Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Några frågor om NAS, Synology 207+ i synnerhet

132 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Synology DiskStation DS207+ (NAS-servrar) 1 9.133332 (14) Inga priser
Synology DiskStation DS209+ (NAS-servrar) 1 7.5 (1) Inga priser

Postad 05 October 2008 - 15:47

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Ser ut som att det är på gång med ny modell 209+.
Inget på synologys hemsida ännu men på div. datorhandlare i Holland och Irland.

DS209+

Postad 08 October 2008 - 21:12

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Ser ut som att det är på gång med ny modell 209+.
Inget på synologys hemsida ännu men på div. datorhandlare i Holland och Irland.

DS209+

Den blev jag rätt sugen på. Kommer att ha några få millimetrar till godo i mitt nätverksskåp som är inbyggt i väggen. Tror ni det blir för tajt med tanke på värmen? Sitter fläkten bak så borde det ju funka.

Postad 09 October 2008 - 00:55

Unregistered7baa31c2
  • Unregistered7baa31c2
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jo och angående Router så har jag en Dlink DGL-4300.

Jag har samma router som dig.
Vad får du för speed i Mbyte/sec när du för över filer i ftp? Jag får som mest runt ca 20 MB/s (kollar i dumeter) verkar inte vara så stor skillnad i skriva o läsa för mig. Har ett sunkigt sweex 1gbit nätverkskort i datan kanske är det som är flaskhalsen... annars har jag checkat att kablarna är cat 6. För visst ska väl ftp vara snabbaste att föra över med eller? Blir långsammare för mig iaf när jag för över via utforskaren med nätversk-hdd.

Har den nya seagate 1,5tb disken i synology 207+ (bara fått en disk än väntar på en till)
Så den står som basic. Kör du raid så att det är därför som det går snabbare?

Postad 09 October 2008 - 09:45

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Jag har samma router som dig.
Vad får du för speed i Mbyte/sec när du för över filer i ftp? Jag får som mest runt ca 20 MB/s (kollar i dumeter) verkar inte vara så stor skillnad i skriva o läsa för mig. Har ett sunkigt sweex 1gbit nätverkskort i datan kanske är det som är flaskhalsen... annars har jag checkat att kablarna är cat 6. För visst ska väl ftp vara snabbaste att föra över med eller? Blir långsammare för mig iaf när jag för över via utforskaren med nätversk-hdd.

Har den nya seagate 1,5tb disken i synology 207+ (bara fått en disk än väntar på en till)

20 MB/s motsvarar ju ändå 160 Mbit/s och det finns mycket som skulle kunna ta stop vid den hastigheten. Testa om det blir någon skillnad om du kör NASen som en nätverksdisk. Annars fick tqh grym hastighet vid läsning genom att köra via NFS om du söker i den här tråden. Dock som du säger ca 20 MB/s vid skrivning.

Postad 09 October 2008 - 10:27

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Samma här, har dock 2st och kan bekräfta min egen fråga tidigare ang. huruvida dom fungerar. Det gör dom. Ligger på ca. 40-42 grader temp på dom.

Kör dom som JBOD då jag inte vill torska utrymme för RAID1 och inte vill riska torska allt data med RAID0.

Har inte hunnit pressa dom så mkt än, men skickat upp lite filmer från 5,4k USB disk via GigE och låg då runt 15Mb/s. Håller på att kika på att byta ut befintliga bittorrent klienten mot wTorrent eller ngt annat med lite bättre konfigurationsmöjligheter.

I övrigt känns det ganska bra. Web-gränssnittet är sjukt enkelt, dock känns det hela tiden som det är på bekostnad av inställningsmöjligheterna.

Postad 09 October 2008 - 11:21

Unregistered7baa31c2
  • Unregistered7baa31c2
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Ok men då kanske jag ändå har missuppfattat mbyte och mbit i det här sammanhanget.. vad är maxhastigheten i gigabit lan i mbyte/s? är det inte runt 100 mbyte/s ? (vet att det inte blir exakt med nollorna men däromkring eller?) Jag har ju BBB100/10 och tankar ju i cirkus 10 mb/s som max så tyckte det borde vara runt 100a då när det blir 1000mbit lina..

En annan fråga. Vad jag förstod innan jag köpte synologyn så ska det fungera att köra raid med usb diskar?
Alltså kan jag ha 2st 1,5 tb diskar inuti nasen och tex en eller två st till i usb kabinett utanför och köra alla i raid 5?
Måste då dessa diskar utanför vara minst 1,5tb eller är det bara disk nr 3 som behöver vara lika stor?

