Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

12st 15"are, vad tror ni?

151 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 October 2008 - 18:44

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Påstå? Vad tror du videon var till för, kom inte och säg att det där inte är runt 5hz eller lägre!

MAX volym 1hz? Skulle jag vilja se :P !

Tillräkligt för att få en katt att hoppa( mycket) när den ligger på en högtalare vid ca: 10-20% AV SLUTSTEGETS KAPACITET (inte 10-20% volym)

Och du är medveten om att ett stegs "fulla kapacitet" oftast är kring "klockan 12" på vredet, om man har vanlig volympot i alla fall.

Och just so happens, så har jag rätt välavvägt slutsteg mot mina högtalare.

hans pa steg har ett subsonic vid 10hz så här var det ridå

Vilket jag tycker stärker min fråga om vad steget lämnade vid 5Hz. =)

Postad 01 October 2008 - 18:50

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Någon som har fungerande spec lab eller liknande (så man ser musiken och kan bestämmafrekvensen). Låt, Ludacris:Act a fool.

Postad 01 October 2008 - 18:57

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Och du är medveten om att ett stegs "fulla kapacitet" oftast är kring "klockan 12" på vredet, om man har vanlig volympot i alla fall.

Och just so happens, så har jag rätt välavvägt slutsteg mot mina högtalare.

Vilket jag tycker stärker min fråga om vad steget lämnade vid 5Hz. =)

Med min input på ca 2,5 volt så är det klockan halv 10 .(30hz och neråt)

Fortfarande MAX volym 1hz? Skulle jag vilja se :P !

Kolla på praktiken, teorin spelar för "#¤ ingen roll när man har den här videon att titta på!

Postad 01 October 2008 - 18:59

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Fli hit ditt arsle så ska du få se 1Hz @ full volym.

Men med tanke på att du har ett subsonic filter @ 10 hz så har du fortfarande vääldigt lite effekt vid 5Hz, vilket styrker alla oss "teoretiskers teorier"

Redigerat av Professor_Kalkyl, 01 October 2008 - 19:02.

Postad 01 October 2008 - 19:05

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Men med tanke på att du har ett subsonic filter @ 10 hz så har du fortfarande vääldigt lite effekt vid 5Hz, vilket styrker alla oss "teoretiskers teorier"

Lägg upp en video!
Det sänker leveln med det kan man kompensera genom att höja och med min input går det utmärkt även om filtret sänker levlen lite!!!!

Jag kan fortfarande få ut samma effekt.

Redigerat av Unregistered93bbd732, 01 October 2008 - 19:13.

Postad 01 October 2008 - 19:11

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Lägg upp en video!
Det sänker leveln med det kan man kompensera genom att höja och med min input går det utmärkt även om filtret sänker levlen lite!!!!

Nej, man kan inte kompensera ett för ett subsonicfilter med amplitud, det finns av en anledning...

Postad 01 October 2008 - 19:18

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Jag har själv haft philips och de lämmnar(oftast) full effekt vid halva volymen, och med tanke på inspelningsnivån på sinus "låtar" i allmänhet, 0db så lär det lukta långt innan full volym.

Om jag bara spelar upp sånt runt 10hz och neråt så... jo utan problem.

Postad 01 October 2008 - 19:27

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Jag har själv haft philips och de lämmnar(oftast) full effekt vid halva volymen, och med tanke på inspelningsnivån på sinus "låtar" i allmänhet, 0db så lär det lukta långt innan full volym.

Om jag bara spelar upp sånt runt 10hz och neråt så... jo utan problem.

Ja, du skanske ska läsa på lite mer, för jag har ingen Philips förstärkare jag användet idag, för det första. Sen använder jag inte "sinus låtar" utan en tongenerator.

Nää, du kommer ändå bara få ut några få W vid de frekvenserna.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 01 October 2008 - 19:28.

Postad 01 October 2008 - 19:46

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Ja, du skanske ska läsa på lite mer, för jag har ingen Philips förstärkare jag användet idag, för det första. Sen använder jag inte "sinus låtar" utan en tongenerator.

Nää, du kommer ändå bara få ut några få W vid de frekvenserna.

Står det här att jag syftar på dej eller ditt system?????
"Jag har själv haft philips och de lämmnar(oftast) full effekt vid halva volymen, och med tanke på inspelningsnivån på sinus "låtar" i allmänhet, 0db så lär det lukta långt innan full volym."

Och om det var så...
"mitt Philips kompakt system som jag fick av mina föräldrar när jag gick i 5-6an"...BLA...BLA...BLA
det står inte att någon annan förstärkare driver dem nu än orginalförstärkaren så det så!

"skanske" "för jag har ingen Philips förstärkare jag användet idag"

Ja, du kanske ska skriva lite noggranare så man förstår....

"Nää, du kommer ändå bara få ut några få W vid de frekvenserna."

Jag säger som Penn: It's Bulls#¤t!
Det var just därför jag inte skrev någon effektangivelse när du frågade "Vad lämnar ditt PA-steg vid 5Hz då? 2-4-10W? " :P Därför att jag inte vet!!!Men nog med effekt, det säger jag dig, har du glömt videon redan?

"du kommer ändå bara få ut....." Jag får ut, det är i presens inte i futurum.

"owned"

Redigerat av Unregistered93bbd732, 01 October 2008 - 20:04.

Postad 01 October 2008 - 20:11

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Har den tecknade figuren gått offline nu eller?

Är det kul att läsa den här tråden?
Jag blir smått irriterad på sånna som snackar skräp i min tråd. :P

Redigerat av Unregistered93bbd732, 01 October 2008 - 20:12.

Postad 01 October 2008 - 20:18

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Okej, så det går så trögt för dig att fatta att det inte krävs många W för att nå xmax vid låga frekvenser, när högtalarna befinner sig i "fri luft" så du måste börja hacka på mitt språkbruk.

Ta för **** fram bevis för det du säger och inte bara någon random film på Youtube där du använder en låt som du inte vet vad den spelar för frekvens utan du antar att det är 5Hz och därför så måste ju Jula tian återge 5Hz och dessutom tåla 30000000W för du har minsann testat med ditt PA-steg som har ett subsoniskt delningsfilter som delar bort frekvenser under 10Hz vilket TAR BORT EFFEKT från de frekvenserna. Någon som du bara vägrar inse hur många gånger jag än säger det till dig, har du någon aning om vad ett delningsfilter för!?

Redigerat av Professor_Kalkyl, 01 October 2008 - 20:19.

Postad 01 October 2008 - 20:30

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Okej, så det går så trögt för dig att fatta att det inte krävs många W för att nå xmax vid låga frekvenser, när högtalarna befinner sig i "fri luft" så du måste börja hacka på mitt språkbruk.

Ta för **** fram bevis för det du säger och inte bara någon random film på Youtube där du använder en låt som du inte vet vad den spelar för frekvens utan du antar att det är 5Hz och därför så måste ju Jula tian återge 5Hz och dessutom tåla 30000000W för du har minsann testat med ditt PA-steg som har ett subsoniskt delningsfilter som delar bort frekvenser under 10Hz vilket TAR BORT EFFEKT från de frekvenserna. Någon som du bara vägrar inse hur många gånger jag än säger det till dig, har du någon aning om vad ett delningsfilter för!?

Du skriver så mycket "knäppt" att jag inte vet var jag ska börja.
"har du någon aning om vad ett delningsfilter för" Nej, verkar inte så. :P :P

"Ta för **** fram bevis för det du säger"
Det jag säger är"att även skithögtalare kan spela 5hz!!!!"
Därmed inte sagt att det är till någon nytta mer än till "skak"(tänk på katten, byt ut den mot en fåtölj, byt ut 10"aren till 4 15"are, och ungefär så tänkte jag i början av tråden) Mitt slutsteg kan ge ut tillräckligt med effekt vid 5hz(hur mycket vet jag som sagt inte, men knappast 30000000W) för detta ändamålet, och vad du än har för förstärkare eller högtalare så går något av det sönder vid MAX volym vid normal input @ 1 hz! Det är väl det jag säger.

(Jag editar imorgon om jag glömt något, för nu måste jag snart sticka!)

mj

Redigerat av Unregistered93bbd732, 01 October 2008 - 20:42.

Postad 01 October 2008 - 20:42

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Börja med att skaffa kunskap eller bevisa dina teorier.

Postad 01 October 2008 - 20:51

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

"har du någon aning om vad ett delningsfilter för" Nej, verkar inte så. :P :P

"Ta för **** fram bevis för det du säger"
Det jag säger är"att även skithögtalare kan spela 5hz!!!!"
Därmed inte sagt att det är till någon nytta mer än till "skak"(tänk på katten, byt ut den mot en fåtölj, byt ut 10"aren till 4 15"are, och ungefär så tänkte jag i början av tråden) Mitt slutsteg kan ge ut tillräckligt med effekt vid 5hz(hur mycket vet jag som sagt inte, men knappast 30000000W) för detta ändamålet, och vad du än har för förstärkare eller högtalare så går något av det sönder vid MAX volym vid normal input @ 1 hz! Det är väl det jag säger.

(Jag editar imorgon om jag glömt något, för nu måste jag snart sticka!)

mj

Att du inte bara kan ta till dig av tipsen som du har fått, kom igen o bygg nu då. Jag vill att du bränner ner ditt hus!
P,s glöm inte att filma det

Redigerat av passan1, 01 October 2008 - 20:53.

Postad 01 October 2008 - 20:55

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Att mitt slutsteg skickar ut 5hz utan problem kan du se på den här videon(videon under bilden) efter 6 sekunder är det en 5hz peak inget snack det har jag sett i spec lab och det är ca 4cm konutslag på videon och här hade jag inte högt på slutsteget. :P

Bass i love you heter låten

Redigerat av Unregistered93bbd732, 01 October 2008 - 21:10.

Postad 01 October 2008 - 21:01

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Att du inte bara kan ta till dig av tipsen som du har fått, kom igen o bygg nu då. Jag vill att du bränner ner ditt hus!
P,s glöm inte att filma det

"Jag vill att du bränner ner ditt hus!
P,s glöm inte att filma det"

Jag har bara en sak att säga dig, du är som en kampande, laggande glitch:are.Jag säger bara GET OUT OF THE GLITCH!

Men ärligt talat #### u!

Du behöver inte skrika ut det du vill säga. Det går lika bra med små bokstäver.

Mvh
AlexanderE

Redigerat av Unregistered93bbd732, 02 October 2008 - 10:56.

Postad 01 October 2008 - 21:06

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Att mitt slutsteg skickar ut 5hz utan problem kan du se på den här videon(videon under bilden) efter 6 sekunder är det en 5hz peak inget snack det har jag sett i spec lab och det är ca 4cm konutslag på videon och här hade jag inte högt på slutsteget. :P

Jaja, så du kan få din steg att skicka ut en 5Hz signal, men med vilken EFFEKT, som jag har sagt några gånger, det behövs inte mycket effekt för att skicka iväg en kon vid 5Hz. Fatta det någon gång!

Vid konstant amplitud, kommer konutslagen att öka med minskande frekvens (utom vid en portad lådas avstämning, där konen kommer slå väldigt lite jämfört med en halv oktav åt vardera hål)l.

Jag upprepar detta en gång till; det krävs inte mycket effekt, för att få en kon att slå mycket, vid låga frekvenser!

Redigerat av Professor_Kalkyl, 01 October 2008 - 21:10.

Postad 01 October 2008 - 21:08

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

Jag har bara en sak att säga dig, du är som en kampande, laggande glitch:are.Jag säger bara GET OUT OF THE GLITCH!

Men ärligt talat #### u!

Sorry! Mammas hus.

Postad 01 October 2008 - 21:09

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Men ärligt talat #### u!

Du frågade oss om vad vi tycker och uppenbarligen så tycker vi inte likadant som dig, så därför ska vi dra dit pepparn växer, lära oss hur saker och ting funkar osv. osv. osv. ...

Sen vad i **** klagar du på mitt språk för!? Lär dig för fan skriva och korrekt språkbruk själv, innan du klagar på andra!

Postad 01 October 2008 - 21:16

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Men ärligt talat #### u!

Först tänkte jag skriva något elakt men sanningen är kanske bättre, något censurerad pga forumet, men Kalkyl jag vill inte hamna i bråk med dig men jag tror verkligen att jag har rätt.

