄLLD FRÅN KATSHING.

FÖRSTA JAG GÖR EFTER FULL LADDNING ÄR ATT TESTA KAMERAN OCH GISSA VAD,, FLERTALET TRASIGA PIXLAR, SYNS ÄVEN NÄR JAG LAGT IN DEM I DATORN. :)

NÅGON ANNAN SOM HAR DETTA FELET?

RIKTIGT TRÅKIGT ALLTSÅ..

TACK PÅ FÖRHAND.

Bifogad fil(er)

Postad 18 juni 2008 - 22:33

Kollba
  • Kollba
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
Vilken färg har ni köpt ? Svart eller Plommon?

Postad 18 juni 2008 - 22:35

diamox85
  • diamox85
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
den svarta

Postad 18 juni 2008 - 22:58

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Vad sjutton har du tagit bild av? Kolla om Nokia har någon pixelgaranti eller om det finns nån uppgradering/justering som kan fixa detta. Nån annan som har detta problem? Eller märkt nåt liknande?

Jag ska köpa den svarta...

När det gäller trasiga pixlar & pixelgaranti så har jag haft samma problem med en digitalkamera jag hade. Oftast är det på enstaka exemplar, men det företaget som stog bakom den digitalkameran jag hade kunde inte garantera att alla pixlar funkar. Så jag fick leva med det. Om du inte kan fixa problemet eller få hjälp med det (av antingen Nokia eller nån annan) så får du leva med det problemet som vissa kameror har. Lycka till, hoppas du får hjälp.

Redigerat av Yobo1987, 18 juni 2008 - 23:03.

Postad 18 juni 2008 - 23:58

diamox85
  • diamox85
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
HEj!

Jo har och har haft några systemkameror & vanliga digitala ,, lite eller ganska prylgalen, varit med om detta förr men titta på bilden detta tar ju priset är ju inte bara en pixel som det är fel på 10 tals ju. tog en helt svart blid för att alla felaktiga pixlar skulle synas riktigt bra, (stängde av blixt och knäppte i ett mörkt rum)

Ska ringa katshing imorgon när de öppnar men det tråkiga är att katshing är såå kassa när det gäller sådant här fel.

och vem har lust att vänta på reperation i veckor! när man nyss fått mobilen & betalt den sedan lämna iväg den i veckor,, sjukt alltså.
'
måste vara ett måndags ex.
eller är de någon annan som har liknade problem med mobilen?

Postad 19 juni 2008 - 00:19

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
diamox85, tror du inte att du kräver lite för mycket från en mobilkamera? Hade hållit med dig om det hade varit en riktig kamera, men nu känns det mest som om du har orealistiska förväntningar.

En mobilkamera är tvungen att ha en mycket mindre sensor osv än en riktigt digitalkamera, och kommer alltid vara märkbart sämre även om de har samma antal megapixels och så.

Redigerat av Kazutoyo, 19 juni 2008 - 00:22.

Postad 19 juni 2008 - 01:07

Kollba
  • Kollba
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
Sugen på Plommon om det blir någon men kasnke är för Tjejaktigt eller?

Postad 19 juni 2008 - 06:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

diamox85, tror du inte att du kräver lite för mycket från en mobilkamera? Hade hållit med dig om det hade varit en riktig kamera, men nu känns det mest som om du har orealistiska förväntningar.

En mobilkamera är tvungen att ha en mycket mindre sensor osv än en riktigt digitalkamera, och kommer alltid vara märkbart sämre även om de har samma antal megapixels och så.

Håller med, bilderna från kameran (även om de är bra sett till mobilkamera) håller inte den nivå att du kommer att se pixelfel på en verklig bild

Någon som vet hur man skickar ett mms till en epostadress? har gått på min SE men får det inte att fungera på denna

Postad 19 juni 2008 - 10:17

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
O andra sidan så är detta en kamera mobil, åtminstonde så har det gjort reklam för kameran. Då är det klart att vissa köper mobilen för kameran. Jag vet att för mej väger kameran tungt på denna modell. Antingen får du vända dej till Katching om det var där du köpte den eller direkt till Nokia. Eller kan du kanske lämmna in den/byta ut den om du har garanti eller försäkring på den. Lycka till.

Nån annan som har detta problem eller märkt nåt liknande? Kan vara bra att veta innan man köper denna hur stort detta problem är (enstaka exemplar eller alla av denna modell). Samt hur man fixar det. Nån som kan svara?

Redigerat av Yobo1987, 19 juni 2008 - 10:18.