Och vad händer tex om jag stänger av usb diskarna då när det är i raid 5 och för filer ändå till volymen och sedan kanske efter några dagar slår på usb diskarna igen. Måste man då alltid ha usb diskarna up n runnin? Isåfall behöver jag dessvärre byta mina kabinett som jag har en drös...då dom inte stödjer hibernation... lite surt

Vet ni några prisvärda/billiga 3.5tums hdd kabinett som klarar både IDE/SATA och även stödjer hibernation?

Edit: Har någon i den här tråden en popcorn hour har jag även en fråga ang den som kanske hänger ihop med synologyn? i den här tråden https://www.minhembi...=0#entry2107490

Redigerat av Unregistered7baa31c2, 09 October 2008 - 11:29.

Postad 09 October 2008 - 11:54

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Jag har gjort mycket tester för att försöka få klarhet i vad/hur man gör för att få bra prestanda. Dock utan bra svar än.

Jag har testat mer i diskhastighet, och har nu ungefär samma som alla andra. 20-25MByte/s. Det som är intressant är naturligtvis att spåra var flaskhalsen är, och det verkar vara som det är drivrutinerna för disken och ledigt minne på Synologyn som spelar in mest. Förhoppningsvis inte cpu-hastiget.

Filer upp till 2GB går att läsa riktigt snabbt, men sedan lägger sig den på 20-25MByte/s (för mig med nya firmwaret och en numera fylld hårddisk). Förra testerna jag körde så hade jag nästan allt avslaget (Photostation osv). När jag rensat min 250GB usb-disk så ska jag formatera om Synologyn och undersöka det mer noggrant.

(Denna gång har jag testat lokalt på Synologyn genom 'dd if=/volume1/misc/4GBtestfil of=/dev/null' och med olika blockstorlekar.)

Postad 09 October 2008 - 15:37

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Jag har ju BBB100/10 och tankar ju i cirkus 10 mb/s som max så tyckte det borde vara runt 100a då när det blir 1000mbit lina..

Runt 100Mb/s teoretisk maxgräns, dock har du ofta flaskhalsar i form av hårddiskar, source etc.

En annan fråga. Vad jag förstod innan jag köpte synologyn så ska det fungera att köra raid med usb diskar?
Alltså kan jag ha 2st 1,5 tb diskar inuti nasen och tex en eller två st till i usb kabinett utanför och köra alla i raid 5?
Måste då dessa diskar utanför vara minst 1,5tb eller är det bara disk nr 3 som behöver vara lika stor?

Har aldrig hört att du kan köra RAID över externa USB-diskar. Har svårt att tro det.

Har även svårt att tro att DS207+ skulle stöjda RAID5.

Om jag mot förmodan har FEL så måste inte alla diskar vara lika stora, dock är det den minsta disken som sätter gränsen för hur mkt diskyta som du kan använda i din RAID5-partition, så har du 2x1,5TB + 1st 200GB så får du mkt yta som du inte kan använda på 1,5TB diskarna.

Och vad händer tex om jag stänger av usb diskarna då när det är i raid 5 och för filer ändå till volymen och sedan kanske efter några dagar slår på usb diskarna igen. Måste man då alltid ha usb diskarna up n runnin? Isåfall behöver jag dessvärre byta mina kabinett som jag har en drös...då dom inte stödjer hibernation... lite surt

Du kan tappa (/"koppla bort") en disk i en RAID5 konfiguration. Partitionen blir då "degraded". Pajjar en till så torskar du hela partitionen och förlorar allt data. Du kan därmed självklart inte heller koppla ur en disk och kopiera filer till den och tro att du ska kunna koppla in den igen.

Postad 09 October 2008 - 22:38

Unregistered7baa31c2
  • Unregistered7baa31c2
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Har aldrig hört att du kan köra RAID över externa USB-diskar. Har svårt att tro det.

Har även svårt att tro att DS207+ skulle stöjda RAID5.

Ok du har förmodligen rätt! Jag kollade nu igen på synologys site. Går man in på http://www.synology....S207 /index.php och trycker på features, så kommer man till http://www.synology....tures/index.php där det längst ner står raid 5. Vad jag nu inser när jag kollar som jag missade innan jag köpte den är ju att man kommer till info om Disk station manager 2.0 och inte om specifikt 207+ och det är väl programet i sig som klarar av raid 5 då men står ju inte 207+ gör det. Lite missledande tycker jag dock dom byggt upp siten genom att göra så..

edit: Och under spec på 207+ står:

RAID Management

* Volume Type: Basic, RAID 0, RAID 1
* Upgrade from Basic to RAID 1
* Expand RAID 1 with Larger Hard Drives <<<<<<<<<<<<<<<<

Hur syftar dom då egentligen på Expand raid 1? Man kan väl endast köra raid 1 med minst 2st diskar? Då måste det ju vara så att man kan expandera med kanske esata då eller kanske kanske usb till bara just raid 1 och ingen av de andra raid varianterna. Fast nu kom jag kanske på mig själv under tiden jag skriver hehe är det så att man kan byta ut den ena av de 2st raid 1 diskarna till en större helt enkelt bara... ? Aja inte så ###### viktigt....raid 1 är nog inte så aktuellt för mig iallafall..

