Postad 04 March 2010 - 14:38
Postad 19 March 2010 - 09:38
Luften är lat och tar alltid den lättaste vägen, sedan är det bara att tänka logiskt, den varma luften stiger ju enligt fysiken, så om tilluften sitter lite lägre; t.ex så kommer den inte att blandas, med den hetare luften, sug ut den varma luften så högt upp som möjligt och se till att tilluften kommer in så lågt som möjligt!! Mvh Chrick!
Håller fulständigt med!
Du kommer knappast kunna vinna över fysikens lagar... så vida du inte monterar in en byggfläkt förståss.
Så för att uppnå bästa resultat så ska du ALLTID ALLTID ALLTID ventilera ut varmluften UPPE!
Tänk på luftflödet och att varm luft stiger, ha bra ventilation och luftspalt bakom och ovanför elektroniken så slipper du montera in fläktar. Vill man ha elektroniken inbyggd bakom luckor så kanske en lågvarvig lite större fläkt kan vara att föredra för att få lite mer cirkulation på luften. (I och med att elektroniken värmer upp luften så kommer den börja cirkulera av sig själv. Grejen är bara den att du måste tillföra kallare luft och bli av med den varma). Har man det i åtanke så säger det mesta sig själv.
Postad 08 April 2010 - 20:10
/Paco
Håller fulständigt med!
Du kommer knappast kunna vinna över fysikens lagar... så vida du inte monterar in en byggfläkt förståss.
Så för att uppnå bästa resultat så ska du ALLTID ALLTID ALLTID ventilera ut varmluften UPPE!
Tänk på luftflödet och att varm luft stiger, ha bra ventilation och luftspalt bakom och ovanför elektroniken så slipper du montera in fläktar. Vill man ha elektroniken inbyggd bakom luckor så kanske en lågvarvig lite större fläkt kan vara att föredra för att få lite mer cirkulation på luften. (I och med att elektroniken värmer upp luften så kommer den börja cirkulera av sig själv. Grejen är bara den att du måste tillföra kallare luft och bli av med den varma). Har man det i åtanke så säger det mesta sig själv.
Postad 04 May 2010 - 11:33
Har ett utgång i överkant på 80 x 80 mm som är kopplat till den centrala ventilationstrumman i huset. Här finns det möjlighet att såga upp ett större hål och få upp till kanke 140 x 140 mm eller liknande.
I underkant av lådan kan jag i princip såga upp hur stort hål som helst. Återstår atts e hur jag gör.
Ska jag köra utan chassi på HTPCn, är det bättre eller sämre än att köra med med tanke på ventialtionen/värmen. Burken är en gammal Silverstone-historia som e riktigt stor. Typ 520 x 500 x 200 mm.
Funderingar?
Redigerat av DerbyBoy, 04 May 2010 - 11:50.
Postad 04 May 2010 - 21:38
Jag tänker stänga in min HTPC i en låda på 600 x 600 x 600 mm
Har ett utgång i överkant på 80 x 80 mm som är kopplat till den centrala ventilationstrumman i huset. Här finns det möjlighet att såga upp ett större hål och få upp till kanke 140 x 140 mm eller liknande.
I underkant av lådan kan jag i princip såga upp hur stort hål som helst. Återstår atts e hur jag gör.
Ska jag köra utan chassi på HTPCn, är det bättre eller sämre än att köra med med tanke på ventialtionen/värmen. Burken är en gammal Silverstone-historia som e riktigt stor. Typ 520 x 500 x 200 mm.
Funderingar?
Jag tänker ungefär så här:
* Din burk kommer att fylla ut nästan hela lådan förutom på djupet -> du behöver bra flöde.
* Små fläktar låter mycket mer än stora -> såga upp för en 120mm iaf.
* Såga upp hålen i underkant så att de befinner sig så långt bort från utloppshålet som möjligt -> bättre cirkulation.
* Om din HTPC har inbyggd fläkt så är flödet anpassat till att chassit skall vara på.
* Om du har ett bra flöde i boxen, så kommer det inte spela någon större roll om chassit är på eller inte -> bättre på.
Jag tror att en 120mm fläkt, och chassit på, fungerar gott. Jag använder 2st 120mm 800rpm (!!) för att pressa ut luft för 3 apparater (onkyo 607, ps3, hdbox), och håller utan vidare 27 grader om jag vill.
Mvh
ElPaco
Postad 10 July 2010 - 02:16
Min första tanke var en fläktkontroller, ex
Men dess strömförsörjning får mig att pilla mig på huvudet då den vill ha ström ur en 4-pin molex och jag kan inte hitta någon enkel vägguttag-till-4-pin molex adapter, är mitt enda val isf att fixa ett nätagg bara för den?
Även hur denna skulle sitta fast är ett dilemma, utöver att borra fast den i bänken, tror ni att man kan skruva isär någon gammal intern 5,25 DVD-drive och montera kaze mastern i den så att den åtminstone får någon sorts låda att bo i? Kanske får ta 3,5 versionen ist då för att sätta fast i någon sorts 5.25 till 3.5 anordning.
Annars funderade jag även på detta som kanske är en mer direkt lösning för Onkyon men inte resten av TV-bänken
Redigerat av Unregisteredbeef9c6b, 10 July 2010 - 22:12.
Postad 11 July 2010 - 18:45
Funderar på att kyla av min bänk lite granna, särskilt min onkyo-reciver som blir läskigt varm.