"Det jag säger är"att även skithögtalare kan spela 5hz!!!!"
Därmed inte sagt att det är till någon nytta mer än till "skak"(tänk på katten, byt ut den mot en fåtölj, byt ut 10"aren till 4 15"are, och ungefär så tänkte jag i början av tråden) Mitt slutsteg kan ge ut tillräckligt med effekt vid 5hz(hur mycket vet jag som sagt inte, men knappast 30000000W) för detta ändamålet, och vad du än har för förstärkare eller högtalare så går något av det sönder vid MAX volym vid normal input @ 1 hz! Det är väl det jag säger."

Men du väljer, jag tänker iallafall inte tjafsa mer här så det så...

Postad 01 October 2008 - 21:20

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Sorry! Mammas hus.

:D :P :P :) jag sänker mig inte till din nivå

det här är mit sista inlägg i den här diskussionen så....

lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllooooooo
oooooooooooooooolllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
lllllllllll

Postad 01 October 2008 - 21:27

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Men ärligt talat #### u!

HAHAHAHAHAHAHA!

Se upp för gamern! Han är farlig!

Fan jag ska ocksp göran en video om släga upp på youtubbe, där min bas skakar! (fast med en hund) Och döpa den till SUPER LOW HZ PROOF!
(Comming soon October)

/Tim!

Redigerat av Timpolanen, 01 October 2008 - 21:27.

Postad 01 October 2008 - 21:40

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

HAHAHAHAHAHAHA!

Se upp för gamern! Han är farlig!

Fan jag ska ocksp göran en video om släga upp på youtubbe, där min bas skakar! (fast med en hund) Och döpa den till SUPER LOW HZ PROOF!
(Comming soon October)

/Tim!

Jag bokar preview på trailern :P

Postad 01 October 2008 - 23:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Först tänkte jag skriva något elakt men sanningen är kanske bättre, något censurerad pga forumet, men Kalkyl jag vill inte hamna i bråk med dig men jag tror verkligen att jag har rätt.

"Det jag säger är"att även skithögtalare kan spela 5hz!!!!"
Därmed inte sagt att det är till någon nytta mer än till "skak"(tänk på katten, byt ut den mot en fåtölj, byt ut 10"aren till 4 15"are, och ungefär så tänkte jag i början av tråden) Mitt slutsteg kan ge ut tillräckligt med effekt vid 5hz(hur mycket vet jag som sagt inte, men knappast 30000000W) för detta ändamålet, och vad du än har för förstärkare eller högtalare så går något av det sönder vid MAX volym vid normal input @ 1 hz! Det är väl det jag säger."

Men du väljer, jag tänker iallafall inte tjafsa mer här så det så...

Observera att du skrivet att du tror att du har rätt, men det har du inte :P

Sorry, det e så att Professorn har i stort sätt helt rätt i detta och det behövs inte mycket efekt för att få konen att fara o flänga vid 5Hz och ditt steg lämnar garanterat inte mycket kräm vid 5Hz jämfört med >20Hz
Så den videon säger faktiskt ingenting alls...
Sedan så är det ju så att vid dessa låg frekvenser så skulle du behöva en kom på 50" med den lilla slaglängden för att kunna få någon vettig respons alls vid 5Hz eller ca 50cm slaglängd på den 10" basen :)

Men hur som hälst så är det så att steget lämnar inte mycket, basen tål inte mycket och ljudnivån är inte mycket vid 5Hz i detta fallet även om det kan verka så om man tittar på konens rörelser.
Absolut inget illa menat mot dig mjmj, men du har faktiskt fel gällande detta, men det e ju inget fel i det för alla har vi fel ibland och gällande olika områden.
Sedan att nivån i tråden i övrigt blivit så låg är inget annat än synd för det ska inte behövas :P

Redigerat av DVD-ai, 02 October 2008 - 11:26.

Postad 02 October 2008 - 10:58

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Nu är det dags att lugna ner sig grabbar, annars stänger jag tråden och rensar den vilket jag borde göra redan nu men väljer att ge er en chans till. Så skippa sandlådenivån nu och diskutera som folk!

Mvh
AlexanderE

Postad 02 October 2008 - 16:25

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
"Sorry, det e så att Professorn har i stort sätt helt rätt i detta och det behövs inte mycket efekt för att få konen att fara o flänga vid 5Hz och ditt steg lämnar garanterat inte mycket kräm vid 5Hz jämfört med >20Hz
Så den videon säger faktiskt ingenting alls...
Sedan så är det ju så att vid dessa låg frekvenser så skulle du behöva en kom på 50" med den lilla slaglängden för att kunna få någon vettig respons alls vid 5Hz eller ca 50cm slaglängd på den 10" basen."