JBOD blir det nog för mig... men går det att göra utan att hacka boxen?

Redigerat av Unregistered7baa31c2, 09 October 2008 - 22:45.

Postad 10 October 2008 - 08:34

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

JBOD blir det nog för mig... men går det att göra utan att hacka boxen?

Bara trycka i en disk till och sätta upp den som "Basic" precis som den första.

Postad 10 October 2008 - 09:58

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Samma här, har dock 2st och kan bekräfta min egen fråga tidigare ang. huruvida dom fungerar. Det gör dom. Ligger på ca. 40-42 grader temp på dom.

aw shit, funkar de alltså? jag som fegade ur och drog fyra WD GP 1TB tillsammans med min 407e, då de större seagatediskarna verkade ha lite problem enligt synologys lista =(

(får trösta mig med att jag sparade 750:-/disk som jag kan lägga på uppgradering när priserna sjunkit...)

Postad 10 October 2008 - 10:13

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

• 623 inlägg
  • 0

RAID Management

* Volume Type: Basic, RAID 0, RAID 1
* Upgrade from Basic to RAID 1
* Expand RAID 1 with Larger Hard Drives <<<<<<<<<<<<<<<<

Hur syftar dom då egentligen på Expand raid 1? Man kan väl endast köra raid 1 med minst 2st diskar? Då måste det ju vara så att man kan expandera med kanske esata då eller kanske kanske usb till bara just raid 1 och ingen av de andra raid varianterna. Fast nu kom jag kanske på mig själv under tiden jag skriver hehe är det så att man kan byta ut den ena av de 2st raid 1 diskarna till en större helt enkelt bara... ? Aja inte så ###### viktigt....raid 1 är nog inte så aktuellt för mig iallafall..

Precis som du skrev i slutet så är det som åsyftas att du kan expandera en befintlig RAID-1 med större hårddiskar, t.ex. 2x500GB -> 2x1TB.

Postad 17 October 2008 - 18:22

ztrom
  • ztrom
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att installera fler webbaserade tjänster än de som ingår? Iom att det är en Linux i botten med PHP, MySQL och Apache samt att det går att komma åt burken via ssh och/eller telnet, så känns det som att det borde gå att installera (i princip) vilken PHP-baserad webtjänst som helst. Jag såg på deras hemsida att de själva hade testat flera andra program, tex. CMS:en Joomla (som kör PHP och MySQL i botten). Jag tänker mer explicit tex. på foto-siten Gallery2 eller SiteBar men även vanliga enkla html-sidor. Vet någon också om det i så fall även går bra att importera MySQL DB-exporter?

Kör idag en Linux-maskin i en VMWare på min Win XP-burk. Dock är ju den bara på när Windows-burken är på och jag känner inte riktigt för att ha den på dygnet runt. Iom denna NAS:en så kanske man tom kan flytta över de (enkla) serverfunktioner som jag använder mig av (utöver de uppenbara fördelarna med NAS i överigt). Jag behöver ju ingen direkt serverprestanda iom att det bara är för mig själv och mina närmaste.

Tack på förhand.

MVH
- Henrik

Postad 19 October 2008 - 10:19

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har nu läst igenom tråden och sett vissa inlägg angående 207+ tillsammans med PS3.
Skulle vara mycket tacksam om det är någon här som kör dessa tillsammans och kan bekräfta att det fungerar.

Jag letar efter en NAS och funderar på 207+. Vill ha den till följande:

Streama filmer, bilder och musik till PS3 som jag använder som mediaspelare i mitt hemmabiosystem .
Komma åt mina dokument från andra datorer i hemmet och via internet.
Koppla till en skrivare som både jag och tjejen kommer åt.
Använda extern disk via USB som backup.
Dessutom vill jag komma åt mina mp3 via köksradion som är en Argon iNET http://www.hifiklubb...t_hoegglans.htm

Går detta?
Är det denna nasen jag ska ha? :)

TACKSAM för svar!

Postad 21 October 2008 - 17:55

fiskgunnar
  • fiskgunnar
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag har fortfarande problem med "hibernation" , naset vill helt enkelt inte gå i viloläge.

Jag kör firmware DSM 2.0-0722 och i Disk Station Manager" tror jag allt står i defaultläge.

Hårddisken är en Seagate Barracuda 7200.11 ST31000340AS 32MB 1TB (använder bara en intern disk) och har även en extern Western Digital My Book Home Edition 1tb kopplad via en av USB portarna på 207+.