Min första tanke var en fläktkontroller, ex
Men dess strömförsörjning får mig att pilla mig på huvudet då den vill ha ström ur en 4-pin molex och jag kan inte hitta någon enkel vägguttag-till-4-pin molex adapter, är mitt enda val isf att fixa ett nätagg bara för den?
Även hur denna skulle sitta fast är ett dilemma, utöver att borra fast den i bänken, tror ni att man kan skruva isär någon gammal intern 5,25 DVD-drive och montera kaze mastern i den så att den åtminstone får någon sorts låda att bo i? Kanske får ta 3,5 versionen ist då för att sätta fast i någon sorts 5.25 till 3.5 anordning.
Annars funderade jag även på detta som kanske är en mer direkt lösning för Onkyon men inte resten av TV-bänken
Hej BME.
Jag har en tv-bänk med såväl Onkyo 607 som Kaze master Server mm, kika in på min post i denna tråd "Feb 5 2010, 19:36" för att se hur mitt bygge ser ut. Kaze mastern är ju en fläktkontroller, sedan behöver den ju något att kontrollera, vilket du inte riktigt nämner hur du tänkt dig. När det kommer till att sätta fast kontrollern är det inget problem, du sätter bara skruvar i ett bockat skruvband. Vagga känns som overkill. Angående ströförsörjning så behöver ju såväl datafläktar som kontrollern 12v likspänning, och där har du olika alternativ. Återigen kika in min post för en smidig lösning. Du behöver inte slänga in ett nätagg! Det som är så bra med kaze mastern är att du använder den som strömfördelare till fläktarna.
När det gäller ditt förslag med datakylningsplattan så tycker jag det känns sådär. Om du ventilerar hela (det slutna?) skåpet så får ju all din elektronik kyla samtidigt.
Fråga gärna om du något är oklart med min konstruktion.
Mvh
ElPaco
Postad 12 July 2010 - 00:43
Men tack för tipsen, ska fundera vidare lite. Onkyon står i en bestå-bänk utan fram och backdel atm men hyllan över den är väldigt låg så värmen studsar, har bara centern där ovanför så jag ska köpa ett hyllplan till en bestå-hylla med mindre djup först och se om det utökade utrymmet ger mer värmeavveckling. vågar inte såga alltförmycket i bestå då den känns ganska bräcklig. Men server-versionen av kaze master verkar bättre iaf, så tack för tipsen, PM:ar kanske om någon fråga uppstår.
Redigerat av Unregisteredbeef9c6b, 12 July 2010 - 00:44.
Postad 12 July 2010 - 09:25
PM:ar kanske om någon fråga uppstår.
Kör hellre frågorna här så kan fler få del av frågeställningarna och svaren/tipsen.........
Postad 12 July 2010 - 17:31
Hade tänkt mig 4st Nexus-fläktar
[..]
vågar inte såga alltförmycket i bestå då den känns ganska bräcklig.
Tänk på att db inte är en linjär skala, utan logaritmisk, 3db motsvarar ungefär en fördubbling av ljudintensiteten (men så uppfattar inte örat det). Så din nexus 18db är alltså i själva verket mer än 4ggr mera högljudd än Scythe slipstream 800rpm, som dessutom kostar lite mindre.
Jag har ju själv bestå-hyllor i min konstruktion, och hållbarheten behöver du nog inte oroa dig över, men det beror ju såklart på var och hur mycket du sågar. Däremot är det ju inte helt självklart hur cirkulationen blir om du har stora ytor öppna.
/ElPaco
Postad 29 July 2010 - 06:28
Som strömgivare, vad ska man använda?
Funderade på om Art.nr: 44225 - Nätaggregat för externt bruk (Kjell&Co) skulle fungera för detta ändamål?
Vad annars?
Postad 29 July 2010 - 18:28
Tänkte också sätta in fläkt i min TV-bänk...
Som strömgivare, vad ska man använda?
Funderade på om Art.nr: 44225 - Nätaggregat för externt bruk (Kjell&Co) skulle fungera för detta ändamål?
Vad annars?
Hej andekar, kika in på min långa originalpost sida 3. Där länkar jag till en transformator som levererar rätt spänning i 4-pin ...
Mvh
ElPaco
Postad 06 August 2010 - 07:13
Men när kan man säga att värmen i skåpet blir för hög för t.ex en Onkyo förstärkare?
Är det 30°, 40° eller någon annan temperatur som man helst skall vara under?
Har nu 38° strax ovanför förstärkaren när den har varit på en stund, är det för högt?
Redigerat av rogerli, 06 August 2010 - 07:13.
Postad 08 August 2010 - 20:16
I instruktionsboken hittar du vilka temperaturer som rekommenderas/tåls till dina olika apparater. Vanligtvis inte över 40C, men jag skulle definitivt hålla dem under 35C. Värme minskar livslängden.
/ElPaco
Har nu fått in mina prylar i en Bestå bänk/skåp "konstruktion" kompletterad med ett antal ventilationshål. Tänkte prova att köra utan fläkt som drar ut värmen.
Men när kan man säga att värmen i skåpet blir för hög för t.ex en Onkyo förstärkare?
Är det 30°, 40° eller någon annan temperatur som man helst skall vara under?
Har nu 38° strax ovanför förstärkaren när den har varit på en stund, är det för högt?
Postad 09 August 2010 - 08:20
Däremot skriver de att det skall lämnas ett utrymme på minst 20 cm ovanför och på sidorna samt minst 10 cm bakom apparaten för att det skall bli tillräcklig ventilation. Men detta går ju ej att följa om man vill montera den i en bänk, den skulle då bli stor, stor och stor samt väldigt "tom" invändigt.
Skall jag hålla under 35°så får det nog bli ett fläktmontage.
Postad 09 August 2010 - 15:17
Har du något mer temperaturkänsligt än Onkyon i skåpet då ?
/ElPAco
I instruktionsboken till min Onkyo TX-SR606 hittar jag i allafall ingen information angående vilka temperaturer som rekommenderas......
[...]
Skall jag hålla under 35°så får det nog bli ett fläktmontage.
Postad 10 August 2010 - 10:13
Har du något mer temperaturkänsligt än Onkyon i skåpet då ?
Vet inte hur kännsliga följande produkter kan vara? Har inte beskrivningar till alla prylarna.....
Bredbandsmodem
Motorola VIP 1963 digitalbox för bredbandstv
Sony DVD
Sony VHS, används mindre och mindre
Teak kassetdäck, används mindre och mindre
Postad 20 August 2011 - 19:05
Tyvärr så är jag osäker på vad man ska använda för fläktstyrningskontroller, verkar vara svårt att få tag på den som används i det inlägget.
Har kikat lite på nätet men de som jag fastnat för som inte behöver PC/MAC för att funka verkar inte finnas i lager någonstans.
Fläktar och adapter för 5-12V borde finnas på Inet så får nog bli ett besök där på Måndag och se vad de kan lirka fram.
Eller finns det kanske någon som har en fin inköpslista som är "up-to-date"?
Har en Beståbänk från IKEA som i nuläget enbart kommer innehålla ett PS3 och ett Wii men framöver kommer Wii:t ersättas av förstärkare.
Tänkte mig 2 insug i den nedre delen och 2 utblås i den övre delen i bakkant (har ungefär 8-10 cm till väggen) samt eventuellt en fläkt som transporterar upp luften till utblåsen (eller bara ha ventilationshål upp).
Postad 22 August 2011 - 19:38
Tyvärr så är jag osäker på vad man ska använda för fläktstyrningskontroller, verkar vara svårt att få tag på den som används i det inlägget.
Har kikat lite på nätet men de som jag fastnat för som inte behöver PC/MAC för att funka verkar inte finnas i lager någonstans.
Fläktar och adapter för 5-12V borde finnas på Inet så får nog bli ett besök där på Måndag och se vad de kan lirka fram.
Eller finns det kanske någon som har en fin inköpslista som är "up-to-date"?
Har en Beståbänk från IKEA som i nuläget enbart kommer innehålla ett PS3 och ett Wii men framöver kommer Wii:t ersättas av förstärkare.
Tänkte mig 2 insug i den nedre delen och 2 utblås i den övre delen i bakkant (har ungefär 8-10 cm till väggen) samt eventuellt en fläkt som transporterar upp luften till utblåsen (eller bara ha ventilationshål upp).
Hej Martin. Angående fläktkontrollrar så är de flesta (alla?) gjorda för att sitta i en dator. Men de skiter du ju i? Koppla in den med en transformator (jag beställde min som sagt med färdig 4-pol-kontakt från inet) och koppla upp fläktarna, sen kör du.
Att tänka på med Bestå - mitthyllan blockerar effektivt suget från undervåningen. Därför satte jag in en extrafläkt i skivan. Kostade ju en väldigt liten slant, och gjorde mycket effekt. Passivt flöde underifrån var inte nog.
Nästa tanke - om du blåser bakåt - tänka på att kolla att luftcirkulationen vid utblåset är ok, att luften kan ta vägen någonstans. 8-10cm lär ju dock räcka med råge - men står verkligen Bestån 10cm från väggen??
/ElPaco
Postad 26 August 2011 - 13:30
Hej.Hej Martin. Angående fläktkontrollrar så är de flesta (alla?) gjorda för att sitta i en dator. Men de skiter du ju i? Koppla in den med en transformator (jag beställde min som sagt med färdig 4-pol-kontakt från inet) och koppla upp fläktarna, sen kör du.
Att tänka på med Bestå - mitthyllan blockerar effektivt suget från undervåningen. Därför satte jag in en extrafläkt i skivan. Kostade ju en väldigt liten slant, och gjorde mycket effekt. Passivt flöde underifrån var inte nog.
Nästa tanke - om du blåser bakåt - tänka på att kolla att luftcirkulationen vid utblåset är ok, att luften kan ta vägen någonstans. 8-10cm lär ju dock räcka med råge - men står verkligen Bestån 10cm från väggen??
/ElPaco
Oki, men såg att vissa var i behov utav operativsystem för att funka.
Har tyvärr ej hunnit ta mig ut till Inet för att kolla med de ännu men får ta det under den kommande nattveckan tror jag.
Gällande fläkten i hyllplanet så är det redan förberett.
Byggde mig ett smidigt lite stativ till PS3an så den kommer upp från hyllan lite så att en fläkt kan andas fritt.
Mätte lite på baksidan nu och hade 7 cm men skulle det inte räcka så går det flytta ut 3 cm till utan att det stör det estetiska.
Tack så mycket för svaren och tack för bilderna i din post på sida 3
Postad 26 August 2011 - 19:46
Hej.
Oki, men såg att vissa var i behov utav operativsystem för att funka.
Har tyvärr ej hunnit ta mig ut till Inet för att kolla med de ännu men får ta det under den kommande nattveckan tror jag.
Gällande fläkten i hyllplanet så är det redan förberett.
Byggde mig ett smidigt lite stativ till PS3an så den kommer upp från hyllan lite så att en fläkt kan andas fritt.
Mätte lite på baksidan nu och hade 7 cm men skulle det inte räcka så går det flytta ut 3 cm till utan att det stör det estetiska.
Tack så mycket för svaren och tack för bilderna i din post på sida 3
Tjena igen
Ahha, visst kan det vara så att vissa är os-beroende. Kaze Master verkar ju dock fortfarande att gå att köpa. Avseende avstånd till väggen så tror jag 3cm räcker om det sedan finns flöde uppåt/åt sidorna. Jag skruvade ju upp mina på väggen, så det hade snarare blvit 5mm åt sidorna ... iiiinte prraaa.
/Paco
Postad 19 July 2012 - 16:20
Fick bli en Scythe Kaze Master II från Inet och 4 fläktar med blå dioder, får se hur länge fläktarna sitter där innan de byts ut.
Enda som jag sitter och letar efter nu är trafon, lyckas inte hitta någon passande på varken Clas Ohlson, Inet eller Kjell&Co...
Tips?
Postad 09 August 2012 - 08:35
Postad 11 August 2012 - 13:09
Nu ska man bara tömma bänken och börja såga, koppla och dona.
Var för knöligt att hitta en 120 mm hålsåg i bra prisklass så fik bli en sticksåg för 99:- på Jula istället, 1 års garanti och billigare än hålsågen så jag är nöjd
EDIT: Får det inte att lira riktigt, fläktar vill itne starta och kontrollern lyser lite halvt.
Vad är rekomenderad strömmängd?
Redigerat av MartinAberg, 11 August 2012 - 16:07.
Postad 11 August 2012 - 21:24
Var för knöligt att hitta en 120 mm hålsåg i bra prisklass så fik bli en sticksåg för 99:- på Jula istället, 1 års garanti och billigare än hålsågen så jag är nöjd
EDIT: Får det inte att lira riktigt, fläktar vill itne starta och kontrollern lyser lite halvt.
Vad är rekomenderad strömmängd?
Ett alternativ till fix/proffsig hålsåg är en ställbar sådan, finns billigt på tex jula.
Ang vad som inte lirar - är allt kopplat ordentligt? Glapp? Har du för lite volt till fläktarna? Låter som att det är klent .. vrid upp.
Postad 11 August 2012 - 22:20
Hittade faktiskt inte ställbar hålsåg på Jula, men sticksågen funkade utmärkt med tanke på priset.Ett alternativ till fix/proffsig hålsåg är en ställbar sådan, finns billigt på tex jula.
Ang vad som inte lirar - är allt kopplat ordentligt? Glapp? Har du för lite volt till fläktarna? Låter som att det är klent .. vrid upp.
12 V har jag in till Scythen iaf, tror strömen var för låg. Testade med den 1A jag köpte först, sedan testade jag en 0,3A jag hade hemma och sedan en 3,5A.
Efter lite svärande kopplade jag bara in fläktkontrollern till nätagget i en dator (mest för att kolla så enheten var OK).
Detta funkade utmärkt.
Kom då på att jag gav en B-dator till syrran som faktiskt aldrig kom till användning där heller, så imorgon åker jag och hämtar den och tar nätagget som det är och kopplar in allt.
Ska se om jag hinner få ihop det imorgon eller om det får bli ett projekt under nästa helg.
Postad 11 August 2012 - 22:23
Postad 12 August 2012 - 08:25
Kollade på Inet när jag var där igår men de hade ingen.Ok, du har ju tydligen problem med leveransen av ström. Som du kan se i min ursprunliga post så köpte jag en störtskön färdig 4-pin transformator, som dessutom är riktigt smidig. Nätagg från dator känns som att de har lite väl mycket kapacitet, buller, och värmeutveckling?
Nätagget slänger jag in så länge för att se så allting funkar och så.
Tänkte jag skulle ta och amperemäta under drift för att se vad jag behöver för något sedan
EDIT: Hämtat datorn och kopplat in nu men de vill sig inte.
Kom då på att datorn måste vara "igång" för att det ska funka, någon som har tips på hur jag kan lura nätagget att datorn är startad?
EDIT2: Löste tjuvstartningen, nästa bakslag var att killen på Inet missförstått mig när jag förklarade vad jag var ute efter så fläktstyrningen lirade inte som den skulle alls.
Nu är det däremot beställt en ny som ska komma in till de under början av veckan som kommer nu.
http://www.inet.se/p...flaktkontroller
Redigerat av MartinAberg, 12 August 2012 - 13:21.
Postad 17 August 2012 - 12:44
Fläktarna ska bytas ut mot tystare (skippar kanske dioderna med, får se hur det ser ut i mörkret innan jag bestämmer mig) och nätagget ska ersättas med en vanliga trafo.
Någon som vet en lämplig strömstyrka för detta?

Höll på mig på stadiga 26 grader i hela bänken förutom ovanför utblåset där jag lyckades hålla mig runt 36 grader... NÖJD!
Redigerat av MartinAberg, 17 August 2012 - 12:45.
Postad 17 August 2012 - 20:57
Sådär, då var allting inkopplat och klart... nästan...
Hehe bra jobbat, men har du ordnat ett disco för ps3an???
Ang strömkälla så kör jag med en från phobya, finns tex på amazon.uk eller tex:
http://www.aquatunin...slutningar.html
Jag känner själv inte till säljaren. Jag köpte från inet. Maila och fråga dem om de kan ta in den åt dig??
Postad 25 August 2012 - 17:57
Har sågat ur ett hål i överkant där jag monterade en Scythe Gentle Typhoon 120mm som strömkälla valde jag att köpa en
Deltaco nätadapter. Finns på dustinhome för nätta 150kr. Fungerar kanon.
Postad 17 November 2012 - 22:19
Jag hade tänkt börja med att montera 2 st 120mm-fläktar för utblås i bakskivan och se om det tar hand om det hela. Har dock ett antal frågor:
1) Strömförsörjning. Hur ska jag lösa detta?
2) Fläktkontroller verkar klokt. En grej till som jag skulle vilja ha är att fläktkontrollern styrs på något sätt från min harmony-multifjärr (så att fläktarna slås på och av med maskinerna). Finns det någon smart lösning som kan greja det?
3) Håltagning. Bilderna i denna tråd visar så fina fläktmonteringar. Frågan är hur man monterar fläktarna. Mina hålborrar gör ju runda hål, de flesta datorfläktarna har fyrkantig ram. Finns säkert något enkelt svar på den frågan
Postad 18 November 2012 - 22:37
1) Strömförsörjning. Hur ska jag lösa detta?
2) Fläktkontroller verkar klokt.
3) Håltagning.
Hej P
Först vill jag råda dig att läsa min långa och utförliga post, som visar hur man kan bygga ett skåp med 120mm-fläktar och kontroller.
1) se min post. Antingen köper du färdig trafo eller leker lite elektriker. Jag beskriver som sagt i posten.
2) varför vill du kontrollera en fläktkontroller? Du tänker nog fel. Antingen gör man en fullösning där fläktarna går på då stärkaren går på (men då blåses ju inte sista varmluften ut, eller hur?), eller så köper man en kontroller som reglerar fläktarna efter aktuell temp. Jag gjorde senare, se min post. En sådan vill man aldrig slå av, kontrollern skall alltid ha ström (man kan ju dock koppla allt till en grenbrytare, med fördel, men det är en annan sak).
3) såga fyrkantigt? Eller så gör du som jag, och filar/bryter bort den bakre kanten på varje fläkt, så att inpassningen i skåpet blir runt!
Lycka till!
Redigerat av ElPaco, 18 November 2012 - 22:42.
Postad 18 November 2012 - 23:08
http://www.aquatunin...slutningar.html
Vad menas med att den är 4-pin? Är det alltså en normal molexkontakt (ala nätagg) som går att koppla direkt in i exempelvis en fläktkontroller?
Just din fläktkontroller kan jag inte heller hitta, men https://www.prisjakt...kt.php?e=612619 ser ut att vara liknande?
Även om man kör transformatorn på 12V så kan väl fläktkontrollern reglera fläktarna så de går långsammare än så (och därmed lever om mindre)?
Hur långa är de här sensorkablarna? Är de anpassade för bruk i en PC eller är de längre? Jag har 1½ meter till andra sidan mediabänken.
Håller med om att din lösning är den bästa. Tänkte inte på att kontrollern har flera temperatursensorer så att den kan slå på och av fläktar där det behövs.2) varför vill du kontroller en fläktkontroller? Du tänker nog fel. Antingen för man en fullösning där fläktarna går på då stärkande går på (men då blåses ju inte sista varmluftenut, eller hur?), eller så köper man en kontroller som reglerar fläktarna efter aktuell temp. Jag gjorde senare, se min post.
Ok, får försöka mig på det. Du ser dock ut att vara lite händigare än vad jag är3) såga fyrkantigt? Eller så gör du som jag, och filar/bryter bort den bakre kanten på varje fläkt, så att inpassningen i skåpet blir runt!
Redigerat av Peligroso, 18 November 2012 - 23:13.
Postad 19 November 2012 - 20:40
Exakt vet jag inte, men den ser ju ut att vara likvärdig!Är det alltså exakt denna du har? http://www.aquatunin...slutningar.html
Precis.Vad menas med att den är 4-pin? Är det alltså en normal molexkontakt (ala nätagg) som går att koppla direkt in i exempelvis en fläktkontroller?
Samma märke. Kanske är det bara att det är PRO-modell?Just din fläktkontroller kan jag inte heller hitta, men https://www.prisjakt...kt.php?e=612619 ser ut att vara liknande?
Just så. Tänk på att min text i långa posten har utvecklats allt efter som. Du låter controllern göra allt jobb.Även om man kör transformatorn på 12V så kan väl fläktkontrollern reglera fläktarna så de går långsammare än så (och därmed lever om mindre)?
Jag vet faktiskt inte, och kan dessvärre inte demontera en. Men ring/maila leverantören? Om du nu inte hittar det specat i manualen (som säkert finns på nätet).Hur långa är de här sensorkablarna? Är de anpassade för bruk i en PC eller är de längre? Jag har 1½ meter till andra sidan mediabänken.
Det fina är att den sköter värmen oavsett vad du gör. Ett STORT tips är att tänka på att om du har tillräckligt många prylar, så kommer alla transformatorer bara i standby orsaka att fläktarna står på! Jag har löst detta genom att montera dem utanför/under bänken (sladdarna går ut och in igen).Håller med om att din lösning är den bästa. Tänkte inte på att kontrollern har flera temperatursensorer så att den kan slå på och av fläktar där det behövs.
Jag köpte en billig variabel skitborr på typ claes ohlsson, som jag sedan måttade på 120mm. En fast borr är så klart bättre, men troligen dyrare. Använd sedan en rundad rasp för att finjustera. Fläktarna fäste jag genom att skruva i skruvhålen på den delen av fyrkantiga ramen som var kvar.Men det räcker alltså med 120mm hålborr generellt, eller måste man ha lite spelrum för plast? Hur fäste du fläktarna, eller blev det perfekt passform?
Postad 19 November 2012 - 22:30
Jag har gett upp mitt kylningsprojekt och valde att såga upp baksidan istället.Just din fläktkontroller kan jag inte heller hitta, men https://www.prisjakt...kt.php?e=612619 ser ut att vara liknande?
Har en fläktkontrolelr du kan få köpa billigt med andra ord
Postad 02 December 2012 - 21:36
Alla grejer är kopplade till en main switch.
Postad 03 December 2012 - 02:49
Postad 03 December 2012 - 23:05
Ett tips är ju att skita i all vad heter kontrollers och finlir. Jag har satt min trafo direkt till nätanslutningen, alltid på max alltså och strömmen är på så länge jag har tvn på.
Eller så skiter man även i mellanliret, slopar fläktarna och sliter bort dörren till skåpet!
Skämt å sido så skulle jag iaf då lämna min PS3a att bada i avsvalkningsångorna från en 70-gradig stärkare ... not my cup of tea. Och att alltid köra på max-rpm .. not my cup of pee. Men HEY det är bara jag ..
/Paco
Jag har gett upp mitt kylningsprojekt och valde att såga upp baksidan istället.
Har du mätt där inne? Ett passivt kylningshål funkar kanske sådär, om det inte blir tillräckligt med drag ..
Redigerat av ElPaco, 03 December 2012 - 23:03.
Postad 04 December 2012 - 18:32
Håller sig runt 28 grader ovanför utblåset.Har du mätt där inne? Ett passivt kylningshål funkar kanske sådär, om det inte blir tillräckligt med drag ..
Har en fläkt i botten långt fram som bombar upp ny fräsh luft, den fläkten drivs via PS3an
Postad 11 December 2012 - 16:02
Jag har precis köpt en ny TV-bänk (IKEA Bestå) som jag har dörrar på. I det högra facket har jag placerat min Onkyo TX-NR515 samt min box och det ska även stå en Boxee Box där. I det vänstra facket ska jag placera mitt Xbox 360 Slim samt förvara lite DVD filmer. Jag vill helst ha dörrarna stängda och jag har märkt att det blir ganska varmt så funderar på hur jag ska kyla alla prylar på bästa sätt.
Har bifogat en bild där jag gjort en ritning på hur jag har tänkt mig. Men som jag förstått efter att ha läst tråden så måste man oftast ha två fläktar i varje fack? En som blåser in och en som blåser ut?
Kom gärna med tips och vill ni kompletera min ritning så gör det mer än gärna!
1. Vad behöver jag för prylar? Förslag på produkter jag behöver inhandla tas också jättegärna emot. Gärna saker från Kjell & Company då jag ska dit i eftermiddag. Hade även tänkt mig att ha en fläkkontroller likt den @ElPaco postade om.
Jag vill ha samma funktion på fläktkontrollern (egentligen samma helhetslösning) som @ElPaco beskriver i sitt inlägg från 05 februari 2010 - 18:36.
2. Hur kopplar jag/strömförsörjer fläktarna? Om jag väljer en fläktkontroller kopplas då fläktarna dit och får även ström därifrån? Och vart kopplar jag fläktkontrollern? Till receivern?
3.Hur strömförsörjer jag kontrollern?
4. Läste en del om transformator, vad är det och måste jag ha en sådan?
Oerhört tacksam för svar!
Bifogad fil(er)
Postad 13 December 2012 - 18:29
Hej!
Jag har precis köpt en ny TV-bänk (IKEA Bestå) som jag har dörrar på. I det högra facket har jag placerat min Onkyo TX-NR515 samt min box och det ska även stå en Boxee Box där.
Det låter trångt?? Förstärkare blir varma, och du får inte ha något ovan på en cirka tio centimeter. Det tror jag inte du grejar. Därav anledningen till mina placeringar. Skippa dvd-boxarna och kör digitalt istället .. ;-)
Har bifogat en bild där jag gjort en ritning på hur jag har tänkt mig. Men som jag förstått efter att ha läst t. råden så måste man oftast ha två fläktar i varje fack? En som blåser in och en som blåser ut?
Det finns bra information om detta i början av tråden. Rådet är att ha ett passivt inflöde (hål) i motsatt ände om fläktar som suger ut varm luft. Då varm luft stiger skall hålen vara så långt ner som möjligt (botten) och fläktarna högt upp. Se tex hur jag löst detta med samma bänk som du. Jag upptäckte även att det behövdes en fläkt i mellanskivan, annars blev det varm i nedre hyllplanet.
1. Vad behöver jag för prylar? ]
Tja i min post har jag en hel spec med allt du behöver för min lösning...
2. Hur kopplar jag/strömförsörjer fläktarna? Om jag väljer en fläktkontroller kopplas då fläktarna dit och får även ström därifrån? Och vart kopplar jag fläktkontrollern? Till receivern?
[sup]3.Hur strömförsörjer jag kontrollern?
[size=5][sup]4. Läste en del om transformator, vad är det och måste jag ha en sådan?
Läs min post igen, beskriver allt detta noga. Transformatorn ger ström i rätt volt till controllern, som fördelar ström till fläktarna (och styr dem på så sätt). Receivern kan inte ersätta transformatorn som strömkälla.
Postad 14 December 2012 - 14:13
Jag har precis köpt en ny TV-bänk (IKEA Bestå) som jag har dörrar på. I det högra facket har jag placerat min Onkyo TX-NR515 samt min box och det ska även stå en Boxee Box där.
Jag har nu kollat upp lite fakta. Min TX-NR607 skall enligt specen vara 3mm högre än din Onkyo. Och då saknas det ca 2cm om du ens skulle vilja klämma in den under hyllplanet, vilket du så klart inte får göra, då du blockerar lufthålen. Men detta förutsätter ju så klart att du inte har köpt en Bestå-möbel med andra dimensioner än den jag har, det finns ju många ... se till att lämna plats ovanför bara.
/Paco
/Paco
Postad 16 December 2012 - 21:52
Jag har nu kollat upp lite fakta. Min TX-NR607 skall enligt specen vara 3mm högre än din Onkyo. Och då saknas det ca 2cm om du ens skulle vilja klämma in den under hyllplanet, vilket du så klart inte får göra, då du blockerar lufthålen. Men detta förutsätter ju så klart att du inte har köpt en Bestå-möbel med andra dimensioner än den jag har, det finns ju många ... se till att lämna plats ovanför bara.
/Paco
/Paco
Stort tack för oerhört bra svar @ElPaco!!
OK, för tillfället så har jag en hylla ovanför receivern i det högra facket där jag har placerat boxen. Men du tycker alltså att jag borde ta bort den? Frågan är då vart jag ska placera boxern? Det blir ganska varmt i receiver-facket, dock så har jag inte installerat några fläktar ännu.
Även i det vänstra facket och på hyllplanet där Xboxet står blir det väldigt varmt. Men alltså ingen fläkt där ännu.
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att veta vart jag ska placera fläktarna? Har funderat på att ha en fläkt i den högra väggen. (I skivan till höger om receivern alltså) Men vill ju inte att det ska vara ett stort synligt hål så behöver då ett vitt fläktskydd för att snygga till det något. Någon som har tips på ett sådant med rätt storlek? (120mm fläkt)
Bifogar några bilder på hur det ser ut och tar gärna emot tips på vart jag ska placera mina fläktar.
@ElPaco, har förstått det som att det är rätt krångligt om man ska använda sig av en fläktkontroller? Måste lödas ihop enligt personalen på Kjell & Co. Stämmer det eller hur kopplar man ihop fläktarna med kontrollern och däremellan en transformator?
Har jag förstått rätt att man kopplar ihop fläktarna med en "vanlig" strömkabel genom att tvinna ihop trådarna?
Om kabeln från fläkten tvinnas ihop med strömkabeln vilken kabel går då från fläkten till fläktkontrollern? Ser endast en anslutningskabel på fläktarna.
När det kommer till fläkt så har jag tittat på Scythe Slip Stream 120mm 1200rpm, just pga att dom är väldigt slimmade, Någon som har koll på om det är ett bra alternativ?
http://www.inet.se/p...im-fan-1200-rpm
Tack för hjälp!!
Bifogad fil(er)
Redigerat av KElfving, 16 December 2012 - 22:34.
Postad 16 December 2012 - 22:20
Avseende strömmen/styrning: Min lösning är helt utan el-monterande, dvs lödning och dylikt. Det fina med transformatorn jag köpte (och som någon annan hittar en variant på längre ner i tråden) är att den levererar i molex 4-pin, vilket är kontakten du vill ha för att ansluta fläktkontrollern. Den sprider sedan strömen med vanliga fläktkablar till fläktarna. Inget lödande. Inget tvinnande.
Avseende fläktval: jag är ingen expert, men när jag läste på verkade slipstream vara billigt, tyst, och kvalitet. Och det är det. Kanske finns det ännu bättre nu .. (det var ju snart 3 år sedan).
Avseende fläktplacering: Jag leder ut all varm luft åt vänster då möbeln är en del av en rad, som fortsätter åt höger. Det bästa är om du kan leda bakåt från varje skåp, estetiskt, men det kräver att du accepterar ett glapp mot väggen, vilket jag inte gör (vägghängd). Näst bäst är väl att leda ut åt varsinn sida, men då blir det fult på bägge sidor. I mitt fall står möbeln till vänster mot ett hörn, och behöver inte snyggas till, ingen ser fläktarna ur någon normal vinkel. Angående hyllplan - det kommer antagligen behövas fläkt som servar båda facken, antingen ut, eller den ena puffar till den andra (som i mitt fall). Planera fläktarna som sagt högt upp, och luftinsläpp på motsatt sida, längst ned.
Postad 16 December 2012 - 23:04
Hej igen. Jag har varit lite pucko - du kan ju så klart höja hyllplanet, och den övre mackapären ger så klart i från sig mindre värme. Mitt förslag är ändå att du låter det vara fritt från hyllplan till höger, slänger ut dvd-filmerna till ett annat (icke-ventilerat) skåp, och flyttar in mackapären där dessa var.
Avseende strömmen/styrning: Min lösning är helt utan el-monterande, dvs lödning och dylikt. Det fina med transformatorn jag köpte (och som någon annan hittar en variant på längre ner i tråden) är att den levererar i molex 4-pin, vilket är kontakten du vill ha för att ansluta fläktkontrollern. Den sprider sedan strömen med vanliga fläktkablar till fläktarna. Inget lödande. Inget tvinnande.
Avseende fläktval: jag är ingen expert, men när jag läste på verkade slipstream vara billigt, tyst, och kvalitet. Och det är det. Kanske finns det ännu bättre nu .. (det var ju snart 3 år sedan).
Avseende fläktplacering: Jag leder ut all varm luft åt vänster då möbeln är en del av en rad, som fortsätter åt höger. Det bästa är om du kan leda bakåt från varje skåp, estetiskt, men det kräver att du accepterar ett glapp mot väggen, vilket jag inte gör (vägghängd). Näst bäst är väl att leda ut åt varsinn sida, men då blir det fult på bägge sidor. I mitt fall står möbeln till vänster mot ett hörn, och behöver inte snyggas till, ingen ser fläktarna ur någon normal vinkel. Angående hyllplan - det kommer antagligen behövas fläkt som servar båda facken, antingen ut, eller den ena puffar till den andra (som i mitt fall). Planera fläktarna som sagt högt upp, och luftinsläpp på motsatt sida, längst ned.
Hej,
Precis, jag har hyllplanet på högsta nu, Jag kommer nog ha så och införskaffa en fläkt då jag har ont om utrymme och inte har något bättre förvaringsställe till DVD-filmerna.
Okej, toppen!
Jag funderar på följande kylprodukter:
http://www.inet.se/p...im-fan-1200-rpm
http://www.inet.se/p...ontroller-svart
alt.
http://www.inet.se/p...flaktkontroller
Du menar alltså att jag med ovanstående produkter och en transformator inte varken behöver löda eller tvinna utan bara kopplar in i varandra med en sk pin-kontakt och strömförsörjer via transformatorn?
Vad behöver jag för typ av transformator? Tar gärna emot tips från tex Kjell & Co.
@ElPaco, vad tror du om jag borrar ett hål i den vänstra skivan i dett väntra facket vid övre hyllplan (Xbox hyllplanet) så att luften slussas ut till vänster? Har dock basen stående vid den sidan men har ett mellan rum på ca 1dm. Se bild. Samt ett hål i bakskivan och placerar en andra fläkt där.
Sedan ett borrhål i bakskivan bakom receivern för att föra ut luft där. Har ca 7cm mellan bakskivan och vägen, räcker det för att få ut luften? På så sätt kan slipper jag borra upp ett hål i den högra och synliga skivan.
Bifogad fil(er)
Redigerat av KElfving, 16 December 2012 - 23:14.
Postad 17 December 2012 - 14:03
Personligen har jag skarvat in transformatorn från kjellocompany till en molex sen kopplat in flera molex som sprider till fläktarna. Men du kanske bara vill skarva in en fläkt kontakt då. Har för mig den röda kabeln från fläktgrenen går till den svartvita kabeln på transformatorn.
Vet inte hur kontakten ser ut i dina fläktkontroller men antar du bara ska koppla in en sån fläktkontakt i den sen drar du från fläktkontrollen till dina fläktar som vanligt såklart.
Redigerat av Unregistered26dd04a9, 17 December 2012 - 14:04.
Postad 17 December 2012 - 20:14
1) Transformator. Som jag sa så finns det en länk längre upp i tråden (av pelligroso), typ en sådan har jag använt mig av. Då slipper du lödandet, men får betala kanske en hundralapp extra.
2) Controller. Jag känner inte till de du specar. Kolla i deras installationsbeskrivning hur de tar emot och levererar ström/styrning. Jag förutsötter molex 4pin in, efter som det är standard. Och fläktsladdar ut. Men det skadar ju inte att försäkra dig om det.
3) Fläkthål. Jag tror en spalt på 7cm bakom räcker. Du kan använda det för bägge skåpen. Sätt fläktarna i bakvägg så högt upp som möjligt, insugshål så lång ner som möjligt, på motsatt ända av skåpet. Så det vore ju bra om skåpet stod på ben, så du slipper borra insugshål i sidorna. Att ha insug i samma vägg som utsug, fungerar kanske ok, men borde vara suboptimalt, då en stor del av flödet då torde gå längs väggen rakt upp. Du vill ha flöde kors över boxen, från botten till tak, sida till sida, tvärs över djupet! Alltså sätt hålen helst diagonalt mot varandra. Se mina bilder. Alternativet, om du inte vill ställa skåpet på ben, är att skita i insugshål, täppa till kring kablarna i kabelhålen i bakvägg, och låta luften sippra in i gliporna kring dörrarna. Borde också funka väl.
Postad 18 December 2012 - 12:25
http://www.ebay.co.u...2b52fc67&_uhb=1
Postad 28 December 2012 - 15:55
Nobody - hur löser det några problem? Skall den stå med öppen dörr? Eller skall man bygga om den till att passa ett hål?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9 bilder
6 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?