Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

G45 korten börjar krypa fram

207 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 August 2008 - 14:09

Unregistered8a394dde
  • Unregistered8a394dde
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag har själv suttit och funderat och läst fram och tillbaka om Gigabytes och ASUS mammakort.
Gigabyte har iofs nackdelen med bara x4 på sit pci-e plats. Men gör ned något. Mitt svar skulle bli nej till de som funderar på ett G45 kort. G45 med en E8400 kommer att funka fint fint med HD material. Folk har fått 1080p att fungera med "sämre" uppsättningar och skulle det inte räcka finns det egentligen ingen anledningen med ett G45 kort utan då kan man köpa vilket moderkort som helst med ett bra grafikkort istället.
Som "mneminic" skrev så om det skulle behövas vassare grafikkort om något år IFALL DET SKULLE KOMMA ÄNNU EN NY STANDARD så sitter ni nog inte kvar med G45 moderkort heller. Då byts nog det mesta ut ur er HTPC. Jag skulle nog kunna tänka mig att gigabyte har gjort ett moderkort som räcker gått till HTPC maskiner och lade nog inte ner mer krut på PCI-e än just x4 då det inte är deras tanke att folka skall ha externa grafikkort utan det inbyggda? Är det inte det som är meningen med G45? Att ASUS valt x16 är nog mer en tanke på att folk skall kunna göra en spel maskin åxå. Dvs lägga in ett till grafikkort för att kunna spela på sin HTPC. Men då ställer man ju sig frågan. varför skall man då ha ett G45 kort? Då kan man ju köpa vilket mATX kort som helst?

Postad 17 August 2008 - 16:07

Hesam
  • Hesam
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Jag har själv suttit och funderat och läst fram och tillbaka om Gigabytes och ASUS mammakort.
Gigabyte har iofs nackdelen med bara x4 på sit pci-e plats. Men gör ned något. Mitt svar skulle bli nej till de som funderar på ett G45 kort. G45 med en E8400 kommer att funka fint fint med HD material. Folk har fått 1080p att fungera med "sämre" uppsättningar och skulle det inte räcka finns det egentligen ingen anledningen med ett G45 kort utan då kan man köpa vilket moderkort som helst med ett bra grafikkort istället.
Som "mneminic" skrev så om det skulle behövas vassare grafikkort om något år IFALL DET SKULLE KOMMA ÄNNU EN NY STANDARD så sitter ni nog inte kvar med G45 moderkort heller. Då byts nog det mesta ut ur er HTPC. Jag skulle nog kunna tänka mig att gigabyte har gjort ett moderkort som räcker gått till HTPC maskiner och lade nog inte ner mer krut på PCI-e än just x4 då det inte är deras tanke att folka skall ha externa grafikkort utan det inbyggda? Är det inte det som är meningen med G45? Att ASUS valt x16 är nog mer en tanke på att folk skall kunna göra en spel maskin åxå. Dvs lägga in ett till grafikkort för att kunna spela på sin HTPC. Men då ställer man ju sig frågan. varför skall man då ha ett G45 kort? Då kan man ju köpa vilket mATX kort som helst?

En mycket bra reflektion och har själv tänkt i de spåren. Funderade på den näst bästa moderkortskretsen i min mening en del, nämligen G33:an, fast nu när G45 var på väg ut avvaktade jag. Fördelen med G45 just nu, enligt mig, är att man får "ny teknik" till ett vettigt pris. G33 kostar för närvarande cirka 900 sek (Gigabytes dyrare modell som är att föredra enligt min åsikt), medan G45 ligger på omkring en tusen lapp.

Det som kan hända är att när G45 lanseras på "allvar" i Sverige, så kan det ge upphov till att priserna på andra mATX-kort trycks ned - vilket vore idealet och då kan det leda till ett köp av det prisnedsatta moderkortet. Å andra sidan kan Asus P5Q-EM visa sig vara bättre än den vedertagna, förväntade åsikten om att den är strulig* av sig och alltså vara värd pengarna.

Vi får också inte glömma bort att när man köper ett G33-moderkort, kan det vara lönsamt att köpa ett externt grafikkort för att kunna spela upp full-HD filmer. Detta kan uppfattas som negativt. Men om man ändå är på väg att köpa P5Q-EM med ett grafikkort, kan det kanske löna sig att köra G33 (billigare, presterar bättre, mindre buggar, stabilare?) istället.

Personligen anser jag att om man är i vägarna att införskaffa sig G45, bör man helst invänta recensioner och därefter jämföra resultatet med andra moderkortskretsar i mATX-klassen.

