Postad 11 July 2008 - 21:59
Postad 12 July 2008 - 09:11
Postad 12 July 2008 - 09:17
mvh benteboy
Postad 12 July 2008 - 10:13
Annars är nog grejen just att man har olika intressen. Jag och sambon har alltid förundrats över att alla andra studenter är så fattiga (trots likvärdig inkomst och BETYDLIGT mer resurser i grunden), i princip får titta på 28" burk för något annat har de inte råd med osv. Tror det handlar om ett par saker. Till exempel var köper man sin sprit? Vi var en sväng till Tyskland för fyra år sedan och någon starksprit har vi knappt behövt handla sedan dess.... Säger kanske en del om hur mycket vi dricker också
Men visst det finns nog de som "ser ner på en" (inte minst inom familjen) för att man tar studielån när man egentligen klarar sig på studiemedelen
Med det sagt så känns det ibland som folk inte fattar riktigt hur LITE pengar t.ex. 50 000:- är. Man kan ganska snabbt spara ihop det på att käka Euroshopper istället för på krogen, köpa smarta kvalitetsklläder (behöver inte vara billiga) istället för engångsmärkeskläder, ta cykeln istället för bussen osv.
Postad 13 July 2008 - 16:36
Postad 13 July 2008 - 22:43
Postad 13 July 2008 - 22:47
Det är väl som undersökningar om droger och sånt man fick i skolan, alla svarade tvärtom för att det var skojEn intressant iaktagelse (nu när 100 röster är registrerade) är att endast drygt 13% säger sig köpa på avbetalning. På TV-avdelningen i min butik visar statistiken att det är närmare 60%! En överraskande stor skillnad. Hur är det hos er andra som äger/jobbar i butik?
Postad 13 July 2008 - 23:09
Det är väl som undersökningar om droger och sånt man fick i skolan, alla svarade tvärtom för att det var skoj
Jag tror inte det är speciellt vanligt att folk skojar.
Däremot tror jag man får vända lite på presenteringen av resultatet och säga att drygt 13% av den promillen MHB-medlemmar som valt att svara på frågan, uppger att de handlar på avbetalning. Sen är det upp till var och en att fantisera om andelen avbetalare är högre bland de som inte svarat på frågan, eller om folk utanför MHB drar sig för att betala kontant.
Edit: får inte med Citera(Svärta @ Jul 13 2008, 23:43 )-citatet hur jag än pillar
Redigerat av Dman, 13 July 2008 - 23:17.
Postad 14 July 2008 - 06:07
Unga teknikintresserade killar. Ung betyder ofta att man kanske inte har det bästa jobbet ännu och kanske inte heller är så duktig på att spara. Killen som var med i lyxfällan var ju en riktig arketyp för en prylgalen ung medlem som gått lite för långt med lånen.
Postad 14 July 2008 - 20:44
Postad 15 July 2008 - 14:15
Problemet med det är att marknaden ser helt annorlunda ut när man sparat färdigt. Efter sex månader har har den aktuella modellen börjat ersättas av en nyJag sonderar marknaden, lägger ribban och börjar spara. smile.gif
Postad 16 July 2008 - 08:18
Och saker jag ALLTID betalar på avbetalning: Hus, bil, inomäktenskapligt sex.
Fast, jag har vare sig bil eller fru (längre), och bor i hyresrätt, så det är cash helt ut som gäller
Postad 16 July 2008 - 10:11
Boende är en annan sak.
Postad 16 July 2008 - 10:12
/Robin som numer har uppstyrd ekonomi och kan spara.
Postad 16 July 2008 - 11:09
Till ett lägre pris (om det inte handlar om ett bilköp)!Problemet med det är att marknaden ser helt annorlunda ut när man sparat färdigt. Efter sex månader har har den aktuella modellen börjat ersättas av en ny
Postad 16 July 2008 - 18:30
Jag tror lätt att minhembios medlemmar ligger långt över riksgenomsnittet när der gäller att ta lån för att köpa saker.
Unga teknikintresserade killar. Ung betyder ofta att man kanske inte har det bästa jobbet ännu och kanske inte heller är så duktig på att spara. Killen som var med i lyxfällan var ju en riktig arketyp för en prylgalen ung medlem som gått lite för långt med lånen.
Fast många här kanske är tillräckligt unga för att jobba men endå bo hemma. Är ju inte det enklaste att hitta en bostad idag. Men du har en poäng.
Postad 16 July 2008 - 19:18
En intressant iaktagelse (nu när 100 röster är registrerade) är att endast drygt 13% säger sig köpa på avbetalning. På TV-avdelningen i min butik visar statistiken att det är närmare 60%! En överraskande stor skillnad. Hur är det hos er andra som äger/jobbar i butik?
I min butik så köper 75% av den yngre skaran (20-35 år) på avbetalning när det är belopp över 10k.
Själv säljer jag innan ny modell lanseras så mina förluster är inte stora, men ibland står man utan tv i en månad till fruns förtret.
Att köpa på räntefritt är ett smidigt sätt att på en gång få prylen man vill ha till en "billig extra kostnad"
Postad 16 July 2008 - 20:15
Planeringen av inköpet är ju nästan roligare än när man har köpt - så varför stressa
Postad 16 July 2008 - 21:08
Postad 16 July 2008 - 22:37
Känns bättre en att få en busslast med räkningar med posten varje månadsslut
Postad 16 July 2008 - 23:54
För då kan jag välja hur mycket jag vill betala in 100kr denna månad medans 4.000kr nästa månad osv.
Ja, mitt kreditkort har upp till 36månaders avbetalning man lägger inte upp någon avbetalningsplan direkt utom betalar man klart sitt köp inom 12månader så är det räntefritt efter 12månader börjar räntan ticka iväg.
Postad 14 August 2008 - 07:56
Ja, mitt kreditkort har upp till 36månaders avbetalning man lägger inte upp någon avbetalningsplan direkt utom betalar man klart sitt köp inom 12månader så är det räntefritt efter 12månader börjar räntan ticka iväg.
Får man fråga vilken bank/kort du har?
Redigerat av Tomas L, 14 August 2008 - 07:56.
Postad 14 August 2008 - 08:10
Jag har använt mig av räntefri avbetalning flera gånger, inte bara till "leksaker" utan även till husrenoveringar (Beijer Byggmaterial, K-rauta) och möbler. MEN jag har ALLTID pengar som täcker inköpet på mitt konto! Som egen företagare så har jag lärt mig att vara rädd om min likviditet och som husägare vet jag att man kan råka ut för oförutsedda kostnader på allt från 1-100 tkr. Så för att slippa gå till banken i ett nödläge, så använder jag ofta s k räntefria lån istället och låter sparmedlen ligga kvar på kontot. Jag vågar däremot inte sätta in så mycket av sparmedlen i fonder, en mindre del kanske 20%. Det har sparat mycket pengar under det senaste årets nedgång.
Redigerat av Tomas L, 14 August 2008 - 08:13.
Postad 14 August 2008 - 11:36
Att köpa på avbetalning är ju ett riskfyllt sätt att skaffa sig likviditet, även om det skulle vara s.k. "räntefritt". Men man träffar ju oftare och oftare på attityden att någon är anser sig vara berättigad till något de inte har kan betala för, och helt sonika köper på avbetalning och låter betalningarna förfalla om det inte funkar. Det är ju ett tydligt symptom på det konsumtionsintensiva samhälle som vi har att man konsumerar för framtida inkomster.
Postad 14 August 2008 - 14:18
Postad 14 August 2008 - 14:38
Postad 16 August 2008 - 11:37
Jag ser de uppläggningsavgiften/aviavgifterna som en billig hyra för att få ha prylarna SAMTIDIGT som man sparar till dom...
Samtidigt så kan man ju som Martin sa, låta sina pengar generera MER pengar via tex. fonder under tiden, istället för slänga ut allt på en gång...
Vet man bara att man kan sköta ett lån, så ser jag inga nackdelar i det..
Postad 16 August 2008 - 15:29
Postad 16 August 2008 - 15:59
Nja det behöver inte vara så dumt.Teknisk "ska" köpas med cash, den förlorar värde väldigt snabbt och det är sällan nödvändiga inköp. Att låna till sådant är ganska dumt.
Säg att man köper något för 10.000 på ett år ... brukar vara 11 avbetalningar + uppläggningsavgiften.
295 + (11x25) = 570:-
Kan man istället få mer än 5.7% ränta på sina pengar genom att ha dom i fonder eller liknande så är det ju en bättre affär. Och samtdigt få man saken ett ÅR tidigare.
Postad 18 August 2008 - 10:27
Sedan så undrar jag hur det är med uppläggningsavgifter och avi-avgifter, de är väl inte avdragsgilla i deklarationen som ränte-utgifter? Så skall man jämföra med sparande så tappar man ju 30% på sparandets utdelning rätt upp och ner kontra det räntefria lånet. Ja visst kan man spara i en kapitalförsäkring för att sänka skatten men där är det svårt att komma upp i över 5% ränta utan risk.
//NJ
Redigerat av Tresor, 18 August 2008 - 10:36.
Postad 20 August 2008 - 22:36
Postad 20 August 2008 - 22:55
Jag köper kontant. Gillar att ha möjligheten att handla på begagnat marknaden istället. Detta har blivit ett väldigt dyrt år, så nu är lekpengarna snart slut, men jag har fortfarande inte någon TV. Lite lurigt läge hur jag ska göra..
Nästan så man skulle klara sig utan TV med din anläggning.
Har alltid betalat kontakt, skulle kunna tänka mej att ev. dela upp betalningen i två avbetalningar bara jag var helt säker på att jag skulle få in pengarna.
Har nu 25 dagar kvar tills jag börjar på mitt nya jobb, bara längtar till det =) att få plocka ut en ritkigt lön för första gången. Kommer äntligen kunna börja lägga undan pengar, lite kommer gå till Hifi men annars så ska det sparar till insats för hus.
Postad 21 August 2008 - 18:05
Postad 21 August 2008 - 21:35
Nästan så man skulle klara sig utan TV med din anläggning.
Har alltid betalat kontakt, skulle kunna tänka mej att ev. dela upp betalningen i två avbetalningar bara jag var helt säker på att jag skulle få in pengarna.
Har nu 25 dagar kvar tills jag börjar på mitt nya jobb, bara längtar till det =) att få plocka ut en ritkigt lön för första gången. Kommer äntligen kunna börja lägga undan pengar, lite kommer gå till Hifi men annars så ska det sparar till insats för hus.
Hehe, tack
Jo, det är skönt när månadslönerna börjar trilla in, har själv börjat jobba fast i februari. Den största anledningen att det gått mycket pengar detta år är precis som det du nämner, insats till lägenhet. Hifi-prylarna känns billiga i jämförelse
Postad 16 September 2008 - 03:44
Redigerat av Unregisteredbae06969, 16 September 2008 - 03:45.
Postad 16 September 2008 - 07:46
Vill jag exempelvis köpa ny anl för 50000 så har jag naturligtvis inte det cash men med en tillräckligt god lön så har jag inge problem med att månadsbetala, varför skulle jag spara undan pengar i x antal månader bara för att köpa "cash" när jag kan dela upp/månad
Sluta se ner på folk som tar på avbetalning!!!
Postad 16 September 2008 - 08:29
Håller HELT med dig och kan tillägga
att som folk resonerar i den här tråden
så ska man alltså bita i det sura äpplet
och missa den där kampanjen som din
elektronikaffär har på din dröm-tv som
har satt ned priset 6000:- bara för att
man har en princip att inte ta saker på avbetalning.
Det kan ju vara ett erbjudande typ en ny affär som
öppnar i staden så att det är ett "äkta" erbjudande
och inte en prissänkning som kommer att bestå.
Kanske uppläggningsavgiften+aviavgifterna hamnar på
5-600 om man betalar av den i förtid. Då anser jag det
vara en ganska DÅLIG affär att spara ihop pengar i 12
månader och missa affären. Då är ju "avgiften" på sparandet
över 5000:-!
Sen är det ju jättebra att spara ihop en buffert till såna
här inköp, självklart. Men ibland kan den bufferten ätits upp
av andra viktigare inköp(Kyl, Frys, renoveringar mm)
/Stefan L
Postad 16 September 2008 - 09:00
Postad 16 September 2008 - 09:23
För att finansiera det så är det att spara och gneta, betalar allting cash och köper gärna begagnat, hittar jag nått billigt begagnat så kan jag köpa och sedan sälja det omgående, ger ju en slant det med.
Postad 17 September 2008 - 11:21
Vad är en sketen 500dring i sammanhanget, tycker det är MYCKET svårare att skiljas från mina pengar när man betalar allt på en gång, typ ny projje 20000-30000kr.. AJ!
Postad 17 September 2008 - 12:22
Hur ofta ser man inte folk på elektronikaffärerna handla
på kredit?
Och hur många köper inte sina mobiler/digital-tvboxar med bindningstid?
Jag anser det också vara en typ av avbetalning trots att telefonen/boxen
ibland är "gratis".....
/Stefan
Postad 17 September 2008 - 16:02
Bättre att betala 1500spänn i månaden i ett år än att betala ut 20.000 kr direkt känns det som. Om man nu sitter i en situation att man har sparat. Speciellt när det är några hundringar extra det rör sig om.
Dom 20.000 kan vara välidgt bra att ha i ett krisläge.
Sen om man nu inte har pengarna på kontot kanske man ska tänka en gång till ändå. Men är ju inte svårare än att göra en budget på vad man gör av med. Och dom flesta av oss har ju haft jobb i en längre tid och kan gå tillbacka och se vad man gör av med i månaden och vad man kan spara in på osv..
Postad 17 September 2008 - 16:20
Brukar försöka spara ihop pengar till det jag vill ha, säkert sätt att veta att jag har råd och att jag inte behöver se en extra utbetalning som irriterar mig varje månad.
Postad 10 November 2008 - 15:46
För säkerhets skull brukar jag lägga undan pengar tills dess jag har vad jag behöver, och kan betala varorna kontant. Kan dock tycka att de borde ge mig lite rabatt eller npåt extra på köpet när jag klätt mig så för deras skull, men inte då.
Har precis sparat ihop till ett hemmabiosystem. Ska bli kul..... nu ska jag ta mig tusan hämnas på när den unga grannen har haft fest!
Postad 10 November 2008 - 15:58
har bara lånat 1 gång till hus..men det är avbetalt nu..känns skönt att inga lån ha i dessa tider
Postad 10 November 2008 - 17:04
Bilar, hemelektronik, resor och sportprylar klassificeras som leksaker som man kan klara sig utan.
Betalar räkningar i slutet av varje månad. Går sedan in på internetbanken den 4-5:e i månaden efter och kollar läget på kontot (då har alla autogirobetalningar dragits). Sedan drar jag iväg en insättning på 10 - 20 000:- till sparkontot och kan köpa leksaker (se ovan) för resten - med gott samvete dessutom
Att köpa på avbetalning ser jag ingen anledning till så länge man har en sparad buffert ( åtminstone två månadslöner netto har jag hört någonstans). Då kan man ju låna av sig själv gratis. Och har man ingen buffert så känns det jävligt dumt att börja köpa något så onödigt som leksaker.
Postad 10 November 2008 - 22:17
Var står det att jag tyckte att alla skulle göra det? Tråden handlade om hur var och en finansierade sina elektronikköp. Sådär gör jag.Ja dra iväg 10-20 K till sparkontot kan nog gemene man göra LMAO
Det sista stycket kan dock appliceras på alla inkomster.
Edit: ahhh, du kanske trodde att jag menade att alla borde göra på samma sätt som jag beskrev i sista stycket. Jag skrev nog lite otydligt. Att sitta och ge ekonomiska råd till gemene man är alltför vanskligt, tycker folk att det verkar vettigt är de dock välkomna att härmas, det funkar som sagt på samma sätt för alla inkomster.
Redigerat av Sailfast, 10 November 2008 - 22:25.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
83 filmer
7 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?