Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Acer Aspire One *

1101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8.777776 (26) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 120GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 9.413792 (28) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 160GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 2 6.899998 (9) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 7.666666 (2) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Acer Aspire One D150-1BG - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 0 (0) Inga priser
Acer Aspire One D250-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 0 8.833332 (5) Inga priser
Acer Aspire One D250-0B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 09 August 2008 - 11:55

vikstrom
  • vikstrom
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Vet inte om någon skrivit något om det här innan men om ni har problem med att få svenskt tgb att funka så kan ni göra så här:

1. tryck alt+F2 för att starta program
2. skriv in terminal och starta för att komma till terminalen
3. skriv echo "setxkbmap se" >> .bash_profile och tryck enter
4. starta om

Ha så skoj med eran underbara lilla skapelse... :rolleyes:

Postad 09 August 2008 - 12:08

black_ice
  • black_ice
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Knapparna är som på vanlig laptop litet mindre men det är inga problem, styrplattan e inte lika bra som på
min acer travelmate laptop men har ändrat hastigheten på den och har märkt att de är bättre nu än
den var i början, kanske beroande på att jag har uppdaterd mjukvaran två gånger.. :)

okej låter ju bra, tryckknapparna på sidan om styrplattan då? är dom bra.. ? lite ovanlig placering men man kanske lär sig hantera dom oxå ;)

riktigt sugen på 120gb verisionen.. hoppas den kommer snart :D

Postad 09 August 2008 - 13:01

TuXXor
  • TuXXor
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag vet inte vad anslutningen heter men SSD:n var ansluten vi en bred tunn kabel som presats fast i anslutningen. Var dock lätt att ta loss.

Googlade åch såg att den anslutning som finns kallas ZIF.

////Henrik

Jag googlade lite med och vad jag förstår är ZIF och LIF samma typ av kontakt.
Då borde man väl utan problem kuna stoppa i någon av dessa?
http://www.dustin.se/lp_5053_2675.aspx

Postad 11 August 2008 - 16:13

Unregisteredb6eb9432
  • Unregisteredb6eb9432
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

för er som vill ha lite desktop effects.....

http://www.youtube.c...h?v=t1JCS6UBcyQ

Någon som har fått det att fungera, har provat men de händer ingenting?
Vet nån hur man ställer inn så att datorn beger lösenord ner men startar den eller måste man låsa den manuelt
varje gång? :P

Postad 11 August 2008 - 21:33

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Hmm. Är liksom du Martin lite inne på denna eller wind eller kanske den stora eeepc 1000.. svårt att välja.
Ingen av er som har burken hemma som orkar ta lite bilder och lägga upp så vi vanliga dödliga kan få se? ;)
Ni som har burken. Hur upplever ni tangentbordet. Det är en stor negativ sak med ex eeepc 701 enligt mig.
Skulle ju ha maskinen till lättare programmering i c# och c++, men det gick ju knappt att trycka på rätt knappar. Och jag har inga skoghuggarhänder precis.

Redigerat av twebbas, 11 August 2008 - 21:43.

Postad 11 August 2008 - 22:01

Unregisteredc03a01a3
  • Unregisteredc03a01a3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Vet inte om någon skrivit något om det här innan men om ni har problem med att få svenskt tgb att funka så kan ni göra så här:
[snip]

Jag slog till på en idag och jag körde några varv Live Update innan jag gick in i tangentbordslayoutinstälnningarna och där fanns svenska med. Det funkar klockrent.

Hmm. Är liksom du Martin lite inne på denna eller wind eller kanske den stora eeepc 1000.. svårt att välja.
Ingen av er som har burken hemma som orkar ta lite bilder och lägga upp så vi vanliga dödliga kan få se? ;)
Ni som har burken. Hur upplever ni tangentbordet. Det är en stor negativ sak med ex eeepc 701 enligt mig.
Skulle ju ha maskinen till lättare programmering i c# och c++, men det gick ju knappt att trycka på rätt knappar. Och jag har inga skoghuggarhänder precis.

Jag återkommer när jag hunnit prova lite mer. Men *jag* tycker att tangentbordet är bra.

Jag installerade yumex, php, mysql, lighthttpd, emacs och lite annat smått och gott. Det verkar väldigt bra.

Jag har beställt ett Sandisk Ultra II SDHC 16GB. Hoppas det funkar i AA1. Det är rätt billigt och verkar vara relativt snabbt.

Postad 11 August 2008 - 22:10

atteism
  • atteism
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag ser inget i specen om vilka upplösningar som stöds för extern skärm? Ser att det finns en VGA-ut i alla fall. Någon som testat?

Någon som har koll på om wifi-chipsetet fungerar med kismet eller airodump-ng?

Postad 11 August 2008 - 23:03

tommydl
  • tommydl
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
På Onoffs hemsida, http://www.onoff.com...markID=20-20-35 så finns Aspire One upplagd och ska finnas till salu från och med 31/8, enligt faktasidan så ska den ha en batteritid på uppåt sju timmar, kan detta stämma? Det måste väl isåfall vara så att dessa levereras med ett större batteri än de versioner som säljs idag?

Postad 12 August 2008 - 07:15

janne1
  • janne1
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
http://www.engadget....nd-impressions/ Så den nya verkar på gång =)

Postad 12 August 2008 - 08:44

Unregisteredc03a01a3
  • Unregisteredc03a01a3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Jag ser inget i specen om vilka upplösningar som stöds för extern skärm? Ser att det finns en VGA-ut i alla fall. Någon som testat?

Enligt: http://www.aspireone...l display #p575 kan man i alla fall köra 1280x1024.

Enligt Intels sida om själva grafikkretsen, EDIT: fel krets!, så ska det stödja "2048x1536 at 75 Hz maximum resolution", men det är kanske lite väl optimistiskt...

EDIT:
Nu har jag läst lite i specen för min krets, 945GME (lshal | grep -i graphics), och då verkar det finnas möjlighet för iaf 1600x1200, men det vet man ju först när man har petat lite i X-confen (iaf i Linux).

Referens: http://download.inte...ts/30921905.pdf

Redigerat av snowlord, 12 August 2008 - 09:38.

Postad 12 August 2008 - 10:13

mbee
  • mbee
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

På Onoffs hemsida, http://www.onoff.com...markID=20-20-35 så finns Aspire One upplagd och ska finnas till salu från och med 31/8, enligt faktasidan så ska den ha en batteritid på uppåt sju timmar, kan detta stämma? Det måste väl isåfall vara så att dessa levereras med ett större batteri än de versioner som säljs idag?

Kikar man på vikten upp till 1.26kg så verkar det ju stämma med vad det stora batteriet väger också, man får hålla tummarna helt enkelt!

Batteri tid upp till Upp till 7 h
Vikt 0.96-1.26 kg

Postad 12 August 2008 - 13:01

Greko
  • Greko
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är lite sugen på denna men undrar över en sak. Finns det något sätt att koppla upp AA1'an mot en WinXP burk i samma närverk och på så sätt styra XP-burken? Jag planerar att ha en XP-burk som server, inkopplad till TV och förstärkare, men skulle vid tillfällen vilja använda AA1'an som världens isåfall coolaste fjärr för musik och film.

Mina planer är att behålla det Linux OS som är med från start då jag är en sopa på det där med ominstallationer o så.

Tacksam för svar.

Mvh
Greko

Postad 12 August 2008 - 13:56

tommydl
  • tommydl
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Hej!

Jag är lite sugen på denna men undrar över en sak. Finns det något sätt att koppla upp AA1'an mot en WinXP burk i samma närverk och på så sätt styra XP-burken? Jag planerar att ha en XP-burk som server, inkopplad till TV och förstärkare, men skulle vid tillfällen vilja använda AA1'an som världens isåfall coolaste fjärr för musik och film.

Mina planer är att behålla det Linux OS som är med från start då jag är en sopa på det där med ominstallationer o så.

Tacksam för svar.

Mvh
Greko

Beroende på vilken nivå av kontroll du vill ha så finns det väl olika lösningar. För att helt enkelt logga in på XP burken och visa dennas "skärm" på Aspire One så går det att t.ex. använda sig av en VNC-server på XP maskinen och en VNC klient på Aspire One maskinen.

Postad 12 August 2008 - 14:23

Greko
  • Greko
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Beroende på vilken nivå av kontroll du vill ha så finns det väl olika lösningar. För att helt enkelt logga in på XP burken och visa dennas "skärm" på Aspire One så går det att t.ex. använda sig av en VNC-server på XP maskinen och en VNC klient på Aspire One maskinen.

Tack för snabbt svar tommydl. Då vet jag att det går iallafall. När du skriver "logga in på", menar du då att man kör någon slags remote desktop eller att man helt enkelt bara får tillgäng till XP-burken i nån form av text-prompt?

Mvh
G

Postad 12 August 2008 - 14:28

Unregistered1abbbc59
  • Unregistered1abbbc59
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar tommydl. Då vet jag att det går iallafall. När du skriver "logga in på", menar du då att man kör någon slags remote desktop eller att man helt enkelt bara får tillgäng till XP-burken i nån form av text-prompt?

Mvh
G

Det blir som remote desktop. Precis som fjärrskrivbord i Windows! Jag har använt Tight VNC innan och tycker att det fungerar vädigt bra. Grafiskt och gratis :) www.tightvnc.com

Redigerat av Unregistered1abbbc59, 12 August 2008 - 14:29.

Postad 12 August 2008 - 14:41

Greko
  • Greko
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Det blir som remote desktop. Precis som fjärrskrivbord i Windows! Jag har använt Tight VNC innan och tycker att det fungerar vädigt bra. Grafiskt och gratis :) www.tightvnc.com

Tack!

Postad 12 August 2008 - 15:32

lmfs
  • lmfs
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Ingen av er som har burken hemma som orkar ta lite bilder och lägga upp så vi vanliga dödliga kan få se? :)

Men ... Vi pratar "UMPC" för en ringa peng här. Detta är inte en fullfjädrad maskin som kompilerar Linux kärnan på 5 minuter. Snarare 5 timmar. Det är en liten maskin som ska fylla ett visst specifikt behov, den kan inte göra allt och räkna inte med det.

Att surfa runt, skriva något dokument och lite annat. Det är vad den är byggd för. Javisst, man kan tweaka den en aning med snabbare komponenter - men då är det egentligen en annan maskin du letar efter. Kostar det mer än 500 :- att göra något, välj en annan dator.

Ja, jag jobbar som utvecklare och älskar maskinen för det den kan. Utvecklar jag på den? Knappast. Ingen vill betala för tiden att kompilera/testköra på denna hårdvara.

Använd den som den är tänkt att användas för.

Postad 12 August 2008 - 16:08

Unregisteredc03a01a3
  • Unregisteredc03a01a3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Ja, jag jobbar som utvecklare och älskar maskinen för det den kan. Utvecklar jag på den? Knappast. Ingen vill betala för tiden att kompilera/testköra på denna hårdvara.

Det finns väl utveckling och utveckling. Visst, på jobbet kanske det finns bättre val, men om man, som jag, pendlar två timmar om dagen så passar det nog perfekt med en sådan här om man inte vill sitta och bygga system med tusentals filer. Apache kör finfint på den, mysql likaså. Och gillar man emacs eller annan liknande icke resurskrävande editor är det ju inga som helst problem att utveckla PHP-applikationerr, t ex.

Använd den som den är tänkt att användas för.

Om man bara använde saker för det som nån marknadssnubbe nånstans hade tänkt dom för, skulle nog livet var just en aning tråkigare.