* Själv har jag aldrig, vid tidigare tillfällen, hört att Asus tillverkar dåliga moderkort. Ge gärna exempel på hur kortet felar i praktiken. Annars känns det som om kritiken endast är obefogad.

Det understrukna är endast gissningar.

My two cents.

Redigerat av Hesam, 21 August 2008 - 12:29.

Postad 17 August 2008 - 23:13

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Då produkten(G45) är helt ny så finns det inga 100% stabila drivrutiner dock så verkar det mesta fungerar relativt bra men det finns tydligen lite frågetecken om att kunna spela 1080p i 24 och även hur ljudformaten fungerar över HDMI.

...

Det är dock frågan om man behöver fundera något på detta då det integrerade grafikkretsen ska klara av HD-media utan större problem och har man dessutom en snabbare CPU ex E8400 så kan det väll inte finnas några problem med att spela hd-media.

Ja, grafik som inte stöder att skicka ut 23.976 eller multiplar av det har inget att göra i en HTPC som byggs idag enligt mig, så om de inte får till det är ju bara det en anledning montera ett annat grafikkort och då är ju frågan varför man ska ha G45...

Själv valde jag P45 och ett ATI-kort som inte kan göra det med egna drivrutiner, men med PowerStrips hjälp går det och dessvärre har PowerStrip och Intels IGP:er har aldrig varit bra kompisar.

Intels DG45ID är väldigt likt Asus och vad jag förstår så ska Intel hålla en relativt hög kvalité?

Jag har ett Intel-mobo i bruksdatorn, har inte haft några problem med det och ett stort plus är att det är ett Intel E100 NIC, inget billigt skräp som övriga tillverkare tycks föredra.

Köpte det just av anledningen att jag ansåg att om några kan bygga moderkort med bra kombination av chipset och CPU så borde det vara Intel (detta var innan AMD köpte upp ATI).

Det bästa lösa moderkortet jag haft, inget för överklockningsfantasten dock.

* Själv har jag aldrig, vid tidigare tillfällen, hört att Asus tillverkar dåliga moderkort. Ge gärna exempel på hur kortet felar i praktiken. Annars känns det som om kritiken endast är obefogad.

Jag ar precis byggt ihop min nya HTPC med ett Asus PQ5 som har P45-kretsarna , mitt första Asus-kort och jag hade uteslutande hört positiva saker om Asus innan.
Nu ska kortet skickas tillbaks eftersom det inte fungerar enligt specifikation, och det blir inte ett Asus igen.

För att datorn inte ska hänga sig sporadiskt så måste man stänga av det mesta som har med strömsparsfunktioner för CPU:n som C1E, Speedstep o.s.v. samt sätta CPU ration hårt.
Så CPU:n tuffar på för fullt konstant, det var ju lite det man skulle bort från med all den nya tekniken.
Dessa problem finns för åtminstone P5Q och P5Q-Pro.

Sen att de valt ett billigt skit-chip (Archeos) för nätverket gör ju bara att man blir ännu mer irriterad.
Inte alltför klockrent dokumenterat hur man ska få till alla funktioner i WoL, sen att behöva installera OS för att kunna ange det ska gå att väcka från avstängt läge... Sen om man drar ur strömmen och kopplar in igen, då måste man starta upp datorn en gång så Windows kan tala om för kortet att det ska kunna startas från avstängt läge...
Har hållit på med WoL i över 10 år och aldrig varit med om liknande problem.

Kan hända att Asus får till strömsparproblemet i en ny BIOS-version, men jag har ingen lust att vänta och se.

Postad 18 August 2008 - 08:11

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Ja, grafik som inte stöder att skicka ut 23.976 eller multiplar av det har inget att göra i en HTPC som byggs idag enligt mig, så om de inte får till det är ju bara det en anledning montera ett annat grafikkort och då är ju frågan varför man ska ha G45...

......

Får man fråga vilken kombination av moderkort + grafikkort du valde i burken?

Funderar om man ska köpa ett G45 hursomhelst + ett billigt ATI kort och stänga av den inbyggda grafiken. Sen kan man ifall drivisarna fixar biffen slänga ut ATI kortet och därmed nog få ner temperaturen i lådan + hur mycket ström HTPCn drar.

Förresten, finns det några inbyggda grafikkort för intel som klarar 1080p24?

Postad 18 August 2008 - 20:41

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Får man fråga vilken kombination av moderkort + grafikkort du valde i burken?

Asus P5Q och Sapphire HD3470 kör jag med, valde det kortet eftersom det har dubbla DVI + TV-ut.

(Kommer nog behälla P5Q-kortet då det tilltänkta ersättarkortet hade Realtek-kretsar och samma problem med WoL, och enligt Gigabyte så fungera WoL så... Stoppade i ett gammalt Intel E100 idag så nu fungerar WoL som det ska, kanske skulle tipsa Gigabyte om det...)

Redigerat av qahwa, 18 August 2008 - 20:45.

Postad 19 August 2008 - 12:28

smatter
  • smatter
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Nu har jag inte läst igenom hela tråden. Men har någon nämt att G45 kan skicka ut de nya DD TrueHD och DTS HD vad jag har förstått. Den har även stöd för PAP vilket man måste ha om man ska kunna lyssna på TrueHD och DTS HD. Det finns ju inget grafikkort idag som klarar vad jag vet, kanske HD Radeon 4xxx serien men jag är inte säker. Själv ska jag köpa ASUS P5Q-EM, men om den inte fungerar så väl så får jag vänta på ett graffekort som klarar de nya ljudformaten oxå som kan skicka ut det via HDMI. För dessa kan man inte ta över SPDIF:en vad jag har fattat utan kan endast gå över HDMI.

Postad 19 August 2008 - 16:09

Hesam
  • Hesam
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Nu har jag inte läst igenom hela tråden. Men har någon nämt att G45 kan skicka ut de nya DD TrueHD och DTS HD vad jag har förstått. Den har även stöd för PAP vilket man måste ha om man ska kunna lyssna på TrueHD och DTS HD. Det finns ju inget grafikkort idag som klarar vad jag vet, kanske HD Radeon 4xxx serien men jag är inte säker. Själv ska jag köpa ASUS P5Q-EM, men om den inte fungerar så väl så får jag vänta på ett graffekort som klarar de nya ljudformaten oxå som kan skicka ut det via HDMI. För dessa kan man inte ta över SPDIF:en vad jag har fattat utan kan endast gå över HDMI.

Tror du missade detta, skrivet av den Intel anställda ingenjören Aaron Brezenski som kommenterar G45 i sin blog.

The G45 is really the perfect home theater chipset (at least until such time as it is superceded by one which can transmit Dolby TrueHD and DTS HD-MA... that's a topic for another time).

Redigerat av Hesam, 19 August 2008 - 21:06.

Postad 21 August 2008 - 10:02

maestrokba
  • maestrokba
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Någon som har inhandlat ett G45 kort som kan uttala sig om hur det fungerar osv med den inbyggda GPU´n samt ljud osv.

Jag ska själv bygga en HTPC inom kort och det lutar åt kort med detta chipet.

Postad 21 August 2008 - 10:40

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Någon som har inhandlat ett G45 kort som kan uttala sig om hur det fungerar osv med den inbyggda GPU´n samt ljud osv.

Jag ska själv bygga en HTPC inom kort och det lutar åt kort med detta chipet.

även fast 1080p24 inte funkar?

Postad 21 August 2008 - 12:57

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

även fast 1080p24 inte funkar?

Det är ett missförstånd, G45 klarar 1080p24. Däremot inte 'flawless', dvs det blir små hack som kommer ungefär var 10:e sekund. X4500 klarar således 24Hz output som grafikkort, men inte helt utan problem f.t. Många spekulerar i att det är drivrutinsrelaterat, men det som talar emot är att G35 chip:et hade samma problem och det är inte åtgärdat än.

G45 har även deklarerat sitt stöd för LPCM bitstream (lossless), däremot finns det inget stöd i Windows (eller andra OS för den delen) att 'tunnla' ut bitstreamen. Kravet på blueray, från industrin, är att informationen måste föras vidare utan möjlighet att 'lyssna av' strömmen, därav PAP (protected audio path) som är en krypterad tunnel mellan bluerayspelaren och din reciever som sköter avkodningen av signalen.
Då det inte finns något PAP stöd i Windows måste nu mediaspelaren hantera denna bit, därför har tex Asus teamat upp med TMT för att skapa en lösning. Patchar som ger PAP-funktion skall släppas, sen kan tester påbörjas för att se hur det fungerar i verkligheten.

Det är svårt att sammanfatta statusen för G45 chippet, finns en del motsägelsefull information på olika forum och bloggar. Slutligen kan man väl säga att 1080p24 och LPCM lossless är båda uppe i luften.. vi får se helt enkelt.. ;(

Postad 21 August 2008 - 13:06

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

...
Då det inte finns något PAP stöd i Windows måste nu mediaspelaren hantera denna bit, därför har tex Asus teamat upp med TMT för att skapa en lösning. Patchar som ger PAP-funktion skall släppas, sen kan tester påbörjas för att se hur det fungerar i verkligheten.
...

Enligt vad jag läst var PAP en av nyheterna i Windows Vista och är det enligt Wikipedia http://en.wikipedia....cted_Media_Path men det kanske bara ger delar av stödet?

Postad 21 August 2008 - 13:42

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Enligt vad jag läst var PAP en av nyheterna i Windows Vista och är det enligt Wikipedia http://en.wikipedia....cted_Media_Path men det kanske bara ger delar av stödet?

My bad, Windows har stöd för PAP, men det ställer fortfarande krav på mediaspelaren. Kommer bli intressant att se hur det fungerar när cyberdvd/tmt får PAP stöd.

Postad 21 August 2008 - 15:08

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Det är ett missförstånd, G45 klarar 1080p24. Däremot inte 'flawless', dvs det blir små hack som kommer ungefär var 10:e sekund. X4500 klarar således 24Hz output som grafikkort, men inte helt utan problem f.t. Många spekulerar i att det är drivrutinsrelaterat, men det som talar emot är att G35 chip:et hade samma problem och det är inte åtgärdat än.

Tack för informationen !

Får man fråga hur "störande" dessa hack är? Det lär ju vara helt subjektivt men om du har någon uppfattning vore det intressant att höra.

Postad 21 August 2008 - 16:20

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Tack för informationen !

Får man fråga hur "störande" dessa hack är? Det lär ju vara helt subjektivt men om du har någon uppfattning vore det intressant att höra.

Det enda jag läst är att en användare hellre körde 24Hz material i 60Hz, då det fungerade bättre överlag. Dock var det någon som säger att det lyckats få fram "OK" 24Hz uppspelning så fort de tog bort HDCP stödet.

Somsagt, allting är väldigt rörigt just nu. Känns som allt är "beta" och de är som att tillverkarna stressar ut lösningar. Det sista är nog inte sagt om G45, då det verkar som att Intel är seriösa i sin satsning. Initiativet med bloggen säger en del om att de vill försöka få till en lösning som fungerar, troligtvis finns det en hel del att göra med drivrutiner och BIOS osv, osv..

Postad 22 August 2008 - 12:47

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Jag tror säkert att de jobbar seriöst på det då inkorrekt 24 Hz är en deal breaker för många vilket Intel garanterat insett. Det som ororar mig ar att de hade problemet redan i tidigare generation och fortfarande inte fått till det ens i generationsskiftet till G45. I alla fall jag kommer att avvakta en lösning av problemet innan köp.

Postad 22 August 2008 - 12:53

maestrokba
  • maestrokba
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag har kollat in dom G45 korten som finns och för mig så lutar det mest åt intels kort DG45ID.
Känns inte som om dom pressat ut sina G45 kort som Gigabyte har gjort, skulle tro att det ligger lite bakom det.
Jag kan ju ha väldigt fel men men.

Känns dock surt att behöva vänta ca 1 månad innan det kortet kommer.

Postad 22 August 2008 - 12:56

maestrokba
  • maestrokba
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hehe svarar nu på min egen fråga.. ser ut som Dustin nu kommer att få in dom Intel korten i början av nästa vecka..

SWEET.... ; )

Postad 22 August 2008 - 16:02

maestrokba
  • maestrokba
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Beställningen är nu gjord..

Hoppas verkligen att jag kan ha allt nästa vecka..... = )

Postad 22 August 2008 - 22:22

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Jag har kollat in dom G45 korten som finns och för mig så lutar det mest åt intels kort DG45ID.
Känns inte som om dom pressat ut sina G45 kort som Gigabyte har gjort, skulle tro att det ligger lite bakom det.
Jag kan ju ha väldigt fel men men.

Känns dock surt att behöva vänta ca 1 månad innan det kortet kommer.

Bara ett stort fel, ingen överklockning... :P

Postad 23 August 2008 - 11:42

maestrokba
  • maestrokba
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
njaa enligt mig är det inget problem.
Vill ju ha en så tyst burk som möjligt om man ska ha den som HTPC och överklockar man så blir det varmare helt klart.

Jag tror att min E8400 C2D processor ska räcka en bit i alla fall utan överklockning... =)

Postad 24 August 2008 - 11:45

teqnet
  • teqnet
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
För min del är det otänkbart att köpa ett kort som krånglar med 24p.

Jag tänkte köpa ett passivt grafikkort istället.

Vad tror ni om denna konfigurationen?
Asus GeForce Extreme N8500GT Silent Magic/HDTP 512MB (Grafikkort (PCI-Express))
Asus P5QL Pro (Moderkort - Intel Socket 775)
Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz Box (CPU (Intel Socket 775))
Kingston HyperX DDR2 PC8500/1066MHz SLI-ready CL5 2x1GB (DDR2-minnen)
Xilence 480W (Nätaggregat - ATX)

Något som man skall passa sig för?

Postad 24 August 2008 - 11:56

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Jag har också varit inne på ditt spår, problemet är att det blir något dyrare och ska man gå efter vad andra folk väljer för grafikkort så är det ATI 8050(eller vad det nu heter) för runt 1500 vilket blir väldigt dyrt.

Men klarar ett 8500GT av att köra det som krävs så är det helt klart intressant!

När det kommer till modekort så har jag tyvärr ingen bra erfarenhet av ASUS så jag kommer isåfall titta på ett Gigabyte. Men det är en smaksak.

1080p24 går som du säger fortfarande inte att spela med G45, det är möjligt att det går att lösa via drivrutiner, men det är endast en möjlighet. Dessutom är det fortfarande problem med att föra över 7.1 ljud genom förstärkare om jag förstått rätt, men detta är inget jag värdesätter i dagsläget.

Vad jag förstår så ska även G45 har problem att spela upp blue-ray utan att det hackar.

Postad 24 August 2008 - 14:56

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Massor med grafikkort har samma problem som G45, tom ATI4850 har fått liknande klagomål. Egentligen kan man säga att större delen av de flesta grafikkort verkar ha mer eller mindre problem just vad gäller 24Hz filmuppspelning.

Postad 24 August 2008 - 15:14

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Jag är dåligt insatt i ämnet, hur pass viktigt är 24Hz? Vad innebärd det?

Jag har endast satt min dator på 1080p när jag tittat på film genom TVn och det har fungerat super, ingen aning om den använder 24Hz automatiskt?

Jag har ett Geforce 8800 GTS.

Postad 24 August 2008 - 15:31

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Jag är dåligt insatt i ämnet, hur pass viktigt är 24Hz? Vad innebärd det?

Jag har endast satt min dator på 1080p när jag tittat på film genom TVn och det har fungerat super, ingen aning om den använder 24Hz automatiskt?

Jag har ett Geforce 8800 GTS.

http://en.wikipedia.org/wiki/24p

För att få mjuka panoreringar

Din 50px8 ställer automatisk om till 96 hz när du matar den med 1080p24.

Postad 24 August 2008 - 16:02

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

http://en.wikipedia.org/wiki/24p

För att få mjuka panoreringar

Din 50px8 ställer automatisk om till 96 hz när du matar den med 1080p24.

Så detta spelar ingen roll för mig?

Postad 24 August 2008 - 16:45

teqnet
  • teqnet
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag har kollat NVidias hemsida, men det verkar som att alla kör med NVIDIA PureVideo® Technology HD. Fast de är inte mer specifika än så. Kollade runt på lite andra forum, och det verkar som att 8 serien har likvärdig Videoacceleration som 9 serien. Och de skall kunna spela upp 24 fps problemfritt. Fast om man kollar på spelprestanda så är nog 8600 ett bättre passivt kort...

Postad 24 August 2008 - 17:01

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Jag har kollat NVidias hemsida, men det verkar som att alla kör med NVIDIA PureVideo® Technology HD. Fast de är inte mer specifika än så. Kollade runt på lite andra forum, och det verkar som att 8 serien har likvärdig Videoacceleration som 9 serien. Och de skall kunna spela upp 24 fps problemfritt. Fast om man kollar på spelprestanda så är nog 8600 ett bättre passivt kort...

Allt som gäller för HTPCn är egentligen att köra HD-material problemfritt, troligen klarar en Intel E8400 av detta på egen hand, men man behöver någon form av utgång till TVn och denna modul ska vara så billig som möjlight samtidigt som den håller god bild kvalité. De inbyggda kretsarna verkar göra sitt men har vissa problem som ex 24p. Borde inte Intel E8400 kunna köra detta på egen hand och då leverara 24p?

Vad ska du med "spelprestanda" i en HTPC?

Postad 24 August 2008 - 18:31

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Så detta spelar ingen roll för mig?

Inte för tvn ialla fall, vilket är varför den är ett sånt kap i jämförelse med tex samsung-plasmorna som inte klarar 24 fps. Om du har en film som är i 24 fps så måste du ställa in så att grafikkorten skickar rätt signal (1080p24). Vad jag vet så finns det ingen mediaspelare som gör detta automatisk, rätta mig gärna om jag har fel.

Postad 24 August 2008 - 19:04

teqnet
  • teqnet
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
JAg vet inte exakt vilken del av jobbet som sköts av processorn. I fallet H.264 (blu ray) så sker nästan all avkodning på grafikkortet. Men om man kör x.264 eller nått annat mkv format får mycket riktigt CPU:n stressa. Någonstans längs vägen tar grafikkortet vid och ser till att 24 ramar per sekund ritas upp. Vad jag förstår ås klarar inte intels G45 göra detta problemfritt. Jag har kört med en muskel laptopp men NVidias grafikkort, och aldrig stött på problem med detta. Dessutom verkar Pure Video kunna göre en "revers" på 60Hz genom att lyfta bort ryckiga 3:2 pulldown och "pumpa ut" 24 Hz bild istället.

Anledningen till att jag tog upp spelprestande var för att det var det enklaste sättet att mäta beräkningskapacitet. Läste någonstans att windows Air och lite andra saker samtidigt kan vara ganska krävande för grafiken.

Postad 24 August 2008 - 19:26

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Men man kan ju välja om man vill använda hårdvarustödet för att avlasta CPUn. CPUn bör ju kunna decoda allt med mjukvara på egen hand och har man en vass CPU så borde det vara lungt. Troligen är en E8400 overkill, men då vet man att det funkar. Att grafikkretsen på modekortet jämnar ut belastningen på vissa format är ju bara en bonus, huvudsaken är att bilden kommer ut till TVn vilket tyvärr inte CPUn klarar på egen hand.

Postad 24 August 2008 - 20:33

teqnet
  • teqnet
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Precis, jäkligt konstigt att Intel inte kan lösa det lilla problemet. För problemet lär ju vara detsamma när det gäller piratformat. Men vad jag har läst mig till har det inte funnits stöd för 24p på de gamla integrerade grafikkretsarna från Intel heller?

Postad 24 August 2008 - 20:37

teqnet
  • teqnet
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hittade dessutom denna tabell på NVidias hemsida. Kan ge en uppfattning av vad grafiken kan göra för bildkvaliten med rätt konfiguration:
http://www.nvidia.co..._Comparison.pdf

Postad 26 August 2008 - 09:00

Jörgen_P
  • Jörgen_P
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har det kommit ut några recensioner som jämför korten från Gigabyte, Intel och Asus ännu?
Är i valet och kvalet mellan Intel och Gigabytes kort. Kanske någon som har en åsikt? :)

Postad 26 August 2008 - 09:15

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Har det kommit ut några recensioner som jämför korten från Gigabyte, Intel och Asus ännu?
Är i valet och kvalet mellan Intel och Gigabytes kort. Kanske någon som har en åsikt? :)

På AVS forum så finns det trådar för samtliga modekort, där finns det folk som har provat dels Intel och Asus men även Gigabyte.

Intel verkar vara ganska likt Asus i grunden men så har Asus massa extra saker(ex överklocknings egenskaper) på gott och ont.

Gigabyte verkar också ha en bra grund men här saknas en bra(16x) PCI-Express port, därför går detta modekort bort för många. Antagligen är detta också varför Gigabyt pressade ut sitt kort först.

Dock så finns det problem med grund kretsen som vi diskuterat.

Mitt tips är att vänta tills modekorten blivit testade och se om de lever upp till kraven.

Postad 26 August 2008 - 09:26

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Hittade dessutom denna tabell på NVidias hemsida. Kan ge en uppfattning av vad grafiken kan göra för bildkvaliten med rätt konfiguration:
http://www.nvidia.co..._Comparison.pdf

Den där tabellen är rätt missvisande.
Läser man bara den så skall det gå lika bra med ett 7600GS som ett 8800GT.
Det är inte sant(jag har båda korten).
Ett 7600GS/GT accelererar H264/ bara en del, medans ett 8800GT accerlerar det mesta.
Detta har ganska stor betydelse om bitraten är hög och även när vi kommer till kvalitet.
Dock skall sägas att alla nya kort (1 år tillbaka) accelererar största delen på kortet.
Så ett 8600GT/GS eller ett 8800GT ser man knappast någon skillnad på när det gäller belastningen
när det gäller filmuppspelning.

Postad 26 August 2008 - 09:30

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Massor med grafikkort har samma problem som G45, tom ATI4850 har fått liknande klagomål. Egentligen kan man säga att större delen av de flesta grafikkort verkar ha mer eller mindre problem just vad gäller 24Hz filmuppspelning.

Har 4850 problem med 24Hz?
Att större delen skulle ha problem med 24Hz låter lite konstigt i mina öron.
Samtliga Nvidia-grafikkort från 8-serien har jag inte sett några sådana problem med.

Postad 28 August 2008 - 02:29

Hesam
  • Hesam
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Köp billigare ram minnen, du får ingen praktisk vinst genom att köra PC8500 - förutom i syntetiska tester eller vid extrem överklockning. Satsa på att köra minnen i ett "synkronisering-läge" - processorns FSB och minnets mzh. Exempelvis Intel Core 2 Quad Q6600 kan köras tillsammans med PC2-4200 minnen, alternativt det dubbla PC2-8500. Läs mer här under rubriken Synchronous memory modules.

Annars rekommenderar jag PC2-6400, de minnes modulerna är ändå galet billiga!

Redigerat av Hesam, 28 August 2008 - 02:38.

Postad 28 August 2008 - 02:34

Hesam
  • Hesam
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Som en liten notis, på ASUS egna hemsida är Intels allra senaste processorer (E8600, Q9400 bl.a.) inte med i listan "kompatibla processorer" vad gäller P5Q-EM.

Redigerat av Hesam, 30 August 2008 - 01:07.

Postad 30 August 2008 - 01:49

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Som en liten notis, på ASUS egna hemsida är Intels allra senaste processorer (E8600, Q9400 bl.a.) inte med i listan "kompatibla processorer" vad gäller P5Q-EM.

Det brukar släpa efter. Eftersom den har stöd för 45nm processorer så fungerar de också.

Postad 30 August 2008 - 12:38

Kringlan
  • Kringlan
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Någon som fått hem ett kort ännu?
Står på prisjakt att flera leverantörer har dem i Lager.

Postad 30 August 2008 - 18:31

Hesam
  • Hesam
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Det brukar släpa efter. Eftersom den har stöd för 45nm processorer så fungerar de också.

Ja, det låter logiskt ;)

Postad 31 August 2008 - 01:22

Hesam
  • Hesam
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Denna post kanske kan vara intressant att läsa... ett HD HQV test av renethx på AVS forumet.

Redigerat av Hesam, 31 August 2008 - 01:23.

Postad 31 August 2008 - 08:31

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Denna post kanske kan vara intressant att läsa... ett HD HQV test av renethx på AVS forumet.

Jag har följt den tråden ett tag nu, men tydligen har jag inte fått någon email om updates. Helt klart intressant inlägg. Jag har bestämt mig till att vänta tills jag kan känna mig säker på vad det är jag köper, detta lär säkert ta minnst en månad innan drivrutinerna är fixade och bra test har börjat dyka upp.

Man får se till att hålla ögonen på Geforce krettsen också och se hur den presterar, i värsta fall får man köpa ett grafikkort o slänga in men då kan man ju ialla fall köpa billigare modekort eller helt enkelt köpa modekort som har det lilla extra(utan inbyggt grafikkort).

XBMC som jag kommer använda på HTPCn verkar inte släppas i stabil version förrens om någon månad och enligt mig finns det ingen annan mjukvara som ens kommer i närheten av denna.

Det är helt enkelt inte moget i dagens läge.

Postad 31 August 2008 - 16:01

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Jag har följt den tråden ett tag nu, men tydligen har jag inte fått någon email om updates. Helt klart intressant inlägg. Jag har bestämt mig till att vänta tills jag kan känna mig säker på vad det är jag köper, detta lär säkert ta minnst en månad innan drivrutinerna är fixade och bra test har börjat dyka upp.

Man får se till att hålla ögonen på Geforce krettsen också och se hur den presterar, i värsta fall får man köpa ett grafikkort o slänga in men då kan man ju ialla fall köpa billigare modekort eller helt enkelt köpa modekort som har det lilla extra(utan inbyggt grafikkort).

XBMC som jag kommer använda på HTPCn verkar inte släppas i stabil version förrens om någon månad och enligt mig finns det ingen annan mjukvara som ens kommer i närheten av denna.

Det är helt enkelt inte moget i dagens läge.

