Ăr soffan certifierad?
De kan spela upp de tystaste ljud spÄren till de högsta som finns.
Hoppas kÀllaren Àr ljud isolerad!
Knasboll
Sökningen pÄgÄr
Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
3 relaterade trÄdar
Postad 07 October 2008 - 21:50
Knasboll Postad 07 October 2008 - 22:01
Du svarade inte pÄ min frÄga. Postad 07 October 2008 - 23:03
Àhh bry er inte honom, han Àr bara avundsjuk för han inte har nÄgra THX högtalare
Redigerat av JONTRE, 07 October 2008 - 23:05. Postad 07 October 2008 - 23:25
..men jag har EISA vinnare, och alla möjliga kategorier
Bifogad fil(er)Postad 07 October 2008 - 23:55
Varför skulle jag vara avundsjuk pÄ en intetsÀgande stÀmpel? Postad 08 October 2008 - 07:16
UnderhÄllande lÀsning ;-)
Men jag tycker fortfarande inte det Àr helt klartlagt vilka egenskaper som ett par "bra" THX högtalare har dÄ trÄden redan lyckats komma fram till att THX stÀmpeln inte Àr nÄgon kvalitéts stÀmpel i sig sjÀlv. Postad 08 October 2008 - 07:38
Din debatteknik hÄller ruskigt lÄg nivÄ om du försöker förlöjliga meningsmotstÄndarna med "sÄ mÄste ju Àven ni som Àlskar och gÀrna skulle juppa med THX-loggon, om ni kunde". Och varifrÄn fÄr organisationen pengar? Det Àr vi som konsumenter som betalar för THX-mÀrkninge, förstÄr du det? Om ingen vÀrdesatta mÀrkningen skulle ingen betala för den och THX skulle försvinna. à terigen, fin argumentationsteknik. Kan du i detalj beskriva hur THX Loudness Plus Àr utformat? För att Äterge filmmaterial pÄ ett psykoakustikt korrekt sÀtt, som det var tÀnkt att det skulle upplevas, sÄ ska man INTE ha en spikrak frekvenskurva. Sen om just Loudness Plus Àr den bÀsta metoden för att Ästadkomma det bÀsta resultatet lÄter jag vara osagt, men det tror jag inte. MVH /Chuck Postad 08 October 2008 - 07:45 Spontant - ligger inte bevisbördan vÀl sÄ mycket pÄ den som pÄstÄr att THX fyller en stor kvalitetsfunktion? EISA Àr ju tyvÀrr rÀtt utvattnat ÄxÄ. Bar tÀnkt, men det vimlar ju av minst sagt tveksama vinnare Ätminstone i de kategorier jag kollat genom Ären. Postad 08 October 2008 - 07:50
Det finns en del myter som circulerar om thx och faller man för dessa tyvÀrr dÄ byggs det pÄ felaktig information.
Postad 08 October 2008 - 07:55
MÄnga utnÀmda men fÄ blir utvalda till referensklass
Har 3-4 EISA vinnare och de presterar riktigt bra faktiskt Postad 08 October 2008 - 08:21
By the way - ganska lÄg nivÄ pÄ debatten frÄn flera hÄll.
Personligen Ă€r jag inte sĂ„ pĂ„lĂ€st om THX (Ă€ven om jag sĂ€kert lĂ€st mer Ă€n "medel") sĂ„ jag skulle jag tycke det vore kul om THX-föresprĂ„karna kunde förklara lite mer ingĂ„ende vad det Ă€r som Ă€r sĂ„ bra med THX-klassingen. Visst, jag vet att de har ett antal normer som det testas mot och att detta ska ge en viss "kvalitetssĂ€kerhet" MEN om man inte har koll pĂ„ vad "normen" sĂ€ger kan man ju inte sĂ€ga att stĂ€mpeln ger nĂ„got. Jag har under flera Ă„r jobbat som inköpare. DĂ€r Ă€r en typisk klassiker att folk vrĂ€ker ur sig att en produkt Ă€r te.x CE-mĂ€rkt (eller P-mĂ€rkt, ett begrepp som inte Ă€r sĂ„ aktuellt). Massor av folk tror dĂ„ att produkten per definition att produkten Ă€r "bra" och "mĂ„ste vara bĂ€ttre Ă€n en utan CE-mĂ€rkning". Visst kan det vara det, men CE-mĂ€rkning (som jag inte alls Ă€r expert pĂ„) sĂ€ger bara att det uppfyller fĂ„ (vĂ€ldigt enkla) minimikrav. Sedan kan ett golv som inte tĂ„l att man gĂ„r pĂ„ det, en leksak med 170 dB ljud eller en mopedmotor som inte fĂ„r startas ha CE-mĂ€rkning. Man mĂ„ste dĂ€rför ha koll pĂ„ VAD det testats mot. För min del sĂ€ger det dĂ€rför inte sĂ€rskilt mycket att en produkt Ă€r THX-mĂ€rkt. Visst - det sĂ€ger vĂ€l att produkten inte Ă€r vĂ€rdelös i sin prisklass, men av det jag lĂ€st och hört hittills sĂ„ behöver en THX-mĂ€rkt produkt inte vara sĂ€rskilt bra och framförallt inte prisvĂ€rd. By the way - jag tycker z5500 Ă€r en prisvĂ€rd produkt (för det den Ă€r tĂ€nkt för). DĂ€remot sĂ„ ger en THX-stĂ€mpel pĂ„ en sĂ„dan produkt en viss bismak som absolut understryker att man bör föklara vilka tester det Ă€r som gör att mĂ€rkning gör produkterna sĂ„ förtrĂ€ffliga. Jag har förresten Ă€gt (och har nu en polare som har) ett Jamo D6-system. Jag tycker personligen inte att det Ă€r sĂ€rskilt imponerande ljudmĂ€ssigt i sin prisklass. (Skulle man lyssna pĂ„ tvĂ„kanal skulle det utan tvekan fĂ„ spö av XTZ 93-paket för hĂ€lften sĂ„ mycket pengar. Bio tycker jag Ă€r mer svĂ„rbedömt, men nog finns det ett stim saker i prisklassen som lĂ„ter vĂ€l sĂ„ bra. Jag har iofs inte heller imponerats av de MK jag fĂ„tt höra, men misstĂ€nker starkt att det dĂ„ varit en liten del rum, men framförallt en förstĂ€rkarfrĂ„ga.) SĂ„ alla föresprĂ„kare - vore kul med lite enkel folkbildning för oss i pöbeln. Hur menar du? Vilka myter? Vad hĂ€nder dĂ„? Det Ă€ndrar fortfarande inte det jag skrivit tidigare - jag har sett MĂ NGa tveksamma utnĂ€mningar ĂVEn "referenser". För mig vĂ€ger det lika tungt som en testvinnare i Hemmabiotidningen ... och det Ă€r kanske inte det starkaste argumentet för att en produkt Ă€r bra. I jĂ€mförelse med? Postad 08 October 2008 - 09:01
Nej, jag tycker som ovanstÄende att det Àr pÄ tok för lÄg nivÄ frÄn alla hÄll, vi skÀrper oss.
Det som ĂR intressant och som ska belysas Ă€r vad mĂ€rkningen innebĂ€r, och Ă€n viktigare vad dessa "program" som tex "THX Cinema" osv egentligen applicerar pĂ„ signalen. Allt trams om att THX=skit, eller floskler Ă„t andra hĂ„ller underminerar bara kunskapsnivĂ„n. De som tycker THX Ă€r dĂ„ligt fĂ„r gĂ€rna argumentera mer exakt vad som Ă€r dĂ„ligt, och vad det gör med signalvĂ€garna som man inte vill betala för, eller hĂ„ller med om Ă€r bra för ljudet. MVH /Chuck Postad 08 October 2008 - 09:15
Ăh, av de mĂ„nga biobesök jag varit pĂ„ sĂ„ har det varit bĂ€st ljud upplevelser i thx salonger.
Postad 08 October 2008 - 10:50
UrsÀkta om jag avbryter i flamewaret...
Jag skulle vilja veta om skillnaden mellan musikhögtalare och dedikerade hemmabiosystem (skit i THX eller inte nu!) Ă€r sĂ„ himla stor vad gĂ€ller filmljud? Ăr det nĂ„gon som har gjort en ordentlig jĂ€mförelse? Ger t.ex ett bra system frĂ„n B&W, Dali, Klipsch sĂ€mre ljud Ă€n ett frĂ„n Miller & Kreisel (t.ex 750 MKII THX Select)? Givetvis under premissen att bĂ„da kostar ungefĂ€r lika mycket. Av ren nyfikenhet kommer dĂ„ som följdfrĂ„ga, vad Ă€r det som gör en anlĂ€ggning bra för film? Ăr det en "slapp" och mullrande subwoofer? Ăr det mer punch i mellanregistret? Postad 08 October 2008 - 11:37
Musik högtalare Àr fullrange. 5.1 sytem brukar ligga mellan 80-20000Hz, i denna uppsÀttning skickas bas ljudet ned via en separat bas kanal. DÀrav detta Àr det inte lÀmpligt att lyssna pÄ stereo musik, Ätminstone inte hemma hos mig. Tycker ocksÄ att det optimala surround ljudet vore fullrange i alla kanaler, men dÄ tar dessa bakre kanaler en större plats i rummet. Postad 08 October 2008 - 11:56 Nej, de borde inte vara det, iaf som jag ser det. Och de system som jag hört och som Àr mer eller mindre helt avsedda för biobruk har i mÄnga fall skiljt sig Ät ganska mycket, precis som "vanliga" högtalare. Som med allt annat sÄ varierar det för olika tillverkare. Det man ska ha klart för sig Àr att det har Àndrat sig vÀldigt mycket frÄn hur det sÄg ut pÄ 90-talet nÀr THX startade. DÀrför Àr inte allt som konstruerades vid den tiden helt relevant lÀngre, bland annat sker idag ommixningar av spÄr so mskall slÀppas och Àr avsedd att spelas upp i hemmiljö, nÄgot som inte var fallet för 10 Är sedan. MVH /Chuck Varför Àr det inte lÀmpligt att spela upp stereomusik pÄ högtalare som inte Àr fullrange, utan delade system? MVH /Chuck Postad 08 October 2008 - 12:37 Syftade pÄ det systemet som jag har och nÀr det gÀller dunka dunka kÀnner jag hellre den trÀffa pÄ mig i den riktning som det övriga ljudet kommer ifrÄn -framifrÄn. Med en separat sub blir man mest omgiven av bas, bara att min gÄr vÀldigt lÄgt och spelar upp bas toner jag inte trodde var möjligt, sÄ tycker att min 'sunfire' Àr en overkill bas kanal i stereo musik sammanhang. Postad 08 October 2008 - 12:54 Tonerna blir vÀl inte mer riktningskÀnsliga bara för att högtalaren Àr mindre, eller större? Jag Àr inte med pÄ ditt resonemang? Delar man basen sÄ pass högt ett den Àr riktningskÀnslig bör man placera den sÄ att det korrelerar med ljudets "ursprungsrikning". MVH /Chuck Postad 08 October 2008 - 13:25
Jo, men mina LCR Àr av direktstrÄlande ljud mönster och spridningen Ät sidorna lÀtt fattigt.
80Hz och nedÄt kan mÀnnisko örat inte avgöra riktningen pÄ ljudet, just dÀrför har man valt denna delningsfrekvens i bio sammanhang, sÄ Àven min sub. Men den Àr inte sÄ lÀmpad för musik med rappa dunkanden. Skulle min sub varit cetrifierad hade man nog haft ett bÀttre ljud, och dÄ sluppit anvÀnda stereo hifi högtalare, det Àr jag ganska övertygad om. Postad 08 October 2008 - 13:56 Med andra ord har du ingen koll? Jag mÄste sÀga att jag varit i mÄnga hembioanlÀggningar som lÄtit klart bÀttre Àn THX-saloner ... Postad 08 October 2008 - 14:04
En frÄga till THX föresprÄkarna ...
Ăr det möjligt, att fĂ„ ut det som förvĂ€ntas av en THX certifierad anlĂ€ggning ( jag utgĂ„r frĂ„n att alla produkter mĂ„ste vara THX certifierade i anlĂ€ggningen om det skall vara optimalt eller en nĂ„gon idĂ© med att köpa THX certifierade produkter ) Om inte rummet Ă€r optimerat ( vilket kostar skjortan ) Maveric Redigerat av Unregistered1103, 08 October 2008 - 14:08. Postad 08 October 2008 - 14:05
Precis som Chuck Àr jag inte alls med pÄ vad du sÀger.
Till skillnad frÄn ett "vanligt" system? 80Hz Àr ju inte direkt en absolut frekvens för var man inet hör riktning. Har sett olika undersökningar frÄn 60-120, ja faktiskt ÀndÄ upp till 130 Hz. De flesta har nog vÀldigt svÄrt att höra riktning kring 100Hz. Att sedan Lucas valt 80Hz Àr vÀl mer bara för att ha lite marginal? Nej! Jag har kört Jamos D6 mot Sunfire Tru Sub mkII (motsvarande din nuvarande sub) och jag hade inte valt Jamon FAST den Àr THX-klassad (och ska vara i samma nivÄ som dina högtalare). Postad 08 October 2008 - 14:15 Jag men det har Àr vÀl vanliga golvhögtalare ocksÄ i normalfallet? Det Àr inte bara riktningskÀnsligheten som avgort att 80 Hz Àr en bra delning, det finns fler andra orsaker till det, bland annat sÄ har forskandet runt detta viss sverigeanknytning. Antingen Àr din subwoofer dÄlig, eller sÄ har du inte stÀllt in den sÄ att den vid lyssningspositionen spelar i fas med LCR. Inte helt ovanligt att #2 Àr orsaken till "lÄngsam bas" fenomenet. MVH /Chuck Redigerat av Chuck, 08 October 2008 - 14:17. Postad 08 October 2008 - 14:24 Jag Àr ingen THX-föresprÄkare, men tycker de har vissa saker som Àr klart vettiga. Och dessa kan man absolut dra nytta av Àven om inte hela kedjan Àr "klassad". TyvÀrr Àr THX inte direkt villiga att sÀga exakt vad de gör i signalbehandlingen, men nÄgra saker Àr att anpassa ljudet till hemmamiljö, ungefÀr som Audyssey MultEQ fungerar, fast inte lika för övrigt. DÀr fÄr man nog gÄ pÄ en trial-and-error basis, man fÄr helt enkelt testa om man tycker ljudet blir bÀttre med tex THX Cinema (och de funktioner som dÄ aktiveras i DSP'n, sÄsom Timbre Matching, ASA, Adaptive Decorrelation, re-EQ etc). THX har dessutom funktioner för att extrahera information frÄn 5.1 till /6.17.1, och samma sak gÀller dÀr, man fÄr testa om man gillar det bÀttre Àn andra liknande funktioner som DTS Neo:6 Dolby Pro Logic IIx osv. MVH /Chuck Postad 08 October 2008 - 15:32 Fundering - kan inte en del av "slöheten" Àven vara problem med rumsakustiken/resonanser (vilket vÀl ofta ökar med lÀgre frekveser?). Postad 08 October 2008 - 15:40
Haha, jaja... kanske va att ta i nÀr jag skrev THX = Skit för det e ju inte sant Men jag stÄr dock fast vid att mÀrkningen Àr överflödig dÄ den som sagt inte sÀger nÄgot vettigt om produkten i frÄga och till rÄga pÄ allt "lurar" okunniga inom omrÄdet att gÄ pÄ det alternativ med THX mÀrkningen. Eller, ja... det e dom okunniga som fÄr för sig att THX loggan skulle vara ett bevis pÄ att det Àr extra bra grejer och det e ju det som Àr problemet med denna typ av mÀrkningar. Redigerat av DVD-ai, 08 October 2008 - 15:41. Postad 08 October 2008 - 17:13
http://www.thx.com/t...dness_plus.html <- finns att lÀsa dÀr, i mitt tycke lÄter det bara som ett sÀtt att sÀlja fler anlÀggningar pÄ OnOff och SIBA genom att dÀmpa frontarna sÄ att bakkanalerna hörs Ànnu bÀttre och pÄ skiner om bÀttre surroundkÀnsla Àn vad det egentligen Àr. Det har inget med "sÄ som regissören Àmnade" att göra efterom att regissören redan har valt att alla ljuden ska ha den nivÄ som de har, detta blir sedan helt snestÀll pÄ grund av THX Loudness +, WTF liksom... Sen varför ska jag betala företag för att skicka ivÀg deras produkter till THX för att fÄ dem certifierade i deras miljö för att certifieringen sen ska vara totalt meningslös och intet sÀgande, men det Àr klart alla gör ju allt för att möta upp THX alla krav som de stÀller mot en biosalong för att fÄ "den rÀtta biokÀnslan" och fÄ ett "biorum" som faktiskt har bra akustik. SÀg mig, hur mÄnga kÀnner du som har gjort det med deras THX-cert. produkter, 1/10, 1/100, 1/1000? Sen vad Àr det för jidder om att man inte ska ha en spikrak Ätergivning, menar du att vi ska fÀrga ljudet sÄ det inte lÄter sÄ det gör hos regissören? Nu börjar det blir tjörvigt ser du, för först sÀger du att THX Àr jÀttebra, för vi fÄr ju höra allt som Reg. Àmnade att det skulle lÄta, sen ska vi förstöra det med fÀrgningar överstyrda register och massa annat för att det ska ge "en bÀttre kÀnsla". Postad 08 October 2008 - 17:19
MÄnga frÄgor.
AlltsĂ„ min original serie Ă€r baserad pĂ„ 5.1 bara att det krĂ€vdes 2 st sub i den hĂ€r serien för att möta thx kraven, dessa subs anvĂ€ndes som stativ för vĂ€nster och höger frontkanaler. Skaffade inte dessa subs för de var monstruösa och tog mycket plats i min dĂ„varande lilla 2 rummare. Dessutom var de passiva och krĂ€vde en extra förstĂ€rkare för att driva dem. SĂ„ hĂ€r i efterhand Ă„ngrar jag mig för i musik sammanhang lĂ„ter det inte sĂ„ sĂ€rskilt bra. I film sammanhang musik konserter eller det djupaste mullret lĂ„ter det underbart varje gĂ„ng. Ăndra pĂ„ fasen pĂ„verkar marginellt, antar att sunfiren Ă€r nĂ„got 'lĂ„ngsam' för att spela kvicka bas toner. DirektstrĂ„lande, ljudet 'skjuts' mot lyssnings positionen genom att man vinklar bĂ„da frontkanalerna. Och vad D6 gĂ€ller har inte hört den personligen, tror att den levereras med 1 bas kanal, tror att den ocksĂ„ Ă€r ultra klass, men jag menar att det liskom inte rĂ€cker med en enda bas kanal för att fĂ„ den effekt som jag fick uppleva en skön augusti kvĂ€ll 1996. Dagens 5.1 eller 7.1 osv levereras bara med en sub, antar att utveckingen har gĂ„tt framĂ„t dĂ„ det verkar rĂ€cka. Bilden jamo thx one. Bifogad fil(er)Postad 08 October 2008 - 17:23
Jag tycker inte det blir samma attack i mellanregister med med vanliga högtalare. över till en annan sak, i biosalonger lÀr man vÀl inte bryta vid 80hz? jag menar vad skulle man dÄ ha för glÀdje av sÄdana hÀr högtalare -> http://www.electrovo...oducts/287.html
Jag tycker inte det blir samma attack i mellanregister med med vanliga högtalare. över till en annan sak, i biosalonger lÀr man vÀl inte bryta vid 80hz? jag menar vad skulle man dÄ ha för glÀdje av sÄdana hÀr högtalare -> http://www.electrovo...oducts/287.html Postad 08 October 2008 - 17:30 Det finns fullrange i biosalonger, och det finns för hemma bruk ocksÄ vet jag. Postad 08 October 2008 - 18:06
Nog mer en kostnadsfrÄga. Kör med 7.2 just nu och upplevde ett mer homogent och jÀmnare basljud med dubbla subbar. Men det Àr mycket arbeta att justera in 2st. Postad 08 October 2008 - 18:12 Precis, jag vet nÄn hÀr i forumet som sitter met ett par jamo Sub Ones, man Àr lite avundsjuk Hade jag en chans att Äka med en tidsmaskin skulle jag inte Äka och köpa Nokia aktier frÄn Är 1988 men till det datumet jag bestÀllde mitt 5.(0) system! Postad 08 October 2008 - 18:23
Vill man ha optimalt basljud enligt ska man enligt THX köra med 4 subbar. Men det kÀnns lite overkill Postad 08 October 2008 - 18:28 Nu börjar det likna nÄtt Postad 08 October 2008 - 21:16
Lite det som THX bygger pÄ. BehÄll rÀtt ljud inne och stÀng fel ljud ute (dÀrav satsar man nu pÄ THX-dörrar). Bygger man korrekt sÄ slipper grannarna att höra den tunga basen som uppstÄr titt som tÀtt. Sen att det inte alltid Àr direkt lÀtt i tex en lÀgenhet, men med en kÀllare sÄ Àr det betydligt lÀttare. Mina grannar Àr helt befriade frÄn mitt "ovÀsen".
Redigerat av THXcht, 08 October 2008 - 21:16. Postad 08 October 2008 - 21:50 Nej, man ska inte har en sprikrak frekvenskurna vid lyssningspositionen. Den kommer inte att uppfattas psykoakustiskt korrekt, eftersom lyssningsmiljön i en hemmabio gravt skiljer sig frĂ„n mixarens studio. Jag vet inte vad du pratar om, jag har ALDRIG sagt att THX Ă€r "jĂ€ttebra". Citera mig ordagrant och tolka inte in egna slutsatser. Kan du förtydliga en aning? MVH /Chuck Postad 09 October 2008 - 13:26 Vilka inspelningar har dĂ„ tvĂ„ baskanaler pĂ„? Du sa sjĂ€lv att det Ă€r omöjligt att veta riktning (=placering) för subkanalen. Vad Ă€r det dĂ„ man fĂ„r med tvĂ„ subbar som man inte kan fĂ„ med en bra? Vilka högtalare jĂ€mför du dĂ„? Postad 09 October 2008 - 13:30 Ăr det inte bara för att botverka rummets inverkan (stĂ„ende vĂ„gor mm), dvs exakt samma anledning som sĂ€ger att det i alla bioanlĂ€ggningar Ă€r bĂ€ttre med fler subbar? Dessutom bekrĂ€ftar det ju bara Ă€n en gĂ„ng att man kan THX-mĂ€rka bĂ€st man vill om man sĂ€tter in det i fel rum ... Postad 09 October 2008 - 13:35 Nej men som pĂ„ bilden Ă€r 2 stora basar riktade rakt in mot lyssnings positionen, istĂ€llet för att rummet fylls med omkringade bas trĂ€ffar kraften en rakt i bröstet, det Ă€r hĂ€ftigt. Postad 09 October 2008 - 14:23
Helt galet !!! Basen Àr inte nÄgot som du "styr" till ett stÀlle i rummet, den sprider sig lite som ringarna pÄ vattnet men Ät alla hÄll (3D) och dÀrför sÄ kvittar det om du har basarna vÀnda Ät nÄgot hÄll du fÄr ÀndÄ samma tryck i magen eller vad det nu va du va ute efter. DÀremot sÄ förÀndas faktiskt basens förhÄllande till frontarna till viss del och detta kan man kompencera genom fas instÀllningarna pÄ subben för att bas och frontar ska ligga i en förskjutning som passar bÀst och inte bidrar med en svacka eller topp i responsen runt basens och frontarnas övergÄngs frekvenser m.m. Anledning till att man vill ha fler Àn bara 1 bas i ett rum Àr för att slÀcka ut stÄende vÄgor och resonanser i rummet och fÄ en renare och kraftigare basÄtergivning i rummet och samma gÀller om du gÄr över frÄn 2 till 4 st basar det gör helt klart skillnad. Sedan hur du har dom placerade i rummet Àr mycket upp till rummets utformning och instÀllningar pÄ elektroniken och sÄ Àr det att föredra att man har en ordentlig ljudprocessor till subbarna för att fÄ dom att agera bra tillsammans och i rummet med just den placeringen smm dom har. Om inte basarna stÄr vid samma vÀgg dÄ, för sÄ ska det inte vara nÄgra problem alls att köra utan processor SÄ slÀpp det dÀr med att basarnas riktning Àr det avgörande Redigerat av DVD-ai, 09 October 2008 - 14:25. Postad 09 October 2008 - 15:28 Som dvd-ai Àr inne pÄ sÄ motsÀger detta helt det du sagt tidigare (och det jag har som erfarenhet bÄde praktiskt och teoretiskt). FÄr inte ihop det. Du fÄr gÀrna utveckla varför det skulle vara skillnad. Postad 09 October 2008 - 15:47 Sitter man tillrÀclligt nÀra typ 3m kÀnns det, det Àr av den uppfattning jag har. Men skulle föredra riktade basar Àn den jag har hemma. Postad 09 October 2008 - 15:58
Det gör det om basarna Àr 1 meter bort ocksÄ, eller om dom Àr vridna 90* frÄn dig det spelar ingen roll. Postad 09 October 2008 - 17:26
Leta reda pÄ en till,kolla pÄ hifimagasinet. 1 anvÀndare lÀser detta Àmne0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar |