Postad 16 August 2008 - 22:27
Postad 17 August 2008 - 16:29
Satt och knopade lite med lådan och fick fram det här:
Porten borde ju passa bra eller? Bifogar bild också! Studerar som VVS-insallatör, så jag hittade 54x1,5mm kopparrör alltså 52,5 innermått perfa:)
Name: CA18RNX Box
Type: Vented Box
Shape: Prism, square
Vb = 23, liters
Fb = 34,62 Hz
F3 = 57,84 Hz
Fill = normal
No. of Vents = 1
Vent shape = round
Vent ends = one flared
Dv = 52,44 mm
Lv = 196, mm
Bifogad fil(er)
Redigerat av Timpolanen, 17 August 2008 - 16:31.
Postad 17 August 2008 - 20:26
Postad 17 August 2008 - 21:29
Här har du en print på VV: (lite högt va?) Är det max 10cm från väggen porten får vara? (kan man inte böja den då, några 45,90 gradare?) Får ca 15 m/s på 69mm och 336,1mm långt.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Timpolanen, 17 August 2008 - 21:37.
Postad 18 August 2008 - 16:05
jag håller med mongo och det för att jag känner en i tråden som gärna dömer ut element utan att ha hört dem i applikationen... men nog om det... det finns ju bara ett sätt att lära sig samt ett sätt att ta reda på om det blir bra
???.....!
okey..... har inget med det att göra i det här fallet, anledningen till att jag tycker att det vore smart att byta element va för att jag inte tyckte det gick att få till en sån filter konstruktion som jag gillade.
Har inget med att "döma ut innan man lyssnat på dom" och ni/han får bygga med vilka element som helst och i vilken konstruktion som helst, gör inte mig något. Men jag kom med ett förslag på filter i alla fall och lådan va som sagt bara ett exempel men som va tänkt att jobba vidare på.
"jag känner en i tråden som gärna dömer ut element utan att ha hört dem i applikationen" ?
: Nu får du faktiskt förklara vad du menar med detta ? ( jo för det e mig du syftar på)
olika element passar i olika konstruktioner, och då är det väll inget fel i att titta på lite olika element eller hur ?
Men som jag sagt nu ett antal gånger så får han göra precis som han vill, och köra på det första alternativen om han känner för det. Och i detta fallet så har jag fortfarande inte möjlighet att lyssna till dom, så ja... jag måste "döma ut dom" utan att lyssna på konstruktionen och utgår enbart efter det som programmen säger mig och det som verkar vara en bra konstruktion.
//David
Redigerat av DVD-ai, 18 August 2008 - 16:15.
Postad 18 August 2008 - 16:11
Hej!
Här har du en print på VV: (lite högt va?) Är det max 10cm från väggen porten får vara? (kan man inte böja den då, några 45,90 gradare?) Får ca 15 m/s på 69mm och 336,1mm långt.
Det är lungt med den porten så länge som du inte matar med mer än max 150W vid 30Hz för då blir det riktig orkan, men det kommer du nog inte att göra heller, jag la ribban vid att jag ville kunna mata dom med 200w innan detta händer, men 150W e ok, och går att köra på, då går det att göra porten smalare och också kortare och det är ju bra då detta är ett problem i detta fallet.
Redigerat av DVD-ai, 18 August 2008 - 16:15.
Postad 18 August 2008 - 17:11
Det är lungt med den porten så länge som du inte matar med mer än max 150W vid 30Hz för då blir det riktig orkan, men det kommer du nog inte att göra heller, jag la ribban vid att jag ville kunna mata dom med 200w innan detta händer, men 150W e ok, och går att köra på, då går det att göra porten smalare och också kortare och det är ju bra då detta är ett problem i detta fallet.
Hej!
Okej!
Det var ett tag sen
Postad 18 August 2008 - 18:37
???.....!
okey..... har inget med det att göra i det här fallet, anledningen till att jag tycker att det vore smart att byta element va för att jag inte tyckte det gick att få till en sån filter konstruktion som jag gillade.
Har inget med att "döma ut innan man lyssnat på dom" och ni/han får bygga med vilka element som helst och i vilken konstruktion som helst, gör inte mig något. Men jag kom med ett förslag på filter i alla fall och lådan va som sagt bara ett exempel men som va tänkt att jobba vidare på.
"jag känner en i tråden som gärna dömer ut element utan att ha hört dem i applikationen" ?![]()
: Nu får du faktiskt förklara vad du menar med detta ? ( jo för det e mig du syftar på)
olika element passar i olika konstruktioner, och då är det väll inget fel i att titta på lite olika element eller hur ?
Men som jag sagt nu ett antal gånger så får han göra precis som han vill, och köra på det första alternativen om han känner för det. Och i detta fallet så har jag fortfarande inte möjlighet att lyssna till dom, så ja... jag måste "döma ut dom" utan att lyssna på konstruktionen och utgår enbart efter det som programmen säger mig och det som verkar vara en bra konstruktion.
//David
David, inte bli pjutt nu heller? Men även om du får kurvan exakt som du vill i simulationer, så kommer aldig simulationerna att stämma överens till 98% med verkligheten.
Sorgligt men sant, därför tycker jag att det är synd att "döma ut" vissa projekt "in the making".
Sen vet är det ju inget nytt att du är SEAS-nörd och jag är Tymphany-nörd
Redigerat av Professor_Kalkyl, 18 August 2008 - 18:39.
Postad 18 August 2008 - 18:55
jag litar inte på dom simuleringar som jag får ut av programmet, men dom ger en bild av vad om komma skall och man kan förebygga vissa problem genom att se till så att vissa data som imp, fas och GD ser bra ut då dessa i alra högsta grad påverkar väldigt mycket.
Om impen blir helt galet låg på grund av filter vs element konstruktionen så kvittar det vilken låda du stoppar detta i, det kommer att bli en jobbig last för stärkaren ändå och det e inte önskvärt.
Jaja, man jag tycker att det va väldigt märkligt skrivet, ( "som att jag brukade göra så" ) och det undrar jag verkligen vart du fått det ifrån?
En del av byggandet är att "rata" vissa ider och konstruktioner och gå vidare utan att låsa sig vid något, det måste man kunna göra annars kommer man ingen vart med konstruktionen, om man märker att detta blir konstigt så får man tänka om.
jag är lika mycket tymphany nörd som seas nörd, gillar båda märkena och dom gör bra grejer.
Postad 18 August 2008 - 19:02
En del av byggandet är att "rata" vissa ider och konstruktioner och gå vidare utan att låsa sig vid något, det måste man kunna göra annars kommer man ingen vart med konstruktionen, om man märker att detta blir konstigt så får man tänka om.
jag är lika mycket tymphany nörd som seas nörd, gillar båda märkena och dom gör bra grejer.
Jo, visst är det så, men Peerless skulle nog inte göra de elementen om de var kattskit
Haha
Postad 18 August 2008 - 19:18
Jo, visst är det så, men Peerless skulle nog inte göra de elementen om de var kattskit
HahaNä-ä
Ne det skulle dom inte, men jag gillade dom inte till just den konstruktionen men jga kanske älskar dom i en annan konstruktion, det är där skillnaden ligger
Man vet inte för en man tittat noga på dom
Postad 19 August 2008 - 15:04
Efter ett antal timmar letandes efter ett Port rör mellan 55-59mm (inner diametern), så ringe jag till en metall firma. De hade lite olika rör men en av de var 60,3mm med 3mm godstjocklek, alltså 57,3. Ska in dit någon dag och kolla lite vad de har för olika metaller osv
Nu har jag suttit i cad igen (alldelels för mycket). Det blev en ca 20L och en 40L för basmodul iframtiden (SLS 8"), De kommer att sitta ihop. En Extra låda för filter sätts bakom 20L lådan med 100mm utrymme.
Bifogar två bilder:
Bifogad fil(er)
Redigerat av Timpolanen, 19 August 2008 - 15:07.
Postad 19 August 2008 - 18:12
Det vore bra att få upp diskanten i öron höjd, ca 80-90cm så det kan hända att du, som tidigare nämts får lov att lägga till 1-2dm i botten som man kan sandfylla eller göra vad man vill med.
Ser ju riktigt bra ur på diderna, men den extra lådan i toppenbehöver ju inte synas utifrån, men bygger ju så att det inte synsatt det är två separata lådor.
Om någon undrar varför det är en extra låda till toppen så är det dels för att röret lättare ska få plats och dels för att göra högtalaren djupareså att basmodulen också kan bli djupade för att få till det med röret i denna också ( eftersomTimpolanenville att domskulle ha exaktsamma djup så fick det bli denna lösning) och så är det ju inte helt fel att ha filtret i en separat låda och lätt att modda och liknande samtidigt som man kan lyssna = slipper hålla på och knöla för mycket i onödan. också känns det ju ganska frächt på något sätt
Postad 19 August 2008 - 18:55
ser ju riktigt bra ut, men hur hög blev den nu ?
Det vore bra att få upp diskanten i öron höjd, ca 80-90cm så det kan hända att du, som tidigare nämts får lov att lägga till 1-2dm i botten som man kan sandfylla eller göra vad man vill med.
Ser ju riktigt bra ur på diderna, men den extra lådan i toppenbehöver ju inte synas utifrån, men bygger ju så att det inte synsatt det är två separata lådor.
Om någon undrar varför det är en extra låda till toppen så är det dels för att röret lättare ska få plats och dels för att göra högtalaren djupareså att basmodulen också kan bli djupade för att få till det med röret i denna också ( eftersomTimpolanenville att domskulle ha exaktsamma djup så fick det bli denna lösning) och så är det ju inte helt fel att ha filtret i en separat låda och lätt att modda och liknande samtidigt som man kan lyssna = slipper hålla på och knöla för mycket i onödan. också känns det ju ganska frächt på något sätt
Hej!
Den är ca 840mm hög, ca 760mm till diskanten, så en liten höjning eller fötter eller nått kanske... (några förslag, förutom sandfylla)
/Tim!
Postad 19 August 2008 - 19:09
Borde inte det resultera i 54.3 mm? 60.3-3-3.Hejsan!
Efter ett antal timmar letandes efter ett Port rör mellan 55-59mm (inner diametern), så ringe jag till en metall firma. De hade lite olika rör men en av de var 60,3mm med 3mm godstjocklek, alltså 57,3.
Postad 19 August 2008 - 20:30
Borde inte det resultera i 54.3 mm? 60.3-3-3.
alldeles riktigt, men det röret går nog bra, men Timpolanen får fortsätta att leta lite baraför att dett vore så bra om röret va mellan ca 57-58 vore det optimala
Postad 19 August 2008 - 20:33
alldeles riktigt, men det röret går nog bra, men Timpolanen får fortsätta att leta lite baraför att dett vore så bra om röret va mellan ca 57-58 vore det optimala
Humm okej?!?! 60mm - 3mm är ju 57mm ? Eller är jag helt slut?
Postad 19 August 2008 - 21:02
Hejsan!
Efter ett antal timmar letandes efter ett Port rör mellan 55-59mm (inner diametern), så ringe jag till en metall firma. De hade lite olika rör men en av de var 60,3mm med 3mm godstjocklek, alltså 57,3. Ska in dit någon dag och kolla lite vad de har för olika metaller osv.
Nu har jag suttit i cad igen (alldelels för mycket). Det blev en ca 20L och en 40L för basmodul iframtiden (SLS 8"), De kommer att sitta ihop. En Extra låda för filter sätts bakom 20L lådan med 100mm utrymme.
Bifogar två bilder:
Det betyder att den är 60,3 mm - 3 mm vilket blir 57 mm. Men röret har två sidor vilket betyder att det blir 54
Redigerat av Mini_Moto, 19 August 2008 - 21:03.
Postad 19 August 2008 - 21:30
Det betyder att den är 60,3 mm - 3 mm vilket blir 57 mm. Men röret har två sidor vilket betyder att det blir 54
Hajjar nu
Redigerat av Timpolanen, 19 August 2008 - 21:35.
Postad 28 August 2008 - 20:51
Jag har special beställt 57mm rostfritt-rör nu
Samman ställing:
Diskant: Peerless DX25TG05-04
Mellanregister: Seas ca18rnx
Bas/Sub: En 8" Seas, vet ej vliken än.
Lådan dämpas med bitumenmatta och fårull. Terminaler från hifikit Bi-wire modell, outriggers från HiFikit. Samt lite annat smått och gått
Börjar bygga imorron! Jag kommer lägga upp en byggtråd efter helgen, så titta gärna in
Bifogar ritingen.
/Tim!
Bifogad fil(er)
Redigerat av Timpolanen, 28 August 2008 - 20:55.
Postad 28 August 2008 - 22:32
Postad 29 August 2008 - 15:27
Angånde Bas-rören så hade de gett mig fel mått
Jag var så ###### taggad på att börja på bygget nu i helgen, men jag fick nu en jäl**a förkyling! Så typiskt jämnt....
/Tim!
Postad 29 August 2008 - 16:44
Jaja okej har bara för mig att man ska köra fårull
Men jag bangar inte på lite billigare dämp ju
Angånde Bas-rören så hade de gett mig fel måttDe sa " trodde inte att de va så noga", tråkigt...(Jag sa att jag ville ha 57,58,59mm ingen annat!) Rören var 56mm inner mått, vad tror du DVD-ai funkar det?
Jag var så ###### taggad på att börja på bygget nu i helgen, men jag fick nu en jäl**a förkyling! Så typiskt jämnt....
/Tim!
Hmmm, det va ju lite typiskt, men 56mm fungerar det med, bara det att vi får räkna om lite
Men det löser sig....
se till att bli frisk nu
Postad 29 August 2008 - 19:56
Hmmm, det va ju lite typiskt, men 56mm fungerar det med, bara det att vi får räkna om lite
![]()
Men det löser sig....
se till att bli frisk nu!!!
Okej
Jo frisk ska jag bli! Lite alvendon och halstabletter så blir det prima snart
/Tim!
Kommer att sitta en så i varje låda (tot 2st) Seas 10"
EDIT: Bytt basen!
Redigerat av Timpolanen, 03 September 2008 - 20:35.
Postad 03 September 2008 - 16:53
Lådan kommer att kläs i vinyl/eller lackas på sidorna om får en EK skiva på baffen.
Om den kommer att få Bi-wire eller singel vet jag ej? Vad tycker ni är bäst? Vad är skillnaden? Jag har Tara Labs Prism Bi-wire nu, så båda aternativen går ju att köra
Seas basen kommer att drivas aktivt av XTZ SUB 1 och paralelle kopplas till 4 ohm (två basar tot) då den ger ca 200W/bas.
Basen blir typ en Subbas eftersom den går ner till ca 20Hz beronede på avstäming, den får ca 50L att mysa i
Resten tar min Pioneer A-602 som driver det mästa med sina 15-20kg
EDIT: Jag har gjort ett delingfilter scehma nu! (Se bild. PS! får inte L1 till 0,25mh :S)
EDIT: Seas basen är bytt till 10" varjanten!
Högtalaren: (Gjorde en ny sammafatting så det inte blir så rörigt)
Diskant: DX25TG-05/04
Bas/mellanreg: Seas woofer midrange (H1215)
Subbas: Seas woofer (H1209)
/Tim!
Bifogad fil(er)
Redigerat av Timpolanen, 19 July 2009 - 22:01.
Postad 06 September 2008 - 12:12
Nu har vi varit på HiFi-Kit och shoppat! Det blev ANP 10 terminaler,dämpmatta samt tätlist.
Bifogar ett bildbevis:
Bifogad fil(er)
Redigerat av Timpolanen, 06 September 2008 - 12:13.
Postad 06 September 2008 - 23:25
Uppritning var dagens uppdrag, vi skulle ha sågat men det regnade hela dagen så tar det imorron då
EDIT: Bilder från idag! Nu har det sågats upp för två lådor (2st till ska det bli), vi han inte mer pga regn
(Lådan är bara dit lagt, inte limmat eller skruvat)
/Tim!
Bifogad fil(er)
Redigerat av Timpolanen, 07 September 2008 - 15:04.
Postad 11 September 2008 - 17:03
Jag har köpt lite spolar och kodningar samt nåra motstånd
Inte änns dem kommer undan ifrån bilder
/Tim!
Bifogad fil(er)
Postad 11 September 2008 - 17:58
När blir det färdiga filter och element vi får kika på då
?
Humm, snart hoppas jag
Postad 16 September 2008 - 20:34
Nu jag jag lyckat såga upp allt! Efter rengn, sjuk och ork!
Det blev ju lite bitar detta
/Tim!
Bifogad fil(er)
Redigerat av Timpolanen, 16 September 2008 - 20:34.
Postad 16 September 2008 - 20:47
Hej!
Nu jag jag lyckat såga upp allt! Efter rengn, sjuk och ork!
Det blev ju lite bitar detta(4st lådor) Men nu återstår uppskruving!
/Tim!
Nice att det är på gång... ska bli kul att se när det tar form... har du handlat högtalarelement med mera med nu eller tänkte du göra lådorna först?
Postad 16 September 2008 - 21:03
Nice att det är på gång... ska bli kul att se när det tar form... har du handlat högtalarelement med mera med nu eller tänkte du göra lådorna först?
Ska göra lådorna först
/Tim!
Postad 16 September 2008 - 21:13
Ska göra lådorna först
Bygger 4st, 2st till en polare som ej har tillräkligt pengar nu, inte jag heller för den delen
Så elementen få vänta lite, men då har jag mer tid för att göra lådorna snygga!!
/Tim!
Helt rätt... Aldrig fel att lägga massor tid för att få en bra slutprodukt.. det är nog det största felet många gör, man blir för sugen på att börja använda dom så man bara stressar ihop nåt som "funkar".
Postad 16 September 2008 - 21:28
Den röda linjen är med rummets förstärkning
Bifogad fil(er)
Redigerat av DVD-ai, 18 September 2008 - 21:28.
Postad 17 September 2008 - 15:03
Helt rätt... Aldrig fel att lägga massor tid för att få en bra slutprodukt.. det är nog det största felet många gör, man blir för sugen på att börja använda dom så man bara stressar ihop nåt som "funkar".
MM så j***a rätt
Postad 18 September 2008 - 20:29
Nu har jag fortsatt lite på bygget igen! Jag har skruvat ihop sidorna + botten, kunde inte köra längre pga sovande syster
Mer update kommer nu ihelgen!
/Tim!
Bifogad fil(er)
Postad 18 September 2008 - 21:38
Elementen då?
Det frågade ju du sisst också! Så snart jag har penagr! (försöker du stressa mig?)
/Tim!
Redigerat av Timpolanen, 18 September 2008 - 21:40.
Postad 18 September 2008 - 21:42
Det frågade ju du sisst också! Så snart jag har penagr! (försöker du stressa mig?)
/Tim!
Aaa, vi måste ju, för att du ska få Ä#¤#let ur vagnen !
Postad 18 September 2008 - 21:53
Aaa, vi måste ju, för att du ska få Ä#¤#let ur vagnen !
Det kan bli svårt att bända ut själv, ni kansek kan hjälpa?
/Tim!
Postad 19 September 2008 - 12:21
DVD-ai du tar kofoten, så tar jag slägghammaren
Joo det skulle va nått kanske
Postad 24 September 2008 - 21:35
Nu börjar man se själva designen med den extra lådan, där filter osv sak sitta. (ska täta med PL-400 sen)
/Tim!
Bifogad fil(er)
Postad 24 September 2008 - 21:41
Nu så har jag satt ihop: Botten,Sidorna och Mellanväggen!
Nu börjar man se själva designen med den extra lådan, där filter osv sak sitta. (ska täta med PL-400 sen)
/Tim!
Tänkte höra en sak, kanske står nånstans i tråden men men...
Vad har du tänkt för yta på högtalarna sen? Fanér kanske eller har du tänkt lacka dom?
Postad 24 September 2008 - 21:58
Jag tror han tänkt använda autentiskt krokodilskinn
hehe, jo de vore nåt
Postad 25 September 2008 - 07:20
25+22 = 47mm baffel
Så det blir kanske EK på fronten och sedan svart på resten av lådorna, det blir snyggt hur som hälst
Och 47mm baffel, det e !!Overkill!! men inget fel i det...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
100 bilder
12 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?