Är soffan certifierad?
De kan spela upp de tystaste ljud spåren till de högsta som finns.
Hoppas källaren är ljud isolerad!
Knasboll
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
3 relaterade trådar
Postad 07 October 2008 - 21:50
Knasboll Postad 07 October 2008 - 22:01
Du svarade inte på min fråga. Postad 07 October 2008 - 23:03
ähh bry er inte honom, han är bara avundsjuk för han inte har några THX högtalare
Redigerat av JONTRE, 07 October 2008 - 23:05. Postad 07 October 2008 - 23:25
..men jag har EISA vinnare, och alla möjliga kategorier
Bifogad fil(er)Postad 07 October 2008 - 23:55
Varför skulle jag vara avundsjuk på en intetsägande stämpel? Postad 08 October 2008 - 07:16
Underhållande läsning ;-)
Men jag tycker fortfarande inte det är helt klartlagt vilka egenskaper som ett par "bra" THX högtalare har då tråden redan lyckats komma fram till att THX stämpeln inte är någon kvalitéts stämpel i sig själv. Postad 08 October 2008 - 07:38
Din debatteknik håller ruskigt låg nivå om du försöker förlöjliga meningsmotståndarna med "så måste ju även ni som älskar och gärna skulle juppa med THX-loggon, om ni kunde". Och varifrån får organisationen pengar? Det är vi som konsumenter som betalar för THX-märkninge, förstår du det? Om ingen värdesatta märkningen skulle ingen betala för den och THX skulle försvinna. Återigen, fin argumentationsteknik. Kan du i detalj beskriva hur THX Loudness Plus är utformat? För att återge filmmaterial på ett psykoakustikt korrekt sätt, som det var tänkt att det skulle upplevas, så ska man INTE ha en spikrak frekvenskurva. Sen om just Loudness Plus är den bästa metoden för att åstadkomma det bästa resultatet låter jag vara osagt, men det tror jag inte. MVH /Chuck Postad 08 October 2008 - 07:45 Spontant - ligger inte bevisbördan väl så mycket på den som påstår att THX fyller en stor kvalitetsfunktion? EISA är ju tyvärr rätt utvattnat åxå. Bar tänkt, men det vimlar ju av minst sagt tveksama vinnare åtminstone i de kategorier jag kollat genom åren. Postad 08 October 2008 - 07:50
Det finns en del myter som circulerar om thx och faller man för dessa tyvärr då byggs det på felaktig information.
Postad 08 October 2008 - 07:55
Många utnämda men få blir utvalda till referensklass
Har 3-4 EISA vinnare och de presterar riktigt bra faktiskt Postad 08 October 2008 - 08:21
By the way - ganska låg nivå på debatten från flera håll.
Personligen är jag inte så påläst om THX (även om jag säkert läst mer än "medel") så jag skulle jag tycke det vore kul om THX-förespråkarna kunde förklara lite mer ingående vad det är som är så bra med THX-klassingen. Visst, jag vet att de har ett antal normer som det testas mot och att detta ska ge en viss "kvalitetssäkerhet" MEN om man inte har koll på vad "normen" säger kan man ju inte säga att stämpeln ger något. Jag har under flera år jobbat som inköpare. Där är en typisk klassiker att folk vräker ur sig att en produkt är te.x CE-märkt (eller P-märkt, ett begrepp som inte är så aktuellt). Massor av folk tror då att produkten per definition att produkten är "bra" och "måste vara bättre än en utan CE-märkning". Visst kan det vara det, men CE-märkning (som jag inte alls är expert på) säger bara att det uppfyller få (väldigt enkla) minimikrav. Sedan kan ett golv som inte tål att man går på det, en leksak med 170 dB ljud eller en mopedmotor som inte får startas ha CE-märkning. Man måste därför ha koll på VAD det testats mot. För min del säger det därför inte särskilt mycket att en produkt är THX-märkt. Visst - det säger väl att produkten inte är värdelös i sin prisklass, men av det jag läst och hört hittills så behöver en THX-märkt produkt inte vara särskilt bra och framförallt inte prisvärd. By the way - jag tycker z5500 är en prisvärd produkt (för det den är tänkt för). Däremot så ger en THX-stämpel på en sådan produkt en viss bismak som absolut understryker att man bör föklara vilka tester det är som gör att märkning gör produkterna så förträffliga. Jag har förresten ägt (och har nu en polare som har) ett Jamo D6-system. Jag tycker personligen inte att det är särskilt imponerande ljudmässigt i sin prisklass. (Skulle man lyssna på tvåkanal skulle det utan tvekan få spö av XTZ 93-paket för hälften så mycket pengar. Bio tycker jag är mer svårbedömt, men nog finns det ett stim saker i prisklassen som låter väl så bra. Jag har iofs inte heller imponerats av de MK jag fått höra, men misstänker starkt att det då varit en liten del rum, men framförallt en förstärkarfråga.) Så alla förespråkare - vore kul med lite enkel folkbildning för oss i pöbeln. Hur menar du? Vilka myter? Vad händer då? Det ändrar fortfarande inte det jag skrivit tidigare - jag har sett MÅNGa tveksamma utnämningar ÄVEn "referenser". För mig väger det lika tungt som en testvinnare i Hemmabiotidningen ... och det är kanske inte det starkaste argumentet för att en produkt är bra. I jämförelse med? Postad 08 October 2008 - 09:01
Nej, jag tycker som ovanstående att det är på tok för låg nivå från alla håll, vi skärper oss.
