Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Single-wire, bi-wire eller bi-shotgun?

299 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 June 2008 - 23:45

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Jag förstår inte vad du menar, en tvåvägshögtalare exempelvis har ju (nästan alltid) ett högpassfilter och ett lågpassfilter. Att +/- från hög- och lågpass är draget till samma terminal innebär ju inte att det är ETT filter. Själva filterdesignen är ju densamma på bi/singlewire-högtalare. Eller har jag fått allt om bakfoten?

Både ja och nej.

En vanlig tvåvägs högtalare UTAN biwiring har vanligtvis 2 filter. Ett HP-filter (högpass) och ett LP-filter (lågpass).
Detsamma gäller för en vanlig tvåvägs högtalare MED biwirings-möjligheter.

Skillnaden består i att en biwirings-högtalare har inte dessa två filter sammankopplade inuti högtalar-lådan. Dessa två filter är istället sammankopplade på utsidan av högtalarlådan m.h.a. de där medföljande "biwirings-blecken". Genom att ta bort dessa så delar man faktiskt upp filterna i två delar. Kopplar man sedan in högtalar-kablage till båda terminalerna så har man faktiskt ersatt blecken med kablar (som då oftast är lite längre och ser annorlunda ut än vad blecken gör) och vips så är de två olika filterhalvorna återigen sammankopplade, men denna gången redan vid slutstegets utgångar.

Ser man det på detta viset så har man alltså i stort sett samma filterkonstruktion både vid biwiring som vid singel-wiring, men med den skillnaden att man har förlängt sträckan mellan de olika filter-delarna...

Hos en högtalare med enbart singelwiring så har man helt enkelt inte möjligheten att koppla in X antal meter högtalar-kabel mellan HP-delen och LP-delen och därmed så har man inte heller möjligheten att optimera kablaget var och en av dessa delar...

Postad 16 June 2008 - 23:51

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Ja, jag säger ju till Det finns en del slutsteg t ex som man haft svårt att ens hitta minimala förvrängningar (en kunde man inte hitta någon hörbar förvrängning alls!). Så förstår inte vad du menar med att den tillverkaren lyckats med någon som inte går. Dock så kanske detta passar bättre i en tråd om förstärkare, till exempel.

Mvh

Det råkar inte vara den synnerligen kritiserade FE-metoden du baserar din utsago på?

Isåfall så skulle jag vara EXTREMT mycket mer försiktig med mina uttalanden om jag hade varit i ditt ställe :(

Redigerat av Unregistered959, 16 June 2008 - 23:52.

Postad 17 June 2008 - 00:08

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag glömde klargöra en sak ordentligt angående biwiring.

Helt i enlighet med mitt föregående resonemang kring optimering av kablaget för vardera del i en biwirings-högtalare, så är det nästan omöjligt att förutspå om det ljudmässiga resultatet blir bättre eller sämre. Det handlar alltså i slutändan om hur man har anpassat kablaget till högtalarens vardera filterdelar. Lyckas man åstadkomma en missanpassning så är det fullt möjligt att man faktiskt riskerar att försämra ljudet (bortsett från de klassiska fördelarna med ökad tvärsnittsarea). Men vitsen med biwiring ur ett rent ljudmässigt perspektiv är att man faktiskt ges en möjlighet med att anpassa kablaget.

Ur mitt kostnadseffektiva perspektiv (och ur ett bekvämlighets-perspektiv) så tycker jag personligen att det känns mer kostnadseffektivt att anpassa kablaget helt enkelt genom att välja ett bättre högtalar-kablage redan från början och därmed köra singelwiring...

Behöver man inte dubbel längd kabel, så kan man ju faktiskt kosta på sej upp till det dubba priset på högtalarkablaget och på så sätt också vinna några eventuella ljudmässiga fördelar.

För att inte tala om att singelwiring då blir mycket enklare. Både att koppla in och att gömma undan...

Postad 17 June 2008 - 00:53

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Lite klipp från vår förra Bi Wire -tråd 2007 !

En elektrisk ledare kan inte liknas vid en tom slang där elektrisk ström likt t.ex. vatten forsar fram tills dess det når ett hinder. I så fall skulle ju den elektriska strömmen av någon outgrundlig anledning bestämma sig för att rusa genom vilken elektrisk ledare som helst, oavsett om den är blockerad i den andra änden eller inte, för att först i slutet av ledaren upptäcka eventuella hinder.

Däremot kan en elektrisk ledare väldigt förenklat liknas vid en slang som ständigt är vattenfylld. Dvs. om man pressar in en matsked vatten i den ena änden så trillar det ut motsvarande mängd vatten i den andra och det kan ju då se ut som om vattnet har rört sig med nästan ljusets hastighet genom slangen även om vattnet knappt har styrfart ut ur slangen. På samma sätt så är det inte de elektroner som man "stoppar in" i en elektrisk ledare som ramlar ut på den andra sidan utan några helt andra som redan låg beredda på mottagarsidan :(

Om man nu likt ett filter sätter en klämma i slutet på en redan vattenfylld slang så är det ganska lätt att inse att trots att klämman sitter kanske 25 meter bort så kommer inget vatten att kunna välja denna slang. Rent "flödesmässigt" så är det alltså precis som om klämman hade suttit i början på slangen i stället, eller på mitten, eller precis var som helst på slangen :(

Om man nu vill definiera detta som att slangen är en del av den applikation som väntar på vatten i andra änden så är det väl upp till var och en att göra så. Det vanligaste är dock att man inte definierar högtalarkablar som tillhörande delningsfiltret i andra änden.

Redigerat av Unregistered1103, 17 June 2008 - 01:29.

Postad 17 June 2008 - 00:56

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Det råkar inte vara den synnerligen kritiserade FE-metoden du baserar din utsago på?

Isåfall så skulle jag vara EXTREMT mycket mer försiktig med mina uttalanden om jag hade varit i ditt ställe :(

Den kritiserar endast av dom som inte förstår den. Vilket är deras förlust enligt mig.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 17 June 2008 - 01:25

Unregistered312252d2
  • Unregistered312252d2
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Håller med om att det kan va svårt att höra skillnad på singelwire och biwire,,, tror mer på att kvaliten på komponenter i delningsfilter plus om arean på kablar är lite i underkant,,, däremot kan Biampning göra mer resultat plus kan få slutstegen då att bli mindre belastade,, men om det nu är sammma förstärkare som biampningen gör i,,, så är det ju även viktigt att trafon och kondingar är väldimensionerade,,,
en annan sak man bör tänka på är hur impedanskurvan ser ut på högtalaren om den är orolig och ojämn,,, ja då får ju slutstegen jobba rejält,,, kör med konjugatlänk själv för att få jämn impedanskurva,..
Dynaudio ratar biwirekontakter på sina högtalare,, dom satsar på Wbt terminaler och bra filter istället

Postad 17 June 2008 - 01:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Och här kommer lite till som vi hittade i en tråd från 2003

Det är inte samma signal i båda kablarna vid bi-wire.

Lågpassfiltret blockerar högfrekventa signaler eftersom förstärkaren "ser" en högre impedans ju högre frekvens den försöker skicka genom kabeln. Strömmen genom "baskabeln" kommer därför att bli lägre ju högre frekvensen blir.

På samma sätt blockerar högpassfiltret lågfrekventa signaler.
Strömmen genom "diskantkabeln" kommer således att minska för lägre frekvenser.
Alltså kommer signalen att delas upp redan i förstärkarens utgång

Ett delningsfilter är som ett motstånd som tar bort strömmen i ett visst frekvensomfång

Kabeln som går till diskanten (högpass där inte dom låga frekvenserna får passera)
innehåller den ström som diskanten utnyttjar.

Kabeln som går till basen (lågpass där inte dom höga frekvenserna får passera)
innehåller den ström som basen förbrukar.

Basen förbrukar mer ström och följdaktligen kommer det då att flyta mer ström genom baskabeln än genom diskantkabeln

Detta inlägg besvarades så här !

Detta resonemang stämmer utmärkt (om det ger en förbättring eller inte lämnar jag osagt), krävs endast basic kunskaper inom ellära och elektronvandring.
Vad som kommer in måste också komma ut, kommer det inte ut så kan det inte heller komma in.

Alltså, blockas strömen med en viss frekvens vid filtret så kommer den även att blockas i kabeln (dock inte samma sak som aktivdelning eftersom förstärkaren fortfarande förstärker hela signalen vid biwire). Bara att plocka fram en voltmeter/osciloscop, tongenerator och ett filter och testa om ni inte tror på detta.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Tillbaka till denna tråden ......

Den kritiserar endast av dom som inte förstår den. Vilket är deras förlust enligt mig.

Förstår den gör nog de flesta...
En helt annan sak är att förstå meningen med det hela .. det är det många som inte gör ..

Jag är en av dom :(

Redigerat av Unregistered1103, 17 June 2008 - 01:49.

Postad 17 June 2008 - 06:37

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Jag förstår inte varför så många ens tänker tanken att säga att det eller det är bättre än det eller det!??
Hör ni inte själv hur fel det låter?? (Inga namn nämda). Väldigt naivt att ens tänka tanken....

Vad är korrekt ljud för dig? Om helt färglöst ljud skulle vara möjligt att få, kommer inte detta upplevas som tråkigt? Bara en teori. Alla kompenenter färgar mer eller mindre, som jag sagt tidigare, det gäller bara o hitta de som färgar på ett sätt som stärker de kriterium man har.

Jag håller med vad som sagts ovan att det är väldigt intressanta inlägg i denna tråden men tråkigt samtidigt att det har spårat ut som det gjort. Om det nu är så att t ex Ljudkvalite tror sig veta vad korrekt ljud är för honom så är det helt ok, men att säga att det är korrekt ljud och att bi-wiring är fel tycker jag är lite sorgligt. Känns lite som han/hon måste ha någon som håller med för att tro på det själv? Spekulationer, blir inte klok på honom/henne.

När det gäller bi-wiring möjligheter så är självklart LF och HF separerade i lådan men "binds" ihop utanför lådan av antingen bleck eller Jumpers (om man inte kör bi-wirat). Oftast är självklart bi-wiring att föredra när detta är en möjlighet, som sagts ovan, så kan man här optimera signalens väg genom att testa olika egenskaper hos kablar (silver, koppar etc etc etc) och därmed karraktären på ljudet.

En sista sak i detta inlägg - Om man inte vill testa ngt för att en viss person sagt att det inte är rätt? Väldigt naivt tycker jag o väldigt farligt att lita på en person så. Men visst, finns ingen möjlighet att bi-wira på högtalarna så är det ju inget att tänka på ens men då tycker jag inte heller man ska säga ngt om de som faktiskt har möjlighet att prova det.

Postad 17 June 2008 - 07:06

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Jag kör passiv biampning. Visst måste man på något sätt koppla ur högtalarens filter för att köra aktiv biampning? Och hur gör man detta ni som är tekniskt mer kunniga än jag?

Jag har dock läst att passiv biampning inte skulle ge speciellt många fördelar jämfört med single och framförallt aktiv biampning men för mig låter det bättre i vilket fall. Om det sen är placebo eller inte har jag ingen aning om, det finns en stor chans att det är så. Men jag är lycklig i vilket fall. :P

Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 17 June 2008 - 07:07.

Postad 17 June 2008 - 07:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Och här kommer lite till som vi hittade i en tråd från 2003

Detta inlägg besvarades så här !

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Tillbaka till denna tråden ......

Förstår den gör nog de flesta...
En helt annan sak är att förstå meningen med det hela .. det är det många som inte gör ..

Jag är en av dom ;)

Mycket bra klipp du hittat där, håller med till 100%, jag tänkte i fel banor tidigare.
Det är ju faktiskt helt självklart att med bi-wiring så delas signalen upp redan vid steget och du får därför olika signal vandrandes i dom olika kablarna. Kabeln kommer då också att påverka signalen olika på grund av detta och detta skulle kunna ge upphov till en vis "färgning" eller vad man nu vill kalla det, jag har dock bara upplevt denna som posetiv vid alla tillfällen jag upplevt denna.

Edit: såg att klippen inte kom med, men spela roll ni vet villka det va ändå ju.... :D

Jag kör passiv biampning. Visst måste man på något sätt koppla ur högtalarens filter för att köra aktiv biampning? Och hur gör man detta ni som är tekniskt mer kunniga än jag?

Jag har dock läst att passiv biampning inte skulle ge speciellt många fördelar jämfört med single och framförallt aktiv biampning men för mig låter det bättre i vilket fall. Om det sen är placebo eller inte har jag ingen aning om, det finns en stor chans att det är så. Men jag är lycklig i vilket fall. :P

I ditt fall, då du har ett par färdiga konstruktioner så ska du inte koppla ur något filter och inte köra med aktiv delning om du inte är berätt att i stor sätt bygga om hela högtalaren och spendera antal timmar med mät mick och testande.
Jag skulle ha sattsat på bi-amping eller bi-wirirng i stället i ditt fall ;)

Redigerat av DVD-ai, 17 June 2008 - 07:50.

Postad 17 June 2008 - 08:05

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

I ditt fall, då du har ett par färdiga konstruktioner så ska du inte koppla ur något filter och inte köra med aktiv delning om du inte är berätt att i stor sätt bygga om hela högtalaren och spendera antal timmar med mät mick och testande.
Jag skulle ha sattsat på bi-amping eller bi-wirirng i stället i ditt fall ;)

Håller med ovanstående talar!
Visst, vill du köra aktiv bi-ampiing så måste du iaf kapa matningen från terminalerna till filtret för att se dra ledningar direkt till elementen (Ganska stort ingrepp men ändå smidigast så).

Det viktiga är att du som individ är nöjd, sen vad det står skrivet eller vad andra säger spelar mindre roll

Postad 17 June 2008 - 08:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag kör single-wire, mina högtalare har bara ett par anslutningsterminaler :P

Även om jag hade möjlighet att köra bi-wire skulle jag inte göra det. Ser ingen anledning till att flytta anslutningarna till delningsfiltret till förstärkaränden istället för högtalaränden annat än att göda kabeltillverkare med extra pengar.

Däremot gillar jag bi-amp (med två separata förstärkare). Där kan man få mycket intressanta effekter och köra kanske rör till toppen och transistor till botten vilket kan bli rätt trevligt.

Postad 17 June 2008 - 09:25

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Jag kör single-wire, mina högtalare har bara ett par anslutningsterminaler :P

Även om jag hade möjlighet att köra bi-wire skulle jag inte göra det. Ser ingen anledning till att flytta anslutningarna till delningsfiltret till förstärkaränden istället för högtalaränden annat än att göda kabeltillverkare med extra pengar.

Däremot gillar jag bi-amp (med två separata förstärkare). Där kan man få mycket intressanta effekter och köra kanske rör till toppen och transistor till botten vilket kan bli rätt trevligt.

Huvudsaken är att du är nöjd ;)
Vad använder du då för förförstärkare?

Postad 17 June 2008 - 09:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Vad använder du då för förförstärkare?

Nu kommer jag väl aldrig att byta högtalare så varken bi-wire eller bi-amp är aktuellt.
Om jag av någon anledning byter i framtiden så får man se då vad som finns på marknaden.

Men som någon sa ... "bi-wire = buy more wire" och något som tillverkare hittat på för att tjäna mera pengar :P

Men om det gör en lycklig att ha många sladdar liggandes så ska jag inte försöka hindra någon, bara att köra på =)

men som sagt, bi-amp ska man ju pröva på tycker jag. Och ännu hellre bi/tri/quad-amp med aktiv delning. Då kommer det många fördelar.

Redigerat av Martin, 17 June 2008 - 10:00.

Postad 17 June 2008 - 10:02

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Men som någon sa ... "bi-wire = buy more wire" och något som tillverkare hittat på för att tjäna mera pengar :P
Men om det gör en lycklig att ha många sladdar liggandes så ska jag inte försöka hindra någon, bara att köra på =)

;) På dessa högtalare vi testa på gjorde det klar skillnad mellan single och bi-wire.
Men jag respekterar din åsikt ang att du tycker så ;)

Postad 17 June 2008 - 10:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

De flesta som har bi-wiring möjlighet har två separata filter internt - INTE ett gemensamt

Ja, högtalaren är ju bi-wirad innuti hur man än vänder och vrider på det.

Om det inte handlar om en enkel 2-vägare då. Då brukar alla komponenter sitta på samma kretskort.

Postad 17 June 2008 - 11:07

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Mvh
Ljudkvalite

Jag har till de som kritiserar metoden ochjag förstår mycket väl vad syftet är, hur tankarna gick när metoden utvecklades, men dessutom så förstår jag också mekanismerna och vilka bristerna är, därav min kritik. Jag upplever att metoden har många anhängare som inte förstår något alls, men likväl tror att det är en metod bättre än någon annan (kanske just därför). Okunskap kan vara en välsignelse, det medges, men jag föredrar kunskap istället!!!

EDIT:
Metoden jag pratar om är den "ökända" FE-metoden...
Men ämnet är REJÄLT O.T. och bör kanske inte diskuteras i just denna tråden.
Jag kunde tyvärr inte hålla tyst när jag såg yttrande som (IMHO) stöder sej på resultat framkommna av FE-metoden, eftersom jag är av åsikten att sådana yttranden inte bör värderas högre än vilken personlig, subjektiv åsikt som helst. Detta beroende på att även FE-metoden bygger på subjektiva åsikter i grund och botten...

Redigerat av Unregistered959, 17 June 2008 - 11:20.

Postad 17 June 2008 - 11:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
vad är det för en metod som ni pratar om.... Eller borde jag kanske veta det?! :P

Postad 17 June 2008 - 11:14

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Där har vi en av fördelarna med bi amping ..
Men för dom som som tror att kablar har en filtrerande inverkan eller om man vill .. ger olika ljud ...
så räcker det med att ha olika kablar i en bi wiring lösning.

Maveric :P

Redigerat av Unregistered1103, 17 June 2008 - 11:15.

Postad 17 June 2008 - 11:16

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag tror att jag nämnde det tidigare, men det kan vara värt att upprepa.

Som jag ser det så är biwiring ett slags "tweak", en finjustering av ett ljud som man redan är hyffsat nöjd med.
Min ide om kostnads-effektivitet kan mycket väl vara ointressant för t.ex. den som redan vid högtalar-investeringen satsade på det bästa singelwirings-alternativet ekonomin tillät.

Några år senare (eller hur lång tid det nu tar för ekonomin att repa sej efter en större investering), så kan man ju då "tweaka" ljudet ytterligare genom att skaffa ytterligare en uppsättning högtalar-kablar och eventuellt tjäna ytterligare lite kvalite i ljudet.

Men grejen är den att man måste som vanligt prova sej fram, resultatet av biwiring kan skilja sej ganska mycket mellan olika kombinationer av rum, anläggningar, högtalare och kablage m.m....

Detta kan man nog betrakta som ett faktum med tanke på de 3 mest framträdande åsikterna om biwiring. Den ena hävdar att ljudet blir klart bättre, den andra hävdar att det inte hörs någon skillnad alls och den tredje hävdar att ljudet blir sämre...

Förmodligen så är det sant i samtliga fallen, det är i vart fall mycket möjligt att det kan vara sant i samtliga fall!

Därmed så finns det egentligen ingen anledning till något slags "flame-war" i biwirings-diskussioner.
Inte om man respekterar andras åsikter och erfarenheter i allafall...

Postad 17 June 2008 - 11:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Därmed så finns det egentligen ingen anledning till något slags "flame-war" i biwirings-diskussioner.
Inte om man respekterar andras åsikter och erfarenheter i allafall...

Det finns alltid någon som startar "flame-war" genom att inte respektera andra människors syn
och bara ser till sin egen och sin gurus syn på saken. Hade de hållt sig till faktiskt.se hade
mycket varit vunnet för detta forumet.

Personligen är jag öppen för olika tweaks för att det är kul .. men när det kommer till att lyssna
på musiken har det mycket liten betydelse för mig, vilka kablar som sitter i eller hur de är dragna.

Hoppas att man i alla fall återigen har förtstått hur biwiring fungerar trots att det är den
100'de tråden sedan fakta kom på bordet 2003 i tråden jag citerade ett klipp ifrån.
( vilket vidimerats av ett antal mycket tekniskt kunniga personer på detta forum )

Ps.. säger inte detta för att starta ännu mer gräl utan för att jag hoppas man kan acceptera
minhembio som det är och inte göra det till ett faktiskt.se som för mig är en klubb för en persons åsikter.

Redigerat av Unregistered1103, 17 June 2008 - 11:49.

Postad 17 June 2008 - 12:18

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Nu har jag inte läst alla argument, men tron jag levt i är:

- Det finns "äkta" bi-wire, samt "kosmetisk" bi-wire. Med riktig bi-wire så måste filtret vara konstruerat för det (delat? separata filter?), medans en del sätter bi-wire och ett delningsfilter bakom, så någon effekt (kanske tom bieffekter) uppnås ej. Det sista som ett säljargument typ...

- Det är fråga om en konstruktionsfilosofi från konstruktörernas sida. Öhman säger nej till det (tydligen), Dynaudio säger att det skapar mer problem än vad det ev löser/förbättrar (och har därför aldrig bi-wire heller). Medans flera har ju faktiskt det!

Men jag har inte läst så mycket djupare i ämnet.
//

Postad 17 June 2008 - 12:37

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Vad är korrekt ljud för dig? Om helt färglöst ljud skulle vara möjligt att få, kommer inte detta upplevas som tråkigt? Bara en teori. Alla kompenenter färgar mer eller mindre, som jag sagt tidigare, det gäller bara o hitta de som färgar på ett sätt som stärker de kriterium man har.

Varför skulle det låta tråkigt om du får höra exakt det som är på skivan (vilket, om vi har tur, är exakt såsom det lät vid uppförandet)?

Jag håller med vad som sagts ovan att det är väldigt intressanta inlägg i denna tråden men tråkigt samtidigt att det har spårat ut som det gjort. Om det nu är så att t ex Ljudkvalite tror sig veta vad korrekt ljud är för honom så är det helt ok, men att säga att det är korrekt ljud och att bi-wiring är fel tycker jag är lite sorgligt. Känns lite som han/hon måste ha någon som håller med för att tro på det själv? Spekulationer, blir inte klok på honom/henne.

Om du är på en diskussionsforum så får du allt vara berädd på att folk inte håller med dig. Så att säga tråden spårat ut tycker jag är helt fel, utan den håller sig relvativt lugn. Det jag säger om bi-wiring presenteras via mätningar och exakt vad det gör, vilket är enligt mig, väldigt intressant. Att folk föredrar ett visst ljud som något skapar har ju inte med saken att göra, det är ju upp till var och en om man föredrar det.

Jag har till de som kritiserar metoden ochjag förstår mycket väl vad syftet är, hur tankarna gick när metoden utvecklades, men dessutom så förstår jag också mekanismerna och vilka bristerna är, därav min kritik. Jag upplever att metoden har många anhängare som inte förstår något alls, men likväl tror att det är en metod bättre än någon annan (kanske just därför). Okunskap kan vara en välsignelse, det medges, men jag föredrar kunskap istället!!!

EDIT:
Metoden jag pratar om är den "ökända" FE-metoden...
Men ämnet är REJÄLT O.T. och bör kanske inte diskuteras i just denna tråden.
Jag kunde tyvärr inte hålla tyst när jag såg yttrande som (IMHO) stöder sej på resultat framkommna av FE-metoden, eftersom jag är av åsikten att sådana yttranden inte bör värderas högre än vilken personlig, subjektiv åsikt som helst. Detta beroende på att även FE-metoden bygger på subjektiva åsikter i grund och botten...

Bara för du tror dig förstå metoden så behöver du inte ha gjort det. Medtoden har ju bevisligen varit extremt bra eftersom till idag så har endast ett slutsteg passerat utan att man funnit någon färgning alls, medans alla andra slutsteg har man funnit olika färgningar, som man nogrannt tar upp i recensionen och förklarar hur det kan upplevas.
Men tråden handlar inte om F/E lyssning så vi kan släppa det. Ville bara påpeka detta.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 17 June 2008 - 12:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
vad är det för någont steg som inte färgar något alls ?

Postad 17 June 2008 - 13:23

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Om någon som är duktig på att spela gitarr och att sjunga drar av några låtar akustiskt så skulle nog jag tycka att det var roligare att lyssna så än att lyssna genom en anläggning som färgar hörbart. Så nog kan jag förstå de som strävar efter ett neutralt ljud som möjligt. Därmed inte sagt att man inte får tycka som man vill. Har lika mycket förståelse för det. Har ju själv en budgetanläggning som färgar väldigt mycket.

Postad 17 June 2008 - 13:33

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Du vet bara om en stärkare färgar det akustiska ljudet fel eller rätt om du spelar in gittaristen
i den miljö du skall lyssna till inspelningen samt sedan jämför inspelningen genom att låta gittaristen
spela upp samma sak växelvis som du lyssnar till inspelningen.

En färgning kan således också leda till att ljudet liknar det verkliga ljudet ..

För att något anses som ofärgat, garanteras det inte att det låter så som det skulle gjort i verkligheten.

När dessa gubbar som sitter och bestämmer vad som är ofärgat eller inte .. har de inte lyssnat till
källan så som den hördes direkt från instrument till öra .. därför vet de inte hur det skulle höras
i verkligheten. Den stärkare som de anser vara mest ofärgad, är en äldre modell av en Denon
flerkanalsförstärkare av budget typ. Säger inte det allt ???

Postad 17 June 2008 - 14:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Du vet bara om en stärkare färgar det akustiska ljudet fel eller rätt om du spelar in gittaristen
i den miljö du skall lyssna till inspelningen samt sedan jämför inspelningen genom att låta gittaristen
spela upp samma sak växelvis som du lyssnar till inspelningen.

En färgning kan således också leda till att ljudet liknar det verkliga ljudet ..

För att något anses som ofärgat, garanteras det inte att det låter så som det skulle gjort i verkligheten.

När dessa gubbar som sitter och bestämmer vad som är ofärgat eller inte .. har de inte lyssnat till
källan så som den hördes direkt från instrument till öra .. därför vet de inte hur det skulle höras
i verkligheten. Den stärkare som de anser vara mest ofärgad, är en äldre modell av en Denon
flerkanalsförstärkare av budget typ. Säger inte det allt ???

Maveric ;)

Ne men mycket ;)

Nu kommmer jag ju ihåg vad det va för en stärkare, haha, ne den skulle jag inte ge mycket för personerligen, men det e ju bara jag det :P

Postad 17 June 2008 - 14:16

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Var väl Denon 2105. Men svåra att hitta beggade, tror det var dom som brann upp(?)

Postad 17 June 2008 - 14:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
det är väll för att alla som finns är i händerna på dom som söker det optimala färgningslösa ljudet, det med att dom brinner, har också hört något om det faktiskt :P

Postad 17 June 2008 - 14:58

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Varför skulle det låta tråkigt om du får höra exakt det som är på skivan (vilket, om vi har tur, är exakt såsom det lät vid uppförandet)?

Men snälla du, man kan aldrig återskapa den musik som t ex en gitarist spelar LIVE. Om du hör en konsert, så spelar artisten (oftast) på mickar, förstärkare, kablar, högtalare etc etc etc.
Menar du att artisten spelar utan någon som helst elektronik så är det precis som Maverick pratar om, då vet du ändå inte hur det lät / låter när han spelar om du inte har han bredvid o spelar.

Sen är det tyvärr så att en cd-skiva aldrig kommer kunna ge det du kräver, inte heller en vinylskiva (Inspelningar kräver oxå sin kvalite o tar tyvärr kvalitet - Precis som när man bränner en skiva, ljudet försämras alltid ngt litet litet).

Självklart strävar alla efter ett ljud som passar just den individen (Hoppas jag iaf), sen om det är ofärgat eller inte spelar väl mindre roll?? Huvudsaken är att man trivs med det.
Har varit med om dessa diskutionerna på just faktiskt.se och efter att för många är på tok för enkelspåriga och insnöade på Ino, LTS, mätningar osv osv osv finns det ingen anledning för mig som privatperson att befinna mig där (Med andra ord inte företaget heller). Tyvärr var det så att om man inte tyckte precis som dom så var man mer eller mindre IB-förklarad..... Och sånt trams befinner jag mig inte i.

Denonflerkanalsförstärkare av budget typ. Säger inte det allt ???

Skämtar du med mig?? Jag har lyssnat på mycket som färgar mindre än denna men som ändå färgar en hel del... :P
Tyvärr tycker jag det hela låter som ett skämt...

Sorry !

Postad 17 June 2008 - 15:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Denon 2105 och 2106 hade problem med att stegen brann upp.

Sen är jag fortfarande ganska övertygad om att det var försteget, inte de inbyggda slutstegen som passerade
den berömda "FE-testen" utan större anmärkning.

Postad 17 June 2008 - 15:06

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Min stärkare färgar helt underbart John Lennon låter som Marilyn Monroe, det kan inte bli bättre! :P

Postad 17 June 2008 - 15:08

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Min stärkare färgar helt underbart John Lennon låter som Marilyn Monroe, det kan inte bli bättre! :P

;)

Postad 17 June 2008 - 16:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Men snälla du, man kan aldrig återskapa den musik som t ex en gitarist spelar LIVE. Om du hör en konsert, så spelar artisten (oftast) på mickar, förstärkare, kablar, högtalare etc etc etc.
Menar du att artisten spelar utan någon som helst elektronik så är det precis som Maverick pratar om, då vet du ändå inte hur det lät / låter när han spelar om du inte har han bredvid o spelar.

Sen är det tyvärr så att en cd-skiva aldrig kommer kunna ge det du kräver, inte heller en vinylskiva (Inspelningar kräver oxå sin kvalite o tar tyvärr kvalitet - Precis som när man bränner en skiva, ljudet försämras alltid ngt litet litet).

Håller med dig i början av inlägget, men när det gäller brända kopior får du läsa på. Det är en vanlig missuppfattning
eller hifimyt om man vill kalla det så.

Audio CD är faktiskt nästan lika bra som CD-ROM när det kommer till felkorrigeringen. Mycket av informationen
som lagras på skivan är till för att kunna återskapa ljuddatan om fel uppstår vid avläsningen. Dessa fel som inte
påverkar ljuddatan kallas ibland för C1-fel. Om dessa fel uppstår vid avläsning, t ex när man ska läsa in en skiva för
kopiering, så används den reduntanta informationen och datan kan återskapas utan bitfel. När man sen bränner en
kopia så skapas en helt ny uppsättning av C1-information. Det är därför en kopia kan bli "bättre" än originalet.

Inte bättre ljudmässigt då, men färre C1-fel, vilket gör att skivan blir lättare att läsa för spelaren.

Den enda gång som "destruktiv" felkorrigering används, dvs när ljuddatan förändras, är om det finns så stora fel
att de inte kan korrigeras med den reduntanta informationen. Dessa fel kallas för C2-fel, och när en skiva har
sådana fel kan en bitkorrekt kopia inte göras. Skivan kan inte heller spelas upp utan fel, men har man tur kan
felet korrigeras så pass att man inte lägger märke till det när man lyssnar.

För att sådana fel ska uppstå krävs rätt stora repor eller mycket fingeravtryck osv.

Bitkorrekt bilr en bränd kopia i stort sett alltid, och om den inte blir det så beror det antingen på användaren eller
fel på mjukvara eller läsare/brännare.

En korrekt kopia innehåller rätt information, precis som att en bränd kopia av t ex Office inte har fel bokstäver
i menyer osv. Det som skiljer är att Data CD av förklarliga skäl inte har det andra (C2) korrigerings-steget som
Audio CD använder. Det hade resulterat i oanvändbara filer vid läsfel, och är därmed meningslöst.

Sen håller jag som sagt helt med dig gällande att återskapa musik från en Live-spelning. Det man får är inte ljudet
som publiken hör, utan det ljud som mikrofonerna tar upp, vilket sedan mixas och mastras med EQ, dynamik-
komprimering osv. Skulle nog vilja påstå att 99% av alla inspelningar inte är "transparenta" och minst 50% är inte
ens i närheten av det. Det är faktiskt inte ovanligt att det justeras 10dB hit och dit med EQ.

Postad 17 June 2008 - 16:42

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Oftast upptäcker man bara de smärre färgningar som anläggningen ger när man skaffar sig en ny anläggning som färgar mindre.

Vid måttliga färgningar är det nog svårt för många att frigöra sig från det invanda helhetsintryck som en anläggning levererar förutsatt att det handlar om hyfsad hifi.

Själv har jag inte kunnat märka att en högtalare som är konstruerad för biwiring ger bättre ljud om man kör single wire. Tvärtom tycker jag att de egenskaper som man förknippar med hifi, som skärpa, balans och detaljupplösning ofta blir bättre med biwire.

Själv har jag två högtalarpar med singlewire anslutning och två par med biwireanslutning men de relativa ljudegenskaperna påverkas av helt andra faktorer än just detta.

Postad 17 June 2008 - 18:45

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

men när det gäller brända kopior får du läsa på. Det är en vanlig missuppfattning
eller hifimyt om man vill kalla det så.

Jag kan nästan med all säkerhet garantera att du märker skillnad ljudmässigt om du bränner t ex en Stockfischskvia, så nog är jag påläst alltid eller oxå så har jag kanske superhörsel... :P

Postad 17 June 2008 - 18:48

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

vad är det för någont steg som inte färgar något alls ?

Bryston 14B SST var det slutsteget man inte kunde finna någon färgning på (OBS kunde inte finna betyder ju inte att det inte kan finnas.) http://www.bryston.c...4BSSTReview.pdf

Men snälla du, man kan aldrig återskapa den musik som t ex en gitarist spelar LIVE.

Hur vet du det? Det finns ju faktiskt tester (blint) där folk fått lyssna och se om det är liveljudet dom hör eller via högtalare med gott resultat.

Om du hör en konsert, så spelar artisten (oftast) på mickar, förstärkare, kablar, högtalare etc etc etc.

En målare använder massa olika färger, svart, vitt, blått, gult mm mm, vilket han ibland blandar och ibland använder rent, för att skapa målningen. Syftet att se målningen är inte att se vitt, svart, blått etc, utan att se slutresultatet av målarens skapelse. Samma med musiken. Till exempel så brukar nästan all musik idag inte spelas in live (ja, om vi snackar om populärmusik, klassisk musik mm spelas ju in live) utan man spelar delarna för sig, för att sen via mixning, EQ, kompressorer mm få ett slutresultat, som målaren. Det är skivan. Så när du spelar skivan är det resultatet av artisternas skapande. Så det betyder inte att en fender låter fel om man lyssnar på en skiva där fendergitarren gått genom en distpedal. För det är poängen med artisternas skapande.

Självklart strävar alla efter ett ljud som passar just den individen (Hoppas jag iaf), sen om det är ofärgat eller inte spelar väl mindre roll?? Huvudsaken är att man trivs med det.

Håller helt med dig där :P

Redigerat av Unregistered1412, 17 June 2008 - 18:54.

Postad 17 June 2008 - 18:53

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Sen håller jag som sagt helt med dig gällande att återskapa musik från en Live-spelning. Det man får är inte ljudet
som publiken hör, utan det ljud som mikrofonerna tar upp, vilket sedan mixas och mastras med EQ, dynamik-
komprimering osv. Skulle nog vilja påstå att 99% av alla inspelningar inte är "transparenta" och minst 50% är inte
ens i närheten av det. Det är faktiskt inte ovanligt att det justeras 10dB hit och dit med EQ.

Håller med dig om att dom flesta inspelningar inte är helt rena utan påverkan. Men tycker inte det spelar roll om vi snackar transparent mot källan. För poängen är ju att man återskapar det som är på skivan så nära det går, på samma sätt som man försöker återskapa en DVD/blu-ray så nära det går. I båda fallen, musik som film, så är dom nästan alltid påverkad för se/låta på ett visst sätt, inte för återge verkligheten till 100%. Såklart finns det undantag när det gäller klassisk musik, en del jazz och dyl. Akustisk musik som är inspelad live. Och då kan man få en svindlande närvarakänsla. :P

Mvh
Ljudkvalite

Postad 17 June 2008 - 18:53

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

...utan man spelar delarna för sig, för att sen via mixning, EQ, kompressorer mm få ett slutresultat, som målaren. Det är skivan.

Precis....

Postad 17 June 2008 - 18:56

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Precis....

VM i kreativ citering? ;)
En följdfråga, hur återger du filmer i ditt hem? :P

Mvh
Ljudkvalite

Postad 17 June 2008 - 18:58

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

För poängen är ju att man återskapar det som är på skivan så nära det går

Jaså? Känner igen det uttrycket från faktiskt.se
Jag tycker nog att jag vill skapa musik att njuta av, sen om det är som skivan är skapad eller ej spelar mindre roll anser jag

Postad 17 June 2008 - 18:59

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Det går absolut att återskapa ljudet från en inspelning så att det för örat blir helt transparant, oskiljaktigt från originalet.

Och det har visats genom blintester där man låtit dels en uppsättning högtalare återge inspelningen och dels låtit bandet live utföra spelningen, givetvis bakom en en akustisk transparant duk.

MVH
/Chuck

Postad 17 June 2008 - 19:03

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

VM i kreativ citering? ;)
En följdfråga, hur återger du filmer i ditt hem? :P

Mvh
Ljudkvalite

Nä, jag tyckte du sa det så bra själv... Du skrev det men du såg inte det ;)
Är vi inne på filmer nu? Jag använder inte 5.1 utan kör film genom min 2-kanals anläggning.
Så länge det låter bra är jag nöjd, sen om det är så likt verkligheten eller ej spelar mindre roll (Ska du ha verklighetstrogna explosioner så lär du få vrida upp volymen en hel del).

Och det har visats genom blintester där man låtit dels en uppsättning högtalare återge inspelningen och dels låtit bandet live utföra spelningen, givetvis bakom en en akustisk transparant duk.

MVH
/Chuck

Spela dom då genom mickar, högtalare, anläggning mm mm mm ?

Postad 17 June 2008 - 19:13

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Alltså har Chuck fel när han påstår att jag har fel. Det har jag inte! Det är EXAKT samma signaler som matas ut på förstärkarens båda biwirings-terminaler.

Jag har aldrig skrivit något om en förstärkares biwire-terminaler...jag vet inte hur en sådan ser ut.

Däremot säger jag att det inte är samma signal som passerar genom båda kablarna till respektive biwire-terminal på högtalaren.

Men grejen är den att jag hade fortfarande inte fel i det jag sa, eftersom jag inte pratade om hur signalerna såg ut i kablaget vid biwiring utan jag pratade om vad slutsteget matar kablaget med för några signaler.

Ditt påstående var följande:

Biwiring innebär INTE att man matar en högtalare med 2 olika signaler! Det är ju fortfarande exakt samma signal som matas både på terminalerna för bas och på terminalerna för diskant...

Det är olika signal som går genom respektive kabel vid bi-wire. Så nej, det är inte samma signal som matar respektive terminal vid högtalaren.

MVH
/Chuck

Postad 17 June 2008 - 19:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det går absolut att återskapa ljudet från en inspelning så att det för örat blir helt transparant, oskiljaktigt från originalet.

Under kontrollerade förhållanden ja, och även då är det svårt.

Man har ju tillgång till källan, dvs musikerna/instrumenten och vet därmed precis hur det ska låta i det aktuella
rummet. Sen får man kalibrera elektroniken så att den efterliknar det så trovärdigt som möjligt.

I verkligheten, hemma i folks lyssningsrum eller vardagsrum saknar en sådan test relevans.

Postad 17 June 2008 - 19:18

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Spela dom då genom mickar, högtalare, anläggning mm mm mm ?

Ja.

Jag har inte undersökningen tillhands precis just nu men det är inget jag kokar ihop bara för att ######s. Varför skulle inte en enkel kabel eller mic vara för örat transparant?

Jag säger inte att du tillhör den gruppen, men vissa tillskriver den mänskilga hörseln otroliga egenskaper, långt från vad den enligt alla vetenskapliga normer klarar att detektera.

MVH
/Chuck

Postad 17 June 2008 - 19:19

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Jag kan nästan med all säkerhet garantera att du märker skillnad ljudmässigt om du bränner t ex en Stockfischskvia, så nog är jag påläst alltid eller oxå så har jag kanske superhörsel... :blink:

Vad låter bäst tycker du då? Den brända eller orginalet?

Postad 17 June 2008 - 19:20

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

MVH
/Chuck

Problemet med det är ju att det återigen är samma källa som citeras hela tiden, nämligen Ingvar Öhman.

Han har ju själv påpekat att det är lätt att manipulera lyssnarna vid olika lyssningstest, vilket han också har erkänt att han har ägnat sig åt (även om han säger sig ha slutat med det).

Hela transparensteorin bygger ju på att Öhman och några av hans polare förr i tiden inte kunde höra att apparaten förändrade signalen i en diffus testrigg vid helt öppen lyssning.

Redan det är väl en stor varningsklocka för den som är vetenskapligt orienterad.

För övrigt tycker jag att det är jävligt trist att nin och Chuck är igång med detta evighetssvammel igen. Ungefär lika givande som om någon pissar på mattan i vardagsrummet.

Postad 17 June 2008 - 19:24

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

I verkligheten, hemma i folks lyssningsrum eller vardagsrum saknar en sådan test relevans.

Det saknar inte relevans, för det visar på det löjligt absurda i det intresse som tillskrivs fenomen som inte är detekterbara för örat, istället för att lägga krutet där det behövs. Om man håller på med HiFi villsäga.

De flesta härinne håller dock inte på med HiFi, utan är snarare teknikintresserade prylfantomer, vilket inkluderar mig själv.

MVH
/Chuck

Problemet med det är ju att det återigen är samma källa som citeras hela tiden, nämligen Ingvar Öhman.

Jag har inte citerat Ingvar Öhman, och det är inte hans studier jag tänker på.

För övrigt tycker jag att det är jävligt trist att nin och Chuck är igång med detta evighetssvammel igen. Ungefär lika givande som om någon pissar på mattan i vardagsrummet.

Skönt att man är uppskattad.

MVH
/Chuck

Postad 17 June 2008 - 19:36

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Skönt att man är uppskattad.

MVH
/Chuck

Jag uppskattar det eftersom jag vet att du har rätt :blink:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.