Tjena ai!

Angående 50cm slaglängd 10"kon/50" kon 1cm slaglängd, så skulle den ena flytta dubbelt så mycket luft som den andra, gissa vilken. :) (122 resp. 245 LITER) :D

Jag har aldrig skrivit att det krävs mycket effekt för "fre air" eller låga frekvenser eller både och, eller att mitt steg lämnar mycket effekt vid 5hz jämfört med någon annan frekvens, och videon handlar inte/har aldrig handlat om detta överhuvudtaget.

mj

Redigerat av Unregistered93bbd732, 02 October 2008 - 16:26.

Postad 02 October 2008 - 16:31

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Nej 10", 50cm = 25,3353739548749L, 50", 1cm = 12,6676869774374L.

Men en luftvolym är inget utan en frekves, tänk bara hur ansträngande en vindpust skulle vara annars :)

Redigerat av Professor_Kalkyl, 02 October 2008 - 16:33.

Postad 02 October 2008 - 16:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag bara tog värden ur luften.... :D

Aa, visst 50cm slaglängden skulle flytta mer luft :)

Postad 02 October 2008 - 16:57

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
inte bara med, utan 100% mer

Postad 02 October 2008 - 17:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

inte bara med, utan 100% mer

Aaaa, xD

Förlåt då ! för mitt extremt stora misslyckande.... :)

Postad 02 October 2008 - 17:52

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Nej 10", 50cm = 25,3353739548749L, 50", 1cm = 12,6676869774374L.

Men en luftvolym är inget utan en frekves, tänk bara hur ansträngande en vindpust skulle vara annars B)

25,3353739548749L, är du säker jag fick det till 245,3125L.Men ditt värde låter troligare.

Men men är vi vänner nu eller? :)

Det enda jag ville med videon var att bevisa att en dålig högtalare kan hoppa på ca:5hz ( nästan 1cm) utan att brinna upp.(kortfattat, resten var väl missförstånd som gick för långt, från alla parter)) :D

Kombinera 50" med 50cm slaglängd. :D :P

Redigerat av Unregistered93bbd732, 02 October 2008 - 17:59.

Postad 02 October 2008 - 18:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, och det enda Professorn ville förklara va det att hans philips också kan det utan att brinna och även alla högtalare som jag har hemma klarar av 5Hz och strax under Xmec utan att behöva brinna upp direkt :)
Bara det att Xmec inte ligger långt borta vid 5Hz och att effektåligheten inte är specielt hög..

Men sedan så urartade det på något sätt och det va ju synd, lämna det grälet bakom er nu grabbar o va "goa o glada" i stället för det e mycket roligare :D

Redigerat av DVD-ai, 02 October 2008 - 18:02.

Postad 02 October 2008 - 18:10

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

25,3353739548749L, är du säker jag fick det till 245,3125L.Men ditt värde låter troligare.

Men men är vi vänner nu eller? :)

Det enda jag ville med videon var att bevisa att en dålig högtalare kan hoppa på ca:5hz ( nästan 1cm) utan att brinna upp.(kortfattat, resten var väl missförstånd som gick för långt, från alla parter)) :D

Kombinera 50" med 50cm slaglängd. :D B)

Jag är säker, annars skulle jag inte ha så många exakta siffror.

Vänner? Jag känner ju inte dig och du känner inte mig, men inte ovänner kan jag sträcka mig till än så länge :P

Postad 02 October 2008 - 18:22

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Jo, och det enda Professorn ville förklara va det att hans philips också kan det utan att brinna och även alla högtalare som jag har hemma klarar av 5Hz och strax under Xmec utan att behöva brinna upp direkt :)
Bara det att Xmec inte ligger långt borta vid 5Hz och att effektåligheten inte är specielt hög..

Men sedan så urartade det på något sätt och det va ju synd, lämna det grälet bakom er nu grabbar o va "goa o glada" i stället för det e mycket roligare B)

Men håll med mig om att på en microstereo (som jag trodde Kalkyl hade, som stativare) så skulle antingen högtalarna eller förstärkaren paja(eller både och kanske?) om man spelar en 1hz sinusvåg på max volym med normal, nivå från ljudkällan.För 1hz är väl bland det jobbigaste man kan ge till en förstärkare och när maxeffekten är vid halv volym, så lär ju inte max volym med en 0db sinusvåg vara så smart. :D

och nu kom jag att tänka på en konstig sak :P
jag hade min gamla philipsstereo, och på line out hade jag en basförstärkare Dsw-70 tror jag den heter, drev 2st 15"are på hög volym på Borderlandstrailern och pajade min aux ingång( burrrrrrrrr, som när man tar på en lågnivåkabel som är inklopplad till stereon, när den är på) pga att basförstärkaren klippte( basförstärkaren fungerar felfritt fortfarande)!? Den har jag inte längre, stereon alltså, den har min(Edit: LILLE-) bror :D .

Jag är säker, annars skulle jag inte ha så många exakta siffror.

Vänner? Jag känner ju inte dig och du känner inte mig, men inte ovänner kan jag sträcka mig till än så länge :)

På det här forumet menade jag. :)

Redigerat av Unregistered93bbd732, 02 October 2008 - 18:43.

Postad 02 October 2008 - 18:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men håll med mig om att på en microstereo (som jag trodde Kalkyl hade, som stativare) så skulle antingen högtalarna eller förstärkaren paja(eller både och kanske?) om man spelar en 1hz sinusvåg på max volym med normal, nivå från ljudkällan.För 1hz är väl bland det jobbigaste man kan ge till en förstärkare och när maxeffekten är vid halv volym, så lär ju inte max volym med en 0db sinusvåg vara så smart. :D

och nu kom jag att tänka på en konstig sak :P
jag hade min gamla philipsstereo, och på line out hade jag en basförstärkare Dsw-70 tror jag den heter, drev 2st 15"are på hög volym på Borderlandstrailern och pajade min aux ingång( burrrrrrrrr, som när man tar på en lågnivåkabel som är inklopplad till stereon, när den är på) pga att basförstärkaren klippte( basförstärkaren fungerar felfritt fortfarande)!? Den har jag inte längre, stereon alltså, den har min bror :) .

På det här forumet menade jag. :)

På en micro stereo så skulle det fungera med max, med största säkerhet :D
då 1Hz utnivån från stärkaren skulle vara mycket svag och då inte paja högtalaren, det e jusst detta som är själva grejen.
Det hänger inte bara på högtalare utan även på stärkaren hur det blir B)

Postad 02 October 2008 - 18:56

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

På en micro stereo så skulle det fungera med max, med största säkerhet :)
då 1Hz utnivån från stärkaren skulle vara mycket svag och då inte paja högtalaren, det e jusst detta som är själva grejen.
Det hänger inte bara på högtalare utan även på stärkaren hur det blir :D

Sån stärkare lika med likström :P i denna situation trodde jag iallafall? B)

Postad 02 October 2008 - 19:00

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Sån stärkare lika med likström B) i denna situation trodde jag iallafall? :D

Jag har "en litenskitbilliggammalokäntmärkedata"subb"förstärkare" som jag skulle kunna testa på om jag hade en skithögtalare(sånna verkar försvinna i rökmoln hemma hos mig) :)

Redigerat av Unregistered93bbd732, 02 October 2008 - 19:02.

Postad 02 October 2008 - 19:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Sån stärkare lika med likström B) i denna situation trodde jag iallafall? :D

Nej, det behöver det inte betyda + att det är inte helt säkert att likströmen skulla paja några högtalare då det fortfarande skulle vara så låg utnivå (Volt) så det kvittar

Jag har "en litenskitbilliggammalokäntmärkedata"subb"förstärkare" som jag skulle kunna testa på om jag hade en skithögtalare(sånna verkar försvinna i rökmoln hemma hos mig) :)

Haha, jag har en hel del som bara väntar på att gå upp i rök :P

Postad 02 October 2008 - 19:44

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Nej, det behöver det inte betyda + att det är inte helt säkert att likströmen skulla paja några högtalare då det fortfarande skulle vara så låg utnivå (Volt) så det kvittar

Haha, jag har en hel del som bara väntar på att gå upp i rök :)

Men disten då, på 20hz skulle väl jag ha rätt, funkar det inte likadant på 1hz menar du.
Med microstereo menar jag typ en sån här fast sämreU

Postad 02 October 2008 - 19:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Njaa, disten skulle först o främst ställa till det i diskanten, i basen så skulle det bara låta sjukt illa :)

Men om du kopplade kompakt högtalare till ett fett steg som är gjort för att klara av att lämna kraftiga strömmar vid låga frekvenser så skulle du lätt spela sönder högtalare vis 1Hz eller 5Hz eller vad du nu vill :D
Men men ett så klent steg som i kompakt anläggningen så går det nog inge bra :P

men vid 20Hz så skulle dt noggå lite bättre att kunna döda elementens Xmex och/eller Pe även med original stärkaren, om inte hela skiten e dimensionerat så att skyddskretsar m.m. tar över och dödar skiten i stället och att dom har sjuka högpass filter inbyggda liggandes vid 25-30Hz eller högre, inte ovanligt B)

Postad 02 October 2008 - 20:00

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Njaa, disten skulle först o främst ställa till det i diskanten, i basen så skulle det bara låta sjukt illa :)

Men om du kopplade kompakt högtalare till ett fett steg som är gjort för att klara av att lämna kraftiga strömmar vid låga frekvenser så skulle du lätt spela sönder högtalare vis 1Hz eller 5Hz eller vad du nu vill :D
Men men ett så klent steg som i kompakt anläggningen så går det nog inge bra :D

men vid 20Hz så skulle dt noggå lite bättre att kunna döda elementens Xmex och/eller Pe även med original stärkaren, om inte hela skiten e dimensionerat så att skyddskretsar m.m. tar över och dödar skiten i stället och att dom har sjuka högpass filter inbyggda liggandes vid 25-30Hz eller högre, inte ovanligt :P

Har ju hört så mycket att likström och klena stärkare är farliga osv(tror på det också :) ), på en gammal microstereo utan hp eller skyddskretsar m.m så stämmer väl min teori.

och vad tror ni om det här: :)

"och nu kom jag att tänka på en konstig sak :unsure:
jag hade min gamla philipsstereo, och på line out hade jag en basförstärkare Dsw-70 tror jag den heter, drev 2st 15"are på hög volym på Borderlandstrailern och då pajade min aux ingång( burrrrrrrrr, som när man tar på en lågnivåkabel som är inklopplad till stereon, när den är på) pga att basförstärkaren klippte( basförstärkaren fungerar felfritt fortfarande)!? Den har jag inte längre, stereon alltså, den har min(Edit: LILLE-) bror" B)

skrivet av mej/mig: mj

Redigerat av Unregistered93bbd732, 02 October 2008 - 19:58.

Postad 02 October 2008 - 20:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
aa, det gör den men inte om det blir för låga frekvenser som i sin tur skulle ge upphov till DC, när det gäller likström så rent allmänt så är det sant det du skriver, men när man går ner i frekvens runt 1Hz så lämnar stegen inget och blir stärkaren matad med en bit under 1Hz så kommer stärkaren att ta illa upp och vet inte vad som kommer att hända, men den lär paja före högtalaren...
Likström kan man ju få på andra vis genom dålig stärkare, det kanske i första hand e det du tänker på då ? :)

inte genom att man pressar den ner i mycket låga frekvenser B)

Edit: Hejjeee, 3000 inlägg :P

45 st bara idag..... har varit hemma hela dagen och inte haft något att göra :D

Redigerat av DVD-ai, 02 October 2008 - 20:05.

Postad 02 October 2008 - 20:04

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
"Postat Idag, 20:00" (av mjmj)
"Det här inlägget har ändrats av mjmj Idag, 19:58" :)

Grattis!

Postad 02 October 2008 - 21:59

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

"Postat Idag, 20:00" (av mjmj)
"Det här inlägget har ändrats av mjmj Idag, 19:58" :P

Grattis!

Du ändrade faktiskt 20:02.

Postad 03 October 2008 - 07:27

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Du ändrade faktiskt 20:02.

PÅ min skärm är det fortfarande så.19.58

Redigerat av Unregistered93bbd732, 03 October 2008 - 07:28.

Postad 03 October 2008 - 09:15

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Hej !

Hur går det ? Skall du börja bygga nåt eller ?? ....

mjmj ... Har du lyssnat på nån Velodyne sub DD-12 eller DD-15 eller DD-18 ?
https://www.prisjakt...ukt.php?p=14859

eller " Earthquake " ??
http://www.hembiocon...nk=db_vara.html

Eller nån " Sunfire Sub " ??
tex: http://www.hembiocon...nk=db_vara.html

Skulle vara lite intressant att veta vad du tycker om nån av dessa ( lyssna kostar inget)

Och ja jo just det svaret på din trådfråga
12 st 15" are ... Jag tror less is more ... och kvalitet före kvantitet...
om du inte vill köpa nåt färdigt och fortsätta experimentera
köp ett eller ett par riktigt bra element och utgå från det.

Lycka till !

Postad 03 October 2008 - 14:18

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Hej !

Hur går det ? Skall du börja bygga nåt eller ?? ....

mjmj ... Har du lyssnat på nån Velodyne sub DD-12 eller DD-15 eller DD-18 ?
https://www.prisjakt...ukt.php?p=14859

eller " Earthquake " ??
http://www.hembiocon...nk=db_vara.html

Eller nån " Sunfire Sub " ??
tex: http://www.hembiocon...nk=db_vara.html

Skulle vara lite intressant att veta vad du tycker om nån av dessa ( lyssna kostar inget)

Och ja jo just det svaret på din trådfråga
12 st 15" are ... Jag tror less is more ... och kvalitet före kvantitet...
om du inte vill köpa nåt färdigt och fortsätta experimentera
köp ett eller ett par riktigt bra element och utgå från det.

Lycka till !

Ja, nu tänker jag något i stil med FI BTL 18", men vet inte hur man får tag på dem, tips på liknande basar skulle vara bra.

Ska kolla länkarna men de är nog "lite" för dyra för mig :P Ska se om det finns nån affär i linköping så kanske jag kan provlyssna.
Takc för tipsen.

mj

Postad 03 October 2008 - 16:42

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

aa, det gör den men inte om det blir för låga frekvenser som i sin tur skulle ge upphov till DC, när det gäller likström så rent allmänt så är det sant det du skriver, men när man går ner i frekvens runt 1Hz så lämnar stegen inget och blir stärkaren matad med en bit under 1Hz så kommer stärkaren att ta illa upp och vet inte vad som kommer att hända, men den lär paja före högtalaren...
Likström kan man ju få på andra vis genom dålig stärkare, det kanske i första hand e det du tänker på då ? ;)

inte genom att man pressar den ner i mycket låga frekvenser :D

Edit: Hejjeee, 3000 inlägg :D

45 st bara idag..... har varit hemma hela dagen och inte haft något att göra :D

Grattis! Jag har bara 2713st kvar :D

/Tim!

Postad 03 October 2008 - 16:54

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Umm vet att det kostar.... men jag tänkte bara kolla
om du visste hur dom låter och hur mycket bas det pumpar
och hur lågt det går ned i Hz.

Och det ofta med ETT element eller kanske
ett element och en slav.

Fast det är klart det beror ju på hur mycket bas man vill ha och hur man definerar
mycket .. . .. Och förståss vad man tycker är låga Hz ...

Är man inte alltför kräsen så tror jag att alla de basar
jag tipsade om räcker och blir över till de flesta till sin Hemmbio (inte alla). Och JA ...Grannars tavlor trillar ned hundar mår dåligt och allt som är "löst" skakar ;)
Sub till Musik däremot ... då blir det en helt annan femma.....

Självklart går det att bygga (har byggt ett tiotal lådor själv, mest för bil dock ) men det finns ju faktiskt också
en beggagnat marknad även för dyra subbar .... och avbetalning/lån :-)

Redigerat av SunfireTHX, 03 October 2008 - 17:28.

Postad 03 October 2008 - 18:33

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Ja, nu tänker jag något i stil med FI BTL 18", men vet inte hur man får tag på dem, tips på liknande basar skulle vara bra.

Ska kolla länkarna men de är nog "lite" för dyra för mig ;) Ska se om det finns nån affär i linköping så kanske jag kan provlyssna.
Takc för tipsen.

mj

import är hela hemligheten

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.