Det som ÄR intressant och som ska belysas är vad märkningen innebär, och än viktigare vad dessa "program" som tex "THX Cinema" osv egentligen applicerar på signalen. Allt trams om att THX=skit, eller floskler åt andra håller underminerar bara kunskapsnivån. De som tycker THX är dåligt får gärna argumentera mer exakt vad som är dåligt, och vad det gör med signalvägarna som man inte vill betala för, eller håller med om är bra för ljudet. MVH /Chuck Postad 08 October 2008 - 09:15
Äh, av de många biobesök jag varit på så har det varit bäst ljud upplevelser i thx salonger.
Postad 08 October 2008 - 10:50
Ursäkta om jag avbryter i flamewaret...
Jag skulle vilja veta om skillnaden mellan musikhögtalare och dedikerade hemmabiosystem (skit i THX eller inte nu!) är så himla stor vad gäller filmljud? Är det någon som har gjort en ordentlig jämförelse? Ger t.ex ett bra system från B&W, Dali, Klipsch sämre ljud än ett från Miller & Kreisel (t.ex 750 MKII THX Select)? Givetvis under premissen att båda kostar ungefär lika mycket. Av ren nyfikenhet kommer då som följdfråga, vad är det som gör en anläggning bra för film? Är det en "slapp" och mullrande subwoofer? Är det mer punch i mellanregistret? Postad 08 October 2008 - 11:37
Musik högtalare är fullrange. 5.1 sytem brukar ligga mellan 80-20000Hz, i denna uppsättning skickas bas ljudet ned via en separat bas kanal. Därav detta är det inte lämpligt att lyssna på stereo musik, åtminstone inte hemma hos mig. Tycker också att det optimala surround ljudet vore fullrange i alla kanaler, men då tar dessa bakre kanaler en större plats i rummet. Postad 08 October 2008 - 11:56 Nej, de borde inte vara det, iaf som jag ser det. Och de system som jag hört och som är mer eller mindre helt avsedda för biobruk har i många fall skiljt sig åt ganska mycket, precis som "vanliga" högtalare. Som med allt annat så varierar det för olika tillverkare. Det man ska ha klart för sig är att det har ändrat sig väldigt mycket från hur det såg ut på 90-talet när THX startade. Därför är inte allt som konstruerades vid den tiden helt relevant längre, bland annat sker idag ommixningar av spår so mskall släppas och är avsedd att spelas upp i hemmiljö, något som inte var fallet för 10 år sedan. MVH /Chuck Varför är det inte lämpligt att spela upp stereomusik på högtalare som inte är fullrange, utan delade system? MVH /Chuck Postad 08 October 2008 - 12:37 Syftade på det systemet som jag har och när det gäller dunka dunka känner jag hellre den träffa på mig i den riktning som det övriga ljudet kommer ifrån -framifrån. Med en separat sub blir man mest omgiven av bas, bara att min går väldigt lågt och spelar upp bas toner jag inte trodde var möjligt, så tycker att min 'sunfire' är en overkill bas kanal i stereo musik sammanhang. Postad 08 October 2008 - 12:54 Tonerna blir väl inte mer riktningskänsliga bara för att högtalaren är mindre, eller större? Jag är inte med på ditt resonemang? Delar man basen så pass högt ett den är riktningskänslig bör man placera den så att det korrelerar med ljudets "ursprungsrikning". MVH /Chuck Postad 08 October 2008 - 13:25
Jo, men mina LCR är av direktstrålande ljud mönster och spridningen åt sidorna lätt fattigt.