Postad 19 juni 2008 - 11:01

diamox85
  • diamox85
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
HeJ!

Kräver inte för mycket, men kräver att den skall fungera som den ska,, vet att det inte ska vara så har haft nokia n95 nokia n82 vilket använder sig av samma kamera ( men n82 har blixt så som 6220) och denna 6220 classic som jag har tar både mycket sämre bilder och dessa pixelfel.

har mailat katshing och de kommer skicka mig en ny så fort de mottagit den gamla, samt kontrollerat felet då också.

Men vet faktiskt inte om jag vågar mig på en sådan här igen, får nog bli en nokia 82 black istället.

Någon som har en 6220 classic som fungerar bra?

Postad 19 juni 2008 - 13:38

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Hittils har alla som köpt mobilen på detta forum inte klagat på kameran. Samt har bilder uppladdats. Så hittils är du den ända med detta problem. Men jag vill att om fler känner till det eller märkt nåt liknande så säger dom till. Jag vill veta hur stor chansen är att min mobil kanske kommer ha det problemet.

Postad 19 juni 2008 - 16:41

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0
Kan man stänga av kameraljudet på denna lur?

Postad 19 juni 2008 - 19:07

Majk_
  • Majk_
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
hur gör man för att slå av det automatiska knapplåset? jag stör mej som fan på att det hoppar i hela tiden :@

Postad 19 juni 2008 - 20:54

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
På min nuvarande mobil som är en Nokia 3110 Classic gör man så här: (ska vara likadant på din).
(Meny) --> Inställningar --> Telefon --> Automatiskt knapplåss (av/på)

När det gäller kameraljud så finns det på min nuvarande (3110 Classic) under kamerainställningar. Borde vara lika. Det ända som skiljer är operativsystem & användargränsnitt.

Postad 19 juni 2008 - 22:08

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0

På min nuvarande mobil som är en Nokia 3110 Classic gör man så här: (ska vara likadant på din).

När det gäller kameraljud så finns det på min nuvarande (3110 Classic) under kamerainställningar. Borde vara lika. Det ända som skiljer är operativsystem & användargränsnitt.

Operativsystem & användargränssnitt är allting.

Det är under "Inställningar > Tel.inställn. > Allmänt > Säkerhet > Telefon
& SIM-kort > Autolåsperiod f. knapps. > Användardefinierad" enligt manualen.

Postad 19 juni 2008 - 22:09

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Menyerna är inte likadana! 3110C är en S40 telefon och 6220C är en Symbian S60.

För att stänga av knapplås gå in i Meny -> Inställningar -> Tel.inställn. -> Allmänt -> Säkerhet -> Telefon & SIM-kort -> Auttolåsperiod f. knapps. Välj Ingen.

Kamera ljudet går tyvärr inte att stänga av.

Postad 19 juni 2008 - 22:11

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Har förstått att det kostar om man vill använda mobilens GPS som guide vid ex. bilkörning men kostar det om man bara vill se på en karta var man är? Måste man skaffa ett abbonemang speciellt för det? Undrar även om det kostar när man använder geotagging? Låter ju coolt att kunna registrera var man fotat men det känns ju inte helt nödvändigt om man måste betala för det varje gång.

Postad 19 juni 2008 - 22:16

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Har förstått att det kostar om man vill använda mobilens GPS som guide vid ex. bilkörning men kostar det om man bara vill se på en karta var man är? Måste man skaffa ett abbonemang speciellt för det? Undrar även om det kostar när man använder geotagging? Låter ju coolt att kunna registrera var man fotat men det känns ju inte helt nödvändigt om man måste betala för det varje gång.

Nej, det kostar inget för att bara se på kartan var man är. Det som kostar är navigeringen. Även geotagging är gratis.

Postad 19 juni 2008 - 22:28

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Nej, det kostar inget för att bara se på kartan var man är. Det som kostar är navigeringen. Även geotagging är gratis.

Tack för det snabba svaret!

Det låter ju riktigt bra det där! Hur funkar det om man lägger in foton i datorn, hur lagras informationen om var bilden är tagen?

Postad 19 juni 2008 - 22:29

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Är det nån som haft problem med kameran? eller liknande?

Postad 20 juni 2008 - 01:14

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0

Det låter ju riktigt bra det där! Hur funkar det om man lägger in foton i datorn, hur lagras informationen om var bilden är tagen?

Informationen sparas i bildfilen. Varje jpeg-bild tagen med en kamera har en Exif data grej i sig, och där lagras informationen.

