Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Asus Eee Box *

437 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 november 2008 - 12:15

Alex_25
  • Alex_25
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Tänkte köpa en till grabben, har dock en liten fundering....
Eftersom det inte finns nån cd/dvd läsare hur gör man ifall man måste installera om windows? är det bara att införskaffa sig en extern cd/dvd läsare? och går det att starta windows skivan från en sådan (kopplad via usb) ifall windows har krashat?

Postad 10 november 2008 - 15:44

Daradim
  • Daradim
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har precis installerat senaste ubuntu via usb installation.
Väl inne i systemet lyckas jag inte få till det trådlösa, inte lagt så mycket tid på det än men inget som startar automatiskt.

Lade in xbmc och körde igång, fungerar inget vidare, bägge cpu cores går på max och det blir tex inget ljud med x264 utan bara med vanlig mpeg4.
Alla dessa problem kommer ju att lösas, men vem orkar vänta....

Redigerat av Daradim, 10 november 2008 - 16:34.

Postad 11 november 2008 - 11:19

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Fick det gamla hederliga "IRQL not less or equal" efter bara 6-7 timmars användande. Det finns ju många variabler till ett sådant meddelande. Lätt den stå på och tanka torrents och sen slog jag på TV:n och där var det blått.

Har installerat alla drivisar från Asus hemsida, men dock inte uppdaterat BIOS. Är det dags att göra det kanske?
Får se om datorn är blå när jag kommer hem idag efter jobbet :)

Ett inlägg bara....SHIT vad tyst den är :) Hörs ju ingenting!

Postad 11 november 2008 - 13:08

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Tänkte köpa en till grabben, har dock en liten fundering....
Eftersom det inte finns nån cd/dvd läsare hur gör man ifall man måste installera om windows? är det bara att införskaffa sig en extern cd/dvd läsare? och går det att starta windows skivan från en sådan (kopplad via usb) ifall windows har krashat?

Man skall kunna installera en bootdisk på minneskort/USB för att kunna använda installtion via nätverket.
Hmm, eller en installation på USB kanske också fungerar.

Men ja, man skall kunna boota upp med usb-cddrive, har för mig att detta är inställt som standard att den försöker boota upp på USB-enhet först.

Bäst är om du se till att man inte måste installera om :)

Postad 11 november 2008 - 16:32

Jimli128
  • Jimli128
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Hej!
Verkar vara en intressant liten burk.
Men finns det ngra alternativ till denna? Dvs en dator i ungefär samma storlek (och framförallt samma prisklass).
/J

Postad 11 november 2008 - 18:20

mole
  • mole
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Lade in xbmc och körde igång, fungerar inget vidare, bägge cpu cores går på max och det blir tex inget ljud med x264 utan bara med vanlig mpeg4.
Alla dessa problem kommer ju att lösas, men vem orkar vänta....

hoppas det där löser sig för hd/x264 720p är en fet dealbreaker för min del ;)

Postad 11 november 2008 - 21:44

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Först och främst är Atomen en single core processor. Den hör Hyperthreading så XP (och Vista) ser den som två processorer men rent fysiskt är det en enkärning processor.

Jag håller på testa en Jetway JBC200C91-230-B barebone (liten mini-ITX låda osm kommer med moderkort med Atom processor på 1.6 Ghz och samma chipset som denna eee pc.

Jag har testat lite filmuppspelning (h.264) med Zoom Player och Media Player Classic och H.264 720p klarar den av hjälpligt utan hack men processorn kör på fullt. 1080p går absolut inte.

Så jag kan nog säga att det är på gränsen att en Eee Box (eller någon annan mini-PC med Atom och 945GC-styrkretsen) kan användas som mediastreamer etc.

/B

Postad 11 november 2008 - 22:43

Acomo
  • Acomo
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Går det köra en DVD film på den. Typ att jag packar ner en film i rar på datan så sen kör den packad. Det klara ju en xbox med XBMC. Borde ju denna lila data också klara. Där är ju bara en 700Mhz i xboxen.

Någon som testat?

Postad 12 november 2008 - 15:50

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Ja såg det nu, har nog blandat ihop det lite. Om man skickar ut 1024x768 blir det inte bra då heller? Har testat att koppla upp min bärbara mot px-70:n och tyckte det såg helt ok ut, fast då via VGA.(?) Ställde då in det på just 1024x768.
Får jag lika bra bild med Eee boxen som med min bärbara så köper jag. Synpukter?