Håller helt med, en fråga bara, hur funkar 24 fps på intels äldre grafikkretsar? Någon som har erfarenhet av detta? Min poäng är om man struntar i hårdvaruaccelerationen och låter processorn göra jobbet, skulle det då funka med ett äldre moderkort?

EDIT: Ställde en fråga om hur pass dåligt 24fps ser ut på avsforum och fick följande svar http://www.avsforum....06#post14562106 det ser inte så bra ut just nu, man får hoppas på uppdateringar annars finns det ju inget mini-ITX moderkort som duger för HTPC + intel och det är otroligt konstigt enligt min uppfattning!

Redigerat av Unregistered951ada42, 31 August 2008 - 19:53.

Postad 01 September 2008 - 11:27

maestrokba
  • maestrokba
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag byggde ihop en HTPC i helgen med Gigabyte´s G45 kort och kan bara säga att det fungerar hur bra som helst.
Kör med en E8400 processor på det.

Jag kommer ikväll att lägga upp en ganska stor bildsamling på hela bygget för den som är intresserad.

Meddelar här när allt är klart där så kan ni gnata in och kolla om ni vill..

Postad 01 September 2008 - 12:20

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Jag byggde ihop en HTPC i helgen med Gigabyte´s G45 kort och kan bara säga att det fungerar hur bra som helst.

Jag kommer ikväll att lägga upp en ganska stor bildsamling på hela bygget för den som är intresserad.

Kul att höra men hur menar du med att allt gick bra? Menar du själva bygget? Eller menar du även att du läst de problem som det pratas om?

Postad 01 September 2008 - 19:46

maestrokba
  • maestrokba
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
SÅ, nu är det klart, finns bilder för den som vill spana in i mitt galleri på bygget med Gigabyte kortet med G45 chippet.

mneminic
Jag menade att bygget gick bra.
Men jag kan inte komma fram till att jag kommer att ha några problem med kortet eller själva G45 chippet heller.
Tycker att det fungerar kanon så här länge i alla fall, kanske dyker upp nått framöver men inte nu i alla fall..

Körde Transformers 1080P HD-DVD på den och testade och det fungerade hur bra som helst, inga problem, kanon bild och ljud.

Du kommer inte att höra nått negativt från mig i alla fall gällande G45 chippet.

Postad 01 September 2008 - 21:40

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Naajs.. ser riktigt bra ut!

G45 chippet är helt nytt och hela HTPC konceptet är egentligen väldigt 'omoget', därav de diskussion angående 1080p24 uppspelning, s.k "repeater" problem, 8ch lossless LPCM osv...

I USA kom G45 moderkorten ut för någon vecka sedan, därför har jag följt ett amerikansk forum då de bla har behandlat ovanstående "problem". Det roliga är att det verkar ske framsteg hela tiden, dock är det fortfarande vissa frågetecken kring 1080p24.

Hade varit kul om du kunde göra några tester, spela upp HD-material. Jag ser att du har en Toshiba Z3030, den klarar 1080p24, dvs du kan mata den med 1920x1080@24Hz via din HTPC. Testa sedan köra lite hd-material (bluray/hddvd/mkv?) och försök notera ev. mönster i 'flytet' på bilden. På det amerikanska forumet har det pratats om återkommande judder inom olika tidsramar, tex 8-10sec. Vissa säger att de lyckats minimera problemet, andra beklagar sig och väljer att köra 1080p60, dvs låta HTPC:n göra en 3:2 pulldown då de anser att G45 inte hanterar 24p tillräckligt bra.

Hade varit kul om du gav lite feedback om detta.. tacksam för all hjälp.. :)

Källa:
Avsforum, G45 (Gigabyte)

SÅ, nu är det klart, finns bilder för den som vill spana in i mitt galleri på bygget med Gigabyte kortet med G45 chippet.

mneminic
Jag menade att bygget gick bra.
Men jag kan inte komma fram till att jag kommer att ha några problem med kortet eller själva G45 chippet heller.
Tycker att det fungerar kanon så här länge i alla fall, kanske dyker upp nått framöver men inte nu i alla fall..

Körde Transformers 1080P HD-DVD på den och testade och det fungerade hur bra som helst, inga problem, kanon bild och ljud.

Du kommer inte att höra nått negativt från mig i alla fall gällande G45 chippet.

Redigerat av Unregistered1ee0a150, 01 September 2008 - 21:43.

Postad 01 September 2008 - 21:55

Hesam
  • Hesam
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Härligt, fan va sugen man blir ^^ Förresten, trädde du inte en fläkt på ninja mini?

Redigerat av Hesam, 02 September 2008 - 15:03.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.