Jag kör Squeeze Center 7.2 (Synologys package) till min Squeezebox och det finns även en Popcornhour i nätverket.

Jag har försökt hitta ngn enkel samlad information och tänker att det borde finnas ngn guide eftersom jag knappast är ensam om problemet men har inte hittat ngt.

Är det en massa "services" i Squuece Center som håller naset sysselsatt? Hur ska jag börja felsöka?

Dessutom tycks den tappa kontakten med den externa disken titt som tätt...med den förra firmwaren stod det ofta i DSM (typ dagligen) att den externa disken har kraschat men efter en omstart funkade det igen.

Nu har det inte stått att den har kraschat men istället att den inte är ansluten. Enligt Synology skulle detta lösas med den senaste firmwaren men icke.

idéer?

Tack

Redigerat av fiskgunnar, 21 October 2008 - 18:40.

Postad 23 October 2008 - 11:00

kokobong
  • kokobong
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
http://www.synology....ge.php?q_id=130

kan det ha med något ovan att göra?

fråga:
finns det någon form utav funktion på naset som gör att de torrents man laddar ner automatiskt packas upp?

Postad 11 November 2008 - 13:33

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Nu har uppföljaren dykt upp. Snyggt med svart.
Tyvärr var den ju väldigt dyr tycker jag...

Postad 21 November 2008 - 14:52

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Går det att bygga ut det interna ram minnet? Tex byta ut det förinstallerade 128 mot ett 512? Och i fall det går kommer det göra stor skillnad?:)

Tacksam för svar.

Mvh J

Postad 28 November 2008 - 14:59

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Går det att bygga ut det interna ram minnet? Tex byta ut det förinstallerade 128 mot ett 512? Och i fall det går kommer det göra stor skillnad?:rolleyes:

Tacksam för svar.

Mvh J

Går inte, och är inte nödvändigt heller. Finns ju 209+ om man vill ha det du efterfrågar.

Postad 07 December 2008 - 23:22

highsider
  • highsider
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hejsan !

Efter att ha läst och granskat information om denna produkt under en längre tid börjar det luta åt inköp. En del frågetecken av betydande natur har jag dock ej fått svar på oavsett här, Sonology-forumet eller på övriga internet. I den här tråden har jag fått uppfattning om att det finns en hel del proffs på produkten som kanske kan hjälpa mig. Frågorna lyder:

1) Kan man skriva ut dubbelsidigt på ansluten skrivare (dvs duplex med exempelvis paus för arkförflyttning) ?

2) Går det att installera CMS / Joomla! för enkel hemside-produktion ?

3) Är det möjligt att via webbgränssnitt ladda upp filer till NAS:en från valfri dator ?

4) Någon som har erfarenhet av fjärrkontrollen eller direktanslutning via USB -> förstärkare ?

5) Hur lyder de senaste tipsen på HDD:s, jag vill ner i 11w när NAS:en ej jobbar ?

Skulle bli mycket imponerad om någon sitter inne med svaren på frågorna...
Vänliga hälsningar Erik :)

Postad 07 December 2008 - 23:45

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
för den som är intresserad, så kan jag berätta att ds207+ (och förmodligen alla andra synologynasar) har stöd för raid0 raid1 raid6 raid5 och raid4, men man måste sätta upp det hela själv. Jag har kört en raid5 med 5 externa USB-diskar ett tag, men har varit tvungen att ge upp pga att 2 av diskarna trillade ur utan förvarning hela tiden...

ds207> cat /proc/mdstat
Personalities : [raid0] [raid1] [raid6] [raid5] [raid4]
md3 : active raid5 sdo[4] sdp[3] sdn[2] sdr[1]
1953545728 blocks super 1.2 level 5, 64k chunk, algorithm 2 [5/4] [_EUUU]

Det är ganska smutt, egentligen, jag skapade raid5an med 3 diskar initialt, och sedan gjorde jag mdadm --grow och resize2fs för att utöka storleken allt eftersom jag kopierade över datat. tyvärr kan man inte krympa :-( så urbackandet blir lite mer meckigt.

Postad 12 January 2009 - 00:04

Merlion
  • Merlion
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

1) Kan man skriva ut dubbelsidigt på ansluten skrivare (dvs duplex med exempelvis paus för arkförflyttning) ?

2) Går det att installera CMS / Joomla! för enkel hemside-produktion ?

3) Är det möjligt att via webbgränssnitt ladda upp filer till NAS:en från valfri dator ?

4) Någon som har erfarenhet av fjärrkontrollen eller direktanslutning via USB -> förstärkare ?

5) Hur lyder de senaste tipsen på HDD:s, jag vill ner i 11w när NAS:en ej jobbar ?

Skulle bli mycket imponerad om någon sitter inne med svaren på frågorna...
Vänliga hälsningar Erik :blush:

1. Tror inte det går i dagsläget, det krävs nog programvara för att skriva ut dubbelsidigt. Inte för att jag testat utan jag har läst det någonstans, så jag har tolkat det som att det är en begränsning när man försöker skriva ut över nätverket, att den bara just klarar av det, inte scanna och andra funktioner som många skrivare har i dagsläget. Är dock inte tillräckligt säker för att ge ett definitivt svar.

2. Idag har flera NAS:ar Joomla installerat från början, t ex Qnap. Så det ska väl inte vara några större problem att fixa in det på Synology, det finns garanterat flera sidor där du kan hitta en HowTo.

3. Ja, ett flertal märken har redan sådana gränssnitt (bl a Netgear Readynas), som ett plugin. Det finns även flera plugin till Joomla som fixar biffen. Jag använder http://extplorer.sourceforge.net/

4. Har inte testat denna funktionalitet.

5. Har kört på både Seagate, WD och Samsung i alla möjliga NAS:ar. Har ägt 5 olika märken under åren och aldrig haft problem med något sorts märke. Har väl haft lite tur kanske :) Kör 4st Samsung (1Tb) i min Readynas, 500Gb WD och Samsung i Qnap och Synology (DS106j). Fungerar hårddisken inte till att börja med och om den är ny brukar det gå fort för företagen att fixa en uppdatering för att lösa problemet. Finns det fortfarande problem med 1Tb:s hårddiskar eller är det 1,5Tb som det är oklarheter om hibernation?

Postad 14 February 2009 - 18:06

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0
Någon som testat 209+ än? Recensionerna har ju varit goda får man lov att säga.

Har haft ögonen på den under en ganska lång tid nu och har letat fram och tillbaka efter billigare alternativ men hittar inget som verkar komma i närheten när det gäller funktioner och ljudnivå. Funktionsmässigt ser det ju ut som endast Synologys produkter är intressanta och jag vill komma ned en bra bit under 30dB, därför går 207+ bort.

Postad 15 February 2009 - 08:41

A.N.
  • A.N.
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej

Detta kan vara intressant för er som har en Synology 207+ och vill tysta ner den lite. Jag gav mig på att försöka tysta ner den enligt guiden på denna sidan:

http://www.synology......kStation_207+

Innan jag gav mig på projektet så mätte jag ljudnivån och fick följande mätvärde:
höger sida: 46,8 dB
vänster sida: 47,9 dB

Jag mätte cirka 20cm ifrån enheten och hade mätinstrumentet riktat mot mittpunkten på respektive sida. När Synologyn var avstängd så mätte det 34,9 dB p.g.a. övriga saker som lät i min lya.

Efter att ha bytt fläkt samt satt in en hel del dämpning så fick jag följande mätvärde:
höger sida: 39,6 dB
vänster sida: 39,4 dB

Även om skillnaden kanske inte är så stor sett i dB så är min egen upplevelse att det var en tydlig volymminskning på enheten, både i arbetsläge (diskar på) och viloläge (diskar av). Alla mätvärden ovan är när diskarna är på och jag använder mig av två Western Digital (WD10EACS) diskar.

Tänkte detta kanske kunde vara intressant att veta om någon funderar på att göra det samma.

Postad 23 February 2009 - 13:45

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Hej

Detta kan vara intressant för er som har en Synology 207+ och vill tysta ner den lite. Jag gav mig på att försöka tysta ner den enligt guiden på denna sidan:

http://www.synology......kStation_207+

Innan jag gav mig på projektet så mätte jag ljudnivån och fick följande mätvärde:
höger sida: 46,8 dB
vänster sida: 47,9 dB

Jag mätte cirka 20cm ifrån enheten och hade mätinstrumentet riktat mot mittpunkten på respektive sida. När Synologyn var avstängd så mätte det 34,9 dB p.g.a. övriga saker som lät i min lya.

Efter att ha bytt fläkt samt satt in en hel del dämpning så fick jag följande mätvärde:
höger sida: 39,6 dB
vänster sida: 39,4 dB

Även om skillnaden kanske inte är så stor sett i dB så är min egen upplevelse att det var en tydlig volymminskning på enheten, både i arbetsläge (diskar på) och viloläge (diskar av). Alla mätvärden ovan är när diskarna är på och jag använder mig av två Western Digital (WD10EACS) diskar.

Tänkte detta kanske kunde vara intressant att veta om någon funderar på att göra det samma.