Har ni testat att köra 1280x720 mot TV:n? eller 1280x768? Det är 2st upplösningar som kan gå att få ut. 1360x768 blir nog svårt som sagt utan powes strip. 1024x768 är ju panelsen storlek, men eftersom pixlarna inte är fyrkantiga utan rektangulära så får den en 16:9 format ändå. Men bilden kommer se helt körd ut. Man kan ju snacka om att kameran lägger på några kilo då...

Är själv intresserad eftersom jag har en PV70 och vill ha en liten HTPC eftersom popcornen inte kan allt......

Postad 12 november 2008 - 16:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Nu har jag köpt mig en box, kommer väl på fredag antagligen.

Kommer att köra Squeezecenter, TviX Netshare, Ftp, Http samt allmän filserver (ska koppla in min drobo till den).

Återkommer med hur den klarar jobbet :)

Postad 12 november 2008 - 18:57

frX
  • frX
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Kunde inte hålla mig så jag slog till på en Eee box igår. Grymt pris och bra storlek.
En grej som jag funderar på bara, den skulle ju vara så jättetyst men min låter vääldigt konstigt precis efter att man har kommit in i Xp. Svårt att förklara ljudet men det "kluckar" liksom inifrån. typ padonk, padonk, flera ggr i följd och sen har den pipit till vid ett tillfälle.
Ni som har den, ska det låta såhär eller är det nåt fel på min?
Annars grymt nöjd.

På din beskrivning låter det som om det är hårddisken som låter, dom brukar låta ungefär så innan dom går sönder :)

Postad 12 november 2008 - 22:00

soulboy
  • soulboy
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej!

Har själv en sån här sen 2 veckor. Är mycket nöjd och imponenrad över min nya lilla leksak till sovrumstv'n.

Angående upplösning: Via vga adapterna var jag mer begränsad, men med en DVi till HDMI kabel dyker "alla" upplösningar upp. Kör själv 1360x768 till min Sony LCD.

Angående Ubuntu: Kolla den här tråden http://forum.eeeuser...ic.php?id=39698 och andra på samma forum. Finns även en hel del info på http://ubuntuforums.org/

Själv kör jag den som Squeezecenterserver eftersom min Synology är för långsam. Även mediaportal rullar på... Håller på och trixar med lite plugins just nu som vi inte ska prata mer om här :-)

Godkväll.

Postad 13 november 2008 - 13:23

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
En stilla undran bara:

Är det meningen att CPU usage hoppar upp till 100% vad man än gör? Bla nu när jag skulle ladda denna sida för att skriva just detta, såg jag att den verkligen låg på 100% hela tiden och i "viloläge" på ca 50%! Är det verkligen rimligt? Dessutom kör jag en minimal version av XP där minnet inte äts upp mer än av 160MB. Detta är mycket märkligt tycker jag. Det hela resulterar i att systemet fryser till när en websida laddas och tja, allt blir verkligen långsamt. Använder jag en 4 år gammal laptop med en gammal sketen Sempron och från början 256 i internminne skulle aldrig detta hända, och det i samma XP-version. Vet inte om detta som medfört att jag fått bluescreen vid två olika tillfällen, och det första dök upp efter bara 3-4 timmar med en torrent-client igång.

Skulle mer och snabbare minne lösa något av detta? Eller är det något annat som behövs? Klocka processorn känns ju sådär på en sån här dator, men är lite sugen i alla fall, men tvekar när den beter sig på det här viset. Har laddat hem en uppdatering av BIOS från Asus hemsida, alltså en rom-fil. Hur gör jag med den?

Edit: Nu börjar jag seriöst bli lite orolig faktiskt. Bara jag rar på musen i cirklar hoppar processorn upp och fastnar på 100%. Vad är det som är fel? Testade även att klocka den i BIOS, men det blev ju varken bättre eller sämre.

Edit2: Dessutom kan jag inte köra upplösningen 1280x720 får då flimrar enbart bilden och det gör mig ännu mer förvirrad. KAN allt detta trassel bero på operativsystemet eller är datorn ett måndagsexemplar?

Redigerat av Salmonboy, 14 november 2008 - 20:35.