Postad 20 juni 2008 - 09:06

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0
Trodde nästan att det inte gick att stänga av kameraljudet. Varför ska just Nokia envisas med det? På Samsungs telefoner går det ju...

Postad 20 juni 2008 - 12:45

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Nån (mer) som har haft problem med kameran eller känner till liknande strul? Eller överhuvudtaget har ett problem med 6220 Classic (kameran eller annat) säg till så jag vet till nästa vecka då jag ska köpa min.

Postad 20 juni 2008 - 14:26

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Nån (mer) som har haft problem med kameran eller känner till liknande strul? Eller överhuvudtaget har ett problem med 6220 Classic (kameran eller annat) säg till så jag vet till nästa vecka då jag ska köpa min.

Jag har inget strul med min mobilkamera. Men glöm inte att man inte kan förvänta sig för mycket av en mobilkamera. Bildsensor är helt enkelt för liten för att få ut bra bilder. Jag skulle inte använda mobilkameran för familjebilder eller på en resa, men kvaliteten är tillräklig för t.ex. webb eller blogg.

Klippt från tidningen M3s artikel ”Så bra är mobilkameror med 5 megapixel”:
”De där 5 miljoner pixlarna (megapixel = miljoner pixlar) som tillverkarna gärna tjatar om, sitter på kamerans bildsensor. Dessa pixlar är små ljuskänsliga sensorer som fångar upp fotonerna (ljuset), och omvandlar dem till elektroner. Med hjälp av ett färgfilter tolkas dessa om till röda, blå eller gröna bildpunkter som tillsammans skapar vårt digitala fotografi.
Alla pixlar är tyvärr inte skapade lika och 5 megapixel i en mobilkamera är en helt annan femma än 5 megapixel i en systemkamera. Förenklat handlar detta främst om pixlarnas storlek. I en mobilkamera är sensorn bara några millimeter bred, i en systemkamera minst 23 millimeter. Ofta har sensorer med väldigt små täta pixlar problem med det dynamiska omfånget (som förenklat kan beskrivas som skillnaden mellan bildens ljusaste punkt och dess mörkaste punkt) samt med att information läcker mellan pixlarna. 3 megapixel i en mobilkamera kan, i alla fall rent teoretiskt, faktiskt ge bättre bilder än 5 megapixel om vi ser till andra kvaliteter än detaljrikedom och möjlighet att skriva ut stora bilder.”

Postad 20 juni 2008 - 16:12

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Jag har inget strul med min mobilkamera. Men glöm inte att man inte kan förvänta sig för mycket av en mobilkamera. Bildsensor är helt enkelt för liten för att få ut bra bilder. Jag skulle inte använda mobilkameran för familjebilder eller på en resa, men kvaliteten är tillräklig för t.ex. webb eller blogg.

Klippt från tidningen M3s artikel ”Så bra är mobilkameror med 5 megapixel”:
”De där 5 miljoner pixlarna (megapixel = miljoner pixlar) som tillverkarna gärna tjatar om, sitter på kamerans bildsensor. Dessa pixlar är små ljuskänsliga sensorer som fångar upp fotonerna (ljuset), och omvandlar dem till elektroner. Med hjälp av ett färgfilter tolkas dessa om till röda, blå eller gröna bildpunkter som tillsammans skapar vårt digitala fotografi.
Alla pixlar är tyvärr inte skapade lika och 5 megapixel i en mobilkamera är en helt annan femma än 5 megapixel i en systemkamera. Förenklat handlar detta främst om pixlarnas storlek. I en mobilkamera är sensorn bara några millimeter bred, i en systemkamera minst 23 millimeter. Ofta har sensorer med väldigt små täta pixlar problem med det dynamiska omfånget (som förenklat kan beskrivas som skillnaden mellan bildens ljusaste punkt och dess mörkaste punkt) samt med att information läcker mellan pixlarna. 3 megapixel i en mobilkamera kan, i alla fall rent teoretiskt, faktiskt ge bättre bilder än 5 megapixel om vi ser till andra kvaliteter än detaljrikedom och möjlighet att skriva ut stora bilder.”

Tack för svaret, & för infon. Jag är inte jätteinsatt i kamerastruktur & uppbyggnad. Jag har en 10mp kamera jag använder men är ändå intresserad av att ha mej mej en (reservkamera) mobil med inbyggd kamera & 6220 Classic med massa andra finesser föll som den mest intressanta vid köp av ny mobiltelefon. Jag ska läsa igenom länken jag fick. Är bara tacksam om ev fel med denna modell (vare sej det är kameran eller ej) kommer upp på tal så jag vet vad jag kan vänta mej. Jag förväntar mej inget super mobil, men ändå en viss standard. Tack på förhand.