Hej, jo det där var ett ämne som blev aktuellt när jag hade fått hem min DS207+
och fick igång den. Det var alldeles för högt fläktljud för att den skulle kunna passera
den kvinnliga levnadskamratens nålsöga som vardagsrums-apparat. Så det blev ett riktigt kritiskt problem att lösa.
Jag vill ju kunna sitta i vardagsrummet och se NAS:ens blå lampor blinka, det är en viktig del av välbefinnandet.

Jag kollade ljuddämpnings-Wikin och även en del inlägg i Synology-forumet, bra tips !

Alla inlägg pekade på att man borde införskaffa en extra tyst fläkt av märket PAPST som knappt går att få tag på.
Men jag hittade den hos en norsk e-shop och beställde.
Innan dess provade jag en annan 60mm-fläkt som jag hittade på Kjell & Company och den är en riktig succé om man sänker varvtalet med ett motstånd i serie med jordsladden, ca 50 ohm är ok.
Det är en 60mm-fläkt av märket "König", att det var en 15mm bredd på den verkar vara en tillfällig händelse, den är specad som 25mm i deras katalog. (Jag köpte den sista 15mm de hade i lager i Kista nu den 24 februari):
Postad bild

Jag laborerade med att bygga in en 100 Ohm potentiometer i min DS207 så jag kan justera farten på den fläkten i drift och testa mig fram. Denna lösning med Kjell-fläkten hade varit fullt ok. Sedan anlände PAPST-fläkten och jag bytte till den. Den kan man bara plugga in och köra så får man vettig ljudnivå, den är redan ganska lågvarvig så det behövs ingen varvtalssänkning där. Men jag insåg att det som krävdes i mitt fall för att få tillräckligt tyst var att bygga in 207:an i en bokhylla (sådan som har täckt bakvägg). Jag sågade upp en öppning baktill i hyllväggen så att 207:an kan sticka ut nägra centimeter bakom hyllan och därmed försvinner mkt av fläktljudet där. Sedan har jag ljuddämpande skumgummi runt sidorna, och detta har gjort att 207+ nu passerat Det Kvinnliga Godkännandet ®, en av de strängaste mätnormer för vardagsrums-ergonomi man kan tänka sig.

Jag har de här WD Caviar® Green™ diskarna WD10EAS, det indikeras ca 37-38 grader Celcius vad jag sett hittills:
Postad bild

Jag labba ett tag med att försöka hastighets-kontrollera den 60mm-fläkt jag fick tag på hos Kjell&Co :
Postad bild

Den gav ganska behaglig ljunivå om man satte ca 50ohm resistans i serie:
Postad bild

Det var lite provisorisk kabelskarvning till att börja med:
Postad bild

Här ser man att det finns plats för en 20mm bred fläkt (här visas den 15mm som fanns hos Kjell&Co) :
Postad bild

Stor skillnad i ljudnivå.

Här ser man bilder på hur jag slutförde installationen och gjorde lite snyggare kabelskarvar med krympslang:
Så här ser PAPST-fläkten ut:
Postad bild

Och även den försökte jag justera farten på. Det visade sig dock onödigt.
Den är redan tillräckligt lågvarvig och drar man ner farten mer så börjar 207:an logga "Fan speed warning"-meddelanden i systemloggen. Däremot hade sådan justering bättre verkan på en mer högvarvig fläkt som t ex ovan nämnda Kjell-fläkt.

Postad bild

Krympslang gav en mer proffsig installation:
Postad bild

Nu när jag ändå hade skaffat 100-ohms-potentiometern var det lika bra att löpa linan ut och montera den:
Postad bild

som sagt den behövs egentligen inte när man kör med PAPST-fläkten. Dock kan den vara intressant om man skall tysta en mer högvarvig fläkt som t ex den jag hittade på Kjell & Co.

Så här ser det ut i bokhyllan. Ljuddämpande isolerskivor från Kjell & Company säkerställer att tystnads-certifieringen skall kunna passera.

Postad bild

DS207:an går alltså rakt igenom bakväggen i hyllan så att fläktljudet försvinner där.
Dessutom en liten öppning i skumgummit framtill så insugen luft kan komma in i lådan genom dess galler på undersidan (blåses ut baktill av fläkten)
Postad bild

Jag limmade även sådana där tunnare 'bitumen"-isolerplattor (från samma Kjell&Co-kit) på insidan av plasthöljet i 207:an för att göra det 'tyngre' så det är mindre chans till resonans. Det är dock av marginellt värde men man försöker ju med alla medel.

Female certification passed ! :)

Nu återstår bara en lite uppsnyggning med någon slags ram framtill runt skumgummit så är vardagsrums-integrationen fullständig.

Redigerat av Unregistered99322caa, 25 February 2009 - 17:07.