Postad 12 August 2008 - 16:24

lmfs
  • lmfs
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Det finns väl utveckling och utveckling. Visst, på jobbet kanske det finns bättre val, men om man, som jag, pendlar två timmar om dagen så passar det nog perfekt med en sådan här om man inte vill sitta och bygga system med tusentals filer. Apache kör finfint på den, mysql likaså. Och gillar man emacs eller annan liknande icke resurskrävande editor är det ju inga som helst problem att utveckla PHP-applikationerr, t ex.

Om man bara använde saker för det som nån marknadssnubbe nånstans hade tänkt dom för, skulle nog livet var just en aning tråkigare.

He :) Men det är inte rätt maskin att göra sådant på. Definitivt inte att man ska förvänta sig eller förutsätta att den ska klara av sådant. Det är en Intel Atom, den kan inte mer. Den är gjord för enkla saker, oavsett vad vi vill. Om vi körde "to the metal" så sulle den inte klara vad vi kan göra med en ordinär bärbar. Det är inte en vanlig bärbar utan en liten maskin att surfa, skriva på. Som telefonen men med lite mer utrymme. Accepterar vi det så är den rätt OK.

Postad 12 August 2008 - 18:17

Unregisteredb6eb9432
  • Unregisteredb6eb9432
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Jag har beställt ett Sandisk Ultra II SDHC 16GB. Hoppas det funkar i AA1. Det är rätt billigt och verkar vara relativt snabbt.

Jag har ett SDHC kort på 16GB och det fungerar bra på AA1. :P
Undrar var man kan hitta brandvägg plus andra program för AA1 på internet? :)

Postad 12 August 2008 - 20:46

Chezaley
  • Chezaley
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag har bestämt mig att skaffa denna underbart snygga dator.. islutet av denna veckan förhoppningsvis

Postad 12 August 2008 - 20:56

Unregisteredc03a01a3
  • Unregisteredc03a01a3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

He :unsure: Men det är inte rätt maskin att göra sådant på. Definitivt inte att man ska förvänta sig eller förutsätta att den ska klara av sådant. Det är en Intel Atom, den kan inte mer. Den är gjord för enkla saker, oavsett vad vi vill. Om vi körde "to the metal" så sulle den inte klara vad vi kan göra med en ordinär bärbar. Det är inte en vanlig bärbar utan en liten maskin att surfa, skriva på. Som telefonen men med lite mer utrymme. Accepterar vi det så är den rätt OK.

Jag tycker vi gör så att jag programmerar på den och så låter du bli. :blink:

Postad 13 August 2008 - 21:43

Chezaley
  • Chezaley
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag har bestämt mig att skaffa denna underbart snygga dator.. islutet av denna veckan förhoppningsvis

Imorgon blir det. :unsure: behövde bara skirva ett glädjeinlägg

Postad 13 August 2008 - 22:43

Unregistered1abbbc59
  • Unregistered1abbbc59
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Fick min idag och sitter vid den nu och skriver. Är förvånad över hur bra tangentbordet fungerar för mig med lite större fingrar. Första intrycket av datorn är mycket bra! Blir till att ta med datorn till jobbet imorgon :unsure: Såg att det var någon/några som ville ha lite bilder på den så jag kan ta några o lägga upp imorgon!

Postad 13 August 2008 - 23:08

Unregistered0add6e9f
  • Unregistered0add6e9f
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Vad måste man göra för att kunna spela upp .avi filer ???

Postad 14 August 2008 - 07:59

Unregistered1abbbc59
  • Unregistered1abbbc59
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Vad måste man göra för att kunna spela upp .avi filer ???

Taget från aspireoneuser.com forum:

The MPlayer that is installed on the Aspire One does not play divx videos. Fortunately, there is a simple solution. Open a Terminal and enter the following lines (including the URL):

#> su -
#> rpm -ivh http://rpm.livna.org...a-release-8.rpm
#> yum install vlc

Answer Y(es) when asked.

This will automatically install the VLC media player for Fedora 8, that enables you to watch divx videos.

Funkade jättebra för mig!

Postad 14 August 2008 - 09:24

Unregisteredc03a01a3
  • Unregisteredc03a01a3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja köpa en till laddare. Vad tror ni om någon av dessa?

Den översta på: http://www.clasohlso...spx?id=19637432 (295 kr)

Eller: http://www.mytrendyp...pter-5775p.html (287 kr + frakt)

Eller: http://www.mrgizmo.s...ptop-90w-p-1442 (250 kr + frakt)

Om jag inte fattat fel så klarar alla dessa av att driva AA1 på 19V.

Jag har försökt hitta någon slags benämning eller specifikation på själva kontakten på laddaren, för att kunna avgöra om den finns på ovanstående, men jag har inte hittat något. Ska man helt enkelt mäta den?

Postad 14 August 2008 - 10:12

Unregistered0add6e9f
  • Unregistered0add6e9f
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Taget från aspireoneuser.com forum:

The MPlayer that is installed on the Aspire One does not play divx videos. Fortunately, there is a simple solution. Open a Terminal and enter the following lines (including the URL):

#> su -
#> rpm -ivh http://rpm.livna.org...a-release-8.rpm
#> yum install vlc

Answer Y(es) when asked.

This will automatically install the VLC media player for Fedora 8, that enables you to watch divx videos.

Funkade jättebra för mig!

Kanon !!
Ska prova det!!

Postad 14 August 2008 - 11:31

Unregistered1abbbc59
  • Unregistered1abbbc59
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja köpa en till laddare. Vad tror ni om någon av dessa?

Den översta på: http://www.clasohlso...spx?id=19637432 (295 kr)

Eller: http://www.mytrendyp...pter-5775p.html (287 kr + frakt)

Eller: http://www.mrgizmo.s...ptop-90w-p-1442 (250 kr + frakt)

Om jag inte fattat fel så klarar alla dessa av att driva AA1 på 19V.

Jag har försökt hitta någon slags benämning eller specifikation på själva kontakten på laddaren, för att kunna avgöra om den finns på ovanstående, men jag har inte hittat något. Ska man helt enkelt mäta den?

Den översta står att den bara kan pumpa ut 35W, räcker det för aspire one? Kan vara värt att kolla upp innan du köper. Annars kan man väl gå till classe och be att få kolla om någon passar.

Redigerat av Unregistered1abbbc59, 14 August 2008 - 11:32.

Postad 14 August 2008 - 11:37

Unregisteredc03a01a3
  • Unregisteredc03a01a3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Den översta står att den bara kan pumpa ut 35W, räcker det för aspire one? Kan vara värt att kolla upp innan du köper. Annars kan man väl gå till classe och be att få kolla om någon passar.

Men adaptern som kom med the One är ju på 19V och har max belastning 1.58A vilket (väl?) ger ett maxuttag på 19*1.58 = 30W, så då borde väl även CO-adaptern ju räcka? Jag är verkligen en sopa på detta (och ändå gick jag Teknisk linje med inrikting mot El/Elektronik en gång i tiden ;)).

Postad 14 August 2008 - 15:03

Unregistered1abbbc59
  • Unregistered1abbbc59
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Men adaptern som kom med the One är ju på 19V och har max belastning 1.58A vilket (väl?) ger ett maxuttag på 19*1.58 = 30W, så då borde väl även CO-adaptern ju räcka? Jag är verkligen en sopa på detta (och ändå gick jag Teknisk linje med inrikting mot El/Elektronik en gång i tiden ;)).

Jo du har rätt, det blir 30 watt =) tror det blir ett köp för mig också isåfall!

Postad 14 August 2008 - 19:24

Unregisteredb6eb9432
  • Unregisteredb6eb9432
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Var på precerunner och kunde inte hitta AA1 med LINUX bara den med XP :P hade oxo skivet ett omdöme om linuxmodellen men de tycks vara borta, är de avlönade av MICRO$OFT :( eller.

Redigerat av Unregisteredb6eb9432, 14 August 2008 - 19:25.

Postad 14 August 2008 - 21:04

Unregistered0add6e9f
  • Unregistered0add6e9f
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Funkar det med ett SDHC kort på 16Gb ??
Isåfall vilket kort ska man köpa??

Läste att att max var 8Gb, på Acers hemsida !!

Finns det någon billaddare till den att köpa någonstans oxå ??

Postad 14 August 2008 - 21:10

Unregisteredb6eb9432
  • Unregisteredb6eb9432
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Funkar det med ett SDHC kort på 16Gb ??
Isåfall vilket kort ska man köpa??

Läste att att max var 8Gb, på Acers hemsida !!

Finns det någon billaddare till den att köpa någonstans oxå ??

Köpte den här http://www.inet.se/d...(sdhc)/5305257/
Vet inte om billaddare men det borde finnas...

Postad 14 August 2008 - 21:30

Unregisteredc03a01a3
  • Unregisteredc03a01a3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Köpte den här http://www.inet.se/d...(sdhc)/5305257/
Vet inte om billaddare men det borde finnas...

Och jag köpte den här: http://www.megastore...amp;source=1900 (fast från http://komponentcent...citybusiness.se, där den verkar vara slut nu). Jag installerade (alltså satte in den, allt annat skedde automatiskt) den nyss och jag har nu 20+G ledigt enligt thunar.

Billaddare existerar ju för AA1: http://www.expansys-...p.aspx?i=171139, men på Clas Ohlson har dom ju säkert något liknande det vi pratade om längre upp, fast för bilen. Har dock ej kollat.

Postad 14 August 2008 - 22:08

Unregistered1abbbc59
  • Unregistered1abbbc59
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Som lovat lägger jag upp lite bilder på den. Tyvär var jag tvungen att ta bilderna med blixt men kan ta några nya i helgen kanske! När jag ändå är på gång skriver jag en mini-recension!

Jag har haft datorn ett tag nu och försökt använda den så mycket som jag kan. Första intrycket är helt klart godkänt! Har klämt och pillat lite på en Asus EEE Pc 701 och 900 innan och kan med lätthet säga att Aspire One är mycket mer trevlig.

Byggkvalitén är mycket bra och den känns robust. Något som jag alltid är rädd för när det gäller bärbara datorer är glappet som kan förekomma i skärmen efter ett tag men det känns som jag kommer slippa det med Acern!
Postad bild

Postad bild

Postad bild

Från vänster: Strömadapter, VGA-utgång, fläkt, ethernet, USB och sist men inte minst, en expansionsplats för SD-kort. Här har verkligen Acer tänkt till!
Postad bild

från vänster: Ingång för mikrofon, Utgång för ljud, USB, USB, SD-kortplats, Någon låsannordning som jag inte har förstått mig på :(
Postad bild

Postad bild

Tangentbordet. Helt klart en tia för mig med lite större fingrar!
Postad bild

Postad bild

Skärmen är ljus och skarp!
Postad bild

Postad bild

Recensionen blev inte så lång men med tanke på hur kort tid jag har haft den så kan jag inte säga så mycket mer. Fråga på om ni undrar något!

Redigerat av Unregistered1abbbc59, 14 August 2008 - 22:10.

Postad 15 August 2008 - 17:38

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
En kompis fick sin blå AA1 igår, den var verkligen fin måste jag säga (själv kör jag HTC Shift). Hur som helst, han har lite strul med det trådlösa nätet, datorn vägrar koppla upp sig igen efter att den "somnat" (dvs något lite djupare strömsparläge efter inaktivitet när han kör på batteri). Någon som har en lösning på det problemet?

I övrigt skall vi hacka Bluetoothplugg, Huawei-3G-modem och Skype imorgon, blir spännande :)

Postad 15 August 2008 - 19:23

stefan-s
  • stefan-s
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

En kompis fick sin blå AA1 igår, den var verkligen fin måste jag säga (själv kör jag HTC Shift). Hur som helst, han har lite strul med det trådlösa nätet, datorn vägrar koppla upp sig igen efter att den "somnat" (dvs något lite djupare strömsparläge efter inaktivitet när han kör på batteri). Någon som har en lösning på det problemet?

I övrigt skall vi hacka Bluetoothplugg, Huawei-3G-modem och Skype imorgon, blir spännande :)

Grymt! Berätta gärna hur det gick, har idag en EeePc 701 men funderar på en Aspire One. Särskilt om man kan modda den med 3G mm.

Är det någon som vet om det är lika lätt att installera KDE på Aspire One som på EeePc? För det är ju ett lyft jämfört med det som följer med.

//Stefan

Postad 15 August 2008 - 20:36

drdos
  • drdos
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Planerar att köpa en Acer One m Linux. Till er som utökat minnet. Blir det någon skillnad m prestandan om man utökar RAM minnet från 512 till 1,5 GB. Lite prestanda uppgifter vore intressant :)

Postad 15 August 2008 - 23:38

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Hej

Jag var inne på onoff i torsdags och dom hade fått in aspire one, fan va najs den känns.

Men nu undrar jag en sak, bilderna man sett här i forumet på att byta ramminnet, är inte det bilderna för att byta hd??
Ram minnet ser ju att sitta under den lilla luckan på undersida och så sa även säljaren, vad är rätt???

Är det verkligen så klyddigt att byta ramminnet???
Brukar ju vara lite svårare att byta hd:n och inte ramminnet.

/P

Postad 16 August 2008 - 06:56

Unregisteredb6eb9432
  • Unregisteredb6eb9432
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Det räcker med 512MB RAM ner man kör LINUX, kollade min AA1 och såg att den använder 167MB av 512MB ner nen går på tomgång :D ;)

Postad 16 August 2008 - 09:27

Avis
  • Avis
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej

Jag var inne på onoff i torsdags och dom hade fått in aspire one, fan va najs den känns.

Men nu undrar jag en sak, bilderna man sett här i forumet på att byta ramminnet, är inte det bilderna för att byta hd??
Ram minnet ser ju att sitta under den lilla luckan på undersida och så sa även säljaren, vad är rätt???

Är det verkligen så klyddigt att byta ramminnet???
Brukar ju vara lite svårare att byta hd:n och inte ramminnet.

/P

I den luckan på undersidan skall en kommande 3G-modul sitta, inte internminnet.

Postad 16 August 2008 - 11:02

Unregisteredb6eb9432
  • Unregisteredb6eb9432
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Vet någon ner det kommer 3G-modul till den, provade att koppla till min TELE2 mobiltbredbands modem till AA1 men det funkar inte ;) som e jätte tråkigt efter som den e gjort för att vara mobil. Får håppas att det löser sig snart.
WLAN funkar jättebra på min AA1 och jag har surfat på grannens uppkoppling i bland och på jobbet oxo.. :D

Postad 16 August 2008 - 12:27

Avis
  • Avis
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Det finns lite olika sätt att få igång sitt 3G-modem, vi skall som sagt prova ikväll..

Den 3G-modulen skall komma "senare" under 08 och jag lär väl köpa den direkt! ;)

Postad 16 August 2008 - 15:09

Unregisteredb6eb9432
  • Unregisteredb6eb9432
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Var på ett kaffée i dag med min AA1 och kopplade på WLAN som fungerade felfritt :rolleyes: ;) nu e bara hoppas att
fler kommer att erbjuda gratis wlan på kafféer o andra serveringsställen :D

Postad 16 August 2008 - 16:12

Chezaley
  • Chezaley
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag köpte min acer i torsdags. grymt snygg och söt.. men jag har problem med wlanet. min bror gjorde så de inte är något lösenord men ändå funkar de inte att ansluta. så jag får uppkoppla med via trådbundna nätvärket. På stan när ja satt o vänta på bussen bredvid liseberg så hittade ja några som va utan lösenord men kunde ändå inte koppla upp mig men en kunde ja koppla upp mig på men de va bara på en sida typ något företags sida. minns inte va de kallade sig men något va dt. Jag köpte ju denna mest för att kunna vara uppkopplad utan sladd. så ja vill ha någons hjälp att hitta va som e fel. vår raouter e en zyxel. telia surfar vi med. snälla hjälp