Postad 20 juni 2008 - 20:57

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Tack för svaret, & för infon. Jag är inte jätteinsatt i kamerastruktur & uppbyggnad. Jag har en 10mp kamera jag använder men är ändå intresserad av att ha mej mej en (reservkamera) mobil med inbyggd kamera & 6220 Classic med massa andra finesser föll som den mest intressanta vid köp av ny mobiltelefon. Jag ska läsa igenom länken jag fick. Är bara tacksam om ev fel med denna modell (vare sej det är kameran eller ej) kommer upp på tal så jag vet vad jag kan vänta mej. Jag förväntar mej inget super mobil, men ändå en viss standard. Tack på förhand.

Som en reserv kamera är denna mobil bästa som finns! Och jag är nöjd! Men på resor och andra viktiga tillfällen använder jag min Canon EOS 40D :)

Postad 20 juni 2008 - 21:58

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Jag har haft en Nokia N93 (3mp kamera) & har nu en Nokia 3110 Classic (1.3 mp kamera) så jag är van vid nokias standard, struktur, användargränsnitt & uppbyggnad. Jag är en van Nokia användare & en nöjd sådan. Så jag ser kameran som en extra finess, & då är inte 5 mp (Carl Zeis Optik), blixt & videoinspelning nån dåligt. Dock ska den funka utan problem eller strul/skador. Imed att jag tycker om att fota/spela in med mobilen (8gb minneskort).
Jag är övertygad. Ska köpa denna nästa vecka. Tack för hjälpen.

Postad 20 juni 2008 - 22:56

Majk_
  • Majk_
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Det enda "jobbiga" är att bakluckan är lite tunn så den känns lite vek och att metallramen glappar på typ 0.05mm, men det är iaf tillräckligt för att man ska störa sig lite lätt på det..

Däremot så funkar mjukvaran helt klockrent för mej..

Jag tycker du ska köpa den iaf, för jag tror inte att du kan hitta en mer prisvärd mobil för tillfället! :)

Postad 20 juni 2008 - 23:41

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Tack för svaret. Jag har klämt på en dummie (i en butik) & testat ett riktigt exemplar (i en annan butik). Men jag har inte märkt av nåt glapp. Så det kanske skiljer sej från telefon till telefon, & kameran hoppas jag funkar utan problem.

Postad 21 juni 2008 - 08:12

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Jag har klämt på en dummie (i en butik) & testat ett riktigt exemplar (i en annan butik). Men jag har inte märkt av nåt glapp. Så det kanske skiljer sej från telefon till telefon, & kameran hoppas jag funkar utan problem.

Jag är helnöjd med telefonen, tycker att bilderna är fantastiska (för att vrara mobilkamer) kör med Eos 400 annars.

filmade lite med kameran och blev positivt överraskad, inget hackande osv skarp bild, men jag har inte fört över till datorn för att se det i helskärm. soms agt jag tror du blir nöjde med telefonen

Postad 21 juni 2008 - 11:30

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Jag är helnöjd med telefonen, tycker att bilderna är fantastiska (för att vrara mobilkamer) kör med Eos 400 annars.

filmade lite med kameran och blev positivt överraskad, inget hackande osv skarp bild, men jag har inte fört över till datorn för att se det i helskärm. soms agt jag tror du blir nöjde med telefonen

Tror jag också. Är en nöjd Nokia användare sen länge. Jag är iallafall övertygad & ska köpa den nästa vecka. Tack (alla) för hjälpen & synpunkterna. Kan vara bra att höra av oberoende då reklam/affären bara tar fram bra saker.

Redigerat av Yobo1987, 21 juni 2008 - 11:33.

Postad 21 juni 2008 - 15:57

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Min telefon har inte heller någon glapp i chassit. Det enda som jag kan klaga på är lins skyddet och knappen till det. Det känns som att den inte kommer att hålla länge.

Postad 21 juni 2008 - 18:37

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Mobilen verkar jättebra & utan större/små problem eller strul (bortsett från enstaka exemplar). Nån av er som kommer skriva en (användar) recension på www.pricerunner.se eller här på forumet om 6220 Classic med posetivt (+) & negativt (-) som denna modell har, & ev. problem.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Yobo1987, 21 juni 2008 - 18:38.

Postad 21 juni 2008 - 19:17

kjell1
  • kjell1
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hur vet jag om jag har nokia maps redan installerade på telefonen? Finns de med när man köper telefonen? Jag hittar inte Nokia maps när jag går igenom programmen som finns i telefonen.
Och, om jag går in i kartprogrammet och stänger av GPS:en, hur vet jag då om kartorna hämtas ner (och jag får betala för nedladdningen) eller om de redan finns i telefonen. Om de redan finns borde jag kunna ta fram dem utan att gå via "Kartor" och aktivera GPS:en?

Postad 22 juni 2008 - 12:45

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Hur vet jag om jag har nokia maps redan installerade på telefonen? Finns de med när man köper telefonen? Jag hittar inte Nokia maps när jag går igenom programmen som finns i telefonen.
Och, om jag går in i kartprogrammet och stänger av GPS:en, hur vet jag då om kartorna hämtas ner (och jag får betala för nedladdningen) eller om de redan finns i telefonen. Om de redan finns borde jag kunna ta fram dem utan att gå via "Kartor" och aktivera GPS:en?

Kartorna ar inte installerade när telefonen är ny, det måste du göra själv med map loader.

Postad 22 juni 2008 - 14:24

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Har rest runt några dagar och testat telefonen i Sverige och Danmark. Summeringen får bli ett nöjd med +.

Kameran funger fint, bra bilder. GPS'n fungerar oftast som man kan förvänta, några små noteringar dock:

- utanför Malmö på motorvägen så försökte jag lägga in en rutt, GPS'n hade markerat positionen på kartan, men det gick inte att få in någon rutt någonstans, vad jag än valde (försökte nog 3-4 olika rutter) så stod det bara "Beräknar rutt". Detta har bara hänt denna gång. Kan bero på att det var en olycka framför så att det var totalt stopp, vet inte om den kunde ta denna hänsyn och därför inte kunde göra någon beräkning eftersom det inte gick att köra någonstans. Har dock inte fått igång trafikinformationen, men kanske??

- sedan har jag sett att en rutt startar i tre steg, 1. den gör först en "Beräkning av rutt" sedan 2. en utlagd rutt på kartan med fortsatt norr uppåt, och därefter 3. så startar navigeringen när kompassrosen roterar och navigeringen kommer igång. Vid ett tillfälle så startade inte navigeringen utan jag var fast i punkt 2 i 10minuter (fastän jag förflyttats 1mil), detta tills jag gick ur och startade om navigeringen då kom den igång. Jag tror att den är i position 2 tills GPS'n ser att man har startat och att man har flyttats från urspungspositionen.

- den ville också att jag skulle göra en U-sväng på motorvägen i Danmark, fastän jag var i rätt riktning. Den ville också att jag skulle göra en felaktig vänstersväng men ändrade sig innan jag kom fram till korsningen. Jag kör inte on-line och det verkar inte som den låser positionen till vägen, den verkar inte helt så precis som min bil-GPS som jag också hade på.

- jag får också stundtals (när man sätter på GPS'n) upp några irriterande varningar att jag är utanför hemnätverket och att den måste ha uppkoppling för positionering, dock så behöves inte detta och det verkar inte spela någon roll om man svara ja eller nej.

- kartor har jag hämtat ner innan resan över sverige och danmark

- jag testade också att ange en position när jag parkerade bilen i "en okänd stad" och så använde jag navigeringen "kompassen" till att hitta tillbaka med avstånd och riktning, fungerade fint

- hitta POI fungerade fint en tryck på resturanger så fick jag snabbt upp de som var i närheten

Om man bortser från det något plastiga höjet så är jag som sagt mer än nöjd

Postad 22 juni 2008 - 15:31

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Schysst recension, då vet jag. Dock väger inte GPS så tungt just för mej, men förmodlinge för många andra. Bra att veta att folk är nöjda med mobilen & kameran. Vad jag hör nu så verkar denna modell funka bra, utan strul eller problem. Åtminstone dom flesta exemplaren, Så länge det inte är nåt problem med mobilen eller kameran. Men dom flesta verkar funka utan problem. Så då hoppas jag få ett fungerande exemplar utan strul eller problem. Tack för recensionen.

Redigerat av Yobo1987, 22 juni 2008 - 15:37.

Postad 22 juni 2008 - 16:01

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Trafikinformationen har jag inte fått igång, det verkar vara en extratjänst, men Sverige var inte valbart, är det så att Sverige ingår redan i de 90 dagar eller får man ingen trafikinfo i Sverige?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.