80Hz och nedåt kan människo örat inte avgöra riktningen på ljudet, just därför har man valt denna delningsfrekvens i bio sammanhang, så även min sub. Men den är inte så lämpad för musik med rappa dunkanden. Skulle min sub varit cetrifierad hade man nog haft ett bättre ljud, och då sluppit använda stereo hifi högtalare, det är jag ganska övertygad om. Postad 08 October 2008 - 13:56 Med andra ord har du ingen koll? Jag måste säga att jag varit i många hembioanläggningar som låtit klart bättre än THX-saloner ... Postad 08 October 2008 - 14:04
En fråga till THX förespråkarna ...
Är det möjligt, att få ut det som förväntas av en THX certifierad anläggning ( jag utgår från att alla produkter måste vara THX certifierade i anläggningen om det skall vara optimalt eller en någon idé med att köpa THX certifierade produkter ) Om inte rummet är optimerat ( vilket kostar skjortan ) Maveric Redigerat av Unregistered1103, 08 October 2008 - 14:08. Postad 08 October 2008 - 14:05
Precis som Chuck är jag inte alls med på vad du säger.
Till skillnad från ett "vanligt" system? 80Hz är ju inte direkt en absolut frekvens för var man inet hör riktning. Har sett olika undersökningar från 60-120, ja faktiskt ändå upp till 130 Hz. De flesta har nog väldigt svårt att höra riktning kring 100Hz. Att sedan Lucas valt 80Hz är väl mer bara för att ha lite marginal? Nej! Jag har kört Jamos D6 mot Sunfire Tru Sub mkII (motsvarande din nuvarande sub) och jag hade inte valt Jamon FAST den är THX-klassad (och ska vara i samma nivå som dina högtalare). Postad 08 October 2008 - 14:15 Jag men det har är väl vanliga golvhögtalare också i normalfallet? Det är inte bara riktningskänsligheten som avgort att 80 Hz är en bra delning, det finns fler andra orsaker till det, bland annat så har forskandet runt detta viss sverigeanknytning. Antingen är din subwoofer dålig, eller så har du inte ställt in den så att den vid lyssningspositionen spelar i fas med LCR. Inte helt ovanligt att #2 är orsaken till "långsam bas" fenomenet. MVH /Chuck Redigerat av Chuck, 08 October 2008 - 14:17. Postad 08 October 2008 - 14:24 Jag är ingen THX-förespråkare, men tycker de har vissa saker som är klart vettiga. Och dessa kan man absolut dra nytta av även om inte hela kedjan är "klassad". Tyvärr är THX inte direkt villiga att säga exakt vad de gör i signalbehandlingen, men några saker är att anpassa ljudet till hemmamiljö, ungefär som Audyssey MultEQ fungerar, fast inte lika för övrigt. Där får man nog gå på en trial-and-error basis, man får helt enkelt testa om man tycker ljudet blir bättre med tex THX Cinema (och de funktioner som då aktiveras i DSP'n, såsom Timbre Matching, ASA, Adaptive Decorrelation, re-EQ etc). THX har dessutom funktioner för att extrahera information från 5.1 till /6.17.1, och samma sak gäller där, man får testa om man gillar det bättre än andra liknande funktioner som DTS Neo:6 Dolby Pro Logic IIx osv. MVH /Chuck Postad 08 October 2008 - 15:32 Fundering - kan inte en del av "slöheten" även vara problem med rumsakustiken/resonanser (vilket väl ofta ökar med lägre frekveser?). Postad 08 October 2008 - 15:40
Haha, jaja... kanske va att ta i när jag skrev THX = Skit för det e ju inte sant Men jag står dock fast vid att märkningen är överflödig då den som sagt inte säger något vettigt om produkten i fråga och till råga på allt "lurar" okunniga inom området att gå på det alternativ med THX märkningen. Eller, ja... det e dom okunniga som får för sig att THX loggan skulle vara ett bevis på att det är extra bra grejer och det e ju det som är problemet med denna typ av märkningar. Redigerat av DVD-ai, 08 October 2008 - 15:41. Postad 08 October 2008 - 17:13