Postad 15 november 2008 - 08:53

Alex_25
  • Alex_25
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Har precis packat upp och installerat, tyvärr har jag stora problem med internetanslutning med den. Kör trådlöst och får full signalstyrka men hastigheten är ändå helt bedrövlig, när jag tankar ner uppdatering/program går det i max 10kb/s och att få fram en ny sida tar en minut, anslutningen försvinner trots att jag har full styrka, är det någon som har några tips vore jag oerhört tacksam..........

Postad 16 november 2008 - 10:03

Unregistered7d9dc31d
  • Unregistered7d9dc31d
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Asus Eee box.

Hej jag undrar om ni tror att det är någon fara med att köra den liggande.
I instruktionsboken avråder man i från detta.
Utan där rekomenderar man att man ska anvånda något ut av stativen som följer med.

Vad tror ni.

Tacksam för hjälp i denna fråga.

Postad 16 november 2008 - 16:09

shampo
  • shampo
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Asus Eee box.

Hej jag undrar om ni tror att det är någon fara med att köra den liggande.
I instruktionsboken avråder man i från detta.
Utan där rekomenderar man att man ska anvånda något ut av stativen som följer med.

Vad tror ni.

Tacksam för hjälp i denna fråga.

Tror inte det är en jättebra idé, har för mig att det finns en heatpipe lösning i lådan vilket kräver att den står upp. Är dock inte 100%.

Postad 17 november 2008 - 18:25

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Fick ordning på alla problem nu! Det var Eset Smart Security som låg och spökade, varför vet jag inte. Har det installerat på en annan dator också, helt utan problem :)

Nu rullar CPU:n istället på ca 1-5 i idle-läge, vilket känns lite mer stabilt. Datorn har därefter rullar på i 3-4 dagar utan omstart...och bara vetskapen om hur lite ström den drar är en bra magkänsla :P

Postad 18 november 2008 - 06:49

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1 627 inlägg
  • 0
är lite dålig insatt i det där med upplösningar så det jag undrar är om jag kan koppla till en extern hårddisk med iso filer och koppla en dvi-hdmi kabel till min projektor och om jag kan göra det, kommer det att fungera bra?

Postad 18 november 2008 - 09:26

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

är lite dålig insatt i det där med upplösningar så det jag undrar är om jag kan koppla till en extern hårddisk med iso filer och koppla en dvi-hdmi kabel till min projektor och om jag kan göra det, kommer det att fungera bra?

enligt källor kan du få upplösning till 1920*1280 och att köra iso på usb-disk bör således inte vara ngt problem.

Postad 19 november 2008 - 09:21

Jimli128
  • Jimli128
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Har precis packat upp och installerat, tyvärr har jag stora problem med internetanslutning med den. Kör trådlöst och får full signalstyrka men hastigheten är ändå helt bedrövlig, när jag tankar ner uppdatering/program går det i max 10kb/s och att få fram en ny sida tar en minut, anslutningen försvinner trots att jag har full styrka, är det någon som har några tips vore jag oerhört tacksam..........

Har också problem med min internetanslutning (trådlöst). Updates går segt som ******** och den verkar koppla ifrån då och då. (Min andra dator har inga problem alls)
Ngn som har en lösning, eller vet vad det kan vara.
/Jimmy

Postad 19 november 2008 - 16:51

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Någon som vet varför jag inte kan köra 1280x720 i upplösning? Skärmen flimrar och hoppar bara. Det kan väl inte ha nånting att göra med att jag kör DVI ut till VGA-ingången på min TV, med en DVI till VGA-adapter?

Postad 20 november 2008 - 10:42

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Jo det kan det mycket väl.
DVI är en hel-digital överföring, och VGA är väl analog!?

Postad 21 november 2008 - 00:33

rbt
  • rbt
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Har också problem med min internetanslutning (trådlöst). Updates går segt som ******** och den verkar koppla ifrån då och då. (Min andra dator har inga problem alls)
/Jimmy

Jimli128 (och övriga med CPU eller andra trassel): Slå av alla udda brandväggar, virusprogram, CPUintensiva torrentklienter osv (om nöden kräver dessa kör M$ Forefront, OneCare och andra produkter som hänger tight med OSet). för en test av maskinen med enbart windows. Denna maskin verkar lite känslig för program som fungerar på annat. (Inte helt ovanligt med en så "custom" platform, laptop från märkestillverkare brukar också ha märkliga problem.)

Någon som vet varför jag inte kan köra 1280x720 i upplösning? Skärmen flimrar och hoppar bara. Det kan väl inte ha nånting att göra med att jag kör DVI ut till VGA-ingången på min TV, med en DVI till VGA-adapter?

Jo det kan det mycket väl.
DVI är en hel-digital överföring, och VGA är väl analog!?

DVI-i som eee'n är utrustad med har både en full DVI och stift för analog VGA.

Salmonboy: Testa om möjligt samma inställningar från en annan dator. Annars brukar Power stip kunna fixa det mesta när det kommer till underlig bild, hz-tal, synk-brädd osv. Det är känt att analoganslutningar är problem för digitala TV, om du kan så kör DVI-HDMI eller DVI-DVI till din TV. Vad jag vet är 1280x720 en mycket ovanlig upplösning för en TV, du har säkerligen en annan native-res på den (1366x768).

Postad 23 november 2008 - 11:45

Alex_25
  • Alex_25
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

/Jimmy

Har lyckats få full hastighet, men för att få det att fungera går jag in och högerklickar på "Ralink iconen" (wi-fi kortet) och väljer "windows zero configuration" istället för "ralink configuration". Då ligger hastigheten på topp och den tappar inte anslutningen. Tyvärr så måste man göra om proceduren varje gång du startar om datorn, även om det automatiskt blir windows zero configuration när du startar datorn måste du ändå ändra tillbaka till ralink configuration och sedan tillbaka till windows zero configuration´, annars får du den dåliga anlutningen med dålig hastighet.... jävligt irriterande men det funkar tills man hittar nån annan lösning.... Någon som har några förslag???? (har uppdaterat både bios och drivrutiner till kortet och router)

Postad 24 november 2008 - 10:27

bjornbjorn
  • bjornbjorn
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Hej,

Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter. Jag har en gammal sony-skärm som inte är HD-ready ens. Den klarar inte heller av hdcp-kryptering (så därför kan jag inte ansluta ngt med hdmi). HAr kört en chippad xbox med xbmc via s-video vilket inte har varit så lyckat. Alternativet har varit en dyr mini-mac, så jag blev glad när jag kunde tjacka denna för 2600 :-)
Att köra DVI rätt in i skärmen funkade, men upplösningen blev kass eftersom min skärm bara fixar 800x576(?) nånting...
Fick koppla in med vga-adapter istället och köra 1280x768. Bilden blir då inte heller bra, men i vga-läget kan man i grafikinställningarna köra strech. Vanligtvis blir detta alltid fel, men i mitt fall så skalar bilden helt perfekt i proportinerna. Kalas!
Skönt att det finns spdif på den. En fråga här, har någon klurat ut hur man kan får dts eller dd ut från den, eller är det som så att hårdvaran inte stödjer detta (avsaknad av ljud-chip) ??? - Jag har inte lyckats i alla fall.

Någon undrade om den kan ligga ner istället för stativet... Det beror på hur varmt underlaget är. Lägg den inte direkt på en förstärkare så skall den nog klara sig. Jag körde min liggandes hela helgen och den blev inte nämvärt varm. Man kan ju sätta på nåra gummifötter på den så det blir lite luft i mellan...

Postad 24 november 2008 - 21:38

cgthisell
  • cgthisell
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Som standard finns inte denna upplösning, men kanske går att lösa med power strip eller liknande.

//Fredrik

Igår köpte jag en eee box med 160G. Tro det eller ej men 1360 x 768 pixel funkade direkt ur kartongen. ;)
Mvh / CG

Postad 25 november 2008 - 16:01

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Någon undrade om den kan ligga ner istället för stativet...

Det bör man inte göra för att följa manualen.
Kanske kan det vara garanti man bryter om man gör det.

Postad 26 november 2008 - 21:29

Unregisteredf1758d2a
  • Unregisteredf1758d2a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Någon som har hört något om när en linuxvariant kommer? Vill inte betala massa pengar för XP...

Postad 26 november 2008 - 21:31

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0

Någon som har hört något om när en linuxvariant kommer? Vill inte betala massa pengar för XP...

Verkar inte bli nå Linux...
http://www.sweclocke...x_i_asus_eee_pc

Postad 26 november 2008 - 22:07

Unregisteredf1758d2a
  • Unregisteredf1758d2a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Verkar inte bli nå Linux...
http://www.sweclocke...x_i_asus_eee_pc

..ännu en artikel i ämnet. Men inget nämns om box'en så det blir väl till att köpa med XP och installera om..
http://www.idg.se/2....esked-fran-asus

Postad 27 november 2008 - 15:00

TooT
  • TooT
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Fick min EEEbox med 160 igår.
+ Överklockat via bios till level 3 ( 1.79Ghz och lite högre minnes-hz )
+ Installerat CCCP
+ Installerat CoreAvc 1.85
+ Testmatat den med ca 20 olika 720p x264 .mkv filer i storleken 2Gb - 8Gb
+ Den klarar alla ovan ... FÖRUTSATT att man slå av deblocking i CoreAvc.
+ BONUS ... den klarar att via WLAN streama 8Gb .mkv'er enligt ovan från en linksys 54G till sitt wireless utan problem ( linksys54G kör med tomato firmware )

Slutsats: Grym för att mata projektorn i sovrummet med.

Tillägg: kör 1280x720/50Hz via VGA ( har inte hunnit köpa en HDMI->DVI än )

Redigerat av TooT, 27 november 2008 - 15:07.

Postad 27 november 2008 - 20:41

arda_kilavuz
  • arda_kilavuz
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag tänker också skaffa en Eee Box och använda den som webbserver? Servern ska endast innehålla en webbsida. Hur bra klarar Eee Boxen den? Tackar för snabba svar...

Redigerat av arda_kilavuz, 27 november 2008 - 21:01.

Postad 28 november 2008 - 08:56

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Nu ######r blir det av att köpa eee-boxen.
Jag köper den till bra pris genom jobbet och har redan beställt 2GB minne hos Komplett för uppgradering. (Guide för Minnesuppgradering)

XP kommer köras på den, men jag skall nog testa köra Ubuntu via en LIVE-boot på ett USB-minne bara för att testa OSet.

Vad kommer den användas till då?
1. Främst som fil-server samt med NFS för streaming av filmer till min Tvix m-5100 (Tvix egna NFS-mjukvara NetShare). Jag har några externa hårddiskar som datorn kommer vara värd till.
2. Webbserver (apache och php + mySQL) för att kunna visa upp mina bilder
3. FTP-server så jag kan överföra filer till och från jobbet eller var jag nu kan tänkas vara
4. Remote Desktop fungerar som bekant inte på XP Home så det blir UltraVNC
5. Lite surf och spel på min LCD-tv (inte så frekvent) och inte samtidigt som den agerar som allt ovanstående.

Redigerat av allstars, 28 november 2008 - 11:32.

Postad 28 november 2008 - 08:56

brikeh
  • brikeh
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Hej alla, har haft min i en vecka eller så och är ganska nöjd. Jag har en Samsung LE40R86WD som jag vill koppla datorn till( http://www.samsung.c...=LE40R86WDX/XEE ) men är inte riktigt säker på vilken kabel jag ska använda mig av? DVI-I>HDMI eller?? Ngn som kan hjälpa mig?

Sen har jag en NAD L54 och tänkte dra ljudet med vanlig kabel från EEE Boxens uttag till denna. Vad tror ni?

Tack på förhand :P

Postad 28 november 2008 - 09:04

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Hej alla, har haft min i en vecka eller så och är ganska nöjd. Jag har en Samsung LE40R86WD som jag vill koppla datorn till( http://www.samsung.c...=LE40R86WDX/XEE ) men är inte riktigt säker på vilken kabel jag ska använda mig av? DVI-I>HDMI eller?? Ngn som kan hjälpa mig?
Sen har jag en NAD L54 och tänkte dra ljudet med vanlig kabel från EEE Boxens uttag till denna. Vad tror ni?
Tack på förhand :)

Ja, DVI->HDMI är det du skall använda imo under förutsättning att du har en HDMI-ingång.

eee-Boxen stödjer ju digitalt ljud med SPIDF(stavn?) så kör på det om din stärkare kan det. Annars är du fast med vanlig tråkig stereo :P

Postad 28 november 2008 - 09:20

brikeh
  • brikeh
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Ja, DVI->HDMI är det du skall använda imo under förutsättning att du har en HDMI-ingång.

eee-Boxen stödjer ju digitalt ljud med SPIDF(stavn?) så kör på det om din stärkare kan det. Annars är du fast med vanlig tråkig stereo :P

Ok nice..men det finns ollika dvi? Alltså det står ju dvi-i.

Postad 28 november 2008 - 09:47

brikeh
  • brikeh
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Skulle t.ex den här funka? http://www.kjell.com...tem=98120&path=

Postad 28 november 2008 - 11:33

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Skulle t.ex den här funka? http://www.kjell.com...tem=98120&path=

Japp

Postad 28 november 2008 - 11:36

brikeh
  • brikeh
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Japp

Tack!

Postad 28 november 2008 - 17:15

cgthisell
  • cgthisell
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej,
jag har samma problem som Jimmy och Alex med trådlöst LAN.
Hade inga problem de två första dagarna.
Sedan dess har jag installerat F-secure och uTorrent men jag har naturligtvis provat att ha dessa avstänga utan att det blivit bättre.
Jag har även en Blåtand USB sticka som jag trodde störde WLANet men det blir inte bättre utan den.
(Drivern till blåtand kanske spökar?)
Jag kör en DIR-655 Wireless Router som funkar utmärkt med alla andra datorer i hemmet.
(utom en bärbar ASUS!! som har haft har liknande problem...)
Kan det vara Ralinks radio eller programvara som inte är helt bugfri?

Dessutom verkar Ralinks programvara och "XP's vanliga" jobba mot varandra.
Ibland kan Ralink försöka koppla in sig på någon grannes (svaga) signal medan "XP vanlig" verkar försöka med mitt egna?
(med "XP vanliga" menar jag det man får upp när jag klickar på ikonen nere till höger)

Funderar på att göra en full recover.

Knivigt fall /CG

Postad 28 november 2008 - 17:34

cgthisell
  • cgthisell
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Alex, angående problem med trådlöst LAN:
Tror du det skulle funka att hindra Ralink från att starta när XP startar.
Man kanske kan använta Startup Inspecor?

/ CG

Postad 28 november 2008 - 19:06

Saxdalen
  • Saxdalen
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Hej! Har precis fått hem min lilla svarta box nu. Kör än så länge DVI till VGA och in i tv. Funkar utmärkt att köra i 1080. Att surfa e ju grymt. Men jag vill kunna se filmer. Ska köpa en DVI-HDMI och använda som överföring mellan dator och TV, bilden kanske blir ännu bättre då. Men till min fråga.

Vilket program är bäst att spela upp filmer med? Spelar ingen roll om det kostar lite då jag och frun vill kunna använda den som en mediespelare tills dess att riktig BlueRay fungerar perfekt och så.

Är VLC ett alternativ, för Mediaplayer kan ju knappt spela upp nåt material.

Vi klarar oss nog med 720, men klart är att fullHD skulle vara trevligt om datorn fixar det.

Postad 30 november 2008 - 00:16

10cent
  • 10cent
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Tja!

Har precis köpt en Asus eee box 202. Har kopplat den till tvn men får ej in den rätta upplösningen. När jag ställer in den på 1024:768 så ställer den automatisk in sig på 1080p och bilden blir väldigt liten. Nu kör jag på 1280:720 och då kör den på 720p då är bilden lite för stor och start menyn syns inte helt. Vet inte hur jag ska göra eftersom alla upplösingar jag testat inte funkar antingen är dom för stora eller för små för tvn.
Finns det något program som man kan använda för att fixa detta?

Vill tillägga att jag har en plasma tv från Panasonic 37 tum och min tv har max upplösning 1024:768.

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Tack på förhand!

mvh,
Danne

Postad 30 november 2008 - 00:23

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0

Tja!

Har precis köpt en Asus eee box 202. Har kopplat den till tvn men får ej in den rätta upplösningen. När jag ställer in den på 1024:768 så ställer den automatisk in sig på 1080p och bilden blir väldigt liten. Nu kör jag på 1280:720 och då kör den på 720p då är bilden lite för stor och start menyn syns inte helt. Vet inte hur jag ska göra eftersom alla upplösingar jag testat inte funkar antingen är dom för stora eller för små för tvn.
Finns det något program som man kan använda för att fixa detta?

Vill tillägga att jag har en plasma tv från Panasonic 37 tum och min tv har max upplösning 1024:768.

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Tack på förhand!

mvh,
Danne

Provat 1280x1024?

Postad 30 november 2008 - 00:27

10cent
  • 10cent
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Provat 1280x1024?

testade precis men den ställer om sig till 1080p och bilden blir väldigt liten

Postad 30 november 2008 - 00:56

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Har exakt samma problem som 10Cent då jag inte alls får någon ordning på upplösningen. Allt detta skedde då jag bytte från DVI-VGA till DVI-HDMI. Testade med Powerstrip men det funkade iaf inte, då ingen ett skit hände med bilden (utan att den till slut försvann och jafg var tvungen att ändra tillbaka till VGA-kabeln igen). Då uppstod det gamla hederliga (men då lättlösta problem) med man en gång i tiden hade med Dual View osv när inte hela bilnden fick plats utan man var tvungen att dra musen ut i kanterna och på så sätt förflytta hela skrivbordet. Mycket störande, vilket nu resulterar i att jag enbart kan köra 800-600 med min VGA-sladd.

Som sagt, powerstrip funkar INTE ;)

Postad 30 november 2008 - 00:58

10cent
  • 10cent
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Har exakt samma problem som 10Cent då jag inte alls får någon ordning på upplösningen. Allt detta skedde då jag bytte från DVI-VGA till DVI-HDMI. Testade med Powerstrip men det funkade iaf inte, då ingen ett skit hände med bilden (utan att den till slut försvann och jafg var tvungen att ändra tillbaka till VGA-kabeln igen). Då uppstod det gamla hederliga (men då lättlösta problem) med man en gång i tiden hade med Dual View osv när inte hela bilnden fick plats utan man var tvungen att dra musen ut i kanterna och på så sätt förflytta hela skrivbordet. Mycket störande, vilket nu resulterar i att jag enbart kan köra 800-600 med min VGA-sladd.

Som sagt, powerstrip funkar INTE ;)

Men det här borde ju att gå att fixa med något annat program?? Powerstrip funka inte för mig heller...

Postad 01 december 2008 - 07:16

Unregisterede2f66bdc
  • Unregisterede2f66bdc
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Jaha!

Köpte en Asus Eee box från Siba igår. Hade megastrul med Wifi som slogs på och av. Det var också strul med uppstarten av OS. Nu är boxen stendöd. Trycker jag på power så snurrar fläkten igång. Powerknappen lyser inte och ingenting händer.

Någon som varit med om samma?

Antar att det bara är att bege sig till Siba och bråka med deras krångliga kundtjänst. Kan väl vänta mig minst sex veckor innan jag får den fixad.

Postad 01 december 2008 - 07:30

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Jaha!

Köpte en Asus Eee box från Siba igår. Hade megastrul med Wifi som slogs på och av. Det var också strul med uppstarten av OS. Nu är boxen stendöd. Trycker jag på power så snurrar fläkten igång. Powerknappen lyser inte och ingenting händer.

Någon som varit med om samma?

Antar att det bara är att bege sig till Siba och bråka med deras krångliga kundtjänst. Kan väl vänta mig minst sex veckor innan jag får den fixad.

Kan glädja dig med att säga att så är inte fallet. Asus har direktkredit på dessa datorer, vilket menas med att de byts ut direkt, och framförallt nu när den i så fall räknas som DOA (Dead On Arrival). Är det något fel på datorn nu så får du en ny helt enkelt. Så nu vet du det, och kan såldedes också hälsa det till Siba om de inte känner till det.

Postad 01 december 2008 - 17:11

Unregisterede2f66bdc
  • Unregisterede2f66bdc
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Kan glädja dig med att säga att så är inte fallet. Asus har direktkredit på dessa datorer, vilket menas med att de byts ut direkt, och framförallt nu när den i så fall räknas som DOA (Dead On Arrival). Är det något fel på datorn nu så får du en ny helt enkelt. Så nu vet du det, och kan såldedes också hälsa det till Siba om de inte känner till det.

Tack för tipset!

Jag behövde inte hälsa Siba någonting för de hade en utomordentligt trevlig kundtjänst. Fanns ingen mer Eee box i lager men jag fick pengarna tillbaks utan någon större diskussion.

Minns så här i efterhand att det var Onoff jag fick bråka så mycket med.

Siba kan jag helt klart tänka mig att handla på fler gånger. Iaf när priserna ligger så pass bra till som de gjorde i det här fallet. Jag menar... hur många butiker har samma pris i fysisk butik som de har online?

Skall spåna mer i denna tråden över hur nöjda folk är med sina boxar. Strulet med Wifi verkar inget vidare. Får se om jag köper en ny efter jul eller ifall jag bygger ihop något eget liknande!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.