Postad 23 February 2009 - 14:31

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Apropå finesserna hos 207+ såg jag att Windows-applikationen "Synology Download Redirector" som följer med är en riktigt användbar pryl. Den är en fjärrstyrnings-klient till den torrent-nerladdare (Download Station) som finns i 207:an. Om du har din 207:a ansluten på en plats där du har bra bandbredd mot Internet, t ex 100 Mbit/s så kan 207:an fungera som en effektiv och självständig nertanknings-station. Redirector-programmet körs på en PC där du kan befinna dig var som helst fysiskt där din PC ansluter sig till 207:an över nätverket. Sedan om man har uppe en websida med torrent-länkar på PC:n så kan man dra dessa länkar och släppa i redirector-verktyget som då startar nerladdnings-jobb på 207:an baserat på varje sådan torrent. Sedan sköter 207:an resten dag och natt där den befinner sig och man kan koppla ner sin PC. Man kan logga in då och då med redirectorn för att kolla hur jobben framskrider. Man kan även schemalägga att sådana jobb bara körs på NAS:en mellan vissa tider (för att undvika last på nät och NAS de tider det behövs till annat).
Sedan vad det är för slags material man hämtar ner med ett sådant delegerat fil-nerladdnings-system är upp till användaren.

Redigerat av Unregistered99322caa, 23 February 2009 - 14:35.

Postad 23 February 2009 - 16:02

highsider
  • highsider
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Klockren guidning gunnar123 !

Du har möjligtvis inte länken till den norska sidan där du hittade PAPS-fläkten ?

Mycket tacksam ! :)

Postad 24 February 2009 - 09:40

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Hej länken här:
http://www.netshop.s...amp;plid=114449

Denna tråd i Synology-forumet behandlar även ämnet:
http://www.synology....?p=34411#p34411

Hur pass tyst man behöver få en NAS är upp till användaren förstås. Eftersom WD Green-drivarna går så tyst blir fläktljudet det som hörs. Jag skall prova en variant till också, en 60->80mm-adapter och en externt monterad super-tyst PC-fläkt. Även värt att testa att montera 60mm-fläkt på utsidan och jämföra ljudet, även att limma fläkten mot ett skumgummi-mellanlägg istället för skruvar, för att eliminera ev stom-ljud ;)

Redigerat av Unregistered99322caa, 10 March 2009 - 10:51.

Postad 22 March 2009 - 20:36

Unregistered024b721a
  • Unregistered024b721a
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Tjena, jag har en likadan setup med en Synology +207 med 2 x 1TB Western Digital Green Caviar hdds.

För att kommentera ett par frågor i tråden som jag inte sett svar på så funkar det klockrent att streama HD-material till PS3:an (matroska mkv .264 -filer som konverterats med det superba konverteringsprogrammet mkv2vob), både 720p och 1080p går utan det minsta ryck och jag har svårt att se skillnad i kvalitet jämfört med bluray-film på min Epson TW5000 som ger en fantastisk 120' bild.

Kan tillägga att jag är hyfsat noobig på nätverk/servrar, men på ca 2 timmar lyckades jag faktiskt montera allt, installera och få det att funka utan problem tack vare en enkel setup och bra instruktionsbok. Skall börja streama musik (funderar på squeezebox) och kanske HD-material upp i huset (funderar på popcornhour) via routern snart och vore tacksam för tips på om de apparater som nämnts är bra val eller om det finns något bättre som inte kostar skjortan (funderade på Sonos men vaff...de har dessutom precis höjt priset med 15-20%!).

Har två frågor till någon kunnig hjälpsam hjälte :P

1) I tråden nämner vissa av er att ni har monterat in 1,5 TB hdds i +207:an, kan någon bekräfta att det funkar och vilken disk ni kör då? Anledningen till min fråga är att det står att +207:an stödjer hdds upp till 2TB (jag undrar om det är 1+1 eller 2+2?).

2) Jag "ser" bara den första av discarna som jag installerade (den kom upp direkt på PS3:an i form av tre mappar "video" "music" "photo" helt perfekt), men inte den andra (som jag installerade en tid senare)? Jag har valt "basic" på båda diskarna och undrar nu om det (i) går att mecka till någon inställning så att PS3:an "ser" den andra disken, eller (ii) om jag på något sätt kan/bör göra om discarna till RAID 0 (eller nåt) så att jag kan komma åt all tillgänglig media som sparats på de båda diskarna direkt från PS3:an?

Extremt tacksam för svar!
Paz

Postad 27 March 2009 - 23:58

Dizzad
  • Dizzad
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Tjena, jag har en likadan setup med en Synology +207 med 2 x 1TB Western Digital Green Caviar hdds.

För att kommentera ett par frågor i tråden som jag inte sett svar på så funkar det klockrent att streama HD-material till PS3:an (matroska mkv .264 -filer som konverterats med det superba konverteringsprogrammet mkv2vob), både 720p och 1080p går utan det minsta ryck och jag har svårt att se skillnad i kvalitet jämfört med bluray-film på min Epson TW5000 som ger en fantastisk 120' bild.

Kan tillägga att jag är hyfsat noobig på nätverk/servrar, men på ca 2 timmar lyckades jag faktiskt montera allt, installera och få det att funka utan problem tack vare en enkel setup och bra instruktionsbok. Skall börja streama musik (funderar på squeezebox) och kanske HD-material upp i huset (funderar på popcornhour) via routern snart och vore tacksam för tips på om de apparater som nämnts är bra val eller om det finns något bättre som inte kostar skjortan (funderade på Sonos men vaff...de har dessutom precis höjt priset med 15-20%!).

Har två frågor till någon kunnig hjälpsam hjälte ;)

1) I tråden nämner vissa av er att ni har monterat in 1,5 TB hdds i +207:an, kan någon bekräfta att det funkar och vilken disk ni kör då? Anledningen till min fråga är att det står att +207:an stödjer hdds upp till 2TB (jag undrar om det är 1+1 eller 2+2?).

2) Jag "ser" bara den första av discarna som jag installerade (den kom upp direkt på PS3:an i form av tre mappar "video" "music" "photo" helt perfekt), men inte den andra (som jag installerade en tid senare)? Jag har valt "basic" på båda diskarna och undrar nu om det (i) går att mecka till någon inställning så att PS3:an "ser" den andra disken, eller (ii) om jag på något sätt kan/bör göra om discarna till RAID 0 (eller nåt) så att jag kan komma åt all tillgänglig media som sparats på de båda diskarna direkt från PS3:an?

Extremt tacksam för svar!
Paz

Dessvärre så har min 207:a varit på service i Ca 3 veckor snart hos webbshoppen.se pga. att den "dör" / "klipper" nätverket ibland.
Fast de är ett känt problem enligt synology´s forum så verkar de ändå ta tid.

Men ang punkt 2 så tror ja nog att du ska kolla inställninge ang. NFS på din disk 2 och sedan kolla sökvägen i PS3...
Tänk på stora och små bokstäver i synologyens sökväg ifrån ps3an

Postad 30 March 2009 - 17:07

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
På fråga 1 tror jag de menar 2x 1TB.
Det är rätt stora krav på en sådan här tillverkare eftersom kunderna sätter väldigt stort värde på vad de lagrar.
Så en NAS-tillverkare går inte ut och lovar kompatibilitet innan de har rätt mkt driftstid att luta sig mot.
För att undvika dålig renommé.

Men det fungerar säkert bra med större. Man får prova sig fram själv på eget bevåg om man kräver mer än
tillverkaren vågar lova.

Postad 31 March 2009 - 16:54

Dizzad
  • Dizzad
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Nya firmware stödjer 2TB diskar..
Synology

Synology® Disk Station Now Supports 2TB and More 1TB Hard Drives

(March 27, 2009) Synology® Inc. today announced the compatibility of its Disk Station with six additional hard drives, including the newest Western Digital 2 TB hard drive, three 1 TB and two 500 GB hard drives from Western Digital and Seagate, making Synology Disk Station the ideal large capacity storage server for business and home users.

"With the wider applications used and richer content stored, the Disk Station is playing a more important role in office and at home. As a result, there is a need to increase the compatibility list for large capacity hard drives to allow users to fully utilize the Disk Station," commented Edward Lin, marketing director of Synology. "We have been aggressive in conducting compatibility test on 1 TB, 1.5 TB, and 2 TB hard drives and we are now proud to have 11 large capacity hard drives in the compatibility list now. We will continue to test new hard drive models once they are launched to the market."

The hard drive models that passed stress and compatibility test in Synology laboratory are namely Western Digital WD20EADS, WD1001FALS, and WD5000AACS, and Seagate ST31000333AS, ST31000340NS, and ST3500320AS. All these models have been proven to be compatible with Synology Disk Station x09, x08, and x07 series with exceptions of DS109j, DS108j, and DS107e.

To view the complete supported hard drive models list

Postad 13 April 2009 - 22:54

Unregistered024b721a
  • Unregistered024b721a
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Men ang punkt 2 så tror ja nog att du ska kolla inställninge ang. NFS på din disk 2 och sedan kolla sökvägen i PS3...
Tänk på stora och små bokstäver i synologyens sökväg ifrån ps3an

Errr...för att bevisa min okunskap (igen)...sökväg? Får väl pilla lite men tror inte att jag någonsin skrivit in en sökväg utan bara klickat på "search for media servers"?

EDIT: Tack för posten om firmware, precis lagom till när en av diskarna började bli full :-D

/Paz

Redigerat av Unregistered024b721a, 13 April 2009 - 22:56.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.