http://www.thx.com/t...dness_plus.html <- finns att läsa där, i mitt tycke låter det bara som ett sätt att sälja fler anläggningar på OnOff och SIBA genom att dämpa frontarna så att bakkanalerna hörs ännu bättre och på skiner om bättre surroundkänsla än vad det egentligen är. Det har inget med "så som regissören ämnade" att göra efterom att regissören redan har valt att alla ljuden ska ha den nivå som de har, detta blir sedan helt sneställ på grund av THX Loudness +, WTF liksom... Sen varför ska jag betala företag för att skicka iväg deras produkter till THX för att få dem certifierade i deras miljö för att certifieringen sen ska vara totalt meningslös och intet sägande, men det är klart alla gör ju allt för att möta upp THX alla krav som de ställer mot en biosalong för att få "den rätta biokänslan" och få ett "biorum" som faktiskt har bra akustik. Säg mig, hur många känner du som har gjort det med deras THX-cert. produkter, 1/10, 1/100, 1/1000? Sen vad är det för jidder om att man inte ska ha en spikrak återgivning, menar du att vi ska färga ljudet så det inte låter så det gör hos regissören? Nu börjar det blir tjörvigt ser du, för först säger du att THX är jättebra, för vi får ju höra allt som Reg. ämnade att det skulle låta, sen ska vi förstöra det med färgningar överstyrda register och massa annat för att det ska ge "en bättre känsla". Postad 08 October 2008 - 17:19
Många frågor.
Alltså min original serie är baserad på 5.1 bara att det krävdes 2 st sub i den här serien för att möta thx kraven, dessa subs användes som stativ för vänster och höger frontkanaler. Skaffade inte dessa subs för de var monstruösa och tog mycket plats i min dåvarande lilla 2 rummare. Dessutom var de passiva och krävde en extra förstärkare för att driva dem. Så här i efterhand ångrar jag mig för i musik sammanhang låter det inte så särskilt bra. I film sammanhang musik konserter eller det djupaste mullret låter det underbart varje gång. Ändra på fasen påverkar marginellt, antar att sunfiren är något 'långsam' för att spela kvicka bas toner. Direktstrålande, ljudet 'skjuts' mot lyssnings positionen genom att man vinklar båda frontkanalerna. Och vad D6 gäller har inte hört den personligen, tror att den levereras med 1 bas kanal, tror att den också är ultra klass, men jag menar att det liskom inte räcker med en enda bas kanal för att få den effekt som jag fick uppleva en skön augusti kväll 1996. Dagens 5.1 eller 7.1 osv levereras bara med en sub, antar att utveckingen har gått framåt då det verkar räcka. Bilden jamo thx one. Bifogad fil(er)Postad 08 October 2008 - 17:23
Jag tycker inte det blir samma attack i mellanregister med med vanliga högtalare. över till en annan sak, i biosalonger lär man väl inte bryta vid 80hz? jag menar vad skulle man då ha för glädje av sådana här högtalare -> http://www.electrovo...oducts/287.html
Jag tycker inte det blir samma attack i mellanregister med med vanliga högtalare. över till en annan sak, i biosalonger lär man väl inte bryta vid 80hz? jag menar vad skulle man då ha för glädje av sådana här högtalare -> http://www.electrovo...oducts/287.html Postad 08 October 2008 - 17:30 Det finns fullrange i biosalonger, och det finns för hemma bruk också vet jag. Postad 08 October 2008 - 18:06
Nog mer en kostnadsfråga. Kör med 7.2 just nu och upplevde ett mer homogent och jämnare basljud med dubbla subbar. Men det är mycket arbeta att justera in 2st. Postad 08 October 2008 - 18:12 Precis, jag vet nån här i forumet som sitter met ett par jamo Sub Ones, man är lite avundsjuk Hade jag en chans att åka med en tidsmaskin skulle jag inte åka och köpa Nokia aktier från år 1988 men till det datumet jag beställde mitt 5.(0) system! Postad 08 October 2008 - 18:23
Vill man ha optimalt basljud enligt ska man enligt THX köra med 4 subbar. Men det känns lite overkill Postad 08 October 2008 - 18:28 Nu börjar det likna nått Postad 08 October 2008 - 21:16
Lite det som THX bygger på. Behåll rätt ljud inne och stäng fel ljud ute (därav satsar man nu på THX-dörrar). Bygger man korrekt så slipper grannarna att höra den tunga basen som uppstår titt som tätt. Sen att det inte alltid är direkt lätt i tex en lägenhet, men med en källare så är det betydligt lättare. Mina grannar är helt befriade från mitt "oväsen".
Redigerat av THXcht, 08 October 2008 - 21:16. Postad 08 October 2008 - 21:50 Nej, man ska inte har en sprikrak frekvenskurna vid lyssningspositionen. Den kommer inte att uppfattas psykoakustiskt korrekt, eftersom lyssningsmiljön i en hemmabio gravt skiljer sig från mixarens studio. Jag vet inte vad du pratar om, jag har ALDRIG sagt att THX är "jättebra". Citera mig ordagrant och tolka inte in egna slutsatser. Kan du förtydliga en aning? MVH /Chuck Postad 09 October 2008 - 13:26 Vilka inspelningar har då två baskanaler på? Du sa själv att det är omöjligt att veta riktning (=placering) för subkanalen. Vad är det då man får med två subbar som man inte kan få med en bra? Vilka högtalare jämför du då? Postad 09 October 2008 - 13:30 Är det inte bara för att botverka rummets inverkan (stående vågor mm), dvs exakt samma anledning som säger att det i alla bioanläggningar är bättre med fler subbar? Dessutom bekräftar det ju bara än en gång att man kan THX-märka bäst man vill om man sätter in det i fel rum ... Postad 09 October 2008 - 13:35 Nej men som på bilden är 2 stora basar riktade rakt in mot lyssnings positionen, istället för att rummet fylls med omkringade bas träffar kraften en rakt i bröstet, det är häftigt. Postad 09 October 2008 - 14:23
Helt galet !!! Basen är inte något som du "styr" till ett ställe i rummet, den sprider sig lite som ringarna på vattnet men åt alla håll (3D) och därför så kvittar det om du har basarna vända åt något håll du får ändå samma tryck i magen eller vad det nu va du va ute efter. Däremot så förändas faktiskt basens förhållande till frontarna till viss del och detta kan man kompencera genom fas inställningarna på subben för att bas och frontar ska ligga i en förskjutning som passar bäst och inte bidrar med en svacka eller topp i responsen runt basens och frontarnas övergångs frekvenser m.m. Anledning till att man vill ha fler än bara 1 bas i ett rum är för att släcka ut stående vågor och resonanser i rummet och få en renare och kraftigare basåtergivning i rummet och samma gäller om du går över från 2 till 4 st basar det gör helt klart skillnad. Sedan hur du har dom placerade i rummet är mycket upp till rummets utformning och inställningar på elektroniken och så är det att föredra att man har en ordentlig ljudprocessor till subbarna för att få dom att agera bra tillsammans och i rummet med just den placeringen smm dom har. Om inte basarna står vid samma vägg då, för så ska det inte vara några problem alls att köra utan processor Så släpp det där med att basarnas riktning är det avgörande Redigerat av DVD-ai, 09 October 2008 - 14:25. Postad 09 October 2008 - 15:28 Som dvd-ai är inne på så motsäger detta helt det du sagt tidigare (och det jag har som erfarenhet både praktiskt och teoretiskt). Får inte ihop det. Du får gärna utveckla varför det skulle vara skillnad. Postad 09 October 2008 - 15:47 Sitter man tillräclligt nära typ 3m känns det, det är av den uppfattning jag har. Men skulle föredra riktade basar än den jag har hemma. Postad 09 October 2008 - 15:58
Det gör det om basarna är 1 meter bort också, eller om dom är vridna 90* från dig det spelar ingen roll. Postad 09 October 2008 - 17:26
Leta reda på en till,kolla på hifimagasinet. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |