Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Installation, konsolernas framtid?

169 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Installation, konsolernas framtid? (113 medlem(mar) har röstat)

Vad tycker du om installationer?

1. Helt ok att det är krav (30 röster [26.55%])

Procent av omröstning: 26.55%

2. Ska vara ett val, inte ett krav (34 röster [30.09%])

Procent av omröstning: 30.09%

3. Ska ske utan att man märker det (24 röster [21.24%])

Procent av omröstning: 21.24%

4. Installation är inget för konsol (25 röster [22.12%])

Procent av omröstning: 22.12%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 20 juli 2008 - 15:29

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3 024 inlägg
  • 0
Klart det finns spel som fungerar utan att installeras det är det ingen som säger något emot, jag har heller inte sagt att alla spel kräver det därför kan jag inte ljuga om det, men du kan, då du påstår att jag sagt något sånt. Tror du att ni MÅSTE installera bara för att dom är taskiga mot er med PS3 eller?

Opartisk? skulle inte tro det alla vet att jag är en fan-boy lika mycket som dom vet att du är det också. Sedan om du inte kan se skillnad på frivillig dumpning och påtvingad installation är ju ditt problem.

Installation är inget för konsoler det har jag sagt hela tiden, men dumpning är ett bra alternativ för dom som vill det.
Det är ju faktum att det är tack vare BD spelaren som ni måste installera.
Ljudet är ju bara för att du inte har något annat att klaga på.

Men varför inte vara nöjd med den konsolen du har och sluta störa dig på vad folk skriver här? är det så farligt om dom säger något illa om PS3?

Postad 20 juli 2008 - 15:37

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
"PS3 har installation för att spelen skulle inte gå att spela tillfredställande annars."

Om alla redan vet vem som är fan.boy varför känner du behovet av att tjata om det?

Jag väntar fortfarande på att du skall förklara den avgörande skillnaden och fördel med att dumpa hela skivan istället för hela eller enbart delar av skivan. I det ena fallet är det till och med samma sak. Din förklaring lyser med sin frånvaro.

Redigerat av Bertilsson, 20 juli 2008 - 15:38.

Postad 20 juli 2008 - 15:54

Karlsson_K
  • Karlsson_K
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
Väntar du på Fiddey, Bertilsson? Han kommer aldrig ge dig ett fakta. Känns som han cyklat jorden runt allt för många varv.

Postad 20 juli 2008 - 16:14

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Nej, inte påtvingat för den som inte stör sig på oljudet och inte heller påtvingat för den som inte stör sig installationer.
Flip-flip tofflor är bra grejer. Se nu har jag den på vänster fot. Nu är den på höger. HAHA NU HAR JAG DEN PÅ VÄNSTER IGEN! Du kan inte bevisa att jag hade den på höger nyss! Haha!
Kanske lika att erkänna att installation inte var så farligt egentligen men att du tidigare såg din chans att förstora upp det problemet. Precis som du gärna förstorar upp betydelsen av att blu-ray-spelaren i PS3 i vissa lägen är långsammare än DVD-spelaren i xbox 360 som i dom lägena är snabbare till priset av oljud.

Snacka om långsökt. Så ###### högt är inte ljudet på 360, nog är det högt mot PS3 men att börja prata om att folk kommer känna sig tvingade att smälla i 120gb hårddisk är väl lite att överdriva.

Hade oljudet varit såååå extremt så hade det nog varit lite mer problematiskt än vad det är idag. Klart att de är ett problem när man står i val mellan 360 och PS3, för PS3 är extremt tyst.

Tycker såklart inte man ska vifta bort ljudet, det är en faktor man ska ta med när man jämför och det till PS3's fördel. Det är ju en faktor eftersom folk klagar en hel del och den är väl ca 10dB (den gamla 360 versionen) högre än PS3. Men stör man sig så mycket att man absolut inte kan använda den så borde man kanske inte köpa den alls.

Att ha i åtanke är att de riktigt gamla RRoD Xbox 360 var det många gånger som själva fläkten överröstade DVD-spelaren. Har du en Xbox 360 idag med Falcon + BenQ är den tystare än de gamla maskinerna., mycket pga fläktarna körs extremt mycket tystare idag.

Men fortfarande är det så att du kan spela alla 360 direkt från första sekunden som du sätter i spelet och det kan du inte med alla PS3 spel.

Har inget mot BluRay och tvivlar på att den är så dålig att utvecklare känner sig tvingade till att ha krav på installation. Vad jag sätter mig emot är att man är lat nog att göra det till ett krav istället för att lägga ner lite energi så bar skapar ett bra buffringssystem som i Uncharted.

Tycker bara det går mot en av grundprinciperna när det gäller skillnad mellan PC och konsol, att man kan spela på direkten.

Säger som jag sa innan, bästa lösningen hade varit MS + Sony. Alltså valfritt att köra från DVD eller HDD och sen helt ok att köpa vilken 2,5" HDD istället för MS egna svindyra hårddiskar.

Postad 20 juli 2008 - 16:22

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

• 1 846 inlägg
  • 0
Hmm Fiddey jag får inte riktigt det att gå ihop att det är BD spelaren som gör att man måste installera. Snarare är det så som PalmiNio skriver ovan att det handlar om "lata" utvecklare. Eftersom det idag inte finns ett enda spel som kräver mer än en skiva på Ps3 (såvitt jag vet) och det finns åtminstone ett spel som kräver flera skivor till Xbox 360 så borde väl det vara tvärtom? Fördelen med att installera på pc är att man slipper diskswappandet även om detta idag är betydligt bättre än det var innan. Jag är pc spelare i grunden och jag gillar verkligen att jag kan installera mina spel helt och hållet på hårddisken och de företag som ger mig möjligheten att spela spelen utan skiva diggar jag skarpt.

Tidigare kunde man inte installera hela skivan på pc så jag kan tänka mig att Sony också kommer att erbjuda sina köpare denna möjlighet. Men bara för att man tycker detta är bättre än att installera delar av spelet så behöver man ju inte var för systemet som sådant, det som Ms ger sina användare är valmöjligheten (även om jag personligen gillar att man kan installera för att snabba upp laddtider med mera) men detta behöver ju inte betyda att alla är för det. På samma sätt kan de som resonerar att installation inte är något för konsoler ändå tycka att det är bra att man ger de som vill denna möjlighet=).

Redigerat av Jack of all trades, 20 juli 2008 - 16:29.

Postad 20 juli 2008 - 16:41

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3 024 inlägg
  • 0
Bertilsson det handlar om frihet att välja, att kunna dumpa ner hela spelet på hdd istället för att köra från skiva för dom som vill det.
Hade mycket hellre sett Sony göra samma sak än att tvinga på installationer som tar utrymme på disken.
Visst att det tar utrymme på disken på 360 också men där kan du välja vilka spel du vill lägga över och har du ingen plats så fine då kör du från skiva, på PS3 måste du radera om platsen tar slut för att flera spel KRÄVER att du intallerar lite av det.

Karlsson, vad ska jag ge för fakta? jag pratar om mina åsikter det är inget bevisat att mina åsikter är dom rätta så du har rätt i att jag inte kan ge han fakta på det. vissa är bra roliga när dom vill ha fakta på åsikter :rolleyes:

jack, ja det är pga "lata" utvecklare som inteallationen krävs, för PS3´s BD är inte snabb DET är fakta.

Postad 20 juli 2008 - 16:46

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0
Sanningen är trots allt att det bästa Sony kan göra i dagsläget är att snabbt föra in samma funktion som MS gör nu till hösten.

Man har ju möjligheten till det och att programmera en bra sådan skulle inte vara allt för svårt. Det enda hindret är väl att göra den "hacking" säker.

För man in det så behöver inte utgivarna ha tvingande installation längre utan då kan man erbjuda valmöjlighet. Betvivlar att laddningstiderna skulle bli olidligt mycket längre bara för att man kör direkt från skivan. Nog hade de blivit längre men då har man iaf valmöjligheten.

Visst är det BluRay skivor men det är ytterst få spel som gör över 10gb och toppen är väl MGS 4, finns väl inget annat som ligger på en DualLayer BluRay idag?

Jag hade iaf uppskattat denna funktion skarpt på PS3 just för att man sen som geek har möjligheten att lätt köra in en 320gb hårddisk. Då hade jag bara dumpat alla mina spel direkt :rolleyes:, iaf då när jag köper PS3 igen.

Har dock en känsla att det bara är en tidsfråga innan Sony presenterar detta.

Redigerat av PalmiNio, 20 juli 2008 - 16:46.

Postad 20 juli 2008 - 16:49

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

jack, ja det är pga "lata" utvecklare som inteallationen krävs, för PS3´s BD är inte snabb DET är fakta.

Sålänge det finns spel som klarar sig utmärkt med BD spelaren utan att ha 10-20 min installation så lägger jag iaf skulden på utvecklarna. Uncharted är som sagt ett lysande exempel där man använder hårddisken smidigt utan att det påverkar användaren samtidigt som man byggt upp spelet på BD skivan vilket skapar något som nästan kan betecknas som laddningsfritt.

Sen kan man ju alltid ifrågasätta om Sony inte borde gjort det till ett krav att saker inte ska installeras.

Postad 20 juli 2008 - 17:28

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5 006 inlägg
  • 0
Som utvecklare (dock inte inom spelbranchen, än...) blir jag nästan stött av begreppet "lata utvecklare". De utvecklare jag har jobbat med har aldrig velat lämna något i sämre skick än så bra som möjligt. Tyvärr är budgeten och tiden alltid begränsad, vilket tvingar fram genvägar. Klaga på Ubusoft, Vivendi m.fl. istället. De är de som säger att spelen ska vara klara "före jul" och så vidare.

Postad 20 juli 2008 - 17:39

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

• 1 846 inlägg
  • 0

Som utvecklare (dock inte inom spelbranchen, än...) blir jag nästan stött av begreppet "lata utvecklare". De utvecklare jag har jobbat med har aldrig velat lämna något i sämre skick än så bra som möjligt. Tyvärr är budgeten och tiden alltid begränsad, vilket tvingar fram genvägar. Klaga på Ubusoft, Vivendi m.fl. istället. De är de som säger att spelen ska vara klara "före jul" och så vidare.

Jag förstår vad du menar och det var därför jag skrev lata inom citiationstecken. Ja tyvär är det ju deras utgivare som är anledningen till att många spel idag släpps för tidigt. Det är synd att det som mer eller mindre är standard på pc idag är på väg att hända även till konsol (alltså spel släpps för tidigt för att sedan få patchar som fixar till de värsta problemen).

Redigerat av Jack of all trades, 20 juli 2008 - 17:41.

Postad 20 juli 2008 - 18:48

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Pjay pratade hela tiden generellt... Men tydligen är det fritt fram att fritt tolka allt han skrev så länge man överdramatiserar vikten av citationstecken ^_^

HUR kan han prata generellt när det bara var Jack och Palminio som utalat sig om MS system när han först påpekade att man vänt kappan efter vinden? Uppenbarligen menar han de två. Hur många ggr ska jag behöva upprepa detta? Eller antar han bara att alla andra ändrat sig också menar du? Det är ganska trångsynt isåfall att dra alla över en kam.

Fast jag kanske inte "tolkar" det lika bra som du "vet" det.

Prova att jämföra med bieffekten på medicin istället. Vi kan till 50% bota din tinitus men du blir impotent. Då byter man ett problem mot ett annat.

Bara det går fram till dig så bryr jag mig inte. Mina exempel är menade som en förbättring av ett problem. Nackdelen i MS fall är att konsolen fortfarande kan gå sönder, i synens fall att man fortfarande bara ser hälften av normalt. Du insisterar på att dela upp problemen, om det hjälper dig att förstå med ditt exempel så gärna för mig.

Fast om själva poängen ska gå fram kanske du ska vända på det, vi kan bota din impotens men du kan få tinnitus. Problemet blir inte värre för Olof du vet. Bara du inser att alla problem inte är lika stora så är jag nöjd.

Men tydligen har vissa andra det och i likhet med PJay finner jag det helfestligt att se karusellen gå högvarv nu när vissa personer skall spinna installation till något som inte alls är ett problem helt plötsligt när Uncle Fester har det på menyn.

Påtvingad installation innan jag ska spela som i vissa fall (?) förbättrar laddningstiderna.

Versus.

Valfri installation, vilket betyder att man 1) inte behöver oroa sig för att HDDn ska ta slut och 2) inte blir TVINGAD att vänta på att börja spela spelet om man så vill, samtidigt som man som bonus löser det, enligt många, största problemet 360 just nu har - ljudet. Och man förbättrar laddningstiderna.

Ja, jag förstår inte heller hur man kan se det som något positivt :rolleyes: . Det är ju uppenbarligen ingen skillnad mellan de båda situationerna.

Det som jag tycker är "helfestligt" är att på samma sätt som ni anklagar dessa för att ha ändrat åsikt och spinner igång, så spinner ni det hela som att det inte är någon skillnad alls i för- och nackdelar installationerna emellan. Som att situationer och förutsättningar är likadana när de inte är det. Du spinner ju dessutom valfrihet så man blir snurrig. Om argument är spinning så spinner väl för tusan alla?

De menar att det är skillnad, ni menar att installation är installation är installation. Två sidor, inte en. Själv ser jag den uppenbara skillnaden, eftersom öh... jag har beskrivit den ovan och den finns tydligt för alla att se.

Edit: En mer korrekt situation där man kan vända kappan efter vinden hade varit ifall någon säger att han hatar Final Fantasy och sedan när det utannonseras till 360 så säger han att det ser riktigt lovande ut. Då har vi samma förutsättningar. Så är det inte nu.

Redigerat av Zoiler, 20 juli 2008 - 18:51.

Postad 20 juli 2008 - 21:15

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Spelar det någon roll vem som sagt vad och vem som ändrat sig och vem som är en f.a.n.b.o.y?

Valmöjligheten att dumpa hela spel på 360 är bara positivt enligt mig.
Den enda smolken i glädjebägaren är som sagt att hårddiskarna till 360 är så dyra.

Att f.a.n.b.o.y.s ändrar sig hela tiden och tolkar alla nyheter som positivt för sin älskade konsol är ingen nyhet. Så kommer det alltid att vara.

Postad 20 juli 2008 - 22:47

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Spelar det någon roll vem som sagt vad och vem som ändrat sig och vem som är en f.a.n.b.o.y?

Valmöjligheten att dumpa hela spel på 360 är bara positivt enligt mig.
Den enda smolken i glädjebägaren är som sagt att hårddiskarna till 360 är så dyra.

Att f.a.n.b.o.y.s ändrar sig hela tiden och tolkar alla nyheter som positivt för sin älskade konsol är ingen nyhet. Så kommer det alltid att vara.

Därför ska jag stolt köpa en WD 120gb HDD som jag då via HDDHackr ska modda in i min 20gb chassi. Detta för priset av 420kr.

Tänkte posta en guide sen här om hur man går till väga steg för steg.

Postad 20 juli 2008 - 22:53

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Tänkte själv sticka till Mediamarkt och inhandla 120gig för halva priset.

Ser dock fram emot guide.

Postad 20 juli 2008 - 23:02

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Det spelar en enormt stor roll. Någon på internet kan ju ha fel.

Kollade vad du sagt och... tada!

Installation till 360 av hela spelet så att man sluppit oljud från DVD-läsaren hade varit guld.

You nailed it :rolleyes: . Men å andra sidan är det många, jag inklusive, som efterfrågat möjligheten att använda HDDn mer konstruktivt. Det är ju bra om man får tydliga resultat.

Postad 21 juli 2008 - 02:16

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0

HUR kan han prata generellt när det bara var Jack och Palminio som utalat sig om MS system när han först påpekade att man vänt kappan efter vinden? Uppenbarligen menar han de två. Hur många ggr ska jag behöva upprepa detta? Eller antar han bara att alla andra ändrat sig också menar du? Det är ganska trångsynt isåfall att dra alla över en kam.

Fast jag kanske inte "tolkar" det lika bra som du "vet" det.

Hur skall jag veta vilka han menade? Jag kanske medvetet valde att vara obstinat och göra en sökning som resulterade i noll träffar och nöjde mig med det? *host host* Måste alla personer vara representerade i tråden när man pratar om generella grupper? Räcker det inte med att EN finns i tråden och att resten finns på t ex andra forum eller andra trådar? Även om det kanske är uppenbart för dig så kanske det inte var lika uppenbart för alla andra? Tråkigt att man inte "tolkar" det lika bra som du "vet" det i så fall.

Bara det går fram till dig så bryr jag mig inte. Mina exempel är menade som en förbättring av ett problem. Nackdelen i MS fall är att konsolen fortfarande kan gå sönder, i synens fall att man fortfarande bara ser hälften av normalt. Du insisterar på att dela upp problemen, om det hjälper dig att förstå med ditt exempel så gärna för mig.

Fast om själva poängen ska gå fram kanske du ska vända på det, vi kan bota din impotens men du kan få tinnitus. Problemet blir inte värre för Olof du vet. Bara du inser att alla problem inte är lika stora så är jag nöjd.

Har jag inte varit tydlig i åsikten att jag tycker installation är mindre störande än oljudet? Jag tycker möjlighet att installera spel är utmärkt. Tänk om någon annan kunde förstå att alla inte tycker oljudet är obetydligt? Hmm nej det där är visst en enkelriktad gata förresten... Bara ena problemet får upplevas som värre. Inte det andra och att jämföra problemen är därmed otänkbart... Det ena problemet MÅSTE vara större än det andra och får man välja på pest och kolera så måste man gilla det ena!

Påtvingad installation innan jag ska spela som i vissa fall (?) förbättrar laddningstiderna.

Versus.

Valfri installation, vilket betyder att man 1) inte behöver oroa sig för att HDDn ska ta slut och 2) inte blir TVINGAD att vänta på att börja spela spelet om man så vill, samtidigt som man som bonus löser det, enligt många, största problemet 360 just nu har - ljudet. Och man förbättrar laddningstiderna.

Valfri installation och hårddiskutrymme som inte tar slut. Menar du att någon skall tvinga ps3-ägare att ha spel installerade eller hur var det du svarade mig förut? Kan man inte avinstallera spel på PS3 för att frigöra utrymme? Man kan välja bort att det tar tid första gången på 360. Jädrar vilken stor skillnad. Ge mej samma frihet till PS3 nu! Vart är Mel Gibson när man behöver honom? FREEEDOOOOM!
Med tanke på att många 360-ägare nu förväntas stå ut med denna fördärvliga plåga på valfri basis så kanske den inte är så stor trots allt? Kanske rent utav en smula överdriven? Mer av vissa än andra?

Ja, jag förstår inte heller hur man kan se det som något positivt :rolleyes: . Det är ju uppenbarligen ingen skillnad mellan de båda situationerna.

Det som jag tycker är "helfestligt" är att på samma sätt som ni anklagar dessa för att ha ändrat åsikt och spinner igång, så spinner ni det hela som att det inte är någon skillnad alls i för- och nackdelar installationerna emellan. Som att situationer och förutsättningar är likadana när de inte är det. Du spinner ju dessutom valfrihet så man blir snurrig. Om argument är spinning så spinner väl för tusan alla?

De menar att det är skillnad, ni menar att installation är installation är installation. Två sidor, inte en. Själv ser jag den uppenbara skillnaden, eftersom öh... jag har beskrivit den ovan och den finns tydligt för alla att se.

Du pratar nu i likhet med Fiddey om fördelarna med valfrihet? Att det är bra med val har jag aldrig ifrågasatt. Däremot har jag ifrågassat om installation verkligen är så otäckt och sedan har Fiddey hävdat att jag har bristande faktakunskaper som inte förstår skillnaden mellan dump och installation. Jag väntar fortfarande på fakta gällande den saken.

Edit: En mer korrekt situation där man kan vända kappan efter vinden hade varit ifall någon säger att han hatar Final Fantasy och sedan när det utannonseras till 360 så säger han att det ser riktigt lovande ut. Då har vi samma förutsättningar. Så är det inte nu.

Jo precis så är det i fallet med åtminstone en person i tråden som tidigare starkt kritiserat installation men sedan plötsligt tycker att det är bra förutsatt att man kallar det för något annat än installation och självklart den enorma friheten att kunna låta bli om man absolut inte vill.
Det är först när när farbror Fester släpper sig som pruttar luktar gott. Innan dess luktar dom bara skit. Festers metangas luktar dessutom bättre och fattar man inte det behöver man läsa på fakta! Festers skit luktar dessutom extra gott eftersom man kan gå ut och slippa lukta om man inte vill. Freedom! Valfrithet! Inget tvång!

Postad 21 juli 2008 - 05:55

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Kan man inte avinstallera spel på PS3 för att frigöra utrymme? Man kan välja bort att det tar tid första gången på 360. Jädrar vilken stor skillnad. Ge mej samma frihet till PS3 nu! Vart är Mel Gibson när man behöver honom? FREEEDOOOOM!
Med tanke på att många 360-ägare nu förväntas stå ut med denna fördärvliga plåga på valfri basis så kanske den inte är så stor trots allt? Kanske rent utav en smula överdriven? Mer av vissa än andra?

Vad händer om du avinstallerar ett spel på PS3? Jo nästa gång du vill spela samma spel måste du göra om samma dryga installation.

Du har rätt i att folk tycker olika om de tvingande installationerna, visst du får gärna tycka det är ok. Men att vänta 20 min på att få lira Devil May Cry 4 när det sent knappast är speciellt snabbare än på 360 utan installation, det är detta jag ifrågasätter.

Polaren kommer hem med sitt nyinköpta MGS 4 till en annan polare för att vi bara skulle lira lite och se hur det såg ut. Att när man då poppar i skivan sen måste vänta tills man kan lira kändes riktigt bull och då är ändå MGS 4 ett bättre exempel.

Det är kul att du fortfarande använder ljudet på 360 som en bortförklaring till varför MS version av dumpning inte är en valfrihet. Fortfarande är inte ljudet skadligt eller omöjligt att dränka med annat ljud från spel osv.

Du kommer aldrig ifrån till 360 är det ett val, oavsett om du ser ljudet som omöjligt att handskas med och att köra från skiva inte är ett alternativ för dig.

Sen håller jag iof med dig om att vid valet mellan hur mycket 360 låter vs tvingande installation på PS3 så är det ju en personlig smak. Men du måste hålla med om att de bästa för PS3 hade varit liknande lösning där alla spel kan köras från skiva eller dumpas till hårddisken, speciellt eftersom man kan byta hårddisk.

Jo precis så är det i fallet med åtminstone en person i tråden som tidigare starkt kritiserat installation men sedan plötsligt tycker att det är bra förutsatt att man kallar det för något annat än installation och självklart den enorma friheten att kunna låta bli om man absolut inte vill.
Det är först när när farbror Fester släpper sig som pruttar luktar gott. Innan dess luktar dom bara skit. Festers metangas luktar dessutom bättre och fattar man inte det behöver man läsa på fakta! Festers skit luktar dessutom extra gott eftersom man kan gå ut och slippa lukta om man inte vill. Freedom! Valfrithet! Inget tvång!

Så du kan inte se skillnaden mellan att oavsett vad måste du installera mot valet mellan köra direkt från skiva eller valet att dumpa och köra från hårddisk?

Redigerat av PalmiNio, 21 juli 2008 - 05:52.

Postad 21 juli 2008 - 07:30

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Det jag tycker är synd är att det ofta inte är nån större skillnad mellan 360 å ps3 fast det installeras på ps3..

Hade vi varje gång sett en stor skillnad i laddtid under spelande så tror jag inte att det varit så mycket snack om saken..Störande när utvecklarna är "lata".

Postad 21 juli 2008 - 13:49

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Hur skall jag veta vilka han menade? Jag kanske medvetet valde att vara obstinat och göra en sökning som resulterade i noll träffar och nöjde mig med det? *host host* Måste alla personer vara representerade i tråden när man pratar om generella grupper? Räcker det inte med att EN finns i tråden och att resten finns på t ex andra forum eller andra trådar?

Hah. Du är inte ens med på vilket inlägg jag pratar om:

Det är lustigt att se folk så helt plötsligt svänga om totalt i vissa ämnen.
I början av denna tråd totalsågades hela idén med att installera spel på HDn. Naturligtvis eftersom det då var SONY som hade denna "feature" och inte MS. Nu är samma folk som spydde galla helt plötsligt väldigt positiva till idén och lyfter fram samma positiva egenskaper detta medför som de tidigare dissade.
Lite lustigt att se...

Oj, vad generellt han pratar Bertilsson. Verkligen. Sluta nu. Du kanske pratar om Fiddey, men när han skrev detta inlägg fanns det två som uttalat sig; Jack och Palminio. Det är de enda två som kunnat lyfta fram några positiva egenskaper som han nämner. Bara......alltså jag vet att du fattar. Kom igen nu :)

Sen att han säger "samma positiva egenskaper". Det är inte samma positiva och samma negativa egenskaper mellan de båda installationerna. Om någon skulle lyfta fram positiva egenskaper som fanns vid PS3 installation så måste det vara förbättrade laddningstider, för något annat finns inte. Det är knappt någon som sagt ett knyst om det.

Tänk om någon annan kunde förstå att alla inte tycker oljudet är obetydligt? Hmm nej det där är visst en enkelriktad gata förresten... Bara ena problemet får upplevas som värre. Inte det andra och att jämföra problemen är därmed otänkbart... Det ena problemet MÅSTE vara större än det andra och får man välja på pest och kolera så måste man gilla det ena!

What :P ?

Det är ju det jag har sagt hela tiden? Olaf tycker inte ljudet är obetydligt, det är snarare tvärtom. Och jämföra problemen är det jag som gjort, inte du som säger att de är lika. Vad snackar du om nu B)? Förvirringstaktik?

Det övriga svarar Palminio på så det är onödigt att upprepa...igen. Vi har skrivt samma saker flera ggr, du tar helt enkelt inte till dig att det finns skillnader.

Jag hittade nyss en tråd på Neogaf där de diskuterade samma sak

http://www.neogaf.co...ad.php?t=327942

Verkar som typ alla gillar 360s lösning bäst. Det måste ju betyda att där *gasp* finns en skillnad i metoderna som gör att folk kan föredra den ena framför den andra.

Postad 21 juli 2008 - 14:40

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Väntar du på Fiddey, Bertilsson? Han kommer aldrig ge dig ett fakta. Känns som han cyklat jorden runt allt för många varv.

Att skriva att Fiddey inte kommer att ge fakta är ofantligt kul skrivet, med tanke på att du lite tidigare skrev:

Fiddey dina inlägg svarar jag när jag har semester nästa år :)

Att MS inför en valfrihet är OK. Jag vill inte installera eller dumpa spel. Känner inget behov av det, då laddtiderna jag upplevt hittills är minimala. Men jag måste å andra sidan inte.

Att ha tvingande installationer till konsoller tycker jag är fel, tokfel.

Postad 21 juli 2008 - 15:03

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Du kan inte gå ut offentligt vem denna person är som du syftar på?

Redigerat av PalmiNio, 21 juli 2008 - 15:03.

Postad 21 juli 2008 - 15:04

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1 220 inlägg
  • 0
Fattar inte vad ni bråkar om?

1. Att man kan få möjligheten att "dumpa" ett helt spel på HD på X360, why not? Är väll helt underbart!? Ser gärna samma funktion på min PS3.

2. Man kan göra spel på PS3 som är grymma utan tvingande installation, se Uncharted.

3. Tvingande installationer på PS3 är aldrig bra hur man än vrider och vänder på det, om samma spel kan köras på
x-lådan med samma kvalité så bör det gå även på PS3 utan installation, kanske beror på att PS3 inte har något krav på att spel skall gå att köra out of the box och utvecklare ser en chans att spara pengar och släpper det så? Kan även bero på blu ray lasern men lägg fram fakta på detta tack isåfall, ingen fakta från welovex360andwewillneverlieaboutps3*blink*.com.

4. Angående installation överhuvudtaget på konsoll är en annan fråga som inte är lika enkel att svara på, finns ju en risk att även konsoll går som i pc världen med spel som släpps för tidigt för att sedan kanske patchas beroende på försäljning.

Så där har ni sanningen! :)

Postad 21 juli 2008 - 15:15

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Fattar inte vad ni bråkar om?

Vissa klagar på att personer som inte gillade Sonys installationsmetod, gillar 360s metod bättre. De hävdar att det inte är någon skillnad i metoderna och därför är dessa personer som nu gillar 360s metod hycklare.

Kort och koncist.

Redigerat av Zoiler, 21 juli 2008 - 15:17.

Postad 21 juli 2008 - 15:22

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0

4. Angående installation överhuvudtaget på konsoll är en annan fråga som inte är lika enkel att svara på, finns ju en risk att även konsoll går som i pc världen med spel som släpps för tidigt för att sedan kanske patchas beroende på försäljning.

Så är det väl iofs redan... Ganska ofta det ska uppdateras när man sätter i en skiva tycker jag. Och det är väl bra, ifall det skulle hittas någon allvarlig bugg efter att spelet släppts så är det ju smidigt att det går fixa i efterhand. Om det leder till att man regelmässigt släpper spelen för tidigt (som i PC-världen...) är det dock skit.

Postad 21 juli 2008 - 15:27

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1 220 inlägg
  • 0

Vissa klagar på att personer som inte gillade Sonys installationsmetod, gillar 360s metod bättre. De hävdar att det inte är någon skillnad i metoderna och därför är dessa personer som nu gillar 360s metod hycklare.

Kort och koncist.

Snälla vänner, jag älskar min ps3 men visst f*n är det skillnad på metoderna. Den ena tvingar den andra lockar. Men låt oss använda Bertilsson metoden: Du kommer in på ett hotellrum och det finns två sängar, i den ena sängen står den svarta bruden sony redo med sin piska och säger: Get down or there will be no play! i den andra sängen ligger den vitgröna alienbruden X360 i sitt nattlinne och säger: Play with your self or play with me, choice is yours! Samma val har du här, vissa kanske gillar att känna sig tvingade och då är sony metoden bättre och andra vill välja och då är x360 metoden bättre.
Själv älskar jag sony bruden och hänger fortfarande med henne men sneglar då och då ändå på x360 som har så fina ögon men jag har gjort mitt val denna generation och det blev sony, men att kalla x360 killarna hycklare för att dom klagat på ps3 installation för att sedan applådera att kunna dumpa spel på HD är ju bara dumt...

Postad 21 juli 2008 - 19:17

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Zoiler har hjälpt mig att förstå vikten av exakt vem som sa vad och när.
Nu har jag därför plågat mig igenom tråden från början igen bara för att få en bättre uppfattning om vem som sa vad och när.

Nog tusan har t ex palminio blivit mycket mer positiv till installation efter nyheten om att kunna dumpa spel på 360.
I slutet av inlägg 48 så hade en totaldump bara varit intressant om man slapp skivan helt. Precis innan sågar han att det skulle ha märkbar påverkan på laddtider och ännu tidigare i samma inlägg förklaras att det inte finns något behov.
Sedan släpper han själv nyheten om dumpning där man fortfarande behöver skiva och och det plötsligt finns 30% hastighet att tjäna mot den redan hypersnabba dvd-spelaren. Hårddisken i 360 är kanske prisvärd trots allt nu när man förstår hur otroligt mycket snabbare än PS3-disken den måste vara.
Som grädde på moset slipper man en del av det där oljudet som aldrig varit ett problem.

Sen har han dock varit väldigt tydligt med att möjlighet till valfri installation knappast är något dumt och argumenterat väldigt utförligt för sina åsikter. Så att i hans fall kalla det för en total omsvängning är överdrivet. Det har bara varit något onödigt som plötsligt fått fördelar.

Om man nu släpper vad just palminio sagt...
Tydligen är det väldigt svårt att diskutera detta ämne utan att blanda ihop sakfrågorna.

Sakfråga 1: Kan installation tillföra något postivt?
Tidigare åsikt hos Fester & co:
Nej, det är bara av ondo. Enda tillfället det skulle kunna tillföra något positivt är om man slapp skiva helt.
Generellt sett är det värre ju större installation man utsätts för.
Fiddey special: Installation är något som enbart behövs till PS3 pga dålig hårdvara.

Efter nyheten om möjlighet att dumpa:
Grymt som tusan att kunna dumpa hela spelet på hårddisken. Installation är bättre ju större den är. Har aldrig sett något negativt med gigantinstallation. Det gör inget att man fortfarande behöver skiva och att det tar maximalt hårddiskutrymme.

Det är alltså i sakfråga 1 ovanför där den stora svängningen har skett. Även om nu Zoiler har rätt i att det bara fanns 2 personer PJay kan ha syftat på så hade han ju åtministone rätt i att en svängning skett och med hjälp av i första hand Fiddey blev han ju sedan sannspådd på nolltid. Så låt gå att han inte är trådens bästa historiker. Han är istället trådens bästa profet. :)

Sakfråga 2. Tvingande installation.
Tidigare åsikt hos Fester & co:
Tvingande installation är fel!
Eftersom man i sakfråga 1 konstaterat att det ENBART finns nackdelar och inga fördelar med installation så är det extra avskyvärt att utsätta PS3-användare för detta.

Efter nyheten om möjlighet att dumpa:
Tvingande installation är fortfarande fel!
Det är fortfarande avskyvärt att tvinga PS3-användare till detta.

Hur skall man då göra i Spin city för att få detta till att man aldrig ändrat uppfattning i någon av sakfrågorna?
Enkelt:
Eftersom man i efterhand konstaterat att sakfråga 1 enbart handlade om sakfråga 2 kan man enkelt hamra in budskapet alla som påstår något annat bara försöker spinna och förvirra och sen envisas man med att upprepa sakfråga 2 varje gång någon nämner sakfråga 1.

Det är bara äckligt om en fet raggare sitter nacken i fåtöljen om han inte ber om lov innan han sätter sig. Så fort han bett om lov slutar han lukta svett och jag ser inget behov av att tvätta den efteråt.
Att han är kul att umgås med har jag alltid tyckt! Det vara bara det att han släppte in sig själv utan lov och sen inte gnuggade arslet över hela fåtöljen som jag störde mig på. Självklart är det fortfarande äckligt om han bara gnuggar arslet på en liten del av fåtöljen.

Eller varför inte lika gärna:
Vad tusan är det som väsnas?!
Det är inte min 360!! Den är tyst som en mus! Jag har dock hört att grannen hade problem med fläkten på sin PS3.
Jasså du menar det där lilla knappt hörbara? Det är bara att lyssna på musik. Vadå grannar? Alla har väl hörlurar??
Oj, finns möjlighet att slippa en del av oljudet via hårddiskinstallation nu?
Installation är bra grejer! Heja installation!
Den är valfri va? - Bra! Då är det huvudfrågan nu! FRIHET!
Ja, men det vet väl alla att 360 låter mycket?
Man kan faktiskt välja installation om man inte gillar oljudet.
Vaddå blir trångt på disken? Det där gäller bara PS3. Jag kan ju välja ignorera det ena eller andra problemet. Alltså har jag inget problem alls! Allt du säger beror på att du är kär i en japansk VD istället för Fester.

Postad 21 juli 2008 - 20:31

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3 024 inlägg
  • 0
"Fiddey special: Installation är något som enbart behövs till PS3 pga dålig hårdvara."
Precis

Vi andra kan ju välja det, alltså inget som behövs

Men du kommer ju ändå inte se skillnaden så varför tjata om det?Allt du påpekar är ju oljudet som ens inte är så illa som du försöker få det till och du förlöjligar allt som andra säger.

Postad 21 juli 2008 - 22:20

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Sen har han dock varit väldigt tydligt med att möjlighet till valfri installation knappast är något dumt och argumenterat väldigt utförligt för sina åsikter. Så att i hans fall kalla det för en total omsvängning är överdrivet. Det har bara varit något onödigt som plötsligt fått fördelar.

Det är alltså i sakfråga 1 ovanför där den stora svängningen har skett. Även om nu Zoiler har rätt i att det bara fanns 2 personer PJay kan ha syftat på så hade han ju åtministone rätt i att en svängning skett och med hjälp av i första hand Fiddey blev han ju sedan sannspådd på nolltid. Så låt gå att han inte är trådens bästa historiker.

Wohooo :D . Det är det jag argumenterat för. Du har sett ljuset till slut. Halleluja etc :)

Eller varför inte lika gärna:
Vad tusan är det som väsnas?!
Det är inte min 360!! Den är tyst som en mus! Jag har dock hört att grannen hade problem med fläkten på sin PS3.
Jasså du menar det där lilla knappt hörbara? Det är bara att lyssna på musik. Vadå grannar? Alla har väl hörlurar??
Oj, finns möjlighet att slippa en del av oljudet via hårddiskinstallation nu?
Installation är bra grejer! Heja installation!
Den är valfri va? - Bra! Då är det huvudfrågan nu! FRIHET!
Ja, men det vet väl alla att 360 låter mycket?
Man kan faktiskt välja installation om man inte gillar oljudet.
Vaddå blir trångt på disken? Det där gäller bara PS3. Jag kan ju välja ignorera det ena eller andra problemet. Alltså har jag inget problem alls! Allt du säger beror på att du är kär i en japansk VD istället för Fester.

Haha, yeah right. Överdriv B)

Jag vidhåller att jag inte stör mig på 360s ljud för jag har själv på ljud när jag spelar. Det är därför jag personligen inte ser installation som ett måste. Det betyder inte att jag inte är medveten om att det finns tillräckligt många som ser det som ett problem för att det ska bli ett av 360s största problem. Det är vad man hör när 360s nackdelar ska räknas upp.. ljud och att online kostar.

Ska försöka mig på något liknande:

"Huh? Att PS3 fläktarna låter? Nä, nä jag hör inget. Ja precis, jag köpte en kryssbox igår. Det är därför jag har tinnitus nu. Den låter som ett jäkla kärnkraftverk!! Vadå sätta på ljudet? Jag spelar när barnen gått och lagt sig. Ninja Gaiden ska man spela när det är tyst så man kan sneakattacka, men det går ju f-n inte när den brölar som en motorsåg. Ja, precis den dånade sönder golvet också ja. Köp absolut inte 360, dess s k "fördelar" står sig platt mot ljudet. Ljudet förstör hela upplevelsen. Sålde den direkt efter att jag gav den en ärlig chans!

Vadå inga spel? De kommer. Det finns bara FPS och bilspel till 360. Vänta så kommer det riktigt bra grejer till PS3. Att spelen blir försenade gör väl inget? Det gör ju bara att man får mer tid att göra de bättre! Dessutom finns det redan 10 000 PS2 spel till PS3 så den har väl nåååågot mer va? Klart man kan räkna dem, spel som spel. -Va, vad menar du med att de tagit bort bakåtkompabiliteten?? Men lyssna nu, bakåtkompabilitet är inget för dig. 360 har det ja, men det är ju inte alla spel om du tror det. Det fattas Barbies Horse Adventure 3 och Blinx The Timesweeper. Dessutom, varför skulle du vilja spela gamla spel? Nextgen började när PS3 kom, kanske dags att hoppa på det svarta tufftuff tåget?

Rumble? Det är lastgen my boy. Vill du frivilligt få epilepsi när du spelar eller vad är det med dig? Oj, det skakar lite när man skjuter. Woooo....... jättekul. Se hur kul det är. Jasså, ska rumble komma nu igen? Hmm, det verkar intressant faktiskt. Får nog köpa en ny kontroll till MGS4!"

Så hur gör man då i Spin Town för att som ensam på ena sidan virra bort resten av befolkningen på andra sidan? Jo, man snackar metaforer så det står härliga till och hoppas att resterande glömmer av vad man pratar om :lol: . Samtidigt lever man i illussionen av att man själv bor i Neutral Land.

Men låt oss använda Bertilsson metoden: Du kommer in på ett hotellrum och det finns två sängar, i den ena sängen står den svarta bruden sony redo med sin piska och säger: Get down or there will be no play! i den andra sängen ligger den vitgröna alienbruden X360 i sitt nattlinne och säger: Play with your self or play with me, choice is yours! Samma val har du här, vissa kanske gillar att känna sig tvingade och då är sony metoden bättre och andra vill välja och då är x360 metoden bättre.

Haha, jasså du är lite submissiv du Hobbit :P

Postad 22 juli 2008 - 09:56

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Nog tusan har t ex palminio blivit mycket mer positiv till installation efter nyheten om att kunna dumpa spel på 360.
I slutet av inlägg 48 så hade en totaldump bara varit intressant om man slapp skivan helt. Precis innan sågar han att det skulle ha märkbar påverkan på laddtider och ännu tidigare i samma inlägg förklaras att det inte finns något behov.

Har alltid sagt att laddningstiderna knappt är märkbara, inte ändrat det sen heller. Har tagit upp ljudet, men det är något som 360 dras med. Har aldrig varit positivt till krav på installation, inte efter nyheten. Har varit positiv på valmöjlighet till det, både innan och efter nyheten.

Nu får du nog läsa på lite tydligare

Här har du en sumering av historia ala mig och ala minhembio.

När PS3 lanserades och de första spelen kom var där en del spel som erbjöd spelaren att antigen köra skivan direkt som den var eller dumpa en del data till hårddisken för att sen spela med skiva i men dra fördel av att den kan köra en del från hårddisken. Tyvärr är det upp till utvecklaren att skriva in denna funktionen, det är alltså inget som ligger i Sonys XMB kod.

Detta har jag sen dag ett varit för och skrivit positivt om

Våren 2008 kommer sen då en våg med spel där detta inte är en valmöjlighet utan ett krav. Helt plöstligt så måste man vänta 20 min för att spela ett spel. Ett spel som i jämförelse med samma spel till 360 inte upplever någon enorm fördel av detta i laddnningstider.

Detta har jag från dag ett varit emot

Hösten 2008 lanserar MS en nu tjänst, utanför utvecklarna, där man kan bumpa hela spelet till hårddisken för att köra från den. Detta är en valmöjlighet och spelen kommer fortfarande kunnas köras från skivan för dem som vill. Denna valmöjlighet är heller inget som utvecklarna måste lägga in utan detta står MS för.

Detta har jag sen dag ett varit för

Sant är att jag inte tycker installation för mig är något att ha. Jag ser underbara spel som klarar sig helt utan installation så det är därför jag ifrågasätter utvecklare ( eller utgivare) som väljer den enkla vägen med krav på installation. Meningen "kan uncharted så kan de andra" har du säkert läst några gånger från mig.

Dock blir ju installationen mer fördelaktig för en 360 ägare just pga den punkten du själv tryckt på, ljudet. Inget jag bryr mig om men jag blir alltid glad när allternativ ges.

Så, summa summarum.

Hade du varit med ännu längre bak i historien så hade du alltså kunnat läsa om att jag var positiv den typ av valfri installation som finns på några PS3 spel. Jag är sen negativ till att ta bort detta som en valfrihet och istället ha det som krav.

Så, jag har ej ändrat åsikt:
- Krav - Bad
- Valfrihet - Good

Att du sen dessutom nämner min sista mening i inlägg 48 är ju konstigt. Där skriver jag att val av total dumpning kan jag tänka mig.......detta innan MS går ut med denna tjänsten. Märk vä ordet "VAL". Alltså kan jag ju knappast ändrat åsikt efter att MS presenterat tjänsten?

Så som du märker har min åsikt aldrig ändrats. Valfrihet att dumpa är bra, tvång att dumpa är dåligt.

Redigerat av PalmiNio, 22 juli 2008 - 10:10.

Postad 22 juli 2008 - 10:07

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0
Har här annars best of PalmiNio:

Sida 1. Inlägg 21:

Min ståndpunkt är klar, man ska inte behöva. HDD känns inte gjord för det utan där finns andra bra områden. Att ha det som allternativ för att höja upplevelsen kan jag dock köpa men det är ju sällan någon mega skillnad mot vad samma spel utan installation på 360 ger, förutom mer ljud då.

Märk väl ljud.....

Sid 2, inlägg 43:

Helt ok om den cachar smart eller låter det vara en valmöjlighet men 4-5gb installationer är inte OK.

Så vad i min åsikt har ändrats sen MS lanserade detta?

Postad 22 juli 2008 - 20:18

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0

Nu har jag därför plågat mig igenom tråden från början igen bara för att få en bättre uppfattning om vem som sa vad och när.

Lite off-topic, men din energi är imponerande!

Postad 22 juli 2008 - 22:54

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0

Har här annars best of PalmiNio:

Sida 1. Inlägg 21:

Min ståndpunkt är klar, man ska inte behöva. HDD känns inte gjord för det utan där finns andra bra områden. Att ha det som allternativ för att höja upplevelsen kan jag dock köpa men det är ju sällan någon mega skillnad mot vad samma spel utan installation på 360 ger, förutom mer ljud då.

Problemet är när HDDn fylls så måste man börja ta bort datan, har du sen tagit bort datan och vill spela spelet så måste du köra installationen igen.

Läste en hel del forum om det går, de som har gamla 20gb versionen har slagits rätt hårt, 40gb ligger i zonen också om man börjar ha för många spel. Tråkigt är också att det ska slåss om plats med det man laddar ner från PSN.

Lösningen är såklart att uppgradera HDDn som, och det bör Sony tacka sig själva, är enkelt att göra. Hade det inte varit det ala MS hade Sony åkt på det stort. Känns som minst 120gb bör vara det Sony borde köra så ligger man en bra bit från en farozone. Min nästa PS3 lär få in en 320gb HDD direkt.

Märk väl ljud.....

Sid 2, inlägg 43:

Vägen för konsolerna? senast jag kollade är det 1 av 3 konsoler som har det på en daglig agenda, PS3. Redan när de första spelen kom som krävde det sa jag att det kommer bli en dålig trend. Många sa då att det bara nog var temporärt men tyvärr visar det sig som Sony har vikt sig för en simpel lösning på dålig BluRay hastighet.

Förhoppningsvis kommer en snabbare spelare att kastas in så vi slipper detta skitet, bara tramsigt. Konsol ska vara och har alltid varit plug and play eller insert and play. Helt ok om den cachar smart eller låter det vara en valmöjlighet men 4-5gb installationer är inte OK. Man ska inte behöva lägga ut flera hundra kronor extra på en redan svindyr konsol bara för att man är en bra kund och köper många spel.

SC 4 till 360 tros inte ha HDD krav, verkar vara samma typ som MS har gjort med Alone in the Dark. Hur mycket SC 4 kommer kräva på PS3 återstår väl att se, 6,7gb är ju knappast omöjligt för det skulle väl motsvara typ totaldumpning av skivan. Dock kan man ju fråga sig om 2gb savefile är äns nära möjligt.

Så vad i min åsikt har ändrats sen MS lanserade detta?

Precis som jag skrev i den del av föregående inlägg som citeras av zoiler så åtminstone _borde_ du ha gått från att inte se några fördelar till att se hastighet som fördel. Du tar ju själv i nyhetsinlägget upp 30% snabbare laddningstid jämfört mot DVD. Hur mycket snabbare procentsats handlar det då inte om på PS3 med den betydligt långsammare blu-ray-spelaren? Du var ju tidigare inne på att det inte var någon megaskillnad. 30%-60% snabbare om vi höftar till med att blu-ray-spelaren når upp till 75-100% av DVD's hastighet tycker jag är ganska betydande även om det kanske inte är bokstavlig megaskillnad och endast 30% snabbare på 360. Vänder man på steken så och säger att 30% är ganska obetydligt... Borde du inte i så fall även tycka att skillnaden mellan blu-ray och dvd i hastighet mätt är obetydlig? Eller finns det en källa på att skillnaden i det fallet är ännu större?

Sedan är du som tidigare nämnt inte särskilt alert på att bekymra dig över problemet att få diskutrymmet att räcka till på små diskar 20-40 gig. Problemet med att avsintallera och installera på nytt är som bortblåst enbart pga att du kan välja att låta bli att installera vilket alltså innebär att man sitter kvar med de problem/nackdelar man ville slippa genom att installera. Det kallas för att försöka äta kakan och ha den kvar.

"Helt ok om den cachar smart eller låter det vara en valmöjlighet men 4-5gb installationer är inte OK."
Jag fokuserade kanske lite väl mycket på slutet av meningen där du skrev att installationer på 4-5 gb inte är OK? Jag funderade faktiskt på hur strikt man skulle tolka just den meningen innan jag skrev föregående inlägg. Det som jag lät avgöra var just att du tidigare pratade om att hårddisken inte borde användas till sådant, även om det inte skulle störa dig om ett sådant val fanns. Samtidigt kan jag inte låta bli att misstänka att du med smart cachning syftar på motsatsen till onödigt platskrävande installationer, i någon form, vilket åter för tankarna tillbaka till slutet av meningen.

Jag kom helt enkelt, rätt eller fel, fram till slutsatsen att du svängt om gällande fördelar med installation, i synnerhet stor sådan.
Jag kom också fram till att du inte ändrat dig i frågan gällande valfrihet.
På den punkten har vi hela tiden varit överens. Det hade varit supernice om man hade fått välja fritt på PS3 om man vill installera allt, lite eller inget alls.
Jag tillhör dock den kategori som hade maxinstallerat allt i det läget just pga att jag inte ser feta installationer som ett nämnvärt problem ens om det slutar med att jag blir tvungen att avinstallera och installera på nytt ibland.

För mig personligen är det ju till och med bekvämt att inte behöva välja även om jag liksom du uppskattar valmöjligheter. Oljudet i min 360 är dock inte valfritt. Och precis som du tidigare i diskussionen tyckte att man inte skall straffas med att behöva lägga hundralappar på hårddisk om man har många spel till PS3 tycker inte jag att jag skall behöva straffas med att köpa en snordyr och för ändamålet, enligt dig för liten disk, enbart för att plågas lite mindre. Köper jag en 20 gigare blir jag rätt snabbt svettig eller hur? Köper jag många spel lär jag rätt snabbt bli lika svettig även om jag lägger extra många hundralappar på 120 gigaren, något jag inte borde ha behövt från första början om jag inte var tvungen att installera för att slippa det enligt mig större bekymret.

Att jag inte blir svettig alls tack vare valfriheten är dock inte osant. Valfriheten för mig i detta fallet är att fortsatta låta 360'n samla damm utan hårddisk tills dess att jag säljer den eller hittar något som lockar mig tillräckligt mycket för att slå på den igen. Betala hundralappar för att få möjlighet till installation som bara delvis dämpar oljudet känns inte värt det, även om det finns fördelar med hastighet att vinna. Det finns självklart fler orsaker till varför den samlar damm men dom är helt off-topic.

Lite off-topic, men din energi är imponerande!

Nu vet jag inte hur mycket ironi du valde att lägga in i den kommentaren men min energi är inte riktigt så imponerande som jag själv skulle önska. T ex har jag ju nu med stor möda lyckats dra ner Zoiler till en för mig lagom bekväm nivå och orkar sen inte följa upp det fullt ut.

Lite kommentarer gällande Spin Town dock.
Att jag inte är neutral mellan xbox 360 och PS3 är ingen hemlighet. Jag är dock inte så positiv till Sony som vissa verkar vilja göra gällande. Fläktproblemet på PS3 60GB var inget jag direkt försökte tysta ner. Eller att linux går så långsamt att det är obrukbart på PS3. Andra exempel skulle kunna vara att jag rekommenderat vänner att köpa 360 likväl som PS3 beroende på vilket jag tror är bäst för dom. För mig personligen är dock PS3 mer intressant än 360.

I min egen snurrande lilla bubbla är det till och med så att det oftast är när upplever att jorden redan snurrar överdrivet i en viss riktning som jag roar mig med att försöka snurra den i en annan riktning. Det är inget exklusivt för microsoft vs sony. Om inte minsta fördel eller nackdel hade förstoras in absurdum hade jag inte lagt mig i en bråkdel så ofta som jag gör.

Och för att inte göra någon besviken i byn som snurrar med dåliga metaforer:
Om det sitter några i sandlådan och skryter om hur grymma deras blå traktorer är så har jag inget emot att överdriva fördelarna med med röd traktor minst lika mycket. Det är helt enkelt ett av dom små glädjeämnen jag lärt mig att uppskatta i min lilla sandlådebubbla.

Postad 22 juli 2008 - 23:27

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0
Woooooooww......

Ta det lugnt. Precis kommit ur sängen med din PS3?

Jag postade en nyhet. Nyheten sa att MS gick ut med att man vinner 30% i laddningstid. Vad ska jag göra? Ljuga och säga att de sa 5%? Jag hittade inte på siffrorna, sen är det upp till var och en om de vill lita på det. Jag tror inte på det, företag rundar alltid upp sina siffror.

Det var en NYHET, ett uttalande från en på MS - Inte min personliga åsikt och inget jag hoppade runt av lycka till.

Jag skriver bara vad andra har skrivit och vad jag själv sett. Om folk säger att DMC 4 på PS3 efter 20 min installation inte ger märkbart bättre laddningstid än 360, vad ska jag då säga? Jag har heller upplevt det som nämnvärt bättre

Problemet med att avinstallera och installera.........kom igen nu. Om installation är ett krav så betyder det att du måste göra om allt EN GÅNG TILL om du inte får plats med alla KRAV spel och måste rensa. Klart samma är om du dumpar men då har du gjort det av egen fri vilja.

Du tolkar mina meningar helt banalt för att stödja ditt eget skitsnack. Jag skrev att ett KRAV på installation på 4-5gb är inte acceptabelt, det INTE det en hårddisk på en konsol ska vara till för, att KRÄVA installation! Om det dock är en VALMÖJLIGHET så är det upp till användaren själv.

Jag pratar inte om några fördelar och nackdelar. Har jag stått och prisat fördelarna med installation någon gång? NEJ, jag postade bara ett uttalande/nyhet från MS om vad de påstår vara fördelen av att dumpa DMC 4 på 360 med deras lösning. Jag har alltså INTE svängt! Jag har bara sagt, "trevligt att det är valbart".

Jag har hela tiden sagt, och jag upprepar det för 1000000000000 gången. HÅRDDISKEN I EN KONSOL ÄR INTE TILL FÖR ATT KRÄVA INSTALLATION. Om sen Sony eller utvecklarna använder hårddisken och gör det till en VALMÖJLIGHET men installation, FINE.

Sen tar du upp gång på gång på gång på gång på gång ljudet. Ja jag fattar att du inte absolut klarar av att spel 360 spel med det ljudet, synd för dig. Du TVINGAS INTE köpa en hårddisk till 360 för att SPELA spelen. Men du TVINGAS till en installation på PS3 för att ens kunna spela spelen.

Så istället för att ljuga och förvränga det jag säger.

1. Har alltid varit för VALFRI installation, både på PS3 och 360. VALFRI betyder att man inte MÅSTE installera för att spela spelet. Om du varit med i svängarna så har jag lyft fram det som en fördel med PS3 tidigare men tyvärr är det få spel som har denna. Trodde personligen Sony skulle jobba hårt för att valfri installation skulle bli en standard på PS3 spel i och med alla har hårddisk, men tyvärr blev det aldrig så.

2. Har aldrig under några omständigheter promotat fördelarna som finns med INSTALLATION, vad gäller laddningstider. Varken före eller efter. Jag postade en nyhet, that is it.

3. Har dock lyft det som en fördel för 360 användare då, som du själv också övertydligt är med på, ljudet upplever många störande. Men aldrig påstått att det gör 360 bättre än PS3.

4. Har hela tiden varit mot KRAVET.

Så NEJ inte ändrat mig på någon punkt, före eller efter MS släppte sin nyhet.

Du får gärna skryta om din lilla röda traktor i din sandlåda. Men du behöver inte smutskasta mig och påstå att jag ändrat inställning.

Redigerat av PalmiNio, 22 juli 2008 - 23:31.

Postad 22 juli 2008 - 23:35

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0
Recap på vad jag skrev om laddningstiderna:

Då har vi lite info om Microsoft kommande uppdatering med möjlighet till installation

Devil May Cry 4 ska ta ca 10min att installera. Vinsten blir ca 30% snabbare laddning. Skivan måste vara i hela tiden. Största vinsten är mindre slit på lasern och ljud.

Märk väl info från MS, inte min åsikt. Jag summerade bara nyheten. Tog aldrig upp det som en fördel. Jag kommenterade inte ens nyheten.

Ändå lyckas du få detta till att vara min "svängning" till att installation är positivt. Kanske är så att om Sony säger något så är det lag för dina åsikter men MS styr inte vad jag tycker och tänker iaf men samtidigt har jag ingen lust att ändra det de säger i nyheter jag postar.

Jag vet om att installation medför positiva egenskaper, aldrig sagt mot det. Men jag anser, och detta fortfarande från dag 1, att dessa är inte ett argument för att ha det som KRAV.

Way of nu. jag sätter iaf stopp här. Vill bara inte ha påstående baserade på inget att jag ändrat åsikt. Om du fortfarande inte håller med kan du ta det via PM.

Redigerat av PalmiNio, 22 juli 2008 - 23:41.

Postad 22 juli 2008 - 23:43

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0

Jupp verkar vara alla spel. Blir någon form av totaldump av skivan, ungefär som Daemon Tools.

Tror den bara checkar 1 gång sen blir det som du äger någon typ av kontroll på ejectknappen.

Skulle varit en dröm att Sony införde samma, finns till en del spel va? Även om BluRay tar plats är dte värt det om man vill installera.

Denna funktion från MS + Sonys öppenhet till byta hårddisk är den absolut bästa kombinationen. Lättare för Sony att följa upp än för Microsoft.

Postad 23 juli 2008 - 00:11

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Det är bara äckligt om en fet raggare sitter nacken i fåtöljen om han inte ber om lov innan han sätter sig. Så fort han bett om lov slutar han lukta svett och jag ser inget behov av att tvätta den efteråt.
Att han är kul att umgås med har jag alltid tyckt! Det vara bara det att han släppte in sig själv utan lov och sen inte gnuggade arslet över hela fåtöljen som jag störde mig på. Självklart är det fortfarande äckligt om han bara gnuggar arslet på en liten del av fåtöljen.

LOL :P
Fan bland det fulaste jag läst, skrattar fortfarande

Postad 23 juli 2008 - 00:15

Karlsson_K
  • Karlsson_K
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
Kan ma dumpa ett helt spel på 360n? Isåfall går det att ta med det till en vän och spela den där då? Fattar så av det Bertilsson citerat.

Postad 23 juli 2008 - 00:40

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

• 1 846 inlägg
  • 0

Kan ma dumpa ett helt spel på 360n? Isåfall går det att ta med det till en vän och spela den där då? Fattar så av det Bertilsson citerat.

Ja man kan installera hela spelet men om man kan ta med hårddisken och sedan slänga in den i polarens Xbox 360 tvivlar jag starkt på då installationen nog är knuten till hårdvaran i din Xbox. Men (och detta verkar vissa ha svårt att förstå om man kollar på alla brev som GR fått om det) spelet kräver fortfarande skivan för att kunna spela det. Har man inte skivan blir det väl som på pc, spelet kommer inte starta och kommer be att man sätter in skivan.

Kan hända att Microsoft löst det på ett annat sätt och det inte är knutet till hårdvaran isf borde det gå att ta med sig hårddisken och slänga in i en polares konsol så länge man även har med sig skivan men jag tvivlar starkt på det då detta skulle kunna exploitas...

Redigerat av Jack of all trades, 23 juli 2008 - 00:44.

Postad 23 juli 2008 - 08:16

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Skulle varit en dröm att Sony införde samma, finns till en del spel va? Även om BluRay tar plats är det värt det om man vill installera.

Märk orden OM MAN VILL. Dröm är baserat på att vi då kanske slipper KRAV.

Jag är fortfarande inte främmande för installation, har aldrig varit. Men det är BARA om det är FRIVILLIGT. Fördelarna är inte så tunga att man ska TVINGAS till det.

Så länge du har skivan med så ska du nog kunna ta hårddisken med också. Skivan måste fortfarande vara i.

Redigerat av PalmiNio, 23 juli 2008 - 08:14.

Postad 24 juli 2008 - 16:49

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5 006 inlägg
  • 0
Efter att ha läst delar av den här tråden är jag glad att jag har 120 Gb X360...

Postad 25 juli 2008 - 11:25

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1 220 inlägg
  • 0

Haha, jasså du är lite submissiv du Hobbit ;)

Nja, inte egentligen. Men jag giller helt enkelt inte alien brudar! ;)

Postad 25 juli 2008 - 11:33

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1 220 inlägg
  • 0

"Fiddey special: Installation är något som enbart behövs till PS3 pga dålig hårdvara."

Om nu PS3:ans laser är såååå dålig, hur förklarar du då att Uncharted gänget fixade det? Tror mer på att alla utvecklare vet om möjligheten att dumpa på PS3 HD och väljer därför den vägen rent ekonomiskt istället för att behöva lägga mer utvecklingstid som = pengar när folk ändå kommer köpa spelen, till skillnad från MS där jag har för mig att det är ett krav.

Edit: Läste inlägget fel och ändrade texten:

Redigerat av Unregistered0650da58, 25 juli 2008 - 11:40.

Postad 25 juli 2008 - 12:15

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Tror mer på att alla utvecklare vet om möjligheten att dumpa på PS3 HD och väljer därför den vägen rent ekonomiskt istället för att behöva lägga mer utvecklingstid som = pengar när folk ändå kommer köpa spelen, till skillnad från MS där jag har för mig att det är ett krav.

Säkerligen känner alla utvecklare till möjligheten. Trots det använder inte alla möjligheten. Vore det ekonomisk vinning i det så borde det väl vara logiskt att göra det?

Ne, det torde vara självklart att installationen är ett nödvändigt ont pga tillkortakommanden i PS3s hårdvara. Sen att det finns de som fixar det ger bara mer props till dem (Naughty Dog får dessutom mer hjälp och information iom att de är 1st party), men tar inte ifrån det faktum att andra har problem som de inte har på t ex 360.

Jag läste att utvecklarna inte har något med saken att göra när det gäller MS installation. De kräver alltså inget från dem. Det ska funka med alla spel, således bör det funka med gamla spel också.

Postad 31 juli 2008 - 10:13

FireTraXX
  • FireTraXX
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Jag vill inte se några förbannade installationer.

Jag väljer ju konsol före dator för att kunna spela utan att installera det!

Är det verkligen enda anledningen?

Förövrigt så stör inte det mig ett dugg.
Minnet kommer inte ta slut på läääänge och jag har tid att gå och kissa eller något medans spelen installeras.

Postad 31 juli 2008 - 11:15

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1 220 inlägg
  • 0

Minnet kommer inte ta slut på läääänge och jag har tid att gå och kissa eller något medans spelen installeras.

Det är ju egentligen inte installationen i sig man stör sig på utan det faktum att X360 klarar sig utan installation och PS3 versionernas installation oftast inte tillför något "övertag". En blu ray skiva blir ju helt meningslöst att ha om man hela tiden ändå dumpar data på hårddisken.

Edit: Ett annat scenario är om man vill dra hem till en polare och spela någon timma eller två så känns det ju rätt "onödigt" att först installera en 15min.

Redigerat av Unregistered0650da58, 31 juli 2008 - 11:16.

Postad 31 juli 2008 - 12:29

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Kul för dig. Men som sagt, en del sitter på 20 / 40gb diskar. Dessutom finns det en hög som inte gillar att behöva vänta på installation, det är trots allt konsol. Visst 2,5" diskar är billiga, men varför ska man behöva uppgradera för detta tramset?

Så det optimala är frihet. Du som inte stör dig och ska pissa innan varje nytt spel, du väljer installation. Andra som inet gillar det ska kunna spela direkt.

till skillnad från MS där jag har för mig att det är ett krav.

Inget krav från MS. Dumpningen är en kod utanför spelet. Alltså kommer detta vara en funktion som funkar oavsett om det är PGR3 som släpptes vid launch eller de som kommer om 2 år.

Postad 31 juli 2008 - 16:45

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1 220 inlägg
  • 0
Som sagt har jag ingen fakta bakom detta men borde det inte vara ett krav med tanke på att dom har en arcade modell som skall fungera med alla spelen, dvs att ingen hårddisk skall behövas?

Postad 31 juli 2008 - 16:48

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3 024 inlägg
  • 0
Du svarar ju på din egna fråga lite där. eftersom arkad finns så är det inget krav(om det nu är därför).

Postad 31 juli 2008 - 17:01

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Som sagt har jag ingen fakta bakom detta men borde det inte vara ett krav med tanke på att dom har en arcade modell som skall fungera med alla spelen, dvs att ingen hårddisk skall behövas?

Menar att det finns heller inget krav på att spelutevcklaren själv ska lägga in möjligheten till att dumpa spelet. Sony lägger det ansvaret på utvecklaren om de vill tvinga eller göra det till ett val att använda hårddisken.

MS variant ligger utanför spelkoden, alltså dashboardet dumpar skivan.

Postad 09 september 2008 - 15:49

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Tycker att möjligheten borde finnas att installera spelet på hårddisken.

Hade varit underbart om det var möjligt på min PS2. Min PS2 är nära döden för tillfället och låter som ******** när den läser från skivor och kan ge väldigt långa laddningstider. Om det hade varit möjligt att installera spelen hade det inte spelat så stor roll för det hade bara varit en lång installationsprocess och sedan funkar det fint.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.