Postad 16 August 2008 - 18:34

Unregisteredb6eb9432
  • Unregisteredb6eb9432
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
[quoteJag köpte ju denna mest för att kunna vara uppkopplad utan sladd. så ja vill ha någons hjälp att hitta va som e fel. vår raouter e en zyxel. telia surfar vi med. snälla hjälp
[/quote]

På mit företag e det oxo en zyxel raouter och FUNKAR BRA men det spelar ingen rol vilken ISP du har men har du uppdaterad din AA1 på internet med nätvärkskabel i din dator, de kan vara att du saknar någon updates för mjukvaran men de låter märkligt äfter som min WLAN fungerade från början..

Postad 16 August 2008 - 19:24

Chezaley
  • Chezaley
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
[quote name='Nonni' post='2030625' date='Aug 16 2008, 19:34 '][quoteJag köpte ju denna mest för att kunna vara uppkopplad utan sladd. så ja vill ha någons hjälp att hitta va som e fel. vår raouter e en zyxel. telia surfar vi med. snälla hjälp

På mit företag e det oxo en zyxel raouter och FUNKAR BRA men det spelar ingen rol vilken ISP du har men har du uppdaterad din AA1 på internet med nätvärkskabel i din dator, de kan vara att du saknar någon updates för mjukvaran men de låter märkligt äfter som min WLAN fungerade från början..[/quote]
Jag gjorde en uppdatering men de va till keyboarden.. Tangenterna?.. Och jag gjorde en första dagen med. men de va för msn. ;) Jag vet inte va ja ska göra. Skulle jag kunna få din msn? Du som har en och verkar ändå ganska duktig på datorer. Jag e nöjd med den men lite ledsen att den inte funkar hel helt felfritt va ju problem med msn sen att trådlösa inte funkar. Funderar att testa att köra xp på den då blir de kanske lättare med mjukvarorna och programen. Jag har en extern hårddisk från lacie men de e de där nya systemet på den så denna datorn klarar inte de. testade att formatera om den via hlgerklick men de fanns inga fler val på format. :D. När små saker som gör en ledsen är ju inte så kul annars är jag enormt glad att den e så söt. som en liten bok:P. Jaja. Hoppas de fixar sig. vet inte va ja ska göra annars.

Postad 16 August 2008 - 20:36

Chezaley
  • Chezaley
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag gjorde en uppdatering men de va till keyboarden.. Tangenterna?.. Och jag gjorde en första dagen med. men de va för msn. ;) Jag vet inte va ja ska göra. Skulle jag kunna få din msn? Du som har en och verkar ändå ganska duktig på datorer. Jag e nöjd med den men lite ledsen att den inte funkar hel helt felfritt va ju problem med msn sen att trådlösa inte funkar. Funderar att testa att köra xp på den då blir de kanske lättare med mjukvarorna och programen. Jag har en extern hårddisk från lacie men de e de där nya systemet på den så denna datorn klarar inte de. testade att formatera om den via hlgerklick men de fanns inga fler val på format. :D. När små saker som gör en ledsen är ju inte så kul annars är jag enormt glad att den e så söt. som en liten bok:P. Jaja. Hoppas de fixar sig. vet inte va ja ska göra annars.

Jag testade youtube men de visade bara 2 sek sen inget mer.. :rolleyes: ja är så ledsen att de inte funkar.. gansak mycket som inte funkar..

Postad 16 August 2008 - 20:53

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Jag testade youtube men de visade bara 2 sek sen inget mer.. ;) ja är så ledsen att de inte funkar.. gansak mycket som inte funkar..

Troligtvis inte datorns fel.
Använder du firefox?
Mitt firefox kan ibland hålla på att bara spela 3s för att sedan stanna.
Löser sig med en omstart av ff.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.